Möte 2025-01-23
-
Ordförande Harriet Jorderud hälsar alla välkomna och öppnar sammanträdet.
-
§ 2
Val av justerare och tid för justering
-
§ 3
Föredragningslista fastställs
-
Stödpersonsansvarig Örjan Sundberg informerar nämnden om antal pågående stödpersonsuppdrag samt informerar nämnden om innehållet i stödpersonsutbildning som genomförts under november månad. Stödpersonsansvarig informerar även nämnden om att stödpersonsbanken är tillfredsställande.
-
Aftonbladet: Begäran - Klagomål till patientnämnd gällande övervikt och obesitas.
Socialstyrelsen: Begäran - Klagomål tandvård
-
Datum: Måndag 26 maj 2025
Avresa från Östersund, Regionens hus kl 07.45
Kl 11.00 Socialutskottet
Kl 13.00 Svegs HC (verksamhetschef, enhetschefer och verksamhetsutvecklare/patientsäkerhetsteam)
-
Regionkonferens norr arrangeras av patientnämnden Västernorrland 22-23/5-2025 och blir digitalt via Teams. Upplägget blir lunch till lunch med start 13.15 den 22/5 och avslut kl 12.00 den 23/5.
-
Utvecklingsstrateg Anna Frisk, Folkhälsoenheten informerar nämnden om arbetet folkhälsoenheten genomfört på uppdrag av folkhälsomyndigheten gällande minskad stigmatisering kring psykisk ohälsa och suicid. De har arbetat på bred front och i nära samverkan med brukarorganisationer och egenerfarna.
-
Nämnden informeras om kommande och avslutade aktiviteter.
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson informerar nämnden om att företaget Twoday som idag förvaltar och utvecklar systemet VSP (Vårdsynpunkter) sagt upp avtalet då systemet (VSP) inte är lönsamt för dem. Utifrån detta så behöver patientnämndens förvaltning fatta beslut om vilket system de ska använda efter avtalstidens slut. Förvaltningschef presenterar fyra olika alternativ för nämnden. Nämnden informeras om att tjänstepersoner på förvaltningen arbetar intensivt med nyttoanalys som ett steg i att besluta om ett nytt anpassat system för dokumentation och diarieföring.
-
Förvaltningschef informerar nämnden om att samtliga mål och aktiviteter, förutom en aktivitet, har uppfyllts under året. Nämnden informeras om antal synpunkter och klagomål och övriga rådgivningssamtal som patientnämnden mottagit och hanterat under 2024. Nämnden får information om antal pågående stödpersonsuppdrag per den sista december 2024 samt att patientnämndens förvaltning flyttat sin verksamhet till sjukhusområdet och att förvaltningen kommer att ingå i konceptet flexibel arbetsplats. Patientnämnden informeras om att verksamheten redovisar ett ekonomiskt överskott.
Bilagor
-
217kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschef informerar nämnden om iakttagelser som gjorts under 2024. Patientnämnden tog emot 542 klagomål och synpunkter, vilket är på likvärdig nivå som förra året. De vanligaste klagomålen handlade om vård och behandling, följt kommunikation, och tillgänglighet. 58 procent av ärendena avsåg kvinnors vård, och den till antalet största åldersgruppen var personer mellan 50–59 år.
Bristande bemötande är en patientsäkerhetsrisk Patienters berättelser visar att känna sig ovälkommen, missförstådd, ignorerad eller illa bemött kan leda till ett minskat förtroende för vården, och att patienter avbokar kommande besök eller överväger att avsluta sin behandling. Patienter beskriver en oro för att möta samma personal igen, vilket lett till att de valt att söka vård någon annanstans.
Personer med psykisk ohälsa upplever diskriminering i vården. Personer med aktuell eller tidigare psykisk ohälsa eller missbruksproblematik upplever att de bemöts diskriminerande, med misstro och stigmatisering, oavsett vilka symtom de söker vård för. Anteckningar eller diagnoser om psykisk ohälsa i journalen tenderar att följa med personen under en lång tid, vilket påverkar vården även när orsaken till besöket inte är relaterad till psykisk ohälsa. Detta leder till att de ofta upplever sig få ett dåligt bemötande, undermålig undersökning, och bristfällig vård och behandling
Bristfällig journalföring påverkar vårdens kvalitet. Flera synpunkter handlar om fördröjd eller utebliven journalföring, felaktig och missvisande dokumentation, samt kränkande och värderande innehåll i journalen, och hur det har påverkat den fortsatta vården och hälsan på ett negativt sätt. Det har noterats i flera inkomna synpunkter och klagomål att patienter nekats rättelse av journal eller en notering om att patienten anser att en uppgift i journalen är felaktig eller missvisande.
Patientnämndens informationsuppdrag. I patientnämndens uppdrag ingår att tillhandahålla eller hjälpa patienter att få den information patienterna behöver för att kunna tillvarata sina intressen i hälso- och sjukvården och hjälpa patienter att vända sig till rätt myndighet. Under 2024 tog patientnämndens förvaltning emot över 300 telefonsamtal som var av rådgivande/informerande karaktär.
Stödpersonsverksamheten. Den sista december 2024 pågick totalt åtta stödpersonsuppdrag. Under året har sju nya stödpersonsuppdrag tillsatts. Tillgången på stödpersoner är god. I dagsläget finns 25 stödpersoner tillgängliga för att ta uppdrag; 19 kvinnor och 6 män i åldrarna 27–73 år. Ett flertal språkkunskaper finns representerade hos stödpersonerna.
Bilagor
-
378kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschef informerar nämnden om att årlig uppföljning av den systematiska arbetsmiljön vid patientnämndens förvaltning har genomförts för 2024. Sammanfattningsvis är den samlade bedömningen att arbetsmiljön är god och arbetsmiljöarbetet sker systematiskt.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson informerar nämnden om uppföljningen av internkontrollplanen december 2024. Den samlade bedömningen av den interna kontrollen är att verksamheten fungerar tillfredsställande.
Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
20 mars 2025
-
Ordförande Harriet Jorderud avslutar sammanträdet.