Möte 2025-11-19
-
Tid för justering: 20 november
-
Enligt reglemente för kollektivtrafiknämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
- Pågående processer och aktuella ärenden
- Information från kurser/konferenser/nätverk
-
- Läget i organisationen
- Månadsrapport september och oktober
- Fördjupning: Samverkan med kommunerna flyttas till annat datum.
Bilagor
-
332kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
Regionfullmäktige beslutade den 18 juni, § 94, om Regionplan och budget för planperioden 2026–2028 (RS/114/2025). Planen innehåller åtta övergripande mål med tillhörande politisk viljeinriktning. I regionplanen finns också långsiktiga nyckeltal att följa över tid, uppdrag för kommande år till styrelsen och nämnderna samt finansiella mål, budget och ekonomiska ramar.
Utifrån fastställd regionplan och budget har ett förslag till plan och budget för kollektivtrafiknämnden 2026 upprättats. Kollektivtrafiknämndens plan visar vad nämnden ska arbeta med under året för att bidra till att de övergripande målen uppnås och tilldelad ekonomisk ram hålls. Nämndens plan utgör underlag till de prioriteringar, i form av aktiviteter som verksamheten behöver arbeta med för att nå resultat i enlighet med de övergripande målen och hålla sig inom fastställd budget.
I förslaget till kollektivtrafiknämndens plan för 2026 finns totalt fem uppdrag. Den totala nettobudgetramen för kollektivtrafiknämnden 2026 uppgår till 331,1 mkr.
Kollektivtrafiknämndens plan innehåller även en sammansträdesplanering med de områden som kollektivtrafiknämnden särskilt ska följa upp under året.
Uppföljning av nämndens plan med budget sker genom tertialrapport per april, delårsrapport per augusti och årsbokslut. Kollektivtrafiknämnden genomför även särskild uppföljning av sin verksamhet genom redovisningar och fördjupningar av bland annat Trafikförsörjningsprogrammet och av regional verksamhet som bedrivs i annan form och som ryms inom nämndens ansvarsområde.
Kollektivtrafiknämnden ska utifrån denna plan och budget utarbeta en internkontrollplan med identifierade risker och åtgärder.-
92kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
360kb Ladda ner dokument
-
-
Kollektivtrafiknämnden fastställde den 16 oktober 2024, § 51, en verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2025. I uppföljningsplanen anges att aktuellt läge för nämndens fattade beslut ska redovisas vid nämndens sammanträde i oktober. Eftersom nämndens sammanträde i oktober ställdes in hanteras ärendet under det efterföljande sammanträdet i november.
Sedan hösten 2022 används planeringsverktyget Stratsys för uppföljning av regionfullmäktiges, regionstyrelsens och nämndernas fattade beslut. Verktyget utgör ett stöd till ledningsgrupper i planerings- och uppföljningsarbetet samt bidrar till att förenkla den återrapportering som årligen sker till styrelse och nämnder över fattade beslut.
I bilagd redovisning, Uppföljning av kollektivtrafiknämndens fattade beslut 2025, daterad 2025-10-31, finns en sammanställning av de beslut som nämnden har fattat som resulterat i en åtgärd och där regiondirektör, presidium eller ordförande getts särskilda uppdrag. Ansökningar om stöd, svar på remisser, informationsärenden och dylikt redovisas inte.-
80kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Norrlandsresan är ett samarbete inom vilket de fyra norrlandslänen – Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland – har en gemensamt beslutad taxa och ett gemensamt biljettutbud för resor över länsgräns. Principerna för Norrlandsresans taxa beslutades av regionfullmäktige 2015-06-17, § 70 (RUN/606/2015). Norrlandsresans taxa regleras inför årsskiftet varje år och följer index-utvecklingen i trafikavtalen. Under de tre senaste åren har beslut om avsteg från taxan fattats (RS/534/2022) (RS/658/2023) (RS/651/2024).
Med anledning av att avsteg från gällande taxa gjorts vid upprepade tillfällen beslutade kollektivtrafiknämnden, vid sammanträdet den 26 oktober 2023 (§ 72), att ge regiondirektören i uppdrag att tillsammans med övriga norrlandslän se över hanteringen av Norrlandsresans taxa samt att utreda hur framtida avsteg bör hanteras. Uppdraget återrapporterades till kollektivtrafiknämnden under hösten 2024 och summeras nedan.
Region Jämtland Härjedalen har, tillsammans med övriga norrlandslän, påbörjat denna översyn. En dialog har etablerats mellan länen kring prissättning och tillgängliggörande av resor över länsgränser. Trots detta har ännu ingen ny modell för hanteringen av Norrlandsresans taxa fastställts. Arbetet fortsätter i takt med införandet av det nya biljettsystemet och anpassningen till den nationella BoB-standarden (Biljett och Betalsystem), samt lanseringen av nya priser och biljetter.
Parallellt ser Region Jämtland Härjedalen ett behov av att ytterligare utreda frågan, då Norrlandsresans taxa bygger på en egen modell som avviker från BoB-standardens principer. Detta medför bland annat svårigheter att integrera med digitala ombud såsom Resplus, begränsade möjligheter till samverkan med andra aktörer inom BoB samt hinder för enhetlig zonstruktur och teknisk modularisering, vilket regionen redan implementerat.
Mot denna bakgrund föreslås att ett eventuellt beslut om ny modell för hanteringen av Norrlandsresans taxa behandlas av kollektivtrafiknämnden under första halvåret 2026.
Under 2023 till 2025 var indexutvecklingen enligt beslutad indexkorgs utveckling ovanligt låg. Region Västerbotten föreslog mot den bakgrunden en höjning med 3,5 % av Norrlandsresans taxa inför 2025, vilket beslutades av samtliga län inom samarbetet. Även inför 2026 ser indexutvecklingen ut att vara låg. Med anledning av detta är parternas förslag att avsteg från beslutad princip görs även i år, och att Norrlandsresans taxa höjs med 3,0 % inför 2026. För att detta ska genomföras behöver samtliga län inom samarbetet fatta motsvarande beslut.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-