Möte 2022-10-18
-
Tid för justering: 19 oktober (digital justering)
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Regional plan för bredband (RUN/269/2022)
-
Översyn Länspartnerskapet (RUN/136/2022)
-
North Sweden European Office: Inför ny projektperiod 2024-2030
-
Information från regionens samverkansråd
-
Information från nämndens utskott för kollektivtrafikfrågor
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
Bilagor
-
195kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
-
-
Läget i organisationen
-
Lägesrapport: Överenskommelsen med länets kommuner
-
Lägesrapport: 1:1-anslaget
-
-
-
Valideringslyft – en nationell och regional infrastruktur för validering i arbetsliv och utbildning (RUN/433/2020)
-
Vägar till hållbar utveckling (RUN/174/2020)
Bilagor
-
329kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde 23 november 2021, § 187, en verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2022. I uppföljningsplanen anges att aktuellt läge för nämndens fattade beslut ska redovisas vid sammanträdet i oktober. Den senaste redovisningen och uppföljning gjordes i oktober 2021, § 162 (RUN/38/2021).
I bilagd redovisning, Uppföljning av regionala utvecklingsnämndens fattade beslut, daterad 2022-10-07, finns en sammanställning av de beslut som nämnden har fattat som resulterat i en åtgärd och där regiondirektör, presidium eller ordförande getts särskilda uppdrag. Ansökningar om stöd, svar på remisser, informationsärenden och dylikt redovisas inte.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
-
Förutom de mer genomgående uppföljningar som görs av nämndens verksamheter per tertial, så sammanställs också kortare månadsrapporter efter februari, mars, maj, juni, september, oktober och november. Månadsrapporterna behandlar kortfattat ekonomi, verksamhet och personal. Den nu föreliggande är årets sjunde rapport.
Verksamheten inom nämndens områden har under inledningen av 2022 haft en god utveckling och pandemins tillbakagång medför mindre belastning för verksamheterna. Kulturen öppnar upp igen och folkhögskolorna har högt deltagande. Inom kollektivtrafiken märks viss återgång inom resandet men även påverkan av en kostnadsdrivande samhällsutveckling. Hos Hållbar tillväxt fortskrider arbeten med handlingsplaner och projektverksamhet, att informera kring tillgängliga stödmöjligheter samt de arbeten som faller inom ramen för den kommunala överenskommelsen.
Nämndens nettokostnad för perioden januari-september uppgår till -248,2 mkr vilket är +8,1 mkr jämfört med budget och -38,7 mkr jämfört med föregående år. Område Kollektivtrafik har en nettokostnad på -9,0 mkr mot budgeterat. Kollektivtrafiken har även under 2022 lägre konsumentintäkter (biljettförsäljning) till följd av att pandemin förändrat resandemönster, men når i september så gott som budgeterade omfattningen om 80% av ett normalår (2019). Samtidigt har kostnadsmassan stegrats snabbt utifrån omvärldsfaktorer. Kollektivtrafikens prognos för helårsutfall -18,2 mkr speglar denna utveckling. Övriga verksamheter har hittills förbrukat lägre kostnader än budgeterat. Det är dels vissa tjänster som är/varit vakanta, dels en effekt av när i tid aktiviteter och produktioner inträffar under året. Övriga verksamheter beräknar att årets nettokostnad kommer understiga budgeterad ram vilket medför att prognosticerat underskott för nämnden totalt beräknas till -10,2 mkr.
Utvecklingen för 2022 och prognos är utifrån omvärldsförhållanden kring bland annat bränsleprisutveckling ovanligt svår att bedöma och det finns även osäkerhet kring utveckling av vissa pågående juridiska processer.
Nämndens förvaltningsområde når inte målvärdet på högst 3 % sjuktimmar av ordinarie timmar under perioden januari-september. Det gäller både män och kvinnor och innebär 0,6 procentenheters ökning jämfört med motsvarande period 2021. Den största ökningen är korttidssjukfrånvaron dag 1-14 vilket förmodas vara en effekt av Coronapandemins utbredning januari-februari, samt även enstaka längre sjukskrivningar där handlingsplaner finns och följs för att komma tillbaka i arbete.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
-
Infrastrukturdepartementet har erbjudit ett antal instanser, däribland Region Jämtland Härjedalen, möjligheten att yttra sig över rapporten Arlanda flygplats - en plan för framtiden (Ds 2022:11).
Eventuella synpunkter ska vara Infrastrukturdepartementet tillhanda senast den 31 oktober 2022.
Den utredning som regeringen låtit ta fram gällande en utveckling och utökning av Arlanda flygplats har utgångspunkt i de transport- och klimatpolitiska målen, vilket bland annat innebär att utredningen bland annat ska bidra i omställningen till ett fossilfritt flyg. Planerna på nedläggning av Bromma flygplats är en del av utredningen och en viktig faktor för Arlandas utveckling. Utredningen föreslår att Bromma flygplats blir en fossilbränslefri flygplats år 2030 men läggs ner till 2035.Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
10
Remiss: Trafikverkets redovisning av regeringsuppdrag - Ökad nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter
Infrastrukturdepartementet har erbjudit ett antal instanser, däribland Region Jämtland Härjedalen, möjligheten att yttra sig över Trafikverkets redovisning av regeringsuppdrag – Ökad nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter.
Eventuella synpunkter ska vara Infrastrukturdepartementet tillhanda senast den 1 november 2022.
Regeringen gav i april 2022 Trafikverket i uppdrag att analysera och föreslå en utformning av ett ekonomiskt stöd för att utveckla och anpassa regionala biljettsystem för ökad nationell tillgång till kollektivtrafikens biljetter. Stödet ska kunna lämnas som medfinansiering till de regionala kollektivtrafikmyndigheterna. Utformningen av den statliga medfinansieringen konkretiseras i ett förslag till förordning, vilken är en del av Trafikverkets redovisning av uppdraget.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
136kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
364kb Ladda ner dokument
-
-
Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län (Din Tur) har skickat ut en remissversion av nytt regionalt trafikförsörjningsprogram för Västernorrlands län 2023-2030.
Eventuella synpunkter ska vara Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län tillhanda senast den 31 oktober 2022.
Trafikförsörjningsprogrammet syftar till att vara en politisk styrning av den långsiktiga utvecklingen av kollektivtrafiken i Västernorrland. Syftet är även att beskriva bilden av vilken kollektivtrafik som invånaren i Västernorrland kan förvänta sig långsiktigt.
Enligt lag (2010:1065) om kollektivtrafik 2 kap 9 § ska det regionala trafikförsörjningsprogrammet upprättas efter samråd med motsvarande myndighet i angränsande län. Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län har genomfört samråd från november 2021 till juni 2022.Bilagor
-
Region Jämtland Härjedalen har inkommit med ansökan om 1 964 335 kronor i medfinansiering till projektet ”Rätt och effektiv kompetens i Jämtland Härjedalen. Projektet söker även medfinansiering från Tillväxtverkets utlysning ”utveckla strukturer för validering”. Projektet sträcker sig från 1 november 2022 – 31 december 2024.
I Jämtlands län finns stora kompetensförsörjningsutmaningar. Konkurrensen om medarbetare med rätt kompetens är stor inom i princip samtliga branscher och verksamheter, en konkurrens som väntas hårdna ytterligare under kommande år.
Validering är ett viktigt, men delvis outnyttjat, verktyg för att underlätta matchning och effektivisera kompetensförsörjning. Om validering används fullt ut kan det ge arbetsgivare bättre koll på vilken kompetens som finns i verksamheten och vilka luckor som behöver fyllas för att klara nya kompetenskrav som struktur-omvandlingen bär med sig. Det kan också vara ett viktigt verktyg för såväl befintliga arbetstagare som personer utanför arbetsmarknaden att synliggöra kunskaper som individen har förvärvat genom exempelvis erfarenhet.
För att validering ska ges bättre förutsättningar att fungera som ett verktyg för regional kompetensförsörjning krävs förbättrad information, utveckling av kunskap, ramverk, kvalité och strukturer, stöd och samordning gällande validering i bred bemärkelse. Genom detta projekt vill Region Jämtland Härjedalen etablera ett systematiskt utvecklingsarbete kring validering med möjlighet för länets arbetsgivare, kommuner och andra aktörer att på ett mer effektivt sätt få tillgång till rätt kompetens.
Projektets målgrupp är organisationer som behöver få in validering som en del i sitt arbete kring rekrytering och kompetensförsörjning.
Med avstamp ur den regionala utvecklingsstrategin för Jämtland Härjedalen har en plan för regional kompetensförsörjning tagits fram tillsammans med länets aktörer. Planen kopplar an till den nationella strategin för hållbar regional utveckling, där kompetensförsörjning pekas ut som ett av fyra strategiska områden. Kompetens-försörjning är också ett grundläggande behov och en viktig förutsättning för samtliga styrkeområden inom Smart specialisering.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet skall redovisa följande nationella indikatorer:
1) Antal deltagande organisationer: 12 stycken
Projektet ska slutrapporteras senast 2 månader efter projektavslut.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fattade den 14 juni 2022, § 116, beslut om att ändra vissa villkor i stöd som beviljats till kommersiellt turistiskt boende. Beslutet säger bland annat att krav på uthyrning i 15 år med kvarhållande av realsäkerheter i form av pantbrev ska upphöra att gälla i ärenden när det har gått 10 år från att stödet är helt utbetalt. I de ärenden som redan har passerat 10 år efter slututbetalning upphör kravet på uthyrning omgående att gälla.
I de ärenden som avses finns vid sidan av säkerhet i form av pantbrev även borgensförbindelser. Det är brukligt att även aktuella borgensförbindelser avslutas i samband med att pantbrev återlämnas. Säkerheterna avslutas när det passerat 10 år från slutlig utbetalning av stödet. Därför föreslås nämnden fatta beslut om en sådan hantering.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
Almi Företagspartner AB har överlämnat finansieringsförslag för Almi Företagspartner Mitt AB för verksamhetsåret 2023. Bifogat till förslaget finns även förslag till reviderade ägaranvisningar.
De reviderade anvisningarna har utgått från nu gällande anvisningar och från den nya anvisning som regeringen beslutat ska gälla för Almi AB. Regeringens uppdrag till Almi är i allt väsentligt oförändrat, men uppdragsmålen är nya. De nya målen kommer att implementeras genom Almi målstruktur, och Almi meddelar att de kommer att återkomma till de regionala ägarna när en ny målstruktur är utformad. Ambitionen är en långsiktig ägaranvisning som inte behöver ändras varje år, vilket varit fallet hittills. Anvisningen föreslås därför gälla till dess att en ny ägaranvisning överlämnas. De väsentliga förändringarna beskrivs i underlaget Kommentar till förslag till revidering av ägaranvisning till regionalt dotterbolag.
I förslag till finansiering för Almi Företagspartner Mitt AB uppgår den totala finansieringen för år 2023 till 25 143 159 kronor, varav Region Jämtland Härjedalens andel uppgår till 6 160 074 kronor. Övrig finansiering kommer från Almi AB (moderbolaget) med 12 823 011 kronor och Region Västernorrland med 6 160 074 kronor.
Därutöver har moderbolaget Almi AB reserverat 1 089 847 kronor för särskilda insatser för tillväxt som kan tas i anspråk efter beslut om samverkan i projekt.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
116kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Kultursamverkansmodellen styrs av förordningen (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet. Region Jämtland Härjedalens ansökan om statligt stöd till förordningens sju områden för 2023 utgår från de nationella kulturpolitiska målen och målen i aktuell regional kulturplan (RS/1651/2018). Regionfullmäktige beslutade den 22 juni 2022, § 71, att förlänga innevarande kulturplan till att gälla även för 2023. Beslutet har föregåtts av dialog med Kulturrådet.
Regionens övergripande kulturuppdrag är att alla invånare ska ha tillgång till ett kulturutbud av hög kvalitet och erbjudas likvärdiga möjligheter att skapa och utöva kultur samt ha möjlighet att påverka, delta och medverka i kultur- och samhällslivet. Aktuella insatsområden tar sin utgångspunkt i regionala utmaningar och kulturens breda samhällsuppdrag, där de regionala kulturverksamheterna kompletterar kommunernas kulturutbud och bidrar till en hållbar regional infrastruktur för kultur. Områden som särskilt ska prioriteras under 2023 är bland annat
- fortsatt utveckling av egenproduktion inom scenkonsten,
- stärkt samverkan med och särskilt främja barn och ungas möjlighet att vara delaktiga i och ta del av länets kulturliv, samt
- inkluderande av kulturella och kreativa näringar i det regionala tillväxtarbetet.
Dessutom fokuserar Region Jämtland Härjedalen bland annat på kulturarvets möjligheter att främja den biologiska mångfalden samt stärka konstens betydelse för hälsofrämjande arbete och gestaltade livsmiljöer.
Region Jämtland Härjedalens ansökan till Kulturrådet för 2023 omfattar totalt 46 956 000 kronor varav en statlig uppräkning om 3,8% av 2022 års statsbidrag, en generell förstärkning om 926 000 kronor enligt 2022 års beslut om tillfälligt verksamhetsbidrag från Kulturrådet, en särskild förstärkning om 3 858 400 kronor för angelägna insatser enligt ansökan samt ett stöd för administration av modellen. Den preliminära regionala kulturbudgeten för 2023 (inklusive Östersunds kommuns anslag till Jamtli) uppgår till 82 321 290 kronor.
Norrlands Nätverk för musikteater och dans (NMD) har historiskt fått det statliga anslaget fördelat via Region Västerbotten. Kulturrådet vill från och med 2023 frångå detta och dela upp anslaget till respektive region vilket innebär att Region Jämtland Härjedalen, liksom övriga regioner i norr, behöver äska det anslaget i samband med ordinarie ansökan inom Kultursamverkansmodellen. Ansökan ska vara Kulturrådet tillhanda senast 1 november men då detta har kommunicerats sent med regionerna så behöver ärendet kompletteras med äskandet avseende NMD. Region Jämtland Härjedalen har fått dispens att inkomma med denna komplettering.-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
270kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i juni 2021, § 93, att säga upp uppdragsavtal Stiftelsen Jamtli 2019–2022 (RUN/458/2017), samt att ge regionala utvecklingsnämnden i uppdrag att i samverkan med övriga stiftare ta fram förslag till nytt uppdragsavtal Jamtli för perioden 2023–2026. Det förslag till överenskommelse som stiftarna tillsammans med Stiftelsen Jamtli nu har upprättat sträcker sig över en period om fem år, 2023–2027, i stället för sedvanliga fyra år. Detta i syfte att synkronisera med perioden för den regionala kulturplanen som är under framtagande.
Museilagen från 2017 pekar på museers rätt till bestämmande inflytande avseende sina huvudmän. Detta har beaktats vid upprättandet av förslag till avtal och begreppet Uppdragsavtal föreslås därför ändras till Överenskommelse i enlighet med lagens intentioner. Museets rätt till bestämmande inflytande över verksamheten har beaktats även i formuleringarna av själva överenskommelsen. De utvecklingsområden som är framtagna i samråd mellan stiftelsen och de övriga stiftarna anger önskad inriktning på verksamheten och inte som i tidigare avtal i form av uppdrag. Begreppet ersättning har ersatts av bidrag och anslag. Överenskommelsen reglerar även ekonomi, redovisning och uppföljning, samråd och perioden för avtalet.
Överenskommelsen med Stiftelsen Jamtli verksamhetsåren 2023–2027 har koppling till kultursamverkansmodellen och till den regionala utvecklingsstrategin med perspektiv på kulturens roll för regional attraktionskraft och inkludering, där kulturarvet tar större plats i en hållbar samhällsutveckling. Överenskommelsen utgår från de tre nationella kulturpolitiska målen; självständighets-, delaktighets och samhällsmålet, prioriterade delmål i Agenda 2030 samt Barnkonventionen. Överenskommelsens utvecklingsområden omfattar klimat och miljö, jämlikhet, jämställdhet, barn och unga och beaktar de ekologiska, sociala och de ekonomiska hållbarhetsperspektiven. Nationella minoriteters historia och kultur med särskilt ansvar för att urfolket samerna ges möjlighet till delaktighet och inflytande beaktas.
Till den övergripande och långsiktiga överenskommelsen ska ettåriga överenskommelser mellan stiftarna och stiftelsen kopplas som anger fokus för det kommande verksamhetsåret. Till fokusområdet kan ytterligare nyckeltal anges för att ge en tydligare bild av resultatet. Under den period som den övergripande överenskommelsen gäller ska samtliga utvecklingsområden ha hanterats.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
18
Samarbetsavtal mellan Östersunds kommun och Region Jämtland Härjedalen avseende Stiftelsen Jamtli år 2023
Regionfullmäktige beslutade i december 2021, § 154, att säga upp samarbetsavtalet med Östersunds kommun avseende Stiftelsen Jamtli 2020-2022 (RUN/459/2017), samt att ge regionala utvecklingsnämnden i uppdrag att i samverkan med Östersunds kommun ta fram förslag till nytt samarbetsavtal för perioden 2023–2026.
Gällande samarbetsavtal mellan Östersunds kommun och Region Jämtland Härjedalen avseende Stiftelsen Jamtli beslutades av Regionfullmäktige i november 2019, § 141, och har under åren 2020–2022 löpt parallellt med Uppdragsavtal Stiftelsen Jamtli. Uppdragsavtalet ligger till grund för regionens respektive kommunens årsavtal med Stiftelsen Jamtli. Samarbetsavtalet mellan regionen och kommunen reglerar ansvar och kostnadsfördelning mellan parterna och anger att beslut avseende nyinvesteringar och större underhållsinvesteringar ska föregås av gemensam beredning. Avtalet anger även riktlinjer för tillsättande av ledamöter i stiftelsens styrelse, anpassning till administrativa system, information och redovisning från stiftelsen.
Processen inför kommande uppdragsavtal med ny benämning, Överenskommelse med Stiftelsen Jamtli verksamhetsåren 2023–2027, har förts i dialog mellan Region Jämtland Härjedalen, kommunen, Heimbygda, Jämtlands läns konstförening och Stiftelsen Jamtli. Förslag till nytt samarbetsavtal har dock inte kunnat tas fram som planerat (parallellt med överenskommelsen). Istället föreslås att processen med att utforma ett nytt samarbetsavtal får fortsätta, och att Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun tecknar ett ettårigt avtal för 2023 med i övrigt samma lydelse som nu gällande samarbetsavtal.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
480kb Ladda ner dokument
-
487kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
749kb Ladda ner dokument
-
720kb Ladda ner dokument
-
449kb Ladda ner dokument
-
463kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
614kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
205kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
436kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
220kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
454kb Ladda ner dokument
-
508kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll regionala utvecklingsnämndens utskott för kollektivtrafik: 2022-09-23
Samtliga protokoll finns tillgängliga via https://meetingsplus.regionjh.se/overview
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
516kb Ladda ner dokument
-
614kb Ladda ner dokument
-
554kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
564kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
466kb Ladda ner dokument
-