Möte 2022-06-14
-
Tid för justering: Onsdag 15 juni (digitalt)
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Forts. Handlingsplaner Smart specialisering (S3)
-
Jämtland Härjedalen Turism (JHT)
-
Coompanion - Kooperativ Utveckling Jämtlands län ek. för.
-
Information från regionens samverkansråd
-
Information från nämndens utskott för kollektivtrafikfrågor
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
Lägesrapport: Inför ny projektperiod med North Sweden European Office
-
Beslut gällande Fortsättning samarbetet Botniska korridoren efter 2022 (RUN/676/2021) flyttas till ett sammanträde under hösten
-
Tema: Arbetsmiljö (inkl. medarbetarenkät) flyttas till ett sammanträde under hösten
-
Presentation av ny regional utvecklingsdirektör
-
-
-
14 45 87 – Vägar till egen försörjning (RUN/355/2019)
-
Handelskraft (RUN/226/2020)
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 23 november 2021, § 187, en verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2022 (reviderad 5 april 2022, § 36). I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året. Enligt fastställd plan ska regionala utvecklingsnämnden vid sitt sammanträde i juni göra en uppföljning av regional verksamhet som bedrivs i annan verksamhetsform.
Regionala utvecklingsnämnden har enligt sitt reglemente i uppdrag att bevaka och tillvarata Region Jämtland Härjedalens intresse vid bolags- och föreningsstämmor i följande organisationer: AB Transitio, Almi Företagspartner Mitt AB, Naboer AB, Norrtåg AB, Peak Innovation AB, Samtrafiken i Sverige AB, Torsta AB, Vattenbrukscentrum Norr AB, Stiftelsen Jamtli, kommunalförbundet Norrlands Nätverk för Musikteater och Dans, Coompanion kooperativ utveckling i Jämtlands län ekonomisk förening samt Jämtland Härjedalen Turism ekonomisk förening. En del i uppdraget är att följa upp den verksamhet som organisationerna bedriver.
Redovisning finns i PM Uppföljning av regional verksamhet som bedrivs i annan verksamhetsform, daterad 2022-04-11. Rapporten ska redovisa om verksamheterna bedriver sin verksamhet i enlighet med Region Jämtland Härjedalens beslut och de eventuella avtal som tecknats med verksamheten. Uppföljningen utgår från det ansvar som regionala utvecklingsnämnden har enligt gällande Regler för Region Jämtland Härjedalen som ägare i bolag och medlem i föreningar och förbund (RS/451/2019).Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 23 november 2021, § 187, en verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2022. Enligt den plan som då fastställdes skulle nämnden vid sitt sammanträde i april följa upp länets trafikförsörjningsprogram (Trafikförsörjningsprogram Jämtlands län 2021–2026, RUN/287/2019). I samband med att verksamhetsplanen reviderades i april 2022, § 36, flyttades uppföljning av trafikförsörjningsprogrammet till nämndens sammanträde i juni. Årets uppföljning består av en lägesavstämning av arbetet inom de strategier som nämnden fastställt i Handlingsplan för Trafikförsörjningsprogram 2021–2026 (RUN/520/2021).
Ärendet omfattar även rapport om den allmänna kollektivtrafiken, där Transportstyrelsen har tillsynsmandat av artikel 7.1 i EU:s kollektivtrafikförordning. Enligt förordningen ska varje kollektivtrafikmyndighet årligen publicera en samlad rapport om den allmänna kollektivtrafiken. Denna rapport avser Allmän kollektivtrafik år 2021 för Region Jämtland Härjedalen. I rapporten redovisas beslut om allmän trafikplikt, aktuella trafikavtal, finansiering, resor, trafikutbud, effektivitet och kvalitet. Avvikelserna i 2021 års rapport beror, liksom för 2020, på effekter av Coronapandemin, med kraftigt minskat resande från våren 2020.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
937kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 23 november 2021, § 187, en verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2022. I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året.
Enligt fastställd plan ska regionala utvecklingsnämnden vid sitt sammanträde i juni göra en uppföljning av den samverkan som sker med länets kommuner inom ramen för den kommunala överenskommelsen (samverkansavtalet).
Region Jämtland Härjedalen har sedan 2015 en överenskommelse med länets kommuner om regional samverkan. Samverkansavtalet reviderades inför 2019, och regionfullmäktige fastställde den nu gällande överenskommelsen (Överenskommelse om samverkan mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan 2019–2021, RUN/34/2018) i juni 2018, § 92. I december 2020 beslutades att förlänga överenskommelsen med ett år. Under hösten 2021 beslutade sedan kommunerna att säga upp överenskommelsen från och med 2022-12-31. Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för överenskommelsen. Enligt överenskommelsen ska Region Jämtland Härjedalen samverka och ge stöd till länets kommuner i regional utveckling.
Enligt överenskommelsen ska regionen årligen redovisa hur överenskommelsen fullföljts. Redovisningen ska ske genom en verksamhetsberättelse där kommunerna kan se och bedöma i vilken utsträckning de anser att överenskommelsen uppfylls. Verksamhetsplanen för 2021 är upprättad och fastställd. I upprättad Uppföljningsrapport samverkan med kommunerna: Samverkansavtalet, daterad 2022-05-23, har fokus varit att beskriva prioriterade områden för respektive verksamhet, exempel på leverans det senaste året, samt utmaningar framåt.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt punkt 4.4 i regionala utvecklingsnämndens reglemente ska nämnden för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden. Ett förslag till sammanträdestider 2023 för regionala utvecklingsnämnden har upprättats. I förslaget har kommunallagens (2017:725) föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktats samt andra viktiga hålltider i Region Jämtland Härjedalens planerings- och uppföljningsprocess. En samordning med regionfullmäktige, regionstyrelse och övriga nämnder har också gjorts i syfte att skapa en väl fungerande ärendehanteringsprocess.
Hänsyn har tagits till SKR:s och Norra Sjukvårdsregionförbundets sammanträdestider.
Fullmäktige kommer att fastställa sina sammanträdesdatum vid fullmäktiges möte den 21-22 juni, och regionstyrelsen fastställer sina 20 juni. Regionstyrelsen kommer även att fastställa datum för gemensam planeringsdag och budgetdag för regionstyrelsen och nämnderna. Att 2023 är första året på en ny mandatperiod har också påverkan på sammanträdeskalenderns utformning, då särskilda datum för förtroendemannautbildning finns inlagda i planen.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
Förutom de mer genomgående uppföljningar som görs av nämndens verksamheter per tertial, så sammanställs också kortare månadsrapporter efter februari, mars, maj, juni, september, oktober och november. Månadsrapporterna behandlar kortfattat ekonomi, verksamhet och personal. Den nu föreliggande är årets fjärde rapport.
Verksamheten inom nämndens områden har under inledningen av 2022 haft en god utveckling och pandemins tillbakagång medför mindre belastning för verksamheterna. Kulturen öppnar upp igen och folkhögskolorna har högt deltagande. Inom kollektivtrafiken märks både viss återgång inom resandet men även påverkan av en kostnadsdrivande samhällsutveckling. Hos Hållbar tillväxt fortskrider arbeten med handlingsplaner och projektverksamhet, att informera kring tillgängliga stödmöjligheter samt de arbeten som faller inom ramen för den kommunala överenskommelsen.
Nämndens nettokostnad för perioden januari-maj uppgår till -165,7 mkr vilket är -7,1 mkr jämfört med budget och -19,1 mkr jämfört med föregående år. Område Kollektivtrafik har nettokostnad på -13,6 mkr mot budgeterat orsakat främst av att kollektivtrafiken även under 2022 har lägre konsumentintäkter (biljettförsäljning) till följd av att pandemin förändrat resandemönster samtidigt som kostnadsmassan stegras snabbt utifrån omvärldsfaktorer och där prognosen för helårsutfall -34,8 mkr speglar denna utveckling samt innehåller ett utökat driftbidrag till Norrtåg för tågtrafik. Övriga verksamheter har hittills förbrukat lägre kostnader än budgeterat. Det är dels vissa tjänster som är/varit vakanta men främst en effekt av när i tid aktiviteter och produktioner inträffar under året.
Utvecklingen för 2022 och prognos är utifrån omvärldsförhållanden kring bland annat bränsleprisutveckling ovanligt svår att bedöma och är även beroende av utveckling av vissa pågående juridiska processer.
Förvaltningsområdet når inte målvärdet på högst 3 % sjuktimmar av ordinarie timmar (4,2 %) under perioden jan-maj. Det gäller både män och kvinnor och innebär 1,5 procentenheters ökning jämfört med motsvarande period 2021. Den största ökningen är korttidssjukfrånvaron dag 1-14 vilket förmodas vara en effekt av Coronapandemins utbredning januari-februari, samt även enstaka längre sjukskrivningar där handlingsplaner finns och följs för att komma tillbaka i arbete.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
Transportutvecklingsrådet initierades av dåvarande Regionförbundet Jämtlands läns beredning för infrastruktur och kommunikationer (2011–2014). Under föregående mandatperiod (2015–2018) beslutade regionala utvecklingsnämndens dåvarande utskott för infrastruktur att inrätta ett Transportutvecklingsråd med uppgift att vara referensgrupp i frågor om transportinfrastruktur (RUN/299/2015). I den översyn av samverkans- och påverkansarenor som regionala utvecklingsnämnden initierat under 2021 konstaterades att Transportutvecklingsrådet bedöms som ett relevant forum, men att rådets syfte behöver tydliggöras och formaliseras. Regionala utvecklingsnämnden beslutade därför i februari 2022, § 7, att ge regiondirektören i uppdrag att ta fram en tydlig beskrivning av Transportutvecklingsrådets uppdrag och syfte (RUN/78/2022).
Transportutvecklingsrådet bedöms även fortsättningsvis ha ett berättigat värde för Region Jämtland Härjedalens arbete med infrastrukturfrågor då det är en plattform för utbyte med näringslivet och mellan regional och nationell nivå då även länets riksdagsledamöter är inbjudna. Rådet är i första hand ett forum för information och utbyte, men påverkansarbete också är också en viktig del av arbetet med transportinfrastrukturen. Rådet föreslås därför också få en tydligare roll när det gäller påverkansarbete.
Sammansättningen föreslås vara densamma som tidigare förutom att kommunerna erbjuds att delta i rådet med två platser från 2023 när det nya kommunförbundet bildas. Fram till dess erbjuds tjänstepersoner från länets kommuner att delta. Transportutvecklingsrådet leds även fortsättningsvis av regionala utvecklingsnämndens ordförande. Förslag till övergripande beskrivning av Transportutvecklingsrådet återfinns i dokumentet Former för Region Jämtland Härjedalens Transportutvecklingsråd, daterat 2022-05-09.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
I regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan för 2021 (RUN/34/2020) ingick aktiviteten att strukturera samverkans- och påverkansarenor för nämndens uppdrag. I den översyn som genomfördes under 2021 konstaterades att Länspartnerskapet som forum bedöms relevant, men i behov av en översyn som inte bara inkluderar forumet i sig utan hela processen. Regionala utvecklingsnämnden beslutade därför i februari 2022, § 7, att ge regiondirektören i uppdrag att se över processen för prioritering av strukturfondsprojekt, vilket inkluderar en översyn av Länspartnerskapet och formerna för regional förankring (RUN/78/2022). I beslutet angavs att uppdraget skulle återrapporteras vid nämndens sammanträde i juni.
Sedan uppdraget gavs i februari har frågan om regional och kommunal samverkan lyfts till Regionens samverkansråd (RSR) för en initial diskussion om former för samverkan. I detta forum föreslogs att den verksamhetsutvecklare som tillfälligt anställts på område Hållbar tillväxt under perioden maj till december 2022 ska ta ett helhetsgrepp om samverkan regionalt och kommunalt, och i detta göra en översyn av Länspartnerskapet. En inspiration i arbetet kan vara Region Västernorrland som gjort ett arbete kring samverkansformer där kommun och även Länsstyrelse ingår. Detta uppfattades som en god idé vid RSR.
Verksamhetsutvecklaren påbörjade sitt uppdrag den 23/5 och fick då i uppdrag att ta fram ett förslag på samverkansforum i dialog med Länspartnerskapets aktörer, där representant från RSR ingår. Arbetet kommer löpande att stämmas av med regionala utvecklingsnämnden under hösten så att beslut kan fattas innan årsskiftet.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden har under en tid arbetat med att ta fram en länsgemensam påverkansagenda. Ärendet lyftes för en första diskussion i Regionens samverkansråd i juni 2020. Kontinuerliga dialoger har därefter förts med samverkansrådet, regionala utvecklingsnämnden och dess presidium. Utöver detta har ett internt arbete genomförts inom olika sakområden i syfte att identifiera vilka påverkansfrågor som är aktuella inom det regionala utvecklingsuppdraget. Detta arbete har resulterat i förslag på ett antal frågor som bör prioriteras i påverkanshänseende. Detta inkluderar de frågor som ingår i den Norrlandsgemensamma påverkansagendan (RUN/497/2021) som regionala utvecklingsnämnden beslutade om i november 2021, § 190. Påverkansarbete sker löpande i majoriteten av de frågor som föreslås ingå i denna agenda. De konkreta åtgärder som behöver vidtas för respektive fråga beslutas och drivs i respektive forum som hanterar dessa sakfrågor, såsom exempelvis:
- Europaforum Norra Sverige
- Arbetsgrupp Stockholmskontoret
- Transportutvecklingsrådet
- Ledningsgrupp för regional kompetensförsörjning
De påverkansfrågor som hittills lyfts fram som förslag att ingå i agendan har sammanställts i dokumentet Bruttolista påverkansfrågor – Länsgemensam påverkansagenda, daterat 2022-05-30. Processen framåt är att, efter att regionala utvecklingsnämnden ges möjlighet att komma med synpunkter på föreslagna påverkansfrågor vid sammanträdet i juni, lyfta dessa till Regionens samverkansråd för att få kommunernas syn på frågorna. Därefter fattar regionala utvecklingsnämnden beslut om påverkansagendan under hösten. Påverkansagendan ska sedan revideras årligen i slutet av varje år.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
15
Överenskommelse om samverkan mellan Region Jämtland Härjedalen och Trafikverket Region Mitt 2022-2025
Region Jämtland Härjedalen och Trafikverket Region Mitt avser att teckna en överenskommelse kring organiseringen av samarbetet myndigheterna emellan. Förslaget innebär bland annat att regionala utvecklingsnämndens presidium och Trafikverket Region Mitts regionala direktör möts en gång per år och att Region Jämtland Härjedalens regionala utvecklingsdirektör och Trafikverket Region Mitts regionala direktör möts en gång per år. Däremellan träffas beredningsgrupper med sakkunniga tjänstepersoner från respektive organisation.
Till överenskommelsen ska kopplas en arbetsplan/handlingsplan som beskriver vad myndigheterna gemensamt ska arbeta med. Handlingsplanen uppdateras årligen.Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
-
Handlingarna publiceras endast internt inför sammanträdet.
-
Handlingarna publiceras endast internt inför sammanträdet.
-
Handlingarna publiceras endast internt inför sammanträdet.
-
I januari 2022 beslutade Kulturrådet om ett samlat statsbidrag till Region Jämtland Härjedalen om 37 243 000 kronor inom ramen för Kultursamverkansmodellen, och regionala utvecklingsnämnden beslutade om fördelningen till regionala verksamheter i februari, § 18.
I början av 2022 beslutade Kulturrådet med anledning av pandemin om en tillfällig förstärkning av 2022 års statsbidrag inom ramen för kultursamverkansmodellen. Det gavs möjlighet att ansöka om generell förstärkning samt att äska om medel för prioriterade satsningar utifrån särskilt utsatt situation med anledning av pandemin alternativt för särskilda insatser för återstart efter pandemin. Samtliga 20 regioner ansökte om den generella förstärkningen och sju av regionerna äskade medel för insatser i prioriterade verksamheter. Region Jämtland Härjedalen äskade 2,7 miljoner för insatser för framförallt återstart efter pandemin.
Mot bakgrund av inkomna underlag och tillgängliga medel att fördela beslutade Kulturrådet inte om några särskilda prioriteringar. Kulturrådet beslutade den 30 maj 2022 att den tillfälliga förstärkningen fördelats proportionerligt till regionerna baserat på storleken på verksamhetsbidrag. Samtliga regioner inom kultursamverkansmodellen har tilldelats en tillfällig förstärkning motsvarande 2,3 % av tidigare beslutad nivå för verksamhetsbidrag för 2022. Respektive region prioriterar hur den generella förstärkningen ska fördelas utifrån behov hos de samfinansierade regionala verksamheterna inom kultursamverkansmodellen.
Region Jämtland Härjedalen har beviljats 926 000 kronor i tillfällig generell förstärkning vilket föreslås fördelas proportionerlig till verksamheterna inom kultursamverkansmodellen utifrån storleken på verksamhetsbidragen för 2022. Vad gäller NMD, Norrlands nätverk för musikteater och dans, fördelas 69 000 kronor per region i tillfällig förstärkning utifrån samråd och gemensamt beslut med Region Norrbotten, Region Västerbotten och Region Västernorrland.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
369kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
-
I februari 2022 antog regionfullmäktige ett förslag på reviderad regionplan för verksamhetsåret 2022 utifrån förändringar i de ekonomiska förutsättningarna. Revideringarna handlade främst om justering av de ekonomiska aspekterna samt budgetramar. Bland annat beslutades att tillskjuta två miljoner kronor för organisationsbidrag. Detta ledde till att regionala utvecklingsnämnden i april 2022, § 36, antog en reviderad version av den verksamhetsplan för 2022 (RUN/39/2021) som fastställts i november 2021, § 187.
Regionala utvecklingsnämnden fattade den 14 december 2021, § 216, beslut om vilka organisationer som skulle erhålla bidrag samt storlek på bidragen för verksamhetsåret 2022 (RUN/49/2021). De sökande organisationerna hade inför beslutet prövats utifrån de Regler och villkor för verksamhetsbidrag som beslutats av Regionfullmäktige 2021-06-22--23, § 74 (RS/413/2021), för att godkännas som bidragsberättigade organisation.
Anslagen fördelades till Ungdomsorganisationer, Politiska ungdomsorganisationer, Funktionsrättsorganisationer, Pensionärsorganisationer, Nykterhetsorganisationer samt Övriga främjande- och intresseorganisationer utifrån den bidragskonstruktion och de fördelningsnycklar som gäller för respektive organisationsgrupp.
Region Jämtland Härjedalens syfte med fördelning av bidrag till civilsamhället är att bidra till att nå det nationella politiska målet för det civila samhället, vilket innefattar att villkoren för civilsamhället som en central del av demokratin ska förbättras. Regionens bidrag är avsett att stödja organisationers regionala verksamhet för att de självständigt och med kontinuitet ska kunna utveckla och bedriva sin verksamhet, vilken stimulerar lokalföreningar, medlemmar och medborgare att delta i samhällsutvecklingen.
Förslaget till fördelning är gjort utifrån en beräkningsmodell som utgår från den procentuella fördelningen mellan de organisationer som beviljades medel för verksamhetsåret 2021-12-14 § 215. Undantag från beräkningsmodellen har dock gjorts vad gäller bidrag till Övriga intresse- och främjandeorganisationer (RUN/479/2021). För att de tillskjutna medlen ska göra skillnad i verksamheterna föreslås, att medlen inom denna grupp fördelas utifrån bidragsstorlek mellan de 13 organisationer som redan tilldelats en summa motsvarande 20, 40, 60 eller 120 tkr. Förslag till fördelning presenteras i PM Fördelning av tillskjutna medel för verksamhetsbidrag till organisationer 2022, daterad 2022-05-23.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
176kb Ladda ner dokument
-
-
I februari 2022 antog regionfullmäktige ett förslag på reviderad regionplan för verksamhetsåret 2022 utifrån förändringar i de ekonomiska förutsättningarna. Revideringarna handlade främst om justering av de ekonomiska aspekterna samt budgetramar. Bland annat beslutades att tillskjuta två miljoner kronor för organisationsbidrag. Detta ledde till att regionala utvecklingsnämnden i april 2022, § 36, antog en reviderad version av den verksamhetsplan för 2022 (RUN/39/2021) som fastställts i november 2021, § 187.
Regionala utvecklingsnämnden fattade den 14 december 2021, § 216, beslut om vilka Studieförbund som skulle erhålla bidrag samt storlek på bidragen för verksamhetsåret 2022 (RUN/473/2021). De sökande studieförbunden hade inför beslutet prövats utifrån de Regler och villkor för verksamhetsbidrag som beslutats av Regionfullmäktige 2021-06-22--23, § 74 (RS/413/2021), för att godkännas som bidragsberättigade organisation.
Verksamhetsstödet till Studieförbund ska användas till att nå det nationella målet att folkbildningen ska ge alla möjlighet att tillsammans med andra öka sin kunskap och bildning för personlig utveckling och delaktighet i samhället. Anslagen till studieförbunden för regional folkbildningsverksamhet fördelas genom bidrag till Folkbildning Mittnorrland enligt avtal (RUN/531/2021) samt till RF-SISU Jämtland-Härjedalen enligt avtal (RUN/487/2020).
Bidragsgruppen Studieförbund föreslås beviljas samma procentuella andel (50,58%) av de tillskjutna medlen (2 mkr), med samma procentuella fördelning sinsemellan, som de beviljades av ramanslaget (8,5 mkr).Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
I februari 2022 antog regionfullmäktige ett förslag på reviderad regionplan för verksamhetsåret 2022 utifrån förändringar i de ekonomiska förutsättningarna. Revideringarna handlade främst om justering av de ekonomiska aspekterna samt budgetramar. Bland annat beslutades att tillskjuta två miljoner kronor för organisationsbidrag. Detta ledde till att regionala utvecklingsnämnden i april 2022, § 36, antog en reviderad version av den verksamhetsplan för 2022 (RUN/39/2021) som fastställts i november 2021, § 187.
Regionala utvecklingsnämnden fattade den 14 december 2021, § 216, beslut om de idrottsförbund som skulle erhålla bidrag samt storlek på bidragen för verksamhetsåret 2022 (RUN/474/2021). Den sökande organisationen hade inför beslutet prövats utifrån de Regler och villkor för verksamhetsbidrag som beslutats av Regionfullmäktige 2021-06-22--23, § 74 (RS/413/2021), för att godkännas som bidragsberättigade organisation.
Genom att stimulera länets organisationsliv ökar förutsättningarna för lokal verksamhet där människor kan vara aktiva, delaktiga och skapande. Det breda föreningslivet bidrar till upplevelser och aktiviteter i hela länet, både för länets invånare och för besökare. Föreningslivet bidrar i en del fall till stöd och service, inte minst i glesbygdsområden, där den sociala aspekten för sammanhållning är central.
Anslaget till Idrottsförbund fördelas genom bidrag till RF-SISU Jämtland-Härjedalen enligt Regionalt uppdragsavtal med RF-SISU Jämtland Härjedalen 2021–2023 (RUN/487/2020).
RF-SISU Jämtland Härjedalen föreslås beviljas samma procentuella andel (19,4%) av de tillskjutna medlen (2 mkr) som förbundet beviljades av ramanslaget (8,5 mkr) 2021-12-14 § 217. Av dessa ska 4,35% av de tillskjutna medlen fördelas till parasportverksamhet inom förbundet.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
161kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Nuvarande Regler och villkor för kulturbidrag inom Region Jämtland Härjedalen (RS/2155/2017) fastställdes av regionfullmäktige i november 2017, § 174. Det föreligger nu ett behov av revidering av gällande villkor och regler samt förenklade ansökningsförfaranden. Syftet är att öppna upp och tillgängliggöra möjligheten att söka bidrag samt tydliggöra de olika bidragsformerna och hur ansökan går till.
Nuvarande regelverk omfattar följande bidragsformer:
Produktionsstöd – stöd till publika scenkonstproduktioner. Total avsatt summa per år 200 000 kronor.
Arrangemangsstöd – stöd till publika arrangemang. Total avsatt summa per år 450 000 kronor.
Projektstöd – stöd till projekt som riktar sig till minst tre kommuner eller är av annat regionalt intresse. Total avsatt summa per år 600 000 kronor. Vid många ansökningar kompletteras summan med utvecklingsmedel.
Startstöd – stöd till professionella/yrkesverksamma kulturskapare eller kreatörer. Total avsatt summa 100 000 kronor. Stödet ingår i budgeten för projektstöd.
Brännbart – stipendium för unga enskilda 16–25 år eller fria grupper/nätverk. Summan ingår i budgeten för projektstöd.
Filmstöd – stöd till filmskapare och filmprojekt. Ingår i Filmpools driftsbudget och summan varierar från år till år.
Kultur för hälsa – projektbidrag till kulturprojekt som bidrar till en upplevd förbättrad hälsa. Total avsatt summa 500 000. Medlen är avsatta för 2021 – 2023, varav för 2021 och 2022 inom regionstyrelsens budget, och omfattas inte av nuvarande regler och villkor.
Översyn och revidering av gällande regelverk föreslås påbörjas innan sommaren, med målsättningen att ett nytt regelverk ska kunna beslutas i regionfullmäktige innan årsskiftet. Regionala utvecklingsnämndens presidium föreslås som styrgrupp för uppdraget. Samråd ska ske med berörda verksamheters nätverk av kulturskapare, föreningar och studieförbund, samt med de yrkesverksamma konstnärer, filmare, författare m.fl. som ingår i de upparbetade nätverken.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturdepartementet har skickat ut promemorian Stöd till produktion av audiovisuella verk på remiss. Promemorian innehåller förslag till en ny förordning om statligt stöd till produktion av audiovisuella verk. Med ett audiovisuellt verk avses i förordningen spelfilm, dokumentärfilm, dramaserie och dokumentärserie. Syftet med stödet är att öka antalet audiovisuella verk som helt eller delvis produceras i Sverige. Den nya förordningen föreslås träda i kraft den 27 september 2022.
Eventuella synpunkter på promemorian ska vara Kulturdepartementet tillhanda senast den 8 augusti 2022.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
1007kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
-
Den 15 december 2020, § 190, fastställde regionala utvecklingsnämnden en Folkhögskoleplan 2021–2024 för Birka och Bäckedals folkhögskolor (RUN35/2020). I denna framgår att folkhögskolestyrelsen ska ta beslut om längre utbildningar ska avslutas eller om nya ska startas. Kursutbudet för höstterminen 2022 fastställdes i februari 2022, § 10.
Ingångsvärdet för Birka folkhögskola är 8186 tilldelade deltagarveckor. Under 2021 producerades 8291 veckor sammanlagt. Planen för 2022 är att fortsatt ligga så nära tilldelade medel som möjligt. Utifrån detta kan förändringar gällande fördelning mellan utbildningarna komma att ske utifrån antal sökande på de olika utbildningarna. Utifrån beslut från Folkbildningsrådet tilldelas Birka Folkhögskola en nu tillfällig ökning av deltagarveckor för innevarande budgetår i omfattning om 450 deltagarveckor. Utifrån denna tilldelning önskar skolan starta ytterligare två utbildningar utöver tidigare beslutade kursutbud för hösten 2022.
Kursen Spelutvecklingsutbildning är en ettårig konstnärlig utbildning som ges på heltid. Efter utbildningen ska deltagaren ha tillräckliga kunskaper för att producera datorspel. Deltagaren kommer ha verktygen för ett framtida jobb inom datorspelsbranschen som medarbetare i ett redan etablerat spelteam, eller på egen hand som spelutvecklare i eget företag. Planerad kursstart är 29 augusti 2022.
Kursen Taxiförarutbildning är en 12-veckors utbildning med fokus på att deltagaren ska införskaffa sig kunskaper och erfarenheter som bidrar till att deltagaren både klarar det nationella taxiförarkortet och blir anställningsbar inom yrket. För att ha möjlighet att klara proven för taxiförarlegitimation krävs att deltagaren vid kursens slut har goda kunskaper i matematik och svenska på minst grundskolenivå. Förutom teoretiska studier ingår praktiska övningar i samarbete med Destination Östersund och lokala taxibolag. Utbildningen är förankrad via Arbetsförmedlingen som ställer sig positiv till utformningen. Planerad kursstart är oktober 2022.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
64kb Ladda ner dokument
-
-
Naboer AB har kallat till årsstämma den 17 juni 2022. Ombud för Region Jämtland Härjedalen ska delges Region Jämtland Härjedalens ställningstagande till de ärenden som ska behandlas på stämman och som inte är av stämmoadministrativ karaktär. Region Jämtland Härjedalens ombud för Naboer AB är Emanuel Sandberg, och ombudsersättare är Jenny Sellsve.
Då såväl ombud som ombudsersättare meddelat att de inte kan närvara på stämman behöver ett nytt ombud utses.
I den årsredovisning som bilagts kallelsen framgår det att företaget har haft en omsättning som uppgått till 2 396 695 kronor för verksamhetsåret 2021. Rörelsens kostnader uppgår till 1 769 624 kronor, vilket efter finansiella poster och bokslutsdispositioner ger en vinst för verksamhetsåret 2021 om 505 899 kronor. Företagets vinst föreslås balanseras i ny räkning vilket innebär att fritt eget kapital blir 2 327 995 kronor. I bifogad revisionsberättelse framgår att den auktoriserade revisorn tillstyrker att bolagsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen, disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Vid årsstämman finns enligt dagordningen en punkt 10 benämnd Framläggande av eventuella förslag till ägardirektiv i Naboer AB och beslut kring detta. Region Jämtland Härjedalen har vid tiden för denna ombudsinstruktion inte fått ta del av något förslag till ägardirektiv, och kan därför inte ta ställning i den frågan.
Vid årsstämman ska även bolagets styrelse väljas (punkt 12). Region Jämtland Härjedalen har två ledamotsplatser i bolagets styrelse. Ledamöterna nomineras av regionfullmäktige för att sedan väljas in av bolagsstämman. Eva Hellstrand (C) har avsagt sig sitt uppdrag som ledamot i Naboer AB, och ny ledamot kommer att nomineras av regionfullmäktige den 21-22 juni. Valberedningen har sammanträtt och föreslagit Malin Bergman (C) som ny ledamot i Naboer AB.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
598kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
-
Föreningen Fellesrådet för Trøndelag och Jämtland Härjedalen har kallat till föreningsstämma (årsmöte) den 17 juni 2022 i Åre. Ombud för Region Jämtland Härjedalen ska delges Region Jämtland Härjedalens ställningstagande till de ärenden som behandlas på stämman och som inte är av stämmoadministrativ karaktär.
Region Jämtland Härjedalens ombud för Fellesrådet för Trøndelag och Jämtland Härjedalen är Håkan Larsson, och ombudsersättare är Jonas Andersson.
Föreningen Fellesrådet för Trøndelag och Jämtland Härjedalen har befunnit sig i en etableringsfas under 2021 och första halvan av 2022. Pandemin har skapat stora problem för fysiska träffar och att kunna genomföra planerade aktiviteter så därför har vissa genomförande varit tvungen att skjutas på framtiden. Regionala utvecklingsnämnden utsåg i december 2020 Elise Ryder Wikén till Region Jämtland Härjedalens representant i interimsstyrelsen för föreningen. Det beslutades på årsmötet 9 juni 2021 att sittande interimsstyrelse får fortsatt förtroende genom omval fram till nästa årsmöte. Regionfullmäktige har inför kommande årsmöte nominerat Elise Ryder Wikén och Robert Uitto till ordinarie ledamöter i föreningens styrelse, med Karin Thomasson och Maria Jakobsson som ersättare.
Föreningens ekonomi har bestått av de intäkter som medlemmarna betalat in i slutet på året samt Nordiska ministerrådets bidrag. Dessutom har Interregprojektet Kreativa Opplevelser bidragit med aktiviteter inom Fellesrådet men där kostnaderna legat utanför Fellesrådets ekonomiredovisning. Kostnaderna inom Fellesrådet det har i stort sett varit kostnaderna för kanslisttjänst och utvecklingsarbete som Naboer AB har utfört. Av Föreningen Fellesrådet för Trøndelag och Jämtland Härjedalens årsredovisning för år 2021 framgår att verksamhetsåret har haft en intäkt om 692 598 kronor varav bidrag från Nordiska Ministerrådet uppgår till 292 598 kronor. Kostnaderna har uppgått till 317 068 kronor vilket ger ett resultat för 2021 om 317 068 kronor. I den bifogade revisionsberättelsen har revisorerna tillstyrkt att stämman fastställer resultaträkningen och balansräkning för år 2021 samt att styrelsens ledamöter beviljas ansvarsfrihet för räkenskapsåret.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
456kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
-
Partnerskapet Mittstråket bildades år 2020 genom en överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen, Region Västernorrland och de sex kommunerna Bräcke, Krokom, Sundsvall, Ånge, Åre och Östersund (RUN/417/2020). Partnerskapet arbetar för fortsatt samverkan och förverkligande av den strategi som togs fram under projektet Funktionella Mittstråket 2015–2019. Partnerskapet samordnas av en kanslifunktion som är placerat på Region Jämtland Härjedalen.
Förslaget till nytt operativt program för Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) prioriterar insatser och investeringar som kan bidra till att göra Mittbanan till en fossilfri transportkorridor med kortare restider och fler resenärer och mer gods på järnväg. Med bakgrund av detta undersöker Region Jämtland Härjedalen inom ramen för arbetet inom Partnerskap Mittstråket möjligheterna för att starta och driva projektet Mittstråket 2.0. Projektet ämnar genomföra kapacitetshöjande åtgärder för gods på Mittbanan och längs med Mittstråket, samt åtgärder som genererar minskade restider och ökad trafiksäkerhet. Detta är viktiga komponenter för att öka kapaciteten för gods och antalet resenärer på mittbanan och för att möjliggöra Mittstråket som en fossilfri transportkorridor.
Projektet planeras att starta i september 2022 och pågå till och med september 2026. Exakta datum för projektet kan komma att justeras längre fram. Projektet planeras att ha en totalt budget på ca 285 miljoner och planeras att finansieras via medel från Europeiska regionala utvecklingsfonden (113 772 135 kronor), Region Jämtland Härjedalens 1:1 anslag (4 362 409 kronor), Region Västernorrlands 1:1 anslag (4 362 409 kronor), Åre kommun (500 000 kronor) samt Trafikverket (159 943 034 kronor). Mindre justeringar i budget kan komma att göras om kommunerna inom partnerskapet väljer att genomföra aktiviteter inom projektet.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Länsstyrelsen Jämtlands län och Region Jämtland Härjedalen har under åren 2004-2019 beviljat regionalt investeringsstöd till turistiskt kommersiellt boende. Styrdokumentet Riktlinjer för Företagsstöd utifrån regionalekonomiska 1.1 medel, gällande under åren 2016-2020 (RS/913/2016) och fastställda av regionfullmäktige, beskriver modellen för stödgivningen.
Stöden är beviljade enligt förordning (2007:61) om regionalt investeringsstöd, samt förordning (2015:211) om statligt stöd till regionala investeringar. Stöden är förenade med särskilda villkor, avseende krav på uthyrning i 15 år med kvarhållande av realsäkerheter i form av pantbrev samt krav på hur nedskrivning av återkravsrätten ska ske. I denna typ av ärenden finns även avtal i form av undertecknad avsiktsförklaring.
Region Jämtland Härjedalen hanterar i dagsläget 19 ärenden som beviljats enligt förordning (2007:61) som ej är till fullo nedskrivna och där kontrollansvar kvarstår med anledning av de särskilda villkoren och avsiktsförklaringarnas innehåll. Dessa ärenden omsluter totalt 97 467 300 kronor i beviljat regionalt investeringsstöd. Därutöver finns 11 ärenden av samma typ som är beviljade enligt förordning (2015:211) och dessa omsluter totalt 61 923 651 kronor i beviljat regionalt investeringsstöd.
Enligt förordning (2007:61) 67 och 68 §§ anges att möjligheten till återkrav upphör successivt under en femårsperiod från den dag stödets storlek har bestämts slutligt/hela stödet har betalats ut och årligen minskar med 30,25, 20, 15 respektive 10 procent av det ursprungliga stödbeloppet. Den som beviljar stödet får samtidigt besluta att minskningen ska ske på ett annat sätt om det finns särskilda skäl för det. Därefter får ett sådant beslut meddelas endast av regeringen eller Tillväxtverket.
Motsvarande förfarande och nedskrivningstakt av återkravsrätten gäller enligt förordning (2015:211) 47 och 48 §§. Detta har kommunicerats i allmänna villkor för stöd i samband med beslut.
Enligt förordning (2007:61) 68 § andra stycket och förordning (2015:211) 48 § andra stycket, anges att om det finns särskilda skäl, kan en myndighet som beslutat om stöd ange i stödbeslutet att minskningen ska ske på ett annat sätt än vad som beskrivs ovan. Efter att stödbeslutet har fattats får ett beslut om minskning meddelas endast av antingen regeringen eller Verket för näringslivsutveckling (2007:61) eller av Tillväxtverket (2015:211).
Enligt de återkravsregler som återfinns i förordning (2007:61) 64, 66-70 §§ samt förordning (2015:211) 45, 46-52 §§, kan uppföljningsmyndigheten under vissa förutsättningar återkräva ett stöd i maximalt 10 år från slutligt beslut.
Enligt förordning (2007:61) 59 § och förordning (2015:211) 43 § ska det för eventuella återkrav ställas den säkerhet som behövs med hänsyn till stödets storlek och mottagarens ekonomiska ställning samt till övriga omständigheter.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Den 5 maj 2022 inkom Klockarfjället Fritid och Rekreation AB (bolaget) genom deras ombud Advokatfirma Nordia med ett kravbrev avseende återbetalning av en del av det tidigare återkrävda och återbetalda beloppet avseende regionalt investeringsstöd.
Beslut om återkrav i ärendet fattades av regionala utvecklingsnämnden den 26 oktober 2021, §174. Återkravet avsåg hela det utbetalda stödet om 5 554 794 kronor samt ränta enligt räntelagen. Bolaget återbetalade krävd summa till staten den 15 december 2021.
Bolagets inställning är att Region Jämtland Härjedalen saknar lagstöd i förordningen för återkrav av hela stödbeloppet. Då bolaget menar att enskilt beslut om att vägra nedskrivning av bolagets återbetalningsskyldighet inte har fattats. Mot bakgrund av detta emotser bolaget återbetalning av beloppet 1 666 438 kr.
I skrivelsen framförs att bolaget utan föregående kontakt kan komma att vidta rättsliga åtgärder om Region Jämtland Härjedalen inte har återkommit i frågan senast den 18 maj 2022. Svar att utredning i ärendet pågår lämnades 18 maj.
I sammanfattningen till beslut om återkrav framhåller Region Jämtland Härjedalen att återkravsrätt finns enligt 47 § förordning (2015:211) om statligt stöd till regionala investeringar. Det framgår även att särskilda villkor fanns kopplade till stödet.
Region Jämtland Härjedalen har även återkravsrätt enligt 46 § med hänvisning till 40 §.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
-
BRC i Storåbränna AB har den 12 maj 2022 inkommit med en ansökan om stöd inom ramen för erbjudandet Stöd till större investeringar över 3 600 000 kronor. Investeringen avser byggnads- och maskininvesteringar för utökad produktionskapacitet. Total kostnad för investeringen beräknas uppgår till 20 000 000 kronor.
Företaget har för avsikt att påbörja markarbeten och byggnation under sommaren, men de har ej ännu erhållit slutliga prisförslag och lånelöften. Utifrån detta har ärendet inte kunnat beredas klart avseende aktuell stödnivå för att beslut ska kunna fattas vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde i juni. Då nästa planerade beslutssammanträde med regionala utvecklingsnämnden är först den 20 september föreslås att beslut i detta ärende delegeras till regionala utvecklingsnämndens ordförande.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
32
Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och Kommunförbundet Jämtland Härjedalen om regional samverkan avseende North Sweden European Office 2023
I Jämtlands län har det länge funnits en etablerad samverkan i frågor mellan kommunerna och mellan kommuner och landsting inom Kommunförbundet Jämtlands län. Mellan åren 2011 och 2015 låg dessa samverkansfrågor på det kommunala samverkansorganet Regionförbundet Jämtlands län som även hade det regionala utvecklingsansvaret. De kommunala och regionala utvecklingsfrågorna integrerades vilket har skapat en regional styrka. Sedan Region Jämtland Härjedalen blev regionalt utvecklingsansvariga år 2015 har arbetet fortsatt att utvecklas.
Sedan 1 januari 2015 har viss samverkan reglerats i ett samverkansavtal mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner (LS/1345/2014). Samverkansavtalet reviderades under 2018 och det nya avtalet, Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan (RUN/34/2018), gäller för perioden 2019–2022. Länets kommuner har beslutat om bildandet av Kommunförbundet Jämtland Härjedalen och Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan är uppsagd från och med den 1 januari 2023.
En del i överenskommelsen har varit samarbete gällande norra Sveriges gemensamma Brysselkontor North Sweden European Office. Kontoret drivs i projektform, där nuvarande projektperiod löper ut sista december 2023. Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner, via det nya kommunförbundet, avser att fortsätta samverka kring och gemensamt finansiera kontoret projektperioden ut. Med anledning av detta har ett förslag till överenskommelse skrivits fram som bygger på tidigare överenskommelse. Dialog pågår fortfarande med representanter för kommunförbundet gällande överenskommelsens slutliga utformning, varför vissa delar i överenskommelsen kan komma att justeras innan det kan undertecknas.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
33
Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och Kommunförbundet Jämtland Härjedalen om regional samverkan avseende Föreningsarkivet
I Jämtlands län har det länge funnits en etablerad samverkan i frågor mellan kommunerna och mellan kommuner och landsting inom Kommunförbundet Jämtlands län. Mellan åren 2011 och 2015 låg dessa samverkansfrågor på det kommunala samverkansorganet Regionförbundet Jämtlands län som även hade det regionala utvecklingsansvaret. De kommunala och regionala utvecklingsfrågorna integrerades vilket har skapat en regional styrka. Sedan Region Jämtland Härjedalen blev regionalt utvecklingsansvariga år 2015 har arbetet fortsatt att utvecklas.
Sedan 1 januari 2015 har viss samverkan reglerats i ett samverkansavtal mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner (LS/1345/2014). Samverkansavtalet reviderades under 2018 och det nya avtalet, Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan (RUN/34/2018), gäller för perioden 2019–2022. Länets kommuner har beslutat om bildandet av Kommunförbundet Jämtland Härjedalen och Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan är uppsagd från och med den 1 januari 2023.
En del i överenskommelsen har varit att samordna finansiering av Föreningsarkivet i Jämtlands län. Den kommunala och regionala finansieringen ligger till grund för det statliga stöd som Föreningsarkivet tilldelas genom Kultursamverkansmodellen. Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner, via det nya kommunförbundet, avser att fortsätta samverka kring finansieringen av Föreningsarkivet. Med anledning av detta har ett förslag till överenskommelse skrivits fram som bygger på tidigare överenskommelse. Dialog pågår fortfarande med representanter för kommunförbundet gällande överenskommelsens slutliga utformning, varför vissa delar i överenskommelsen kan komma att justeras innan det kan undertecknas.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
34
Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och Kommunförbundet Jämtland Härjedalen om regional samverkan avseende Energikontoret
I Jämtlands län har det länge funnits en etablerad samverkan i frågor mellan kommunerna och mellan kommuner och landsting inom Kommunförbundet Jämtlands län. Mellan åren 2011 och 2015 låg dessa samverkansfrågor på det kommunala samverkansorganet Regionförbundet Jämtlands län som även hade det regionala utvecklingsansvaret. De kommunala och regionala utvecklingsfrågorna integrerades vilket har skapat en regional styrka. Sedan Region Jämtland Härjedalen blev regionalt utvecklingsansvariga år 2015 har arbetet fortsatt att utvecklas.
Sedan 1 januari 2015 har viss samverkan reglerats i ett samverkansavtal mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner (LS/1345/2014). Samverkansavtalet reviderades under 2018 och det nya avtalet, Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan (RUN/34/2018), gäller för perioden 2019–2022. Länets kommuner har beslutat om bildandet av Kommunförbundet Jämtland Härjedalen och Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan är uppsagd från och med den 1 januari 2023.
En del i överenskommelsen har varit en samverkan gällande verksamheten Energikontoret. Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner, via det nya kommunförbundet, avser att fortsätta samverka kring Energikontoret. Med anledning av detta har ett förslag till överenskommelse skrivits fram som bygger på tidigare överenskommelse. Under 2023 avser partnerna även utreda den fortsatta styrningen, finansieringen och placeringen av Energikontoret. Dialog pågår fortfarande med representanter för kommunförbundet gällande överenskommelsens slutliga utformning, varför vissa delar i överenskommelsen kan komma att justeras innan det kan undertecknas.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
35
Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och Kommunförbundet Jämtland Härjedalen om primärkommunal samordning 2023
I Jämtlands län har det länge funnits en etablerad samverkan i frågor mellan kommunerna och mellan kommuner och landsting inom Kommunförbundet Jämtlands län. Mellan åren 2011 och 2015 låg dessa samverkansfrågor på det kommunala samverkansorganet Regionförbundet Jämtlands län som även hade det regionala utvecklingsansvaret. De kommunala och regionala utvecklingsfrågorna integrerades vilket har skapat en regional styrka. Sedan Region Jämtland Härjedalen blev regionalt utvecklingsansvariga år 2015 har arbetet fortsatt att utvecklas.
Sedan 1 januari 2015 har viss samverkan reglerats i ett samverkansavtal mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner (LS/1345/2014). Samverkansavtalet reviderades under 2018 och det nya avtalet, Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan (RUN/34/2018), gäller för perioden 2019–2022. Länets kommuner har beslutat om bildandet av Kommunförbundet Jämtland Härjedalen och Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan är uppsagd från och med den 1 januari 2023.
En del i överenskommelsen har varit ett antal samordningsuppdrag inom olika primärkommunala frågor. Då det nya kommunförbundet har signalerat att de behöver mera tid för att hinna bygga upp en organisation för denna verksamhet föreslås att verksamheten fortsatt ska bedrivas av Region Jämtland Härjedalen under en övergångsperiod, dock som längst till september 2023. Med anledning av detta har ett förslag till överenskommelse skrivits fram som bygger på tidigare överenskommelse. Dialog pågår fortfarande med representanter för kommunförbundet gällande överenskommelsens slutliga utformning, varför vissa delar i överenskommelsen kan komma att justeras innan det kan undertecknas.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
186kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige fastställde enligt RS/261/2021, Regionplan och Budget 2022–2024. Planen omfattar bland annat även investeringsbudget. I investeringsbudgeten ingår den totala investeringsramen för de närmsta tre åren. För 2023 uppgår investeringsramen till 190 miljoner kronor. I den ramen ingår budget för hjälpmedel om 15 miljoner kronor.
Enligt gällande regler ska regionfullmäktige varje år fastställa en investeringsram för de kommande tre åren i regionplan. Regionstyrelsen fastställer årligen investeringsbudgeten på objektsnivå, inklusive pott för akuta investeringar, och ansvarar för hela regionens investeringar. Reglerna säger också att investeringarna ska godkännas av nämnd innan fastställande av regionstyrelsen.
Ett förslag till investeringsbudget 2023 för hälso- och sjukvårdsnämnden, regionstyrelsen och regionala utvecklingsnämnden har beretts av investeringsrådet inför beslut. Rådets förslag har utarbetats utifrån de sammanställningar om investeringsbehov som lämnats av varje område per objekt. I sammanställningarna har varje område rangordnat och motiverat sina förslag, gjort kostnadsberäkningar och beskrivit konsekvenserna för en utebliven investering. Förslagen har sedan diskuterats, prioriterats och rangordnats av respektive förvaltningsområdes ledningsgrupp och av MTA gällande medicinteknisk utrustning. Investeringsrådet har sedan sett över det totala investeringsbehovet på en övergripande regiongemensam nivå för en sammanhängande hantering och prioritering inom föreslaget investeringstak.
Investeringsrådet har beslutat att föreslå att en särskild pott reserveras i syfte att effektivisera och möjliggöra/öka handlingsutrymmet vid eventuella oförutsedda investeringshändelser. Detta kommer dessutom att underlätta för att organisationen ska kunna hantera investeringsärenden löpande under året så att processen för till exempel lokalinvesteringar inte blir för lång. Potten föreslås benämnas ”För oförutsedda investeringshändelser”.
Efter genomgång och analys av områdenas investeringsbehov samt förankring hos regiondirektören föreslår investeringsrådet följande fördelning för investeringsplan (IP) 2023 (belopp anges i tkr):Sammanställning Förslag IP 2023 Summa reinvesteringar varav 105 871 - Hälso- och sjukvård 84 641 - Regional utveckling 9 600 - Regionstaben 11 630 Summa nyinvestering varav 17 565 - Hälso- och sjukvård 12 361 - Regional utveckling 1 200 - Regionstaben 4 004 Summa fastighetsinvestering varav 32 950 - Reinvesteringar 12 950 - Nyinvesteringar 20 000 Hjälpmedel 15 000 Haveripott 5 614 ”För oförutsedda investeringshändelser” 13 000 Summa investeringar / Förslag Regionplan 2023 190 000
Efter justering för hjälpmedel om 15 mkr, oförutsedda om 13 mkr och haveripotten om 5,6 mkr uppgår regionens investeringsbudget till 156 386 000 kronor. Förslag till fördelning per objekt framgår i bilaga 1, och i bilaga 2 återfinns en sammanställning med rådets förslag till investeringar som ej kan beviljas.
Förslaget innebär att följande investeringar inom regionala utvecklingsnämnden beviljas:
- 7.600 tkr Betal- och biljettsystem Kollektivtrafik
- 2.000 tkr Renovering toaletter elevinternat Bäckedal
- 1.200 tkr Väderskydd för timringsutbildning BäckedalBilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
703kb Ladda ner dokument
-
927kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtåg AB är ett samägt bolag som ägs med 25 procent vardera av Region Västerbotten, Region Jämtland Härjedalen, Kommunalförbundet Norrbottens läns kollektivtrafikmyndighet, Kommunalförbundet Kollektivtrafikmyndigheten i Västernorrlands län. Ändamålet med bolagets verksamhet är att för kollektivtrafikmyndigheterna bedriva persontrafik med tåg inom respektive region, samt mellan regioner, bl.a. enligt överenskommelse med staten.
Tågtrafiken och verksamheten finansieras av regionerna tillsammans med staten. Kostnaderna för trafik och administration fördelas i enlighet med trafikproduktionen inom respektive region. Region Jämtland Härjedalens ägarbidrag till Norrtåg AB uppgick år 2021 till 29 616 tkr.
För 2022 har bolaget fastställt en budget på 268 244 tkr, där den regionala medfinansieringen uppgår till 170 177 tkr. Norrtåg AB har vid styrelsemöte 17 mars 2022 antagit en reviderad budget för verksamhetsåret 2022. Orsak till revidering är omförhandling av avtal med tågoperatör vilket medför ändrad kostnadsbild. Vy Tåg inkom den 16 december 2021 till Norrtåg med en begäran om förhandling av avtalet med hänvisning till väsentligt förändrade förhållanden. Förhandlingarna avser resterande avtalsperiod fram till 2025-12-13. Norrtågs ägare är genom konsortialavtal undertecknat 2017-06-29 förbundna att medfinansiera bolagets verksamhet. För Region Jämtland Härjedalens del innebär revideringen en kostnadsökning beräknad till 14 miljoner kronor under 2022. För 2023 förväntas motsvarande, eller högre, kostnadsnivå.Bilagor
-
156kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
455kb Ladda ner dokument
-
324kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
503kb Ladda ner dokument
-
501kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
545kb Ladda ner dokument
-
292kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
495kb Ladda ner dokument
-
441kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
815kb Ladda ner dokument
-
643kb Ladda ner dokument
-
656kb Ladda ner dokument
-
885kb Ladda ner dokument
-
607kb Ladda ner dokument
-
533kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
315kb Ladda ner dokument
-
626kb Ladda ner dokument
-
629kb Ladda ner dokument
-
511kb Ladda ner dokument
-
275kb Ladda ner dokument
-
636kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
783kb Ladda ner dokument
-
208kb Ladda ner dokument
-