Möte 2023-12-14
-
Tid för justering: tisdag 19 december
-
Enligt reglemente för kollektivtrafiknämnden har preliminär ärendelista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
Informationer:
-
Åtgärder för en ekonomi i balans
-
Pågående processer och aktuella ärenden 2023
-
Stadstrafikens bussar
-
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
Månadsrapporter Särskild kollektivtrafik (SÄK)
-
Ekonomirapport SÄK och anropsstyrd trafik
Bilagor
-
648kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
-
Kollektivtrafiknämndens uppföljning sker genom tertialrapport per april, delårsrapport per augusti och årsbokslut samt även genom kortare månadsrapporter efter februari, mars, maj, juni, september, oktober och november. Månadsrapporterna behandlar kortfattat ekonomi, verksamhet och personal.
Verksamhetens resultat jämfört med budget avviker per november med – 13,6 mkr. Helårsprognosen för 2023 kvarstår oförändrad på -17,4 mkr jämfört med budget.
Anledning till ovan grundar sig i att resandet och därmed biljettintäkter ej nått upp till den nivå som rådde före pandemin kombinerat med en hög omvärldsdriven kostnadsutveckling. Kostnadsutveckling för trafikavtalen är högst omvärldsberoende vilket innebär mycket små möjligheter att påverka kostnadsmassan på kort sikt.
Antal anställda har ökat under perioden då verksamheten hämtar hem tidigare köpta tjänster samt tjänster som tidigare organiserats inom regionservice.Bilagor
-
250kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap 6§ ska nämnden inom sitt område se till att verksamheteten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Kollektivtrafiknämnden ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Enligt reglemente för intern kontroll och styrning för Region Jämtland Härjedalen ska styrelsen och nämnderna årligen besluta om en internkontrollplan samt följa upp densamma två gånger per år.
I internkontrollplan för 2024 har risker för genomförandet av verksamhet inom nämndens olika målområden identifierats. Vissa av dessa har följt med från internkontrollplanen 2023 då riskerna bedöms finnas kvar även 2024. Utöver detta har risker för möjligheten att genomföra de olika uppdrag som finns i nämndens plan identifierats.
Respektive risk har bedömts utifrån allvarlighetsgrad och sannolikhet att inträffa och utifrån dessa placeras risken i kvadraten med olika färger. De olika färgerna symboliserar riskpoäng och visar om åtgärder för att hantera risken ska tas fram. Åtgärder tas fram när riskpoängen är 3 (orange) eller 4 (röd).
Uppföljning av internkontrollplanen kommer att göras i samband med tertialrapport i maj och delårsrapport i september. I samband med det ses risker, riskbedömning och eventuella åtgärder över och justeringar görs vid behov.Bilagor
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtåg AB har för avsikt att teckna nytt trafikavtal från och med tidtabellskiftet i december 2025 då befintligt trafikavtal med Vy Tåg AB löper ut. För ingå detta avtal krävs ett beslut om allmän trafikplikt för den berörda trafiken.
Norrtåg AB ägs av Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län (Din tur), Region Västerbotten, Kommunförbundet Regionala kollektivtrafikmyndigheten Norrbotten samt Region Jämtland Härjedalen.
För att fatta ett sammanhållet enhetligt beslut för hela trafiksystemet rekommenderas att överlåta rätten till beslut om allmän trafikplikt, till en regional kollektivtrafikmyndighet i stället för att varje regional kollektivtrafikmyndighet fattar ett eget beslut. Skälet till förslaget att fatta ett beslut om allmän trafikplikt är att trafiken bedrivs i ett gemensamt geografiskt område där trafiken är länsgränsöverskridande och upphandlas som ett trafikområde.
Stöd att överlåta rätten till beslut till en regional kollektivtrafikmyndighet finns i 3 kap. 1 § i Lag (2010:1065) om kollektivtrafik. Ett förslag till överenskommelse mellan de fyra kollektivtrafikmyndigheterna har tagits fram som en bekräftelse på såväl formen som innehållet i trafikpliktsbeslutet. -
Enligt punkt 4.1 i kollektivtrafiknämndens reglemente ska nämnden för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden. Vid kollektivtrafiknämndens sammanträde den 4 maj, § 42, beslutade nämnden om sammanträdesdagar för 2024.
Enligt det beslutade förslaget ska kollektivtrafiknämnden sammanträda följande datum;
21 februari
10 april
22 maj
18 september
16 oktober
20 november
18 december
Vid kollektivtrafiknämndens sammanträde den 23 november, § 82, beslutade nämnden om Kollektivtrafiknämndens plan och budget 2024 som bland annat innehåller en uppföljnings- och sammanträdesplanering för 2024.
Från verksamheten finns ett önskemål om att flytta sammanträdet i november och istället förlägga det under juni månad. Dels med anledning av att det för sammanträdet den 20 november finns inte några återkommande ärenden eller uppföljningar inplanerade. Dels för att minska tidsspannet mellan sammanträdena i maj och september.
För att sammanträdet i juni inte ska sammanfalla med kort tidsintervall efter sammanträdet i maj bör datumet för kollektivtrafiknämndens sammanträde i maj justeras. -
Ett av Trafikverkets uppdrag är att verka för en grundläggande tillgänglighet i den interregionala kollektivtrafiken. Genom att avtala om trafik som inte kan bedrivas kommersiellt skapas bättre tillgänglighet för berörda kommuner.
I september 2021 beslutade Region Jämtland Härjedalen att teckna avtal för perioden 2021-12-12 – 2023-12-09 (RUN/435/2021). För busstrafiken som berör Jämtlands län har linjerna 45/46 Mora-Östersund-Gällivare, 40 Östersund-Örnsköldsvik, 56 Sveg-Ljusdal och 164 Östersund-Åsarna-Funäsdalen omfattats av statlig medfinansiering.
Det nya samverkansavtalet, som detta ärende avser, gäller till april 2025. Parterna kan komma överens om att förlänga avtalet på oförändrade villkor i ett år. Avtalet kan då som längst gälla till och med 30 april 2026. För Region Jämtland Härjedalen är det nya samverkansavtalet i allt väsentligt lika det tidigare avtalet, och innebär en oförändrad statlig ersättningsnivå motsvarande 9 351 794 kronor per år.Bilagor
-
452kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
346kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
469kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-