Möte 2018-09-18
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
- Läget i organisationen
- Mid Sweden European Office
- Mötesplats Stockholm
-
- Plupp och de osynliga på fjället (RUN/1170/2015)
- Timbanken (RUN/250/2017)
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade godkänna sin verksamhetsplan för 2018 den 14 november 2017, § 167. Enligt tidplan för uppföljning av Region Jämtland Härjedalens samtliga verksamheter har förvaltningen sammanställt en delårsrapport per den sista augusti 2018. I den följs nämndens samtliga utvecklingsområden upp, liksom ekonomi- och medarbetarmål. Delårsrapporten visar följande:
- Förvaltningens ekonomi är i balans och visar ett överskott om 14 727 tkr.
- Kulturens och folkhögskolornas högre kostnader under hösten reducerar överskottet och det finns fortsatt en osäkerhet kring Länstrafiken i Jämtlands läns ekonomi med avseende på indexutvecklingen.
- Prognosen för 2018 är ett överskott om 1 500 tkr.
- Sjuktalen är fortsatt låga och är nu totalt 2,6% av tillgänglig tid.
- En mycket stor majoritet av de mål som redovisas inom fokusområde Samhälle, Medarbetare och Verksamhet är genomförda eller under genomförande.
- Arbetade timmar ligger i nivå med 2017 motsvarande 135,7 årsarbetare.
- Folkhögskolorna har en stark tillströmning av elever.
- Produktion och spridning i länet av Estrad Norrs föreställningar överträffar budget.
-
Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 14 november 2017, § 167, beslutade regionala utvecklingsnämnden om sin verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2018. Med utgångspunkt i de strategiska mål som regionfullmäktige beslutat om i regionplan 2018–2020 innehåller verksamhetsplanen 39 framgångsfaktorer uppdelade på områdena samhälle, medarbetare och verksamhetsresultat.
Framgångsfaktorerna i regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan är nämndens prioritering för 2018. Framgångsfaktorerna följs upp i samband med tertialrapport, delårsrapport per augusti och i årsredovisningen. Sedan görs det också en särskild uppföljning av regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan på nämndens sammanträde i september (framflyttad från juni-sammanträdet) i enlighet med regionala utvecklingsnämndens uppföljningsplan.
Uppföljningen utgår från den uppföljning av mål och aktiviteter som redovisats i tertialrapporten. Vid uppföljningen har framgångsfaktorer och de indikatorer som används för att mäta dessa analyserats. Sammantaget så visar uppföljningen att för majoriteten av de 39 framgångsfaktorerna är rätt åtgärder för att framgångsfaktorn ska bli uppfylld till årets slut planerade och/eller påbörjade (gula). Tre framgångsfaktorer bedöms redan per april 2018 vara helt uppfyllda (gröna). Inga framgångsfaktorer har bedömts som röda (inte uppfyllda och är ännu långt från uppsatt målvärde). Ett antal av indikatorerna är dock endast mätbara på helår, vilket innebär att för två framgångsfaktorer har ingen bedömning gjorts.
I uppföljningen har regionala utvecklingsförvaltningens ledningsgrupp tillsammans sett över ifall det finns anledning att göra vissa korrigeringar i verksamhetsplanen. Det gäller framförallt de framgångsfaktorer som bedömts svåra att mäta vid tertialuppföljningen och där det uttryckts behov av att tydliggöra vad som ska genomföras. Utifrån översynen har ledningsgruppen beslutat att inte föreslå några förändringar i nämndens verksamhetsplan för 2018. De lärdomar som framkommit av uppföljningen kommer istället att tas tillvara på i verksamhetsplaneringen inför 2019.-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Peak Region AB har ansökt om 7 124 715 kronor i medfinansiering till projektet ”Peak Invest in Innovation”. Projektets övriga medfinansiering kommer från Europeiska regionala utvecklingsfonden, programmet Mellersta Norrland. Projekttiden sträcker sig från 1 januari 2019 till och med 31 december 2021.
De planerade utvecklingsinsatserna inom projektet baseras på erfarenheter och rekommendationer som framförs i OECD:s territoriella utvärdering. Där framgår bland annat att regionen Jämtland Härjedalen behöver mobilisera aktörer i samarbetsprocesser i syfte att stärka resultatet kopplat till innovation och företagande. Regionen rekommenderas att vida åtgärder för att ”bättre sammankoppla små och medelstora företag med innovations- och affärsnätverk på nationell och internationell nivå för att identifiera nya marknad- och FoU-möjligheter” (FoU, Forskning och Utveckling). Mot denna bakgrund finns tydliga skäl till projektet.
En huvudaktivitet i projektet är att etablera en funktion som erbjuder regionens näringsliv stöd i frågor om finansiering och upplägg av forsknings- och utvecklingssatsningar. Funktionen ska även stödja företagen gällande strategisk kompetensförsörjning och innovationsarbete. Projektet bygger på ett nytt arbetssätt för samverkan mellan akademin och näringslivet. Vidare innehåller projektet insatser för att synliggöra det regionala innovationssystemet på Europa-arenan. Enligt den regionala utvecklingsstrategin är investeringar i FoU en viktig framgångsfaktor och det regionala tillväxtprogrammet framlyfter åtgärder som ökar företagens FoU-investeringar.
Projektets budget, aktivitetsplan och indikatormål har reviderats under beredningsdialogen och den slutgiltiga versionen av projektplanen är den som är föremål för inlämning till Tillväxtverket.
Projektet prioriteras utifrån gällande regional utvecklingsstrategi och regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
Region Jämtland Härjedalen har ansökt om 3 881 851 kronor i medfinansiering till projektet ”Jämtland Härjedalen – A Business Region on the Move”. Projektet sträcker sig från 1 januari 2019 till och med 31 december 2021, och ska vidareutveckla de metoder och former för regional samverkan i etableringsfrämjande arbete som tidigare tagits fram inom ramen för projektet ”Etableringsfrämjande samverkan i regionen Jämtland Härjedalen”. Projektet har god förankring i samtliga kommuner i länet genom näringslivsenheterna och kommunerna går in såväl med kontant medfinansiering som tid. Resterande medfinansiering kommer från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Mellersta Norrland.
Projektet verksamhet bygger på tre arbetspaket:
1) Analys och aktörssamverkan – Handlar om data-och kunskapsinsamling, analys av data, omvärldsbevakning genom studieresor och vidareutveckling av samverkansplattformens arbetssätt.
2) Etablerings- och investeringsfrämjande insatser – Handlar om aktivt bearbetningsarbete mot utvalda grupper av företag och regioner som analysen visar har nytta och/eller intresse av att etablera arbetsställe eller nytt företag i Jämtland Härjedalen. Särskilda insatser för att attrahera norska företag genomförs.
3) Samverkansfrämjande insatser – Handlar om åtgärder för ökad samverkan mellan företag i syfte att stimulera expansion genom nya arbetsställen/dotterbolag, samt expansionsstöd i form av workshops och träffar riktade till befintliga företag i regionen.
Projektet bidrar till fler företag och arbetsställen, samt därigenom fler arbetstillfällen i regionen. Direkta utfall av projektet förväntas bli stark aktörssamverkans i etableringsfrämjande arbete samt 45 nya etableringar och investeringar i länet. 300 företag ska stödjas i etablerings- och investeringsarbete genom projektet (varav 120 är nya företag). Sysselsättningseffekten av etableringarna förväntas bli 250 helårsarbeten. De horisontella kriterierna har beaktats i projektupplägget och exempelvis genomförs utbildningsinsatser i jämställdhetsintegrering och distansoberoende samverkansupplägg utvecklas för att minska miljöpåverkan.
Projektets aktivitetsplan och indikatormål har reviderats under beredningsdialogen och den slutgiltiga versionen av projektplanen är den som är föremål för inlämning till Tillväxtverket.
Projektet prioriteras utifrån gällande regional utvecklingsstrategi och regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, Område Innovation och förnyelse.Bilagor
-
29kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har inkommit med ansökan om 8 000 000 kronor i medfinansiering till projektet ”Smart Industriell Modernisering – JH”. IUC Z-GROUP som ägs av 57 tillverkande företag i Jämtlands län är samverkanspart och finansiär av projektet. Övrig finansiering kommer från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Mellersta Norrland, samt Tillväxtverkets nationella utlysning Smart industri i regionerna 2.0. Projekttiden sträcker sig från 1 januari 2019 till och med 31 december 2021.
Syftet med projektet är att tillverkande företag i länet ska stärka sin konkurrenskraft genom systematiskt förnyelsearbete och omställning. Projektet inkluderar stöd i kapitalförsörjningsfrågor, modularisering och standardisering av produktionen, tjänsteaddering, kompetensförsörjning och internationalisering. Modulariseringen är en grundförutsättning för att företaget ska kunna satsa vidare på digitalisering, automatisering och robotisering. Arbetssättet är uppbyggt på aktiviteter såsom workshops samt på riktade insatser mot enskilda företag.
Projektet är sprunget ur ett utvecklingsbehov som identifieras i den svenska nyindustrialiseringsstrategin och det vilar på Region Jämtland Härjedalens uppdrag att skapa förutsättningar så att industrin och industrinära tjänsteföretag kan öka sin konkurrenskraft och omställningsförmåga. Projektets aktiviteter bedöms bidra till de regionala tillväxtmålen att öka företagens förädlingsvärden och att företagen ska växa genom försäljning utanför länet.
Projektets aktivitetsplan och indikatormål har reviderats under beredningsdialogen och den slutgiltiga versionen av projektplanen blir den som är föremål för inlämning till Tillväxtverket.
Projektet prioriteras utifrån gällande regional utvecklingsstrategi och regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse.Bilagor
-
852kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har fått möjlighet att yttra sig över rubricerad remiss, Regional utvecklingsstrategi Norrbotten 2030.
Region Norrbotten har arbetat fram ett förslag till regional utvecklingsstrategi för Norrbotten 2030. Den har upprättats utifrån analyser av förutsättningarna för hållbar regional tillväxt och utveckling i länet och har utarbetats genom dialoger och workshops i samverkan med berörda kommuner, länsstyrelse, andra berörda statliga myndigheter samt akademi, näringslivet och det civila samhällets organisationer i länet. Strategin förankras under 2018 och fastställs av regionfullmäktige i början av 2019.
Strategin innehåller tre insatsområden med mål, åtgärder och indikatorer och svar på remissen ska lämnas utifrån en given mall som baseras på kapitel/sidor.
Svar på remissen ska vara Region Norrbotten tillhanda senast den 28 september 2018.-
137kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
333kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har getts tillfälle att lämna synpunkter på betänkandet Ett gemensamt bostadsförsörjningsprogram (SOU 2018:35). Yttrandet ska vara Näringsdepartementet tillhanda senast den 28 september 2018.
Utredningen föreslår ett helt nytt arbetssätt för att få staten och kommunerna att ta ett gemensamt ansvar, skapa en samsyn på vad bostadsbristen består i, och hur den ska lösas på alla nivåer. I centrum för detta arbetssätt återfinns regionerna. För att reglera det gemensamma arbetssättet föreslår utredningen en ny bostadsförsörjningslag.
Region Jämtland Härjedalen motsätter sig inte förslaget till ny lagstiftning, men anser att ändring av den nuvarande hade kunnat diskuterats närmare. Det är en brist att utredningen inte haft i uppdrag att diskutera statliga verktyg och dess effektivitet då utredningen återkommer till staten löpande. Region Jämtland Härjedalen delar utredningens huvudförslag om ansvar och uppgifter för Boverket och Kommunerna och Regionerna, men anser att uppgiften för länsstyrelsen ska avgränsas till rådgivning och kontroll, medan utredningens förslag om medelstilldelning överförs till regionerna. Region Jämtland Härjedalen stödjer förslaget om att finansieringsprincipen ska gälla. De stora skillnaderna i förutsättningar mellan regioner och kommuner i Sverige gör att detaljstyrning av utförandet inte fungerar.-
152kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
294kb Ladda ner dokument
-
-
I slutet av 2016 presenterade regeringen en ny nationell bredbandsstrategi. Den nya strategin siktar mot år 2025 istället för mot tidigare 2020. Den nya strategin har också höjt målen för år 2020.
Den nu gällande regionala bredbandsstrategin från 2013, som antogs av dåvarande Regionförbundet i Jämtlands län tillsammans med Länsstyrelsen i Jämtlands län, är inte längre ett stöd i arbetet med att nå bredbandsmålen. Den nulägesbeskrivning som finns i dokumentet är inte längre aktuell. En omfattande utbyggnad av fiber har skett sedan strategin antogs. Samtidigt finns behov av en aktuell nulägesbild av vad gäller i första hand tillgången till fiber i olika delar av länet.
Regionala utvecklingsnämnden beslutade i juni 2017, § 107, att arbeta fram en ny regional bredbandsstrategi. Målsättningen var att strategin skulle vara färdig under våren 2018, men arbetet försenades bland annat på grund av sen statistik från Post- och telestyrelsen samt felaktigt data i denna.
Under arbetet med framtagandet av strategin har innehållet kontinuerligt diskuterats med länets kommuner samt övriga relevanta aktörer. Målen i den nya regionala strategin följer de nationellt fastlagda bredbandsmålen.-
168kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
33mb Ladda ner dokument
-
-
Valgamaa-Jämtlands läns ekonomiska förening har kallt till årsstämma den 29 september 2018.
Bengt Bergqvist (S) utsågs till ombud för Valgamaa-Jämtlands läns ekonomiska förening vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 15 december 2015, § 201. Vid sammanträdet utsågs även Lillemor Brandum (KD) till ombudsersättare.
Föreningen har till ändamål att främja medlemmarnas ekonomiska intressen genom att utveckla samarbetet mellan företag, organisationer och privatpersoner i Jämtlands Län i Sverige och Valgamaa i Estland.
Förutom formalia och frågan om ansvarsfrihet för styrelsen, ska beslut bland annat fattas om uttaxering av serviceavgifter. Eftersom ett nytt avtal om samarbete tecknats för perioden 2018–2020 behöver avgifterna för avtalsparterna återgå till den nivå som gällt tidigare; 50 Euro respektive 500 SEK för organisationsmedlem och 12 Euro respektive 125 SEK för enskild medlem.-
144kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
713kb Ladda ner dokument
-
741kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i februari 2018, § 37, att sälja halva sitt aktieinnehav i bolaget Peak Region AB till MIUN Bridges AB. Försäljningen villkorades med att ett nytt aktieägaravtal skulle arbetas fram där följande finns reglerat:
- Ägarnas och allmänhetens insyn
Parterna äger rätt att ta del av bolagets handlingar och räkenskaper samt i övrigt inspektera bolaget och dess verksamhet. Detta gäller dock endast i den mån hinder inte möter på grund av författningsreglerad sekretess. Bolaget ska låta allmänheten ta del av bolagets handlingar enligt de grunder som gäller för allmänna handlingars offentlighet enligt 2 kap tryckfrihetsförordningen och offentlighets- och sekretesslagen. - Styrelsens sammansättning
Till styrelsen ska minst en gemensam ledamot utses av Krokoms kommun, Åre kommun, Östersunds kommun eller Region Jämtland Härjedalen.
Enligt beslut som fattades vid senaste bolagsstämman i Peak Region AB skulle den valda styrelsen ta fram förslag till ny bolagsordning, aktieägaravtal samt ägardirektiv. Förslag till nya bolagshandlingar har presenterats och efter diskussioner med representanter för Region Jämtland Härjedalen har vissa justeringar gjorts.Bilagor
-
25kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
- Ägarnas och allmänhetens insyn
-
Transitos affärsidé är att anskaffa och förvalta tågfordon för uthyrning till bolagets ägare och tillhandahålla tungt underhåll samt s k högvärdeskomponenter till fordonen. Region Jämtland Härjedalen är en av 20 ägare till Transitio AB. Varje delägare äger 5 %. Norrtåg AB hyr tåg genom Transitio AB.
Under hösten 2017 har en översyn av de styrande dokumenten genomförts. Det framkom behov av att göra justeringar i ett flertal styrande dokument. Styrelsens ändringsförslag har förankrats och redovisats i ägarrådet den 8 februari 2018. Ändringarna ska godkännas av samtliga aktieägare.
De syrande dokument som behöver justeras är: Aktieägaravtal, Bolagsordning, Instruktion för valberedning, Instruktion för ägarrådet, Ägardirektiv och Instruktioner för verkställande direktör.
Tabell över ändringsförslag framgår av skrivelse från AB Transitio.-
144kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Bilagor
-
258kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
339kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
338kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
793kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
115kb Ladda ner dokument
-
432kb Ladda ner dokument
-