Möte 2023-02-23
-
Tid för justering: måndag 27 februari (digital justering)
-
Enligt reglemente för kollektivtrafiknämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Förtroendemannautbildning
-
Arbetsmiljöansvar
-
Trafikförsörjningsprogram, Allmän kollektivtrafik
-
-
Pågående processer och aktuella ärenden 2023
-
Riktlinjer för kollektivtrafikens trafikutbud, resenärserbjudanden och finansiering i samband med evenemang (KTN/26/2023, RUN/285/2022)
-
Deltagande i projekt: Delad mobilitet för landsbygden (KTN/28/2023, RUN/526/2021)
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
Bilagor
-
808kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
-
-
Läget i organisationen
-
Regionala utvecklingsnämndens årsredovisning 2022
Bilagor
-
879kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt nu gällande regler för investeringar fastställer regionstyrelsen investeringsbudgeten på objektsnivå. Enligt samma regler ska investeringar godkännas av ansvarig nämnd innan fastställande av regionstyrelsen, det gäller även eventuell omdisponering av redan fastställda investeringsobjekt. Beviljad investering gäller för beslutat budgetår och utgår ur investeringsbudgeten om investeringen inte påbörjats före september månad under budgetåret. Vid eventuell ombudgetering till kommande budgetår ska förslaget godkännas av ansvarig nämnd och fastställas av regionstyrelsen.
I samband med årsbokslut 2022 har en sammanställning gjorts av de i investeringsplan 2022 beslutade investeringsobjekt som vid årsskiftet antingen är påbörjade men ej avslutade eller fortfarande vid årsskiftet ej är påbörjade. Investeringsrådet har behandlat investeringsärendena den 3 februari 2023. Förslag på vidare hantering av de under 2022 beviljade investeringarna framgår av bilagd sammanställning.
I mars 2022, § 46, beslutade regionstyrelsen att avsätta 2,6 miljoner kronor från den ospecificerade potten i investeringsbudget 2022 till ny digital plattform för biljett- och betalsystem i kollektivtrafiken. Investeringen har under 2022 hanterats av regionala utvecklingsnämnden. För 2023 har kollektivtrafiknämnden beviljats 7 600 000 kronor i ordinarie investeringsbudget för denna investering (beslutat av regionstyrelsen i september 2022, § 182).
För förvaltningsområde Regional utveckling föreslås att 1 131 000 kronor som avser påbörjad investering biljett- och betalsystem överförs till år 2023 och reserveras för genomförandet av föreslagna investeringar.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner har sedan 2008 samarbetat om den särskilda kollektivtrafiken och anropsstyrda allmänna kollektivtrafiken. Samarbetet regleras i ett samarbetsavtal och ett uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i Jämtlands län (RUN/455/2018).
Målet med samarbetet mellan parterna är att gemensamt och kostnadseffektivt svara för särskild kollektivtrafik. Särskild kollektivtrafik är trafik som inte är tillgänglig för alla utan kräver någon form av tillstånd och vanligen förbokning. Med särskild kollektivtrafik avses exempelvis resformerna färdtjänst, riksfärdtjänst, sjukresor och skolskjutsar. Uppdragsavtalet reglerar det vidare arbetet med särskild kollektivtrafik i länet, och anger vilka uppgifter som respektive kommun överlåtit till Region Jämtland Härjedalen som regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). Samtliga kommuner har överlåtit till RKM att utföra tjänster kring skolskjutsverksamhet. Sex av länets åtta kommuner har även överlåtit till RKM att verkställa samtliga kommunens uppgifter, inklusive myndighetsutövning, gällande färdtjänst respektive riksfärdtjänst.
Kollektivtrafiknämnden ansvarar sedan 1 januari 2023 för de uppgifter som kommunerna överlåtit till regionen som regional kollektivtrafikmyndighet. I ansvaret ingår att följa upp verksamheten och återrapportera denna till respektive uppdragsgivare. En samlad årsrapport för den särskilda kollektivtrafiken har därför upprättats för 2022. Rapporten innehåller en verksamhetsberättelse för året samt samlad statistik och analys gällande sjukresor, färdtjänst och riksfärdtjänst.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen ansvarar för upphandling och avtal med trafikföretag avseende allmän kollektivtrafik, linjelagd busstrafik, för stadstrafiken Östersund.
Befintligt avtal, Trafikavtal Tätortstrafiken i Östersund 2016, är tecknat mellan Länstrafiken i Jämtlands län AB (nu Region Jämtland Härjedalen) och Nettbuss Stadsbussarna AB (nu Vy Buss AB). Avtalet, med avtalsstart 13 juni 2016, är i grunden ett femårigt avtal som sträckte sig till tidtabellskiftet juni 2021. Avtalet innehåller dock tre stycken ettåriga förlängningsoptioner enligt avtalets § 13 Avtalstid och uppsägning där antingen beställaren eller trafikföretaget kan påkalla förlängning. Förutsättningarna är dock att båda parter är villiga att fortsätta samarbetet inom avtalets ramar och oförändrade villkor. Två förlängningsoptioner har utlösts och avtalet sträcker sig med dessa förlängningsoptioner till tidtabellskiftet juni 2023 (17 juni 2023), vilket skulle stämma väl med trafikstart i kommande trafikavtal Tätortstrafiken i Östersund 2023.
Eftersom den nya upphandlingen, Upphandling Allmän kollektivtrafik Östersund (stadstrafik) (RUN/585/2020), överprövats till Förvaltningsrätten (RUN/282/2022) behöver befintligt trafikavtal förlängas ytterligare. I befintligt avtal finns förutom ovan nämnda förlängningsoptioner en ensidig möjlighet för beställaren, det vill säga Region Jämtland Härjedalen, att med oförändrade villkor förlänga avtalet med ytterligare max 6 månader efter avtalat slutdatum om detta bedöms nödvändigt med tanke på eventuella störningar i upphandlings- eller övertagandesituation. Sådan begäran ska ske senast sex månade före avtalat slutdatum, här 17 juni 2023, det vill säga innan 17 december 2022. I december 2022 fattade också Region JH beslut om att lösa ut dessa ensidiga sex månader.
Den juridiska processen har dock dragit ut ytterligare i tid, vilket gör att den sista ettåriga förlängningsoptionen skulle vara bättre en bättre lösning, med avtalsslut juni 2024. Kollektivtrafiknämnden föreslås därmed fatta beslut om att ge områdeschef Kollektivtrafik förhandlingsmandat för att överenskomma med Vy Buss AB om att lösa ut en ettåring förlängningsoption istället för befintlig, ensidigt utlöst, sexmånaders förlängning.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
-
Kunskapsdag för politiker i nämnder som beslutar om kollektivtrafik | SKR - Stockholm 14 mars 2023
-
Seminarium för politiker i nämnder som beslutar om kollektivtrafik | SKR - Digitalt 15 mars 2023
-