Möte 2024-12-19
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade under sammanträdet gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.
-
- Rapport från politisk arbetsgrupp för ekonomi i balans
-
- Läget inom hälso- och sjukvården
- HPV-vaccinationer
- Säker vård
- Rapport från division Nära vård
-
Månadsrapporterna behandlar kortfattat ekonomi, verksamhet och personal.
Omställningen inom vården innefattar en trend där ökat antal besök och behandlingar inom öppenvården fortsätter, likväl som antal vårdtillfällen och vårddagar inom slutenvården huvudsakligen sjunker.
Tillgänglighet inom primärvårdens utfall ligger fortsatt stabilt. Från maj 2024 ses en sänkning av vårdgarantin för första besök och operation/åtgärd/behandling inom specialiserade vården. Regionen ligger fortsatt lägre än riket för väntande inom 0 - 3 - 90- 90 dagar.
Mer information kring produktionen finns tillgänglig i månadsrapporten.
För perioden januari-november 2024 översteg den totala nettokostnaden för Hälso- och sjukvårdsnämnden med 345 mkr jämfört med budget. Avvikelsen fördelas på en intäktsökning på 104 mkr och en kostnadsökning på 449 mkr. Den onormalt höga kostnadsökningstakten som påverkat under 2023/2024 är nu avstannad, men innebär inte att kostnader har minskat.
Nämndens helårsprognos -3 702 mkr jämfört med budgeterat -3 352, dvs en negativ budgetavvikelse på -350 mkr, är oförändrad från oktober men kan sannolikt komma att överskridas.
Kostnader gällande inhyrd bemanning märks en viss ökning efter sommaren, men såväl period som ackumulerat understiger utfallet år 2023. Arbetet kring resultatförbättrande åtgärder fortlöper och
har per november 2024 gett uppmätt effekt med 108 mkr, men äts med råge upp av ökade kostnader inom andra poster. Fler kraftfulla åtgärder krävs för att uppnå en budget i balans. Mer information finns tillgänglig i månadsrapporten.
-
83kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionens revisorer har i september 2024 presenterat sin uppföljning av granskning av psykiatrin. Syftet var att ta reda på om hälso-, och sjukvårdsnämnden har åtgärdat de brister som identifierats i den tidigare granskningen från 2021 (REV/16/2021). Revisionens samlade bedömning är att hälso-, och sjukvårdsnämnden delvis har vidtagit åtgärder på de brister som identifierades i den tidigare granskningen. Hälso-, och sjukvårdsnämnden instämmer delvis i revisionens slutsatser.
Hälso-, och sjukvårdsnämnden delar uppfattningen att psykiatrin har utmaningar med rekrytering av personal till framförallt slutenvårdsavdelningar och att fortsatt utredning och översyn av vårdplatsbehov tillsammans med utformning av lokaler är viktigt för att kunna bedriva en god, säker och tillgänglig vård. Arbete med detta pågår. Hälso-, och sjukvårdsnämnden delar även uppfattningen att samverkan mellan primärvård och psykiatri såsom med remisshantering, konultationsmöjligheter och ansvarsfördelning behöver förbättras och många arbeten kopplade till det pågår och behöver ständigt och kontinuerligt arbetas med.
Revisionen lämnar ett antal rekommendationer inom sju områden:?
- Strategi och planering
- Remisser
- Meddelanderutiner
- Ansvarsfördelning
- Utveckla vårdkedjor
- Kontroll av följsamhet
- Uppföljning
Rekommendationerna som lämnats besvaras i bilaga.?
-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
Revisionskontoret har genomfört en granskning av hantering och kontroll av bemanningsfakturor. Granskningens syfte har varit att bedöma om hälso- och sjukvårdsnämnden har säkerställt en tillräcklig intern kontroll av hanteringen av fakturor avseende hyrbemanning.
Revisorernas samlade bedömning är att hälso-och sjukvårdsnämnden delvis har säkerställt en tillräcklig intern kontroll av hanteringen av fakturor avseende hyrbemanning. Bedömningen baseras på att det inte är tydligt vilka kontroller som ska utföras, i vilken omfattning, och hur eventuella avvikelser ska hanteras. Det är inte heller tydligt vilken befattning som har befogenhet att signera tidrapporter.
Revisorerna har avgivit rekommendationer till Hälso- och sjukvårdsnämnden att:
- Säkerställa att information och utbildning når ut till dem som kontrollerar och attesterar bemanningsfakturor samt se över möjligheten till ett gemensamt arbetssätt för kontroll och attestering av bemanningsfakturor.
- Utifrån sitt ansvarsområde se över riskanalysarbetet för att säkerställa en ändamålsenlig och effektiv hantering och kontroll av bemanningsfakturor.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har avgett sina svar avseende åtgärder utifrån revisorernas rekommendationer i bifogad skrivelse. Det har utarbetats och publicerat lathund för godkännande och granskning av bemanningsfakturor, vilket även informeras till verksamheter i olika sammanhang. De systemstöd som införts/införs i kombination med det nationella hyravtalet medför en lägre riskbild för felaktig debitering och förbättrade uppföljningsmöjligheter avseende hyrbemanning.
-
87kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden har, under de förutsättningar som anges i 6 kap 37–39 §§ samt 7 kap 5–8 §§ kommunallagen, rätt att delegera beslutanderätt i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden till presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare, eller till en anställd hos Region Jämtland Härjedalen. Beslut med stöd av delegation är juridiskt sett ett nämndbeslut och kan jämställas med ett beslut som nämnden själv har fattat. Regiondirektören har under de förutsättningar som anges i 7 kap 6 § kommunallagen rätt att vidaredelegera beslutsrätt i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden åt en anställd inom Region Jämtland Härjedalen, om inte annat anges i bestämmelserna. Beslutsrätten får inte vidaredelegeras av delegaten.
Delegationsbestämmelser för hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Jämtland Härjedalen 2023–2026 fastställdes av nämnden den 18 januari 2023, § 7. Regiondirektören beslutade om vidaredelegation av beslutanderätten för ett antal ärendetyper den 20 januari 2023 (reviderade 1 mars 2023).
Regionstyrelsen har inför den 1 januari 2025 beslutat om en ny förvaltningsorganisation (RS/287/2022, § 89/2024). Regiondirektören har därefter beslutat om en ny organisation inom förvaltningsområdet Regionstab (RS/403/2022). Besluten innebär bland annat att regionens funktioner kring utveckling, digitalisering, IT och medicinteknik, liksom budget för dessa, samlas organisatoriskt under regionstyrelsen och regionstaben. Omdisponering av budgeten beslutades i regionfullmäktige i juni 2024, § 86 (RS/301/2024). Med anledning av detta har det gjorts en översyn av såväl regionstyrelsens som nämndernas delegationsbestämmelser. För hälso- och sjukvårdsnämnden innebär detta att punkt 5.7 Upphandling av medicinteknisk utrustning tas bort samt att det görs ett tillägg beskrivningen av ärendetyp 5.3 där upphandling av IT-system exkluderas. Detta då ansvar och budget för dessa flyttas över till regionstyrelsen.
I övrigt har det även gjorts vissa mindre redaktionella justeringar i beskrivande texter.
-
Jennie Klaesson (M), Mats E Nilsson (M) och Embla Åhlén (M) har lämnat in ett initiativärende om att pausa deltagande i nätverket Demokrati Uppdrag Hälsa.
För att säkerställa att regionens resurser används på ett optimalt sätt bör Region Jämtland Härjedalen överväga en tillfällig paus i deltagandet.
Regiondirektören fick i uppdrag att:
- Beskriva de potentiella konsekvenserna av att pausa regionens deltagande i nätverket Demokrati Uppdrag Hälsa för både tjänstepersoner och förtroendevalda.
- Beskriva de möjliga ekonomiska konsekvenserna och de potentiella besparingarna i form av, men ej avgränsat till, arbetstid, arvoden och resor.
Nätverkets uppdrag
Nätverken är ett utvecklingsforum där förtroendevalda och tjänstemän kan utbyta erfarenheter i frågor om ledning och styrning av hälso- och sjukvård samt vård och omsorg ur ett befolknings- och behovsperspektiv. Nätverket har ett nära samarbete med ”Nätverket Uppdrag Hälsa”, som är ett tjänstemannanätverk med samma perspektiv.
Deltagare
År 2024 är tretton regioner medlemmar i nätverket och alla norrlands län är med. Region Jämtland Härjedalen har varit medlem sedan år 2007. Från Jämtland Härjedalen har David Adervall och Jennie Klaesson utsetts som ordinarie representanter. Peter Bodemyr och Embla Åhlén är utsedda som ersättare. Annika Jonsson, Hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen, är utsedd som tjänsteperson.
Ekonomi
Kostnad för deltagande är 65,870 kr/ år. Fakturan för 2025 är betalad sedan ett par veckor tillbaka. Nätverket har 10 träffar per år varav 7 är helt digitala, 1 möte /år är internat på plats, 2 st. är hybridmöten där deltagande kan ske på plats/ distans. Varje möte (förutom internatet lunch-lunch) hålls mellan 2–4 timmar.
Uträkning gjord utifrån parametrarna:
Region Jämtland Härjedalen följer miljöriktlinjer och reseförbud= endast digital närvaro
Två politiska representanter per möte
Arvode på 707 SEK x 2 personer á 10 möten= 14 140 SEK. (x 46,72%) dvs lönebikostnad = 20 750 SEK
Utebliven inkomst för två personer: 300 SEK x 8 timmar á 10 möten= 24 000 SEK
Summa: Medlemsavgift på 65,870 kr/ år + kostnader för deltagande cirka 44 750 SEK
Summa per år: ca 110 000 SEK
Konsekvenser av att pausa deltagande
Ekonomiskt på kort sikt: + ca 110 000 SEK per år
Ekonomiskt på längre sikt
Organiserade nätverk kan ses som en stor resurs där de som medverkar får stöd i sitt eget och organisationens utvecklingsarbete. Nätverket har även andra funktioner såsom att ge anställda och förtroendevalda möjlighet att få reflektera och byta erfarenheter med andra som har liknande kunskapsfält. Arbetet i detta nätverk fokuserar på utvecklingsarbete kring hälsoekonomi och ekonomiska prioriteringar inom vården.
Då nätverket startade år 2007 fanns inte mycket tillgång på information på området någon annanstans. Numera finns mycket av det som presenteras via nätverket redan att tillgå på nätet i det offentliga rummet. Hälsoekonomi och prioriteringar i vården fått ett helt annat fäste i andra arenor såsom SKR (exempelvis satsningen Nära vård) samt via nationella vårdflöden och kunskapsstyrning m.m.
Utifrån detta skulle det kunna antas att den ekonomiska konsekvensen på sikt är ganska liten om man utgår ifrån att nätverket syftar till att ge kunskapsinhämtning.
-
104kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
31kb Ladda ner dokument
-
-
Från 2018-01-01 finns Lag (2017:612) om samverkan vid utskrivning från sluten hälso- och sjukvård. Lagen syftar till att “främja en god vård och en socialtjänst av god kvalitet” och ska särskilt främja att “en patient med behov av insatser skrivs ut från den slutna vården så snart som möjligt efter det att den behandlande läkaren bedömt att patienten är utskrivningsklar”.
Betalningsansvar för utskrivningsklara dagar på sjukhus regleras i regionala överenskommelser. En sådan överenskommelse finns för Jämtlands län sedan 2019-01-01 och har förlängts i omgångar, senast tom 2024-12-31.
Dialog för inriktning av kommande avtal LOSUS har påbörjats. I arbetet med att revidera kriterier för hälso- och sjukvård i ordinärt boende konstateras att det finns en stark koppling mellan kriterier för hemsjukvård och LOSUS-avtalet och att dessa båda avtal behöver synkroniseras.
SVOM beslutade vid sitt möte 2024-10-11 att rekommendera Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner att förlänga LOSUS avtalet till och med 30 juni 2025. Avtalet kan upphöra att gälla i förtid för det fall att ett nytt avtal har beslutats före den 30 juni 2025.
-
80kb Ladda ner dokument
-
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade 4 november 2024, § 120, om Plan och budget 2025. Nämndens plan utgår från Regionplan och budget 2025-2027, som beslutades av Regionfullmäktige 19 juni 2024, § 95.
Efter arbete med registrering av detaljerade budgetar har fördelning av bruttokostnader per kostnadsslag justerats i tabell Budgetramar per division inom förvaltningsområde hälso-och sjukvård, sid 17. Justeringen innebär inte någon förändring av nettobudget per division eller storlek på bruttokostnadsbudgeten.
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
516kb Ladda ner dokument
-
-
2021 fick anestesiläkaravdelningen ansvar för att bemanna regionens ambulanshelikopter. Förändringen har skett successivt och är fullt genomfört till sommaren 2023.
Besättningen på ambulanshelikopter kör även vägambulans vid korta uppdrag eller då vädret inte tillåter flygning. Sammantaget åker besättningen i genomsnitt på 2,6 larm/dygn. Belastningen varierar dock stort. Utöver utryckningarna läggs dagligen arbetstid på säkerhetskontroller, bedömning av larm, stöd till övrig ambulanspersonal via telefon samt administration.
För att möjliggöra rationellt utnyttjande av regionens ambulanshelikopter och för att täcka behovet av anestesiläkare tjänstgörande på ambulanshelikoptern behövs tjänstgöring i dygnspass. Med bakgrund av ovan begär arbetsgivaren förhandling med syfte att förlänga sedan tidigare beviljad dispens för att möjliggöra jourpass om 24 timmar för de anestesiläkare som tjänstgör på regionens ambulanshelikopter.
Länets helikopterverksamhet har idag en beviljad dispens 2024-04-09-- 2025-04-08 efter att Regionstyrelsen i region Jämtland Härjedalen ansökt hos Centrala parters arbetstidsnämnd 2024-03-27 §44.
Läkarföreningen anser att det fortfarande finns skäl för avsteg och att ansöka om dispens i enlighet med anestesiläkarklinikens begäran för de läkare som tjänstgör inom ambulanshelikopterns verksamhet. Avsteg gäller i 12 månader under perioden 2025-04-09—2026-04-08.
-
82kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
48kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
914kb Ladda ner dokument
-
268kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
1019kb Ladda ner dokument
-
1011kb Ladda ner dokument
-
1021kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument