Möte 2022-02-16
-
För att begränsa risken för smittspridning genomförs regionfullmäktiges sammanträde digitalt med samtliga ledamöter utom presidiet på distans.
Allmänheten, media, revisorer och icke tjänstgörande ersättare uppmanas att följa fullmäktiges sammanträde via webbsändningen.
www.regionjh.se/webbtvBilagor
-
68kb Ladda ner dokument
-
-
Tjänstgörande ledamöter och ersättare ska koppla upp sig för närvarokontroll kl. 12.30
-
Tid för justering 24 februari kl.13.00
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning har tillkännagivande om sammanträdet och föredragningslista över de ärenden som ska behandlas vid sammanträdet meddelats på regionens anslagstavla och gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.
-
1. Stefan Hallgren (C) avsäger sig den 26 november 2021 uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Länsstyrelsen meddelar i protokoll den 15 december 2021 att Per-Johan Skoglund (C) utses till ersättare i Stefan Hallgrens ställe.
2. Annakarin Olsson (C) avsäger sig den 30 november 2021 uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Länsstyrelsen meddelar i protokoll den 15 december 2021 att Sara Wikman (C) utses till ersättare i Annakarin Olssons ställe.
3. Anders Frimert (S) avsäger sig den 6 december 2021 uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
Länsstyrelsen meddelar i protokoll den 15 december 2021 att Maud Fortuna (S) utses till ledamot i Anders Frimerts ställe, samt att Alvi Berglund (S) utses som ersättare i Maud Fortunas ställe.
4. Mari Olofsson (S) avsäger sig den 8 december 2021 uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
Länsstyrelsen meddelar i protokoll den 9 februari 2022 att Leif D Sivertsson (S) utses till ledamot i Mari Olofssons ställe, samt att Elmer Andersson (S) utses som ersättare i Leif D Sivertssons ställe.
5. Rasmus Ericsson (KD) avsäger sig den 27 december 2021 uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
Länsstyrelsen meddelar i protokoll den 10 februari 2022 att Lena Östling (KD) utses till ersättare i Rasmus Ericssons ställe.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
504kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
7
Fullmäktiges presidiums information 2022
-
Ca 1.5 timme
-
1. Medborgarförslag om anställda vid Region Jämtland Härjedalen kan erbjudas laddning till privata elbilar (RS/77/2022) fördelas till regionstyrelsen och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 21-22 juni 2022.
--------------
2. Motion från Ronny Karlsson (SD) om PSA-prov (RS/106/2022) fördelas till hälso- och sjukvårdsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 21-22 juni 2022.
3. Motion från Ronny Karlsson (SD) om veckoslutstjänstgöring (RS/105/2022) fördelas till hälso- och sjukvårdsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 21-22 juni 2022.
4. Motion från Elin Hoffner (V) om införande av Hälsoekonom i Region Jämtland Härjedalen (RS/114/2022) fördelas till regionstyrelsen och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 21-22 juni 2022.
5. Motion från Elin Hoffner (V) om att dö i ensamhet i den palliativa vården (RS/115/2022) fördelas till hälso- och sjukvårdsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 21-22 juni 2022.
6. Motion från Marie Svensson (V) om stöd till Kvinnojouren i Jämtlands län (RS/116/2022) fördelas till regionala utvecklingsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 21-22 juni 2022.Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
313kb Ladda ner dokument
-
-
10
Regionstyrelsens rapport till regionfullmäktige 2022
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden
Regionala utvecklingsnämnden
Gemensamma nämnden för upphandling
Gemensamma nämnden för samverkan
Gemensamma nämnden för Närvård Frostviken
Patientnämnden
Regionens revisorer -
- Granskning av samverkan gällande barn och unga med psykisk ohälsa (RS/625/2021
- Granskning av samverkan gällande barn och unga med psykisk ohälsa (HSN/1405/2021)
- Granskning av samverkan gällande barn och unga med psykisk ohälsa (RUN/500/2021)
- Granskning av löner och arvoden (RS/688/2021)
- Granskning av personalförsörjning (RS/719/2021)
- Granskning av personalförsörjning (RS/1574/2021)
Bilagor
-
Vid varje fullmäktigesammanträde har ledamöter och tjänstgörande ersättare tillfälle att ställa frågor i dagsaktuella ämnen som berör regionens verksamhet eller roll i samhället till någon ledamot i regionfullmäktige, regionstyrelsen, hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden. Frågorna ska vara korta och muntliga liksom svaren. Frågor och svar begränsas till två minuter vardera. En följdfråga får ställas och besvaras.
Frågestunden får vara högst 30 minuter vid varje sammanträde.
-
1. Interpellation från Jenny Sellsve om tillgängligheten inom psykiatrin.
2. Fullmäktigefråga från Bengt Bergqvist (S) om Framtiden för Odensala hälsocentral.
3. Fullmäktigefråga från Ronny Karlsson (SD) om personalbrist på sjukhuset.
4. Fullmäktigefråga från Lars-Erik Olofsson (KD) om situationen vid ortopedkliniken.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
72kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
310kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Tjänstgörande ledamöter och ersättare ska koppla upp sig för närvarokontroll 08.00
-
Vid varje fullmäktigesammanträde har allmänheten möjlighet att ställa frågor till antingen en namngiven fullmäktigeledamot eller ett visst parti. Frågorna ska vara skriftliga och undertecknade av frågeställaren. Lämna gärna in frågorna i god tid och senast tre vardagar före sammanträdet, dvs senast torsdag 10 februari kl. 13.00. Frågorna besvaras vid en särskild angiven punkt under sammanträdet. Frågeställaren har möjlighet att delta antingen digitalt eller fysiskt.
Respektive fullmäktigeledamot eller parti ansvarar för att den som ställt frågan och övriga partier i fullmäktige får skriftliga svar vid eller efter sammanträdet.
Frågorna kan lämnas in till receptionen i Regionens hus, mejlas till region@regionjh.se eller skickas till:
Region Jämtland Härjedalen
Box 654
831 27 Östersund
Kontakta Charlotte Funseth, charlotte.funseth@regionjh.se, 063-147551 om det finns avsikt att delta. -
Region Jämtland Härjedalen har mottagit ett medborgarförslag om att grundutbildade sjuksköterskor på den palliativa enheten vid Östersunds sjukhus som önskar läsa specialistutbildning (VUB) i palliativ omvårdnad måste ges samma möjligheter till studiemedel som de med studiemedel inom VUB Anestesi-, narkos- och operation.
Region Jämtland Härjedalen ser precis som förslagsställaren vikten av god kompetens inom den palliativa vården. Till stora delar motsvarar förslaget de möjligheter till studiemedelsansökan som finns redan idag. Vilka utbildningsplatser som erbjuds med studiemedel är dock en prioriteringsfråga, utifrån verksamhetens mest angelägna behov, precis som nivån på ersättningen utifrån en begränsad budget och stor efterfrågan. Redan i dagsläget har man som grundutbildad sjuksköterska möjlighet att söka studiemedel till en specialistutbildning, oavsett inriktning. Ett exempel är en pågående utbildningsinsats inom palliativ vård med stöd av studiemedel från regionen som beräknas vara klar till sommaren 2022.
Som en del i satsningen personalbefrämjande åtgärder i Regionplan och budget 2021-2023 beslutade regionstyrelsen 2020-12-08 § 230 om en utökning av budgeten för studiemedel med ytterligare 2 mkr årligen från 2021, totalt 8,2 mkr per år. Syftet var att utöka antalet studiebidrag och att därigenom bredda de befattningsområden studiemedlen riktar sig till. Inriktningen för tillämpningen för studiemedlen ska fortsatt utgå från verksamhetens behov och prioritering sker enligt regionens befintliga planeringsprocess. En årlig behovsinventering görs av vilka befattningar som under nästkommande år ska prioriteras avseende studiemedel. Bristsituationen, tillgängliga utbildningsplatser samt beslutad budget utgör grund för prioriteringen vilken kan variera över tid.
De ansökningar som inkommer med önskemål om studiemedel för palliativ omvårdnad behöver därmed fortsatt behandlas i ordinarie prioriteringsordning. Med anledning av ovanstående bör medborgarförslaget anses besvarat.-
166kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
175kb Ladda ner dokument
-
-
Vänsterpartiet inkom den 2021-10-13 med en motion som yrkar på att det ska finnas en ungdomsmottagning i varje kommun i Region Jämtland Härjedalen samt att uppdra till regionfullmäktige att utreda förutsättningarna för att etablera en digital ungdomsmottagning i Region Jämtland Härjedalen. Svaret har beretts av Folkhälsoenheten i samverkan med primärvård och regional utveckling, frågan har lyfts i SamReKO HSI samt i det länsövergripande nätverket för sexuell och reproduktiv hälsa.
Ungdomsmottagningar (UM) finns i dagsläget i tre av länets åtta kommuner vilket i praktiken skapar en ojämlik tillgång till behovsanpassad vård och stöd för länets unga. Besöksstatistik visar att verksamheten idag inte når ut brett över länet. Länets UM drivs av RJH i samverkan med länets kommuner, bland annat genom att kommuner finansierar en kurator samt lokaler på de orter UM finns.
En sammantagen bedömning av erfarenheter från verksamma inom primärvård, mödravård och elevhälsa tillsammans med ungdomars uttryckta behov styrker utveckling av verksamheten. UM bör finnas där unga är, tillgängligheten är särskilt viktig för de unga som av olika skäl har svårt att förflytta sig över länet. Det bör även betraktas som ett viktigt led i arbetet för en mer jämlik vård i linje med utvecklingsarbetet för en god och nära vård.
En lägstanivå för att finansiera personalbehovet för att driva UM en dag i veckan i en av länets kommuner beräknas uppgå till ca. 350 000 kronor årligen. Det motsvaras av en barnmorska, en kurator samt läkare var sjätte vecka och förutsätter att samverkan med kommuner kring lokaler kan säkerställas och att Strömsunds UM fortsatt kan drivas av statsbidrag som är fallet idag. Med hänsyn till länets förutsättningar där den största delen av målgruppen finns i Östersund skulle ett upplägg med en basmottagning i Östersund där all personal har sin anställning bidra till att säkerställa målgruppsspecifik kompetens i hela länet.
Sammantaget finns det flera olika beprövade arbetssätt runt om i landet för att göra UM tillgänglig för fler unga. Vilket eller vilka arbetssätt som bör föreslås för att utveckla länets ungdomsmottagningsverksamhet kräver vidare utredning och bör hanteras via Barnarenan och SamReko HSI.
Det finns i dagsläget planer på att utveckla arbetet med UM online i länet, exempelvis med chattfunktion, vilket kan bidra till att sänka tröskeln ytterligare och nå fler unga. Underpandemin har UM i Östersund startat upp digitala besök, erfarenheterna är dock att unga i högre utsträckning väljer fysiskt besök framför digitalt besök. Det kan ändock vara viktigt att digitala alternativ finns för att stärka tillgängligheten och möjliggöra för de som inte vill besöka en fysisk mottagning att få det stöd de behöver, vilket styrks av en nationell kartläggning av arbete på UM i landet som gjorts genom SKR.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2022-01-25 § 29 och tillstyrker hälso- och sjukvårdsnämndens förslag.Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
625kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige fastställer varje år en regionplan med budget som innehåller övergripande mål och ekonomiska ramar för de kommande tre åren. Regionplanen med budget är det övergripande styrdokumentet som utgör grunden för verksamheternas årliga planering och budgetarbete. Regionplan 2022-2024 fastställdes av regionfullmäktige den 20 oktober 2021, § 126. Ett förslag på reviderad plan har nu tagits fram utifrån förändringar i de ekonomiska förutsättningarna. Revideringar handlar därför främst om justering av de ekonomiska aspekterna samt budgetramar.
En ny skatteunderlagsprognos publicerades 16 december 2021. Den nya prognosen medförde en förbättring av Region Jämtland Härjedalen finansiering via skatteintäkter och generella statsbidrag under planperioden 2022-2024. De nya förutsättningarna skapade ett handlingsutrymme på 18 mkr under 2022. I förslag till reviderad regionplan har följande tillägg gjorts:- 8,4 mkr Kompetensförsörjning, Att vara en attraktiv arbetsgivare är avgörande för regionen. Genom att avsätta resurser till kompetensutveckling ges medarbetare ökade möjligheter till fortbildning.
- 3,6 mkr 80-90-100 modellen. Det ska vara möjlighet för den som vill att stanna längre i arbetslivet, denna prioritering breddar 80-90-100-modellen till att omfatta fler delar inom vården.
- 2,0 mkr Ungdomsmottagningen samt Barn och ungdomspsykiatrin, Våra barn och ungas psykiska ohälsa är ett viktigt område och därför avsätts 2,0 mkr till det området fördelat till BUP 1 mkr och till ungdomsmottagning 1 mkr.
- 2,0 mkr Organisationsbidrag, Kulturen har tagit mycket stryk under coronapandemin och mycket verksamhet har stått stilla. Folkbildningen och det ideella föreningslivet spelar en stor roll när det gäller att hålla samhället igång genom otaliga kulturföreningar, idrottsföreningar, pensionärsorganisationer, med mera. Civilsamhället är också centralt i arbetet med folkhälsa och mot ofrivillig ensamhet.
- 1,0 mkr Prioritering 1 avseende kultur för barn och unga. Många barn och unga har gått miste om scenkonst som musik, teater och dans under nästan två års tid. Satsning 1 miljon kronor för att kunna erbjuda ännu mer kultur för barn och unga i hela länet.
- 1,0 mkr Prioritering avseende etableringsarbetet. Regionen har drivit ett etableringsprojekt för nya företag, nya invånare och därmed stärkt skattekraft. Projektet avslutas under året och verksamheten kan nu fortsätta
Utöver detta har fler riktade statsbidrag lyfts in i budget för 2022. Följande riktade statsbidrag har lagts till:- 76 mkr Uppskjuten vård
- varav 4 mkr till ungdomsmottagningen
- varav 4 mkr till Barn och ungdomspsykiatrin
- varav 68 övergripande Hälso- och sjukvård - 12 mkr Riktat tillskott hälso-och sjukvård
-varav 4 mkr verksamhetsutveckling kvinna
- varav 4 mkr verksamhetsutveckling ortopedi
- varav 4 mkr verksamhetsutveckling kirurgi - 6 mkr Kollektivtrafik
För att få en tydligare koppling mellan regionplanens strategier och den regionala handlingsplanen för patientsäkerhet som ska utarbetas under 2022 har förtydliganden gjorts i Strategi för god vård. Utöver det är justeringarna i regionplanens målavsnitt väldigt få och handlar framförallt om redaktionella justeringar.
Regionplan och budget 2022-2024 omfattar fyra strategier som sammantaget beskriver önskad utveckling i Region Jämtland Härjedalen de närmaste åren. För att följa hur olika delar utvecklas finns under varje strategi några indikatorer. I planen anges också drift- och investeringsbudget och resultat-, balans- och finansieringsbudget för de närmsta tre åren. I bilagor återfinns en förteckning över Region Jämtland Härjedalens styrdokument och ekonomiska planeringsförutsättningar.Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
De övergripande målen och inriktningen för kollektivtrafikens utveckling återfinns i gällande trafikförsörjningsprogram för perioden 2021–2026 (RUN/278/2019). Programmet är övergripande till sin karaktär och de konkreta förändringarna av trafikutbudet kommer att hanteras genom bland annat årliga trafikplaner.
Beslut om trafikplaner fattas av regionala utvecklingsnämnden. I de fall det handlar om trafikförändringar av betydande karaktär eller då det finns behov av ökad finansiering behövs beslut även i regionfullmäktige.
Detta ärende avser trafikplan för trafikåret 2023, T23, som har trafikstart i december 2022. Trafikplanen redovisar förslag på förändringar inom tåg- och busstrafiken i länet. För vissa objekt som lyfts krävs ytterligare utredning för att fastlägga lösning och kostnader.
Trafikförändringarna under 2023 bedöms ge positivt bidrag till målen i trafikförsörjningsprogrammet genom förbättrade resmöjligheter och ökad tillgänglighet, framför allt för arbets- och studieresor.
Jämfört med den preliminära budgetram som nämnden tilldelats för 2023 i Regionplan och budget 2022–2024 (RS/261/2021) bedöms budgetramen behöva utökas med 5 miljoner kronor för de trafikförändringar som föreslås i trafikplan för T23.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2022-01-25 § 27 och tillstyrker regionala utvecklingsnämndens förslag.Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
Ett borgensåtagande innebär att regionen åtar sig att fullfölja betalningsförpliktelser för bolagets/låntagarens räkning om denne inte kan göra det. Bolagens villkor för finansieringen ska vara marknadsmässig och motsvara den bolagen skulle erhålla om de hade varit ett fristående bolag.
När regionen tecknar borgen för ett lån som ett regionalt bolag tar upp, krävs det enligt EU-lagstiftning om statsstöd att regionen ersätts i form av borgensavgift. Bolagens villkor för finansieringen ska vara marknadsmässig och motsvara den bolagen skulle erhålla om de hade varit ett fristående bolag utan regionalt ägande.
Regionen ska även för andra än de helägda bolagen ta ut en borgensavgift.
Region Jämtland Härjedalen tillämpar en metod för beräkning av borgensavgifter som tar sin utgångspunkt i marknadsmässiga räntor och justeras individuellt med hänsyn tagen till aktuell kapitalbindning samt det individuella bolagets/företagets finansiella status.
För att erhålla en marknadsmässig borgensavgift ska avgiften motsvara ränteskillnaden för huvudgäldenären mellan lån med regional respektive utan regional borgen.
Hänsyn skall inte bara tas till marknadsmässig ränta utan även kostnadsbesparingen som blir för bolaget när inte pantbrevsupplåning behöver bedrivas, denna kostnadsbesparing skall adderas till borgensavgiften.
Därutöver läggs en administrativ kostnad på bolaget, denna kostnad kan variera beroende på regionens behov av extern konsulthjälp samt övrig administration vid upplåningstillfället. Bolaget som ansöker om borgen belastas med de övriga kostnader som uppkommer vid fastställandet av borgensavgiften.
Nivån på borgensavgiften bestäms vid varje upplånings- och omsättningstillfälle utifrån löptid, belopp och finansiellt status hos bolaget.
Vid rörlig ränta måste borgensavgiften stämmas av årligen.-
155kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
När länet hade landets högsta sjukpenningtal 2015 upprättade regionfullmäktige en långsiktig utvecklingsplan (LUP) för minskade sjukskrivningar och ökat frisktal. Planen avser perioden 2015–2027. Denna LUP reviderades 2019 med nya mål och aktiviteter.
Målsättningar utifrån revidering av LUP 2019 är
År 2023 ska Region Jämtland Härjedalen ha:
- Minskat differensen mellan kvinnor och mäns sjukpenningtal ned till 60 procent jämfört med år 2018.
- Frågan om våld ställs och journalförs enligt rutin vid lägst 30 procent av sjukskrivningsärendena
- Rehabplan för arbetsåtergång ska finnas i Cosmic för lägst 30 procent av personer med utfärdade sjukintyg längre än 30 dagar.
- Etablerat de arbetssätt som Nationella kunskapsstyrningen förordar för programområdet Rehabilitering/Habilitering/Försäkringsmedicin.
- Sjukfrånvaro för Regionens medarbetare som hållbart och över tid understiger 5 procent.
År 2027 ska Region Jämtland Härjedalen ha:
- Minskat differensen mellan kvinnor och mäns sjukpenningtal ned till 50 procent jämfört med år 2018.
- Frågan om våld ställs och journalförs enligt rutin vid lägst 50 procent av sjukskrivningsärendena
- Rehabplan för arbetsåtergång ska finnas i Cosmic för lägst 50 procent av personer med utfärdade sjukintyg längre än 30 dagar.
- Sjukfrånvaro för Regionens medarbetare som hållbart och över tid understiger 5 procent.
Sjukpenningtalet för invånarna i Jämtlands län är sedan några år lägst i landet. Länet har nu också landets mest jämställda sjukpenningtal. Som arbetsgivare har Region Jämtland Härjedalen de senaste 3 åren haft ett sjuktal på kring 5%.
I regionstyrelsens uppföljning av LUP:en som redovisas på styrelsens sammanträde 9 december 2021 framgår att 20 av 21 planerade aktiviteter enligt revideringen 2019 nu är uppnådda, en är pågående. Utifrån ovanstående föreslås att LUP:en avslutas och att målsättningarna överförs som en del av ordinarie verksamhetsplanering och verksamhetsuppföljning.
Trots goda resultat har regionen fortsatt förbättringspotential på det försäkringsmedicinska området för att på ett tillfredsställande sätt stödja individer på vägen från sjukskrivning till arbete, studier eller annan sysselsättning. De försäkringsmedicinska processerna inom Region Jämtland Härjedalen behöver liksom många andra processer kontinuerligt omvärderas och utvecklas.
Målsättningarna och aktiviteterna i LUP:en är till största del implementerade i ordinarie verksamhet.-
165kb Ladda ner dokument
-
-
23
Revidering av tidsplan för Beredningen för översyn av den politiska organisationen för mandatperioden 2023-2026
Regionfullmäktige beslutade den 17 februari 2021 § 17, att tillsätta en särskild bredning för översyn av den politiska organisationen för mandatperioden 2023-2026. Översynen ska utmynna i förslag till ny politisk organisation inför mandatperioden 2023-2026, förslag på arbetsordning och reglementen för den politiska organisationen, förslag till regler för arvoden och ersättningar för förtroendevalda, förslag till regler till stöd för de politiska partierna samt förslag på arbetsformer där teknik och metoder används för att underlätta det politiska arbetet. Regionfullmäktige fastställde i beslutet att den särskilda beredningen skulle lägga fram sina förslag kring den nya politiska organisationen under november 2021 för beslut av fullmäktige senast i februari 2022. Beredningens arbete beslutades påbörjas den 1 mars 2021 och avslutas senast den 1 mars 2022. En förlängning av bredningens arbete beslutades kunna ske vid behov.
Mot bakgrund av omfattningen på beredningens arbete och de noggranna övervägningarna som krävs för att utarbeta ovan angivna förslag är beredningen för översyn av den politiska organisationen 2023-2026 i behov av att förlänga sitt arbete.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2022-01-25 § 25 och tillstyrker beredningens förslag.-
151kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
-
1. Patientnämnden: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2022-12-31 i stället för Johan Bergman (M) som avsagt sig uppdraget.
2. Regionstyrelsen: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2022-12-31 i stället för Mari Eriksson (C) som avsagt sig uppdraget.
3. Regionala utvecklingsnämnden: Fyllnadsval av ledamot för perioden fram till och med 2022-12-31 i stället för Stefan Sundberg (SD) som avsagt sig uppdraget.
4. Gemensam nämnd för närvård i Frostviken: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2022-12-31. Platsen är vakant och ska tillsättas av Socialdemokraterna.
5. Regionstyrelsen: Fyllnadsval av ordförande tillika ledamot för perioden fram till och med 2022-12-31 i stället för Eva Hellstrand (C) som avsagt sig uppdraget.
6. Krisledningsnämnden: Fyllnadsval av ordförande tillika ledamot för perioden fram till och med 2022-12-31 i stället för Eva Hellstrand (C) som avsagt sig uppdraget.
7. Norra sjukvårdsregionförbundet: Fyllnadsval av ledamot för perioden fram till och med 2022-12-31 i stället för Eva Hellstrand (C) som avsagt sig uppdraget.
8. Norrlands nätverk för Musikteater och Dans: Fyllnadsval av ledamot för perioden fram till och med 2022-12-31 i stället för Eva Hellstrand (C) som avsagt sig uppdraget.
9. Regionens samverkansråd: Fyllnadsval av ledamot för perioden fram till och med 2022-12-31 i stället för Eva Hellstrand (C) som avsagt sig uppdraget.
10. Kommuninvest ekonomisk förening: Fyllnadsval av ombud för perioden fram till och med årsstämma 2023 i stället för Eva Hellstrand (C) som avsagt sig uppdraget.
11. Hälso- och sjukvårdsnämnden: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2022-12-31 i stället för Mats E Nilsson (L) som avsagt sig uppdraget.
12. Landstingsbostäder i Jämtland AB: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2022-12-31 i stället för Ulf Pettersson (L) som avsagt sig uppdraget.
Bilagor
-
439kb Ladda ner dokument
-