Hoppa över navigering
  •   1

    Sammanträdets öppnande

  •   2

    Val av justerare och tid för justering

  •   3

    Föredragningslista fastställs

  •   5

    Stödpersonsverksamheten

  • Patientnämnden: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2026- 12-31 i stället för Sandra Lehman (V) som avsagt sig uppdraget. På valberedningens förslag utses: Ersättare Hans Isgren (V)

    Bilagor

  • Presentation av Region Jämtland Härjedalens patientsäkerhetsberättelse 2024.

    Bilagor

  •  

    Patientnämnden har följt upp 40 inkomna synpunkter mellan 1 januari 2023 – 20 februari 2025 som på något sätt kan relateras till antibiotikabehandling. Ärendena fördelar sig främst inom den somatiska specialistvården (24st) och primärvården (15st), medan ett ärende gäller folktandvård.  

    I patientberättelserna noteras att patienter upplever att antibiotikabehandling satts in för sent. Flera personer beskriver att fördröjningen lett till komplikationer och behov av vård på en högre vårdnivå. 

    Några ärenden handlade om att personer fått upprepade antibiotikakurer för "samma" problematik, men hade önskat att vården i stället sökt alternativa behandlingar eller bakomliggande orsaker till att behandlingarna behöver upprepas.  

    Bilagor

  • Reporter Faktum - Klagomål i samband med vård kring abort

    Riksföreningen för anestesti och intensivvård - Tema patientupplevelser

    Examensarbete - Årsberättelse 2024

    Statistik IVO 2024 - Analys av klagomål och synpunkter på vården inom analysområde förlossning under 2024

  • Patientnämndens uppdrag är att hjälpa patienter att föra fram klagomål och synpunkter till vårdgivare, och att få klagomålen besvarade. Patientnämnden utser även stödpersoner till patienter inom psykiatrisk tvångsvård (SFS, 2017:372). 

    I december 2024 sade nuvarande leverantör upp avtalet för drift och utveckling av patientnämndens ärendehanteringssystem. Avtalet löper ut den 23 februari 2026, vilket innebär att patientnämnden vid årsskiftet 2025/2026 behöver ha ett nytt system på plats. Vår utredning visar att Synergi Life (SL) är det bäst lämpade ärendehanteringssystemet för patientnämnden. SL är regionens nya avvikelsesystem med planerad driftstart oktober 2025. Patientnämnden behöver två egna formulär i SL; ett för Synpunkter och klagomål och ett för stödpersonsverksamheten.  

    Patientnämndens anslutning till SL innebär att all avvikelse- och klagomålshantering i regionen samlas i ett och samma system, vilket möjliggör framtagande av övergripande statistik och uppföljning. Handläggarna på vårdgivarsidan kommer att arbeta på likvärdigt sätt med alla klagomål. I SL är merparten av handläggningsprocessen digital, vilket leder till en mer tidseffektiv och säker handläggning för alla inblandade.  

    Patientnämndens förvaltning har en budget på ca 150 tkr/år för ärendehanteringsystem. Patientnämndens totala budgetram för 2025 är 3,6 miljoner kronor (RS/347/2024, §88), vilket innebär att vi inte har några möjligheter att själva finansiera utvecklande av formulär i SL.  

    Bilagor

  • Avslutade aktiviteter:

    SSK Miun 9/1

    Nationellt tjänstepersonsnätverk 4/2

    LSG Patientsäkerhet 5/2

    Erfa - förändringsledning 5/2, 21/2

    Hälso- och sjukvårdsledning 11/2

    Regionfullmäktige 11/2

    Tjänstepersonskonferens Norra regionen 14/2

    Ledardialog 14/2

    MAS/MAR 20/2

    Socialstyrelsen - Utvecklingsinsatser gällande vård på psykiatriska akutmottagningar samt akut psykiskt omhändertagande 21/2

    Processteam klagomålshantering 24/2

    Hälso- och sjukvårdsnämnden 27/2

    Chefsdag RJH 12/3 

    Divisionsledning Nära Vård 13/3

     

    Kommande aktiviteter:

    Område patientsäkerhet 27/3

    Ledardialog 27/3, 14/5

    Socialstyrelsen: dialog kring klagomål och ärenden som relaterar till psykiatrisk tvångsvård och rättspsykiatrisk vård 27/3

    Processteam klagomålshantering 28/4

    Regionfullmäktige 29-30/4

    Nationellt tjänstepersonsnätverk 6-7/5

     

     

     

     

  • I Lag (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården | Sveriges riksdag anges att patientnämnderna ska informera allmänheten, hälso- och sjukvårdspersonalen och andra berörda om sin verksamhet. Detta gör vi på flera olika sätt men hittills har vi inte kunnat mäta och följa upp huruvida medborgarna har kännedom om patientnämnden och dess uppdrag det på ett bra sätt.

    Patientnämnderna i Sverige har framfört ett önskemål om att det läggs till en fråga om medborgares kännedom om patientnämnden i Hälso och sjukvårdsbarometern, som är en nationell undersökning som visar hur människor lokalt och nationellt uppfattar hälso- och sjukvården i Sverige (Hälso- och sjukvårdsbarometern | SKR).  Det önskemålet har nu beviljats.  

  • I linje med primärvårdens uppdrag att arbeta hälsobefrämjande infördes hälsosamtal 2021. Det är ett viktigt inslag i det sjukdomsförebyggande arbetet, för tidig upptäckt av sjukdom och som en åtgärd som kan bidra till jämlik hälsa i befolkningen.” (Regionplan 2021-2023).

    Syftet med riktade hälsosamtal i Region Jämtland Härjedalen är främja hälsosamma levnadsvanor, förebygga och tidigt upptäcka sjukdom (diabetes typ 2 och hjärt-kärlsjukdom) samt bidra till jämlik hälsa i befolkningen. Riktade hälsosamtal genomförs integrerat i primärvården, är befolkningsbaserat och kombinerar hälsofrämjande och sjukdomsförebyggande lågrisk- och högriskstrategi. Hälsofrämjande- och sjukdomsförebyggande insatser innebär till stor del att stödja förändringar. Genom riktade hälsosamtal finns goda förutsättningar att starta en förändringsprocess hos individen.

  • Enligt lagen (2017:372) om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården ska patientnämnderna senast den sista februari varje år till Inspektionen för vård och omsorg, IVO, och Socialstyrelsen lämna en redogörelse över patientnämndsverksamheten samt den analys som gjorts i enlighet med 3 § under föregående år. IVO ska enligt Patientsäkerhetslag (2010:659) systematiskt ta tillvara information som patientnämnder lämnar. 

    Patientnämnderna ska inkomma med en rapport och statistik.

    Bilagor

  • Enligt 6 kap 37 § kommunallagen får patientnämnden uppdra åt presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare att besluta på patientnämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Vidare framgår det av 7 kap. 5 § kommunallagen att nämnden får uppdra åt en anställd hos Region Jämtland Härjedalen att besluta på nämndens vägnar i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden. Samtliga beslut som fattas på delegation ska följa gällande författningar och av regionfullmäktige beslutade policys samt ligga inom budgeterad ram/investeringsplan för berörd verksamhet. 

    Delegationsbestämmelser för patientnämnden i Jämtlands län fastställdes av patientnämnden 2006-03 -09, §9. Bifogat finns förslag till Delegationsbestämmelser för patientnämnden i Region Jämtland Härjedalen 2025-2026. Förslaget har tagits fram i samråd med regionjurist.

    Bilagor

  • Nästa sammanträde 15 maj 2025

  •   19

    Mötet avslutas

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.