Möte 2017-02-14
-
2
Sammanträdet öppnas, upprop
-
3
Val av två justerare och tid för justering
-
Enligt arbetsordning för regionfullmäktige har kungörelse om sammanträdet och föredragningslista över de ärenden som ska behandlas vid sammanträdet utsänts och gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.
-
5
Fullmäktiges presidiums information
-
- Karin Hövik Olausson (M) avsäger sig den 23 november 2016 uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Länsstyrelsen meddelar i protokoll den 14 december 2016 att Irene Nyqvist (M), Billy Anklew (M) och Göran Fürstenberg (M) utses till ersättare i Karin Hövik Olaussons (M) ställe.
- Berit Johansson (C) avsäger sig den 31 januari 2017 uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
Länsstyrelsen meddelar i protokoll den 1 februari 2017 att Mattias Vernberg (C) utses till ledamot i Berit Johanssons (C) ställe, samt att Maria Söderberg (C) utses till ersättare i Mattias Vernbergs (C) ställe.
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
- Karin Hövik Olausson (M) avsäger sig den 23 november 2016 uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
-
Regionfullmäktiges presidium: Val av andre vice ordförande för perioden t.o.m 2018-10-14 istället för Berit Johansson (C) som avsagt sig uppdraget.
-
- Motion från Elin Hoffner (V) om medicinsk fotvård till fler patienter (RS/2230/2016) har fördelats till vårdvalsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 25-26 april 2017.
- Motion från Lars-Erik Olofsson (KD) om att uppge köttråvarans ursprungsland (RS/2242/2016) har fördelats till regionstyrelsen och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 25-26 april 2017.
- Motion från Elin Hoffner (V) om inköp av ny tåtrycksmätare (RS/157/2017) har fördelats till regionstyrelsen och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 25-26 april.
- Motion från Elin Hoffner (V) om Storsjön som vattentäkt (RS/156/2017) har fördelats till regionala utvecklingsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 20-21 juni.
- Medborgarförslag från Elin Hemmingsson om resurserna till logopedmottagningen (RS/136/2017) har fördelats till regionstyrelsen och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 25-26 april 2017.
- Motion från Eva Hellstrand (C) gällande vår väg till en fossilfri framtid (RS/328/2017) har fördelats till regionstyrelsen och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 20-21 juni.
- Motion från Thomas Hägg (S) gällande klimatpremie till anställda i Region J/H som åker kollektivt till sitt arbete alternativt går eller cyklar (RS/342/2017) har fördelats till regionstyrelsen och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 20-21 juni.
- Motion från Lennart Ledin (L) och Mats El Kott (L) gällande landstingets indelning i valkretsar (RS/350/2017) har fördelats till regionstyrelsen och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 20-21 juni.
Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
437kb Ladda ner dokument
- Motion från Elin Hoffner (V) om medicinsk fotvård till fler patienter (RS/2230/2016) har fördelats till vårdvalsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 25-26 april 2017.
-
Interpellationer
- Interpellation från Elin Lemon (C) om Region Jämtland Härjedalens totala kostnad för regionbildning av stornorrland (RS/52/2017)
- Interpellation från Mats El Kott (L) om Robert Uittos rese- och representationskostnader (RS/241/2017)
- Interpellation från Mats El Kott (L) om Susanné Wallners resekostnader (RS/242/2017)
- Interpellation från Lars-Erik Olofsson (KD) om patientsäkerheten vid Svegs hälsocentral (RS/239/2017)
- Interpellation från Lars-Erik Olofsson (KD) om hur regionen säkrar en patientsäker vård i Hammarstrand och Strömsund (RS/240/2017)
- Interpellation från Mats El Kott (L) om ansvaret för patientsäkerheten vid Svegs hälsocentral vid anställning av läkare (RS/254/2017)
- Interpellation från MonaLisa Norrman (V) om att förbättra ömsesidig kommunikation mellan medborgare och politik i regionen (RS/302/2017)
- Interpellation från Mattias Vernberg (C) om livsmedelsupphandling (RS/304/2017)
- Interpellation från Eva Hellstrand (C) om beslut för att ta fram ett regionalt skogsprogram (RS/305/2017)
Frågor - Fullmäktigefråga från Elin Lemon (C) om stängda vårdplatser vid Östersunds sjukhus på grund av personalbrist (RS/303/2017)
- Fullmäktigefråga från Lennart Ledin (L) om IVOs krav på läkarbemanning på akutmottagningen (RS/306/2017)
- Fullmäktigefråga från Lennart Ledin (L) om vad Stiftelsen Jamtlis markköp i Optand skall användas till och hur köpet har finansierats (RS/308/2017)
- Fullmäktigefråga från Eva Hellstrand (C). Hur många nyanlända har praktikplats inom hälso- och sjukvården? (RS/377/2017)
- Fullmäktigefråga från Eva Hellstrand (C). Hur många nyanlända har praktikplats inom regionala utvecklingsförvaltningens område? (RS/378/2017)
- Fullmäktigefråga från Lennart Ledin (L) om när en plan kan presenteras för att snarast införa det nya arbetssättet vid övriga vårdavdelningar inom sjukhuset (RS/307/2017)
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
- Interpellation från Elin Lemon (C) om Region Jämtland Härjedalens totala kostnad för regionbildning av stornorrland (RS/52/2017)
-
Uppföljning/workshop i grupp utifrån medarbetarutbildning kring värdegrundsfrågor och bemötande.
Utbildningen är obligatorisk för alla medarbetare och förtroendevalda i Region Jämtland Härjedalen. Utbildningen tar 1 – 1,5 tim att genomföra och består av filmer, interaktiva uppgifter och reflektionsfrågor med mera. Utbildningen kan stoppas och återupptas när som helst. Instruktioner finns i såväl text som tal. Information om inloggningsuppgifter och länk till den webbaserade utbildningen finns i regionfullmäktiges konferens i First Class.
Det är viktigt att alla genomfört utbildningen innan den 13 februari så att alla kan delta i gruppdiskussionerna. -
11
Regionstyrelsens rapport till fullmäktige 2017
-
Regionala utvecklingsnämnden
- Rapport Läget i länet (Ulf von Sydow)
Vårdvalsnämnden
Patientnämnden
Revisorerna
-
- Granskning av flyktingmottagandet (RS/1628/2016)
- Granskning av flyktingmottagandet (VVN/21/2016)
- Granskning av kompetensförsörjning (RS/1783/2016)
- Granskning av projektverksamheten inom regionala utvecklingsnämnden (RUN/25/2016)
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
724kb Ladda ner dokument
-
725kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
446kb Ladda ner dokument
-
Regionfullmäktige beslutade 2015-02-10—11, § 4, att utse ordförande Margareta Winberg (S) som utgivare för fullmäktiges webbsändningar och att godkänna förste vice ordförande, Anton Hammar (S) som ställföreträdande utgivare för webbsändningar.
Det är ansvarige utgivaren som utser ställföreträdande utgivare. Anton Hammar är inte längre vice ordförande i fullmäktige. Ansvarige utgivaren kommer därför att entlediga honom och i stället utse nuvarande vice ordförande Elisabeth Svensson (M) till ställföreträdande utgivare. Enligt reglerna ska den som utsett den ansvarige utgivaren också godkänna den ställföreträdande utgivaren. Regionfullmäktige bör därför godkänna Elisabeth Svensson som ställföreträdande utgivare.
Regionstyrelsen tillstyrker fullmäktiges presidiums förslag.
-
138kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalens folkhälsopris ”Årets folkhälsoinsats” är avsett att tilldelas personer, organisationer, sammanslutningar eller offentlig verksamhet som på ett föredömligt och aktivt sätt tagit initiativ till åtgärder som positivt påverkar folkhälsan inom Jämtlands län.
I samband med att ärendet Årets folkhälsoinsats 2016 återremitterades av regionstyrelsen 2016-04-28 fick folkhälsonätverket, Folkhälso Z, i uppdrag att se över processen och revidera ”Stadgar för Region Jämtland Härjedalens folkhälsopris” så att regionens värdegrund tas i beaktande när pristagare utses.
Folkhälsonätverket har nu lämnat förslag på reviderade stadgar. Stadgarna antogs senast av landstingsfullmäktige den 2014-10-14, § 171 och ska därför även denna gång revideras av regionfullmäktige. Hädanefter bör regionstyrelsen få delegation på att revidera stadgarna för Årets folkhälsoinsats.-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Våren 2014 beslutades i dåvarande landstingsfullmäktige att ge landstingsstyrelsen i uppdrag att i samverkan med kommunerna genomföra översyn av dokumenten Hjälpmedelspolicy, Definitioner och begrepp samt Sortimentsöversyn.
En arbetsgrupp har skapats bestående av beredningsgruppen för hjälpmedel, chefer från Hjälpmedel- och MA-enheten, Neurologmottagningen, Hälsorum Offerdal, Bräcke kommun samt sakkunniga från Hjälpmedel- och MA-enheten, Östersunds kommun och FoUU-enheten. Arbetet har löpande granskats av en referensgrupp bestående av arbetsterapeuter och fysioterapeuter från primärvården, arbetsterapeut från den specialiserade vården samt arbetsterapeut från kommunal rehabilitering.
Materialet har presenterats vid Tillgänglighetsrådet och Fredagsgruppen, vars synpunkter har beaktats.
Ärendet har beretts av Sociala vård- och omsorgsgruppen (SVOM) som nu tagit fram ett slutligt förslag till reviderad hjälpmedelspolicy och tillhörande styrande dokument. SVOM rekommenderar fullmäktige i regionen och kommunerna att anta förslagen.
Den policy som togs fram 2007 och reviderades 2012 var omfattande och detaljrik. En mer överskådlig hjälpmedelspolicy har tagits fram som beskriver synsätt och viljeinriktning för hjälpmedelsförsörjningen i länet: att denna ska vara samordnad och effektiv, utgå från individens behov och sträva mot bäst hälsa. Den slår även fast att behovsbedömning och möjligheten att få ett hjälpmedel ska vara lika för kvinnor och män, oavsett var man befinner sig i länet. I policyn fastslås en prioriteringsordning där fritidshjälpmedel faller under egenansvar och inte tillhandahålls av huvudmännen. Ett förslag till policy har remitterats till Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner. Inkomna synpunkter har beaktats i det förslag som nu lämnas.
Övergripande beslut och rutiner finns samlade i dokumentet ”Definitioner och direktiv inom hjälpmedelsverksamheten”. Detta har reviderats och innehåller nu uppgifter om indelning av hjälpmedel i olika grupper och deras finansiering inklusive egenavgifter.
I Gemensamma nämnden avseende samordnad upphandling, lagerhållning och distribution av sjukvårdsprodukter och hjälpmedels reglemente framgår att nämnden får besluta om tillämpningsanvisningar och rutiner för verksamheten. Den gemensamma nämndens reglemente ändras genom att ett nytt stycke med följande lydelse läggs in efter tredje stycket under punkten 1 Uppgifter: ”Nämnden får besluta om vilka hjälpmedel som ska finnas och till vilken hjälpmedelsgrupp det ska höra.” Ändringen innebär att nämnden får besluta om att flytta hjälpmedel mellan hjälpmedelsgrupperna, samt lägga till nya produkter i befintliga grupper.
För förskrivarna saknades en sammanhållande skrift om verksamhetsnära rutiner. Dessa rutiner kommer att samlas i en hjälpmedelshandbok.Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
-
Se regionstyrelsens protokollsutdrag för ärendebeskrivning
-
153kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
18
Tisdag 14 februari
-
Till följd av Indelningskommitténs delbetänkande 2016-06-30 (SOU 2016:48), med förslag om ny länsindelning 2019, beslutade Landstingen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland samt region Jämtland Härjedalen om ett förberedelsearbete. Till detta förberedelsearbete inbjöds partidistrikten i de fyra länen att nominera deltagare. Landstingen beslutade om de nominerade och om arvodering och omkostnader för deltagare i styrgrupp och fyra arbetsgrupper, se Region Jämtland Härjedalens fullmäktige 2016-06-14—15, § 84 samt val av ledamöter Regionstyrelsen 2016-08-24 § 172.
Den 18 november 2016 lämnades information om att regeringen inte kommer att lägga fram förslag om ny länsindelning inför 2019. Styrgruppen för förberedelseprojektet hade sitt sista möte 2016-12-08 och beslutade då att de fyra politiska arbetsgrupperna i projektet upphör och att rekommendera landstingen/regionen att avsluta förberedelsearbetet för ny länsindelning 2019. Protokollet bifogas som bilaga.
De sakkunniggrupper som utsetts av direktörsstyrgruppen i projektet har fått instruktionen att avsluta sitt arbete till tidigare utsedd tidpunkt 20 december 2016 och att i sin summering betona den tredje frågeställningen i uppdraget, d.v.s. förslag till samverkansområden oavsett ny länsindelning.
Landstingens medarbetare i de sakkunniggrupper som utsetts som stöd till de fyra politiska arbetsgrupperna har också fått instruktion att summera sitt arbete till den 20 december 2016 med betoning på denna tredje frågeställning.
Sakkunniggrupperna levererar sina underlag som arbetsmaterial till Landstingen i Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland samt Region Jämtland Härjedalen.
Mot bakgrund av ovanstående bör Region Jämtland Härjedalen avsluta förberedelsearbetet för regionbildning 2019 och entlediga ledamöterna från sina uppdrag i projektet.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
20
Folkinitiativ om folkomröstning i frågan om Region Jämtland Härjedalen ska bilda region med övriga norrlandsting
Se regionstyrelsens protokollsutdrag för ärendebeskrivning.
Ärendet bordlades vid regionfullmäktiges sammanträde 2016-11-22--23, § 167.-
266kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
-
Regionen har inför varje mandatperiod gjort en större eller mindre översyn av den politiska organisationen. Inför nuvarande mandatperiod gjordes en översyn först utifrån att landstinget och regionförbundet Jämtlands län skulle bestå under perioden. När det blev klart att landstingets ansökan om att få bilda region och överta det regionala utvecklingsansvaret skulle bifallas gjordes en kompletterande översyn med hänsyn till detta.
Det behöver nu göras en översyn av den politiska organisationen inför kommande mandatperiod. Ett förslag till direktiv har tagits fram inom samordningskansliet. En särskild beredning bör tillsättas för att genomföra översynen. Kostnaderna för beredningen beräknas uppgå till 390 000 kronor och får rymma inom ramen för förtroendevalda.
Regionstyrelsen tillstyrker fullmäktiges presidiums förslag.Bilagor
-
142kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
-
Landstingsfullmäktige beslutade 2014-11-25, § 219 om fullmäktiges arbetsordning och styrelsens, regionala utvecklingsnämndens och vårdvalsnämndens reglementen inför den nya mandatperioden. Samtidigt beslutade fullmäktige att den politiska organisationen skulle utvärderas hösten 2016.
Hösten 2015 blev det en ny majoritet i regionfullmäktige och med anledning av det beslutade regionfullmäktige om ändringar i den politiska organisationen. Den politiska organisation som skulle utvärderas har därmed i viss mån ett annat utseende än vad den som finns nu. Med hänsyn till detta ansåg fullmäktiges presidium att det kunde ifrågasättas om det var meningsfullt att utvärdera den politiska organisationen efter så kort tid och föreslog 2016-03-29, § 22 att den utvärdering av den politiska organisationen som beslutades av landstingsfullmäktige 2014-11-25, § 219 punkten 10 ska inte genomföras.
Regionfullmäktige beslöt 2016-06-14 - -15, § 91 med anledning av förslaget att Fullmäktiges presidium fick i uppdrag att återkomma med tidpunkt för utvärdering av den politiska organisationen.
Det har nu snart gått ett år sedan den politiska organisationen senast ändrades. Det bör gå lite längre tid innan en utvärdering görs. Samtidigt bör utvärderingen göras i sådan tid att resultatet kan användas inför översyn av den politiska organisationen inför nästa mandatperiod. Lämplig tidpunkt för utvärderingen är med hänsyn till detta hösten 2017.
Regionstyrelsen tillstyrker fullmäktiges presidiums förslag.-
140kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Vid varje fullmäktigesammanträde har allmänheten möjlighet att ställa frågor till antingen en namngiven fullmäktigeledamot eller ett visst parti. Frågorna ska vara skriftliga och undertecknade av frågeställaren. Frågorna ska lämnas in minst en dag före sammanträdet och besvaras vid en särskild angiven punkt under sammanträdet. Respektive fullmäktigeledamot eller parti ansvarar för att den som ställt frågan och övriga partier i fullmäktige får skriftliga svar vid eller efter sammanträdet.
-
24
Svar på medborgarförslag från Anna Olofsson Frestadius om att fullmäktiges webbsändning ska göras tillgänglig för alla medborgare
Anna Olofsson Frestadius har lämnat in ett medborgarförslag om att göra regionfullmäktige tillgängligt för alla medborgare genom att transkribera det som sägs och publicera detta på Region Jämtland Härjedalens webbplats.
Redan idag uppfyller Region Jämtland Härjedalen kommunallagens krav på offentliga sammanträden för regionfullmäktige.
I Region Jämtland Härjedalens värdegrund framgår också att regionen ska utveckla insatser som ger alla ökad möjlighet till insyn och delaktighet i organisationens verksamhet. Som en konsekvens av detta går det att följa regionfullmäktiges sammanträden antingen via Region Jämtland Härjedalen webbsändning eller på plats i möteslokalen. Utöver detta publiceras samtliga möteshandlingar på Region Jämtland Härjedalens hemsida en vecka före sammanträdet så att allmänheten har möjlighet att läsa in sig på de aktuella ärendena som ska föredras och beslutas. Samtliga protokoll publiceras också hemsidan efter justering.
Vid omvärldsorientering konstateras att Region Jämtland Härjedalen har en likvärdig tillgänglighet som övriga landsting/regioner vid offentliga sammanträden. Slutsatsen blir därför att Region Jämtland Härjedalen redan idag har en god tillgänglighet och transparens när det gäller medborgerlig insyn i och möjlighet till närvaro vid regionfullmäktiges sammanträden.
Regionstyrelsen tillstyrker fullmäktiges presidiums förslag.-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
74kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
-
Se regionstyrelsens protokollsutdrag för ärendebeskrivning.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
487kb Ladda ner dokument
-
-
Vid varje fullmäktigesammanträde har ledamöter och tjänstgörande ersättare tillfälle att ställa frågor i dagsaktuella ämnen som berör regionens verksamhet eller roll i samhället till någon ledamot i regionstyrelsen. Frågorna ska vara korta och muntliga liksom svaren. Frågor och svar begränsas till två minuter vardera. En följdfråga får ställas och besvaras.
Frågestunden får vara högst 30 minuter vid varje sammanträde. -
Landstingsstyrelsen beslutade år 2008 att upphandla en specialistmottagning i ortopedi (LS/71/2008). Region Jämtland Härjedalen har sedan 2009 haft ett avtal med Medicin Direkt i Östersund AB som utförare av tjänsten. Avtalet löper till och med 2016-12-31. Regionstyrelsen beslutade i april 2016 att från 2017-01-01 återta verksamheten i egen regi (RS/701/2016).
Regionfullmäktige tog den 22-23 november 2016 beslut om omfördelning av 6,3 mkr från vårdvalsnämndens budget till regionstyrelsens budget för 2017 för att finansiera den ortopediska verksamhet som tidigare utförts av Medicin Direkt.
Vårdvalsnämnden har nu föreslagit att ytterligare omfördelning ska göras. I den interna budgeten för 2017 har Vårdvalsnämnden tilldelats 1 754 338 kr från område Diagnostik, teknik och service (DTS) för röntgenundersökningar och laboratorieprover. Dessa undersökningar har ordinerats av Medicin Direkt och kostnader har debiterats beställarenheten. Då Område ortopedi återtar verksamheten från 1 januari 2017 bör ovanstående summa följa med uppdraget.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
140kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen har beslutat om fördelningen av de så kallade välfärdsmiljarderna 2017. Denna fördelning avser den del av statsbidraget som inte fördelas via det generella statsbidraget. För landstingen är det 1,4 miljarder som fördelas utifrån antalet asylsökande och flyktingmottagandet i kommunen/länet. Utbetalningarna kommer att ske månadsvis från och med januari, i samband med ordinarie skatteutbetalningar.
Fördelningen utifrån flyktingvariablerna görs med hänsyn till antal asylsökande vid en given tidpunkt (30 november 2016), samt kommunens sammanlagda flyktingmottagande åren 2012–november 2016. Ej myndiga personer ges dubbel vikt i kommunernas fördelning, men inte i landstingens.
Den del som fördelas utifrån invånarantal, 2,1 miljarder till kommunerna och 900 miljoner till landstingen, ingår i det generella statsbidraget och fördelas således utifrån invånarantal den 1 november 2016.
Den övergripande fördelningen föreslås vara densamma 2018. Den kommunvisa och landstingsvisa fördelningen 2018 och framåt kommer dock att räknas om med hänsyn till asyl- och flyktingmottagandet. Under 2019 och 2020 kommer bidraget i större utsträckning att fördelas utifrån invånarantal. År 2021 kommer hela beloppet att ingå i det generella statsbidraget.
För Region Jämtland Härjedalen innebär detta ett tillskott på 28 000 000kr i extra statsbidrag för flyktingmottagandet under 2017.
I förslaget till fördelning av tilldelade medel beskrivs satsningar och fördelning enbart för 2017 även om delar av insatser beräknas fortsätta även kommande år. Detta utifrån den osäkerhet som finns om flyktingtillströmning samt vilka verksamheter som främst kan komma att belastas och där andra satsningar kan vara aktuella inför 2018-2020.
Förslaget bygger på behov i verksamheterna som framkommit under 2016 och som inte ersätts/kostnadstäcks på annat sätt.
Inom regionstyrelsens ansvarsområde föreslås medlen fördelas dels till redan beslutad satsning på Enhet för asyl- och flyktinghälsa (regionstyrelsen 2016-12-07, § 256), dels till behov av översättningar och systemstöd, utbildning/utveckling samt beredskap, förebyggande- och hälsofrämjande insatser samt ersättning till hälso- och sjukvård som inte får ersättning efter klassifikation av vårdåtgärden.
Inom vårdvalsnämndens ansvarsområde föreslås medlen fördelas till ersättning till primärvårdens verksamheter som inte får ersättning efter klassifikation av vårdåtgärden.
Fördelningen av extra statligt stöd till verksamheterna inom regionstyrelsens och vårdvalsnämndens ansvar som inte får ersättning efter klassifikation av vårdåtgärden föreslås göras utifrån utfall på utbetald ersättning för faktiskt utförd hälso- och sjukvård 2016, vilket beskrivs i bilaga Förslag till fördelning.
Inom Regionala utvecklingsnämndens ansvarsområde föreslås stimulansbidrag enligt samma tilldelning av extra medel som 2016 för bibehållande av kollektivtrafik av vikt för integration.Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
-
I februari 2016 tog regionfullmäktige beslut om nya enhetliga patientavgifter. Bland annat fastställdes en avgift för uteblivna besök på 300 kronor för alla, även för sådana besök som är avgiftsfria. I en skrivelse från Ungdomsmottagningen föreslås nu att barn och unga som besöker ungdomsmottagningen bör undantas från avgiften för uteblivet besök på 300 kronor och därmed från kravet att de måste höra av sig senast klockan tolv dagen innan besöket för att slippa betala avgiften. Ungdomsmottagningens verksamhet bygger på att ungdomarna ska kunna söka kontakt utan att blanda in vårdnadshavare. I takt med egen mognad ska de få ta ansvar för sig själva och sin egen vård. När minderåriga ungdomar som själva bokat sin tid uteblir och faktura skickas till vårdnadshavare bryts denna förutsättning. Detta kan ställa till besvär för ungdomen och leda till att ungdomen väljer att inte söka sig till ungdomsmottagningen igen. Dessutom bryts sekretessen.
Referensgruppen för avgiftsfrågor har utrett ärendet och föreslår att det inte ska gå ut någon faktura för uteblivna besök till ungdomar under 18 år eftersom det finns uppenbar risk att sekretessen röjs. Dock bör patienter över 18 år inte undantas från avgiften eftersom de anses vuxna och bör kunna ta ansvar för sina egna handlingar. Det skulle också innebära en ojämlik behandling av ungdomar 18-23 år som besöker andra verksamheter inom sjukvården.
Antalet som avbokat sin tid sent/inte avbokat alls under perioden april-november har varit 167 st. totalt, vilket blir en intäkt på 167 x 300 kr = 50 100 kr. Det skulle innebära ca 75 000 kr/år i uteblivna intäkter, om alla ungdomar som besöker ungdomsmottagningen undantas från avgiften.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Den 15 januari 2017 justerar TLV referensprislistorna för allmän- och specialisttandvård. Folktandvården i Region Jämtland Härjedalen avser därför att justera taxan med stöd av tidigare beslut inklusive tidigare beslutade undantag enligt TLV:s referenspris fr.o.m. 2017-01-15.
Frisktandvårdstaxan justerades senast i Region Jämtland Härjedalen 2016-01-15. Frisktandvårdsavtalet innebär ett fast pris för hela avtalsperioden, tre år. För att kunna täcka kostnaderna i tre år för den arbetsinsats som krävs för varje Frisktandvårdsavtal bör priserna följa med övriga tandvårdstaxor.
TLVs justering 2017-01-15 innebär att referenspriserna ökar med 2,2 %.-
137kb Ladda ner dokument
-
-
31
Uppräkning av egenavgifter vid förskrivning av speciallivsmedel inom regionen utifrån 2009 års beslut
Norrlandstingens regionförbund beslutade 2008-04-10 om införande av egenavgifter i regionen för FSMP (Food för Special Medical Purposes). Beslutet innebar förutom införande av egenavgifter vid förskrivning även att glutenfria produkter begränsades till enbart förskrivning till barn under 16 år. Egenavgifterna infördes därmed 2009-01-01 i hela regionen efter beslut i respektive landstingsfullmäktige. Vid förskrivningen av FSMP till barn från fyllda 16 år upp till 19 år en avgift på 120 kronor/månad, samma avgift som för barn under 16 år vilket är lagstadgat och ingår i läkemedelsförmånen.
Nivån för egenavgiften vid förskrivning beslutades bli för vuxna 250 kronor (tilläggsnutrition) 750 kr halvnutrition och 1 500 kronor helnutrition (= hela dagsbehovet) per månadsuttag. Avgifterna ingår inte i högkostnadsskyddet. Egenavgiftsnivån för vuxna baserades på Konsumentverkets (KO) beräkningar för livsmedelskostnader för olika grupper i ett hushåll med olika åldersgrupper. I beslutet sades också att årlig uppräkning utifrån dessa beräkningar skulle göras, vilket inte har skett.
Egenavgiften har sedan införandet 2009 varit oförändrad inom regionen. Norrländska läkemedelsrådet har gett representanter i länen uppdraget att se över och föreslå uppräkningsnivå för egenavgifter vid förskrivning av FSMP inom regionen.
Projektgruppens förslag:
Hel nutrition, avgiftsnivå 1 800 kronor per månad
Avgift för de som ha sondnäring och/eller kosttillägg som sin enda näringskälla. Smakportioner av finfördelad mat kan ingå, men har inte som huvudsyfte att vara en del av nutritionsbehandlingen.
Halv nutrition, avgiftsnivå 900 kronor per månad
Avgift för de som har betydande behov av speciallivsmedel i sitt dagliga kosthåll, där minst halva, men ej hela det individuella närings- och energibehovet kommer från speciallivsmedel.
Anmärkning: denna avgiftsnivå tillämpas för de med låga energibehov som har sondnäring och/eller kosttillägg sin enda näringskälla motsvarande < 1000 kcal per dygn.
Tilläggsnutrition, avgiftsnivå 400 kronor per månad
Avgift för de som har behov av komplettering av maten med kosttillägg. Tilläggsnutritionen motsvarar mindre än halva det individuella närings- och energibehovet. Här ingår även preparat för medicinsk behandling t.ex. produkter vid metabol sjukdom, energimoduler, berikningsprodukter.
Anmärkning: för patienter med tillägg motsvarande <400 kcal per dygn tas en avgift på 25 kronor/månad
Uppräkning av egenavgiftsnivå
En årlig, gemensam, uppräkning med start 2018 med samma beräkningsgrund som förslaget, konsumentverkets beräkningar för livsmedelskostnader med viktning av kostnaden mot äldre.
Ekonomiska konsekvenser för Region Jämtland Härjedalen
Egenavgifter/intäkter jan-nov 2016: 1 133 660
Med nya avgifter motsvarar ovanstående utfall en intäktsökning med 43 % för samma period jan-nov 2016: 1 620 140-
168kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
234kb Ladda ner dokument
-
-
Bo Danielsson (V) har lämnat en motion om att de politiska sekreterarna ska medges rätt att närvara vid nämndernas och utskottens sammanträden för att öka den demokratiska insynen framförallt för de små partierna.
Enligt kommunallagen 6 kap. 19 § ska en nämnds sammanträden hållas inom stängda dörrar. Detta stämmer med dels den kommunalrättsliga principen att nämnderna själva bestämmer vilka åhörare man vill ha, dels med en av grundstenarna i offentlighetsprincipen som innebär att varje myndighet självständigt och med tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen som grund avgör gränserna för allmänhetens tillgång till det material som man förfogar över.
Nämnden får besluta att sammanträdena ska vara offentliga om fullmäktige medgett det. En nämnd får kalla en ledamot eller en ersättare i fullmäktige, en annan nämnd eller beredning, en revisor, en anställd hos kommunen eller landstinget eller en särskild sakkunnig att närvara vid ett sammanträde med nämnden för att lämna upplysningar. Om nämnden har beslutat det får den som kallats till ett sammanträde delta i överläggningarna men inte i besluten. Enligt mål RÅ 2003 ref 35 anses en politisk sekreterare som anställd i kommunen i den betydelse begreppet har i 6 kap. 19§ KL och kan därför medges närvarorätt i nämnd.
Enligt regionstyrelsens och nämndernas reglementen får styrelsens eller nämndernas ordförande kalla förtroendevalda, tjänstemän och särskilt sakkunniga som avses i 6 kap 19 § för att lämna upplysningar. De kallade har endast yttranderätt som direkt avser upplysningarna. Samma sak gäller i utskotten.
Regionfullmäktige har i arbetsordningen medgett att nämnderna får besluta om offentliga sammanträden. Regionstyrelsen och regionala utvecklingsnämnden har beslutat att delar av sammanträdena kan vara offentliga. Därutöver har landstingsstyrelsen (2012-09-28 § 200) tagit beslut om att de politiska sekreterarna får vara närvarande även under beslutsdelen vid styrelsens sammanträden.
De politiska sekreterarna har idag närvarorätt vid regionstyrelsens sammanträden och regionala utvecklingsnämndens öppna sammanträden. I övriga nämnder och i utskotten är det upp till ordförande eller nämnd/utskott att fatta beslut om de politiska sekreterarna ska få närvarorätt.Bilagor
-
264kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
Se regionstyrelsens protokollsutdrag för ärendebeskrivning.
Bilagor
-
157kb Ladda ner dokument
-
502kb Ladda ner dokument
-
-
-
Östersunds tingsrätt, tryckfrihetsmål 1:a gruppen: Val av 16 jurymän för perioden 2017-01-01 till och med 2020-12-31.
-
Östersunds tingsrätt, tryckfrihetsmål 2:a gruppen: Val av 8 jurymän för perioden 2017-01-01 till och med 2020-12-31.
-
Förvaltningsrätten i Härnösand: Fyllnadsval av nämndeman för perioden fram till och med 2019-12-31 istället för Thomas Johansson Nordqvist (SD) som entledigats från uppdraget.
-
Pensionärsrådet: Fyllnadsval av ledamot för perioden fram till och med 2018-12-31 istället för Berit Johansson (C) som avsagt sig uppdraget.
-
Nätverket för hälsa och demokrati: Fyllnadsval av ledamot för perioden fram till och med 2018-12-31 istället för Berit Johansson (C) som avsagt sig uppdraget.
-
Tillgänglighetsrådet: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2018-12-31 istället för Berit Johansson (C) som avsagt sig uppdraget.
-
Valberedningen: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2018-12-31 istället för Berit Johansson (C) som avsagt sig uppdraget.
-
Särskild fullmäktigeberedning: Val av 8 ledamöter, en från varje parti, för perioden 2017-03-01 till och med 2017-12-31.
-
Inera AB, ägarråd: Val av ombud för perioden fram till och med 2018-12-31.
-
-
Enligt arbetsordning för regionfullmäktige har kungörelse om sammanträdet och föredragningslista över de ärenden som ska behandlas vid sammanträdet utsänts och gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.