Möte 2024-08-26
-
1
Mötet öppnas
-
2
Val av justerare
-
3
Fastställande av dagordning
-
4
Föregående protokoll
-
Energimyndigheten samt Sveriges Kommuner och Regioner informerar och ger en beskrivning av EED – Energieffektiviseringsdirektivet – samt den direkta och skyndsamma effekt direktivet har rörande de offentliga fastighetsbestånden.
Detta är en synnerligen angelägen fråga och både politiker och tjänstepersoner bjuds in till informationstillfället. Det är avgörande att rätt personer från kommunerna är med, som kan möta upp frågan direkt. Företrädare för kommunerna uppmanas därför att hjälpa till så att inbjudan når berörda hos er.
-
En kort genomgång av nuläget i den regionala organisationen följs av en redovisning av den digitaliseringsutredning som gjorts i länets kommuner. Information i korthet om vad utredningen visar samt vad som skulle kunna vara nästa steg. Alla regioner i samverkan med SKR arbetar samlat med frågan.
-
7
Samverkan kompetensattraktion 2025
-
8
Upphandling Särskild kollektivtrafik Krokom Strömsund 2027 (SÄK 2027)
-
9
Remiss av Trafikverkets redovisning av uppdrag gällande förändrat avtalspartsförhållande mellan staten och Inlandsbanan Aktiebolag
-
10
Revidering av Samarbetsavtal och uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i Jämtlands län
Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner har sedan många år samarbetat om resor inom särskild kollektivtrafik. Formerna för detta har reglerats i samarbets- och uppdragsavtal sedan 2008. Nuvarande avtal (Samarbetsavtal och uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i Jämtlands län, RUN/455/2018) fastställdes 2018. Avtalen har nu setts över och förslag till reviderade avtal har tagits fram. Avtalen har reviderats främst med anledning av förändrad taxa för den allmänna kollektivtrafiken, som i sin tur gör att färdtjänsttaxan framgent står på egna ben frikopplat från kollektivtrafiktaxan. Några andra smärre förändringar är även gjorda:
- Revidering av vem/ vilka som fattar beslut om färdtjänsttaxan
- Förtydligande av text kring förlängning av samarbets- och uppdragsavtalet
- Förtydligande av parts ekonomiska ansvar vid förtida utträde ur avtalet
- Inaktuell viktning av resor justeras till den sen länge gällande nyckeln i parternas ekonomiska ansvar.
Förslag till reviderade avtal har förankrats med parterna vid samrådsmöte 2024-05-08. Samtliga parter behöver fatta beslut om revideringarna och skriva under avtalen under hösten 2024 så att de reviderade avtalen kan träda i kraft 2025-01-01.
Bilagor
-
- Arkivfrågor.
-
12
Mötet avslutas
-
Ordföranden, Jonas Andersson (S), hälsar välkommen och öppnar sammanträdet.
-
§ 34
Val av justerare
-
Preliminär föredragningslista har skickats ut med kallelsen enligt reglementet.
-
Ordföranden föredrar föregående protokoll.
Inga synpunkter framförs. -
Energimyndigheten samt Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) informerar och ger en beskrivning av EED – Energieffektiviseringsdirektivet – samt den direkta och skyndsamma effekt direktivet har rörande de offentliga fastighetsbestånden. Även EPBD (Byggnadsdirektivet) berörs översiktligt.
Katarina Ryckenberg, Region JH, inleder och föredrar bakgrunden.
Veronica Eade och Sara Pettersson, Energimyndigheten, tar vid och föredrar punkten med stöd i en PPT (skickas ut separat). Andreas Hagnell, SKR, kompletterar informationen.
I den efterföljande delen ställer mötesdeltagare frågor med anledning av presentationen. Veronica, Sara och Andreas besvarar de frågor som ställs.
Ordföranden sammanfattar diskussionen.
-
Magnus Aspegren inleder och föredrar bakgrunden.
Amelie Rahbek tar vid och föredrar punkten med stöd i en PPT (skickas ut separat).
Presentationen omfattar nuläget i den regionala organisationen, följt av en redovisning av den digitaliseringsutredning som har genomförts i länets kommuner. En genomlysning av digitaliseringsbehov gjordes i samtliga kommuner förutom Bräcke, som inte hade möjlighet att delta. Utredningen visar att samtliga behov som framkom kan delas in i kategorierna Kompetens respektive IT-infrastruktur & Organisation. Nästa steg skulle kunna vara ett gemensamt digitaliseringsråd för samtliga kommuner och Regionen. En dialog pågår mellan berörda parter. Alla regioner i samverkan med SKR arbetar även samlat med digitalisering.
Magnus Aspegren och Martin Söderström kompletterar informationen. Therese Kärngard uttalar sig.
Ordföranden sammanfattar diskussionen.
-
Elin Nirjens föredrar punkten med stöd i en PPT (skickas ut separat).
Presentationen omfattar bakgrund, nuläge, framtid och förslag till beslut.
Martin Söderström kompletterar information.
I den efterföljande diskussionen uttalar sig Susanne Hansson.
-
Mathias Holmlund och Malin Antolin-Persson föredrar punkten med stöd i en PPT (skickas ut separat).
Presentationen omfattar organisation och omfattning, liksom tidplan, utmaningar och innehåll i förfrågningsunderlaget.
I den efterföljande delen uttalar sig Susanne Hansson, Maria Jakobsson, Simon Högberg och Karin Jonsson. Mathias och Malin besvarar frågor och synpunkter.
Ordföranden sammanfattar diskussionen.
-
Jennie Söderberg föredrar punkten med stöd i en PPT (skickas ut separat).
Presentationen omfattar två frågeställning, liksom IBAB:s och Försvarsmaktens synpunkter från samverkan. Det vore en fördel om alla parter i Jämtland svarar på ett likartat sätt.
I den efterföljande diskussionen uttalar sig Therese Kärngard och Lars-Gunnar Nordlander.
Ordföranden sammanfattar diskussionen.
-
§ 42
Revidering av Samarbetsavtal och uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i Jämtlands län
Mathias Holmlund föredrar punkten med stöd i utskickat underlag och en PPT (skickas ut separat).
Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner har sedan många år samarbetat om resor inom särskild kollektivtrafik. Formerna för detta har reglerats i samarbets- och uppdragsavtal sedan 2008. Nuvarande avtal (Samarbetsavtal och uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i Jämtlands län, RUN/455/2018) fastställdes 2018. Avtalen har nu setts över och förslag till reviderade avtal har tagits fram. Avtalen har reviderats främst med anledning av förändrad taxa för den allmänna kollektivtrafiken, som i sin tur gör att färdtjänsttaxan framgent står på egna ben frikopplat från kollektivtrafiktaxan. Några andra smärre förändringar är även gjorda:
- Revidering av vem/ vilka som fattar beslut om färdtjänsttaxan,
- Förtydligande av text kring förlängning av samarbets- och uppdragsavtalet,
- Förtydligande av parts ekonomiska ansvar vid förtida utträde ur avtalet,
- Inaktuell viktning av resor justeras till den sen länge gällande nyckeln i parternas ekonomiska ansvar.
Förslag till reviderade avtal har förankrats med parterna vid samrådsmöte 2024-05-08. Samtliga parter behöver fatta beslut om revideringarna och skriva under avtalen under hösten 2024 så att de reviderade avtalen kan träda i kraft 2025-01-01.
I den efterföljande delen uttalar sig Therese Kärngard. Mathias besvarar frågan.
Bilagor
-
1. Arkivfrågor.
Ordföranden föredrar information om arkivfrågor.
En flytt av Riksarkivet kommer att ske från Östersund till Härnösand. Landsarkivet kan också komma att flyttas, vilket kan få konsekvenser för bl.a. forskning. Föreningsarkivet finns i samma lokaler, vilket även kan innebära kostnadsökningar för att bedriva verksamhet av samma storlek. KSO:erna bör förhöra sig i kommunerna om det skulle kunna gå att samordna lämpliga arkiv i länet på något bra sätt. Lockneberget - Även här finns utmaningar gällande arkiv.
2. Sekreterare i RSR
Sekreteraren i RSR, Christian Åhrén, meddelar att han kommer att lämna Region JH och börja arbeta på Länsstyrelsen. Christian tackar för ett gott samarbete. Emma Borg, nuvarande sekreterare i Regionala utvecklingsnämnden, RUN, kommer att ta över som sekreterare i RSR.
-
Ordföranden tackar deltagarna och avslutar mötet kl. 15:55.