Möte 2024-12-17
-
Tid för justering: Onsdag 18 december (digitalt)
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
- Fellesrådet för Tröndelag och Jämtland Härjedalen
- Green Flyway
- Information från kurser/konferenser/nätverk
-
- Läget i organisationen
- Bemyndigande och anslagsförbrukning anslag 1:1 2024
- Månadsrapport november
-
- Stärkta samarbeten med regioner i EU utifrån S3 (RUN/138/2024)
- Timbanken 2022-2024 (RUN/533/2021)
-
Leader är en EU-initierad utvecklingsmetod som bygger på att privat, ideell och offentlig sektor i ett område utifrån en gemensamt framtagen strategi bidrar till utveckling i landsbygder. Leaderområdena och dess strategier godkänns av Jordbruksverket och organiseras i ideella föreningar som med anställd personal driver Leaderkontor. Strategin genomförs via insatser som finansieras i projektform och prioriteras av LAG (Local Action Group). LAG är sammansatt av personer med lokal förankring och kunskap som verkar i det berörda området. Leaderområdenas tilldelade budget ska medfinansieras med 33 procent offentlig medfinansiering från regional och kommunal nivå.
Regionala utvecklingsnämnden beslutade i september 2022, § 144, att:-
Region Jämtland Härjedalen medfinansierar Leader Mittland Plus med totalt 446 743 kronor under perioden 2023-2027. Finansiering ska ske inom ram för förvaltningsområde Hållbar tillväxt. Medlen ska betalas ut årligen efter rekvirering om belopp på 89 349 kronor per år. Leader Mittland Plus ska årligen inkomma med årsredovisning till Region Jämtland Härjedalen.
-
Region Jämtland Härjedalen avsätter 3 686 747 kronor av anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder under perioden 2023-2027 till projekt som medfinansieras av Leader 3sam. Medlen ska betalas ut i efterhand och i enlighet med gällande villkor för stöd till projekt.
-
Region Jämtland Härjedalen avsätter 5 411 194 kronor av anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder under perioden 2023-2027 till projekt som medfinansieras av Leader Grogrund. Medlen ska betalas ut i efterhand och i enlighet med gällande villkor för stöd till projekt.
-
Regiondirektören fick i uppdrag att genomföra återkommande avstämningar med leaderkontoren för att säkerställa att den regionala medfinansieringen beviljas genom projektstöd.
-
Regionala utvecklingsnämnden delegerar rätten att ta beslut i ärenden om medfinansiering till leaderprojekt till nämndens ordförande, efter avstämning med nämndens 2:e vice ordförande, under perioden 2022-2027.
Vid medfinansiering till Leaderföreningar blir Region Jämtland Härjedalen automatiskt medlem om inte medlemskap frånsägs. Regionala utvecklingsnämnden beslutade i december 2022, § 213, att Region Jämtland Härjedalen behåller sitt medlemskap i föreningarna Leader Mittland, Leader 3sam och Leader Grogrund under perioden 2023–2027 samt att Region Jämtland Härjedalen deltar vid årsmöten i föreningarna Leader Mittland, Leader 3sam och Leader Grogrund under perioden 2023-2027.
Dialog och verksamhet under året 2024Finansieringslösningen gällande 1:1-medel bygger på dialog mellan leaderkontoren och handläggare av projektstöd. Region Jämtland Härjedalen har sammankallat kontinuerliga avstämningsmöten med Leader Grogrund samt Leader 3sam och det har även hållits flera särskilda möten för avstämning om enskilda projektärenden.
Leader Mittland Plus
Deltagande vid årsmötet i april enligt ombudsinstruktioner i beslut RUN/231/2024.Elva projekt är hittills prioriterade av LAG, varav fyra har beslut om stöd från Jordbruksverket.
Utöver driften har Leader Mitttland Plus fattat beslut om prioritering av 9,5 miljoner kronor. På grund av handläggningstider hos Jordbruksverket är det bara cirka 4 miljoner kronor som är officiellt beslutat.
Leader 3sam
Deltagande vid årsmötet i april enligt ombudsinstruktioner i beslut RUN/232/2024.Regionala utvecklingsnämnden beslutade gällande Leader 3sam 2024-11-19, § 152, att bevilja medfinansiering till projektet Leader 3sam - Landsbygdsutveckling genom Leadermetoden med 50 procent av redovisade och godkända kostnader, dock max 2 987 617 kronor. Dessa medel ligger inom ramen för tidigare beslut om medfinansiering från anslag 1:1.
Tillgängliga medel inklusive drift under perioden 2023-2027 är: 20 729 916 kronor. Leader 3sam Strömsund-Ragunda har under 2024 hittills beviljat 10 projekt med externa sökanden samt inkluderat verksamhetskontorets egna driftprojekt.
Leader Grogrund
Deltagande vid årsmötet i april samt extrainsatt stämma i november enligt ombudsinstruktioner i beslut RUN/160/2024.Regionala utvecklingsnämnden beslutade gällande Leader Grogrund 2024-04-09, § 35, att bevilja medfinansiering av projektet Leader Grogrund - Landsbygdsutveckling genom Leadermetoden med 50 procent av redovisade och godkända kostnader, dock max 5 411 194 kronor. Dessa medel ligger inom ramen för tidigare beslut om medfinansiering från anslag 1:1.
Föreningen har bifallit 25 stycken projektansökningar i den nya programperioden 2023-2027. Sedan 2024-06-11 råder ansökningstopp för alla insatsområden inom Leader Grogrund förutom för ansökningar gällande ”Projektstöd till unga” inom temat ”Utveckla idébärare och idéer”. Anledningen är att LAG-styrelsen valt att genomföra en intern process innan de går vidare med att besluta om fler prioriteringar.
På det extra årsmötet i november valdes en ny ordförande in, samt förändringar av ledamöter, efter att tidigare ordförande och ledamöter valt att avgå. En ny verksamhetschef ska tillsättas då nuvarande verksamhetschef lämnar sitt uppdrag vid årsskiftet samt att verksamhetsledaren sagts upp med sista arbetsdag 2025-01-31.
Utöver Leader Grogrunds egna utvecklingsprojekt har drygt hälften av programperiodens tilldelade medel till utvecklingsprojekt fördelats vilket är drygt 18 miljoner kronor.
Bilagor
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden har, under de förutsättningar som anges i 6 kap 37–39 §§ samt 7 kap 5–8 §§ kommunallagen, rätt att delegera beslutanderätt i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden till presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare, eller till en anställd hos Region Jämtland Härjedalen. Beslut med stöd av delegation är juridiskt sett ett nämndbeslut och kan jämställas med ett beslut som nämnden själv har fattat. Regiondirektören har under de förutsättningar som anges i 7 kap 6 § kommunallagen rätt att vidaredelegera beslutsrätt i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden åt en anställd inom Region Jämtland Härjedalen, om inte annat anges i bestämmelserna. Beslutsrätten får inte vidaredelegeras av delegaten.
Delegationsbestämmelser för regionala utvecklingsnämnden i Region Jämtland Härjedalen 2023–2026 fastställdes av nämnden den 17 januari 2023, § 6 (reviderade 13 juni 2023, § 115). Regiondirektören beslutade om vidaredelegation av beslutanderätten för ett antal ärendetyper den 18 januari 2023 (reviderade 16 juni 2023).
Regionstyrelsen har inför den 1 januari 2025 beslutat om en ny förvaltningsorganisation (RS/287/2022, § 89/2024). Regiondirektören har därefter beslutat om en ny organisation inom förvaltningsområdet Regionstab (RS/403/2022). Besluten innebär bland annat att regionens funktioner kring utveckling, digitalisering, IT och medicinteknik, liksom budget för dessa, samlas organisatoriskt under regionstyrelsen och regionstaben. Omdisponering av budgeten beslutades i regionfullmäktige i juni 2024, § 86 (RS/301/2024). Med anledning av detta har det gjorts en översyn av såväl regionstyrelsens som nämndernas delegationsbestämmelser. För regionala utvecklingsnämnden innebär detta att det görs ett tillägg beskrivningen av ärendetyp 5.3 där upphandling av IT-system exkluderas då ansvar och budget för dessa flyttas över till regionstyrelsen.
I övrigt har det även gjorts vissa mindre redaktionella justeringar i beskrivande texter. -
Regionfullmäktige beslutade den 19 juni 2024, § 95, om Regionplan och budget för planperioden 2025–2027 (RS/61/2024). Planen innehåller åtta övergripande mål med tillhörande politisk viljeinriktning. I regionplanen finns också långsiktiga nyckeltal att följa över tid, uppdrag för kommande år till styrelsen och nämnderna samt finansiella mål, budget och ekonomiska ramar.
Utifrån fastställd regionplan och budget fastställde regionala utvecklingsnämnden i oktober 2024, § 123, en plan med budget för 2025. Regionala utvecklingsnämndens plan och budget visar vad nämnden ska arbeta med under året för att bidra till att de övergripande målen uppnås och tilldelad ekonomisk ram hålls. Nämndens plan ger sedan underlag till de prioriteringar, i form av aktiviteter, verksamheten behöver arbeta med för att nå resultat i enlighet med de övergripande målen och hålla sig inom fastställd budget.
I det efterföljande arbetet med budget på verksamhetsnivå har det framkommit behov av att göra en mindre revidering av den budgetfördelning nämndens fastställt för nämndens verksamhetsområden. Revideringen härrör till den omdisponering av budget kopplat till utveckling och digitalisering som beslutades i regionfullmäktige i juni 2024, § 86 (RS/301/2024). Uppdaterad fördelning framgår i tabellen på sida 15 (Budgetramar per verksamhetsområde inom regionala utvecklingsnämnden).Bilagor
-
466kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap 6 § ska nämnden inom sitt område se till att verksamheteten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Regionala utvecklingsnämnden ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Enligt reglemente för intern kontroll och styrning för Region Jämtland Härjedalen ska styrelsen och nämnderna årligen besluta om en internkontrollplan samt följa upp densamma två gånger per år.
I internkontrollplan för 2025 har risker för genomförandet av verksamhet inom nämndens olika målområden identifierats. Vissa av dessa har följt med från internkontrollplanen 2024 då riskerna bedöms finnas kvar även 2025. Utöver detta har risker för möjligheten att genomföra de olika uppdrag som finns i nämndens plan identifierats.
Respektive risk har bedömts utifrån allvarlighetsgrad och sannolikhet att inträffa och utifrån dessa placeras risken i kvadraten med olika färger. De olika färgerna symboliserar riskpoäng och visar om åtgärder för att hantera risken ska tas fram. Åtgärder tas fram när riskpoängen är 3 (orange) eller 4 (röd).
Uppföljning av internkontrollplanen kommer att göras i samband med månadsrapport i juni och månadsrapport i oktober. I samband med det ses risker, riskbedömning och eventuella åtgärder över och justeringar görs vid behov.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har erbjudits att yttra sig över promemorian Ett statligt stöd för driftsäkra och robusta posttjänster. Eventuella synpunkter ska lämnas till Finansdepartementet senast den 24 januari 2025.
I denna promemoria, som tagits fram inom Regeringskansliet, finns förslag som innebär att det införs en möjlighet för företag inom postområdet att söka stöd för åtgärder som syftar till att höja driftsäkerheten och robustheten för posttjänster. Förslaget innebär ändringar av förordningen (2018:1300) om statligt stöd för driftsäkra och robusta elektroniska kommunikationer.
Förordningsändringarna föreslås träda i kraft den 1 april 2025.
Under genomgång av premorian och dess förslag har:
- Diskussioner förts med Länsstyrelsen Jämtlands Län och nätverket Service Z som består av kommunernas tjänstepersoner kopplat till kommersiell service.
- Diskussioner förts med Region Norrbotten då de också erbjuds att lämna synpunkter.
- Utredningen genomlysts med regionala hänsyn och landsbygdsperspektiv.
- Förslag till synpunkter förankrats internt på Region Jämtland Härjedalen med exempelvis beredskapsenheten.
Sammanfattningsvis är tongångarna positiva till förordningsändringarna och införandet av ett statligt stöd till åtgärder för att höja posttjänsters driftsäkerhet och robusthet. Ett tydliggörande välkomnas gällande att posttjänster såsom distribution av brev och paket läggs till i förordningen som tidigare bara omfattat elektronisk kommunikation.Bilagor
-
Region Jämtland Härjedalen genomförde under 2020 en utvärdering och behovsanalys avseende landsbygdsutveckling i samband med upphandlingen av uppdraget landsbygdsutveckling och undervisningsjordbruk. Ett förslag med tre delar arbetades fram och beslutades av regionala utvecklingsnämnden i december 2020, § 202 (RUN/544/2020).
En av delarna är den så kallade Landsbygdspotten. Potten avser en summa som undantagits från upphandlingen och hanteras direkt av Region Jämtland Härjedalen. Syftet är att fylla behovet av riktade mindre landsbygdsutvecklingsinsatser som inte kan finansieras på annat sätt, samt säkerställa att resurser för landsbygdsutveckling tillfaller fler aktörer i länet.
Regionala utvecklingsnämndens beslutade i maj 2022, § 81, att fastställa riktlinjer för landsbygdspotten för 2022. Inför 2023 gjordes en översyn av riktlinjerna, och efter vissa mindre justeringar fastställde nämnden i april 2023, § 52, nya riktlinjer för landsbygdspotten 2023–2024.
En samlad uppföljning av hur potten använts och vilka insatser som beviljats under 2023–2024 presenterades vid nämndens sammanträde i november 2024, § 145. Nämnden gav då regiondirektören i uppdrag att ta fram förslag på riktlinjer för hantering av landsbygdspotten 2025. I det förslag till riktlinjer som nu tagits fram för 2025 är i stort likalydande som tidigare års riktlinjer.
Utöver att samtliga beslut om pottens användande anmäls till nämnden ska en samlad uppföljning av beviljade insatser från Landsbygdspotten 2025 återredovisas till regionala utvecklingsnämnden under hösten 2025.
Bilagor
-
236kb Ladda ner dokument
-
Enligt Region Jämtland Härjedalens riktlinjer för företagsstöd (RUN/493/2019), ursprungligen fastställda av regionala utvecklingsnämnden den 31 mars 2020 (§ 41) och reviderade 21 februari 2023 (§ 34), ska nämnden senast i december månad besluta om kommande verksamhetsårs erbjudanden om företagsstöd. Vid behov kan beslut om förändringar i erbjudanden eller tillägg av nya erbjudanden fattas av nämnden under verksamhetsåret. På så sätt finns en modell för politisk styrning av företagsstöden.
Enligt förordning (2017:583) om regionalt tillväxtarbete och förordning (2017:583) om regionalt tillväxtarbete får Region Jämtland Härjedalen besluta om vissa statliga medel för regionalt utvecklingsarbete. De medel som finansierar regionala företagsstöd ligger inom utgiftsområde 19 Regional utveckling i statsbudgeten. Beslut om företagsstöd får fattas med stöd i förordning (2022:1468) om statligt stöd för att regionalt främja företag samt förordning (2022:1467) om statligt stöd till regionala investeringar. Enligt förordningarna är syftet med företagsstöden att främja en hållbar tillväxt och stärka konkurrenskraften i företag och därmed främja en hållbar regional utveckling. En region ska prioritera mellan inkomna ansökningar som uppfyller förutsättningarna för stöd och ge företräde till de ansökningar som bedöms ha bäst förutsättningar att uppfylla detta syfte.
Strategiskt är skrivelsen Nationell strategi för hållbar regional utveckling i hela landet 2021–2030 övergripande styrande för medlens användning. Samma skrivelse ska även vara vägledande för regionernas framtagande av regionala utvecklingsstrategier. Enligt Region Jämtland Härjedalens riktlinjer för företagsstöd ska företagsstöden också strategiskt klassificeras utifrån regionala styrkeområden för smart specialisering.
Staten ger regionerna ekonomiska ramarna för medlens användning genom regleringsbrev. Medlen får användas till ändamålen företagsstöd, projektstöd och stöd till kommersiell service. I regleringsbreven anges ingen fördelning mellan dessa olika stödtyper och regionala utvecklingsnämnden har inte heller beslutat om någon sådan ekonomisk fördelning.
Det utbud av erbjudanden om företagsstöd som föreslås gälla under 2025 presenteras i beslutsunderlaget Erbjudanden om företagsstöd verksamhetsåret 2025. 2024 års erbjudanden har varit utgångspunkt i arbetet med utformning 2025 års erbjudanden. Vilka förändringar som föreslås framgår i beslutsunderlaget PM Förändringar i erbjudanden 2025, daterad 2024-11-18. Både handläggare inom enheten Finansiering och stöd och strateger inom enheten Samhällsutveckling har inom olika arbetsgrupper ansvarat för framtagandet av förslag till erbjudanden.
Under verksamhetsåret kan det bli aktuellt att revidera eller lägga till stöderbjudanden. Det kan till exempel bero på att nya omvärldsfaktorer som ännu ej förutspåtts påverkar företagens behov av stöd eller det regionala behovet av att kunna medfinansiera olika typer av satsningar. Därför föreslås att beslut om justeringar eller tillägg av nya erbjudanden under verksamhetsåret delegeras till regionala utvecklingsnämndens ordförande efter samråd med nämndens 2:e vice ordförande.
-
Almi Företagspartner Mitt AB inkom den 11 oktober 2024 med en ansökan om 1 500 000 kronor i medfinansiering till projektet Tillväxtnätverket. Projekttiden är 1 januari 2025 till 31 december 2026. Övrig finansiering kommer enligt projektets totala finansieringsplan i form av egen kontant finansiering med 3 000 000 kronor. Almi söker även 1 500 000 kronor i medfinansiering från Region Västernorrland.
En reviderad ansökan finns bilagt ärendet.
Almi driver idag ett projekt med regional finansiering, ”Hållbar i osäkra tider” RUN/571/2022 vilket avslutas den 31 december 2024. Genom det projektet ämnar Almi att genom allmänfrämjande rådgivningsinsatser ge mikroföretag bättre kontroll på sin ekonomi, strukturera upp arbetssätt samt erbjuda kunskap om möjliga ekonomiska stöd. Lärdomar Almi tar med sig från detta arbete är hur de ska arbeta för att inkludera och nå företag i glesbygden samt vika behov företagen har för att få bättre koll på sin ekonomi.
I ansökan framgår att de större bankerna i Sverige har, under flera år, minskat antalet bankkontor i länet vilket i stor utsträckning drabbat främst mindre orter. Parallellt med detta har Almi noterat att bankernas riskaptit hela tiden minskar och de flyttar löpande upp nivåerna på låneförfrågningar för att ta sig tiden att hantera dessa på kontoren. Detta resulterar enligt Almi i att det har blivit svårare för småföretagen att få tillgång till kapital vilket resulterar i sämre utveckling och försvagad konkurrenskraft för regionens företag.
Almi vill med detta projekt öka chanserna för små- och medelstora företag i mellersta Norrland att erhålla finansiering. Detta genom att kartlägga finansiella aktörer som är intresserade av mindre krediter till regionala företag och därefter skapa/underhålla nätverk och utvecklade arbetssätt med de aktörer som är intresserade av aktuellt segment och som verkar i regionerna. Parallellt med detta ämnar Almi genomföra djupintervjuer med lokala företagare kring deras behov och hinder gällande finansiering. Informationen kommer sedan användas i dialog och samverkan med bankerna. Almi kommer att samarbeta med aktörer som näringslivskontoren, Nyföretagarcentrum, Företagarna och enheten Finansiering och stöd på Region Jämtland Härjedalen.
Projektets huvudsyfte är att underlätta för att fler regionala företag enklare ska kunna erhålla finansiering utifrån sina behov oavsett nivå på lånepropå och geografisk hemvist i regionen. Om man behöver ett mindre lån ska det enligt Almi bli lättare att både söka och erhålla finansiering för aktuella företag än vad det är idag.
Kortsiktigt mål med projektet är att kartlägga lokala finansieringssystem och verka för ett ökat fokus att hitta lösningar för företag som söker mindre krediter. Samt utökad samverkan mellan fler finansiella aktörer som har ett gemensamt intresse för mindre finansiering till små- och medelstora företag och effektivare arbetssätt för att underlätta kreditgivning. Långsiktigt mål är att fler regionala företag enklare ska kunna erhålla finansiering utifrån sina behov oavsett nivå på lånet och geografisk hemvist i regionen.
Legala förutsättningar för stödProjektstöd får beviljas enligt förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala utvecklingspolitiken. Bidrag som utgör statligt stöd enligt artikel 107.1 i fördraget om Europeiska unionens funktionssätt får inte lämnas med stöd i förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala utvecklingspolitiken. Med stöd i förordning SFS 2003:596 får således aktiviteter som riktar sig direkt till företag endast vara av ringa och allmänfrämjande karaktär.
Projektstöd får inte finansiera åtgärder som omfattas av stöd enligt någon av de förordningar som styr företagsstöden. Projektets insatser ska vara vidare avgränsade från den ordinarie verksamheten i fråga om tid, ekonomi och arbetsinsats. Bidraget får inte utgöra driftsstöd.
Projektverksamheten ska bidra till att uppnå målet för den regionala utvecklingspolitiken och den nationella strategin för hållbar regional utveckling i hela landet 2021–2030 är styrande för vad medlen får användas till. Av projekten ska det särskilt framgå hur projektet bidrar till en hållbar utveckling utifrån hållbarhetsaspekterna.
BeslutsmotiveringLegal
Projektet innehåller inga åtgärder som kräver tillämpning av statsstödsregelverket. Projektet avgränsat mot den ordinarie verksamheten i fråga om tid, ekonomi och arbetsinsats och utgör inte driftstöd.
Ekonomisk
Projektet är ekonomiskt avgränsat från ordinarie verksamhet och en genomgång av projektets kostnadseffektivitet har gjorts i beredningen av ansökan.
Strategisk
I den Nationella strategin för hållbar regional utveckling lyfts utmaningarna kring att bankerna minskar sin fysiska närvaro på landsbygderna och att detta riskerar leda till försämrade förutsättningar för såväl utlåning som rådgivning till företag just på landsbygderna. Genom detta projekt belyser Almi precis denna problematik. Genom att jobba med regionala finansieringsaktörer som är intresserade av aktuell målgrupp och parallellt inhämta information från företagen skapas förutsättning för företagen att erhålla den finansiering som behövs för ökad tillväxt.
Projektet ligger i linje med den regionala utvecklingspolitikens mål och långsiktiga prioriteringar. Genom projektet ämnar Almi skapa förutsättningar för utveckling och konkurrenskraft i alla delar av länet. Projektet styr mot den långsiktiga prioriteringen ”Innovation och förnyelse samt entreprenörskap och företagande i hela länet”, detta genom att skapa förutsättningar för företags förmåga till just innovation och förnyelse vilket också är en del i arbetet med att nå målen i den regionala utvecklingsstrategin. Att regionen år 2050 ska ha ett diversifierat näringsliv där företagandet och våra entreprenöriella skickligheter samt samverkan har gjort att vi tagit tillvara möjligheterna med nya slags affärsmodeller med anledning av grön omställning och digitalisering. Då projektet långsiktigt kommer skapa förutsättningar för tillväxt i alla olika branscher bidrar det övergripande mot alla fyra styrkeområden inom smart specialisering, men primärt riktar sig projektet mot aktörer inom områdena "Jord, skog och vatten" och "Upplevelser".Projektet bedöms som strategiskt prioriterat.
Sammanfattande bedömning av ansökanUtifrån ovan sammanvägda bedömning föreslås att ansökan bifalls.
Uppföljning, utvärdering och rapporteringProjektet ska redovisa följande nationell indikator:
- Antal deltagande organisationer: mål 20 stycken.
12 fysiska bankkontor och 8 nischbanker.
Utöver det kommer Almi samarbeta med 15 olika aktörer i länet samt intervjua 100st företag.
Stödmottagaren ska vid rapportering i samband med ansökan om utbetalning rapportera utfall på uppföljningsindikatorn samt delge övrig information som är relevant för uppföljning och utvärdering av projektet. Stödmottagaren ska slutrapportera senast 28 februari 2027.Bilagor
-
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt Kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.
Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidraget inom kultursamverkansmodellen och ska enligt förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet främja en god tillgång för länets invånare till förordningens sju områden. Enheterna Estrad Norr och Kulturutveckling inom Regional utveckling är en del av kultursamverkansmodellen.
Estrad Norr är regionens professionella scenkonstinstitution för musik, teater, musikteater och dans och har bland annat uppdraget att producera och förmedla ett professionellt och kvalitativt utbud av musik, teater, musikteater och dans för barn, unga och vuxna i länet samt verka för tillgänglighet, breddat deltagande och förutsättningar för kvalitet och konstnärlig förnyelse.
Kulturutveckling samlar biblioteksutveckling med det regionala biblioteksuppdraget, läs- och litteraturfrämjande verksamhet, bildkonsten för främjande verksamhet inom bild- och form samt förvaltande av regionens konstsamling, hemslöjden för främjande verksamhet inom slöjd- och konsthantverksområdet och filmpool för främjande verksamhet inom film och rörlig bild. Designcentrum för främjande verksamhet inom designområdet är en del av Kulturutveckling men har inte statligt stöd inom kultursamverkansmodellen. Uppdraget till Kulturutveckling är bland annat att vara kompetensområde för de respektive verksamheterna samt verka för tillgänglighet, breddat deltagande och förutsättningar för kvalitet och konstnärlig förnyelse.
Uppdrag till interna kulturverksamheter (Estrad Norr och Kulturutveckling) reglerar uppdragen, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning. För verksamhetsåret 2025 erhåller Estrad Norr ett regionbidrag om 16 337 000 kronor och Kulturutveckling ett regionbidrag om 11 402 000 kronor, vilket innebär en uppräkning med 1,6 % från föregående år. Anslaget till Kulturutveckling innefattar även en förstärkning med 600 000 kronor avsett för permanentande av mötesplats ung kultur samt 60 000 kronor för inrättandet av ett arbetsstipendium inom slöjd och konsthantverk (RS/640/2024). Förutom den interna uppräkningen har även nämnden beslutat om en omdisponering av IT-kostnader till regionstyrelsens verksamhet Utveckling och digitalisering vilket påverkar enheternas regionbidrag. För verksamhetsområde Kultur och bildning blev effekten minskade kostnader med 1 500 000 kronor varav 600 000 kronor berör kulturen. Kostnaderna ska återinföras i rambudget 2026 om inte andra justeringar sker, exempelvis att verksamheten Utveckling och digitalisering tar kostnaden i både budget och i utfall.
2024 var statsbidraget 20 650 793 kronor till Estrad Norr och 5 080 638 kronor till Kulturutveckling. Med detta budgeterade bidrag blir det totala verksamhetsbidraget 36 987 793 kronor till Estrad Norr och 16 682 638 kronor till Kulturutveckling för verksamhetsåret 2025. Beloppet kan dock komma att justeras utifrån Kulturrådets beslut om statsbidrag. Slutligt belopp meddelas under mars 2025. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått. -
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. För kommunalförbundet Norrlands nätverk för musikteater och dans, nedan NMD, regleras bidraget genom en förbundsordning. Denna förbundsordning revideras under hösten 2024 (RS/641/2024). De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.
NMD är en del av kultursamverkansmodellen. Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidraget inom kultursamverkansmodellen och ska enligt förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet främja en god tillgång för länets invånare till professionell teater-, dans- och musikverksamhet. Övriga verksamhetsområden inom förordningen är, museiverksamhet samt museernas kulturmiljöarbete, biblioteksverksamhet samt läs- och litteraturfrämjande verksamhet, professionell bild- och formverksamhet, regional enskild arkivverksamhet, filmkulturell verksamhet och främjande av hemslöjd.
NMD är ett kommunalförbund med regionerna Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen som medlemmar. I NMD ingår Norrlandsoperan i Umeå, Norrdans i Härnösand, Estrad Norr i Östersund samt Piteå Kammaropera. Förbundets uppgift är att fördela ett statligt verksamhetsbidrag för att skapa förutsättningar för ensemblernas turnéer och därmed medverka till att musikteater och dans tillgängliggörs i norra Sverige. Dessutom är kommunalförbundets uppgift att svara för övergripande koordinering av de i förbundet ingående ensemblerna. För detta erhåller förbundet ett regionalt och statligt bidrag från respektive region enligt gällande förbundsordning. Innan 2023 fördelades det statliga bidraget inom kultursamverkansmodellen avseende NMD till Region Västerbotten. Numera fördelas statsbidraget till respektive region som ingår i NMD. Det regionala bidraget avsett för administration och samordning för 2025 är 230 000 kronor från respektive region. Därtill erhåller NMD för perioden statsbidrag inom ramen för kultursamverkansmodellen som utgår från regionen, för innevarande år 2024, 3 000 000 kronor. Beloppet kan komma att justeras utifrån Kulturrådets beslut om statsbidrag till regional kulturverksamhet och nivån på ersättningen meddelas slutligt under mars 2025. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått.
-
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt Kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RUN/12/2021) är styrande för verksamhetsbidraget. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.
Stiftelsen Jamtli är en del av kultursamverkansmodellen. Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidraget inom kultursamverkansmodellen och ska enligt förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet främja en god tillgång för länets invånare till museiverksamhet samt museernas kulturmiljöarbete. Övriga verksamhetsområden inom förordningen är professionell teater-, dans- och musikverksamhet, biblioteksverksamhet samt läs- och litteraturfrämjande verksamhet, professionell bild- och formverksamhet, regional enskild arkivverksamhet, filmkulturell verksamhet och främjande av hemslöjd.
Region Jämtland Härjedalen, Östersunds kommun, Heimbygda, Jämtland Härjedalens Hembygdsförbund Jämtlands läns konstförening är bildare av Stiftelsen Jamtli. Enligt stiftelseurkund från den 6 september 1973 ska verksamheten bekostas av stiftarna enligt dem emellan överenskomna villkor. Östersunds kommun och Region Jämtland Härjedalen betalar årligen ut ett bidrag till Stiftelsen där betalningsansvaret mellan regionen och kommunen regleras via ett samarbetsavtal (RS/546/2022). Det årliga bidraget till stiftelsen omfattar anslag för basuppdraget och kompletteras med genom åren beslutade särskilda bidrag.
Stiftarna tillsammans med Stiftelsen kom 2022 överens om en önskad inriktning av museets verksamhet för kommande fem år. Inriktningen formaliserades i dokumentet Överenskommelse med Jamtli verksamhetsåren 2023 – 2027 (RUN/13/2021), som fastställdes av såväl Regionfullmäktige som Kommunfullmäktige under december 2022. Utöver den långsiktiga överenskommelsen och samarbetsavtalet tas också en ettårig överenskommelse fram. Den ettåriga överenskommelsen reglerar stiftarnas anslag och bidrag för året, giltighetstid samt hur information, redovisning, uppföljning och eventuell omförhandling ska hanteras.
2023 anlitade regionen och kommunen en extern konsult för en objektiv bedömning kring Stiftelsens situation. Uppdraget slutrapporterades till Regionala utvecklingsnämnden den 11 juni 2024 (§ 74). I samband med slutrapporten antog nämnden dessutom en tidplan med ett antal åtgärder för att möta utredningens slutsatser. En av åtgärderna var att avtala om ett tidigare avslut av Överenskommelsen för 2023 – 2027 och att i fortsättningen endast ha en årlig överenskommelse med Stiftelsen Jamtli. Regionstyrelsen beslutade den 6 november 2024 (§ 187) att föreslå Regionfullmäktige ge Regionala utvecklingsnämnden i uppdrag att avtala om förtida avslut av Överenskommelsen för 2023 - 2027. I första hand ska överenskommelsen avslutas per den 31 december 2025, i andra hand vid ett senare datum.
I den långsiktiga överenskommelsen 2023 – 2027, som alltså gäller även under 2025, framgår att Region Jämtland Härjedalens samt Östersunds kommuns anslag årligen ska räknas upp och ta sin utgångspunkt i Regionfullmäktiges direktiv. Uppräkningen för 2025 har enligt Regionfullmäktiges direktiv fastställts till 1,6%.
I Överenskommelse med Stiftelsen Jamtli för verksamhetsåret 2025 reglerar regionen och kommunen nivå på anslag och bidrag, giltighetstid samt hur information, redovisning, uppföljning och eventuell omförhandling ska hanteras. Basanslag och särskilda bidrag har räknats upp med 1,6% inför 2025 och det samlade bidraget till Jamtli (region, kommun, stat) uppgår för 2025 till 50 518 000 kronor varav Region Jämtland Härjedalens ersättning utgår med 24 162 000 kronor. Därtill erhåller Jamtli för perioden statsbidrag inom ramen för kultursamverkansmodellen som utgår från regionen, för innevarande år 2024, 11 675 00 kronor. Beloppet kan komma att justeras utifrån Kulturrådets beslut om statsbidrag och nivån på ersättningen meddelas slutligt under mars 2025.
Utöver detta innehåller överenskommelsen ett tillfälligt bidrag för (endast) år 2025 på 4 200 000 kronor, varav 2 100 000 kronor från kommunen och 2 100 000 kronor från regionen. Bidraget avser framför allt medel för nymagasinering av samlingar samt underhåll av byggnader. Detta tillfälliga bidrag är inte en del av basanslaget.
Återrapportering sker genom preliminär årsredovisning och måluppföljning senast 22 februari. Senast den 20 mars ska en reviderad årsredovisning inlämnas. Redovisning av det regionala och statliga bidraget redovisas senast 6 mars i Kulturdatabasen i samband med den årliga museienkäten.
Förslaget har föregåtts av ansökan samt genom samråd med Stiftelsen och övriga stiftare. Förvaltningen bedömer 2025 som ett övergångsår där framför allt stiftarna måste ta ställning till hur styrning och finansiering av Stiftelsen ska hanteras framgent, med bakgrund i utredningens slutsatser. Detta arbete kommer att kräva resurser även från Stiftelsens sida. Utifrån detta bedömer förvaltningen det som rimligt att överenskommelsen för 2025 inte innehåller några krav på särskilda fokusområden från stiftarnas sida.Bilagor
-
312kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt Kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.
Föreningsarkivet i Jämtlands län är en del av kultursamverkansmodellen. Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidraget inom kultursamverkansmodellen och ska enligt förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet främja en god tillgång för länets invånare till regional enskild arkivverksamhet. Övriga verksamhetsområden inom förordningen är professionell teater-, dans- och musikverksamhet, museiverksamhet samt museernas kulturmiljöarbete, biblioteksverksamhet samt läs- och litteraturfrämjande verksamhet, professionell bild- och formverksamhet, filmkulturell verksamhet och främjande av hemslöjd.
Föreningsarkivet i Jämtlands län är en ideell förening med andra föreningar som medlemmar. Föreningsarkivet utgör en viktig del av vårt gemensamma kulturarv med kontaktytor mellan kultur, föreningsliv och myndigheter. Uppdraget till föreningen är bland annat att samla, tillgängliggöra, vårda och bevara handlingar och föremål från föreningar och enskilda samt att bedriva verksamhet med grund i folkbildningen och det livslånga lärandet. Årsavtalet med Föreningsarkivet i Jämtlands län reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. En särskild dialog förs med Föreningsarkivet i Jämtlands län avseende verksamhetens rolle samt självständigheten i förhållande till Riksarkivet. Ansvaret och förväntningarna på verksamheten, både som pedagogisk resurs och expert inom arkivverksamhet i länet, har ökat. Dessutom finns växande behov av nya arkivmagasin. Utifrån kulturplanens utvecklingsområde att etablera en tydlig roll för civilsamhällets dokumentation kommer Föreningsarkivet i Jämtlands län att initiera ett utredningsarbete utifrån det övergripande behovet av ansvar och mandat för bevarande av de enskilda arkiven i länet.
För verksamhetsåret 2025 ersätter regionen Föreningsarkivet i Jämtlands län med ett regionbidrag om 1 721 987 kronor. Det är en uppräkning med 1,6% från 2024 samt en förstärkning av ramanslaget med 400 000 kronor avseende den utveckling och förändring verksamheten står inför gällande arkivförvaring och uppdrag. I den regionala ersättningen ingår även medel från länets kommuner om totalt 769 942 kronor enligt överenskommelse med kommunförbundet (RUN/303/2022) uppräknat enligt LPIK med 0,958%.
2024 var statsbidraget 626 377 kronor till Föreningsarkivet i Jämtlands län. Med detta budgeterade bidrag blir det totala verksamhetsbidraget 3 118 216 kronor till Föreningsarkivet i Jämtlands län för verksamhetsåret 2025. Beloppet kan dock komma att justeras utifrån Kulturrådets beslut om statsbidrag. Slutligt belopp meddelas under mars 2025. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt Kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.
Riksteatern Jämtland Härjedalen är en del av kultursamverkansmodellen. Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidraget inom kultursamverkansmodellen och ska enligt förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet främja en god tillgång för länets invånare till professionell teater-, dans- och musikverksamhet. Övriga verksamhetsområden inom förordningen är museiverksamhet samt museernas kulturmiljöarbete, biblioteksverksamhet samt läs- och litteraturfrämjande verksamhet, professionell bild- och formverksamhet, regional enskild arkivverksamhet. filmkulturell verksamhet och främjande av hemslöjd.
Riksteatern Jämtland Härjedalen är en ideell förening och del av Riksteatern. Föreningen har till uppgift att utveckla ett länstäckande arrangörsnätverk, främja scenkonst till barn- och unga samt verka för tillgång till scenkonst i hela länet. I uppdraget ligger därmed bland annat att främja tillgången av scenkonst genom ett kvalitativt och professionellt utbud, förmedla och subventionera föreställningar till barn och unga i länet samt stödja, utveckla och föryngra arrangörer i länet. Årsavtalet med Riksteatern Jämtland Härjedalen reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget.
För år 2025 ersätter regionen Riksteatern Jämtland Härjedalen med ett regionbidrag om 1 288 177 kronor. Det är en uppräkning med 1,6% från 2024 samt en förstärkning av ramanslaget med 70 000 kronor avseende de årliga scenkonstdagarna. Dessutom innehåller bidraget ett tillfälligt anslag om 100 000 kronor i subventionsstöd för fria grupper. Detta tillfälliga anslag är endast avsett för 2025. Med det budgeterade statsbidraget motsvarande 2024 års nivå blir det totala verksamhetsbidraget 1 793 378 kronor. Beloppet kan komma att justeras utifrån Kulturrådets beslut om statsbidrag. Slutligt belopp meddelas under mars 2025. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt Kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget.
Regionala utvecklingsnämnden gav 2023-06-23, § 114, regiondirektören i uppdrag att, i dialog med Åredalens folkhögskola, ta fram förslag till årsavtal om ersättning för genomförande av konstutbildning. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.
Åredalens Folkhögskola, i Hålland, Åre kommun, drivs av en skolförening i nära samarbete med Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, EFS, som är en rörelse inom Svenska kyrkan. Åredalens konstlinje är en förberedande utbildning till högre studier inom områden som konst, arkitektur och design. Konstlinjen möjliggör utbildning och kompetensutveckling samt bidrar med arbetstillfällen för länets yrkesverksamma konstnärer.
Årsavtalet med Åredalens folkhögskola reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. För verksamhetsåret 2025 erhåller Åredalens folkhögskolas konstlinje ett bidrag om totalt 275 000 kronor. Åredalens folkhögskola har inte statliga medel via Kultursamverkansmodellen. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått.
Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt Kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.
Stiftelsen Gaaltije är baserat i Östersunds kommun med verksamhet som bidrar till kulturell, språklig och näringsmässig utveckling av det sydsamiska samhället. Uppdraget till stiftelsen är bland annat att främja sydsamisk kultur, språk och näring samt att vidareutveckla ett samiskt museum i sydsamiskt område. Årsavtalet med stiftelsen Gaaltije reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. För verksamhetsåret 2025 erhåller Gaaltije ett verksamhetsbidrag om totalt 375 000 kronor vilket är motsvarande föregående års bidrag. Gaaltije har inte statliga medel via Kultursamverkansmodellen. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått.
Bilagor
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt Kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.
Undantaget är en ideell scenkonstförening baserad i Östersunds kommun som producerar professionell och kvalitativ scenkonst i länet. Organisationen bidrar med kvalitativ scenkonst för en bred målgrupp, främst teater, musik och musikteater. Undantaget drivs av föreningens medlemmar och externa artister, skådespelare samt övriga tjänster anlitas löpande utifrån behov. Årsavtalet med Undantaget reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. För verksamhetsåret 2025 erhåller Undantaget ett bidrag om totalt 260 000 kronor vilket är oförändrat från föregående års ersättning. Undantaget har inte statliga medel via Kultursamverkansmodellen. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått.
Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt Kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.
Nordcirkus är ett scenkonstkompani i aktiebolagsform baserad i Åre kommun som producerar professionell och kvalitativ scenkonst i länet. Organisationen bidrar med kvalitativ scenkonst för en bred målgrupp, främst cirkus, dans, teater och muntligt berättande. Nordcirkus drivs av två personer och externa artister, skådespelare och övriga tjänster anlitas löpande utifrån behov. Årsavtalet med Nordcirkus reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. För verksamhetsåret 2025 erhåller Nordcirkus ett bidrag om totalt 275 000 kronor vilket är oförändrat från föregående års ersättning. Nordcirkus har inte statliga medel via Kultursamverkansmodellen. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått.
Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Regler och villkor för verksamhetsbidrag beslutades av regionfullmäktige i juni 2021, § 74 (RS/413/2021). Enligt dessa ska Region Jämtland Härjedalen fördela verksamhetsbidrag till det civila samhället där regionala utvecklingsnämnden årligen beslutar vilka organisationer som ska erhålla bidrag samt storleken på bidragen. De sökande organisationerna har prövats utifrån ovannämnda regelverk för att godkännas som bidragsberättigade organisation. Anslagen fördelas till Ungdomsorganisationer, Politiska ungdomsorganisationer, Funktionsrättsorganisationer, Pensionärsorganisationer, Nykterhetsorganisationer samt Övriga främjande- och intresseorganisationer utifrån den bidragskonstruktion och de fördelningsnycklar som gäller för respektive grupp.
Totalt ansökte 41 organisationer om regionalt verksamhetsbidrag för 2025, varav 39 föreslås beviljas bidrag. Ärendet har beretts utifrån perspektiven jämlikhet, jämställdhet och barns rätt, regional utveckling, ekonomi och miljö. Anslagsfördelningen bedöms medföra positiva effekter på flera av regionens prioriterade områden. Genom att stimulera ett regionalt organisationsliv ökar förutsättningarna för lokal verksamhet där människor kan vara aktiva, delaktiga och skapande. Organisationerna svarar dessutom mot bidragsreglernas prioriterade målområden; Demokrati och delaktighet, Folkhälsa och hållbar utveckling och Det livslånga lärandet. Organisationerna försäkrar att verka för god tillgänglighet i de lokaler som nyttjas för verksamheten.
Förslag till fördelning presenteras i PM Verksamhetsbidrag till organisationer 2025, daterad 2024-11-11.
Bilagor
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutar årligen om fördelning av verksamhetsbidrag till studieförbund. Beslutet omfattar vilka organisationer som ska erhålla bidrag samt storlek på bidragen. De sökande organisationerna har prövats utifrån de Regler och villkor för verksamhetsbidrag som beslutats av regionfullmäktige i juni 2021, § 74 (RS/413/2021), för att godkännas som bidragsberättigade organisation. Anslagen till studieförbunden för regional folkbildningsverksamhet fördelas genom bidrag till Folkbildning Mittnorrland enligt avtal (RUN/77/2024) samt till RF-SISU Jämtland-Härjedalen enligt avtal (RUN/78/2024). Fördelningen för 2025 års verksamhetsbidrag grundas på 2023 års verksamhet.
Ärendet har beretts utifrån perspektiven jämlikhet, jämställdhet och barns rätt, regional utveckling, ekonomi och miljö. Anslagsfördelningen bedöms medföra positiva effekter på flera av regionens prioriterade områden. Genom att stimulera ett regionalt organisationsliv ökar förutsättningarna för lokal verksamhet där människor kan vara aktiva, delaktiga och skapande. Organisationerna svarar dessutom mot bidragsreglernas prioriterade målområden; Demokrati och delaktighet, Folkhälsa och hållbar utveckling och Det livslånga lärandet. Organisationerna försäkrar att verka för god tillgänglighet i de lokaler som nyttjas för verksamheterna.
-
Regionala utvecklingsnämnden ska årligen fatta beslut om regionalt verksamhetsstöd till idrottsförbund. Den sökande organisationen, RF-SISU Jämtland Härjedalen, har prövats utifrån de Regler och villkor för verksamhetsbidrag som beslutats av regionfullmäktige i juni 2021, § 74 (RS/413/2021), för att godkännas som bidragsberättigade organisation. Anslaget till Idrottsförbund fördelas genom bidrag till RF-SISU Jämtland-Härjedalen enligt Regionalt uppdragsavtal med RF-SISU Jämtland-Härjedalen 2025–2026 (RUN/78/2024). Anslaget inkluderar stöd till parasporten. RF-SISU Jämtland Härjedalen har 381 lokalföreningar i länet med totalt 119 524 medlemmar.
Ärendet har beretts utifrån perspektiven jämlikhet, jämställdhet och barns rätt, regional utveckling, ekonomi och miljö. Anslagsfördelningen bedöms medföra positiva effekter på flera av regionens prioriterade områden. Genom att stimulera ett regionalt organisationsliv ökar förutsättningarna för lokal verksamhet där människor kan vara aktiva, delaktiga och skapande. Organisationen svarar dessutom mot bidragsreglernas prioriterade målområden; Demokrati och delaktighet, Folkhälsa och hållbar utveckling och Det livslånga lärandet. Organisationen försäkrar att verka för god tillgänglighet i de lokaler som nyttjas för verksamheten.
-
Region Jämtland Härjedalen är sedan 2009 en av flera ägare i bolaget Vattenbrukscentrum Norr AB (svb), vars verksamhet är fokuserad på fiskforskning och avel av röding och regnbågslax. Utöver Region Jämtland Härjedalen, som äger 20%, ägs bolaget av Fiskodlare i Norr Ek. För. (40%), SLU Holding (20%) samt Akvakulturforskare i Norr Ek. För. (20%). Bolagets anläggning är lokaliserad i Kälarne, Bräcke kommun.
Bolagets verksamhet vilar på 3 ben: avelsprogrammet för röding och regnbåge som bedrivs i samarbete med SLU och finansieras av staten, forskningsverksamheten som finansieras med projektmedel för olika typer av forskningsuppdrag (bland annat tillsammans med SLU kring foderutveckling), samt uppfödning av levande fisk till olika typer av sportfiske.
Verksamheten har utvecklats positivt de senaste åren och har byggt upp ett eget kapital som man idag använder för att finansiera den utbyggnad och modernisering som pågår. Bolaget har de senaste åren varit lönsamt och har inte behövt finansiering från ägarna.
Det finns inget giltigt ägardirektiv för bolaget, något som inte är förenligt med Region Jämtland Härjedalens riktlinjer för ägande i bolag. Med anledning av detta beslutade regionala utvecklingsnämnden i november 2022, § 178, att ge regiondirektören i uppdrag att arbeta för att ett förslag till ägardirektiv tas fram för bolaget inför årsstämman 2023. Under de senaste åren, även innan nämndens beslut, har det gjorts flera försök att samla ägargruppen och skapa ett gemensamt förslag till ägardirektiv. Det har dock dröjt till hösten 2024 innan ett färdigt förslag funnits redo.
Föreslaget ägardirektiv kommer inte innebära några märkbara förändringar i bolagets verksamhet. Region Jämtland Härjedalen är nöjd med bolagets inriktning och verksamhet, och detsamma gäller de övriga ägarna. Processen med att ta fram ägardirektivet har däremot inneburit en ökad förståelse mellan ägarnas respektive önskemål och förväntningar med bolaget, något som förhoppningsvis leder till förbättrat samarbete mellan ägarna framgent.
Bilagor
-
182kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen äger Peak Innovation AB tillsammans med Stiftelsen Zenit (55%), Samling Näringsliv (30%), samt Åre, Östersund och Krokoms kommun (2,5% vardera). Region Jämtland Härjedalens ägarandel är 7,5%.
Bolaget har sedan lång tid arbetat med två huvudinriktningar. Den första delen har varit att driva en inkubatorverksamhet där man ger stöd och rådgivning till mellan 10 och 15 nystartade företag per år. Den andra delen har varit att i en projektfinansierad verksamhet kallade Projekt Arenan driva ett stort antal projekt i syfte att skapa bättre förutsättningar för att utveckla nya företag i regionen. Projekt Arenan har under de senaste åren haft svårt att hitta finansiering för nya relevanta projekt varför den verksamheten nu kommer att utvärderas.
Sedan hösten 2023 har ägardialoger förts för att ta fram ett nytt ägardirektiv, sätta en ny strategi och inriktning för bolaget samt hitta en mer långsiktig finansieringslösning för bolaget. Ett steg i denna process är att fastställa ett nytt ägardirektiv baserat på den diskussion som fördes mellan ägarna vid möte 14 oktober 2024.
Ägardirektivet innebär att ägarna tydliggör att fokus för bolaget i första hand är att utveckla dagens inkubatorverksamhet med fokus på att utveckla innovationer och affärskoncept baserade på idéer som kommer fram i Jämtland Härjedalen.
Om det i framtiden finns behov av och förutsättningar för att etablera både en acceleratorverksamhet och på lite längre sikt även en Science park så kan sådana initiativ efter överenskommelse med ägarna komma att utvärderas men är inte på agendan på kort sikt.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
257kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
Delegationsbeslut Investeringsbidrag kommersiell service Tåsjöbergets Fritidsanläggningar ek.för.pdf251kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
245kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll regionens samverkansråd: 2024-11-11
Samtliga protokoll finns tillgängliga via Översikt | MeetingPlus [sv] (regionjh.se)
Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
242kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
490kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument