Möte 2024-02-28
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden har preliminär dagordning över de ärenden som avses bli behandlande under sammanträdet gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.
-
- Information från deltagande i kurs/konferens
- Investeringsreglemente
-
- Nuläge inom hälso- och sjukvården
- Rapport politisk arbetsgrupp
- Säker vård
-
- Långsiktiga nyckeltal
-
Ungdomsmottagningen i Östersund – startade i projektform 1981. År 1985 permanentades projektet. Landstinget var och är fortfarande huvudman. Sedan 2004 bekostar länets kommuner kurator för psykosocialt stöd inom ungdomsmottagningen.
Det finns inget avtal som reglerar det samarbete som sker mellan regionen och kommunerna och kommunernas socialchefer/motsvarande påkallade våren 2023 behov av att se över och framarbeta ett avtal. Detta för att tydliggöra finansiering och psykosocialt uppdrag för den kuratorsfunktion kommunerna bekostar. Härjedalen påkallade samtidigt intresse av att ingå i ett länslänsgemensamt avtal och ej stå för egen kurator vid mottagningen i Sveg. Företrädare för ungdomsmottagningen instämde i att det förelåg behov av avtal.
SVOM beslutade vid sitt sammanträde 24/2 2023 att:
• Uppdrag ges till Fredagsgruppen och SamReKo HSI att utse en arbetsgrupp som ska arbeta fram förslag på avtal, finansiering och samverkan kring Ungdomsmottagningen i samverkan med Elevhälsan,
• Återrapportering av uppdraget ska ske till Fredagsgruppen och SamReKo HSI 29 september 2023 och till SVOM 13 oktober 2023
Förslag till samverkansavtal innehåller bland annat övergripande mål, gemensamma utgångspunkter, verksamhetsinnehåll, organisationsmodell och tillgänglighet (inkl. lokala avtal för Närmottagningar), kompetens och bemanning, samverkan och samarbete, ekonomi och kostnadsfördelning samt dokumentation och uppföljning. Avtalet utgår från att verksamheten vid ungdomsmottagningen även framledes samfinansieras av Region Jämtland Härjedalen och kommunerna i Jämtlands län gemensamt:
• Kommunerna i Jämtlands län bekostar gemensamt 1,0 kuratorstjänst vid ungdomsmottagningen.
• Region Jämtland Härjedalen bekostar övrig personal vid mottagningen.
• Lokalkostnader och övriga kostnader vid huvudmottagningen i Östersund schablonfördelas mellan Region Jämtland Härjedalen och kommunerna utifrån antalet tjänster.
Närmottagningar kan etableras i kommunerna i syfte att öka tillgängligheten till Ungdomsmottagningen. Ifall regionen och berörd kommun enas om att etablera en närmottagning så regleras samverkan och ansvarsfördelning genom lokala samverkansavtal mellan respektive kommun/avtalspart och Region Jämtland Härjedalen. Utgångspunkten är att kommunen då står för lokalkostnader och regionen övriga kostnader.
Verksamheten vid Ungdomsmottagningen ska bedriva hälsofrämjande, förebyggande utåtriktat arbete och mottagningsarbete. Ungdomsmottagningen ska ha en grundbemanning om: kurator 400%, barnmorska 520%, allmänläkare 40% och undersköterska 100%. Den psykosociala resurs (kurator) kommunerna finansierar ska primärt ha följande uppdrag:
• Samtalsstöd på individnivå inom ramen för Ungdomsmottagningens uppdrag,
• Samverkan på individnivå, exempelvis genom samarbeten med andra aktörer via konsultation samt vid behov hjälpa ungdomen vidare till andra hjälpinsatser på olika nivåer,
• Bidra med det psykosociala perspektivet i ett tvärprofessionellt arbete, ex. i olika former av utåtriktat arbete och gruppverksamheter.
Styrning och ledning av den samverkan som sker inom ramen för Ungdomsmottagningen Jämtland Härjedalen på länsnivå sker i etablerade samverkansforum.
Den totala grundbudgeten för verksamheten uppgår till ca 8 800 000 kronor varav kommunerna gemensamt bekostar 780 000 kronor. Fördelning mellan kommunerna föreslås ske utifrån befolkningsandel i respektive kommun.
Avtalet gäller under perioden 1 januari 2024 - 31 december 2024. Uppsägning av avtalet ska ske skriftligen minst 12 månader före avtalstidens utgång, i annat fall är avtalet varje gång förlängt med 1 år.
-
85kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
433kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Lag om kommunal redovisning (SFS 2018:597) ska den löpande redovisningen för varje räkenskapsår avslutas med en årsredovisning.
Regionfullmäktige har i regionplanen beslutat om verksamhetsmål inom ramen för fyra olika strategier; strategi för länets utveckling, strategi för vård, strategi för våra medarbetare samt strategi för ekonomi. Nämnden redovisar åtta prioriterade mål inom de fyra strategierna och totalt 35 verksamhetsmål.
Läkarbesöken inom öppenvården fortsätter att öka och ligger nu högre än 2019 års nivå. Besöken inom sjukvårdande behandling fortsätter också att öka och även här ligger man högre än 2019 års nivå. Antal vårdtillfällen och antal vårddagar inom slutenvården ligger ungefär på samma nivå som föregående år, men lägre än 2019.
De indirekta vårdkontakterna har minskat jämfört med samma period föregående år. En indirekt vårdkontakt kännetecknas av att patienten ej är närvarande, den ska kunna knytas till en enskild patient och den ska vara kostnadsfri för patienten.
Budgetavvikelsen för nettokostnader för perioden januari-december uppgick till -689 mkr för Hälso- och sjukvårdsnämnden. Avvikelsen fördelas på en positiv intäktsavvikelse om 182 mkr samt en negativ bruttokostnadsavvikelse om -871 mkr.
Den negativa kostnadsavvikelsen beror främst på ökade kostnader för personal inklusive hyrbemanning, köpt riks- och regionvård, läkemedel, verksamhetsanknutna tjänster samt köp av verksamhet. Övriga kostnadsposter har mindre avvikelser eller ligger i nivå med budget.
144 mkr har fördelats på olika nationella satsningar inom Hälso- och sjukvårdsnämnden, bland andra; Nära vård och ökad kvalitet, Förlossningsvård och kvinnors hälsa, Ökade vårdplatser för regioner, Ökad tillgänglighet, Vårdens medarbetare och vidareutbildning samt Psykisk hälsa.
Ackumulerat till och med december är den samlade sjukfrånvaron 6,5 % för Hälso- och sjukvården jämfört med 7,1 % för samma period föregående år. Det är framför allt inom intervallet 2-14 dagar samt 15-30 dagar som sjukfrånvaron minskar.
Bilagor
-
Regionens revisorer presenterade i oktober 2023 sin granskning av arbetsmiljöarbete (REV/5/2023). Granskningen syftade till att svara på om uppföljning och kontroll av arbetsmiljöarbetet är tillfredsställande. Konklusionen blev att nämnden har en delvis tillfredsställande styrning, uppföljning och kontroll av arbetsmiljöarbetet.
Revisorerna lämnar två rekommendationer:
- Eftersträva fler mätbara mål och/eller indikatorer för att bredda styrningen till att spegla fler perspektiv. För att en sådan styrning ska vara möjlig över tid behöver uppgifterna kunna tas fram per automatik ur systemen.
- Säkerställa införande av ändamålsenliga stödsystem för styrning, uppföljning och kontroll av arbetsmiljöarbetet
Hälso- och sjukvårdsnämnden ska redovisa vilka åtgärder som nämnden vidtagit eller avser vidta med anledning av granskningsresultatet senast 2024-03-14.
Ett svar till regionens revisorer har upprättats.
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
737kb Ladda ner dokument
-
816kb Ladda ner dokument
-
Enligt kommunallagen 6 kap 6§ ska hälso- och sjukvårdsnämnden inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Nämnden ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredställande sätt. Hälso- och sjukvårdsnämnden ska inför varje nytt verksamhetsår upprätta en plan för sin interna kontroll som ska följas upp två gånger under verksamhetsåret.
Internkontrollplanen är integrerad i Stratsys programmodul Verksamhetsplan. Planen bygger på en riskbedömning av de uppdrag som via Plan och budget 2024 för Hälso- och sjukvårdsnämnden givits till verksamheterna i förvaltningsområde hälso- och sjukvård. Riskbedömningarna har prioriterats avseende allvarlighet och sannolikhet och erhållit en riskvärdering i fyra steg: R1-R4, där R1 är lägst risk och R4 högst risk. För de uppdrag där det finns hög risk (R3-R4) att de inte ska kunna genomföras har förebyggande åtgärder föreslagits. Till de 49 uppdrag som riskbedömts har 28 olika risker identifierats, varav ett antal återfinns på flera olika uppdrag. 13 risker har bedömts ha hög risk att inte kunna uppnås, fördelade på åtta R3 och fem R4. Se bilagd Internkontrollplan.
Uppföljning av internkontrollplanen sker i enlighet med uppföljningsplanen i Plan och budget 2024 för Hälso- och sjukvårdsnämnden i juni och oktober.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har erbjudits att lämna synpunkter på remiss om utredningen om författningsberedskap inför framtida pandemier (S2023/02669)
Utredningen har haft i uppdrag att lämna förslag som syftar till att stärka smittskyddet för vissa grupper inom socialtjänsten och att göra en översyn av bestämmelserna om smittbärarpenning. Utredningen föreslår att en lagändring som innebär att en ny extraordinär smittskyddsåtgärd, flyttning, införs i smittskyddslagen. Utredningen anser däremot att det inte bör införas någon ytterligare möjlighet till provtagning med tvång än vad som redan finns i smittskyddslagen. Vidare har en översyn av smittbärarpenningen gjorts, men där lämnas inga förslag till ändringar i lagstiftningen.
Ett svar har tagits fram inom område patientsäkerhet.
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt patientsäkerhetslagen ska vårdgivaren varje år upprätta en patientsäkerhetsberättelse. Syftet med patientsäkerhetsberättelsen är att öppet och tydligt redovisa strategier, mål och resultat av arbetet med att förbättra patientsäkerheten. Patientsäkerhetsberättelsen ska ha en sådan detaljeringsgrad att det går att bedöma hur arbetet med att systematiskt och fortlöpande utveckla och säkra kvaliteten har bedrivits i verksamhetens olika delar samt att informationsbehovet hos externa intressenter tillgodoses. Patientsäkerhetsberättelsen ska vara färdig senast den 1 mars varje år, finnas tillgänglig för den som vill ta del av del av den och den bör utformas så att den kan ingå i vårdgivarens ledningssystem för patientsäkerhet.
-
Barnarenan: fyllnadsval av en ersättare för perioden fram till 2026-12-31 efter Johan Loock (M) som avsagt sig uppdraget.
Nätverket Hälsa och Demokrati: fyllnadsval av en ersättare för perioden fram till 2026-12-31 efter Johan Loock (M) som avsagt sig uppdraget.
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade 22 november 2023, § 147, om Plan och budget 2024. Nämndens plan utgår från Regionplan och budget 2024-2026, som beslutades av Regionfullmäktige 18 oktober 2022, § 109. Utifrån det ekonomiska läget har behov att revidera nämndens plan uppkommit.
Flertalet kortsiktiga nyckeltal som berör vård i rimlig tid har formulerats om. Härigenom harmonierar ordalydelsen dels bättre med nationell uppföljning, dels med regionens svåra ekonomiska förutsättningar. Även om detta innebär att återhämtningstakten för den uppskjutna vården efter pandemin och andra tillgänglighetsförbättrande åtgärder i stora delar av verksamheten tillfälligt saktar in, kvarstår den långsiktiga målsättningen att bedriva en sjukvård utan de långa köer som inom vissa verksamheter finns idag. För verksamheten kan denna justering komma att innebära att svåra prioriteringar som på kort sikt försämrar tillgängligheten för breda patientgrupper måste göras, samtidigt som de svårast sjukas tillgång till vård säkerställs. Uppdraget Tillse att vård ges i rimlig tid är fortfarande mycket högt prioriterat, men likaledes hög prioritering har de olika uppdrag om att verkställa kostnadsminskningar som nämnden tilldelat verksamheten. Att dessa uppdrag verkställs är förutsättningen för att på sikt kunna bedriva en sjukvård utan köer.
För barn- och ungdomspsykiatrin finns i överenskommelsen om tillgänglighet i hälso- och sjukvården (som träffats mellan staten och Sveriges Kommuner och Regioner) prestationsbaserad ersättning kopplad till genomförda förstabesök, utredningar och behandlingar. Det kortsiktiga nyckeltalet kopplat till barn- och ungdomspsykiatrin har därför formulerats om och kompletterats med ytterligare kortsiktiga nyckeltal, för att bättre belysa prestationskraven i överenskommelsen.
Vad gäller hälso- och sjukvårdsnämndens nettobudgetram har en rättning av en felförd fördelning mellan hälso- och sjukvårdsdirektör samt divisionerna kirurgi och medicin genomförts.
Förslaget till reviderad plan innehåller också justeringar i nämndens uppföljningsplan. Några uppföljningspunkter föreslås glesas ut eller strykas och några föreslås göras om från skriftliga rapporter till muntliga. Detta görs mot bakgrund av det uppdrag regionstyrelsen gett till regiondirektören om att se över möjliga kostnadsbesparingar inom administrativ verksamhet (RS/494/2023). I det arbetet finns förslag om att minska frekvensen av rapportering till styrelse, nämnder och ledningsfunktioner. Inför 2025 behöver arbetssättet med nämndens uppföljning utvärderas och ses över ytterligare för att säkerställa att den rapportering nämnden får är tydligare kopplad till prioriteringar och övergripande mål.
Bilagor
-
629kb Ladda ner dokument
-
-
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har kommit med en ny rekommendation som gäller från och med 1 mars 2024. Därmed upphör tidigare rekommendation om att avgiftsfrihet ska råda för alla individer vid vaccinering mot covid-19.
SKR rekommenderar regionerna att besluta om fortsatt avgiftsfrihet vid vaccinering mot covid-19 för grupper som rekommenderas vaccination enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Från och med 1 mars 2024 finns en ny rekommendation från Folkhälsomyndigheten.
För grupper som inte omfattas av rekommendation om vaccination mot covid-19 rekommenderar SKR att regionerna fattar beslut om avgifter för vaccinering ska tas ut eller inte. Regionernas beslut ska meddelas SKR senast 2024-05-02.
Sedan vaccinationsinsatsen mot covid-19 startade har vaccinationerna varit avgiftsfria för personer som rekommenderas vaccination. Detta har möjliggjorts genom ekonomisk ersättning till regionerna via årliga överenskommelser mellan SKR och regeringen. Från och med 2024 finns ingen överenskommelse och regionerna ersätts inte längre av staten för vaccinationerna. Själva vaccinet tillgängliggörs kostnadsfritt för regionerna under 2024. Hur det blir under 2025 och framåt beror på regeringens beslut under hösten.
Avgiftsbefriade grupper
Folkhälsomyndighetens rekommendation för vaccination mot covid-19 för våren 2024 är att en dos vaccin ges till personer 80 år och äldre, samt personer som är 65–79 år och har dagliga omsorgsinsatser från till exempel hemtjänst eller SÄBO/korttidsboende. Personer som endast har hemtjänstinsatser i form av städning, trygghetslarm eller leverans av matlådor, ingår inte i målgruppen för rekommendation.
Folkhälsomyndigheten har ingen generell rekommendation om vaccination mot covid-19 för personer med immunbrist. Patientgruppen är bred och behandlande läkare avgör behovet av vaccination för dessa grupper. De flesta personer med någon form av immunnedsättning på grund av sjukdom eller behandling ingår i rekommendationen om årlig vaccination mot covid-19 inför höst/vintersäsongen.
I enstaka fall kan behandlande läkare anse att det finns indikation för vaccination även av anhöriga till personer med allvarlig immunbrist. Personer som inte omfattas av rekommendationerna för våren men har tillstånd som medför ökad risk för allvarlig covid-19, till exempel graviditet eller underliggande sjukdom, kommer att omfattas av rekommendation om en vaccindos inför höst/vintersäsongen 2024–2025.
Avgift för covid-19 vaccinering
Vaccination mot covid-19 jämställs numera med annan typ av vaccinering. Region Jämtland Härjedalens huvudprincip för andra typer av vaccinationer är för närvarande en grundavgift på 400 kr för ett vaccinationsbesök + inköpspriset för aktuellt vaccin avrundat till närmaste 5-krona uppåt.
Förslaget innebär att covid-19 vaccinering till de grupper som inte omnämns i Folkhälsomyndighetens rekommendation ska börja betala lika som för annan vaccinering.
Bilagor
-
244kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
520kb Ladda ner dokument
-
593kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
852kb Ladda ner dokument
-
523kb Ladda ner dokument
-
960kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-