Möte 2024-12-18
-
Tid för justering: 19 december
-
Enligt reglemente för kollektivtrafiknämnden har preliminär ärendelista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
- Pågående processer och aktuella ärenden
- Revidering av styrdokument för Norrtåg AB - bolagsordning, aktieägaravtal, ägardirektiv
- Fordonsstrategi och fordonsanskaffning Norrtåg
- Informationer från kurser/konferenser/nätverk
-
- Läget i organisationen
- Månadsrapport oktober och november
Bilagor
-
595kb Ladda ner dokument
-
542kb Ladda ner dokument
-
Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnden inom sitt område se till att verksamheteten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Kollektivtrafiknämnden ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Enligt reglemente för intern kontroll och styrning för Region Jämtland Härjedalen ska styrelsen och nämnderna årligen besluta om en internkontrollplan samt följa upp densamma två gånger per år.
I internkontrollplan för 2025 har risker för genomförandet av verksamhet inom nämndens olika målområden identifierats. Vissa av dessa har följt med från internkontrollplanen 2024 då riskerna bedöms finnas kvar även 2025. Utöver detta har risker för möjligheten att genomföra de olika uppdrag som finns i nämndens plan identifierats.
Respektive risk har bedömts utifrån allvarlighetsgrad och sannolikhet att inträffa och utifrån dessa placeras risken i kvadraten med olika färger. De olika färgerna symboliserar riskpoäng och visar om åtgärder för att hantera risken ska tas fram. Åtgärder tas fram när riskpoängen är 3 (orange) eller 4 (röd).
Uppföljning av internkontrollplanen kommer att göras i samband med tertialrapport i maj och månadsrapport i oktober. I samband med det ses risker, riskbedömning och eventuella åtgärder över och justeringar görs vid behov. -
Under våren 2022 påbörjades en utredning av biljettutbud och priser inom kollektivtrafiken i Jämtlands län med målsättning att hitta lösningar som bidrar till att göra kollektivt resande mer attraktivt och öka kollektivtrafikens marknadsandel. Utredningen resulterade bland annat i att regionfullmäktige i november 2023, § 144, beslutade om ny zonindelning, biljetter och priser för den allmänna kollektivtrafiken i Jämtlands län (KTN/42/2023). Med anledning av detta initierades en översyn av övriga kollektivtrafiktaxor, däribland taxan för närtrafiken. Regionfullmäktige fastställde den nya taxan för närtrafiken i Jämtlands län i juni 2024, § 80 (KTN/26/2024). I samband med översynen av taxan påbörjades även en uppföljning och genomlysning av närtrafiken och den anropsstyrda trafiken.
Närtrafiken är styrd av efterfrågan och har ett begränsat trafikutbud. Närtrafik är en typ av servicetrafik i glesare områden som syftar till att ge en grundläggande tillgänglighet till affärer och annan service, med resmöjligheter 1–3 dagar/vecka. Närtrafiken måste förbeställas av resenären. Skillnaden på närtrafik och anropstyrd trafiken är att den anropsstyrda trafiken generellt går måndag till och med fredag, för att möjliggöra arbetspendling, och i stor utsträckning är anpassad efter stomlinjernas avgångstider för byten till ordinarie kollektivtrafik. Både Närtrafiken och anropsstyrda trafiken är allmän kollektivtrafik men den handlas upp och samordnas med den särskilda kollektivtrafiken.
Närtrafikens syfte är att ge grundläggande tillgänglighet till affärer och annan service. Konceptet Närtrafik har funnits länge och de linjer och tidtabeller som finns idag har inte setts över eller förändrats under de senaste två decennierna. Resbehovet har förändrats under tidsperioden och avtagit på många av de platser där det funnits Närtrafiklinjer. Den uppföljning och genomlysning som nu gjorts av närtrafiken har utgått från följande parametrar:- Hur ser efterfrågan ut (genomgång av resandestatistik på de olika Närtrafiklinjerna)
- Tillgång till service på destinationsorten
- Invånare på avgångsorterna
Uppföljningen, inklusive genomlysning och framtidsspaning, finns sammanställd i PM Uppföljning av Närtrafiken i Jämtlands län, daterad 2024-11-13.
-
De övergripande målen och inriktningen för kollektivtrafikens utveckling återfinns i gällande trafikförsörjningsprogram för perioden 2021–2026 (RUN/278/2019). Programmet är övergripande till sin karaktär och de konkreta förändringarna av trafikutbudet kommer att hanteras genom bland annat årliga trafikplaner.
Beslut om trafikplaner fattas av kollektivtrafiknämnden. I de fall det handlar om trafikförändringar av betydande karaktär eller då det finns behov av ökad finansiering beslutas trafikplanerna av regionfullmäktige.
Som regional kollektivtrafikmyndighet har vi ett ansvar att utveckla trafiken för att svara upp mot samhällets behov och utveckling. Detta ärende avser trafikplan för trafikåret 2026, T26, som har trafikstart i december 2025. Trafikplanen redovisar bland annat förslag på förändringar inom tåg- och busstrafiken i länet.
För det kommande trafikåret har kollektivtrafikmyndigheten utarbetat en trafikplan med fokus på att optimera och utveckla kollektivtrafiken inom ramen för befintliga resurser. Den ekonomiska situationen möjliggör inga utökningar av trafiken, men kräver heller inga neddragningar. Därför ligger fokus på att förbättra effektiviteten, höja kvaliteten och säkerställa en stabil och tillförlitlig kollektivtrafik med de resurser som finns tillgängliga. Genom att noggrant analysera den befintliga trafiken strävar vi efter att identifiera förbättringsområden och anpassa trafiken efter resenärernas behov.
Trafikplan 2026 bedöms ge ett något positivt bidrag till målen i trafikförsörjningsprogrammet genom förbättrade resmöjligheter och ökad tillgänglighet, framför allt för arbets- och studieresor.
Utgångspunkten för arbetet med Trafikplan 2026 är att anpassa verksamheten till resbehoven och en ansträngd ekonomi. Trafikplan 2026 bedöms inte leda till ett behov av utökad budgetram då de inte innebär några ekonomiska satsningar. -
Bilagor
-
774kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
914kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
66mb Ladda ner dokument
-
456kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
464kb Ladda ner dokument
-