Möte 2025-10-22
-
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
331kb Ladda ner dokument
-
987kb Ladda ner dokument
-
350kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
2
Sammanträdet öppnas, upprop
-
Protokollet justeras 28 oktober.
-
Enligt regionfullmäktiges arbetsordning har tillkännagivande om sammanträdet och föredragningslista över de ärenden som ska behandlas vid sammanträdet meddelats på regionens anslagstavla och gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.
-
1. Stephen Jerand (KD) avsäger sig den 2 september 2025 uppdraget som ledamot i regionfullmäktige.
2. Björn Lekedal (KD) avsäger sig den 4 september 2025 uppdraget som ersättare i regionfullmäktige.
3. Länsstyrelsen meddelar i protokoll från 7 juli 2025 att Thomas Andersson (C) utses till ledamot i Peter Johanssons (C) ställe samt att Håkan Larsson utses till ersättare i Thomas Anderssons (C) ställe.-
82kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
233kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
567kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
540kb Ladda ner dokument
-
868kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
563kb Ladda ner dokument
-
214kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
688kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
532kb Ladda ner dokument
-
-
7
Fullmäktiges presidiums information 2025
-
1. Motion från Conny Wahlström (MP) och Karin Thomasson (MP) om att ta fram en regional policy för ansvarsfull användning av artificiell intelligens (AI) (RS/725/2025) fördelas till regionstyrelsen och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 25 november 2025.
-----------------
2. Motion från Ronny Karlsson (SD) om stärkt självbestämmande för kvinnor över 42 år gällande hysterektomi (RS/884/2025) fördelas till hälso- och sjukvårdsnämnden och ska besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 28-29 april 2026.
3. Motion från Cristine Persson (C), Johannes Andersson (C), Magnus Rönnerfjäll (C) om Förbättring av folkhälsan i Region Jämtland Härjedalen genom åtgärder mot ohälsosamma levnadsvanor (RS/346/2025) har tidigare fördelats till regionstyrelsen och skulle besvaras vid regionfullmäktiges sammanträde 21-22 oktober. Beredningen av ärendet har blivit fördröjt och därför föreslås att motionen besvaras senast vid regionfullmäktiges sammanträde 25 november.Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
419kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
9
Regionstyrelsens rapport till regionfullmäktige 2025
-
Hälso- och sjukvårdsnämnden
Regionala utvecklingsnämnden
Kollektivtrafiknämnden
Gemensamma nämnden för upphandling
Gemensamma nämnden för Närvård Frostviken
Patientnämnden
Regionens revisorer -
- Granskning av regionens finansförvaltning (RS/279/2025)
- Förtydligande av svaret på granskning av regionens arbete med Agenda 2030 - avseende miljömål (RS/808/2024)
Bilagor
-
Regionfullmäktige beslutade den 26 november 2024, § 144, om förtida avslut av Överenskommelse med Stiftelsen Jamtli verksamhetsåren 2023–2027 samt att uppdra Regionala utvecklingsnämnden att tillsammans med övriga stiftare ta fram ett förslag till ny överenskommelse gällande Jamtlisamråd som kan presenteras för regionfullmäktige senast i november 2025.
Det långsiktiga uppdragsavtalet, som 2022 ändrade namn till långsiktig överenskommelse, har varit ett försök att möta och beskriva huvudfinansiärernas intentioner över tid, den regionala utvecklingsstrategin, de kulturpolitiska målen, den regionala kulturplanen samt museilagen från 2017. Bakgrunden och huvudskälet till förtida avslutet är den externa utredningens tydliggörande av stiftelsens ändamål samt stiftarnas ansvar i relation till ändamålet, det vill säga stiftelsen basuppdrag, men även att rensa i mängden styrande dokument och uppföljning gällande stiftelsen. Från och med 2025 så tecknas endast ettåriga överenskommelser mellan stiftarna och stiftelsen.
Den långsiktiga överenskommelsen reglerade även de samråd med politisk- och tjänstemannarepresentation från stiftelsen, regionen och kommunen, även kallat Jamtlisamråd. Regleringen gäller exempelvis antal samråd under verksamhetsåret, uppföljning av ekonomi, verksamhet och överenskommelser samt andra avgörande förändringar. En central del i samrådet bör vara att samtliga stiftare finns representerade med andra representanter än som är valda till stiftelsens styrelse.
Under 2025 har samrådet reglerats i den årliga överenskommelsen med stiftelsen. Samrådets representanter är överens om att detta fortsättningsvis bör vara en gällande ordning. Förutsättningen är då att kommande årliga överenskommelser behöver beslutas av samtliga stiftare och stiftelsen gemensamt.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-09-30 § 149 och tillstyrker regionala utvecklingsnämndens förslag.Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade den 11 juni 2024, § 74, att godkänna slutrapporten ”8 perspektiv Stiftelsen Jamtli” av den externa utredning som genomförts under 2023 och 2024. För att möta utredningens resultat och reflektioner så beslutade nämnden även om en fortsatt hantering som bland annat innebar att revidera gällande samarbetsavtal mellan Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun. Avtalet reglerar bland annat ansvar och kostnadsfördelning mellan parterna samt att beslut avseende nyinvesteringar och större underhållsinvesteringar ska föregås av gemensam beredning. Avtalet anger även riktlinjer för tillsättande av ledamöter i stiftelsens styrelse, anpassning till administrativa system, information och redovisning från stiftelsen.
För att tydliggöra roller och ansvar mellan stiftarna beslutade regionfullmäktige den 26 november 2024, § 145, att säga upp gällande samarbetsavtal för att ta fram ett nytt samarbetsavtal som innefattar alla stiftare, det vill säga även Heimbygda och Jämtlands läns konstförening. Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun har finansieringsansvaret för Stiftelsen Jamtli men övriga stiftare har en viktig del i övrigt ansvar för stiftelsen. Processen med ett nytt samarbetsavtal har skett i särskilda samråd mellan Region Jämtland Härjedalen, Östersunds kommun, Heimbygda och Jämtlands läns konstförening.
Ändringar i avtalet har föreslagits för att bättre stämma överens med gällande stadgar för stiftelsen. De gemensamma kostnader för driften av stiftelsens verksamhet som ersätts av huvudmännen fördelas fortsättningsvis med 65 % på regionen och 35 % på kommunen. Kostnader för verksamheter som beställs ensidigt av en part och som ligger utanför det gemensamma grunduppdraget bekostas i sin helhet av den beställande parten. Förslaget innebär även att samarbetsavtalet ska ses över för eventuell revidering varje ny mandatperiod.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-09-30 § 150 och tillstyrker regionala utvecklingsnämndens förslag.Bilagor
-
239kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
-
14
Förtydligande kring resenärer med medföljande barn eller barnvagn i kollektivtrafiken i Jämtlands län (buss)
Vid regionfullmäktiges sammanträde den 28 november 2023, § 144 (RS/677/2023), fattade regionfullmäktige beslut om ny zonindelning, biljetter och priser för den allmänna kollektivtrafiken i Jämtlands län (buss). Oavsiktligt så omnämndes inte två prisvillkor i det fattade beslutet, nämligen resenär med barnvagn inom stadstrafiken och resenär med upp till två medföljande barn upp till 6 år.
Det finns sedan tidigare inget politiskt fattat beslut inom stadstrafiken eller regionaltrafiken att resenärer med barnvagn, samt resenärer med två medföljande barn mellan 0-6 år får åka avgiftsfritt. Det har snarare varit praxis att barn 0-6 år åker avgiftsfritt tillsammans med resenär som har giltigt färdbevis, samt att resenär med barnvagn reser gratis inom stadstrafiken. Inom regionaltrafiken har däremot krav på giltigt färdbevis tillämpats för resenär med barnvagn.
För att säkerställa att likabehandlingsprincipen och lika villkor iakttas, oavsett vilket trafikslag det gäller, föreslås nu att krav på färdbevis införs inom både stadstrafiken och regionaltrafiken. Tidigare hänsyn, så som svårigheter att betala på bussen med barnvagn, bedöms nu underlättas genom möjligheten att betala i appen och kan därför inte längre motivera en kostnadsbefrielse.
Förslaget innebär att från och med den 3 november 2025 ska kraven införas inom både stadstrafiken och regionaltrafiken. Resenär med barnvagn kommer därför inte längre kunna resa gratis i stadstrafiken. Två barn 0-6 år reser avgiftsfritt med resenär som har ett giltigt färdbevis.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-09-30 § 151 och tillstyrker kollektivtrafiknämndens förslag.Bilagor
-
226kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
-
Vid varje fullmäktigesammanträde har ledamöter och tjänstgörande ersättare tillfälle att ställa frågor i dagsaktuella ämnen som berör regionens verksamhet eller roll i samhället till någon ledamot i regionfullmäktige, regionstyrelsen eller nämnd. Frågorna ska vara korta och muntliga liksom svaren. Frågor och svar begränsas till två minuter vardera. En följdfråga får ställas och besvaras.
Frågestunden får vara högst 30 minuter vid varje sammanträde. -
Interpellation från Jörgen Larsson (C) om arbetet för att motverka uranbrytning i alunskiffer.
Bordlagd från tidigare sammanträde:
Interpellation från Catarina Espmark (M) om utveckling av kollektivtrafiken.Bilagor
-
207kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
213kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
17
Onsdag 22 oktober - sammanträdet öppnas, upprop
-
Kulturpris till Peterson-Bergers minne 2025
Regionala utvecklingsnämndens beslut 2025-06-10 § 82
1.Nicklas Strandberg utses till pristagare av Region Jämtland Härjedalens kulturpris till Peterson-Bergers minne 2025.
2. Kulturpriset delas ut vid regionfullmäktige.
Kulturstipendium till Peterson-Bergers minne 2025
Regionala utvecklingsnämndens beslut 2025-06-10 § 83
1. Alwa Molin, Isak Uitto och Óskar Freyr Guðnason utses till mottagare av Region Jämtland Härjedalens Kulturstipendium till Peterson-Bergers minne 2025.
2. Kulturstipendierna delas ut vid regionfullmäktige.
Samiskt stipendium 2025
Regionala utvecklingsnämndens beslut 2025-06-10 § 84
1. Sig-Britt Persson utses till mottagare av Region Jämtland Härjedalens samiska stipendium 2025. 2. Det samiska stipendiet delas ut vid Regionfullmäktige.Bilagor
-
219kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
224kb Ladda ner dokument
-
-
Vid varje fullmäktigesammanträde har allmänheten möjlighet att ställa frågor till antingen en namngiven fullmäktigeledamot eller ett visst parti. Frågorna ska vara skriftliga och undertecknade av frågeställaren. Lämna gärna in frågorna i god tid och senast tre vardagar före sammanträdet, dvs senast torsdag 16 oktober kl. 11.00. Frågorna besvaras vid en särskild angiven punkt under sammanträdet.
Respektive fullmäktigeledamot eller parti ansvarar för att den som ställt frågan och övriga partier i fullmäktige får skriftliga svar vid eller efter sammanträdet.
Frågorna kan lämnas in till receptionen i Regionens hus, mejlas till region@regionjh.se eller skickas till:
Region Jämtland Härjedalen
Box 654
831 27 Östersund
Kontakta Charlotte Funseth, charlotte.funseth@regionjh.se, 063-147551 om det finns avsikt att delta. -
Region Jämtland Härjedalen har mottagit ett medborgarförslag om att utbilda representanter från pensionärsföreningarna och andra föreningar i hur de kan använda Mina sidor på 1177.se. Förslagsställaren menar att dessa personer sedan kan utbilda föreningsmedlemmarna vidare och att detta på sikt borde innebära en kostnadsbesparing för regionen.
1177 består av tre olika delar;- 1177 på telefon som primärvården ansvarar för.
- Webbplatsen 1177 som ägs gemensamt av Sveriges regioner men där kommunikationsavdelningen inom Region Jämtland Härjedalen har det regionala redaktörsansvaret.
- 1177:s e-tjänster där avdelningen för digital utveckling ansvarar.
Under åren har ett antal utbildningsinsatser för e-tjänsterna gjorts av kommunikationsavdelningen och i samverkan med medarbetare från digital utveckling. Utbildningar har skett specifikt i såväl pensionärsföreningar, regionens pensionärsråd men även via deltagande på event i exempelvis badhusparken eller via drop-in på Östersunds bibliotek. I takt med att de personella resurserna minskat och ansvarsområdena växt är det inte längre möjligt att prioritera den här typen av utbildningsinsatser.
Sedan en tid tillbaka har den nationella redaktionen för 1177 uppdaterat samlingssidan www.1177.se/e-tjanster, och vissa av undersidorna där, med en rad filmer som tydligt och pedagogisk visar hur det går till att logga in och använda e-tjänsterna. Dit går det alltså med fördel att hänvisa patienter och invånare som vill lära sig mer om e-tjänsterna.
Det finns också möjlighet att ta hjälp av den nationella supporten för den som behöver hjälp att hitta till eller använda en tjänst. Supporten för 1177 är öppen dygnet runt.
Många kommuner erbjuder även särskilt stöd för invånare över 69 år som vill ha hjälp med digitala tjänster och produkter som syftar att underlätta vardagen, exempelvis 1177. Ofta erbjuds hjälpen via särskilda drop-in-tider, men det går också att boka en träff för att få hjälp i hemmet, på en mötesplats eller via telefon.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-09-30 § 153 och tillstyrker hälso- och sjukvårdsnämndens förslag.Bilagor
-
232kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
Patientnämnden har inkommit med en delårsrapport per augusti 2025 där måluppfyllelse och ekonomiskt resultat redovisas för årets första halva. Årets uppdrag och aktiviteter pågår enligt plan.
Under perioden ser patientnämnden en ökning av mottagna synpunkter och klagomål på vården. De vanligaste synpunkterna berör brister när det gäller undersökning/bedömning, information, delaktighet och bemötande.
Patientnämnden har under perioden tagit emot över 220 telefonsamtal av rådgivande/informerande karaktär.
Tillgången på stödpersoner är god och per sista augusti pågick totalt åtta stödpersonsuppdrag.
Nämnden har genomfört utåtriktad verksamhet mot Härjedalens kommun där ordförande träffade Socialutskottet och besökte Svegs hälsocentral.
Under året kommer fokus att ligga på att utveckla det nya ärendehanteringssystem som patientnämnden ansluter till från och med 2026.
Patientnämnden redovisar per sista augusti ett ekonomiskt överskott på +213 tkr, varav -22 tkr är på intäkter, +201 tkr på personalkostnader och +34 tkr på övriga kostnader.
Prognos för helår är ett nollresultat.
-
208kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisorer har inkommit med en delårsrapport per augusti 2025 där verksamhet och ekonomiskt resultat redovisas.
Revisorerna har under året granskat Region Jämtland Härjedalens olika verksamheter enligt beslutad revisionsplan. Sju sammanträden har genomförts hittills under året och vid sammanträdet i maj genomfördes verksamhetsbesök hos läkemedelsenheten, kliniskt träningscentrum (KTC) samt psykiatrin.
I maj arrangerades den årliga revisionskonferensen för Norr-regionerna. Konferensen hölls på Frösö Park och för första gången deltog alla norrlandsregioners fullmäktigepresidier. Även en konferens för Föreningen Förtroendevalda Revisorer i Mellannorrland (FFR) genomfördes i Örnsköldsvik i maj.
Revisionskontoret har varit underbemannat under året och rekrytering pågår.
Det ekonomiska resultatet är +560 tkr per augusti och beror främst på intäkter från granskningar samt minskade personalkostnader.
Prognosen för helår 2025 är ett nollresultat.-
202kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
316kb Ladda ner dokument
-
-
En delårsrapport per augusti för Region Jämtland Härjedalen har upprättats. Rapporten innehåller en redovisning om måluppfyllelse, verksamhet och ekonomiskt utfall.
Delårsrapporten visar att Region Jämtland Härjedalens ackumulerade verksamhetsresultat före finansiella poster var -17 miljoner kronor, vilket var 12 miljoner kronor bättre än vad som budgeterats. Intäktssidan uppvisar en förbättring jämfört med budget. Huvudsakligen förklarat av ökade riktade bidrag, då främst i form av stärkt tillgänglighet och vårdkapacitet, som fick en särskild satsning om 100 miljoner kronor för året. Satsningen täcker inte de ökade bruttokostnaderna men däremot förstärker de generella bidragen verksamhetens resultat. På kostnadssidan är det framför allt utgifter för egen och in personal exklusive pensionskostnader som bidrar till en högre avvikelse. Pensionskostnaderna har hittills varit betydligt lägre än föregående år vilket påverkar resultatet positivt.
Resultat efter finansiella poster påverkas kraftigt negativt för året av orealiserade förluster och uppgår till minus 191 miljoner kronor, vilket är 91 miljoner kronor sämre än vad som budgeterats. Orealiserade vinster och förluster är att betrakta som mycket osäkra, framför allt då det varit stora svängningar på börsen under årets första månader.
Nettokostnadsutvecklingen ackumulerat till och med augusti 2025 var 96 miljoner kronor lägre än föregående år vilket motsvarar en sänkning med 2,4 procent.
Verksamhetens intäkter var 124 miljoner kronor högre jämfört med samma period föregående år. Denna ökning förklaras främst av högre riktade statsbidrag. Samtidigt har intäkterna från försäljning, patientavgifter och övriga intäkter minskat med 5 miljoner kronor, motsvarande en nedgång på 1 procent.
Bruttokostnaderna har ökat med 29 miljoner kronor, vilket motsvarar en kostnadsökning på 0,6 procent. Personalkostnaderna exklusive pensioner har ökat med 68 miljoner kronor, motsvarande 3 procent. Pensionskostnaderna var 90 miljoner kronor lägre än föregående år, vilket framför allt förklaras av den höga inflationen föregående år. Köpt riks- och regionvård har ökat med 14 miljoner kronor vilket motsvarar en ökning på 4,4 procent, vilket kan härledas till ett flertal kostsamma patientfall. Kostnad för inhyrd personal har minskat med 41 miljoner kronor, motsvarande 22 procent mot föregående år, och uppgick till 146 miljoner kronor totalt.
Regionens skatteintäkter har ökat med 97 miljoner kronor, motsvarande 4 procent. Generella statsbidrag och läkemedelsbidrag har minskat med 25 miljoner kronor, motsvarande 2 procent.
PrognosEfter det första kvartalet justerades prognosen, ursprungligen -23o miljoner kronor, till ett underskott på 330 miljoner kronor. I samband med delårsrapporten per augusti bedöms prognosen försämras ytterligare med en avvikelse mot budget på 190 miljoner kronor, vilket innebär ett underskott på 420 miljoner kronor. Försämringen förklaras främst av utvecklingen inom hälso- och sjukvårdsnämnden. Där sommaren blev dyrare än beräknat med fler öppna vårdplatser vilket ger dyrare personalkostnader, samtidigt som planerade kostnadsdämpande åtgärder ännu inte fått avsedd effekt. Verksamheten gör också bedömningen att det är svårt att få effekt innan årets slut, trots intern omföring av tillgänglighetsmedel.
Därtill har skatteprognosen försämrats med 36 miljoner kronor och pensionskostnaderna ökat med 10 miljoner kronor. Inom styrelsen, regionala utvecklingsnämnden och kollektivtrafiknämnden har däremot prognoserna förbättrats något. För att vända utvecklingen arbetar verksamheten löpande med att identifiera, utföra och utvärdera lämpliga åtgärder.
LikviditetLånesumman för året beräknas uppgå till 300 miljoner kronor utifrån gällande helårsprognos. Om hela denna budget behöver användas kommer skulden till Kommuninvest uppgå till 590 miljoner kronor vid årsskiftet. En utökad betalningsberedskap finns i form av checkräkningskredit vilken uppgår till 145 miljoner kronor. Likviditetsprognosen är baserad på prognoser tillgängliga för perioden, årsprognosen för investeringar sänktes till 225 miljoner kronor sista april. Inbetalningar av riktade statsbidrag har stärkt likviditeten under maj och juni månad. Ett lån på 50 miljoner kronor för året kommer tas upp i början på september för köpet av fastigheten Getingen.
MåluppfyllelseAv de åtta målområdena från Regionplan och budget 2025-2027 har sex bedömts som delvis uppfyllda och två som ej uppfyllt. Det senare avser tandvården, där rekryteringsproblem skapat omfattande tillgänglighetsutmaningar, främst inom vuxentandvården. Samt ledningsprocesser kopplade till budgetföljsamhet och kostnadskontroll.
RegionstyrelsenEn fördjupad delårsrapport för regionstyrelsen har upprättats. Regionstyrelsen redovisar en positiv budgetavvikelse om 221,1 miljoner kronor för perioden januari–augusti 2025. Intäkterna överstiger budget med 37,4 miljoner kronor, främst genom högre riktade statsbidrag, EU-bidrag samt försäljning från förråd och hjälpmedel. Bruttokostnaderna är 183,7 miljoner kronor lägre än budget, där framför allt lägre pensionskostnader inom regiongemensamt, men även vakanser i flera avdelningar bidrar till den positiva avvikelsen.
NämnderHälso- och sjukvårdsnämnden redovisar efter augusti 2025 en negativ budgetavvikelsen till 305 miljoner kronor. Avvikelsen består av högre intäkter om 109 miljoner kronor och högre kostnader om 414 miljoner kronor. Kostnadsavvikelsen beror huvudsakligen på personalkostnader inklusive inhyrd bemanning, som sammantaget överstiger budget med 411 miljoner kronor (−26 procent). För regionala utvecklingsnämnden är budgetavvikelsen efter augusti positiv och uppgick till 7,5 miljoner kronor. Kollektivtrafiknämnden redovisar en positiv budgetavvikelse om 13 miljoner kronor för perioden januari–augusti 2025.
Resultatförbättrande åtgärderRegion Jämtland Härjedalen har negativa balanskravsresultat från 2023 och 2024 att reglera med 675,1 miljoner kronor. Balanskravsunderskottet borde återställas inom tre år men synnerliga skäl att återställa på längre tid har åberopats.
Hösten 2023 åberopade Region Jämtland Härjedalen synnerliga skäl för att lägga en negativ budget för år 2024 på minus 300 miljoner kronor. Anledningen då var den snabba förändringen i omvärlden som fick inflationen att stiga, vilken resulterade i höga pensionskostnader under år 2023 och 2024. Även för 2025 åberopades synnerliga skäl och en negativ budget beslutades.
God ekonomisk hushållning är en central del i styrningen där en långsiktig plan för ekonomi i balans är en del av ordinarie arbete med planering, budget och uppföljning. För att klara målet enligt Långsiktig plan för ekonomi i balans till år 2030 måste regionstyrelsen och samtliga nämnder bidra i arbetet med att återställa det ekonomiska underskottet. Enligt uppdrag från regionfullmäktige har regionstyrelsen och nämnderna beslutat om särskilda åtgärdsplaner.
Arbetet med att nå en ekonomi i balans är en ständigt pågående och gemensam insats för samtliga av regionens verksamheter. Planen för resultatförbättrande åtgärder består av långsiktiga och strukturella förändringar, utöver kortsiktiga aktiviteter. För att möta regionens utmaningar behöver åtgärderna beakta behovet av utveckling, förändring och prioriteringar. Åtgärder som ger direkta effekter på en bättre ekonomi och samtidigt bidrar till en effektivare verksamhet ska prioriteras. Särskilda beslut har också tagits om att minska kostnader inom administration. Bland annat har beslut tagits om anställningsstopp för administrativ personal från 1 juni.
Uppföljningen i delårsrapporten visar ännu inte någon sammantagen positiv effekt av de beslutade åtgärderna. Det kan delvis följa av att utfall kan vara förskjutna mellan månader och år. Åtgärderna är även svåra direkt koppla till adekvat ekonomisk mätpunkt.
Särskild bevakning av hälso- och sjukvårdsnämndenSammanfattningsvis visar delårsrapporten per augusti att avvikelserna mot budget är negativa inom hälso- och sjukvårdsnämnden samt finansförvaltningen medan övriga delar inom verksamheten utvisar positiv avvikelse. Hälso- och sjukvårdsnämnden behandlar ärendet om nämnden delårsrapport per augusti på sitt möte den 23 oktober 2025.
Uppföljning av hälso- och sjukvårdsnämndens resultatförbättrande åtgärder som nämnden beslutat om i sin verksamhetsplan samt påverkan från inköpsstopp av ej verksamhetskritiska inköp visar i delåret inte det sammanlagda positiva utfall som önskats och krävs. Åtgärderna bedöms fortsatt vara relevanta som en del i långsiktigt och hållbart omställningsarbete, men är i sig inte tillräckliga för att uppnå en budget i balans. Problematiken synliggörs tydligt genom att det ackumulerade underskottet mot budget uppgår till -305 mkr som motsvarar mer än var 7:e krona av tilldelad budgetram.
Hälso- och sjukvårdsnämndens prognos för helår 2025 är genomgången utifrån sommarens utfall och det faktum att resultatförbättrande åtgärder inte har nått den nivå av positiva effekter som krävs. Prognosen ligger därmed trots förstärkning i form av tillförda intäkter kvar vid -500 mkr sämre än budget. För att nå budget i balans år 2025 skulle krävas att nettokostnad per månad är 96 mkr (33%) lägre under resterande året.
Regiondirektörens förslag utifrån hälso- och sjukvårdsnämndens delårsrapport är följande:
1. Delårsrapporten augusti 2025 för hälso- och sjukvårdsnämnden godkänns.
2. Regiondirektören får i uppdrag att sätta ett tak vilken kostnad för inhyrd bemanning inte får överskrida i snitt per månad för resterande år 2025. Uppföljning av planering för inhyrd bemanning ska redovisas på nämnden i oktober.
3. Regiondirektören får i uppdrag att införa särskild prövning av samtliga avrop av hyrbemanning för resterande år 2025.
4. Regiondirektören får i uppdrag att införa särskild prövning av alla anställningar för samtliga yrkeskategorier inom hälso- och sjukvården för resterande år 2025.
5. Regiondirektören får i uppdrag att se över planering av vårdens utförande under slutet av året på så vis att hälso- och sjukvårdens totala kostnadsmassa hålls nere.
6. Regiondirektören får i uppdrag att införa ett skarpt totalt inköpsstopp för vissa omkostnader under resterande år 2025. De inköp som berörs är möbler och inredning, tidningar och litteratur samt noga värdera alla övriga inköp som inte är direkt kritiska för verksamheten.
7. Trots omfattande arbete med kostnadsminskningar som har gett positiva effekter under året bedömer nämnden att det inte är realistiskt att återställa underskottet under 2025. Nämnden föreslår regionstyrelsen att föreslå regionfullmäktige att tillåta att hälso- och sjukvårdsnämnden går med underskott under 2025.
8. Paragrafen justeras omedelbart.På regionstyrelsens sammanträde den 27 maj 2025, § 79, behandlades ärendet om regionstyrelsens uppsiktsplikt (RS/118/2025). Utifrån hälso- och sjukvårdsnämndens redan då kraftiga underskott beslutade regionstyrelsen följande:
-
Regionstyrelsen ska under 2025 särskilt bevaka hälso- och sjukvårdsnämnden. Detta för att kunna snabbt agera och initiera åtgärder om inte nämnden håller tillräckligt hög takt i arbetet med att fullfölja planerade åtgärder och hålla budget.
-
Hälso- och sjukvårdsnämndens presidium bjuds in till regionstyrelsens sammanträde 27 maj 2025, samt till samtliga efterföljande möten för 2025 för rapportering om månadsvis uppnådd effekt av nämndens resultatförbättrande åtgärder, samt vilka ytterligare åtgärder som planeras.
-
Regionstyrelsen ska få del av hälso- och sjukvårdsnämndens månadsrapport per 30 juni när rapporten är klar.
På samma möte, § 75, behandlade också Region Jämtland Härjedalens tertialrapport per april 2025. Regionstyrelsen beslutade att ge regiondirektören i uppdrag att noga följa det fortsatta arbetet med kostnadsminskande åtgärder och effekterna av dessa. Om inte arbetet bedöms hålla tillräckligt hög takt för att kunna fullfölja planerade åtgärder och hålla budget ska regiondirektören initiera ytterligare åtgärder.
Nya åtgärder har sedan dess beslutats, främst inom hälso- och sjukvårdsnämnden, men sammantaget visar nu delårsrapporten att åtgärderna inte gett den effekt som behövs för att komma tillrätta med Region Jämtland Härjedalens underskott.
SummeringRegionstyrelsen leder och samordnar allt arbete i Region Jämtland Härjedalen och har det övergripande ansvaret för ekonomin och de personalpolitiska frågorna. Tillsammans med övriga nämnder ska styrelsen se till att den viljeinriktning och politiska mål som regionfullmäktige beslutat om genomförs.
Liksom de flesta andra regioner är det ekonomiska läget för Region Jämtland Härjedalen för närvarande mycket ansträngt. Åren 2023 och 2024 har inneburit kraftiga underskott om sammantaget 1 miljard kronor och det på grund av stora svängningar på både intäkter och kostnader. 2025 har budgeterats med ytterligare underskott och preliminär prognos för 2025 innehåller stora osäkerheter avhängigt framför allt nivå på statliga bidrag som ej var kända vid budgetens upprättande samt påverkan från omvärlden, där börsen inledde året med ett kraftigt ras.
Utmaningarna för att nå en budget i balans är stora kommande år. Fortsatt arbete med att ta fram effektiviseringar och kostnadsbesparingar i verksamheten behövs. Det innebär också prioriteringar och omställningar inom verksamheten. Enligt regionfullmäktiges beslut har regionstyrelsen och nämnderna beslutat om åtgärdsplaner. Vilka nu också uppdateras inför 2026.
Bedömningen utifrån hälso- och sjukvårdsnämnden delårsrapport per augusti är att det inte är realistiskt att återställa upparbetade underskott under innevarande år. Utifrån Region Jämtland Härjedalens långsiktiga plan för en ekonomi i balans bedöms de negativa konsekvenserna av tillfälligt stora neddragningar i verksamheten bli större än de kortsiktiga ekonomiska vinsterna. Eftersom regionen också går med kraftiga underskott totalt sett, så finns inte heller under hösten några medel att tillskjuta eller omfördela mellan styrelsen och nämnden. Hälso- och sjukvårdsnämnden bör därför tillåtas gå med underskott 2025.
Regionstyrelsen kommer under de sista månaderna för 2025 att fortsätta följa Hälso- och sjukvårdsnämndens arbete med åtgärder. Regionstyrelsen ser också positivt på de ytterligare åtgärder nämnden har föreslagit efter delårsbokslutet per augusti 2025. Men regionstyrelsen konstaterar att kostnaderna fortsatt utvecklas på en hög nivå och att de hittills beslutade åtgärderna ännu inte är tillräckliga för att nå en ekonomi i balans. Det är därför angeläget att arbetet med åtgärder fortsätter. För att stärka den långsiktiga ekonomin behöver nämnden inför kommande år analysera och presentera möjliga ytterligare åtgärder.-
317kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
1. Interpellation från Robert Hamberg (M) om att låna för att klara dagen.
2. Interpellation från Robert Hamberg (M) om väntan på vård.
3. Interpellation från Jörgen Larsson (C) om arbetet för att motverka uranbrytning i alunskiffer.
4. Interpellation från Ronny Karlsson (SD) om revidering av regionplan 2026.
5. Fullmäktigefråga från Ronny Karlsson (SD) om kostnader för drivmedel.
6. Fullmäktigefråga från Ronny Karlsson (SD) om säkerställande av läkarkompetens.Bilagor
-
252kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
En översyn har gjorts av bolagsordning och ägardirektiv för Regionbo Jämtland Härjedalen AB (tidigare Landstingsbostäder i Jämtlands län AB) samt tidigare fattade beslut som rör bolaget.
De ändringar som föreslås i bolagsordningen handlar om ändring av bolagets namn (enligt regionfullmäktiges beslut 2025-04-30 § 51), språkliga anpassningar och förändringar när det gäller bolagets verksamhetsföremål samt avkastningskrav och utdelning.
Idag har bolaget som föremål för sin verksamhet att inom Jämtlands län förvärva, äga, bebygga, förvalta, förädla och försälja fastigheter och tomträtter och bostadsrätter med huvudsakligen bostäder och därtill hörande kollektiva anordningar. Region Jämtland Härjedalen ser idag över sitt ägande och förvaltning av fastigheter inom Regionens totala verksamhet.
För att möjliggöra att Regionbo kan vara en part i det arbetet föreslås att bolagets verksamhetsföremål i bolagsordningen ändras så att bolaget också ska ha som ändamål att inom Jämtlands län kunna förvärva, förvalta och utveckla fastigheter som behövs för regionens verksamhet. Utifrån förändringen i verksamhetsföremålet föreslås också under regionens direktivrätt att regionfullmäktige ska beredas möjlighet att yttra sig innan bolaget får beslut om att anskaffa verksamhetslokaler för regionens verksamhet. Detta då beslut om verksamhetslokaler både påverkar bolaget och regionens ekonomi.
Utifrån förändringen i bolagsordningen görs justeringar i ägardirektivet. I ägardirektivet föreslås även av avkastningskrav och utdelning till att i stället vara formulerat som ekonomisk mål.
Under 2020 genomfördes en utredning om försäljning av dåvarande Landstingsbostäder. Resultatet av den utredningen innebar att regionfullmäktige beslutade att bolaget fick i uppdrag att minska antalet lägenheter utifrån dåvarande behov och möjlighet att bilda dotterbolag inför försäljning av bostäder kopplat till beslutet. För att skapa en långsiktighet i bolagets planering föreslås justering i bolagsordningen så att bolaget ska ha ett lägenhetsinnehav som svarar mot behovet på både kort och lång sikt. Mot den bakgrunden föreslås också att regionfullmäktiges beslut 2021-06-23 §91 (RS/469/2019) upphävs.-
233kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
493kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
-
Med anledning av den av regeringen aviserade tandvårdsreformen (Tiotandvård) har Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket, TLV, beslutat om nya referenspriser från och med den 1 november 2025. Normalt brukar den årliga förändringen ske från och med 15 januari.
Inför beslutet om ny referensprislista har TLV genomfört en enkätundersökning angående tandvårdens fasta kostnader. Sammanlagt 415 vårdgivare svarade på enkäten, däribland Region Jämtland Härjedalen. Baserat på enkätsvaren har TLV förändrat beräkningsmodellen av fasta kostnader inom tandvårdens referenspriser.
Hälso- och sjukvårdsnämnden ville till sammanträdet i juni 2025 få en kartläggning av tandvårdstaxan samt förslag på möjliga förändringar (HSN/169/2025). Folktandvården föreslog då att eventuella förslag på förändringar skulle hanteras i den årliga taxeöversynen.
Av de analyser som varit möjliga att göra har inget framkommit som föranleder någon annan förändring än en generell prisuppräkning. Folktandvården föreslår därför att tandvårdstaxan revideras med referensprisökningen per åtgärdsgrupp enligt den bifogade tabellen med undantag från 400 - Kirurgiska och 800 - Protetiska åtgärder. Dessa åtgärder föreslås oförändrade, det vill säga samma taxa som fastställdes fr o m 15 januari 2025. Åtgärderna ligger redan högt i förhållande till referenspriset och därför görs bedömningen att ingen höjning bör ske i år. I samband med justering av tandvårdstaxan inför 2027 föreslås att en översyn görs avseende kirurgiska och protetiska åtgärder för att se om prisbilden för dessa åtgärder är densamma som vid den senaste omräkningen 2021.
Tandvårdstaxan för sjukdomsförebyggande åtgärder, som har största referensprisökningen, ska enligt tidigare beslut ligga lika med referenspris för att främja förebyggande tandvård. En lägre uppräkning än 15,7% skulle innebära att taxan för sjukdomsförebyggande åtgärder läggs under gällande referenspris.
Inga åtgärder har tillkommit eller tagits bort i TLVs referensprislista
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-09-30 § 152 och tillstyrker hälso- och sjukvårdsnämndens förslag.Bilagor
-
263kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
-
27
Upphävande av Regler för spridning av information samt fotografering och filmning i Region Jämtland Härjedalens lokaler
Regler för spridning av information samt fotografering och inspelning i Region Jämtland Härjedalens lokaler (RS/1140/2015) fastställdes av regionfullmäktige 2016-04-11—12 § 55. Denna typ av regler brukar vanligtvis beslutas av regionstyrelsen som har ansvar för kommunikationsverksamhet inom Region Jämtland Härjedalen. Anledningen till att det efter regionbildningen 2015 behandlades av fullmäktige var för att reglerna kopplades ihop med revideringen av sponsringspolicyn och det bestämdes att båda ärendena då skulle behandlas i fullmäktige.
Innehållet i Regel för spridning av information samt fotografering och inspelning i Region Jämtland Härjedalens lokaler har setts över och reviderats. I samband med det föreslås att innehållet delas upp i två separata dokument;- Regler för fotografering, filmning och ljudinspelning i Region Jämtland Härjedalens lokaler
- Regler för spridning av information i Region Jämtland Härjedalens lokaler.
Reglerna riktar sig till olika grupper, så genom att dela upp det i två dokument får varje ämne ett tydligare fokus. Det blir också enklare för att hitta rätt och ta till sig innehållet – och då ökar chansen att reglerna blir följda. Det förenklar dessutom handläggningen vid framtida behov av revideringar.
Region Jämtland Härjedalens lokaler räknas inte som allmänna platser och enligt offentlighets- och sekretesslagen får ingen vårdgivare, varken medvetet eller oaktsamt, medverka till att någon fotograferas eller filmas mot sin vilja. I de tidigare reglerna fanns inget generellt förbud mot att fotografera och filma i regionens lokaler men detta föreslås nu ändras till att det ska vara ett generellt förbud men med möjlighet att söka tillstånd eller samtycke. Syftet med förbudet är att trygga patienters och besökares rätt till sekretess, och att anställda inte fotograferas eller filmas på sätt som försvårar arbetet eller inkräktar på personlig integritet. Ett annat syfte är att förhindra fotografering eller filmning av platser, teknisk utrustning eller annan känslig information som kan påverka Region Jämtland Härjedalens krisberedskap och säkerhetsarbete negativt.
Nuvarande regler (RS/1140/2015) som är fastställda av regionfullmäktige föreslås upphöra.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-09-30 § 135 och beslutade för egen del följande:
1. Regler för fotografering, filmning och ljudinspelning i Region Jämtland Härjedalens lokaler fastställs och gäller från och med att fullmäktige beslutat att tidigare regler upphör att gälla.
2. Regler för spridning av information i Region Jämtland Härjedalens lokaler fastställs och gäller från och med att fullmäktige beslutat att tidigare regler upphör att gälla.-
227kb Ladda ner dokument
-
28
Ändring i regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens reglementen gällande ansvar för biobanksfrågor inom Region Jämtland Härjedalen
I dagsläget finns Biobanken för regionen organiserad under forsknings- och utvecklingsverksamheten sedan 2022. Tanken med denna verksamhet är att bland annat agera som regional biobankscentrum med myndighetsutövning samt besluta om medikolegala ansökningar som avser biobank (vård, forskning och regulatoriskt). I detta uppdrag ingår även operativ biobanksservice som även inkluderar säkerställande av juridiken för provsamlingarna inklusive vävnad.
Dock har flera biobanksförfrågningar och forskningsärenden om bl.a. biobaksstudier fortsatt att komma till Laboratoriemedicins olika verksamheter då hanteringen centralt inte har kunnat etableras av olika anledningar. Detta har medfört olika hanteringsförfaranden samt avsaknad av rutiner för spårbarhet vid hantering av prover som ingår i olika studier. Därav har flera ärenden inte kunnat hanterats enligt regelverk på ett standardiserat sätt. Detta har medfört att Region Jämtland Härjedalen enligt inkomna uppföljningskrav från myndigheter brustit inom majoriteten av sina biobanksuppdrag samt donationsuppdrag som avser hantering av humant biologiskt material.
En annan viktig aspekt är Regeringens strategi om LifeScience; Sverige behöver främja fokus på att uppnå excellens, långsiktig konkurrenskraft och stärkt patientnytta. Detta genom bl.a. sammanhållen strategisk infrastruktur som möjliggör precisionsmedicin och precisionsdiagnostik genom t ex biobankning av humant biologiskt provmaterial, samt tillgängliggörande av provbundendiagnostik och dess provdata för medicinsk forskning för ökad patientsäkerhet.
Precisionsmedicin och precisionsdiagnostik blir en förutsättning för att kunna ge rätt vård och diagnostik i rätt tid.
Region Jämtland Härjedalen ska främja en jämlik diagnostik och vård till alla invånare. Detta oavsett befolkningstätheten i länet och regionens invånarmassa jmf med andra regioner i landet. För att kunna realisera detta behöver Regionens biobanksorganisation flyttas från regionstyrelsen till hälso- och sjukvårdsnämnden.
Förslag till ny regionövergripande organisation:- Samorganisering av regionens Biobanksorganisation, som idag finns under FoU-verksamheten, till Laboratoriemedicin Region Jämtland Härjedalen
Organisationernas uppdrag har till stor del varit ofinansierad i nuvarande struktur och i samband med flytt kommer ytterligare budgetutrymme behöva tillföras för att klara uppdraget. 1,9 mkr har flyttats från FOU till HSN/Laboratoriemedicin och 2,6 mkr har flyttats från Regiongemensamt kostnadsställe inom regionstyrelsen till HSN/Laboratoriemedicin i Regionplan 2026-2028 (RF 2025-06-18 §94).
Resultatet av organisationsförändringen kommer bland annat att bli:- Sammanhållen strategisk infrastruktur och kompetenscentrum inom regionen.
- Förutsättningar att framöver reglera och standardisera hanteringen av biobanksärenden och förfrågningar i enlighet med regelverket.
- Möjlighet att kunna sätta upp regionövergripande processer för en regional Biobanksinfrastruktur i enlighet med regelverket.
- Naturliga synergier för att sätta upp regional Sjukvårdsintegrerad Biobanksinfrastruktur, sk. SIB, för framtida vård och behandling samt möjliggör jämlik diagnostik och vård i enlighet med precisionsmedicin samt ökad attraktionskraft för regionen som forskning- och utveckling instans.
Som ett resultat av organisationsförändringar behöver reglementena för Regionstyrelsen och Hälso- och sjukvårdsnämnden revideras.
Regionstyrelsen behandlade ärendet 2025-08-26 § 128 och beslutade för egen del följande:
1. Region Jämtland Härjedalens biobanksorganisation flyttas från regionstyrelsen till hälso- och sjukvårdsnämnden.-
251kb Ladda ner dokument
-
1. Regionala utvecklingsnämnden: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2026-12-31. Uppdraget är vakant för Vänsterpartiet.
2. Östersunds tingsrätt, Tryckfrihetsmål 1:a gruppen: Val av 16 jurymän för perioden från och med 2025-01-01 till 2028-12-31.
3. Östersunds tingsrätt, Tryckfrihetsmål 2:a gruppen: Val av 8 jurymän för perioden från och med 2025-01-01 till 2028-12-31.
4. Kollektivtrafiknämnden: Fyllnadsval av ledamot för perioden fram till och med 2026-12-31 i stället för Björn Lekedal (KD) som avsagt sig uppdraget.
5. Regionala utvecklingsnämnden: Fyllnadsval av ledamot för perioden fram till och med 2026-12-31 i stället för Jörgen Larsson (C) som avsagt sig uppdraget.
6. Regionala utvecklingsnämnden: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2026-12-31 i stället för Johannes Andersson (C) som avsagt sig uppdraget
7. Kollektivtrafiknämnden: Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2026-12-31 i stället för Ronny Karlsson (SD) som avsagt sig uppdraget.
Bilagor
-
588kb Ladda ner dokument
-