Möte 2023-01-18
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade under sammanträdet gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.
-
- Förtroendemannautbildning
- Information från deltagande vid kurs/konferens
-
- Jul- och nyårshelgen/bemanning
- Smittoläget/vaccinationer
- Patientsäkerhet
-
Regionens revisionskontor har genomfört en granskning av regionens utskrivningsprocess från slutenvården. Syftet har varit att bedöma om utskrivnings-processen för färdigbehandlade patienter är effektiv och ändamålsenlig.
Revisorerna konstaterar att det finns en tillfredsställande styrning i form av mål, avtal och riktlinjer. De konstaterar även att det finns upparbetad kompetens i form av vårdplaneringssjuksköterskor, gemensamt IT-stöd och supportorganisation.
Revisorernas sammanfattande bedömning är att processen delvis är effektiv och ändamålsenlig. Det finns en tydlig beskrivning av utskrivningsprocessen, men det finns väsentliga hinder och utmaningar som bör åtgärdas för att processen ska vara effektiv och ändamålsenlig.
Revisorerna har lämnat ett antal rekommendationer till Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Hälso- och sjukvårdsnämnden instämmer i revisorernas bedömning. Planerade och pågående insatser besvaras av nämnden i bifogat dokument.-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
162kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Ledningsgruppen för myndighetssamverkan har genom en regional överenskommelse tillsammans beslutat stärka arbetet med att motverka våld i nära relation i Jämtlands län.
En arbetsgrupp skapades för ändamålet och arbetade i början av 2020 fram förslag för hur en samverkan konkret kan utvecklas i länet. Många aktörer bjöds sedan in för att delta i en större arbetsgrupp.
Arbetet med mynnade ut i ”Operation Norrsken” med syfte att utöka den operativa samverkan kring vuxna som lever i Jämtlands län och blir utsatt för våld i nära relation, utövar våld i nära relation, samt barn som lever i de familjer där det förekommer våld ska få stöd, behandling och skydd. Centralt i Operation Norrsken har varit regelbundna samråd. Samråd är ett forum för samverkande parter att kontinuerligt träffas och samverka gällande våldsutsatta vuxna över 18 år.
Arbetet har organiserats som samråd vilket administreras av en utsedd samordnare. Samråden har pågått i projektform under 2021-2022. En utvärdering av arbetet har genomförts 2022. Centrum mot Våld (CMV) har utifrån utvärderingen fått uppdrag att ta fram ett förslag till långsiktig organisation, budget och ansvar mellan de olika ingående myndigheterna.
Ärendet har lyfts i ledningsgruppen för myndighetssamverkan samt diskuterats i Regionledningen. Regionledningen har beslutat att regionen ska fortsätta att delta i samverkan och avsätta resurs för samråd.-
107kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap. § 25 ska en nämnds sammanträden hållas inom stängda dörrar. Om fullmäktige medgett att nämndernas sammanträden får vara offentliga kan nämnden besluta så, vilket regionfullmäktige gjort i Reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Jämtland Härjedalen 2023–2026, punkt 4.3 Offentliga sammanträden (RS/542/2022).
I Reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden i Region Jämtland Härjedalen, punkt 4.9 Offentliga sammanträden anges att nämnden får besluta att dess sammanträden ska vara offentliga med de undantag som framgår av kommunallagen. Dessa undantag är ärenden som avser myndighetsutövning eller där det förekommer sekretess.
För att skapa insyn och ge fullmäktige och övriga nämnders ledamöter, Regionens medarbetare och allmänheten möjlighet att närvara föreslås att nämndens sammanträden ska vara offentligt under den del av sammanträdet då informationsärenden behandlas. Hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande föreslås få i uppdrag att avgöra om även den del av sammanträdet då beslutsärenden behandlas ska vara offentligt.-
115kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade den 22 juni 2022, § 75, om en ny politisk organisation för Region Jämtland Härjedalen för mandatperioden 2023–2026. Den nya organisationen innebär bland annat att en ny nämnd, kollektivtrafiknämnden, inrättas.
Uppgifter och ansvar för de politiska organen regleras i av regionfullmäktige fastställda reglementen eller för regionfullmäktige en arbetsordning. I reglementena anges även hur förvaltningsorganisationen är organiserad på en övergripande nivå. Förvaltningsorganisationen är liksom tidigare organisatoriskt samlad i en förvaltning. Därmed går också uppdrag från nämndsorganisationen fortsatt direkt till regiondirektör som förvaltningschef. Förvaltningen är uppdelad i fyra förvaltningsområden, där den hälso- och sjukvårdens personal och verksamhet är samlade under förvaltningsområde Hälso- och sjukvård.
Samordningskansliet har med anledning av beslutade organisationsförändringar arbetat med en uppdatering av regionstyrelsens, hälso- och sjukvårdsnämndens och regionala utvecklingsnämndens delegationsbestämmelser samt framtagande av delegationsbestämmelser för kollektivtrafiknämnden.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har, under de förutsättningar som anges i 6 kap 37–39 §§ samt 7 kap 5–8 §§ kommunallagen, rätt att delegera beslutanderätt i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden till presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare, eller till en anställd hos Region Jämtland Härjedalen. Beslut med stöd av delegation är juridiskt sett ett nämndbeslut och kan jämställas med ett beslut som nämnden själv har fattat. Regiondirektören har under de förutsättningar som anges i 7 kap 6 § kommunallagen rätt att vidaredelegera beslutsrätt i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden åt en anställd inom Region Jämtland Härjedalen, om inte annat anges i bestämmelserna. Beslutsrätten får inte vidaredelegeras av delegaten.-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
488kb Ladda ner dokument
-
-
Barnarenan: val av 2 ledamöter och 2 ersättare för perioden 2023-1-01—2026-12-31.
Nätverk för hälsa och demokrati: val av 2 ledamöter och 2 ersättare för perioden 2023-01-01—2026-12-31.
Sociala vård- och omsorgsgruppen: val av 3 ledamöter för perioden 2023-01-01—2026-12-31.
Kunskapsnätverk samisk hälsa: val av 1 ledamot för perioden 2023-01-01—2026-12-31.
Politiskt råd för folkhälsa: val av 1 ledamot för perioden 2023-01-01—2026-12-31.-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Det har inkommit ett medborgarförslag om utomhuspromenad vid Remonthagen. Förslagsställaren föreslår att patienter som vårdas för rehabilitering vid Rehabcentrum Remonthagen ska få hjälp av ledsagare (fysioterapeut, arbetsterapeut eller sjuksköterska) med att gå utomhus.
Rehabilitering innebär att hitta ett optimalt sätt för en person att kunna återvända till dagligt liv och återfå en rimlig hälsa efter, till exempel, fysiologisk eller mental sjukdom som lett till funktionsnedsättning.
Inom Östersunds Rehabcentrum har det sedan många år tillbaka funnits en utegrupp för gångträning dagligen med hjälp av en rehabiliteringsassistent. Verksamheten har dock noterat att det är många patienter som inte kan delta i denna grupp då det ställs krav på att patienterna behöver vara självständiga gångare.
Utifrån att denna befintliga grupp passar få av Remonthagens rehabiliteringspatienter och för att möta fler av patientgruppens behov så kommer verksamheten nu att prova ett nytt koncept som innebär individuell gångträning och/eller kognitiv träning i utomhusmiljö.
Utevistelse utan specifik träning (enligt ovan) kommer verksamheten fortsatt ha svårt att erbjuda kontinuerligt utifrån personella resurser.-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Att bli våldtagen och utsatt för ett sexuellt övergrepp innebär en fruktansvärd kränkning och är något av det värsta som en människa kan utsättas för. Att dessutom behöva betala för att vårdas efter en våldtäkt innebär att offren bestraffas medan förövaren i många fall går fri och obestraffad. Det bästa för offret är att söka vård så fort som möjligt för att kunna ta prover och säkra bevismaterial.
Av de anmälda våldtäkterna mot vuxna år 2021 så var 93 procent brott mot en kvinna och 7 procent mot en man, enligt Brottsförebyggande rådet.
I region Jämtland Härjedalen kommer cirka 25 personer per år till Akutmottagningen i Östersund med besöksorsak sexuella övergrepp. Av dessa tar cirka 20 personer emot ett erbjudande att också besöka en kurator. Det finns troligtvis ett mörkertal då vissa personer avstår från att besöka vården då besöksavgiften är 400 kr för ett akutbesök och 300 kr för ett öppenvårdsbesök. Dessutom är det många av de drabbade som inte har tillgång till en egen ekonomi eller är rädda för att det ska komma en faktura hem med posten som någon kan ifrågasätta.
Om avgiftsfrihet införs för första besöket och ett första återbesök så blir intäktsbortfallet endast 10 000 kronor då man på Kvinnosjukvården redan idag har en praxis att inte ta betalt för patienter som har besöksorsak sexuella övergrepp. På Akutmottagningen tar man ut en avgift 400 kr i enlighet med nu gällande beslut.
Flertalet regioner har redan idag avgiftsfrihet för personer som utsatts för sexuella övergrepp och flera regioner har likt Region Jämtland Härjedalen frågan uppe till diskussion och beslut.
Förvaltningen föreslår utifrån ovan att avgiftsfrihet sak införas vid första besöket och ett första återbesök. Eventuella merkostnader kopplat till minskade avgifter föreslås hanteras inom ramen för Hälso- och sjukvårdsnämnden.
Vidare föreslår förvaltningen att Hälso- och sjukvårdsnämnden ska ge förvaltningen i uppdrag att återkomma förslag på eventuellt justerade avgifter i samband med våld i nära relationer och vid sexuellt ofredande.-
125kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt tidigare underlag kring investering för utökning av kapacitet relaterat till Covid samt beslut enligt (RS/831/2021), beviljades Laboratoriemedicin och medicinteknik 500 000 kr för inköp av en extraktionsrobot.
Området äskar förändring av beviljad investering i extraktionsrobot.
Tekniken och utvecklingen går snabbt framåt inom området vilket gör att verksamheten ser ett behov och en möjlighet att inhandla två mindre instrument i stället för ett större.
Det skulle medföra samma kvalitet och uppnå samma syfte, men tillföra en redundans vid eventuellt haveri på den ena. Den tänkta investeringen kommer att medföra en lägre investeringskostnad, jämfört med den äskade på ca: 50 000 utan moms. Beslutad total investeringsram för år 2022 förändras inte genom föreslagen förändring då finansiering görs genom statliga medel.
Redan beviljad robot är en mindre del, 500 000 kr, av en total investering om 3 400 000 kr för bland annat PCR maskin, för ökad analyskapacitet av covid (Se bifogat beslut RS/831/2021).
Grunden till äskningen från början var förändrade krav på regionen på nationell nivå och i det här fallet lab för att kunna hantera Covidanalyserna i egen regi upp till den kvot som vår region ska kunna hantera, framför allt vid en kraftig ökning som är svår att förutsäga.
Beslutet kom den 17/12-2021 och det var bråttom utifrån att området då befann sig på toppen av ett högt provflöde och det avtal som regionen då hade för att hantera medborgarprovtagningarna skulle flyttas från extern part till RJH= lab utifrån FHM´s direktiv. Snabbt inpå beslutet beställdes det stora instrumentet som hade leveranstid samt som alla investeringar på lab så krävde den förberedelser med dokumenthantering, utbildning och verifiering av analyserna vilket är dedikerat i det här fallet till två medarbetare. Det går mycket personalresurser vid införande av nya instrument och våren möjliggjorde inte att vi hann med att planera och söka lämplig extraktionsrobot för att ha det som ett ytterligare system vid mindre haverier på de stora instrumenten, under våren-sommaren. Integration för elektronisk överföring av remisser och svar till det nya instrumentet har tagit tid och blev klart i höstas.
Inför inköp försöker området kolla marknaden och gärna testa för att se vad som anses passa bäst för verksamheten. Analys av Covidprover minskade successivt sedan mars och tanken med investeringarna var att planera för framtiden dvs när vi som region var och är tvungna att hantera vår andel att analyserna kopplat till Covid utifrån medborgarantalet. Tyvärr tar det längre tid än önskvärt och vi har inte vetskap innan hur det kommer att bli med Covid i samhället, dock vet vi nu att det ökar och det är det området har arbetat med för att kunna hantera, när det skulle komma. Labs uppdrag är att kunna hantera ökning av analysbehovet och ha back-up system förutom backning av externt företag. Påverkan på verksamheten har varit det stora arbetet för att få till möjligheten att kunna köra större mängder Covidprover, vilket fördröjt hanteringen att gå vidare med extraktionsroboten. Medarbetare arbetar parallellt med att utveckla, installera, verifiera och analyser vilket gör att tiden inte blir tillräcklig. När det nu tenderar att öka kvarstår behovet att kunna få köpa in enligt önskemål.
Utan roboten är verksamheten sårbar vid haveri på de sk huvudinstrumenten. Roboten bidrar till en kvalitetsökning av provhantering vid manuell hantering.
Investeringsrådet har behandlat ärendet per capsulam den 9/12 2022 och föreslår att förändringen/omdisponeringen godkänns då varken områdets eller regionens totala investeringsbudget förändras/påverkas.-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
21mb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
837kb Ladda ner dokument
-
305kb Ladda ner dokument