Hoppa över navigering
  • Tid för justering: 20 september 

  • Enligt reglemente för kollektivtrafiknämnden har preliminär ärendelista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare. 

    • Pågående processer och aktuella ärenden 
    • Informationer från kurser/konferenser/nätverk
  • Kollektivtrafiknämnden fastställde den 23 november 2023, § 82, en verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2024. I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året. Enligt fastställd plan ska kollektivtrafiknämnden vid sitt sammanträde i september göra en uppföljning av regional verksamhet som bedrivs i annan verksamhetsform.

    Kollektivtrafiknämnden har enligt sitt reglemente i uppdrag att bevaka och tillvarata Region Jämtland Härjedalens intresse vid bolags- och föreningsstämmor i följande organisationer: AB Transitio, Norrtåg AB, Samtrafiken i Sverige AB och Svensk Kollektivtrafik. En del i uppdraget är att följa upp den verksamhet som organisationerna bedriver.

    Redovisning finns i PM Uppföljning av regional verksamhet som bedrivs i annan verksamhetsform, daterad 2024-09-02. Rapporten ska redovisa om verksamheterna bedriver sin verksamhet i enlighet med Region Jämtland Härjedalens beslut och de eventuella avtal som tecknats med verksamheten. Uppföljningen utgår från det ansvar som kollektivtrafiknämnden har enligt gällande Regler för Region Jämtland Härjedalen som ägare i bolag och medlem i föreningar och förbund (RS/451/2019).

  • Enligt kommunallagen 6 kap 6 § ska nämnden inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Kollektivtrafiknämnden ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Enligt reglemente för intern kontroll och styrning för Region Jämtland Härjedalen ska styrelsen och nämnderna årligen besluta om en internkontrollplan samt följa upp densamma i samband med tertialrapport i maj och delårsrapport i september.

    I den internkontrollplan för 2024, som kollektivtrafiknämnden fastställde den 14 december § 91, har risker för genomförandet av verksamhet inom nämndens olika målområden identifierats. Vissa av dessa har följt med från internkontrollplanen 2023 då riskerna bedöms finnas kvar även 2024. Utöver detta har risker för möjligheten att genomföra de olika uppdrag som finns i nämndens plan identifierats.

    Respektive risk är bedömd utifrån allvarlighetsgrad och sannolikhet att inträffa och utifrån dessa placeras risken i kvadraten med olika färger. De olika färgerna symboliserar riskpoäng och visar om åtgärder för att hantera risker ska tas fram. Åtgärder tas fram när riskpoängen är 3 (orange) eller 4 (röd). I nämndens plan finns sex risker identifierade med riskpoäng 3 (orange).

    Internkontrollplanen har efter delårsuppföljningen uppdaterats och riskbedömningarna har setts över och i vissa fall reviderats. De åtgärder som identifierades i internkontrollplanen bedöms fortsatt vara relevanta och har följts upp avseende dess status. Den uppdaterade internkontrollplanen har sammanställts i en rapport.

  • Regionfullmäktige beslutade den 18 oktober, 109 §, om Regionplan och budget för planperioden 2024–2026 (RS/129/2023). Planen innehåller åtta övergripande mål med tillhörande politisk viljeinriktning. I regionplanen finns också långsiktiga nyckeltal att följa över tid, uppdrag för kommande år till styrelsen och nämnderna samt finansiella mål, budget och ekonomiska ramar. Utifrån fastställd regionplan och budget fastställde kollektivtrafiknämnden en plan med budget för 2024 i november 2023, § 82.

    Nämndens plan innehåller åtta uppdrag inom tre målområden som nu följs upp i en delårsrapport per sista augusti. Nämndens verksamhetsområden som följs upp i denna rapport inkluderar Marknad, Trafik och Särskild Kollektivtrafik. Område Kollektivtrafik är i tjänstemannaorganisationen organiserad inom förvaltningsområde Regional utveckling tillsammans med regionala utvecklingsnämndens verksamhetsområden.

    Totala antalet resor har minskat med 24 800 st per augusti 2024 jämfört med samma tidpunkt föregående år.

    Nettokostnaden för perioden januari-augusti 2024 uppgår till -192,0 mkr jämfört med 
    -187,4 mkr för samma period föregående år. Nettokostnaden var 6,8 mkr bättre än budget för samma period.

    Helårsprognosen jämfört med budget har förbättrats med 13 mkr jämfört med prognosen i juni och bedöms hamna på samma nivå som budget.


    Området har 19 anställda per augusti 2024, vilket är samma antal som augusti 2023.

    Bilagor

  • Region Jämtland Härjedalen har som regional kollektivtrafikmyndighet det politiska och ekonomiska ansvaret för den samhällsfinansierade regionala kollektivtrafiken i länet. Från 2023 har kollektivtrafiknämnden ansvaret för kollektivtrafiken.

    Jämtlands län bedriver sedan många år busstrafik på sträckan Östersund – Mora i form av linje 46. Trafiken fyller en viktig funktion för främst de mindre inlandskommunerna längs linjen. Därför medfinansierar Trafikverket nuvarande trafik. Beslutet om medfinansiering sträcker sig till och med 2024. Om Trafikverket kommer att fortsätta medfinansieringen är i nuläget okänt.

    Nuvarande trafikavtal sträcker sig till december 2027. För den allmänna kollektivtrafiken på sträckan Östersund – Mora, linje 46, behöver en ny upphandlingsprocess påbörjas. Att handla upp trafik är en lång process, där höjd behöver tas för eventuella överprövningar och leveranstider av fordon samt eventuell infrastruktur för drivmedel. Utifrån den preliminära tidplanen som tagits fram för upphandlingsprocessen gällande den allmänna kollektivtrafiken på sträckan Östersund – Mora beräknas tilldelningsbeslut och avtalstecknande vara färdigt 12–18 månader innan trafikstart i december 2027.

    Beslut att påbörja upphandlingsprocessen innebär inte att automatiskt att det blir en fortsatt trafik. Beslutet innebär att processen med samråd av olika intressenter kan påbörjas för att ta fram förslag för trafikens utformning och ramar. När dessa beslut tas kommer förmodligen omfattningen av Trafikverkets eventuellt fortsatta medfinansiering också att vara känd.

  • Jämtlands och Västernorrlands län bedriver sedan många år gemensam busstrafik på sträckan Hammarstrand-Sundsvall i form av linje 30 samt på sträckan Hoting-Sollefteå i form av linje 39. Trafiken fyller en viktig funktion för främst de mindre inlandskommunerna längs linjen. De senaste trafikupphandlingarna för linje 30 och 39 har genomförts av Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län (Din tur), med stöd från Region Jämtland Härjedalen (Länstrafiken).

    Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län (Din tur) avser upphandla och teckna nytt trafikavtal från och med tidtabellsskiftet i december 2027 då befintliga trafikavtal löper ut. För att ingå detta avtal krävs ett beslut om allmän trafikplikt för den berörda trafiken.

    För att fatta ett sammanhållet enhetligt beslut för den länsöverskridande trafiken rekommenderas att överlåta rätten till beslut om allmän trafikplikt till en regional kollektivtrafikmyndighet. Skälet till förslaget att fatta ett beslut om allmän trafikplikt är att trafiken bedrivs i ett gemensamt geografiskt område där trafiken är länsgränsöverskridande och upphandlas som ett trafikområde.

    Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län (Din tur) har beslutat att skrivelsen
    Förslag till inriktningsbeslut för upphandling Busstrafik 2027 (diarienummer 23/000433) utgör grunden för fortsatt arbete med upphandlingsdokument för myndighetens upphandling av busstrafik med trafikstart i december 2027. För linje 30 och 39 är inriktningen att handla upp samma trafikvolym som i tidigare avtal. Det bedöms finnas ett behov av kopplingen mellan länen som dessa linjer utgör för att öka tillgängligheten på landsbygden. Bedömningen i detta ärende är därför att Region Jämtland Härjedalen bör verka för att trafiken ska fortsätta, om än på en relativt låg utbudsnivå, och därför delegera behörigheten för allmän trafikplikt till Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län. Exakt trafikvolym regleras i en överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län innan avtal tecknas.

    Stöd att överlåta rätten till beslut till en regional kollektivtrafikmyndighet finns i 3 kap. 1 § i Lag (2010:1065) om kollektivtrafik. Med allmän trafikplikt menas enligt EU-förordning (1370/2007) de krav som en behörig myndighet definierar eller fastställer för att sörja för kollektivtrafik av allmänt intresse som ett kollektivtrafikföretag inte skulle ha något eget kommersiellt intresse av att bedriva utan att få ersättning eller åtminstone inte i samma omfattning eller på samma villkor. Beslut om allmän trafikplikt får bara avse regional kollektivtrafik. Med regional kollektivtrafik menas kollektivtrafik som äger rum inom ett län eller om den sträcker sig över flera län, med avseende på trafikutbudet huvudsakligen är ägnad att tillgodose resenärernas behov av arbetspendling eller annat vardagsresande och som med hänsyn till sitt faktiska nyttjande tillgodoser ett sådant behov. Beslutet ska vara tidsbegränsat och minst omfatta den planerade avtalsperioden. Avtal får inte ingås för en ny avtalsperiod utan att ett nytt beslut om allmän trafikplikt har fattats.

    Bilagor

  • Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner har sedan många år samarbetat om resor inom särskild kollektivtrafik. Formerna för detta har reglerats i samarbets- och uppdragsavtal sedan 2008. Nuvarande avtal (Samarbetsavtal och uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i Jämtlands län, RUN/455/2018) fastställdes 2018. Avtalen har nu setts över och förslag till reviderade avtal har tagits fram. Avtalen har reviderats främst med anledning av förändrad taxa för den allmänna kollektivtrafiken, som i sin tur gör att färdtjänsttaxan framgent står på egna ben frikopplat från kollektivtrafiktaxan. Några andra smärre förändringar är även gjorda:

    • Revidering av vem/ vilka som fattar beslut om färdtjänsttaxan
    • Förtydligande av text kring förlängning av samarbets- och uppdragsavtalet
    • Förtydligande av parts ekonomiska ansvar vid förtida utträde ur avtalet
    • Inaktuell viktning av resor justeras till den sen länge gällande nyckeln i parternas ekonomiska ansvar.

    Förslag till reviderade avtal har förankrats med parterna vid samrådsmöte den 8 maj. Samtliga parter behöver fatta beslut om revideringarna och skriva under avtalen under hösten 2024 så att de reviderade avtalen kan träda i kraft 1 januari 2025. Regionens samverkansråd behandlade förslag till nya avtal vid sitt sammanträde den 26 augusti,
    § 42, och beslutade då att rekommendera Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner att godkänna reviderade Samarbetsavtal och uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i Jämtlands län.

    Avtalen innebär att Region Jämtland Härjedalen i egenskap av regional kollektivtrafikmyndighet (RKM) ges i uppdrag att samordna kollektivtrafiken i länet genom gemensam upphandling av trafikutövare för olika resor (exempelvis färdtjänst, skolskjuts, sjukresor, närtrafik, linje- och anropsstyrd linjetrafik), och att alla förbeställda resor bokas genom en beställningscentral.

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.