Möte 2017-11-13
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Fastställande av föredragningslista
-
Informations- och diskussionsärende
-
Informations- och diskussionsärende
-
Informations- och diskussionsärende
-
Informations- och diskussionsärende
-
8
Svar på uppdrag till regiondirektör att undersöka hur Region Jämtland Härjedalen i större utsträckning ska kunna upphandla begagnade inventarier
I samband med regionstyrelsens uppföljning av ramavtal och avtalstrohet på sammanträdet den 3 maj 2017, § 91, fick regiondirektören i uppdrag att undersöka hur Region Jämtland Härjedalen i större utsträckning skulle kunna upphandla begagnade inventarier.
En utredning har genomförts om möjligheten och lämpligheten att upphandla begagnade inventarier. I utredningen konstateras att möjligheten att köpa in begagnade möbler kan finnas på arbetsplatser som inte förändras över tid och där behov av standardiserade arbetsplatser inte finns. Frågan kvarstår dock om vilket skick möblerna är i och vilka resurser som tillhandahåller montering, service och avvikelsehantering. För begagnade medicintekniska utrustningar gäller att det är den som säljer utrustningen som tar på sig ”tillverkaransvaret” som normalt ligger på utrustningens leverantör/återförsäljare. Den svenske återförsäljaren har inga krav/ansvar på sig att hantera dessa frågor. Däremot är det. när det är lämpligt, möjligt att köpa begagnad utrustning från leverantör, vilket redan förekommer idag.
Region Jämtland Härjedalen är också som offentlig verksamhet skyldig att följa lagen om offentlig upphandling, LOU. Upphandling ska genomföras i enlighet med gällande lagstiftning och regelverk och med iakttagande av landstingets politiska beslut, inriktningsdokument och policys. Det innebär att det är befintliga avtal som i första hand ska följas.-
104kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
På regionstyrelsens sammanträde den 29 mars 2017, § 58, i samband med att ärendet om månadsrapporten för februari 2017 behandlades, fick regiondirektören ett uppdrag att snabbutreda att centralisera inköpsfunktionen som stöd till enhetscheferna.
I maj 2017 beslutade Region Jämtland Härjedalens inköpsråd att genomföra en genomlysning av hela inköpsprocessen i syfte att få fram möjliga besparingar, effektiviseringar och en optimal inköpsorganisation. Resultatet av genomlysningen redovisas i en rapport som levererades den 28 september.
I rapportens nulägesanalys framkommer att det saknas ett tydligt uttalat uppdrag och vision för inköpsverksamheten i organisationen men att det finns stora möjligheter att bygga vidare på det som finns och fungerar idag. För att Region Jämtland Härjedalen ska erhålla en effektivare inköpsprocess med lägre kostnader föreslås organisatoriska förändringar och ny styrmodell för inköp.
Åtgärderna styr mot att lyfta inköpsfrågorna från taktiskt upphandlingsperspektiv till strategisk styrning och uppföljning samt utveckla systemstöd för beställningar.
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Informations- och diskussionsärende
-
Gemensam information/diskussion. Regionfullmäktiges presidium, regionstyrelsen, gruppledare, revisorer och politiska sekreterare har bjudits in att delta.
-
I samband med regionstyrelsens uppföljning av ramavtal och avtalstrohet på sammanträdet den 3 maj 2017, § 91, fick regiondirektören i uppdrag att undersöka hur Region Jämtland Härjedalen i större utsträckning skulle kunna upphandla begagnade inventarier.
En utredning har genomförts om möjligheten och lämpligheten att upphandla begagnade inventarier. I utredningen konstateras att möjligheten att köpa in begagnade möbler kan finnas på arbetsplatser som inte förändras över tid och där behov av standardiserade arbetsplatser inte finns. Frågan kvarstår dock om vilket skick möblerna är i och vilka resurser som tillhandahåller montering, service och avvikelsehantering. För begagnade medicintekniska utrustningar gäller att det är den som säljer utrustningen som tar på sig ”tillverkaransvaret” som normalt ligger på utrustningens leverantör/återförsäljare. Den svenske återförsäljaren har inga krav/ansvar på sig att hantera dessa frågor. Däremot är det. när det är lämpligt, möjligt att köpa begagnad utrustning från leverantör, vilket redan förekommer idag.
Region Jämtland Härjedalen är också som offentlig verksamhet skyldig att följa lagen om offentlig upphandling, LOU. Upphandling ska genomföras i enlighet med gällande lagstiftning och regelverk och med iakttagande av landstingets politiska beslut, inriktningsdokument och policys. Det innebär att det är befintliga avtal som i första hand ska följas.