Möte 2019-01-16
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
4
Hälso- och sjukvårdsdirektörens rapport 2019
-
Region Jämtland Härjedalens ackumulerade resultat uppgick till -180,1 miljoner kronor till och med november 2018. Nettokostnadsutvecklingen för perioden januari till och med november 2018 var 122,1 miljoner kronor högre än under motsvarande period 2017, vilket ger en nettokostnadsökning på 3,2 procent. En fortsatt förbättring mot tidigare månader. Bruttokostnaderna efter november månad har ökat med 4,2 procent, motsvarande 184,8 miljoner kronor jämfört med samma period 2017. Förändringen har endast ökat marginellt sedan föregående månad. Kostnader för bemanningsföretag har efter november minskat med 46,6 miljoner kronor jämfört med föregående år. Personalkostnaderna har ökat med 133 miljoner kronor, motsvarande 5,9 procent. Kostnad för läkemedel har ökat med 30,3 miljoner kronor. Även riks- och regionvård utgör en stor del av kostnaden och har ökat med 17,0 miljoner kronor.
Intäkterna har ökat med 9,7 procent, motsvarande 62,6 miljoner kronor, främst i form av ökade bidrag. Likviditeten har förstärkts i november med ytterligare 73 miljoner kronor i lån från Kommuninvest. Den totala låneskulden uppgår därefter till 273 miljoner kronor, inkluderat föregående års lån.
Helårsprognosen ligger kvar oförändrad på -250 miljoner kronor.-
104kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
396kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt punkt 4.4 i hälso- och sjukvårdsnämndens reglemente ska nämnden för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden. Ett förslag på hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträdestider 2019 har upprättats inom sekretariatet. Eftersom hälso- och sjukvårdsnämnden kommer att ta över många av de ärenden och informationer som tidigare legat hos regionstyrelsen föreslås att nämnden i huvudsak har två-dagars sammanträden. Hälso- och sjukvårdsnämndens presidium kommer efter ett halvår att utvärdera behovet av två-dagarssammanträden. Två dagar för gemensam fördjupning för styrelsen och nämnderna har planerats in, en budgetdag den 25 mars och en dag för planering inför planeringsförutsättningarna den 20 november.
-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. § 25 ska en nämnds sammanträden hållas inom stängda dörrar. Om fullmäktige medgett att nämndernas sammanträden får vara offentliga kan nämnden besluta så. I Reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Jämtland Härjedalen. I punkt 4.9 Offentliga sammanträden anges att nämnden får besluta att dess sammanträden ska vara offentliga med de undantag som framgår av kommunallagen. Dessa undantag är ärenden som avser myndighetsutövning eller där det förekommer sekretess. Hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträden pågår som regel i två dagar. För att skapa insyn och ge fullmäktiges ledamöter, regionens personal och allmänheten möjlighet att närvara föreslås att dag 1 ska vara ett offentligt sammanträde då framförallt informationsärenden behandlas och dag 2 blir ett fortsatt slutet sammanträde då beslutsärenden behandlas. Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande föreslås avgöra vilka ärenden och informationer som ska behandlas vid det offentliga sammanträdet.
En utvärdering av hälso- och sjukvårdsnämndens offentliga sammanträden ska göras i juni 2019.-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen fastställde den 25 april, § 105, Region Jämtland Härjedalens organisation för behandling av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen. Dataskyddsförordningen ersätter personuppgiftslagen (PUL) den 25 maj 2018. De nya reglerna börjar då gälla direkt utan någon övergångsperiod.
Varje nämnd är personuppgiftsansvarig (PuA) för sina verksamhetsområden, och i det ansvaret ingår att utse ett dataskyddsombud samt att anmäla ombudets kontaktuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten. Reglerna om dataskyddsombud (DSO) finns i artiklarna 37–39 i dataskyddsförordningen. Rollen som dataskyddsombud är inte samma som personuppgiftsombudet i nuvarande PUL. Det finns flera skillnader. En av de största förändringarna med de nya reglerna är att ombudets kontrollerande och rådgivande funktion för organisationen renodlas. Det innebär samtidigt att organisationen självständigt måste bedriva ett aktivt dataskyddsarbete som inte leds av dataskyddsombudet. Organisationens arbete ska följas upp av ombudet, men det är en rekommendation att varje organisation parallellt med dataskyddsombudet även utser någon i ledningsposition som har ett övergripande ansvar för genomförandet av det interna dataskyddsarbetet inom förvaltningen, antingen övergripande eller per nämnd.
Ytterligare en förändring är att de nya reglerna ställer krav på dataskyddsombudets kompetens och placering i organisationen. Den person som utses måste ha tillräcklig kunskap om dataskydd och ska utses på grundval av yrkesmässiga kvalifikationer, sakkunskap och förmåga att utföra uppgifterna. Ombudet ska kunna agera självständigt och oberoende i organisationen och ska rapportera till organisationens ledning. Enligt Region Jämtland Härjedalens fastställda organisation för behandling av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen ska dataskyddsombudets organisatoriska tillhörighet ska vara inom Regionstaben, Samordningskansliet. Ett förslag till utnämning av dataskyddsombud har tagits fram av Samordningskansliet.-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhetsplan ska innehålla en uppföljningsplan som visar vilka områden som nämnden ska följa upp under året. Med anledning av att 2018 var ett valår kommer hälso- och sjukvårdsnämnden att fastställa sin verksamhetsplan för 2019 först under mars månad. Den här uppföljningsplanen bygger på tidigare års uppföljningsplaner för regionstyrelsen och kan komma att justeras efter att verksamhetsplanen för 2019 fastställts.
Nämndens uppföljningar kommer att ske genom månadsrapporter, tertialrapport per april, delårsrapport per augusti och årsbokslut. Nämnden genomför också särskild uppföljning av sin verksamhet genom särskilda redovisningar och fördjupningar.
Inför 2019 har regionfullmäktiges presidium fastställt en utbildningsplan för förtroendevalda inför den nya mandatperioden. Utbildningar genomförs under hela 2019, främst i samband med ordinarie sammanträden. Utbildningsplanen omfattar en allmän del för fullmäktige samt en fördjupande del för nämnder och styrelse med inriktning mot deras respektive ansvarsområde. Den del av planen som omfattar utbildning för hälso- och sjukvårdsnämnden finns inlagt i uppföljningsplanen.-
104kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
255kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i februari 2018, § 27, om en ny politisk organisation för Region Jämtland Härjedalen för mandatperioden 2019–2022. Förändringarna innebär bland annat att en ny hälso- och sjukvårdsnämnd inrättas, samt att styrelse och nämnder inte ska ha utskott. Regionfullmäktige beslutade även att samtliga nämnders personal ska samlas inom en förvaltning under regionstyrelsen. Detta innebär att hälso- och sjukvårdsnämndens personal från 1 januari tillhör förvaltningsområde hälso- och sjukvård inom regionstyrelsens förvaltning, med regiondirektör som förvaltningschef.
Samordningskansliet har med anledning av beslutade organisationsförändringar arbetat med framtagande av delegationsbestämmelser för hälso- och sjukvårdsnämnden samt en uppdatering av regionala utvecklingsnämndens och regionstyrelsens bestämmelser.-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
391kb Ladda ner dokument
-
-
- Barnarenan: Val av 2 ledamöter och 2 ersättare för perioden 2019-01-01 - 2022-12-31
- Nätverket för hälsa och demokrati: Val av 2 ledamöter och 2 ersättare för perioden 2019-01-01 - 2022-12-31
- SVOM (Sociala vård- och omsorgsgruppen): Val av 3 ledamöter för perioden 2019-01-01 - 2022-12-31
-
Bilagor
-
36kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
540kb Ladda ner dokument
-
639kb Ladda ner dokument
-