Möte 2025-02-19
-
Val av justering och tid för justering: 24 februari
-
Enligt reglemente för kollektivtrafiknämnden har preliminär ärendelista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
- Fördjupning: Särskild kollektivtrafik (SÄK)
- Pågående processer och aktuella ärende
- Informationer från kurser/konferenser/nätverk
-
- Läget i organisationen
-
Enligt Lag om kommunal redovisning (SFS 2018:597) ska den löpande redovisningen för varje räkenskapsår avslutas med en årsredovisning.
Regionfullmäktige har i Regionplan och budget 2025–2027 (RS/61/2024) beslutat om 8 målområden. Kollektivtrafiknämnden har 8 uppdrag och 2 kortsiktiga nyckeltal inom tre målområden. Dessa följs upp i nämndens årsredovisning. Nämnden har även ett antal långsiktiga nyckeltal som ska följas över tid för att ge en indikation om verksamhetens riktning i förhållande till den politiska viljeinriktningen. De långsiktiga nyckeltalen presenteras i diagram på Region Jämtland Härjedalens webbsida.
Av de 8 uppdragen bedöms 5 vara genomförda under året. Uppdraget som handlar om att säkra kollektivtrafikens intäkter bedöms vara påbörjat men ej genomfört eftersom leveransförseningar gör att implementeringen görs under våren 2025. De två uppdragen som handlar samers rättigheter och delaktighet bedöms ej vara genomförda och fortsatt arbete behöver göras tillsammans med regionövergripande kompetens för att identifiera eventuella utvecklingsbehov. Det kortsiktiga nyckeltalet som handlar om leveranstrohet går ej det ej att ta fram relevant information för och det som handlar om bruttokostnad är ej uppnått.
Nämndens verksamhet bedrivs med kollektivt resande inom allmän kollektivtrafik för buss och tåg (genom delägda bolaget Norrtåg) samt inom särskild kollektivtrafik (färdtjänst och skolskjutsar) på uppdrag av länets kommuner. Verksamheten inom område Kollektivtrafik och dess fyra enheter (Kund och marknad, Försäljning och analys, Trafik samt Särskild kollektivtrafik) är i tjänstemannaorganisationen organiserad inom förvaltningsområde Regional utveckling tillsammans med Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsområden.
Totala antalet resor har minskat med ca 38 000 st per december 2024 jämfört med samma tidpunkt föregående år.
Nettokostnaden för perioden januari-december 2024 uppgick till -295,2 mkr jämfört med en budget på -302,4 mkr. Föregående år uppgick nettokostnaden till -289,8 mkr.
Området har 20 anställda per december 2024, vilket är en ökning med två personer jämfört med december 2023.-
88kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
634kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner har sedan 2008 samarbetat om den särskilda kollektivtrafiken och anropsstyrda allmänna kollektivtrafiken. Samarbetet regleras i ett samarbetsavtal och ett uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i Jämtlands län (KTN/48/2024).
Målet med samarbetet mellan parterna är att gemensamt och kostnadseffektivt svara för särskild kollektivtrafik. Särskild kollektivtrafik är trafik som inte är tillgänglig för alla utan kräver någon form av tillstånd och vanligen förbokning. Med särskild kollektivtrafik avses exempelvis resformerna färdtjänst, riksfärdtjänst, sjukresor och skolskjutsar. Uppdragsavtalet reglerar det vidare arbetet med särskild kollektivtrafik i länet, och anger vilka uppgifter som respektive kommun överlåtit till Region Jämtland Härjedalen som regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). Samtliga kommuner har överlåtit till RKM att utföra tjänster kring skolskjutsverksamhet. Sex av länets åtta kommuner har även överlåtit till RKM att verkställa samtliga kommunens uppgifter, inklusive myndighetsutövning, gällande färdtjänst respektive riksfärdtjänst.
Kollektivtrafiknämnden ansvarar sedan 1 januari 2023 för de uppgifter som kommunerna överlåtit till regionen som regional kollektivtrafikmyndighet. I ansvaret ingår att följa upp verksamheten och återrapportera denna till respektive uppdragsgivare. En samlad årsrapport för den särskilda kollektivtrafiken har därför upprättats för 2024. Rapporten innehåller en verksamhetsberättelse för året samt samlad statistik och analys gällande sjukresor, färdtjänst och riksfärdtjänst.-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen, i egenskap av regional kollektivtrafikmyndighet (RKM), har ansvaret för att ta fram ett regionalt trafikförsörjningsprogram. Enligt lagen om kollektivtrafik (SFS 2010:1065) ska RKM upprätta ett trafikförsörjningsprogram som fastställer målen för och beskriver hur kollektivtrafiken ska utvecklas. Nuvarande regionala trafikförsörjningsprogram sträcker sig till 2026 (Trafikförsörjningsprogram Jämtlands län 2021–2026, RUN/287/2019).
Framtagandet av ett nytt program ska föregås av breda samråd med kommuner, motsvarande myndigheter i angränsade län, andra berörda myndigheter, organisationer, kollektivtrafikföretag, företrädare för näringsliv och resenärer. Kollektivtrafiknämnden ansvarar för att ta fram ett förslag till regionalt trafikförsörjningsprogram som fastställs av regionfullmäktige.
Programmet bör omfatta tiden 2027 – 2033. Tiden är satt utifrån när olika trafikupphandlingar inträffar. En politisk styrgrupp bestående av kollektivtrafiknämndens presidium utses för arbetet. En preliminär tidsplan har tagits fram för arbetet. Målsättningen är att programmet ska fastställas av regionfullmäktige i oktober 2026.Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
9
Revidering av styrdokument för Norrtåg AB – bolagsordning, ägardirektiv, aktieägaravtal och samverkansavtal
Norrtåg AB bildades 2008 och ägs av de Regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM) i Norrbotten och Västernorrland, Region Västerbotten och Region Jämtland Härjedalen. Norrtåg AB bedriver persontågtrafik i de fyra nordligaste regionerna, och utgör en viktig faktor för den regionala utvecklingen, skapar tillgänglighet och gör det möjligt att resa och bo i norra Sverige.
Norrtåg AB är upphandlare och beställare av trafiken. Tillsammans med ägarna bestämmer bolaget övergripande hur och på vilka villkor de olika sträckorna ska trafikeras. Norrtåg AB tillhandahåller fordon och verkstad till operatören. Bolaget ska på affärsmässiga grunder, erbjuda samhällsekonomiskt effektiva, attraktiva och långsiktigt hållbara resmöjligheter för de som bor i, verkar i eller besöker regionerna.
I dagsläget styrs Norrtåg AB genom ett konsortialavtal som antogs av regionfullmäktige 2017-11-28, § 177 (RUN/495/2017). Till konsortialavtalet finns två bilagor; Bilaga 1 Bolagsordning samt Bilaga 2 Finansiering av trafiken. Konsortialavtal och bolagsordning reviderades 2017-06-09, bilaga 2 reviderades senast 2015-06-22.
Under 2024 har bolagets ägare och finansiärer gemensamt arbetat fram förslag till bolagsordning, ägardirektiv, aktieägaravtal och samverkansavtal för Norrtåg AB. Det har även tagits fram en fristående bilaga till aktieägaravtalet som utgörs av en fördelningsmodell för finansiering av Norrtåg AB. Ambitionen har varit att uppdatera, förtydliga och renodla informationen i dokumenten, och förslaget är att nuvarande dokument delas upp i ett antal fristående dokument utifrån dokumentens olika syfte, giltighetstid och parter. Förslag till förändringar presenteras i PM Revidering av styrdokuemnt Norrtåg AB, daterat 2025-01-10.
De förslag till nya styrdokument som arbetats fram av ansvariga tjänstepersoner behandlades på ett gemensamt ägarråd den 14 januari. Slutliga förslag till nya styrdokument ska nu beslutas av respektive part med målsättningen om att ny bolagsordning samt ägardirektiv ska kunna behandlas vid bolagets ordinarie bolagsstämma under våren 2025.-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
146kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
10
Motion från Jennie Klaesson (M) och Catarina Espmark (M) om att utreda förutsättningarna för att införa nattstopp på alla busslinjer i Jämtland Härjedalen
Jennie Klaesson (M) och Catarina Espmark (M) inkom den 29 oktober 2024 med en motion som föreslår att Kollektivtrafiknämnden får i uppdrag att utreda förutsättningarna för att införa nattstopp på alla busslinjer i Jämtland Härjedalen.
Ett nattstopp innebär kortfattat att resenärer som reser med kollektivtrafik under kvällar och nätter, efter en viss tidpunkt, kan be busschauffören att stanna mellan ordinarie hållplatser. Syftet är att korta resenärens gångsträcka till slutdestinationen, vilket kan öka tryggheten för personer som annars skulle behöva gå genom områden som upplevs som otrygga. Nattstopp har införts på andra platser i Sverige, bland annat erbjuder Kalmar Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg nattstopp. Det ses som en möjlighet för resenärer som reser ensamma. Det är bussföraren som avgör om det är trafiksäkert för resenären att kliva av på önskad plats, mellan två ordinarie hållplatser.
Motionens ambition att bidra till ökad trygghet för resenärer i kollektivtrafiken uppskattas. Ett tryggt och tillgängligt kollektivtrafiksystem är en prioritet för Region Jämtland Härjedalen. Motionens förslag om nattstopp innebär dock en rad utmaningar ur både ett trafiksäkerhets- och tillgänglighetsperspektiv. Ett arbete pågår redan där förutsättningarna för ett eventuellt införande av nattstopp gås igenom, dialog med Östersunds kommun är påbörjad. Kontakt har tagits med Kalmar Länstrafik och Länstrafiken Kronoberg där utvärdering av deras nattstopp har efterfrågats.Överväganden kring nattstopp
Trafiksäkerhet: Möjligheten att stanna mellan hållplatser riskerar att skapa trafiksäkerhetsproblem. Förarna skulle i varje enskilt fall behöva bedöma om en plats är säker att stanna på, vilket kan leda till olika tolkningar. En plats som en förare anser vara lämplig kan av en annan förare bedömas som osäker. Detta kan leda till förvirring och otrygghet för resenärerna.
Tillgänglighet/operativa utmaningar: I vår region präglas många vägar av snö, is och begränsad framkomlighet under stora delar av året. Nattstopp skulle innebära att bussar stannar på platser som kanske saknar belysning, gångvägar eller andra säkerhetsanordningar, som kan förvärra redan befintliga utmaningar kopplade till tillgänglighet och säkerhet. En förutsättning är att väglaget ska vara bra så bussen kan ta sig iväg från platsen den stannar på. Det ska även vara trafiksäkert med omkörning.
Ojämlik tillämpning: Erfarenheter från andra regioner visar att nattstopp ibland tillämpas inkonsekvent, vilket kan skapa frustration hos resenärer. Om en förare tillåter nattstopp på en viss plats, men nästa förare inte gör det, kan detta minska förtroendet för kollektivtrafiken.
Lärdomar från andra regioner: De länstrafikbolag som infört nattstopp finns huvudsakligen i södra Sverige, där förutsättningarna skiljer sig markant från vår region. Dessa områden har generellt mildare klimat, kortare avstånd mellan hållplatser och bättre infrastrukturell tillgång till busshållplatser via gång- och cykelvägar.
Alternativa lösningar: För att främja tryggheten i kollektivtrafiken kan andra åtgärder utredas som exempelvis förbättrad belysning vid hållplatser, ökad tillgång till realtidsinformation samt samverkan med trygghetsvärdar eller andra säkerhetshöjande insatser.Sammanfattande bedömning
Region Jämtland Härjedalen arbetar sedan tidigare med en översyn av förutsättningarna för att införa nattstopp. Det arbetet tar hänsyn till de särskilda behov och utmaningar som råder i vår region. Utifrån de initiala bedömningarna finns det betydande risker och begränsningar kopplade till nattstopp, särskilt i relation till trafiksäkerhet och tillgänglighet. Med hänvisning till att ett arbete redan pågår kring frågan om nattstopp föreslås det att motionen anses besvarad.
-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
324kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
79kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
1023kb Ladda ner dokument
-
1012kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-