Möte 2025-05-15
-
1
Sammanträdets öppnande
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
3
Föredragningslista fastställs
-
5
Stödpersonsverksamheten
-
6
Sommarplanering patientnämndens förvaltning 2025
-
Datum: 24 september 2025
Bil avgår från Östersund kl 08.00
Nämnden kommer besöka Social- och arbetsmarknadsutskottet samt Hammarstrands hälsocentral.
-
- Riksrevision - Yttrande från patientnämnderna till Riksrevisionens granskning om IVO:s hantering av enskildas klagomål på hälso- och sjukvården.
- Revisionskontoret - Skrivelse/Granskning av bisysslor.
-
Närståendeperspektiv
-
Avslutade aktiviteter:
- Område patientsäkerhet 27/3
- SSK Miun 23/4
- Ledardialog 27/3, 14/5
- Socialstyrelsen: dialog kring klagomål och ärenden som relaterar till psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård 27/3
- LSG patientsäkerhet 3/4
- ERFA-grupp förändringsledning 9/4, 30/4
- Regionfullmäktige 29-30/4
- Nationellt tjänstepersonsnätverk 6-7/5
Kommande aktiviteter:
- Stödpersonsutbildning 21/5
- Politikerkonferens PAN Norr 22-23/5
- Kommunbesök Härjedalen 26/5
- Område patientsäkerhet 28/5
- Processteam klagomål 2/6
- LSG patientsäkerhet 2/6
- Tjänstepersonsutbildning med PaN norr 3/6
- ERFA förändringsledning 9/6
- Regionfullmäktige 17-18/6
-
Årets uppdrag och aktiviteter pågår enligt plan. Patientnämnden redovisar per den sista april ett ekonomiskt överskott på +63tKr
Under perioden januari-april har patientnämnden tagit emot 201 synpunkter och klagomål på vården. De vanligaste synpunkterna berör brister när det gäller undersökning/bedömning, information, delaktighet och bemötande. Den sista april 2025 pågick totalt sju stödpersonsuppdrag. Under perioden har inga nya stödpersonsuppdrag tillsatts. Under perioden har förvaltningens medarbetare informerat om våra iakttagelser och verksamhet i flera olika sammanhang. Mellan januari och april har patientnämnden tagit emot närmare 120 telefonsamtal som varit av rådgivande/informerande karaktär. Under året kommer stort fokus ligga på att utveckla det nya ärendehanteringssystem som patientnämnden kommer att ansluta till from 2026.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Bakgrund: Patientnämndens uppdrag är att hjälpa patienter att föra fram klagomål och synpunkter till vårdgivare, och att få klagomålen besvarade. Patientnämnden utser även stödpersoner till patienter inom psykiatrisk tvångsvård (SFS, 2017:372).
- I december 2024 sade nuvarande leverantör upp avtalet för drift och utveckling av patientnämndens ärendehanteringssystem. Avtalet löper ut den 23 februari 2026, vilket innebär att Patientnämnden vid årsskiftet 2025/2026 behöver ha ett nytt system på plats.
- Utvecklingsinitiativet avser framtagande av två egna formulär i Synergi Life; ett för Synpunkter och klagomål och ett för stödpersonsverksamheten.
Förslag till beslut
- Alternativ 1: Utvecklingsrådet beslutar att avsätta 300 tkr år 2025 för konsultkostnader att ta fram två egna formulär i SL; ett för Synpunkter och klagomål och ett för stödpersonsverksamheten.
- Alternativ 2: Utvecklingsrådet avslår ansökan om finansiering för konsultkostnader att ta fram två egna formulär i SL.
Beslut:- Utvecklingsrådet beslutade enligt alternativ 1, att avsätta 300 tkr år 2025 för konsultkostnader att ta fram två egna formulär i SL; ett för Synpunkter och klagomål och ett för stödpersonsverksamheten.
-
16
Verksamhetsplan 2026
-
Riksrevisionen genomför en granskning av Ivos hantering av klagomål på hälso- och sjukvården (Ivos hantering av klagomål | Riksrevisionen). Granskningen genomförs mot bakgrunden av flera problemindikatorer, till exempel långa handläggningstider. Förra året var Ivos handläggningstid för enskildas klagomål i median 552 dagar. Ivo har också fått upprepad kritik av JO för sina långa handläggningstider. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i oktober 2025.
Som en del i granskningen har patientnämnderna i regionerna fått delge sina åsikter i ett gemensamt sammanställt svar till Riksrevisionen.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
18
Sammanträdesdatum 2026
-
25 september 2025
-
20
Mötet avslutas
-
Ordförande Harriet Jorderud hälsar alla välkomna och öppnar sammanträdet.
-
Lise Hjemgaard-Svensson väljs att justera dagens protokoll.
-
§ 39
Föredragningslista fastställs
-
Stödpersonsansvarig Örjan Sundberg informerar om antalet pågående ärenden samt om innehållet i den kommande utbildningsdag som stödpersoner ska delta i.
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson informerar nämnden om att sommarplaneringen är klar och att patientnämndens förvaltning är bemannad hela sommaren. Telefontiderna begränsas under veckorna 26-33.
-
Planeringen av kommunbesöket den 24 september är klart.
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson informerar om patientnämndens nya hemsidor och den information som finns på de olika sidorna.
-
- Riksrevision - Yttrande från patientnämnderna till Riksrevisionens granskning om IVO:s hantering av enskildas klagomål på hälso- och sjukvården.
- Revisionskontoret - Skrivelse/Granskning av bisysslor.
-
Invånare i länet besökte nämnden ur ett närståendeperspektiv. Berättade sin upplevelse av de konsekvenser som uppstår när bland annat samordning mellan olika instanser brister. Invånaren upplever att alla i vårdkedjan försöker göra sitt bästa men att det brister i kommunikation och att det finns ett behov av central samordning.
-
Nämnden informeras om kommande och avslutade aktiviteter.
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson informerar nämnden om att årets uppdrag och aktiviteter pågår enligt plan. Patientnämnden redovisar per den sista april ett ekonomiskt överskott på +63tKr
Under perioden januari-april har patientnämnden tagit emot 201 synpunkter och klagomål på vården. De vanligaste synpunkterna berör brister när det gäller undersökning/bedömning, information, delaktighet och bemötande. Den sista april 2025 pågick totalt sju stödpersonsuppdrag. Under perioden har inga nya stödpersonsuppdrag tillsatts. Under perioden har förvaltningens medarbetare informerat om våra iakttagelser och verksamhet i flera olika sammanhang. Mellan januari och april har patientnämnden tagit emot närmare 120 telefonsamtal som varit av rådgivande/informerande karaktär. Under året kommer stort fokus ligga på att utveckla det nya ärendehanteringssystem som patientnämnden kommer att ansluta till from 2026.
Bilagor
-
205kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson informerar nämnden om Budgetframställan 2026
Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson informerar nämnden om att i december 2024 sade nuvarande leverantör upp avtalet för drift och utveckling av patientnämndens ärendehanteringssystem. Avtalet löper ut den 23 februari 2026, vilket innebär att Patientnämnden vid årsskiftet 2025/2026 behöver ha ett nytt system på plats. Det nya ärendehanteringssystemet heter Synergi Life. I samband med införandet av Synergi Life har Patientnämnden ansökt om finansiering av detta hos Utvecklingsrådet som beslutade att avsätta 300 tkr år 2025 för detta projekt.
-
Förvaltningschef Ulrika Eriksson informerade nämnden om innehållet i det projektdirektiv som upprättats inför nya ärendehanteringssystemet för patientnämndens förvaltning.
Bilagor
-
Nämnden diskuterade förslag på uppdrag till verksamhetsplan 2026.
-
Riksrevisionen genomför en granskning av Ivos hantering av klagomål på hälso- och sjukvården (Ivos hantering av klagomål | Riksrevisionen). Granskningen genomförs mot bakgrunden av flera problemindikatorer, till exempel långa handläggningstider. Förra året var Ivos handläggningstid för enskildas klagomål i median 552 dagar. Ivo har också fått upprepad kritik av JO för sina långa handläggningstider. Resultatet av granskningen kommer att presenteras i en rapport med planerad publicering i oktober 2025.
Som en del i granskningen har patientnämnderna i regionerna fått delge sina åsikter i ett gemensamt sammanställt svar till Riksrevisionen.
Bilagor
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
§ 54
Sammanträdesdatum 2026
-
§ 55
Nästa sammanträde
-
Ordförande Harriet Jorderud avslutar sammanträdet.