Möte 2024-05-22
-
1
Sammanträdets öppnande
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Föredragningslista fastställs
-
Notering till föregående protokoll: Möte med gemensam nämnd för Närvård Frostviken är framflyttad till nämndsammanträdet i september istället för maj månad.
Bilagor
-
5
Stödpersonsverksamheten
-
Avslutade aktiviteter:
Klagomålsprocessen 20/3, 17/4
Område patientsäkerhet 22/3, 25/4
Ledningsgrupp ortopedi 26/3
Regionkonferens 17/4
Möte med NSPH/Hjärnkoll 18/4
Styrgrupp IVO-Patientnämnderna 23/4
Regionfullmäktige 23-24/4
Nationellt tjänstepersonsnätverk för patientnämnderna 2/5LSG, Patientsäkerhet 3/5
1177, Samtalsprocessen 7/5
Miun SSK 8/5
Kommunbesök Strömsund 6/5
Ledningsgrupp HNR 21/5VSP användargrupp återkommande varje vecka
Kommande aktiviteter:
Område patientsäkerhet 23/5, 22/8
Hälso- och sjukvårdsnämndens sammanträde 23/5
Dialogmöte Regeringskansliet kring den uppdaterade svenska cancerstrategin 28/5
Klagomålsprocessen 30/5Stödersonsutbildning 30/5
LSG Patientsäkerhet 5/6Revision 13/6
Kommunbesök Berg 21/8
Regionens planeringsdag för chefer 29/8
Nationellt tjänstepersonsnätverk 4/9 -
Hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen ger bland annat stöd till ledning och politik kring övergripande hälso- och sjukvårdsfrågor genom omvärldsspaning, samverkan på nationell och sjukvårdsregional nivå och samverkan med kommunerna i länet.
-
Tanken föddes när man började använda sig av SKR:s koncept Meningsfull Heldygnsvård. Tanken är att knyta ihop patienternas totala vårdtid, med delar såsom Kunskap för personal, Attraktiva vårdmiljöer och Meningsfull sysselsättning under vårdtiden. Morgonsamlingen kommer från början från ett system som heter Safe Wards, och är i grunden till för att motverka våldsamma situationer inne på avdelningarna. Det här är ett forum där patienter och personal ska kunna mötas och diskutera saker, sprida information och göra upp planer för dagen. Kunna ha ett utbyte mellan patienter och vårdpersonal. Skapa gemenskap och samverkan i gruppen. Samtliga patienter bjuds in till dessa möten som hålls dagligen. Ofta leds de av två ur personalen, men det är alltså inget behandlande möte. Det är ett möte i ett otvunget sammanhang. Max 5–10 minuter långa möten där man samlas direkt efter frukosten i ett av dagrummen. Varje möte avrundas med en stunds öppen frågestund. Tanken är sedan att patienterna ska kunna koordinera ihop sig. Några vill kanske spela spel eller se en film, medan andra vill gå på en personalledd gruppträning tillsammans. Man kan pusha varandra litet till att verkligen komma i gång med vald aktivitet. Uppslutningen till samlingarna varierar mellan ungefär 40–60 procent. Morgonsamlingarna har hållit på i ungefär sex månaders tid nu, och såväl personalen som patienterna är positivt inställda till dem.
- Patienterna får en möjlighet att lyfta saker som de kanske gått och funderat på och kan tillsammans göra olika aktiviteter. Det blir en litet mer vi-känsla hos personal och patienter på avdelningen tack vare samlingarna.
-
Studien som kommer att presenteras är en delstudie i ett avhandlingsarbete av Anna Hult, doktorand vid Uppsala universitet och specialistsjuksköterska i Region Jämtland Härjedalen. Avhandlingens övergripande syfte är att utforska erfarenheter av och olika perspektiv på patientdelaktighethet i cancervården.
Bakgrund: Patientdelaktighet erkänns alltmer som en integrerad del av hälso- och sjukvården. Patientlagen (204:821) syftar till att inom hälso- och sjukvårdsverksamhet stärka och tydliggöra patientens ställning samt till att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet. Lagen har utvärderats två gånger, 2017 och 2021. Utvärderingarna visar att lagen inte haft det genomslag som avsågs och få tecken till förbättring i lagens efterlevnad över tid. Det är därför viktigt att undersöka olika källor för att förstå orsakerna bakom denna långsamma förbättring. Patientklagomål som rapporterats till patientnämnder inom cancervården är en resurs som inte bara behöver utforskas utan också användas i förbättringsarbetet av vården.
Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva de kommunikationsbrister som patienter med cancer och deras närstående upplever i mötet med hälso- och sjukvården.
Metod: Samtliga patientnämndsärenden för patienter med cancer i norra sjukvårdsregionen under 5 år (2016–2020) analyserades med kvalitativ metod för att beskriva vad patienterna upplevde som problem samt i vilken omfattning. Patientnämnden handbok för klassificering av ärenden användes i analysen. Ärenden gällande 692 patienter inkluderades i studien.
Resultat: Studien visar att i majoriteten av ärendena framfördes mer än ett klagomål gällande samma vårdkedja. Mer än hälften av de patienter eller närstående som lämnat klagomål till patientnämnden rapporterade kommunikationsbrister. De upplevde brister i information, att de inte blev lyssnade på och dåligt bemötande. Dessa brister sågs i olika delar av cancervården, från utredningsfas till livets slut.
Bilagor
-
624kb Ladda ner dokument
-
-
Sommarplaneringen och bemanning är klar. Alla sommarveckorna är bemannade. Under veckorna 26-33 är det telefontid måndag, onsdag och torsdag, mellan Kl 10-12.
-
Program:
08.00 Avgång från Regionens hus, Östersunds sjukhus
09.30 MAS (Sara Stålhand) och HSL-chef (Kommunhuset)
11.00 Vård och Socialnämnden (Kommunhuset)
12.00 Lunch
15.00 Avslut
-
Revision - Grundläggande granskning av Patientnämnden 2023.
-
Revisions sammanfattande bedömning är att patientnämnden har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt och den interna kontrollen bedöms ha varit tillräcklig.
Bilagor
-
602kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämnden ansöker för 2025 om en budgetram motsvarande 3,7 Mkr, varav 4,063 Mkr utgörs av omkostnader och 0,363 Mkr utgörs av intäkter.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
15
Uppföljning av patientnämndsverksamhet januari - april 2024
-
Samtliga uppdrag, mål och aktiviteter har påbörjats eller är under planering. Under perioden januari-april har patientnämnden tagit emot 180 synpunkter och klagomål på vården, vilket är en minskning jämfört med 2023. De vanligaste synpunkterna berör brister när det gäller undersökning/bedömning och diagnos, samt information och bemötande. Efter att den nya tjänsten Synpunkter och klagomål lanserades i 1177.se 2022, ses en kraftig ökning av synpunkter som lämnas digitalt, och motsvarar numer mer än hälften av samtliga kontakter. Antalet medborgare som kontaktar patientnämnden via telefon har minskat, och utifrån det har vi utökat och justerat våra telefontider något. Vi noterar att patientnämndsärenden efterfrågas i större utsträckning av olika verksamheter inom regionen, där det efterfrågas specifika patienterfarenheter kring exempelvis olika vård[1]förlopp inom kunskapsstyrningen, intyg, IT och digitalisering, cancervård och primärvård. Den sista april 2024 pågick totalt nio stödpersonsuppdrag. Under perioden januari-april har två nya stödpersonsuppdrag tillsatts. Patientnämnden redovisar per den sista april ett ekonomiskt överskott på +63tKr.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
17
Protokollsutdrag regionfullmäktige 2024-04-23--24 § 55 Ansvarsprövning 2023 för övriga nämnder och förbund (RS/73/2024)
Beslut: Patientnämnden och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.
Bilagor
-
284kb Ladda ner dokument
-
-
Fullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige att Årsredovisning 2023 för patientnämnden godkänns. Beslut: Årsredovisning 2023 för patientnämnden godkänns.
Bilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
19
Mötet avslutas
-
Ordförande Harriet Jorderud önskar alla välkomna och öppnar sammanträdet.
-
Lise Hjemgaard Svensson väljs att justera dagens protokoll.
-
Föredragningslista fastställs.
-
Stödpersonsansvarig Örjan Sundberg informerar nämnden om antal pågående stödpersonsuppdrag och om den utbildningsdag som planeras till slutet av maj med fokus på BUP-vård.
-
Nämnden informeras om kommande och avslutade aktiviteter.
-
Annika Jonsson utredare på Hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen informerar nämnden om regleringen av intäkter för utomlänspatienter och vårdkonsumtion för patienter som inte är skrivna i länet. Nämnden informeras även om vad som är på gång på HOSPA.
-
§ 45
Patientsäkerhet: Ett forum där personal och patienter kan mötas
-
§ 46
Rapport: Patient complaints about communication in cancer care settings: Hidden between the lines
Anna Hult, doktorand vid Uppsala universitet och specialistsjuksköterska i Region Jämtland Härjedalen informerar nämnden om sitt avhandlingsarbete. Avhandlingens övergripande syfte är att utforska erfarenheter av och olika perspektiv på patientdelaktighet i cancervården.
Bilagor
-
624kb Ladda ner dokument
-
-
Nämnden informeras om förvaltningens sommarplanering gällande bemanning och telefontider.
-
Ordförande Harriet Jorderud informerar nämnden om kommande kommunbesök i Berg och dess innehåll. Harriet Jorderud, Lise Hjeemgard-Svensson, Helena Åsasdotter Nord samt Ulrika Eriksson deltar vid kommunbesöket.
-
Revision - Grundläggande granskning av Patientnämnden 2023.
-
Ordförande Harriet Jorderud informerar nämnden om att revisions sammanfattande bedömning är att patientnämnden har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt och den interna kontrollen bedöms ha varit tillräcklig.
Bilagor
-
602kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson informerar nämnden om förslag till budgetram för verksamhetsåret 2025. Patientnämnden ansöker för 2025 om en budgetram motsvarande 3,7 Mkr, varav 4,063 Mkr utgörs av omkostnader och 0,363 Mkr utgörs av intäkter.
Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson avger en statistisk nulägesrapport av patientnämndsverksamheten januari - april 2024 både vad gäller nationellt och regionalt.
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson informerar nämnden om att samtliga uppdrag, mål och aktiviteter har påbörjats eller är under planering. Under perioden januari-april har patientnämnden tagit emot 180 synpunkter och klagomål på vården, vilket är en minskning jämfört med 2023. De vanligaste synpunkterna berör brister när det gäller undersökning/bedömning och diagnos, samt information och bemötande. Efter att den nya tjänsten Synpunkter och klagomål lanserades i 1177.se 2022, ses en kraftig ökning av synpunkter som lämnas digitalt, och motsvarar numer mer än hälften av samtliga kontakter. Antalet medborgare som kontaktar patientnämnden via telefon har minskat, och utifrån det har vi utökat och justerat våra telefontider något. Vi noterar att patientnämndsärenden efterfrågas i större utsträckning av olika verksamheter inom regionen, där det efterfrågas specifika patienterfarenheter kring exempelvis olika vård[1]förlopp inom kunskapsstyrningen, intyg, IT och digitalisering, cancervård och primärvård. Den sista april 2024 pågick totalt nio stödpersonsuppdrag. Under perioden januari-april har två nya stödpersonsuppdrag tillsatts. Patientnämnden redovisar per den sista april ett ekonomiskt överskott på +63tKr.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
§ 54
Protokollsutdrag regionfullmäktige 2024-04-23--24 § 55 Ansvarsprövning 2023 för övriga nämnder och förbund (RS/73/2024)
Ordförande Harriet Jorderud informerar nämnden att Regionfullmäktige beslutat att Patientnämnden och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2023.
Bilagor
-
284kb Ladda ner dokument
-
-
Ordförande Harriet Jorderud informerar nämnden att Regionfullmäktige beslutat att godkänna patientnämndens årsredovisning 2023.
Bilagor
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Ordförande Harriet Jorderud avslutar sammanträdet.