Hoppa över navigering
  •   2

    Sammanträdet öppnas, upprop och kulturinslag

  • Justering 2 december

  • Enligt regionfullmäktiges arbetsordning har tillkännagivande om sammanträdet och föredragningslista över de ärenden som ska behandlas vid sammanträdet meddelats på regionens anslagstavla och gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.

  • 1. Länsstyrelsen meddelar i protokoll från 14 november 2025 att Karl-Erik Lundin (KD) utses till ledamot i Stephen Jerands (KD) ställe samt att Rasmus Ericsson (KD) utses till ersättare i Karl-Erik Lundins (KD) ställe.

    2. Länsstyrelsen meddelar i protokoll från 14 november 2025 att Bo Olof Stefan Eriksson (KD) utses till ersättare i Björn Lekedals (KD) ställe.

  • Bilagor

  •   7

    Fullmäktiges presidiums information 2025

  • Enligt fullmäktiges arbetsordning ska fullmäktiges presidium 2 gånger per år redovisa de motioner som inte har beretts färdigt. Även medborgarförslag redovisas.

    Följande motioner och medborgarförslag har inkommit till regionfullmäktige och är under beredning:

    1. Motion från Cristine Persson (C), Johannes Andersson (C) och Magnus Rönnerfjäll (C) om Förbättring av folkhälsan i Region Jämtland Härjedalen genom åtgärder mot ohälsosamma levnadsvanor (RS/346/2025), inlämnad 2025-04-10. Motionen har fördelats till regionstyrelsen och skulle besvaras vid regionfullmäktiges sammanträde 21-22 oktober. Beredningen av ärendet har blivit fördröjt och motionen ska därför besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 25 november.

    2. Motion från Conny Wahlström (MP) och Karin Thomasson (MP) om att ta fram en regional policy för ansvarsfull användning av artificiell intelligens (AI) (RS/725/2025), inlämnad 2025-08-21. Motionen har fördelats till regionstyrelsen och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 25 november 2025.

    3. Motion från Annica Lindström (C) om Trygg och anpassad psykiatrisk slutenvård för barn och unga (RS/557/2025), inlämnad 2025-06-05. Motionen har fördelats till hälso- och sjukvårdsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 10 februari 2026.

    4. Motion från Ronny Karlsson (SD) om stärkt självbestämmande för kvinnor över 42 år gällande hysterektomi (RS/884/2025), inlämnad 2025-10-16. Motionen har fördelats till hälso- och sjukvårdsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 28-29 april 2026

  • 1. Medborgarförslag om stadsbussar mot Hara på helger (RS/931/2025) fördelas till kollektivtrafiknämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 28-29 april 2026.

    2. Motion från Karin Thomasson (MP) och Conny Wahlström (MP) om ungdomsråd i Region Jämtland Härjedalen (RS/944/2025) fördelas till
    beredningen för översyn av ny politisk organisation mandatperioden 2027-2030 och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 16-17 juni 2026.

    3. Medborgarförslag om tillgängligt undersökningsrum för patienter med rörelsehinder vid Östersunds sjukhus (RS/956/2025) fördelas till hälso- och sjukvårdsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 28-29 april 2026.

    Bilagor

  • Vid varje fullmäktigesammanträde har allmänheten möjlighet att ställa frågor till antingen en namngiven fullmäktigeledamot eller ett visst parti. Frågorna ska vara skriftliga och undertecknade av frågeställaren. Lämna gärna in frågorna i god tid och senast tre vardagar före sammanträdet, dvs senast torsdag 20 november kl. 10.00. Frågorna besvaras vid en särskild angiven punkt under sammanträdet. 

    Respektive fullmäktigeledamot eller parti ansvarar för att den som ställt frågan och övriga partier i fullmäktige får skriftliga svar vid eller efter sammanträdet.

    Frågorna kan lämnas in till receptionen i Regionens hus, mejlas till region@regionjh.se eller skickas till:
    Region Jämtland Härjedalen
    Box 654
    831 27 Östersund

    Kontakta Charlotte Funseth, charlotte.funseth@regionjh.se, 063-147551 om det finns avsikt att delta.

  •   11

    Regionstyrelsens rapport till regionfullmäktige 2025

  • Hälso- och sjukvårdsnämnden

    Regionala utvecklingsnämnden

    Kollektivtrafiknämnden

    Gemensamma nämnden för upphandling

    Gemensamma nämnden för Närvård Frostviken

    Patientnämnden

    Regionens revisorer

  • Vid varje fullmäktigesammanträde har ledamöter och tjänstgörande ersättare tillfälle att ställa frågor i dagsaktuella ämnen som berör regionens verksamhet eller roll i samhället till någon ledamot i regionfullmäktige, regionstyrelsen eller nämnd. Frågorna ska vara korta och muntliga liksom svaren. Frågor och svar begränsas till två minuter vardera. En följdfråga får ställas och besvaras.

    Frågestunden får vara högst 30 minuter vid varje sammanträde.

  • Artificiell intelligens (AI) är en viktig del av den digitala utvecklingen och erbjuder nya möjligheter för innovation, effektivisering och förbättrad service inom offentlig sektor. För att säkerställa en samordnad, etisk och strategiskt förankrad användning av AI har en AI-vision tagits fram för Region Jämtland Härjedalen.

    Visionen stödjer målen i regionens styrdokument – den regionala utvecklingsstrategin, regionplanen och Färdplan 2030 – genom att främja datadrivna arbetssätt, hållbara lösningar och utveckling av smarta tjänster. Den bidrar till ett inkluderande arbetsliv, stärkt kompetensförsörjning, goda kommunikationer samt utveckling av hälso- och sjukvård och ledningsprocesser. Genom att anta AI-visionen skapas förutsättningar för en gemensam riktning och effektiv utveckling inom regionens verksamheter, samtidigt som risker hanteras strukturerat och insatser kan prioriteras i linje med regionens övergripande mål.

    Som en del av det fortsatta arbetet kommer strategiska insatsområden samt identifierade risker och utmaningar att utvecklas. Detta syftar till att konkretisera visionen och skapa en tydlig grund för prioriteringar, uppföljning och samverkan inom regionens AI-relaterade initiativ.

    Bilagor

  • Regler för spridning av information samt fotografering och inspelning i Region Jämtland Härjedalens lokaler (RS/1140/2015) fastställdes av regionfullmäktige 2016-04-11—12 § 55. Denna typ av regler brukar vanligtvis beslutas av regionstyrelsen som har ansvar för kommunikationsverksamhet inom Region Jämtland Härjedalen. Anledningen till att det efter regionbildningen 2015 behandlades av fullmäktige var för att reglerna kopplades ihop med revideringen av sponsringspolicyn och det bestämdes att båda ärendena då skulle behandlas i fullmäktige.

    Efter en översyn av reglerna fastställde regionstyrelsen 2025-09-30 § 135 reviderade regler. Innehållet i Regel för spridning av information samt fotografering och inspelning i Region Jämtland Härjedalens lokaler har delats upp i två separata dokument;

    • Regler för fotografering, filmning och ljudinspelning i Region Jämtland Härjedalens lokaler och
    • Regler för spridning av information i Region Jämtland Härjedalens lokaler.


    Reglerna riktar sig till olika grupper, så genom att dela upp det i två dokument får varje ämne ett tydligare fokus. Det blir också enklare för att hitta rätt och ta till sig innehållet – och då ökar chansen att reglerna blir följda. Det förenklar dessutom handläggningen vid framtida behov av revideringar.

    Region Jämtland Härjedalens lokaler räknas inte som allmänna platser och enligt offentlighets- och sekretesslagen får ingen vårdgivare, varken medvetet eller oaktsamt, medverka till att någon fotograferas eller filmas mot sin vilja. I de tidigare reglerna fanns inget generellt förbud mot att fotografera och filma i regionens lokaler men i de nya reglerna har detta ändrats till ett generellt förbud men med möjlighet att söka tillstånd eller samtycke. Syftet med förbudet är att trygga patienters och besökares rätt till sekretess, och att anställda inte fotograferas eller filmas på sätt som försvårar arbetet eller inkräktar på personlig integritet. Ett annat syfte är att förhindra fotografering eller filmning av platser, teknisk utrustning eller annan känslig information som kan påverka Region Jämtland Härjedalens krisberedskap och säkerhetsarbete negativt.

    I samband med att regionstyrelsen fastställde reglerna togs också beslut om att föreslå regionfullmäktige att besluta att de tidigare reglerna (RS/1140/2015) som är fastställda av regionfullmäktige ska upphöra. Vid behandling i regionfullmäktige 2025-10-21—22 § 118 blev ärendet återremitterat för att göra ett förtydligande och översyn av konsekvenser av reglerna.

    Även om det i de gamla reglerna inte är något generellt film- och fotoförbud finns ändå krav på medgivande från berörda och förbud mot att röja patienters sekretess eller störa ordinarie verksamhet. Syftet med det generella förbudet mot att filma och fota i regionens lokaler är som sagts tidigare främst att värna om patientsekretessen och ge våra medarbetare utrymme att utföra sitt arbete utan att inkräkta på den personliga integriteten. Syftet är också att öka tryggheten för besökare och personal samt att skydda känslig information inom regionens verksamheter.

    I de nya reglerna finns undantag för media och möjlighet att söka tillstånd från berörd verksamhet eller samtycke från berörda personer. Enskilda verksamheter där det ofta förekommer frågor om foto och filmning, tex BB-avdelningen, har också möjlighet att utifrån de generella reglerna upprätta egna lokala anpassade regler.


    Att Region Jämtland Härjedalens lokaler inte är att betrakta som en offentlig allmän plats där besökare kan röra sig fritt innebär att regionen har möjlighet att begränsa både tillträde till lokalerna och möjligheten att fotografera, filma och göra ljudinspelningar. Sveriges kommuner och regioner har i en skrivelse från 2011 utifrån ett antal ställningstaganden från JO gjort bedömningen att ”det är lagligt för ett landsting att införa ett begränsat eller generellt fotograferings- eller filmförbud i sina sjukhus som innebär att filmning eller fotografering på sjukhusen får förekomma endast efter medgivande av ansvarig personal”.

    Utifrån ovanstående ses ingen anledning att revidera de regler som regionstyrelsen antog den 30 september. Förslaget är fortsatt att de tidigare reglerna (RS/1140/2015) ska upphöra att gälla.

    Bilagor

  • Enligt 4 kap 29-30 §§ kommunallagen får kommuner och regioner ge ekonomiskt bidrag och annat stöd till politiska partier för att stärka deras ställning i den kommunala demokratin (partistöd). Regler för stöd till politiska partier i Region Jämtland Härjedalen antogs av regionfullmäktige 2022-06-21 §75 och trädde i kraft den 1 januari 2023.

    Partistödet består av ett grundstöd, ett mandatbundet stöd samt förtroendemannautbildning och stöd till fullmäktigegrupp. Stöden uppräknas årligen med den procentsats som regionfullmäktige för varje budgetår fastställer att gälla för uppräkning av övriga kostnader.

    Samtliga partier ska enligt 4 kap. 31§ Kommunallagen, inkomma med en redovisning samt ett granskningsintyg senast den 30 juni året efter redovisningsperiodens slut. Samtliga partier har inkommit med en redovisning över användningen av partistöd för perioden 1 januari 2024 – 31 december 2024.

    I beslutet om utbetalning av partistöd avser redovisad totalsumma endast partistödet. Stöd till politiska sekreterare ska inte beaktas i beslutet, men redovisas i bilaga 2.

    Utifrån att 2026 är ett valår avser partistödet och stödet till politiska sekreterare perioden fram till och med 14 oktober 2026. Regionfullmäktige får i november 2026 fatta beslut om utbetalning för perioden 15 oktober 2026 – 31 december 2026 utifrån mandatfördelningen efter valet.

    Bilagor

  • Regionfullmäktige beslutade den 26 november 2024 § 136, att tillsätta en särskild bredning för översyn av den politiska organisationen för mandatperioden 2027-2030. Översynen ska utmynna i förslag till ny politisk organisation inför mandatperioden 2027-2030, förslag på arbetsordning och reglementen för den politiska organisationen, förslag till regler för arvoden och ersättningar för förtroendevalda, förslag till regler till stöd för de politiska partierna samt förslag på arbetsformer där teknik och metoder används för att underlätta det politiska arbetet. Regionfullmäktige fastställde i beslutet att den särskilda beredningen ska lägga fram sina förslag senast under november 2025 så att beslut kan tas av fullmäktige senast i februari 2026. Beredningens arbete beslutades påbörjas den 1 december 2024 och avslutas senast den 1 februari 2026. En förlängning av bredningens arbete beslutades kunna ske vid behov.

    Mot bakgrund av omfattningen på beredningens arbete och de övervägningarna som krävs för att utarbeta ovan angivna förslag är beredningen för översyn av den politiska organisationen 2027-2030 i behov av att förlänga sitt arbete.

    Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-11-24 § 189 och tillstyrker beredningens förslag.

    Bilagor

  • En ekonomisk rapport för september 2025 har upprättats för regionen på övergripande nivå samt för regionstyrelsen. Rapporterna sammanfattas nedan.

    Övergripande nivå
    Per sista september 2025 redovisas ett negativt verksamhetsresultat före finansiella poster på -74 miljoner kronor, vilket är 21 miljoner kronor sämre än vad som budgeterats. Intäktssidan uppvisar en förbättring jämfört med budget, huvudsakligen förklarat av ökade riktade bidrag samt generella bidrag. På kostnadssidan är det framför allt utgifter för egen och inhyrd personal exklusive pensionskostnader som bidrar till avvikelsen. Pensionskostnaderna har hittills varit betydligt lägre än föregående år vilket påverkar resultatet positivt.

    Resultat efter finansiella poster uppgår till en förlust på 246 miljoner kronor, vilket är 113 miljoner kronor sämre än vad som budgeterats. De finansiella posterna som påverkar negativt avser framför allt orealiserade förluster. Dessa är att betrakta som mycket osäkra då det varit stora svängningar på börsen under årets första månader.

    I samband med delårsrapporten per augusti bedöms prognosen försämras ytterligare till ett underskott på 420 miljoner kronor för helåret. Det är främst verksamhetens kostnader för personal inklusive inhyrd bemanning samt kostnader för köpt riks- och regionvård som utgör avvikelsen från verksamhetens prognos. Utöver det avviker finansiella poster kraftigt på grund av orealiserade förluster samtidigt som skatteprognosen har försämrats. Denna bedömning kvarstår per sista september 2025.För att vända utvecklingen arbetar verksamheten löpande med att identifiera, utföra och utvärdera lämpliga åtgärder.

    Inom Hälso- och sjukvårdsnämnden, som har det största underskottet, har särskilt fokus lagts på kompetensförsörjning och produktions- och kapacitetsstyrning. Inhyrd bemanning har minskats till förmån för egen personal. Effekterna är ännu svåra att fullt ut mäta, men bedöms bidra till den långsiktiga omställningen.

    Då tidigare beslutade åtgärder inte fått den effekt som önskats har det i Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutats om ytterligare åtgärder.

    Regionens likviditet är påverkad av de underskott som har ackumulerats under åren 2023 till 2024 samt utifrån den negativa helårsprognos som lagts för 2025. I regionplan med budget finns beslut att teckna nya lån under 2025, i finansieringsbudgeten ligger nyupplåningsnivån på 200 miljoner kronor under 2025 men möjlighet till högre lånebelopp finns. Utifrån den helårsprognos som är lagd så kommer hela den budgeterade upplåningen att nyttjas. Detta innebär att skulden till Kommuninvest kommer att uppgå till 490 miljoner kronor vid årsskiftet.

    Sammanfattningsvis visar rapporten att regionen står inför betydande ekonomiska utmaningar. Samtidigt finns möjligheter att påverka utvecklingen genom tydliga, riktade åtgärder med fokus på långsiktig hållbarhet och ökad effektivitet i resursanvändningen.

    Regionstyrelsen
    En fördjupad rapport för styrelsens förvaltningsområde har upprättats. Styrelsen har efter september en positiv avvikelse mot budget på 230 miljoner kronor, vilket främst beror på lägre pensionskostnader och något högre statsbidrag än budgeterat.

    Ärendet behandlades av regionstyrelsen 2025-11-04 § 156 och styrelsen beslutade för egen del följande:
    1. Ekonomisk rapport september 2025 för Region Jämtland Härjedalen godkänns.
    2. Ekonomisk rapport september 2025 för regionstyrelsens förvaltningsområde godkänns.

    3. Regiondirektören får i uppdrag att till hälso- och sjukvårdsnämnden föreslå nya åtgärder som får kortsiktig ekonomisk effekt, samt
    4. Föreslå regionfullmäktige att tillsätta en fullmäktigeberedning med uppdrag att föreslå åtgärder för en ekonomi i balans på lång sikt.

  • Region Jämtland Härjedalen är delägare i vagnbolaget AB Transitio och hyr Coradia fordon av AB Transitio som används i Norrtågs trafik. Transitio förvaltar pooler av större dyrare reservdelar till sina och övriga fordonsägares fordonstyper som ett led i att nå en kostnadseffektiv tågdrift. Högvärdeskomponenter har en lång teknisk livslängd på mellan 10 - 25 år och Transitio ansvarar för underhållet avseende komponenterna.

    Den nuvarande finansieringen för högvärdeskomponentpoolen avseende Coradiafordonen löper ut och behöver refinansieras. För att AB Transitio skall ha möjlighet att refinansiera högvärdeskomponenterna behöver regionen förnya sitt borgensåtagande. Beloppet är 3 675 000 kr vilket ett nytt borgensbeslut behöver omfatta. Refinansiering kommer att göras under första kvartalet 2026.

    Högvärdeskomponentpoolen omfattar även komponenter till Regionerna Östergötlands och Västergötlands Coradiafordon. Det totala lånebeloppet uppgår till 63,6 MSEK.

    Finansieringskostnaderna förväntas vara oförändrade eller något lägre vid ny finansiering.

    Tabell för borgen för finansiering av högvärdeskomponenter 2025/2026

     

    Region Fördelning av borgen(MSEK)  Andel % Antal tåg 

    Västergötland

    26,9

    42,3

    22

    Östergötland

    22,0

    34,6

    18

    Norrtåg

    14,7

    23,1

    12

    Västerbotten

    3,67

     

     

    Norrbotten

    3,67

     

     

    Västernorrland

    3,67

     

     

    Jämtland/Härjedalen

    3,67

     

     

    Totaler

    63,6

    100

    52

     

  • Norrlandsresan är ett samarbete inom vilket de fyra norrlandslänen – Norrbotten, Västerbotten, Jämtland och Västernorrland – har en gemensamt beslutad taxa och ett gemensamt biljettutbud för resor över länsgräns. Principerna för Norrlandsresans taxa beslutades av regionfullmäktige 2015-06-17, § 70 (RUN/606/2015). Norrlandsresans taxa regleras inför årsskiftet varje år och följer index-utvecklingen i trafikavtalen. Under de tre senaste åren har beslut om avsteg från taxan fattats (RS/534/2022) (RS/658/2023) (RS/651/2024).

    Med anledning av att avsteg från gällande taxa gjorts vid upprepade tillfällen beslutade kollektivtrafiknämnden, vid sammanträdet den 26 oktober 2023 (§ 72), att ge regiondirektören i uppdrag att tillsammans med övriga norrlandslän se över hanteringen av Norrlandsresans taxa samt att utreda hur framtida avsteg bör hanteras. Uppdraget återrapporterades till kollektivtrafiknämnden under hösten 2024 och summeras nedan.

    Region Jämtland Härjedalen har, tillsammans med övriga norrlandslän, påbörjat denna översyn. En dialog har etablerats mellan länen kring prissättning och tillgängliggörande av resor över länsgränser. Trots detta har ännu ingen ny modell för hanteringen av Norrlandsresans taxa fastställts. Arbetet fortsätter i takt med införandet av det nya biljettsystemet och anpassningen till den nationella BoB-standarden (Biljett och Betalsystem), samt lanseringen av nya priser och biljetter.

    Parallellt ser Region Jämtland Härjedalen ett behov av att ytterligare utreda frågan, då Norrlandsresans taxa bygger på en egen modell som avviker från BoB-standardens principer. Detta medför bland annat svårigheter att integrera med digitala ombud såsom Resplus, begränsade möjligheter till samverkan med andra aktörer inom BoB samt hinder för enhetlig zonstruktur och teknisk modularisering, vilket regionen redan implementerat.

    Mot denna bakgrund föreslås att ett eventuellt beslut om ny modell för hanteringen av Norrlandsresans taxa behandlas av kollektivtrafiknämnden under första halvåret 2026.

    Under 2023 till 2025 var indexutvecklingen enligt beslutad indexkorgs utveckling ovanligt låg. Region Västerbotten föreslog mot den bakgrunden en höjning med 3,5 % av Norrlandsresans taxa inför 2025, vilket beslutades av samtliga län inom samarbetet. Även inför 2026 ser indexutvecklingen ut att vara låg. Med anledning av detta är parternas förslag att avsteg från beslutad princip görs även i år, och att Norrlandsresans taxa höjs med 3,0 % inför 2026. För att detta ska genomföras behöver samtliga län inom samarbetet fatta motsvarande beslut.

    Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-11-24 § 188 och tillstyrker kollektivtrafiknämndens förslag.

    Bilagor

  • Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) har informerat om vilka belopp som gäller för högkostnadsskyddsbeloppet för vårdavgifter till regionerna från och med 1 januari 2026.

    Bakgrunden till eventuella förändringar av högkostnadsskydden är regeringens fastställande av vad som kallas för prisbasbeloppet. Regeringen fastställde beloppet 59 200 kr för år 2026. Prisbasbeloppet är baserat på samhällets prisutveckling. De högkostnadsskydd som berörs regleras i 17 kap. hälso- och sjukvårdslagen (2017:30).

    Högkostnadsskyddet för öppen vård

    Enligt SKR får högkostnadsskyddet 2026 uppgå till max 1 450 kronor (2025: 1450 kr, 2024: 1400 kr, 2023: 1300 kr). Det är den högsta avgift för vårdavgifter inom den öppna hälso- och sjukvården, för avgifter för vissa förbrukningsartiklar och för avgifter för sådan tandvård som avses i 8 a § tandvårdslagen (1985:125) som får tas ut under en tolvmånadersperiod.

    Alla andra regioner har redan år 2025 höjt till högkostnadsskyddsbeloppet 1450 kr. Det uppstår administrativa problem både internt i vår region och hos de andra regionerna samt problem för patienterna när vår region har ett lägre belopp än övriga. Problemen uppstår när personer folkbokförda i Jämtland/Härjedalen får vård i annan region med högre högkostnadskyddsbelopp och detsamma gäller när vår region vårdar personer folkbokförda i andra delar av Sverige. E-frikortssystemet där alla patientavgifter registreras för att utfärda frikort när högkostnadsskyddsbeloppet uppnås klarar inte av att hantera att patienter är folkbokförda i en region där det är högre eller lägre beloppsgräns jämfört med vårdregionen.

    Högkostnadsskyddet för slutenvård

    Högkostnadsskyddet för slutenvård år 2026 uppgår till 130 kr. Det är den högsta avgift som får tas ut per vårddag inom sluten vård (2025: 130 kr, 2024: 130 kr, 2023: 120 kr).

    Ökande intäkter

    Under åren 2018–2023 uppnådde i snitt 36 000 patienter per år högkostnadsskyddsnivån för öppenvård. Patienterna erhåller frikort som gäller i 12 månader från första vårdbesöket i perioden. Då Region Jämtland Härjedalen höjt patientavgifterna inför 2024 samt infört nya avgifter för viss provtagning och viss bild- och funktionsdiagnostik så har antalet patienter som erhållit frikort för 2024 ökat till 50 200 och prognosen för 2025 är att fler än 48 000 patienter kommer att uppnå högkostnadsskyddsnivån för öppenvård när högkostnadsskyddsbeloppet är 1300 kr.

    Om högkostnadsskyddet för öppenvård höjs från 1300 kr till 1450 kr så kommer det generera ökade intäkter med 6,6 – 7,0 miljoner kronor år 2026. Antagandet är att minst 44 000 patienter kommer uppnå högkostnadsskyddsnivån på 1450 kr för år 2026.

    Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-11-04 § 176 och tillstyrker hälso- och sjukvårdsnämndens förslag. 

    Bilagor

  • Hälso- och sjukvårdsnämnden beslutade den 17 september 2024 att inrätta ett vårdhotell på Östersunds sjukhus. Vårdhotellet kommer att bemannas av undersköterskor och är tillgänglig för patienter med begränsade omvårdnadsbehov som behöver finnas i sjukhusets omedelbara närhet, men som inte behöver vårdas på en klassisk slutenvårdsavdelning. Det finns även möjlighet att ta med medföljande person som övernattar i samma rum som patienten.

    Sedan många år tillbaka tas en avgift för medföljare som övernattar på BB ut med 325 kr/natt inkl kvällsfika och frukost. Denna avgift finns inte beslutad av fullmäktige men har funnits i många år och på samma sätt görs på BB i andra regioner.

    I tabellen ses de avgifter för medföljande som de närliggande regionerna tar ut:

    Region

    BB –

    Avgift för medföljande

    Patienthotell – Vårdhotell

    Avgift för medföljande

    Norrbotten

    300 kr inkl frukost

    300 kr inkl frukost

    Västerbotten

    350 kr inkl frukost, kvällsfika

    450 kr

    Västernorrland 

    250 kr inkl frukost, kvällsfika

    450 kr inkl frukost

    Dalarna

    350 kr inkl frukost, kvällsfika

    350 kr inkl frukost o kvällsfika

     

    Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-11-04 § 177 och tillstyrker hälso- och sjukvårdsnämndens förslag.

    Bilagor

  • När enhetstaxan infördes 2016 beslutades att patientavgiften för skriftlig distanskontakt skulle vara densamma som för fysiska besök/kvalificerade telefonbesök/videobesök, vilket för år 2025 är 400 kronor.

    Men i praktiken har knappt några patientavgifter tagits ut för skriftliga distanskontakter som används vid framför allt återkoppling till patienter som får digital vård via Stöd- och behandlingsmodulen där internetbaserad KBT (iKBT) erbjuds. För närvarande registreras veckoavstämningar till patient via chatt som kostnadsfri behandling i väntan på beslut på om avgiften ska sänkas. Det anses vara för hög avgift med 400 kr/modul för att motivera patienterna att delta i internetbaserad vård.

    Att den skriftliga återkopplingen registreras korrekt i vårdsystemet som en kvalificerad vårdkontakt är viktig utifrån hur regionens utförda vårdkontakter redovisas korrekt i den statistik som går vidare till Socialstyrelsen. Då regionen även ger vård via stöd- och behandlingsmodulen till patienter som ej är folkbokförda i vårt län så är det också viktigt med korrekt registrering så att vi kan fakturera besökskostnader till patienternas hemregion.

    Förslag på sänkt patientavgift

    Förslaget är att patientavgiften för skriftlig distanskontakt får en sänkt avgift till 100 kr per skriftlig avstämning som räknas som kvalificerad. De skriftliga kontakter som är av administrativ karaktär (dvs inte kvalificerade vårdkontakt) ska även i fortsättningen vara avgiftsfria.

    Förslaget är samma betalningsmodell med 100 kr/modul/veckoavstämning som bland annat Västernorrland, Västerbotten, Dalarna o Gävleborg har.

    I praktiken skulle förslaget innebära följande för patienterna:

    • vid det inledande besöket (oftast fysiskt) när ett program i Stöd- och behandlingsmodulen erbjuds, är patientavgiften 400 kr,
    • under programmets gång genom de olika modulerna där patienten själv arbetar via internet tas avgift 100 kr ut per återkoppling (veckoavstämning) som sker skriftligt via chatt och är ett bokat besök som registreras som en skriftlig distanskontakt i Cosmic.
    • vid det avslutade besöket (kan vara fysiskt/videomöte/kval telefon) så är patientavgiften 400 kr, men i det läget har patienten oftast uppnått högkostnadsskyddsnivån om hen har fullföljt alla modulerna.


    Ökade intäkter
    Det är svårt att räkna på ökade intäkter då detta berör patienter som oftast snabbt kommer upp i högkostnadsskyddsnivån för öppen vård samt att det funnits brister i hur registreringarna gjorts i Cosmic på avsedd vårdkontakt.

    Antalet registrerade skriftliga distanskontakter för perioden januari – maj 2025 var 1 191. För samma period har intäkterna varit totalt 14 500 kronor. Merparten av registreringar avser iKBT. Mer än hälften av registreringarna är på hälsocentraler (645) och resterande del avser Barn- och ungdomspsykiatrin (428) och Ätstörningsenheten (89). Men det kan finnas fler skriftliga distanskontakter som inte registrerats korrekt och därför inte kommit med i statistikuttaget.

    Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-11-04 § 178 och tillstyrker hälso- och sjukvårdsnämndens förslag.

    Bilagor

  • Avgifterna för intyg och hälsokontroller som regleras i det som benämns som Gula taxan har inte höjts sen 2016, då enhetstaxan infördes (RS/2254/2017). Gula taxan behöver få ett nytt namn som bättre beskriver vad den innehåller. Nya namnet är ”Taxa för intyg och hälsokontroller”.

    Intygstaxan gäller alla personer, dvs även barn och ungdomar 0–17 år samt personer över 85 år. Ingen reseersättning utbetalas vid besök hos läkare för intygsskrivning.

    Avgifterna som finns i taxan ingår inte i högkostnadsskyddet.

    Den nuvarande taxan är svår att förstå och tillämpa för verksamheten och innehåller också felaktigheter om vilka intyg som ska vara momsbefriade respektive momspliktiga.

    Kroppsundersökningar, provtagningar eller utredningar som görs av legitimerad personal, med det huvudsakliga syftet att tillhandahålla fakta för att intyga ett sakförhållande för en tredje parts beslut är momspliktiga. Detta innebär att de flesta av intygen och undersökningarna är belagda med moms på 25 procent.

    Förslag till förändringar

    Avgiftsfria intyg

    • Undantag från taxa är intyg som efterfrågas av Försäkringskassan, Regionernas ömsesidiga försäkringsbolag (LÖF) och andra intyg som enligt lag är avgiftsbefriade, samt tillkommer några få avgiftsfria intyg som begärs av privatpersoner, t ex blodgivare och intyg om tandvård p g a medicinska skäl.
    • Intyg till skola/förskola/fritidshem för barn 0–17 år som utfärdas p g a medicinska skäl föreslås vara avgiftsbefriade, nuvarande taxa är 300 kr. Detta är intyg som avser att skydda en persons hälsa, t ex matallergi.

     

    Fasta priser:

    • Enklare intyg till privatpersoner förslås höjas till 400 kr exkl moms, vilket innebär 500 kr inkl moms. Idag är avgiften 300 exkl moms/375 kr inkl moms.
    • Körkortsintyg som är utfärdat av ögonspecialist, (gäller patienter med laserbehandlad diabetesretinopati och ögonskador på grund av diabetes eller glaukom) föreslås få samma avgift 400 exkl moms (500 inkl moms) som andra patientgrupper som behöver körkortsintyg på grund av sjukdom (t ex diabetes, epilepsi, hjärt-kärlsjukdom, intellektuell funktionsnedsättning)
    • Mer omfattande intyg som efterfrågas av privatpersoner som berör fritidsintressen eller hälsoundersökningar föreslås få en fast taxa på 1200 exkl moms (1500 inkl moms). I vissa intyg ingår provtagning o röntgen i andra tillkommer avgift för detta.
    • Paketpriserna för körkortsintyg (4500/5000/7000 inkl moms) föreslås ersättas av ett pris på 1500 kr för ansökan/intyg + 2000 kr per provtagning som krävs (inkl moms). Det är en variation från 4 till 12 provtagningar på de intyg som avser körkortssintyg för droger, alkohol och läkemedel som Transportstyrelsen begär. Körkortsintyget för alkolås har 1–2 provtagningar. De flesta andra regionerna tar betalt per provtagning.

     

    Timtaxa:

    • Timtaxan föreslås höjas från dagens 1000 kr exkl moms, till 1200 kr exkl moms (1500 inkl moms) och därefter tillkommer 300 kr exkl moms (375 kr inkl moms) per påbörjad 15-minutersperiod. Minsta avgift ska vara 1200 exkl moms (1500 kr inkl moms) när timtaxa används. Det är intyg som efterfrågas från arbetsgivare, vissa myndigheter, försäkringsbolag som tillämpar timtaxa.


    För intyg som inte finns uppräknade i taxan tas avgift ut antingen som för liknande intyg eller om liknande intyg inte finns, enligt timtaxa.

    Hälso- och sjukvårdsnämnden föreslås få i uppdrag att revidera intygstaxan. Gällande förteckning över intyg och hälsokontroller behöver uppdateras och benämningar ses över. Det behöver förtydligas vilka intyg och hälsokontroller som är momspliktiga respektive momsbefriade.

    I bilaga ses en jämförelse på priserna i dagens taxa jämfört med vilken taxa respektive intyg får med förslagen på ny prissättning, samt en jämförelse med övriga norra regioner.


    Intäkter och jämförelse med andra regioner

    Intäkterna för intyg och hälsokontroller var för 2024 enligt nuvarande taxa 710 000 kronor. För 2025 väntas intäkterna öka till ca 760 000 kr. Det är svårt att göra en beräkning på hur mycket intäkterna skulle öka med föreslagna taxeförändringar eftersom vissa av intygen föreslås bli avgiftsbefriade medan merparten av intygen ökar i pris och framför allt de intyg som begärs och betalas av personens arbetsgivare, företag och andra myndigheter. Intäkten beräknas öka med minst 150 000 kronor per år.

    Vid en jämförelse med andra regioner så ser man att prissättningen på olika intyg varierar mycket mellan regionerna, vissa regioner har avgiftsfritt där andra tar över tusen kronor. Timpriserna varierar mellan 960 kr – 1957 kr exklusive moms.

    Utgångspunkten till de förändringar som föreslås är att Region Jämtland Härjedalen har likartade prisnivåer på intyg som övriga norra regioner. Vad gäller timpriset så har Västerbotten ett timpris på 1200 kr exklusive moms. Västernorrland och Norrbotten har timpris 1000 kr exklusive moms.

    Hälso- och sjukvårdsnämnden behandlade ärendet 2025-10-23 § 122 och föreslår regionfullmäktige:

    1. Avgifter för intyg och hälsoundersökningar fastställs enligt nedan:

    a. intyg för skola/förskola/fritidshem för barn 0–17 år som utfärdas p g a medicinska skäl är avgiftsbefriade.
    b. enklare intyg till privatpersoner fastställs till 400 kr för intyg exklusive moms.
    c. mer omfattande intyg som privatpersoner begär får en fast taxa på 1200 kr exklusive moms och i vissa fall tillkommer provtagningar o röntgenkostnader.
    d. Körkortsintyg som är utfärdat av ögonspecialist får samma avgift 400 kr exklusive moms (500 inklusive moms) som andra patientgrupper som behöver körkortsintyg på grund av sjukdom.
    e. Paketpriserna för körkortsintyg (4500/5000/7000 inklusive moms) tas bort och ersätts av ett pris på 1500 kr för ansökan/intyg inklusive moms + 2000 kr per provtagning inklusive moms.

    2. Priset för intyg reglerade via timtaxan höjs till 1200 kr per timme exklusive moms, lägsta avgift vid tillämpning av timtaxa är 1200 kr, därefter tillkommer 300 kr exklusive moms per påbörjad 15-minutersperiod.

    3. För intyg som inte finns uppräknade i taxan tas avgift ut antingen som för liknade intyg eller om liknande intyg inte finns, enligt timtaxa.

    4. Hälso- och sjukvårdsnämnden får i uppdrag att revidera intygstaxan med ny layout där intygen sorteras efter kategori/åtgärd och där det tydligt framgår vad som är momspliktigt respektive momsbefriat.

    5. Ny taxa gäller från 1 januari 2026.

    Bilagor

  • Cristine Persson (C), Johannes Andersson (C) och Magnus Rönnerfjäll (C) har inkommit med en motion om att förbättra folkhälsan i Region Jämtland Härjedalen genom åtgärder mot ohälsosamma levnadsvanor. För att möta dessa utmaningar föreslås åtgärder inom sex områden för att förbättra folkhälsan, minska sjukvårdskostnader och höja invånarnas livskvalitet. Motionärerna yrkar på att:

    • En regional hälsostrategi mot ohälsosamma levnadsvanor antas och implementeras.
    • Resurser avsätts för de föreslagna åtgärderna i regionens budget.
    • En arbetsgrupp tillsätts för att följa upp och utvärdera effekten av dessa insatser


    Förvaltningen instämmer i att det är angeläget att fortsätta förstärka arbetet för förbättrade levnadsvanor och folkhälsa. Risken för många folksjukdomar, som orsakar betydande samhällsekonomiska kostnader årligen, ökar med ohälsosamma levnadsvanor. Förslagen har potential att främja folkhälsan, nå produktionsvinster och färre vårdbesök.

    För närvarande pågår arbete med att ta fram en regional strategi för trygghet och folkhälsa i samverkan med länsstyrelsen och kommuner. Inom ramen för kunskapsstyrningen har en plan för ett strukturerat arbete med vårdprogram för stöd och behandling vid ohälsosamma levnadsvanor antagits under 2025. I färdplan 2030 är en av milstolparna ”ökad tillit till patientens kompetens” som ett led till att färre invånare ska besöka vården i framtiden, utifrån det har ett arbete med att ta fram en strategi där främjande och förebyggande arbete är en bärande del startat upp under hösten.

    Mycket av det motionärerna föreslår ligger i linje med redan pågående arbete, och redogörs för i bifogat underlag. Motionen har diskuterats i Politiskt råd för folkhälsa som bedömer att den kan anses besvarad med rekommendationen att frågorna beaktas i kommande budgetprocesser. För att nå effekt i arbetet förutsätts
    fortsatt prioritering av folkhälsoarbetet på flera nivåer i organisationen och följsamhet till redan givna uppdrag.

    Bilagor

  • Conny Wahlström (MP) och Karin Thomasson (MP) har den 21 augusti 2025 lämnat in en motion till regionfullmäktige om att Region Jämtland Härjedalen ska ta fram en övergripande policy för ansvarsfull användning av artificiell intelligens (AI) i regionens verksamheter, med särskilt fokus på mänskliga rättigheter, jämlikhet, klimatmål och demokratisk transparens.

    Utvecklingen av Artificiell intelligens (AI) har gått i rasande takt de senaste åren och är en del av vardagen. För offentlig sektor är AI en stor möjlighet att genomföra nödvändiga förändringar och accelerera digitaliseringen. AI kan användas på många olika sätt. Till exempel för att analysera stora mängder data, automatisera administrativa uppgifter och förutspå händelser. Inom hälso- och sjukvården kan AI användas för att exempelvis utveckla patientmöten och behandlingar.

    Digitalisering och AI kommer för Region Jämtland Härjedalen att vara avgörande för att nå en modern och hållbar region. Särskilt för att kunna implementera en effektiv och ändamålsenlig administration. Som motionärerna också nämner används AI redan inom regionen, både inom kärnverksamheten och stödverksamheten. I Regionplan och budget 2026–2028 är digitalisering och AI utpekat som ett prioriterat område för att nå en budget i balans.

    Men den snabba utvecklingen skapar samtidigt nya risker och etiska dilemman. Om AI utformas och används på ett felaktigt sätt kan det få en negativ påverkan, äventyra integritet, dataskydd och demokrati. Andra exempel på utmaningar är snårig juridik och problem med resurser i form av specifik kompetens och ekonomiska.

    Det är av stor betydelse att Region Jämtland Härjedalen säkerställer en etisk, rättssäker och inkluderande användning av AI. Därför har en AI-vision tagits fram för Region Jämtland Härjedalen (RS/635/2025). AI-visionen har tagits fram i samverkan mellan stödverksamhet och kärnverksamhet. AI- visionen tar sin utgångspunkt i Region Jämtland Härjedalens övergripande mål. Genom AI-visionen skapas förutsättningar för en gemensam riktning som utgår från människan. Möjligheterna ligger i att använda resurser smartare och möta invånares, patienters och samhällsaktörers krav och förväntningar. För detta krävs tydliga ramar för hur AI får användas – så att den stärker tillit, rättssäkerhet och jämlikhet. Framtagen AI-vision kommer sedan att konkretiseras i strategiska insatsområden.

    AI-visionen kommer att behandlas på regionstyrelsens sammanträde den 4 november för att sedan gå vidare till regionfullmäktige.

    Bilagor

  • 1. Hälso- och sjukvårdsnämnden: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2026-12-31 i stället för Ted Länsberg (SD) som avsagt sig uppdraget. 

    2. Kollektivtrafiknämnden: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2026-12-31 i stället för Cassandra Sundin (SD) som avsagt sig uppdraget. 

    Bilagor

Det finns ingen information att visa

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.