Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Digital justering
Preliminär föredragningslista har skickats ut med kallelsen enligt reglementet.
Projektet En attraktiv region som bedrevs under 2020-2023 handlade om att etablera ett samordnat arbete kring att visa näringslivets och offentlighetens kompetensbehov, samt att öka antalet invånare i Jämtland Härjedalen. I arbetet ingick också att skapa en gemensam process för att ta emot, välkomna, och integrera nyinflyttade i länet. Projektet genomfördes som ett samarbetsprojekt, där Region Jämtland Härjedalen hade projektansvaret. Utöver Regionen ingick länets kommuner, Länsstyrelsen, Mittuniversitetet, Länsförsäkringar Jämtland, Jämtkraft AB, övriga näringslivet samt intressesammanslutningar såsom IUC Z-Group AB, Samling Näringsliv, Företagarna och Handelskammaren. Projektets mål var att locka fler att bosätta sig i och arbeta i Jämtland Härjedalen. Syftet med projektet var att ett utvecklat samarbete skapades mellan det offentliga och det privata, för att på ett effektivare sätt arbeta med att attrahera arbetskraft som i dag är svårrekryterad för såväl företag som det offentliga.
Projektet nådde ett bra resultat, bland annat genom en upparbetad och fungerande, länsomfattande samarbetsmodell för kompetensattraktionsarbete (TAM - Talant Attraction Model). Projektet resulterade också i att 444 hushåll flyttat till länet och ett starkt samarbete mellan länets olika aktörer har byggts upp.
Avsikten har varit att den arbetsmodell som byggts upp ska förvaltas vidare på annat sätt. I väntan på framtida eventuell klustring av funktioner som på länsnivå jobbar med innovation, etablering och inflyttning, beslutade Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner att fortsätta samarbetet under 2024 inom ramen för ett ettårigt samarbetsavtal (Samarbetsavtal kompetensattraktion 2024, RUN/357/2023). Under 2024 finansierades samarbetet med medel från den gemensamma utvecklingspotten. Eftersom arbetet med klustringen inte är klart föreslås att Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner tecknar ett nytt samarbetsavtal för 2025 där verksamheten finansieras gemensamt av samtliga parter. Ett förslag till samarbetsavtal, inklusive bilagor, har tagits fram som reglerar samarbetet och finansieringen mellan parterna.
Vid regionens samverkansråds sammanträde den 26 augusti, § 39, beslutade rådet att ställa sig bakom förslaget att finansieringen för 2025 kompletteras med att överskjutande medel från 2024 förs över till 2025. Anledningen till överskjutande medel är att en av projektmedarbetarna avslutade sin anställning på Region Jämtland Härjedalen sista augusti, vilket resulterat i minskade personalkostnader samt minskade kostnader för aktiviteter då vissa planerade aktiviteter inte kommer att kunna genomföras i och med mindre bemanning. Summan kommer uppskattningsvis landa på cirka 310 000 kronor vid årets slut (varav 130 000 kronor avser lönekostnader och 180 000 kronor aktivitetskostnader).
Bilagor
Region Jämtland Härjedalens yttrande gällande betänkandet Nätt och jämnt - Likvärdighet och effektivitet i kommunsektorn (SOU 2024:50) kommer att beslutas vid regionstyrelsens sammanträde i början av november. Möjlighet till dialog och diskussion kring remissen samt att lyfta eventuella medskick från kommunerna utifrån ett regionalt perspektiv.
Ordinarie sammanträdestider för regionens samverkansråd är måndagar kl. 13:00 - 16:00. Följande sammanträdesdagar föreslås för 2025:
27 januari
10 mars
5 maj
2 juni
25 augusti
6 oktober
3 november
1 december
Flygplatsanalys - vad och varför
Antalet resenärer vid Åre/Östersund Flygplats är inte vid samma nivåer som före pandemin (2019) och antalet fortsätter att sjunka. Nyligen kom också beskedet att det ena av de två bolag som bedriver allmän trafik på Östersunds flygplats nu går ihop med det andra bolaget. Konsekvensen blir färre avgångar, vilket minskar tillgängligheten. Härjedalen/Sveg flygplats ligger däremot i samma passagerarnivåer som före pandemin.
Region Västernorrland genomförde en flygplatsstudie 2021. Syftet med utredningen var att beskriva vilken påverkan flygverksamheten vid Västernorrlands flygplatser har på den regionala tillväxten och klimatet.
Förslag att diskutera
Utifrån det rådande läget för flyget föreslås att Jämtland Härjedalen genomför en studie motsvarande Västernorrlands. I flygplatsstudien skulle bland annat tillgängligheten mellan Östersund - Stockholm och Sveg – Stockholm för olika trafikslag belysas. Studien bör presentera hur olika aktörer i länet ser på flyget som transportmedel, samt inkludera en utblick om hur omställningen för ett mer klimatneutralt flyg kommer att påverka transportslaget.
Förslaget är att studien genomförs av Region Jämtland Härjedalen med regionens samverkansråd som uppdragsgivare, och att denna finansieras genom medel från den gemensamma utvecklingspotten om maximalt 300 000 kronor. Studien genomförs i samarbete med exempelvis Handelskammaren och flygplatserna Östersund och Sveg. Regionens samverkansråd ska uppdateras löpande under arbetets gång och analysen ska slutrapporteras för rådet.
Om den gemensamma potten
När Regionförbundet Jämtlands län avslutades och uppgick i Region Jämtland Härjedalen 2015 beslutade medlemmarna (landstinget och länets åtta kommuner) att förbundets egna kapital skulle läggas i en gemensam pott för att finansiera projekt och aktiviteter av gemensamt intresse för länets utveckling (LS/1231/2014). Användning av medel beslutas av regionala utvecklingsnämnden, efter förslag från regionens samverkansråd.
Övriga frågor