Möte 2023-11-23
-
Tid för justering: måndag den 27 november
-
Enligt reglemente för kollektivtrafiknämnden har preliminär ärendelista över ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
Informationer:
-
Arbetsmiljö
-
Pågående processer och aktuella ärenden 2023
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
Månadsrapporter Särskild kollektivtrafik (SÄK)
Bilagor
-
387kb Ladda ner dokument
-
699kb Ladda ner dokument
-
312kb Ladda ner dokument
-
-
Kollektivtrafiknämndens uppföljning sker genom tertialrapport per april, delårsrapport per augusti och årsbokslut samt även genom kortare månadsrapporter efter februari, mars, maj, juni, september, oktober och november. Månadsrapporterna behandlar kortfattat ekonomi, verksamhet och personal.
Verksamhetens resultat jämfört med budget avviker per oktober med – 12,1 mkr. Helårsprognosen för 2023 är justerad med -4,6 mkr mot tidigare prognos och beräknas uppgå till -17,4 mkr. Utveckling inom resande och biljettintäkter har inte nått upp till den nivå som rådde före pandemin, kombinerat med en omvärldsdriven kostnadsutveckling.
Antal anställda har ökat under perioden då verksamheten hämtar hem tidigare köpta tjänster samt tjänster som tidigare organiserats inom regionservice.-
76kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
212kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska kollektivtrafiknämnden inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Nämnden ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt.
Kollektivtrafiknämnden antar inför varje nytt verksamhetsår en plan för sin interna kontroll som ska följas upp två gånger under verksamhetsåret. Internkontrollplanen är integrerad i Stratsys, styrning och implementering pågår.
Internkontrollplanen bygger på en sammanställning av risker förknippande med regionens strategier för länets utveckling, medarbetare och ekonomi samt prioritering utifrån sannolikhet och väsentlighet. Nämnden följer upp sju risker och arbetet är fortlöpande för att begränsa riskkänslighet. Inga väsentliga avvikelser eller skador har noterats i uppföljning.Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade den 18 oktober, § 109, om Regionplan och budget för planperioden 2024–2026 (RS/129/2023). Planen innehåller åtta övergripande mål med tillhörande politisk viljeinriktning. I regionplanen finns också långsiktiga nyckeltal att följa över tid, uppdrag för kommande år till styrelsen och nämnderna samt finansiella mål, budget och ekonomiska ramar. Utifrån fastställd regionplan och budget har ett förslag till plan och budget för kollektivtrafiknämnden 2024 upprättats.
Kollektivtrafiknämndens plan visar vad nämnden ska arbeta med under året för att bidra till att de övergripande målen uppnås och tilldelad ekonomisk ram hålls. Nämndens plan ger sedan underlag till de prioriteringar, i form av aktiviteter, verksamheten behöver arbeta med för att nå resultat i enlighet med de övergripande målen och hålla sig inom fastställd budget.
I förslaget till kollektivtrafiknämndens plan för 2024 finns totalt åtta uppdrag.
Den totala nettobudgetramen för kollektivtrafiknämnden 2024 uppgår till 303,7 mkr.
Kollektivtrafiknämnden lägger fokus på att genomföra olika åtgärder med syfte att öka resande och intäkter för att nå en långsiktig ekonomi i balans. För trafikkostnader (upphandlad trafik) är avtalsenliga indexregleringar en post som ligger utanför nämndens påverkansområde och utifrån kraftigt ökade drivmedelspriser och ränteläge föreligger en hög ingångsnivå med stor osäkerhet kring fortsatt utveckling.
Kollektivtrafiknämndens plan innehåller även en sammansträdesplanering med de områden som kollektivtrafiknämnden särskilt ska följa upp under året. Uppföljning sker genom tertialrapport per april, delårsrapport per augusti och årsbokslut. Kollektivtrafiknämnden genomför också särskild uppföljning av sin verksamhet genom redovisningar och fördjupningar av bland annat Trafikförsörjningsprogrammet och av regional verksamhet som bedrivs i annan form och som ryms inom nämndens ansvarsområde.
Kollektivtrafiknämnden ska utifrån denna plan och budget också utarbeta en internkontrollplan med åtgärder som är anpassade till riskanalyser och prioriteringar för verksamheten.-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
379kb Ladda ner dokument
-
-
De övergripande målen och inriktningen för kollektivtrafikens utveckling återfinns i gällande trafikförsörjningsprogram för perioden 2021–2026 (RUN/278/2019). Programmet är övergripande till sin karaktär och de konkreta förändringarna av trafikutbudet kommer att hanteras genom bland annat årliga trafikplaner.
Beslut om trafikplaner fattas av kollektivtrafiknämnden. I de fall det handlar om trafikförändringar av betydande karaktär eller då det finns behov av ökad finansiering beslutas trafikplanerna av regionfullmäktige.
Som regional kollektivtrafikmyndighet har vi ett ansvar att utveckla trafiken för att svara upp mot samhällets behov och utveckling. Detta ärende avser trafikplan för trafikåret 2025, T25, som har trafikstart i december 2024. Trafikplanen redovisar förslag på förändringar inom tåg- och busstrafiken i länet.
Trafikförändringarna under 2025 bedöms ge ett något positivt bidrag till målen i trafikförsörjningsprogrammet genom förbättrade resmöjligheter och ökad tillgänglighet, framför allt för arbets- och studieresor.
Utgångspunkten för arbetet med Trafikplan 2025 är att anpassa verksamheten till resbehoven och en ansträngd ekonomi. De trafikförändringar som redovisas i Trafikplan 2025 bedöms inte leda till ett behov av utökad budgetram då de inte innebär några ekonomiska satsningar.Bilagor
-
262kb Ladda ner dokument
-
-
Ett av Trafikverkets uppdrag är att verka för en grundläggande tillgänglighet i den interregionala kollektivtrafiken. Genom att avtala om trafik som inte kan bedrivas kommersiellt skapas bättre tillgänglighet för berörda kommuner.
I september 2021 beslutade Region Jämtland Härjedalen att teckna avtal för perioden 2021-12-12 – 2023-12-09 (RUN/435/2021). För busstrafiken som berör Jämtlands län har linjerna 45/46 Mora-Östersund-Gällivare, 40 Östersund-Örnsköldsvik, 56 Sveg-Ljusdal och 164 Östersund-Åsarna-Funäsdalen omfattats av statlig medfinansiering.
Trots att det nuvarande avtalet löper ut inom kort har Region Jämtland Härjedalen inte tagit del av förslag till nytt avtal. Förhoppningen är att Trafikverkets förslag till nytt avtal finns att besluta om på kollektivtrafiknämndens sammanträde den 14 december 2023. Om ett förslag till nytt avtal inkommer och behöver tecknas innan nämndens sammanträde föreslås kollektivtrafiknämndens ordförande få i uppdrag att godkänna och teckna samverkansavtal för Samverkande Inland.