Möte 2020-02-27
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
- Glesbygdsmedicin
- Nära vård 3 april
- Personcentrerade sammanhålla vårdförlopp (PSV)
-
Enligt Lag om kommunal redovisning (SFS 1997:614) ska den löpande redovisningen för varje räkenskapsår avslutas med ett årsbokslut.
Regionfullmäktige har i regionplanen för 2019 beslutat om strategiska mål inom ramen för fyra olika strategier; strategi för god vård, strategi för länets utveckling, strategi för våra medarbetare samt strategi ekonomi och verksamhetsresultat. Det är de målen som regionstyrelsen och nämnderna har i uppgift att verkställa.
Måluppfyllnaden kan anses vara god inom de tre första strategierna medan måluppfyllnaden för ekonomi och verksamhetsresultat inte uppfyller det uppställda målen.
Totalt är det sex av målen som inte uppnås under 2019 och av dessa är hälften beroende av nationella riktlinjer eller att osäkerhet i underlagens kvalité föreligger. Patientnöjdheten har förbättrats även om Regionen inte når upp i den tillgänglighet som eftersträvas.
Sjukfrånvaron bland personalen har minskat markant under 2019 och ligger nu på 4,9 % av total tid. Målet på 4,8% uppnås dock inte fullt. Den totala utförda tiden minskade med 17 908 timmar mot 2018. De arbetsmiljörelaterade målen uppnås inte fullt ut, även om utfallen ligger nära de utställda målen.
Det ekonomiska utfallet på -136,8 Mkr mot fastställd budget inkluderande de nationella satsningar som skall tillgodoräknas Hälso- och sjukvårdsnämnden är inte tillfredsställande även om målet att minska nettokostnadsutvecklingen klarades och hamnade på 2,3 % mot uppsatta målet 3 %.-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Vid uppföljning av Regions Jämtland Härjedalens ekonomiska utveckling under de inledande månaderna 2019 konstaterades fortsatt negativ utveckling utifrån beslutad budget. Mot bakgrund av detta inleddes kostnadsbesparande åtgärder genom personalneddragningar inom Hälso- och sjukvårdens förvaltningsområde under april 2019. Beslutet var att minska bemanningen med 100 befattningar från den 30 april 2019 till och med den 31 december 2019.
Uppföljningen visar att Hälso- och sjukvårdens förvaltningsområde minskat antalet anställda med 96 medarbetare under perioden 30 april - 31 december 2019.-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Landsting och regioner har sedan 1 januari 2011 skyldighet enligt Patientsäkerhetslagen (2010:659) att skriva patientsäkerhetsberättelse senast den 1 mars varje år för att tillhandahålla för den som önskar ta del av den.
Enligt Socialstyrelsen har upprättandet av patientsäkerhetsberättelsen flera syften:- Vårdgivaren får bättre kontroll över verksamhetens patientsäkerhetsarbete.
- Socialstyrelsen kan lättare utföra sin tillsyn av verksamheten.
- Det blir enklare att ge andra intressenter tillgång till information, t.ex. allmänheten,
- patienter, andra vårdgivare och patientsäkerhetsorganisationer.
Patientsäkerhet är ett viktigt utvecklingsområde för Region Jämtland Härjedalen. Regionens vision är att ingen patient ska drabbas av en undvikbar skada (vårdskada). Regionens övergripande handlingsplanen för patientsäkerhet 2018–2020 har fortsatt att gälla under 2019. Regionen har varit remissinstans till Socialstyrelsen vid framtagande av en nationell handlingsplan för patientsäkerhet som kommer att börja gälla från 2020-02-01.
Målen i den övergripande handlingsplanen för patientsäkerhet för 2019 har uppnåtts. Andelen vårdskador har minskat och att patientsäkerhetskulturen har stärkts. Det systematiska patientsäkerhetsarbetet inom regionen kommer att stärkas med stöd av den nationella handlingsplanen för patientsäkerhet som ska omsättas i en lokal handlingsplan. Detta tillsammans med en ny struktur för arbetet med patientsäkerhet inom ramen för Kunskapsstyrning med en nationell, sjukvårdsregionala och lokala samverkansgrupper kommer att vara ett viktigt stöd för patientsäkerhetsarbetet framåt inom regionen.
Under kommande år är inriktningen att regionen får ett välfungerande avvikelserapporteringssystem och ett effektivt och ändamålsenligt sätt att hantera synpunkter och klagomål från patienter och närstående. Implementering av handlingsplan för personcentrerad vård kommer att bidra till ökad patientsäkerhet. Riskminimerande åtgärder ska vidtas inom identifierade områden. Arbetet kommer att fortsätta med att minska och förebygga de vanligast förekommande vårdskadorna och vårdverksamheterna tillsammans med vårdhygien kommer att fortsatt arbeta aktivt för en förbättrad följsamhet till vårdhygieniska rutiner.-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
413kb Ladda ner dokument
-
Regionens revisionskontor har på uppdrag av de förtroendevalda revisorerna i Region Jämtland Härjedalen, Krokoms kommun, Strömsunds kommun och Östersunds kommun granskat hur samverkan fungerar när det gäller personer med psykiskt funktionshinder.
Enligt Socialtjänstlagen har både kommuner och regioner ett ansvar när det gäller vård-och stödinsatser för personer med psykiskt funktionshinder. För att inte personer med psykiskt funktionshinder ska ”hamna mellan stolarna” har kommuner och regioner en skyldighet enligt lag att ingå en överenskommelse om hur samverkan ska utformas mer i detalj. Det är hur den samverkan fungerar som revisorerna har granskat.
Revisorerna har bett Hälso- och sjukvårdsnämnden om en redovisning av vilka åtgärder som har vidtagits eller planerar att vidtas med anledning av granskningsresultatet.
I svaret lyfts samverkansarenan Sociala vård och omsorgsgruppen SVOM fram som en viktig plats för både diskussioner och beslut om åtgärder utifrån revisorernas granskning. Visserligen är SVOM inte ett beslutande organ men när SVOM fattar rekommendationsbeslut brukar de åtta kommunerna och regionen ta hem frågan och i den egna organisationen besluta enligt rekommendationen.-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
582kb Ladda ner dokument
-
1017kb Ladda ner dokument
-
-
Flera av den regiondrivna primärvårdens lokaler i Östersund har problem som kräver åtgärder. Regiondirektören har därför gjort en utredning kring alla lokaler för de regiondrivna hälsocentralerna i Östersund gällande lokalernas utformning, flexibilitet och strategiska placering. I december 2019 lade regiondirektören fram utredningen till hälso- och sjukvårdsnämnden kring hälsocentralernas lokalisering.
Ärendet återremitterades från hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-12-18 § 140 med motiveringen att ”ärendet är så pass omfattande att det behövs ytterligare förankring inom partierna innan ärendet kan avgöras.”. Vidare är frågan komplex och kräver ytterligare utredning då den omfattar att hänsyn ska tas till en rad aspekter om strukturen för primärvården i Östersund också långsiktigt ska bli hållbar.
För att kunna nå en bredare politisk enighet i frågan föreslås att en politisk arbetsgrupp tillsätts med uppdraget att ta fram ett nytt förslag på struktur för primärvården i Östersund. I uppdraget ingår att beakta framförda fakta i de senaste årens utredningar kring primärvården, Östersunds kommuns stadsutvecklings-planering, och det arbete som sker i Styrgrupp Hälsoval 2021. Arbetsgruppen uppdras även ge förslag på medborgerlig förankring.-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Inom tillgänglighet är det fortsatt fokus på väntelistor, arbetssätt och prioriteringar. Uppdatering av väntelistor, extra mottagningar för första besök och insatser för operation/åtgärder/behandling har för november månad 2019 ökat tillgängligheten på ett mycket positivt sätt. Regionen tog därför del av kömiljarden för november 2019.
Totalt 2019, oktober inkl. november: 16 509 421 kronor (prestation och grundkrav)
Överenskommelsen 2020 ställer högre krav genom ökat antal målområden och mätning för 11 månader, januari – november.
Det strategiska arbetet omnämns särskilt och en förstärkt vårdgaranti för specialiserade vården införs från den 1 april.
Återbesök kommer med från 1 juli som nytt målområde.
En handlingsplan för Regionen ska lämnas in 30 september till SKR och SoS där en aktuell nulägesanalys kring de förutsättningar, insatser, behov och utmaningar som präglar den egna regionen ska beskrivas för tillgänglighet till vård. Den nya överenskommelsen innehåller mer medel än 2019. För 2020 avsätter regeringen 2 896 000 000 kronor.-
103kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
437kb Ladda ner dokument
-
-
Under 2019 utreddes hanteringen av sjukresebeställningar och Hälso- och sjukvårdsnämnden godkände i juni 2019 ett förslag om samarbete med Region Västernorrland (Din Tur). De av länets kommuner som samarbetar med regionen kring beställningar av särskild kollektivtrafik valde under hösten, utifrån juridiska aspekter, att avstå från samarbete med Din Tur. Region Jämtland Härjedalen beslutade att fortsätta samarbetet utan kommunerna. Vid årsskiftet 2019-2020 meddelade sedan Din Tur att de kliver av samarbetet, då de sett det som en helhetslösning med både kommunerna och Region Jämtland Härjedalen. På uppdrag av regiondirektören påbörjades därefter en utredning av möjligheten att driva beställningscentral, reseservice och reseadministration i egen regi.
Regionens nuvarande sjukreseservice och sjukresebidragshandläggning kan, enligt utredningen, utökas med nya medarbetare som utför bedömning av sjukresebehov, beställning, samt administration av sjukresor. I en ny enhet - Reseservice - bör även ingå de två tjänster i sjukhusreceptionen, som enligt HSN-beslut i juni, ska hjälpa patienter att ordna sjukresor från sjukhuset, så att vårdpersonalen avlastas.
Förutom de kostnader som regionen redan har för sjukreseservice och alla de hundratals anställda i vården som lägger tid på sjukreseärenden, har regionen kostnader för enheten för särskild kollektivtrafik (SÄK) och betalar BC Jämtland för sjukresebeställningar. Om de beskrivna tjänsterna utförs i egen regi, under förlängd kontorstid kl 7 till 18, beräknas kostnaderna hamna på ungefär samma nivå som idag. Om kommunerna vill fortsätta nuvarande samarbete kring färdtjänstresor och sjukresor, kan kostnaderna sänkas med några hundra tusen kronor. Fasta kostnader för t ex it-system mm kan då delas på flera parter. Under uppstartsperioden tillkommer nedlagd tid för utbildning av nya medarbetare.
Verksamheten planeras tas i drift under en övergångsperiod från 1 oktober fram till 31 december 2020.-
116kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
560kb Ladda ner dokument
-
-
Folkhälsomyndigheten har lämnat förslag till regeringen att vaccination av pojkar mot humant papillomvirus (HPV) ska omfattas av det nationella vaccinationsprogrammet för barn. I januari 2020 har tagit emot information från Folkhälsomyndigheten att i budgeten för 2020 (https://www.regeringen.se/budget) inkluderades finansiering för att utvidga vaccinationsprogrammet mot HPV till alla barn. För att ersätta kommunerna för ökade kostnader kompenseras kommunerna med 10 miljoner kronor från och med 2020 och regionerna kompenseras med 46 miljoner. Medel från staten för detta vaccin kommer att förmedlas via regionerna till kommunerna där elevhälsan kommer att ombesörja vaccinationen. Planen är att pojkar födda 2009 och senare ska erbjudas HPV-vaccination från och med höstterminen 2020.
Folkhälsomyndigheten har påbörjat arbetet för att programmet ska kunna implementeras från och med höstterminen 2020, och då omfatta pojkar födda 2009 och senare.
Varje enskild region äger frågan om man även ska vaccinera äldre pojkar, s.k. catch-up-vaccination.
Frågan lyftes till Hälso- och Sjukvårdsnämnden då det
-dels är frågan om en ny verksamhet,
-dels att varje region måste besluta om det ska ske catch-up-vaccination av äldre pojkar.
I beslutsunderlaget finns beskrivning av nyttan med vaccineringen och Smittskyddsläkarens bedömning att catch-up-vaccination av äldre pojkar inte bör ske.-
106kb Ladda ner dokument
-
-
För 2019 har departementet tilldelat länet 6,2 miljoner kronor i den nationella överenskommelsen om psykisk hälsa att användas i samverkan. De medel som inte kan användas 2019 får behållas under förutsättning att det finns plan för användningen.
Framtaget förslag till användning innehåller följande delar:
stärka barns och ungas psykiska hälsa (3 100 000 kr)
stärka det suicidpreventiva arbetet (600 000 kr)
förbättra bemötandet av personer med psykisk ohälsa (300 000 kr)
stärkt brukarmedverkan (200 000 kr)
förbättra omhändertagandet av särskilt utsatta grupper (500 000 kr)
stärka äldres psykiska hälsa (300 000 kr)
regional samordning (1 209 812 kr)
2019-12-06 beslutade SVOM enligt framtaget förslag, samt att uppdra till regionala samordnarna att ansvara för budget inom ramen för ovanstående fördelning. Förankring i SVOM krävs om behov av väsentlig förändrad fördelning av medel uppstår. Regionala samordnarna ansvarar även för redovisning till SVOM i oktober 2020. Eftersom SVOM inte har mandat att besluta för regionens räkning läggs förslaget till hur samverkansmedlen ska nyttjas fram för Hälso- och sjukvårdsnämnden för att bekräfta att regionen godkänner SVOMs beslut.-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap 6§ ska nämnderna inom sitt område se till att verksamheteten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Nämnderna ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Hälso- och sjukvårdsnämnden har tidigare år antagit en plan för sin interna kontroll samt följt upp denna två gånger per år. Under hösten 2019 startade ett större projekt inom Region Jämtland Härjedalen med syfte att få en bättre helhetsbild över regionens verksamheter samt att minska risken att pengar och resurser läggs på fel saker i regionens arbete. Det har identifierats ett behov av att kunna arbeta med riskidentifiering och analys på olika nivåer i regionen samtidigt som ledningen vill få en tydlig överblick över de risker som finns och de åtgärder som är kopplade till respektive risk. Regionen har även ett behov av att enkelt kunna tydliggöra ansvaret kring internkontroll. Implementeringen av internkontrollen i ett IT-baserat systemstöd är planerad till andra kvartalet 2020. Nämnden kommer här att få en bättre överblick över de risker som finns i verksamheten, såväl på lednings- som enhetsnivå.
Med anledning av ovanstående föreslås att nämnden avvaktar med framtagande av en internkontrollplan för 2020 tills dess det nya arbetssättet är implementerat.-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade 2020-02-13, § 18, att justera prislistan för allmän- och specialisttandvård fr.o.m 2020-03-01 med stöd av tidigare beslut inklusive tidigare beslutade undantag enligt TLVs, Tandvård och Läkemedelsverket, referenspris som gäller fr.o.m. 2020-01-15
De senaste 6 åren har referensprislistorna för allmän- och specialist-tandvård höjts i varierande grad av TLV. Från att vissa år bara ha höjts 0,3 % till en höjning med 3 procent. Höjningarna har också varierat mellan olika åtgärdsgrupper i prislistan. Den höjning som TLV fastslagit för 2020 skulle innebära en intäktsökning för vår region på 2,17 %.
Detta har inneburit att de ökade intäkterna från vuxentandvården flera år inte har motsvarat ökningen av produktionskostnaderna. Under 2020 innebär detta att FTV tappar intäkter på ca 450 000 kr.
Med anledning av beslutet om att fortsättningsvis använda TLV:s prislista behövs en utredning av vilka konsekvenser detta beslut får för FTV:s verksamhet.-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige behandlade 2016-11-23 § 188 en motion från Lennart Ledin och Mats El Kott (L) om att införa gratis vaccination mot influensa och lunginflammation (RS/964/2016). Motionen avslogs med motiveringen att med anledning av regionens ansträngda ekonomiska läget bör Region Jämtland Härjedalen avvakta den nationella rekommendationen kring riskgruppsvaccinationer och inte införa avgiftsfri vaccinering mot influensa och pneumokocker i förtid.
Under åren 2017-2018-2019 har frågan varit levande på Smittskyddsenheten. Samråd i frågan har hela tiden skett med övriga smittskyddsenheter i Sverige. 20180302 föredrog regionöverläkare Urban Tirén frågor om avgifter för vaccination i riskgrupper mot influensa och pneumokocker för Hälso- och sjukvårdsutskottet, bl.a. informerades om att ett ökande antal landsting/regioner har infört avgiftsfrihet för nämnda vacciner till riskgrupperna för att öka vaccinationstäckningen.
2019-11-01 fick regionöverläkaren och Smittskyddsläkaren uppdrag ”Att beräkna kostnader, fördelar och nackdelar vid ett eventuellt införande av avgiftsfrihet för alla riskgrupper vid vaccination mot pneumokocker och influensa i Region Jämtland Härjedalen”.
Slutligen kom nyligen motionen: RS/771/2019 från Marie Svensson (v) om avgiftsfrihet för influensavaccin till riskgrupper.
Pneumokocker är en vanlig bakterie hos människor som kan orsaka olika sjukdomstillstånd, exempelvis bihåleinflammation, öroninflammation och lunginflammation, men också allvarliga infektioner som hjärnhinneinflammation, blodförgiftning, hjärtsäcks- eller hjärtklaffsinflammation, bukhinneinflammation, olika mjukdelsinfektioner och infektioner i leder. Influensasjukdom och allvarliga pneumokocksjukdom har flera gemensamma faktorer och hänger ihop. Riskgrupperna för de båda sjukdomarna är till stora delar desamma. Dessutom utgör en aktuell influensasjukdom en ökad risk att i närtid drabbas av svår pneumokocksjukdom.
Folkhälsomyndigheten bedömer i sin hälsoekonomiska utvärdering att vaccination mot influensa respektive pneumokocker bör införas till riskgrupper som ett särskilt vaccinationsprogram.
Ålderspensionärer i Jämtland har enligt Folkhälsomyndighetens influensarapport den näst lägsta vaccinationstäckningen mot säsongsinfluensa i landet, 39 % under säsong 2018–2019 jämfört med riksgenomsnitt på 52,2%. Folkhälsomyndigheten konstaterar att kostnadsfrihet är en viktig faktor för att uppnå en god vaccinationstäckning, men lyfter också andra faktorer som hög tillgänglighet och information.
Under influensasäsongen 2017–2018 vårdades ca 200 patienter med konstaterad influensasjukdom på Östersunds sjukhus, vilket motsvarade 1125 vårddagar eller uppskattningsvis 8,8 miljoner kronor i vårddygnskostnad. Sju dödsfall i influensasjukdom eller komplikationer till denna konstaterades bland sjukhusvårdade fall i länet, varav flera blev smittade under sjukhusvistelsen.
Uppskattad årlig ekonomisk resultatförsämring för avgiftsfri vaccinering mot säsongsinfluensa är 1,1 miljoner kronor och uppskattad årlig ekonomisk resultatförsämring för avgiftsfri vaccinering mot pneumokocker är 0,4 miljoner kronor.
Grupper som rekommenderas årlig vaccination mot säsongsinfluensa:
personer över 65 års ålder
gravida efter graviditetsvecka 16
vuxna och barn från 6 månader med följande sjukdomar eller tillstånd:
- kronisk hjärtsjukdom
- kronisk lungsjukdom, såsom KOL och svår astma
- andra tillstånd som leder till nedsatt lungfunktion eller försämrad
hostkraft och sekretstagnation (till exempel extrem fetma, neuromusku-
lära sjukdomar eller flerfunktionshinder)
- kronisk lever- eller njursvikt
- diabetes mellitus
- tillstånd som innebär kraftigt nedsatt immunförsvar på grund av sjukdom eller behandling
Vaccination mot pneumokocker är en engångsvaccinering där riskgrupperna i stort sammanfaller med ovanstående grupper.
Regionens smittskyddsläkare och Regionöverläkare har tagit fram ett beslutsunderlag med ett faktaunderlag och rekommenderar att regionen inför avgiftsfri pneumokockvaccinering och influensavaccinering för riskgrupper.-
116kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
329kb Ladda ner dokument
-
-
Vänsterpartiet genom Marie Svensson har lämnat en motion om avgiftsfri influensavaccination. Motionären föreslår att ”Region Jämtland Härjedalen tar bort patientavgiften för vaccinering för personer i en medicinsk riskgrupp och för personer 65 år eller äldre.” Motiveringen är Folkhälsomyndighetens uttalanden i frågan. Regionens smittskyddsläkare och regionöverläkare har under 2019 diskuterat frågan och har berett ett beslutsunderlag som nu läggs fram till Hälso- och sjukvårdsnämnden för beslut. Förslaget handlar om både influensavaccinering och pneumokockvaccinering och att båda dessa ska vara avgiftsfria för riskgrupper. Till riskgrupper räknas också personer äldre än 65 år. Se ärende HSN/226/2020.
-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
392kb Ladda ner dokument
-
-
18
Svar på motion från Elin Hoffner (V) om utredning av möjligheten att bedriva patologens verksamhet i egen regi
Elin Hoffner (V) har inkommit med en motion om utredning av möjligheten att bedriva patologens verksamhet i egen regi. Motionären anser att dagens arbetssätt är ineffektivt och kostnadsdrivande och ineffektivt och möjliggör stor förbättringspotential inom området, både vad gäller att behålla kompetens, förbättra kvalitet och minska kostnader. Vänsterpartiet yrkar att en utredning görs på område patologi där man ser över framtida möjligheter att i egen regi rekrytera personal, utveckla verksamheten och att köpa in den teknik vi har behov av för en effektiv patologi.
Region Jämtland Härjedalen har idag ett avtal med Norrlands Universitetssjukhus (NUS) avseende patologisk verksamhet. Det nuvarande avtalet påbörjades januari 2016 och ingicks med långsiktighet. Genom åren har avtalets kostnad/ år ökat successivt och under 2019 togs beslut om en prissumma för just 2019 och 2020. Avtalet förlängs i treårsperioder och den senaste perioden påbörjades januari 2019. I samband med revidering och genomgång av nuvarande avtal togs beslut om att en utredning behöver göras av Region Jämtland Härjedalen innan 2020 är slut, för att komma fram till hur klinisk patologi inom Regionen ska fungera i framtiden. Utredningen kommer bland annat att baseras på omvärldsbevakning framförallt utifrån Norra regionens läge, behov och möjligheter tillsammans med Region Jämtland Härjedalens ”glasögon”. I utredningen är tänkt att ingå lokal och bemanning samt på vilken nivå klinisk patologi inom Region Jämtland Härjedalen ska bedrivas och vad som är mest fördelaktigt utifrån ekonomi, bemannings- och rekryteringsmöjligheter, investeringsbehov och andra omkostnader.-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
485kb Ladda ner dokument
-
-
19
Svar på motion om framtagande av en strategi mot hedersvåld och förtryck inom hälso- och sjukvården
Margareta Winberg har i skrivelse 2019 04 17 väckt motion om framtagande av en strategi mot hedersvåld och förtryck inom hälso- och sjukvården i syfte är att ge personal kunskap för att i tid upptäcka personer utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck. Motionen behandlades vid regionfullmäktige 2019-10-16 § 99 och återremitterades med motiveringen ’Synpunkter på att handlingsplanen i fråga kan vidareutvecklas för att bättre uppfylla sitt syfte.’
Regionen har sedan 2016 prioriterat kvalitetsutveckling av arbete mot våld i nära relationer och mäns våld mot kvinnor. Utgångspunkter är dels Sveriges tio-åriga Nationell strategi för att förebygga och bekämpa mäns våld mot kvinnor (2017-2026) och dels Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2014:4). Målet är att förbättra kunskaperna hos yrkesverksamma inom hälso- och sjukvård samt tandvård för att tidigt upptäcka våldsutsatthet så utsatta kan få stöd och hjälp. Arbetet har bestått i kompetensutveckling, framtagande av olika rutiner, webbutbildning med mera, för att bli bättre på att upptäcka våldsutsatthet hos patienter, deras barn och även regionens medarbetare samt att veta vad man gör med svaret. Arbetet har gett resultat men är tyvärr återstår mycket av implementerandet. Regionen har även beslutat om ”Övergripande handlingsplan för jämställd och jämlik verksamhet 2019-2020” och i denna ingår målet ”Stärkt arbete avseende könsrelaterat våld, våld i nära relation och hedersrelaterat våld och förtryck”. Arbetet mot hedersrelaterat våld är mycket angeläget och behöver utvecklas i organisationen, inte minst ur ett patientsäkerhetsperspektiv.
Utifrån regionens olika typer av styrande dokument ska insatser avseende hedersrelaterat våld och förtryck även i fortsättningen ska inkluderas i Region Jämtland Härjedalens Övergripande handlingsplan jämställd och jämlik verksamhet och inte som en egen strategi. Den övergripande handlingsplanen för jämställd och jämlik verksamhet är ett dokument som fastställs av Regiondirektören efter förankring med chefer i verksamheten, därför är den väl lämpad att också innehålla prioritering av fortbildning inom hedersrelaterat våld och förtryck för hälso- och sjukvårdspersonal, så att dels baskunskaper säkerställs men också så att fördjupad spetskompetens finns att tillgå.
Sammanfattningsvis anser Hälso- och sjukvårdsnämnden att motionärens ambitioner är goda, men formen att ta fram en strategi behövs inte när den Övergripande handlingsplanen för jämställd och jämlik verksamhet finns.
Beredningen av återremissen har innefattat politiska samtal om den övergripande handlingsplanen för jämställd och jämlik verksamhet. Dessa samtal har lett till att hedersvåld och förtryck gett ytterligare utrymme i handlingsplanen helt enligt motionärens anda, men Hälso- och sjukvårdsnämnden vidhåller att formen att ta fram en strategi inte behövs. En fördel är att den övergripande handlingsplanen revideras varje år utifrån de utvecklingsbehov som identifierats och ny kunskap.-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har erbjudits att lämna synpunkter på Socialstyrelsens remiss – Förslag till nya och ändrade regler om läkarnas ST och AT.
Remissen ska vara besvarad den 27 mars 2020.
Remissen inkom till Region Jämtland Härjedalen den 13 februari 2020 och beredningen av remissvaret pågår. Med anledning av detta föreslås att hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande får i uppdrag att besluta om remissvaret efter samråd med nämndens 2:e vice ordförande.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
722kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
215kb Ladda ner dokument
-
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
470kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
15mb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
524kb Ladda ner dokument
-
491kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
561kb Ladda ner dokument
-
501kb Ladda ner dokument
-
952kb Ladda ner dokument
-
484kb Ladda ner dokument
-
460kb Ladda ner dokument
-
604kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-