Möte 2024-09-26
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden har preliminär lista över de ärenden som avses bli behandlade under sammanträdet gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.
-
- Hemsjukvårdsavtalet
- Smarta kylskåp
-
- Läget i hälso- och sjukvården
- Säker vård
- Förlossningsvården
- Konsekvenser av cykelturismen
- Backe Hälsocentral
-
Månadsrapporterna behandlar kortfattat ekonomi, verksamhet och personal.
Perioden har påverkats av sedvanlig sommarneddragning och konflikten med Vårdförbundet. Sommarplaneringen har varit svårare än föregående år, då införande av nytt nationellt avtal för inhyrd bemanning lett till färre avropssvar. I kombination med en på vissa håll för låg grundbemanning har det varit svårt att nå upp till en planerad nivå. Sveriges Kommuner och Regioner tecknade nytt avtal med Vårdförbundet 28/6, vilket innebär att planeringen underlättats. Avtalets effekter på kollektivets arbetstidsmått har ännu ej analyserats.
Som förberedelse inför att statistik avseende produktion senare under 2024 ska tas ur det nya Inblick istället för de äldre Diversystemen, samt för att bättre belysa vårdens omställning har uppställningen i rapporten förändrats. Statistik för primär- och specialistvård särredovisas framgent. I samband med förändringen har noterats att uppgifter från hälsocentraler med annan driftsform än egenregi felaktigt redovisats som en del av egenregin i de äldre Diversystemen. Statistikuttaget till denna rapport har därför korrigerats till att endast inkludera primärvård i egenregi från och med denna rapport.
Mer information kring produktionen finns tillgänglig i månadsrapporten.
För perioden januari-juni 2024 översteg den totala kostnaden för Hälso- och sjukvårdsnämnden med 201,8 mkr jämfört med budget. Avvikelsen fördelas på en intäktsökning på 35,7 mkr och en kostnadsökning på 237,6 mkr.
Två större förändringar kopplade till den ekonomiska analysen under juni:
- Det nya avtalet med Vårdförbundet innebär att retroaktiv lön beräknas från 28 juni istället för tidigare beräknat 1 april. Detta medför en positiv ekonomisk effekt, beräknad till 7,8 mkr.
- Läkemedelskostnaden för perioden jan-juni 2024 lägre än budget, detta beror på en redovisningsteknisk justering, tidigare har läkemedelsrabatterna redovisats när de erhållits. Nu är det preliminära rabatter uppbokade för hela perioden januari-juni 2024. Detta innebär en resultatförbättring beräknad till 14,8 mkr för perioden.
Nämnden lämnar en helårsprognos -3652 mkr jämfört med budgeterat -3352, dvs en negativ budgetavvikelse på -300 mkr. Arbetet kring resultatförbättrande åtgärder fortlöper, mer information finns tillgänglig i månadsrapporten.
För första gången under 2024 redovisas lägre kostnader gällande inhyrd bemanning i jämförelse med samma period (jan-juni) 2023.
De resultatförbättrande åtgärderna har per juni 2024 inte gett önskad effekt, fler kraftfulla åtgärder krävs för att nå helårsprognosen på -3652 mkr med budgetavvikelse på -300 mkr.
-
101kb Ladda ner dokument
-
Verksamhet och uppdrag
Hälso- och sjukvårdsnämnden har i sin verksamhetsplan 4 målområden innehållande 49 uppdrag och 24 kortsiktiga nyckeltal. Målområden för God och nära vård, God och tillgänglig tandvård samt målområde för stödverksamhet – Ändamålsenlig kompetens för effektivt stöd till verksamhet och utveckling har bedömts som att de följer plan (gul). Målområde för ledningsprocesser - Ledning, styrning och uppföljning av beslut och verksamhet är bedömningen att det ej kommer uppnå mål att leverera ekonomi i balans (röd). Uppdragen och nyckeltalen redovisas i sin helhet i delårsrapporten.
Produktionen i hälso- och sjukvården ligger på en hög nivå sett till föregående år. Under vintern minskade köerna, men därefter har produktionen bromsat ned något utifrån det ekonomiska läget. Andelen patienter som får vård inom vårdgarantins gränser minskar under andra tertialet. Utmaningarna inom tandvården kvarstår och hanteras vidare. Inom öppenvård specialist och primärvård fortsätter antal läkarbesök och behandlingar att öka från föregående år men ökningstakten är lägre än vid tertialredovisningen. Inom slutenvård avseende specialist / BUP / primärvård (NÄVA) framgår dock lägre omfattning avseende både vårdtillfällen och vårddagar utifrån minskat antal vårdplatser under sommaren.
Tillgängligheten för telefon, första besök och operation/åtgärd under perioden juli 2023-juli 2024 visar på en kurva som försvagas vid sommarmånader men förbättrats under övriga året, undantaget medicinsk bedömning där tillgänglighet under sommar ökar till följd av mer akuta än planerade besök. Samtliga förändringar ligger inom intervall +/-5% där tillgänglighet operation/åtgärd är vad som försämrats från 2023. Totalen för vårdgarantin, inom 90 dagar innebär det att endast 32 % får sin vård inom 90 dagar.
Ekonomi
Intäkterna för perioden januari-augusti uppgick till 1 023 miljoner kronor och översteg budget med 37 miljoner kronor där såld vård till utomlänspatienter utgör den största förklaringen. Jämfört med föregående år var intäkterna 37 mkr lägre. Främsta orsak till intäktsminskningen står att finna i att intäkter från statsbidrag har en annan hantering inom regionen år 2024 än 2023, i och med att intäkter från statsbidrag har flyttats till regionstyrelsen.
Verksamheternas bruttokostnad för perioden har ökat med 264 mkr (4,1%) och uppgår till 3 439 mkr. Motsvarande kostnadsökning föregående år uppgick till 11,1%. Kostnadsmassans avvikelse mot budget uppgår till 264 mkr (8,3%). Bruttokostnadsavvikelsen mot budget består av ökade kostnader för egen personal inklusive inhyrd bemanning samt övriga kostnader. Nettokostnaden uppgick till -2 415 mkr och vilket var 227 mkr sämre än budget. Jämfört med föregående år har nettokostnaden ökat med 174 mkr.
Den onormalt höga kostnadsökningstakten från 2023 och inledning av 2024 är till synes bruten med en nedåtgående trend och har återgått till en mer normal nivå om 4,1%. Signaler från verksamhet och analys av kostnadsutveckling relaterat till prisförändringar indikerar att det också är en lägre volym av både köpt vård och inhyrd bemanning, utöver de kostnadsminskningar som syns i resultatutfallet. Detta utfall ligger i linje med strategi att öka andel vård som utförs i egen regi utförd av egen anställd personal.
Prognostiserad helårsprognos för hälso- och sjukvårdsnämnden kvarstår vid -3652 miljoner kronor jämfört med budget -3352 miljoner kronor, innebär en negativ budgetavvikelse på -300 mkr. Prognosens avvikelse mot budget beror huvudsakligen på:
- Personella resurser, egen samt inhyrd personal: -398 mkr.
Budgeten räcker ej för samtliga anställda och inhyrd bemanning. - Intäkter +66 mkr ökade intäkter kopplat till patientavgifter och pågående arbete med intäktssäkring.
- Riks- och regionvård +23 mkr, minskade kostnader.
- Övrigt +9 mkr
Efter månadsrapporten i mars 2024 gjorde hälso- och sjukvårdsnämnden bedömningen att det inte ansågs realistiskt att återställa sitt per mars månad prognostiserade underskott om -300 miljoner kronor. Nämnden beslutade att föreslå regionstyrelsen att föreslå regionfullmäktige att tillskjuta ytterligare medel till hälso- och sjukvårdsnämnden 2024 för att klara en ekonomi i balans. Regionfullmäktige behandlade ärendet i juni 2024, § 85, och beslutades följande:
- Hälso- och Sjukvårdsnämndens förslag om att regionfullmäktige ska tillskjuta ytterligare medel till hälso- och sjukvårdsnämnden 2024 för att klara en ekonomi i balans avslås.
- Hälso- och sjukvårdsnämnden ska fortsätta arbetet med kostnadsminskande åtgärder och redovisa effekterna och resultaten av detta arbete till regionfullmäktige i samband med delårsrapporten per augusti. I arbetet med åtgärder ska nämnden avväga de krav som ställs på utbudet mot vad som måste upprätthållas och vilken ambitionsnivå som är realistisk.
- Utifrån sitt uppdrag att ha uppsikt över den verksamhet som bedrivs och att uppmärksamt följa de frågor som kan inverka på regionens utveckling och ekonomiska ställning får regionstyrelsen i uppdrag att särskilt följa hälso- och sjukvårdsnämndens arbete.
Hälso- och sjukvårdsnämnden redogör i nämndens delårsrapport, status på beslutade åtgärder under året. Sammantaget har beslutade åtgärder per 31 augusti gett en samlad effekt med 50 mkr. Då andra poster, främst vårdpersonal, samtidigt har ökat i takt med fler egna anställda innebär detta att åtgärderna inte har gett resultat på sista raden. Utfallet mot budget är fortfarande kraftigt avvikande och så även i prognosen för helårsutfallet. Att prognosen på -300 mkr ligger kvar på samma nivå som tidigare rapport baseras på att åtgärder för kostnadskontroll fortgår så att bruttokostnad per månad under hösten är lägre än utfallet under våren.
Slutsatsen är att beslutade åtgärder inte kommer att räcka till för att åtgärda ekonomi i balans under 2024. De negativa konsekvenserna av tillfälligt stora neddragningar i verksamheten som skulle krävas, bedöms bli större än de kortsiktiga ekonomiska vinsterna.
Investeringar inom Hälso- och sjukvårdsnämnden redovisas enligt följande:
- Årets beslutade och avslutande investeringar per objekt
- Beslutande och avslutande investeringar överförda från år 2023 till år 2024 (RS/417/2022)
- Under 2024 beviljade och påbörjande investeringar per objekt som ännu inte genomförts
- Beslutande investeringar överförda från år 2023 till år 2024 enligt RS/417/2024 som ännu inte genomförts.
- Beviljat ut Akuta potten pga haveri/fördyring
- Övriga investeringar utanför beslutad ram
Delårsrapporten återfinns i sin helhet i bifogad fil.
-
124kb Ladda ner dokument
- Personella resurser, egen samt inhyrd personal: -398 mkr.
-
Regionens revisorer har genomfört en granskning av läkemedel för äldre. Granskningen syftade till att se om ansvariga nämnder har en tillfredsställande styrning, uppföljning och kontroll av läkemedel för äldre. Den sammanfattade bedömningen är att regionstyrelsen, i egenskap av vårdvalsnämnd, har en delvis tillfredsställande styrning, uppföljning och kontroll av läkemedel för äldre.
De brister som revisorerna vill att hälso- och sjukvårdsnämnden yttrar sig över:
- Ordination av läkemedel för patienter med dosläkemedel sker i ordinationsverktyget Pascal. Det har sedan flera år saknats en koppling mellan läkemedelslistan i journalsystemet och Pascal vilket innebär en risk för att läkemedelslistan inte stämmer. Detta kan få konsekvenser vid inskrivning till slutenvården med risk för att fel läkemedel ges under vårdtiden.
- Läkemedelsgenomgångar sker inte i enlighet med gällande författning. Denna brist medför att läkemedelsförskrivningen inte blir optimal och kan medföra läkemedelsrelaterade besvär och vårdskador.
- Uppföljningen av läkemedelsgenomgångar brister. Läkemedelsgenomgångar är en viktig del i god läkemedelsterapi för äldre och därför är uppföljningen av väsentlig betydelse.
- Det förekommer brister i följsamheten av att rapportera läkemedelsrelaterade avvikelser. En förutsättning för att kunna kontrollera verksamheten så att den utförs på ett patientsäkert sätt är att avvikelser dokumenteras och synliggörs så att förbättringsåtgärder kan vidtas.
- Läkemedelsgenomgångar erbjuds inte i tillräcklig omfattning inom hemsjukvården. Läkarmedverkan inom den kommunala hälso- och sjukvården verkar fungera relativt bra inom särskilt boenden, men sämre för hemsjukvårdspatienter.
- Läkemedelslistan och även läkemedelsberättelsen stämmer inte alltid vid utskrivning. Bristerna kan få till följd att patienter inom den kommunala äldreomsorgen får fel läkemedel vilket riskerar att medföra läkemedelsrelaterade besvär och vårdskador.
Revisorerna vill att hälso- och sjukvårdsnämnden redovisar vilka åtgärder som nämnden vidtagit eller avser att vidta med anledning av granskningsresultatet senaste den 10:e oktober 2024.
Ett svar till regionens revisorer har upprättats.
-
91kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
174kb Ladda ner dokument
-
Regionens revisorer har granskat hälso- och sjukvårdsnämndens kostnadsutveckling. I revisionsrapporten (daterad 2024-06-13) konstateras att hälso- och sjukvårdsnämnden inte har en tillräcklig styrning, uppföljning och kontroll av budgetavvikelser och att beslutade åtgärder inte är tillräckliga för att uppnå en ekonomi i balans och god ekonomisk hushållning.
Revisionen lämnar tre rekommendationer, och begär att hälso- och sjukvårdsnämnden ska redovisa vidtagna samt planerade åtgärder med en tidplan senast 2024-10-04.
Ett svar till regionens revisorer har upprättats.
-
76kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
I hälso- och sjukvårdsnämndens reglemente beskrivs bland nämndens uppgifter att man ”ska arbeta med frågor om hälso- och sjukvårdsrelaterad folkhälsa inom sitt verksamhetsområde.” I regionplan 2024-2026 samt nämndens verksamhetsplan finns ett antal nyckeltal och uppdrag som syftar till att utveckla folkhälsoarbetet och arbeta med hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande insatser inom hälso- och sjukvården. Flera av dessa redovisas med övergripande drag i bifogad rapport.
Sammanfattningsvis går det att konstatera att det pågår en rad insatser som syftar till att uppfylla målsättningar och uppdrag. Det är dock svårt att göra en bedömning av övergripande måluppfyllelse, de långsiktiga nyckeltalen kräver följsamhet över en längre tid och många av aktiviteterna kan bedömas vara i ett utvecklingsskede. Det finns goda exempel på utvecklingsarbeten som indikerar resultat och förändrade arbetssätt över tid, till exempel arbetet kring att uppmärksamma våldsutsatthet eller riktade hälsosamtal. Därtill pågår flera arbeten som ska ge bättre underlag för kärnverksamheten att jobba med uppdragen och målsättningarna.
Folkhälsoundersökningar i Jämtlands län visar på stora skillnader i hälsoutfall mellan olika grupper och lyfter fram prioriterade områden att jobba vidare med. Bland dessa återfinns det psykiska välbefinnandet bland unga och arbete för att främja hälsosamma levnadsvanor, särskilt med socioekonomiska faktorer i beaktande. Följaktligen visar uppföljningar av folkhälsoarbetet i regionen på behovet att fortsatt integrera en helhetssyn för hälsofrämjande hälso- och sjukvård. Ett fortsatt utvecklingsområde i regionen bedöms vara att jobba med statistik och hälsodata i verksamhetsutveckling och uppföljning för att säkerställa att insatser skapar förutsättningar för en god och jämlik hälsa i befolkningen.
I hälso- och sjukvårdsnämndens uppgifter nämns närliggande områden till den hälso- och sjukvårdsrelaterad folkhälsan såsom jämställdhet, jämlikhet, mångfald och integration. Det finns även ett särskilt ansvar för att främja samisk hälsa. Dessa perspektiv är i hög grad integrerade i stor del av arbetet som återges i den här rapporten och i det löpande arbetet för en god och jämlik hälsa. Samtliga uppdrag redovisas inte i detalj då några av sakområdena även har separata uppföljningar i nämnd och styrelse.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
235kb Ladda ner dokument
-
-
I hälso- och sjukvårdsnämndens verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2024 återfinns en uppföljning av nationella patientenkäter. Nationell patientenkät är ett samlingsnamn för återkommande nationella undersökningar av patientupplevelser inom hälso- och sjukvården. Samtliga regioner i Sverige deltar och arbetet samordnas av SKR. Under 2024 har en mätning på psykiatrin genomförts. Detta inkluderar tre olika enkäter på vuxen psykiatrisk slutenvård, vuxen psykiatrisk öppenvård och barn- och ungdomspsykiatrin
Resultatet visar på samtliga tre mätningar att Region Jämtland Härjedalen förbättrar sitt resultat från föregående mätning som genomfördes 2022. Slutenvården och barn och ungdomspsykiatrin placerar sig även högt om man jämför med övriga landet. Resultatet på den öppna psykiatriska vården är sämre jämfört med snittet i riket.
-
75kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt hälso- och sjukvårdsnämndens uppföljningsplan ska en uppföljning göras två gånger per år av de uppdrag som hälso- och sjukvårdsnämnden gett till regiondirektören. Sedan hösten 2022 används planeringsverktyget Stratsys för uppföljning av regionfullmäktiges, regionstyrelsens och nämndernas fattade beslut. Verktyget utgör ett stöd till ledningsgrupper i planerings- och uppföljningsarbetet samt bidrar till att förenkla den återrapportering som årligen sker till styrelse och nämnder över fattade beslut.
Uppföljningen redovisas i bilaga och avser beslut från och med 2023 och framåt.
-
76kb Ladda ner dokument
-
-
Kunskapsnätverk samisk hälsa: val av 1 ersättare för perioden 2024-09-26--2026-12-31
-
14
Beslut om rekommendation om regiongemensam hantering inför beslut om nationellt vaccinationsprogram mot vattkoppor för barn
Folkhälsomyndigheten har utrett förutsättningarna för att inkludera vaccination mot vattkoppor och bältros i nationella vaccinationsprogram. Folkhälsomyndigheten konstaterar att vattkoppor uppfyller kriterierna för nationellt vaccinationsprogram och har skickat ett förslag på remiss till berörda instanser. Efter remisshantering väntas Folkhälsomyndigheten föreslå att regeringen fattar beslut enligt förslaget. För att säkerställa en sammanhållen hantering, i väntan på beslut från regeringen, rekommenderar SKR regionerna att avvakta ett eventuellt införande av vaccination. Syftet med rekommendationen är en jämlik och ordnad introduktion samt en säkerställd finansiering.
Styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) beslutade vid sammanträde den 14 juni 2024 att rekommendera regionerna:
att invänta beslut från regeringen om att inkludera vaccination mot vattkoppor för barn i ett nationellt vaccinationsprogram innan ett eventuellt införande av vaccination
att i skrivelse till regionerna rekommendera dem att godkänna och omgående tillämpa denna rekommendation
att regionerna ombeds behandla rekommendationen och inkomma med beslut om rekommendationen senast den 30 september 2024.
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
902kb Ladda ner dokument
-
894kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
1017kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
565kb Ladda ner dokument
-
1008kb Ladda ner dokument
-