Möte 2023-04-26
-
OBS! Ny starttid kl 11.00 25 april.
Allmänheten är välkommen att delta. Det går också att följa regionfullmäktiges sammanträde via webbsändningen.
www.regionjh.se/webbtvBilagor
-
64kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
-
OBS! Ny starttid 11.00
Ledamotslänk
https://secure.quickchannel.com/qc/create/meetingv2.asp?PRODUCER_ID=ability540 -
Justering sker digitalt 4 maj
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning har tillkännagivande om sammanträdet och föredragningslista över de ärenden som ska behandlas vid sammanträdet meddelats på regionens anslagstavla och gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.
-
1. Cathrine Blomqvist (S) avsäger sig den 18 januari 2023 uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
Länsstyrelsen meddelar i protokoll den 15 februari att Elvira Broddesson Ericsson (S) utses till ledamot i Cathrine Blomqvists ställe, samt att Stieg Englundh (S) utses som ersättare i Elvira Broddesson Ericssons ställe.
2. Jenny Hansen (C) avsäger sig den 25 januari 2023 uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Länsstyrelsen meddelar i protokoll den 15 februari att Andreas Karlsson (C) utses som ersättare i Jenny Hansens ställe.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
327kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
484kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
506kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
315kb Ladda ner dokument
-
423kb Ladda ner dokument
-
-
7
Fullmäktiges presidiums information 2023
-
1. Motion från Conny Wahlström (MP) och Karin Thomasson (MP) om inköp av boken Climate Book (RS/301/2023) fördelas till fullmäktiges presidium och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 17-18 oktober 2023.
2. Motion från Conny Wahlström (MP) och Karin Thomasson (MP) om att utvidga energikontorets uppgift till att bli ett omställningskontor och en motor i omställningen till en klimatsmart och hållbar region (RS/302/2023) fördelas till regionala utvecklingsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 17-18 oktober 2023.-
145kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Ärendet utgår.
-
- Tillgänglighetsdirektivet
- Hälsovalet inklusive beställd vård och tandvård; LOV
-
11
Regionstyrelsens rapport till regionfullmäktige 2023
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden
Regionala utvecklingsnämnden
Kollektivtrafiknämnden
Gemensamma nämnden för upphandling av sjukvårdsprodukter
Gemensamma nämnden för samverkan
Gemensamma nämnden för Närvård Frostviken
Patientnämnden
Regionens revisorer -
- Granskning av utskrivningsprocessen (HSN/1401/2022)
- Granskning av vårdskulden inkl uppskjuten vård pga pandemin (HSN/1750/2022)
- Granskning av beslutade och uppskjutna investeringar (RS/743/2022)
Bilagor
-
Vid varje fullmäktigesammanträde har ledamöter och tjänstgörande ersättare tillfälle att ställa frågor i dagsaktuella ämnen som berör regionens verksamhet eller roll i samhället till någon ledamot i regionfullmäktige, regionstyrelsen eller nämnd. Frågorna ska vara korta och muntliga liksom svaren. Frågor och svar begränsas till två minuter vardera. En följdfråga får ställas och besvaras.
Frågestunden får vara högst 30 minuter vid varje sammanträde. -
1. Interpellation från Johannes Andersson (C) om upphandling av ekologiska livsmedel.
2. Interpellation från Robert Hamberg (M) om ekonomiskt underskott.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
16
Onsdag 26 april sammanträdet öppnas, upprop och kulturinslag
-
Vid varje fullmäktigesammanträde har allmänheten möjlighet att ställa frågor till antingen en namngiven fullmäktigeledamot eller ett visst parti. Frågorna ska vara skriftliga och undertecknade av frågeställaren. Lämna gärna in frågorna i god tid och senast tre vardagar före sammanträdet, dvs senast torsdag 20 april kl. 10.00. Frågorna besvaras vid en särskild angiven punkt under sammanträdet.
Respektive fullmäktigeledamot eller parti ansvarar för att den som ställt frågan och övriga partier i fullmäktige får skriftliga svar vid eller efter sammanträdet.
Frågorna kan lämnas in till receptionen i Regionens hus, mejlas till region@regionjh.se eller skickas till:
Region Jämtland Härjedalen
Box 654
831 27 Östersund
Kontakta Charlotte Funseth, charlotte.funseth@regionjh.se, 063-147551 om det finns avsikt att delta. -
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning får allmänheten ställa frågor om årsredovisningen under det sammanträde som fullmäktige behandlar årsredovisningen.
I tillkännagivandet till sammanträdet ska tid och plats anges för behandlingen av frågorna. Frågorna ska behandlas innan fullmäktige behandlar årsredovisningen. Under frågestunden får förslag eller yrkanden inte förekomma.
Frågorna behöver inte lämnas in i förväg men kontakta Charlotte Funseth
charlotte.funseth@regionjh.se om det finns avsikt att delta. -
Regionens revisorer har inkommit med en årsredovisning för år 2022. De redovisar att de under året granskat och genomfört sitt uppdrag enligt beslutad revisionsplan och inom beslutad budget. Fokus har varit på ledning, styrning, måluppfyllelse samt den interna kontrollen. Utöver grundläggande granskningar har fördjupande granskningar utförts enligt revisionsplan. Under året har verksamhetsföreträdare bjudits in till dialogträffar och tillsammans med granskning av delår- och årsredovisning har detta legat till grund gör den lagstadgade ansvarsprövningen.
Deltagande i utbildningar och konferenser har i huvudsak genomförts digitalt. Norra regionernas årliga revisionskonferens som arrangerades under maj månad av Region Västerbotten hölls i Umeå och genomfördes med fysiskt deltagande för första gången sedan pandemin.
Revisonens sammanträden har genomförts både fysiskt och digitalt. Det digitala arbetssättet som utvecklats under pandemin har medfört att både förtroendevalda och medarbetare på revisionskontoret i större utsträckning arbetar digitalt vilket framför allt sparar tid.
Revisionskontoret har sedan flera år tillbaka etablerat ett samarbete med revisionskontoren i Region Västernorrland och Region Västerbotten med syftet att utveckla revisionen och granskningsarbetet.
Det ekonomiska resultatet för 2022 är +128 tkr, vilket beror på en vakans som uppstod sent under året. Resultatet speglar minskade intäkter från Östersunds kommuns revisorer, minskade personalkostnader samt minskat inköp av externa konsulter i granskningsarbetet.-
156kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
273kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
-
Patientnämnden har inkommit med en årsredovisning för år 2022. De redovisar att under 2022 togs 673 klagomål och synpunkter emot, vilket är en ökning med närmare 20 procent jämfört med förra året. Det är en rekordhög nivå som med största sannolikhet kan förklaras av införande av tjänsten Synpunkter och klagomål på 1177.se. Sedan tjänsten infördes i mars 2022 har patientnämnden sett en kraftig ökning av ärenden. Flest synpunkter handlade om vård och behandling men även kommunikation mellan patient och vårdgivare samt vårdansvar och organisation är stora problemområden. 56 procent av ärendena avsåg kvinnors vård och den största åldersgruppen är personer mellan 70–79 år.
Totalt åtta stödpersonsuppdrag pågick per den sista december 2022. Tillgången till stödpersoner är god och inga nya stödpersoner har rekryterats under året. I dagsläget finns 27 stödpersoner tillgängliga. Ett nätverk har startats upp av stödpersonsansvariga tjänstepersoner i de fyra norra regionerna med syfte att dela erfarenheter och inspirera förbättringsarbeten.
Patientnämnden har också bedrivit utåtriktad verksamhet i form av deltagande i ledningsgrupper, planeringsdagar och APT. Information om verksamheten finns på regionens hemsida, 1177.se samt på väntrums-TV på regionens mottagningar och hälsocentraler.
I patientnämndens uppdrag ingår att tillhandahålla eller hjälpa patienter med den information de behöver för att kunna ta till vara sina intressen i hälso- och sjukvården. Under 2022 har nämnden mottagit över 250 telefonsamtal som varit av rådgivande/informerande karaktär.
Patientnämnden har haft fem sammanträden under året. Samtliga mål och aktiviteter förutom två är uppfyllda. Aktiviteter som inte uppfyllts under 2022 förs över till kommande års verksamhetsplan.
Det ekonomiska resultatet visar på ett överskott på 123 tkr, varav -58 tkr på intäkter, +195 tkr på personalkostnader och -13 tkr på övriga kostnader. Överskottet förklaras av att några sammanträden genomförts digitalt med lägre resekostnader samt att personalkostnaderna varit lägre på grund av partiella tjänstledigheter och sjukskrivning hos medarbetare. Förvaltningens underskott på -19 tkr beror på att det pågår ett stort utvecklingsarbete av det dokumenthanteringssystem (VSP) som patientnämnden använder. Stödpersonsverksamheten har ett underskott på -89 tkr vilket förklaras av att det varit många uppdrag under året.-
160kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
257kb Ladda ner dokument
-
-
En årsredovisning för Region Jämtland Härjedalen har upprättats.
Region Jämtland Härjedalens ackumulerade resultat till och med december 2022 var positivt och uppgick till 140 miljoner kronor, vilket var 72 miljoner kronor bättre än budget.
Nettokostnadsutvecklingen fram till och med december 2022 var 6,5 procent, 298 miljoner kronor högre än föregående år. Verksamhetens intäkter var 131 miljoner kronor lägre än föregående år. Främst på grund av lägre bidrag från staten med 113 miljoner kronor. Försäljning hälso- och sjukvård har ökat med 14 miljoner kronor och intäkter från kollektivtrafik har ökat med 28 miljoner kronor. Övriga intäkter var cirka 18 miljoner kronor lägre.
Bruttokostnaderna var 167 miljoner kronor högre jämfört med föregående år vilket motsvarar 2,7 procent. Personalkostnaderna exklusive pensioner har ökat med 98 miljoner kronor, motsvarande 4 procent. Pensionskostnaderna var 166 miljoner kronor lägre än föregående år, då ökade kostnader för nytt livslängdsantagande påverkade med 111 miljoner kronor. Köpt riks- och regionvård har ökat med 49 miljoner kronor. Köp av verksamhet har ökat med 42 miljoner kronor vilket främst avser kostnader för Kollektivtrafik för indexreglering och entreprenörsersättning. Läkemedel har ökat med 47 miljoner kronor, motsvarande 9,4 procent. Kostnad för inhyrd personal har ökat med 53 miljoner kronor vilket motsvarar 34,6 procent och uppgick till 205 miljoner kronor.
2021 uppgick soliditeten till -1,3 procent, efter 2022 har soliditeten förbättrats ytterligare, och är nu positiv och uppgick till 3 procent. Soliditeten inklusive ansvarsförbindelse var dock fortsatt negativ och uppgick efter 2022 till -55,3 procent Amortering på 100 miljoner kronor har skett under året på de lån som har tagits via Kommuninvest sedan tidigare. Totala lånebeloppet är efter amorteringen 190 miljoner kronor. Likviditeten för Region Jämtland Härjedalen har under året försämrats med -152,4 miljoner kronor till och med december. Avsättning till pensionsportföljen har dock gjorts med 280 miljoner kronor under perioden.
I årsredovisningen framgår också måluppfyllelse utifrån de övergripande strategierna med tillhörande prioriterade insatsområden i regionplan och budget 2022-2024. Av de 129 verksamhetsmålen är 52 procent uppnådda, 20 procent är pågående aktiviteter i rätt riktning och 22 procent har inte nåtts och 5 procent har inte kunnat mätas. Strategi för länets utveckling hade 57 procent uppnådda mål. Bra resultat visas framför allt inom utvecklingskraft i hela länet. Inom Strategi för vård hade 51 procent uppnåtts, då främst inom god och nära vård. Strategi för våra medarbetare hade 50 procent uppnådda mål, främst inom aktivt medarbetarskap och ledarskap. Inom Strategi för ekonomi hade 36 procent uppnåtts, främst inom en ekonomi i balans.
Av de tretton prioriterade insatsområdena har fyra bedömts som tillfredsställande och nio som inte helt tillfredsställande. Av de fyra finansiella målen har två bedömts som tillfredsställande, ett som inte helt tillfredsställande och ett som otillfredsställande.
Den sammantagna bedömningen är att Region Jämtland Härjedalen inte fullt ut uppnådde god ekonomisk hushållning i förhållande till regionfullmäktiges mål under 2022. Arbetet inom flera prioriterade insatsområden är påbörjat och har delvis nått positiva resultat.
En årsredovisning för regionstyrelsens förvaltningsområde har upprättats. Regionstyrelsen inklusive Regionstaben, Vårdval och Regiondirektör hade en positiv budgetavvikelse på 90 miljoner kronor, vilket främst beror på lägre regionövergripande kostnader samt högre riktade statsbidrag än budget.-
170kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
975kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionsberättelse
Region Jämtland Härjedalens revisorer granskar årligen i den omfattning som följer av god revisionssed all verksamhet som bedrivs inom styrelsen och nämndernas verksamhetsområden. Den 13 april 2023 överlämnade Regionens revisorer revisionsberättelsen för 2022 till regionfullmäktige. En samlad redogörelse av årets granskning redovisas i bilagan Revisorernas redogörelse år 2022.
Regionstyrelsen
För regionstyrelsen bedömer revisorerna sammantaget att styrelsen delvis har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredsställande sätt. Bedömningen görs mot bakgrund av att måluppfyllelsen är låg.
Revisorerna bedömer vidare att den interna kontrollen delvis varit ändamålsenlig då internkontrollplanen fastställdes först i maj och bara följts upp vid ett tillfälle, samt att fördjupade granskningar visat på vissa brister.
Revisorerna bedömer att styrelsen delvis har utövat sin uppsiktsplikt i enlighet med kommunallagen och gällande regler för uppsiktsplikten.
Utifrån det sätt som regionstyrelsen har valt att definiera mål och uppföljning av god ekonomisk hushållning bedömer revisorerna att regionen inte når en god ekonomisk hushållning för 2022. Även om balanskravsresultatet är positivt bedömer revisorerna att regionens ekonomiska ställning är mycket bekymmersam.
Revisorerna tillstyrker att regionfullmäktige beviljar ansvarsfrihet för regionstyrelsen för 2022 samt tillstyrker att fullmäktige godkänner Region Jämtland Härjedalens årsredovisning för 2022.
Fullmäktiges presidiums bedömning
För regionstyrelsen finns inte anledning till annan bedömning än den som revisorerna gjort. Regionstyrelsen och dess ledamöter bör beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022.-
177kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
527kb Ladda ner dokument
-
596kb Ladda ner dokument
-
975kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
102kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Revisionsberättelse
Region Jämtland Härjedalens revisorer granskar årligen i den omfattning som följer av god revisionssed all verksamhet som bedrivs inom styrelsen och nämndernas verksamhetsområden. Den 13 april 2023 överlämnade Regionens revisorer revisionsberättelsen för 2022 till regionfullmäktige. En samlad redogörelse av årets granskning redovisas i bilagan Revisorernas redogörelse år 2022.
Nämnder
För hälso- och sjukvårdsnämnden bedömer revisorerna sammantaget att nämnden delvis har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt sätt. Nämnden redovisade ett underskott på -83 mkr efter tilläggsanslag och nämnden når inte ett ekonomiskt tillfredsställande resultat. Den interna kontrollen har varit delvis tillfredsställande då de fördjupade granskningar som har genomförts under året visar på brister i den interna kontrollen. Nämnden redovisar en låg måluppfyllelse.
Nämnden har fortsatta svårigheter att rekrytera vårdpersonal till vakanta tjänster. Regionen har under året arbetat med kompetensförsö1jning i särskild ledning för att kraftsamla kring området. En särskild lönesatsning för sjuksköterskor har genomförts. Kostnaden för inhyrning från bemanningsföretag har dock ökat och vissa vårdplatser har kunnat hållas öppna med hjälp av garantibemanning. Tillgängligheten till specialistsjukvården är fortsatt bristfällig. Förutom personalbrist har sjukfrånvaron haft inverkan på vårdproduktionen.
För regionala utvecklingsnämnden bedömer revisorerna sammantaget att nämnden i huvudsak har bedrivit verksamheten på ett delvis ändamålsenligt och ekonomiskt tillfredsställande sätt men att det finns brister avseende nämndens interna kontroll främst avseende ekonomi- och målstyrningen.
För patientnämnden, gemensamma nämnden för upphandling, lagerhållning och distribution av sjukvårdsprodukter, gemensamma nämnden för samverkan inom drift och service, utveckling samt specialistfunktioner, gemensamma nämnden för Närvård Frostviken samt fullmäktigeberedningen för översyn av den politiska organisationen för mandatperioden 2023- 2026 bedömer revisorerna sammantaget att de i allt väsentligt har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt och att den interna kontrollen i allt väsentligt har varit tillräcklig.
Regionens revisorer tillstyrker att fullmäktige beviljar ansvarsfrihet för samtliga dessa nämnder och fullmäktigeberedning för 2022.
Förbund
Samordningsförbundet
Revisorerna i Samordningsförbundet i Jämtlands län bedömer sammantaget att styrelsen i förbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. De bedömer att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att årsredovisningen har upprättats i enlighet med tillämpliga delar av lagen om kommunal redovisning och god redovisningssed. De bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål och verksamhetsmål som är uppställda.
Revisorerna tillstyrker att styrelsen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022.
Norra sjukvårdsregionförbundet
Revisorerna i Norra sjukvårdsregionförbundet (NRF), tidigare Norrlandstingens regionförbund, bedömer sammantaget att direktionen i förbundet har bedrivit verksamheten på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att den interna kontrollen har varit tillräcklig. De bedömer att räkenskaperna i allt väsentligt är rättvisande och att resultatet enligt årsredovisningen är förenligt med de finansiella mål som direktionen beslutat om. De bedömer sammantaget att resultatet enligt årsredovisningen i allt väsentligt är förenligt med de verksamhetsmål, uppdrag och aktiviteter som direktionen ställt upp. Mot bakgrund av att några av direktionens verksamhetsmål inte är mätbara lämnar de ingen bedömning om direktionens mål för god ekonomisk hushållning.
Revisorerna tillstyrker att direktionen och dess ledamöter beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022.
Fullmäktiges presidiums bedömning
För hälso- och sjukvårdsnämnden, regionala utvecklingsnämnden, patientnämnden, gemensamma nämnden för upphandling, lagerhållning och distribution av sjukvårdsprodukter, gemensamma nämnden för samverkan inom drift och service, utveckling samt specialistfunktioner, gemensamma nämnden för Närvård Frostviken samt fullmäktigeberedningen för översyn av den politiska organisationen för mandatperioden 2023- 2026 finns inte anledning till annan bedömning än den som revisorerna gjort. Dessa nämnder och dess ledamöter bör beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022.
För Samordningsförbundet i Jämtlands län finns inte anledning till annan bedömning än den som revisorerna gjort. Styrelsen och dess ledamöter bör beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022.
För Norra sjukvårdsregionförbundet (NRF) finns inte anledning till annan bedömning än den som revisorerna gjort. Direktionen och dess ledamöter bör beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022.-
207kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
527kb Ladda ner dokument
-
903kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
626kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
509kb Ladda ner dokument
-
732kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
559kb Ladda ner dokument
-
662kb Ladda ner dokument
-
471kb Ladda ner dokument
-
776kb Ladda ner dokument
-
618kb Ladda ner dokument
-
699kb Ladda ner dokument
-
311kb Ladda ner dokument
-
394kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
-
24
Ansvarsprövning för år 2022 och uppdrag till ombud på bolagsstämma för Landstingsbostäder i Jämtland AB
Landstingsbostäder i Jämtland AB
Lekmannarevisorn i Landstingsbostäder i Jämtland AB bedömer sammantaget att bolagets verksamhet år 2022 i allt väsentligt har skötts på ett ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt samt att bolagets interna kontroll varit tillräcklig.
Revisorerna i Landstingsbostäder i Jämtland AB har uttalat att enligt deras uppfattning har årsredovisningen upprättats i enlighet med årsredovisningslagen och ger en i alla väsentliga avseenden rättvisande bild av bolagets finansiella ställning per den 31 december 2022 och av dess finansiella resultat och kassaflöde för året enligt årsredovisningslagen. Förvaltningsberättelsen är förenlig med årsredovisningens övriga delar. De tillstyrker att årsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen. De tillstyrker också att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Fullmäktiges presidiums bedömning
För styrelseledamöterna i Landstingsbostäder i Jämtland AB, finns inte anledning till annan bedömning än den lekmannarevisorn och revisorerna gjort. Regionens ombud vid bolagsstämman i bolaget bör därför bemyndigas att rösta för att årsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och att styrelsen i bolaget beviljas ansvarsfrihet för verksamhetsåret 2022.
Landstingsbostäder i Jämtland AB har inbjudit ombuden till bolagsstämma den 9 maj 2023, kl. 15.00. Förutom ärenden om årsredovisning och revisionsberättelse ska stämman också behandla ärende om arvoden till styrelse och revisorer, val av auktoriserad revisor och övriga funktionärer samt i övrigt ärenden av mer formell karaktär som upptas vid bolagsstämmor.-
182kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
747kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalens verksamheter styrs av olika styrdokument såsom policyer, strategier och planer. En policy är ett styrdokument som anger Region Jämtland Härjedalens värdering i en fråga eller förhållningssätt till något. Enligt regionstyrelsens reglemente ansvarar regionstyrelsen för att ta fram övergripande styrdokument för regionen och hålla dem aktuella. Ett förslag till policy för informationsförsörjning har tagits fram.
Information som en av organisationens viktigaste tillgångar förutsätter systematiska och väl genomarbetade arbetssätt, dels för att säkerställa riktigheten, dels så att informationen finns tillgänglig för att skapa nytta i verksamheten. Inom Region Jämtland Härjedalen pågår därför ett arbete med att uppdatera och skapa styrande strategier, regler, riktlinjer och rutiner för att öka kvalité och nytta inom ramen för informationsförsörjningen.
Med god informationsförvaltning avses en informationsförvaltning som genomförs i enlighet med gällande lagstiftning, regelverk och krav i styrdokument. Informationsförvaltningen ska utgöra ett bidrag till god hushållning med organisationens resurser via väl utformade processer och tillämpningar för informationshanteringen. Detta ska genomföras på ett sådant sätt att man uppfyller behoven från användare i verksamheten, allmänhetens behov samt kraven i offentlighetslagstiftningen och andra författningskrav som ställs på Region Jämtland Härjedalen.
För att underlätta styrningen av Regionens verksamheten mot en god informationsförvaltning behövs en avsiktsförklaring i form av policy för att vägleda verksamhetens arbete.-
146kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Den första biobankslagen trädde i kraft den 1 januari 2003 (2002:297). Den 25 januari 2023 beslutades om en ny biobankslag (2023:38) som ska träda i kraft den 1 juli 2023. I korthet innebär den nya lagen ett utökat tillämpningsområde genom att dess bestämmelser ska tillämpas direkt på identifierbara prover som samlas in, bevaras eller används för vård, forskning eller produktionsframställning. Avvikande bestämmelser i annan lag ska inte längre ha generellt företräde framför den nya lagen. Systemet med primär- och sekundärbiobanker tas bort. Samtycke till att samla in och bevara prover för provgivarens vård eller behandling ska inte krävas om patienten har samtyckt till vård eller behandling enligt patientlagen eller tandvårdslagen och fått viss information.
Region Jämtland Härjedalen har två biobanker registrerade till IVO. Biobanksfrågorna har genom åren varit relativt anonyma i Region Jämtland Härjedalen och har under 2022, med anledning av bland annat det nya lagförslaget, varit föremål för översyn. (HSN/625/2022).
I översynen framkommer att Region Jämtland Härjedalen, genom anslutningsavtal till huvudöverenskommelse för biobanksinfrastruktur, ingår i Biobank Sverige (BBS) som är ett samarbete mellan hälso- och sjukvård, universitet, näringsliv och patientorganisationer för att stärka förutsättningarna för medicinsk forskning och bidra till en god diagnostik och behandling av patienter (RS/1719/2018). Biobankssamordnarna är regionernas ingång till BBS Regionstyrelsen beslutade 2022-06-20 om att ansluta sig till Biobank Sveriges nationella projekt för samordning och implementering av den nya lagen mot en kostnad av 91 tkr/ år under två år. I avtalet ingår att bistå med 50-100% lokala resurser.
Enligt samverkansavtalet med Biobank Sverige ska en lokal biobanksamordnare utses som bl a har till uppdrag att ge stöd i biobanksfrågor inom regionen samt verka för gränsöverskridande kvalitetsutveckling i biobanksfrågor inkl medverka till lösningar för efterlevnad av biobankslagen inom regionen. För uppdraget som biobanksamordnare har Region Jämtland Härjedalen haft en resurs på 25%. I övrigt saknas lokala administrativa resurser.
I den nationella strukturen för biobanksfrågor finns sex Regionala Biobankscentrum (RBC) varav ett i norra regionen som inrättades 2011, där Region Jämtland Härjedalen ingår tillsammans med regionerna i Norrbotten, Västerbotten och Västernorrland. Detta har tidigare finansierats med hjälp av statsbidrag men som upphört från 2023. Regionstyrelsen förväntas fatta beslut om fortsatt deltagande och finansiering av samordning från 2023 i ett separat ärende enligt rekommendation från Norra sjukvårdsregionförbundet (NRF) till en kostnad motsvarande 143 tkr/år som sen kommer att ingå i samverkansavtalet om sjukvårdsregional vård. (RS/68/2023)
Dåvarande Jämtlands läns landsting fattade 2009 beslut om att leverera uppgifter till ett nationellt samordnat biobanksregister (LS/1266/2008) som då utvecklades och driftades av Inera AB. 2018 konstaterades att den nya versionen av registret inte hade tillräcklig funktionalitet och att det i Ineras framtida strategi inte ingick att utveckla och förvalta systemet så därför erbjöds regionerna registret. Från 2021 förvaltar och utvecklar Region Uppsala det Svenska Biobanksregistret (SBR) där Region Jämtland Härjedalen ingår i avtalssamverkan enligt kommunallagen tillsammans med övriga regioner (HSN/1491/2020). För detta faktureras, utifrån befolkningsmängd, vår region cirka 126 tkr per år under 2022-2025, därefter ska summan ses över. Förvaltning av SBR inom Region Jämtland Härjedalen behöver byggas upp.
Sammanfattningsvis saknas resurser i Region Jämtland Härjedalen för att uppfylla lagkrav och krav som tecknats i avtal med Biobank Sverige, Svenska Biobanksregistret samt det Regionala Biobankscentret. För att fullgöra kraven och uppdraget behövs en utökning av tjänst som biobankssamordnare från 25% till 40%, inrättande av 50% biobankshandläggare inkl omkostnader samt kostnader för handläggare av lager för biobanksprover i Västerbotten, sammanlagt 653 000 kronor. Därutöver behöver kostnaderna för avtalet med Biobank Sverige och avtalet med Svenska Biobanksregistret motsvarande 217 000 kronor finansieras.
Enligt den nya lagen ska en biobank inrättas av en juridisk person som blir dess huvudman med ansvar för att det finns förutsättningar att bedriva verksamheten enligt lagstiftningen och ska utse vem som ska vara ansvarig för biobanken. Inom Region Jämtland Härjedalen är, enligt den nuvarande lagstiftningen, FoU direktören utsedd som biobanksansvarig och föreslås få fortsatt uppdrag även när nya lagen träder i kraft från 1 juli 2023.
Politiskt sett har biobanksfrågorna beslutats av antingen regionstyrelsen eller av hälso- och sjukvårdsnämnden. Då nya biobankslagen innebär att avvikande bestämmelser i annan lag inte längre ska ha generellt företräde behöver regionen besluta om vilket politiskt organ som ska ansvara för biobanksfrågorna och föra in det i dess reglemente. Eftersom biobank handlar både om hälso- och sjukvård och forskning föreslås ansvaret ligga på regionstyrelsen.-
180kb Ladda ner dokument
-
-
27
Uppdaterad rekommendation för assisterad befruktning- dubbeldonation med anledning av ändring i lagen om genetisk integritet
Januari 2019 kom en ändring i lagen om genetisk integritet (2016:351) som innebar att kravet på att det blivande barnet har en genetisk koppling till minst en förälder togs bort. Med anledning av ändringen blev det tillåtet att utföra assisterad befruktning med dubbeldonation (DD) och embryodonation (ED).
Styrelsen för Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) beslutade vid sitt sammanträde den 18 november 2022 om en revidering av rekommendation om enlighet i regionernas erbjudande av offentligt finansierad assisterad befruktning.
I rekommendationen anges vilka som kan komma i åtnjutande av regionfinansierad assisterad befruktning, åldersgränser med mera.
I samverkan med övriga regioner föreslås tillsvidare enbart dubbeldonation med anledning av att embryodonation behöver utredas mer och först kan bli aktuellt om några år då de som ska donera sina embryon, på grund av smittorisken, måste vara provtagna enligt en viss procedur samt att de ska vara färdiga med sin egen familjebildning. Beslut om införande av embryodonation får därför fattas vid senare tillfälle.
Behovet av dubbeldonation är oklart vilket gör att ekonomiska beräkningar saknas liksom uträkning för eventuella merkostnader för Region Jämtland Härjedalen.
Uppskattningsvis handlar det om mellan noll och fem dubbeldonationer per år.
Den nya lagstiftningen har inte åtföljts av statlig finansiering och det står varje region fritt att besluta om avgifter i samband med assisterad befruktning. I ett tidigare ärende (RS/1016/2016) om assisterad befruktning beslutades att införa en avgift på 2 500 kr för alla former av assisterad befruktning samt att avgiften inte ska ingå i högkostnadsskyddet. Vilket föreslås gälla även för assisterad DD.
Kvinnokliniken planerar att från 1 januari 2024 ta emot vårdbegäran avseende DD.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2023-03-28--29 § 55 och tillstyrker hälso- och sjukvårdsnämndens förslag.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Coompanion – Kooperativ Utveckling Jämtlands län är en ekonomisk förening som främjar kooperativt företagande, och Region Jämtland Härjedalen är en av medlemmarna. Coompanion ser ett behov av att uppdatera sina stadgar, för att säkerställa att dessa harmoniserar med nuvarande lagstiftning samt förändringar i hur föreningen arbetar med styrelse, revisorer och valberedning. Den senaste revideringen av stadgarna antogs på föreningsstämman 2018. Förslag på nya stadgar kommer att läggas fram till beslut på föreningens stämma som är planerad att genomföras i slutet på april.
De förändringar som nu föreslås i stadgarna kan sammanfattas enligt nedan:- Byte av namn från Coompanion – Kooperativ Utveckling Jämtlands län ekonomisk förening till Coompanion kooperativ utveckling Jämtland Härjedalen ekonomisk förening.
- Skrivningen ”socialt företagande” inkluderas i föreningens ändamål.
- Referens till lagen 1987:667 ersätts av referens till ”lagen om ekonomiska föreningar”. Detta då lag 1987:667 inte längre är giltig.
- Skrivningen om överföring av minst 5% av överskottet till reservfonden utgår, då detta inte längre är ett lagkrav.
- Två ordinarie revisorer och två ersättare ersätts av två ordinarie revisorer.
- Tre ordinarie ledamöter för valberedningen och tre ersättare ersätts av tre ordinarie ledamöter för valberedningen.
Den tidigare skrivningen om styrelsen var enligt följande:Styrelsen skall bestå av sju ordinarie ledamöter och högst sju ersättare. Styrelsen skall utses enligt följande;
- En ordinarie ledamot och en personlig ersättare väljs av föreningsstämman på förslag av landstingskommunen,
- En ordinarie ledamot och en personlig ersättare väljs av föreningsstämman på förslag av primärkommunerna,
- Minst tre ordinarie ledamöter och tre personliga ersättare från övriga kooperativa föreningar väljs av föreningsstämman,
I första hand skall den personligt valde ersättaren kallas till styrelsens sammanträden, och i andra hand skall ersättare kallas i den ordning de blivit valda.
Den nya skrivningen om styrelsen föreslås vara:
Styrelsens utses enligt följande:- Två ledamöter väljes på förslag från Region Jämtland Härjedalen
- Två ledamöter väljs på förslag från primärkommunerna
- Tre ledamöter utses från övriga medlemmar.
- Föreningsstämman kan därutöver utse högst tre ersättare.
Region Jämtland Härjedalen har både under denna och föregående mandatperiod nominerat två ledamöter och en ersättare. Föreslagen förändring innebär således ingen förändring för regionens nominering till Coompanions styrelse.
De detaljerade ändringsförslagen finns i dokumentet ”Förslag till justerade stadgar 2023 Coompanion kooperativ utveckling Jämtland Härjedalen ek för”.-
169kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
29
Svar på motion från Karin Thomasson (MP) och Conny Wahlström (MP) om synliggörande av Jïemhten Herjedaelien Dajve - samisk förvaltningsmyndighet
Karin Thomasson (MP) och Conny Wahlström (MP) har i en motion yrkat på att Region Jämtland Härjedalens uppdrag som samisk förvaltningsmyndighet tydligare ska synliggöras på den externa webbplatsen, regionjh.se.
Arbetet med att synliggöra de samiska språken är ett omfattande arbete. I Regionplanen 2023-2025 uttrycks regionens ansvar att synliggöra och främja samisk kultur och samiska språk. I regionstyrelsens verksamhetsplan för 2023 har ett särskilt mål inom området tagits fram där styrelsen pekar på behovet av systematik och att det krävs en plan för arbetet.
”För att kunna bemöta samerna på deras egna språk behöver Region Jämtland Härjedalen arbeta systematiskt och utifrån en plan när det gäller den information som ska finnas på de samiska språken.”
I verksamhetsplanen finns ett uppdrag att påbörja ett arbete med översättning av patientinformation samt annan relevant information till de samiska språken.
Då det gäller regionen webbplats så togs nuvarande webbplats fram 2016 i anslutning till regionbildningen. Det primära syftet med förstasidan för regionjh.se var då att verka platsvarumärkesstärkande, dvs. att lyfta och marknadsföra platsen Jämtland Härjedalen. Detta då varumärkesarbetet (för såväl plats och organisation) var nytt och högprioriterat, men också för människor i allt högre utsträckning googlar den information de söker och att webbplatsers startsida därmed förlorat sin roll som startpunkt i navigationen.
Sedan 2022 pågår ett omfattande arbete kopplat till regionens webbplatser som bland annat kommer att resultera i en ny extern webbplats med mer renodlat innehåll. En förstudie kring syfte, innehåll och design för regionjh.se pågår nu och kommer att färdigställas under våren. Det är troligt är vi där kommer ha bättre möjligheter att synliggöra rollen som samisk förvaltningsmyndighet.
I väntan på ny webbplats har rubriken ”Samisk förvaltningsmyndighet” lagts till i menyn som heter ”Genvägar” i sidfoten på regionjh.se. Då finns länken åtkomlig inte bara från förstasidan utan oavsett vilken sida besökaren befinner sig på. Via länken når man information om Region Jämtland Härjedalen som samisk förvaltningsmyndighet och vad det innebär och hur regionen arbetar med samiska frågor. Här finns även information om övriga nationella minoriteter och deras rättigheter.-
173kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
204kb Ladda ner dokument
-
-
1. Regionens revisorer: Fyllnadsval av revisor för perioden fram till och med 2027-03-30 istället för Daniel Danielsson (C) som avsagt sig uppdraget
2. Svensk kollektivtrafik: Nominering av två ledamöter till styrelsen för perioden från och med bolagsstämma 2023.
3. Jämtland Härjedalen Turism ek. förening: Återkallande av uppdrag som ombud och ombudsersättare (2 ombud och 2 ombudsersättare), samt val av ett ombud och en ombudsersättare.
4. Almi företagspartner Mitt AB: Fyllnadsval av lekmannarevisor för perioden fram till och med april 2027 i stället för Daniel Danielsson (C) som avsagt sig uppdraget.
5. Almi företagspartner Mitt AB: Nominering av två ledamöter (en man och en kvinna) för perioden från och med bolagsstämma 2023. (Tidigare nominerades två män och två kvinnor. Almi vill att vi pekar ut vilken man och kvinna som nomineras.)
6. Paragrafen förklaras omedelbart justerad.
Bilagor
-
351kb Ladda ner dokument
-