Möte 2020-04-02
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för hälso- och sjukvårdsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade under sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
- Corona
- Smittskydd
- 1177
-
Avvikelsen för Hälso- och sjukvårdsförvaltningen uppgick för perioden ack. feb 2020 till 20,9 Mkr.
Största avvikelserna mot budget avser personal, läkemedelskostnader och inhyrd personal. Intäkterna visar på en positiv avvikelse främst beroende på högre intäkter från såld vård mot andra regioner. Kostnader för köpt vård och sjukresor inklusive ambulansflyg visar på positiv avvikelse såväl mot budget som föregående år. Andelen stafettkostnader i förhållande till kostnad egen personal är efter februari 15,17 % för läkare och 2,71% för sjuksköterskor.
I utfallet finns upparbetade kostnader på 5,2 Mkr som skall bekostas av statliga stimulansmedel och som finns med i Regionens resultat, men då under Regionstyrelsen.
Sjukfrånvaron är ack feb 2020, 5,2 % totalt vilket är 0,5 % lägre jämfört med motsvarande period 2019. Totalt har antalet sjuktimmar minskat med 6 785 timmar mot föregående år.Tillgängligheten förbättras generellt för regionen och ger i nuläget god utdelning i form av ersättningar ut kömiljarden.
Produktionen har minskat något inom öppenvården. Produktionen inom slutenvården minskar även den något. Även antalet vårddagar minskar, medan medelvårdtiden visar på en svag ökning.-
102kb Ladda ner dokument
-
-
För 2019 har departementet tilldelat länet 6,2 miljoner kronor i den nationella överenskommelsen om psykisk hälsa att användas i samverkan. De medel som inte kan användas 2019 får behållas under förutsättning att det finns plan för användningen.
Framtaget förslag till användning innehåller följande delar:- stärka barns och ungas psykiska hälsa (3 100 000 kr)
- stärka det suicidpreventiva arbetet (600 000 kr)
- förbättra bemötandet av personer med psykisk ohälsa (300 000 kr)
- stärkt brukarmedverkan (200 000 kr)
- förbättra omhändertagandet av särskilt utsatta grupper (500 000 kr)
- stärka äldres psykiska hälsa (300 000 kr)
- regional samordning (1 209 812 kr)
2019-12-06 beslutade SVOM enligt framtaget förslag, samt att uppdra till regionala samordnarna att ansvara för budget inom ramen för ovanstående fördelning. Förankring i SVOM krävs om behov av väsentlig förändrad fördelning av medel uppstår. Regionala samordnarna ansvarar även för redovisning till SVOM i oktober 2020. Eftersom SVOM inte har mandat att besluta för regionens räkning läggs förslaget till hur samverkansmedlen ska nyttjas fram för Hälso- och sjukvårdsnämnden för att bekräfta att regionen godkänner SVOMs beslut.
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden har noterat att hälso- och sjukvården under 2018 och 2019 inte kunnat verkställa beslut i den takt som Regionstyrelsen och Hälso och sjukvårdsnämnden förväntat sig.
Hälso- och sjukvårdsnämnden har därför begärt en utredning som beskriver nuvarande organisering med områdeschefer, verksamhetschefer, enhetschefer samt biträdande chefer med varierade mandat och uppdrag. Beskrivningen ska också redovisa chefers förutsättningar avseende antal underställda medarbetare och administrativt stöd, om olikheter är motiverade eller om det föreligger behov av justeringar i organisationen.
En genomlysning har företagits som visar att hälso och sjukvårdsledningens storlek medför utmaningar i förmågan till ledning, styrning och genomförandet av nödvändiga förändringar. För att få en större kraft att leda och driva verksamheten framåt behöver en förändrad ledningsstruktur tas fram. En djupare analys av resultatet behöver nu genomföras och därefter kan beslut om nödvändiga förändringar tas i syfte att uppnå en förbättrad ledning och styrning. Beslut om en förändrad ledningsstruktur kommer att tas under våren 2020. Arbetet med genomförandet kommer att pågå under hösten 2020. Under hösten kommer även förutsättningar för första linjens chefer att analyseras och beredas vidare.-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån den av regionfullmäktige fastställda regionplanen med budget ska regionstyrelsen och nämnderna fastställa egna verksamhetsplaner med budget för närmsta verksamhetsår och plan för de närmaste två åren. Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade om en verksamhetsplan för 2020 på sitt möte den 18 december 2019, § 135. Verksamhetsplanen innehöll resultatmål och mätetal men inga budgetramar för områdena inom förvaltningsområde hälso- och sjukvård. Det utifrån att det redan då var känt att budget för 2020-2022 i regionplanen skulle omarbetas. Regionfullmäktige fastställde en reviderad regionplan med budget den 11-12 februari 2020, § 15. Utifrån den nya regionplanen har ett förslag till reviderad verksamhetsplan med budget för hälso- och sjukvårdsnämnden tagits fram.
Budgetmedel omfattande 55 miljoner kronor har tillskjutits Hälso- och sjukvårdens budgetram från ökade skatteintäkter för att utveckla digitalisering och möjligheten till nära vård, dessa medel ingår i den ram som tilldelats respektive område. För att på bästa sätt ge respektive område förutsättningar att genomföra de mål som nämnden satt upp, har fullmäktige beslutat att en så kallad nollbasbudgetering skall genomföras. Nollbasbudgeteringen bygger på att samtliga områden ges budget utifrån den verksamhet som är beslutad. I budgetramarna för 2021 har även i så stor utsträckning som går, interndebiteringen mellan förvaltningar och områden minimerats.
Tilldelad budgetram för hälso- och sjukvårdsnämnden är -2 628, 9 mkr för 2020. En fördelning av budgetram har sedan gjorts på respektive område.
Utöver avsnittet om ekonomiska ramar har också sammanträdesplanering för 2021 setts över och reviderats utifrån ny tidsplan för verksamhetsplanering 2021. Den innebär bland annat att regionplanen ska fastställas i oktober istället för som tidigare i juni och att regionstyrelsen och nämnder ska inkomma med inspel till arbetet med regionplanen senast 30 april. Samt att en gemensam budgetdag ska äga rum den 5 juni. Ytterligare ändring av sammanträdesplaneringen kan komma att behöva göras under våren med anledning av Coronapandemin och de åtgärder den föranleder.
I avsnittet med mål och mätetal har endast redaktionella ändringar gjorts. Vissa utgångsvärden för mätetal har exempelvis uppdaterats utifrån att resultat för 2019 blivit känt.-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
460kb Ladda ner dokument
-
-
Överenskommelsen 2020 för tillgänglighetssatsningen ställer högre krav genom ökat antal målområden, där fler mätpunkter ska redovisas. Det strategiska arbetet omnämns särskilt och i handlingsplanen som skall skickas in senast 30 september ska framgå förutsättningar, insatser, behov och utmaningar som präglar Regionen utifrån tillgänglighet till vård. Barn och unga lyfts i särskild skrivning.
Utifrån den senaste informationen kommer februari månad att mätas enligt riktlinjerna, för mars månad kommer besked om inom kort. Departementet och Sveriges Kommuner och Regioner för dialog om detta utifrån utbrottet av Covid-19.
Totalt januari 2020 tog Region JH del av 2 178 393 skr från satsningen genom att klara fyra av sex områden.
Arbetet med utbildning/information/registrering/kvalitetssäkring har skett fram till början av mars. Nya tillämpningsanvisningar är framtagna.
Arbetet med produktions- och kapacitetsplanering på gång för prioriterade områden.-
102kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
458kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har erbjudits att lämna synpunkter på Socialdepartementets remiss – Anpassningar av EU:s förordningar om medicinteknik – del 2. Remissen ska vara besvarad den 14 april. Beredning av remissvar pågår men kommer inte att hinna färdigställas till nämndens sammanträde den 2 april.
Med anledning av detta föreslås att hälso- och sjukvårdsnämndens ordförande får i uppdrag att besluta om remissvaret efter samråd med nämndens 2:e vice ordförande.-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Socialdemokraterna i Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslår att Region Jämtland Härjedalen tar upp frågan om en utvärdering av konsekvenserna av tillnyktringsenhetens nedläggning i Sociala vård- och omsorgsgruppen snarast.
Socialdemokraterna önskar en utvärdering som undersöker konsekvenser för individer och regionens akutsjukvård och övriga sjukvård, kommunernas missbruksvård och polisens verksamhet. Den blågröna majoriteten anser att detta är ett bra initiativ. Det är viktigt att utvärderingen görs objektiv och sammanhållet med samma frågeställningar till alla tre huvudmännen. Troligen bör utvärderingen göras av extern resurs. Dock är det viktigt att regionen och kommunerna är överens om att utvärderingen ska göras och form och tidplan för den.-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
375kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen hade 2018 en kostnad för sjukresor på ca 53 mkr. Av detta så består ca 48,6 mkr av rena transportkostnader. På varje transport tas en egenavgift ut, av patienten. För varje resa adderas egenavgiften tills ett högkostnadsskydd uppnås. Därefter har patienten inga fler egenavgifter under en tolvmånadersperiod, räknat från datum för första resan. Den årliga intäkten av egenavgifter är ca 5,4 mkr.
I mer än tio år har regionens kostnader för sjukresor ökat kraftigt och då särskilt kostnaderna för sjukresor med taxi, specialfordon och bårbil. Kostnadsökningen för sjukresor har berott på flera faktorer, delvis en demografisk förändring inom glesbygden och en försämrad tillämpning av regelverket men främst på den naturliga indexering som sker inom avtalen med transportörerna. Under samma period har patienternas egenavgifter samt högkostnadsskydd för sjukresor i det närmaste lämnats oförändrade.
Förslag till ändring av högkostnadsskydd och egenavgifter för sjukresor samt milersättning för egen bil:- Högkostnadsskyddet höjs från 1600 kr till 2400 kr
- Egenavgift för taxi och reguljärflyg höjs från 100 kr till 200 kr
- Egenavgift för egen bil höjs från 100 kr till 150 kr
- Egenavgift för Ambuss, tåg, buss samt övriga fordon föreslås kvarstå på 100 kr
- Egenavgift för allmän kollektivtrafik inom länet tas bort
- Milersättning för egen bil höjs från 12 kr/mil till 15 kr/mil
- Följeslagare till patienter över 85 år och patienter med specifikt funktionshinder ska vara egenavgiftsbefriade på resor inom regionen
Att genomföra en förändring av egenavgifter och högkostnadsskydd enligt ovanstående skulle innebära ökade intäkter om ca 3 mkr för område service.
-
147kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
190kb Ladda ner dokument
-
Landstingsfullmäktige antog 2007-10-16 ett regelverk gällande ersättningsgrunder för sjukresor till och från vård. Detta regelverk var gemensamt med samtliga norr-landsting (numera regioner). Sedermera har dock regionerna succesivt frångått detta regelverk och format regionegna regelverk.
Regionfullmäktige beslutade 2016-02-09—10 att i de meningar i regelverket där åldersgränsen ”t.o.m. 19 år” förekommer ersätts den med ”fram till 18-årsdagen”. Regelverket har dock inte reviderats efter detta beslut. Utöver detta är regelverket i behov av flertalet redaktionella ändringar och förtydliganden samt anpassningar utifrån nya regler.-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
381kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
438kb Ladda ner dokument
-
405kb Ladda ner dokument
-
557kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument