Möte 2019-02-26
-
Tid för justering: 26 februari kl. 17.00
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Lägesrapport: Utredning gemensam beställningscentral
-
Information från regionens samverkansråd
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
Lägesrapport: Sammanslagning MSEO och NSEO
-
Lägesrapport: Sammanhållningspolitiken
-
Utlysning - Stärkt kapacitet för regionalt utvecklingsarbete
-
Samarbetsavtal mellan Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun - UNESCO Creative Cities Network
-
-
Enligt Lag om kommunal redovisning (SFS 1997:614) ska den löpande redovisningen för varje räkenskapsår avslutas med ett årsbokslut.
Regionfullmäktige har i regionplanen för 2018-2020 beslutat om 25 strategiska mål inom områdena Patient, Medarbetare, Samhälle och Verksamhetsresultat. Det är de målen som regionstyrelsen och nämnderna har i uppgift att verkställa. Regionala utvecklingsnämnden verkställer strategiska mål inom områdena samhälle, medarbetare och verksamhetsresultat.
Graden av måluppfyllnad är hög eller mycket hög med få undantag. Uppdatering av den Digitala agendan är inte klar, Instrumentet för företags investeringar med stöd av Europeiska investeringsbanken färdigställs först 2019 och minskning av koldioxidutsläppen från tjänsteresor bedöms inte ha minskat (redovisas senare i regionens miljöbokslut). För produktionsmålen konstateras att såväl Estrad Norr som Birka folkhögskola och når eller överträffar målen för deltagarveckor. Övriga verksamheter är av den art att numeriska produktionsmått inte är tillämpliga.
Det ekonomiska resultatet för 2018 uppgår till ett överskott om 4338 tkr. De största posterna utgörs av ökade intäkter för mobilitetsersättningar, ej nyttjade medfinansieringsmedel i projekt och budgetdisciplin med stor återhållsamhet. Nettokostnadsökningen från 2017 uppgår till 2,1%.
Antalet arbetade timmar minskar motsvarande 3,3 heltidstjänster jämfört med 2017. Det gäller kortare anställningar till största delen finansierade av externa projektmedel. Sjukfrånvaron uppgår totalt till 2,8% av tillgänglig arbetstid.-
132kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
782kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen mottog den 28 december 2017 regeringens beslut Villkor mm för budgetåret 2018 för Gotlands kommun, landstingen i Östergötlands, Jönköpings, Kronobergs, Skåne, Hallands, V Götalands, Örebro, Gävleborg och Jämtlands län samt samverkansorgan inom utgiftsområde 1 Rikets styrelse, 19 Regional tillväxt och 22 Kommunikationer (villkorsbeslutet). Aktörer med det regionala utvecklingsansvaret ska följa upp, låta utvärdera och årligen till regeringen redovisa resultaten av det regionala utvecklingsansvaret. För återrapporteringen av villkorsbeslut för 2018 ska frågor besvaras enligt given mall.
Frågorna handlar om det regionala utvecklingsansvaret uppdelat på de fyra prioriterade områdena i den Nationella strategin för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft 2015–2020. De prioriterade områden är Innovation och företagande, Attraktiva miljöer och tillgänglighet, Kompetensförsörjning och Internationellt samarbete. Övriga områden som ska återrapporteras är: Anslag 1:1, Samverkan och finansiering, Ekonomisk, social och miljömässig hållbarhet, Analys och utvärdering och Kommersiell service.
Återrapporteringen ska vara Näringsdepartementet tillhanda senast den 22 februari 2019. Region Jämtland Härjedalen har blivit beviljade att lämna in en preliminär rapport inför ovan angivet datum, och att komplettera med den slutgiltiga rapporten efter regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 26 februari.-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
509kb Ladda ner dokument
-
594kb Ladda ner dokument
-
-
Kultur Z är Region Jämtland Härjedalens kulturpolitiska samrådsorgan för länets kommuner och region med övergripande uppgift att löpande följa upp och driva kulturutvecklingen i länet med utgångspunkt i den regionala kulturplanen. Kultur Z inrättades 2003. Sedan 2015 finns en arbetsordning beslutad av regionala utvecklingsnämnden som styr samarbetet. Ett förslag till reviderad arbetsordning har arbetats fram, där ändamålen för Kultur Z tydliggörs.
Kultur Z består av politiska representanter från varje kommun i länet samt från regionen, och har stöd av kulturansvariga tjänstepersoner. Varje kommun representeras av en ordinarie ledamot samt ersättare. Regionen representeras av tre ordinarie ledamöter samt personliga ersättare. Kultur Z sammanträder tre till fyra gånger per år. Kultur Z kan besluta om rekommendationer till regionen och kommunerna, men kan inte fatta formella beslut som binder medlemmarna. Kultur Z:s uppgifter har framför allt rört samverkan och samråd kring gemensamma planer och program för kulturområdet i länet. Särskilt viktigt har arbetet med kultursamverkansmodellen och de regionala kulturplanerna varit.-
129kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Just nu pågår arbetet med att utforma den framtida europeiska sammanhållningspolitiken och struktur- och investeringsfonderna (ESI-fonderna) som ska förverkliga politikens mål för perioden 2021–2027. Medlen i ESI-fonderna fördelas till det geografiska området Mellersta Norrland som utgörs av Jämtlands och Västernorrlands län. För att prioritera inkomna ansökningar om medel bildas ett regionalt strukturfondspartnerskap i enlighet med lagen (2007:459) om strukturfondspartnerskap. Regeringen utser ordförande för partnerskapet och ordföranden utser övriga ledamöter efter ett nomineringsförfarande och enligt de grunder regeringen fastslår.
För den innevarande programperioden, 2014–2020, har regeringen utsett Robert Uitto till ordförande för Mellersta Norrlands strukturfondspartnerskap i tre omgångar: perioden 2015–2017, år 2018 samt perioden 2019–2020. Inför programperioden var avsikten att ordförandeskap och huvudsekretariat skulle delas lika mellan regionalt utvecklingsansvariga aktörer i Mellersta Norrland men så blev inte fallet i och med regeringens utnämning år 2018. Under hösten som passerade har Region Västernorrlands regionstyrelse formulerat att man gör anspråk på ordförandeskap och huvudsekretariat för hela kommande programperiod, 2021–2027, och i ärendebeskrivningen framgår att detta ska förberedas under hösten 2018 tillsammans med Region Jämtland Härjedalen och sekretariatet genom en skrivning till näringsdepartementet. Vilket inte gjorts.
Att dela upp ordförandeskap och placering av huvudsekretariat var en överenskommelse som fanns när länsstyrelserna hade det regionalt utvecklingsansvaret. Nu när Region Västernorrland aktualiserat frågan genom beslut i regionstyrelsen finns ett behov av en gemensam diskussion om Strukturfondspartnerskapet Mellersta Norrland 2021 och framåt mellan Region Jämtland Härjedalen och Region Västernorrland.-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
674kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen beslutade den 1 mars 2016 att medfinansiera Interreg-projektet ”Virtuella Applikationer - Mixed Zone / VälTel" med 7,33 % av redovisade och godkända kostnader, dock med maximalt 1 000 000 kronor. Stödmottagare är Region Jämtland Härjedalen (Forsknings- utvecklings- och utbildningsavdelningen). Den 16 november 2017 ändrades efter ändringsanmälan den procentuella medfinansieringsnivån till 5,73%. Därefter har Region Jämtland Härjedalen även godkänt mindre förändringar i projektet gällande förändringar i fördelning mellan kostnadsslag och förlängd projektperiod.
Projektet inkom den 29 november 2018 med begäran om särskilda villkor avseende beräkning av värdet på finansieringsslaget bidrag i annat än pengar (genom arbetstid). Projektet önskar få värdera den tid som medfinansiärer lägger som bidrag i annat än pengar till faktisk kostnad istället för till den schablonnivå som gäller enligt Region Jämtland Härjedalens villkor. Begäran gäller även retroaktivt för hela projektperioden.
Enligt Region Jämtland Härjedalens allmänna villkor för stöd till projekt (RUN/640/2017) värderas bidrag i annat än pengar genom arbetstid till 330 kronor per timme. Lönebikostnadspåslag och semesterersättning ingår i beloppet. Beloppet är samma för all personal, oavsett vilken faktisk timlön personalen har. Beloppet är harmoniserat med Tillväxtverkets villkor för stödgivningen inom det regionala strukturfondsprogrammet och nationella projekt. Villkoret låg till grund för taget medfinansieringsbeslut.
Det som föranleder begäran om ändring av villkor är att Interreg Sverige-Norge godkänner faktisk kostnad vid värdering av bidrag i annat än pengar. Vid granskning av finansieringsslaget krävs således en detaljgranskning av finansiärens upparbetade lönekostnader.
Begäran om särskilda villkor har utretts internt. Med anledning av följande två huvudskäl föreslås att begäran om särskilda villkor avslås:
- Godkännande av ändringsbegäran skulle innebära att Region Jämtland Härjedalen ger stödmottagaren (Region Jämtland Härjedalen) mer fördelaktiga villkor än övriga projekt, vilket inte är rimligt.
- Godkännande av ändringsbegäran skulle innebära att den faktiska kostnaden för bidrag i annat än pengar (arbetstid) måste granskas i detalj samt retroaktivt, vilket kräver en ökad insats som ligger utanför ordinarie granskningsresurser.-
123kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
672kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har inkommit med ansökan om 6 700 000 kronor i medfinansiering till projektet ”Smart Industriell Modernisering – JH”. IUC Z-GROUP som ägs av 57 tillverkande företag i Jämtlands län är samverkanspart och finansiär av projektet. Projektet har beviljats medfinansiering från Tillväxtverket genom den nationella utlysning Smart industri i regionerna 2.0 (RUN/446/2018). Projekttiden sträcker sig från 1 januari 2019 till och med 31 december 2021.
Syftet med projektet är att tillverkande företag i länet ska stärka sin konkurrenskraft genom systematiskt förnyelsearbete och omställning. Projektet inkluderar stöd i finansierings- och investeringsfrågor, modularisering automatisering och robotisering, digitalisering samt insatser för strukturerad och analysgrundad kompetensförsörjning till branschen. Arbetssättet är uppbyggt på aktiviteter såsom workshopserier, analysinsatser och konsultation riktat mot enskilda företag.
Projektet är sprunget ur de utvecklingsbehov som identifieras i regeringens nyindustrialiseringsstrategi (Smart Industri – en nyindustrialiseringsstrategi för Sverige) och vilar på Region Jämtland Härjedalens uppdrag att skapa förutsättningar så att industrin och industrinära tjänsteföretag kan öka sin konkurrenskraft och omställningsförmåga.
Projektet prioriteras utifrån gällande regional utvecklingsstrategi och regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse. Aktiviteterna bedöms bidra till de regionala tillväxtmålen att öka företagens förädlingsvärden och att företagen ska växa genom försäljning utanför länet.Uppföljning och utvärdering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande företag
Projektets mål är att 250 deltagande företag. Projektet ska redovisa hur de deltagande företagen ökar kunskaperna och färdigheterna i frågor om finansiering, modularisering automatisering och robotisering, digitalisering och kompetensförsörjning.-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
153kb Ladda ner dokument
-
456kb Ladda ner dokument
-
-
Peak Innovation är ett så kallat Vinnväxt-initiativ som drivs i regionen inom ramen för Peak Region AB:s verksamhet. Initiativet har haft finansiering från Vinnova sedan 2008 då det utsågs till vinnare i den omgångens Vinnväxt-tävling (www.vinnova.se/vinnvaxt). Därigenom fick regionen finansiering till ett långsiktigt innovationsinitiativ med inriktning mot turism, sport och friluftsliv (outdoor). Inom dessa områden bedömdes regionen ha goda förutsättningar att utveckla internationellt konkurrenskraftiga forsknings- och innovationsmiljöer. Initiativet är nu inne i en överväxlingsfas med målet att initiativet år 2020 har en fast struktur.
Den överväxlingsfas som pågår har projektfinansiering från Vinnova inom utlysningen ”VINNVÄXT 2008 – Överväxling del 2”. Region Jämtland Härjedalen ställde sig genom en avsiktsförklaring undertecknad av biträdande regiondirektör 20 mars 2018 bakom ansökan och åtog sig därigenom ett finansiellt ansvar. Enligt den ekonomiska planen för Peak Innovations överväxlingsfas ska Region Jämtland Härjedalen bidra med 4 300 000 kronor under åren 2018-2019. Det finansiella åtagandet har till viss del infriats genom medfinansiering till projekten ”Snörik – Snöforskning og innovasjon over riksgrensen” (RUN/661/2017), samt ” Förstudie Fol-finansieringsnod för Turism, sport och friluftsliv” (RUN/332/2018). Nu söker Peak Region AB om kompletterande medfinansiering till Vinnova-projektets uppgifter.
Föreliggande projekt avgränsas till Peak Innovations uppgift att skapa allianser för forskning och innovation (FoI-allianser). Projektet ska bygga nya strategiska kontakter med andra organisationer och etablera en strukturerad plattform för samverkan. Aktiviteten stärker projektägarens (funktionen Peak Innovations) nätverk som behövs för att tillgodose den slutliga målgruppens (företag som ska investera i forsknings- och innovationsarbete) behov av stöd.
Projektet prioriteras utifrån gällande regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse. Det bedöms bidra till att initiativet Peak Innovation stärks i rollen som katalysator för det regionala innovationssystemet med spets mot turism, sport och friluftsliv, samt till att innovationssystemets lyskraft blir starkare såväl nationellt som internationellt.
Övriga uppgifter inom Vinnova-projektet finansieras inom ramen för projekten ”Peak in Transformation – Koordinera och stödja innovationsprocesser” (RUN/121/2019), samt ”Peak in Transformation – Stödja nationella och internationella ansökningar” (RUN/122/2019).
Uppföljning och utvärdering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande organisationer
Projektets mål är att 10 olika organisationer (universitet, företags- och innovationsstödjande aktörer eller andra främjande aktörer) ska delta i projektet och bli strategiska partners till Peak Innovation.-
124kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
573kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
13
Medfinansiering till projektet ”Peak in Transformation – Koordinera och stödja innovationsprocesser”
Peak Innovation är ett så kallat Vinnväxt-initiativ som drivs i regionen inom ramen för Peak Region AB:s verksamhet. Initiativet har haft finansiering från Vinnova sedan 2008 då det utsågs till vinnare i den omgångens Vinnväxt-tävling (www.vinnova.se/vinnvaxt). Därigenom fick regionen finansiering till ett långsiktigt innovationsinitiativ med inriktning mot turism, sport och friluftsliv (outdoor). Inom dessa områden bedömdes regionen ha goda förutsättningar att utveckla internationellt konkurrenskraftiga forsknings- och innovationsmiljöer. Initiativet är nu inne i en överväxlingsfas med målet att initiativet år 2020 har en fast struktur.
Den överväxlingsfas som pågår har projektfinansiering från Vinnova inom utlysningen ”VINNVÄXT 2008 – Överväxling del 2”. Region Jämtland Härjedalen ställde sig genom en avsiktsförklaring undertecknad av biträdande regiondirektör 20 mars 2018 bakom ansökan och åtog sig därigenom ett finansiellt ansvar. Enligt den ekonomiska planen för Peak Innovations överväxlingsfas ska Region Jämtland Härjedalen bidra med 4 300 000 kronor under åren 2018-2019. Det finansiella åtagandet har till viss del infriats genom medfinansiering till projekten ”Snörik – Snöforskning og innovasjon over riksgrensen” (RUN/661/2017), samt ” Förstudie Fol-finansieringsnod för Turism, sport och friluftsliv” (RUN/332/2018). Nu söker Peak Region AB om kompletterande medfinansiering till Vinnova-projektet uppgifter.
Föreliggande projekt avgränsas till Peak Innovations uppgift att koordinera och stödja innovationsprocesser. Projektet ska ta fram kunskapsunderlag som sedermera ligger till grund för strategiska vägval för transformeringen av Peak Innovation.
Projektet prioriteras utifrån gällande regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse. Det bedöms bidra till att initiativet Peak Innovation stärks i rollen som katalysator för det regionala innovationssystemet med spets mot turism, sport och friluftsliv, samt till att innovationssystemets lyskraft blir starkare såväl nationellt som internationellt.
Övriga uppgifter inom Vinnova-projektet finansieras inom ramen för projekten ”Peak in Transformation – Skapa FoI-allianser” (RUN/624/2018), samt ”Peak in Transformation – Stödja nationella och internationella ansökningar” (RUN/122/2019).
Uppföljning och utvärdering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal framtagna kunskapsunderlag, strategier och program.
Projektet ska resultera i tre nya underlag som utgör separata bilagor i projektredovisningen.-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
573kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
14
Medfinansiering till projektet ”Peak in Transformation – Stödja nationella och internationella ansökningar”
Peak Innovation är ett så kallat Vinnväxt-initiativ som drivs i regionen inom ramen för Peak Region AB:s verksamhet. Initiativet har haft finansiering från Vinnova sedan 2008 då det utsågs till vinnare i den omgångens Vinnväxt-tävling (www.vinnova.se/vinnvaxt). Därigenom fick regionen finansiering till ett långsiktigt innovationsinitiativ med inriktning mot turism, sport och friluftsliv (outdoor). Inom dessa områden bedömdes regionen ha goda förutsättningar att utveckla internationellt konkurrenskraftiga forsknings- och innovationsmiljöer. Initiativet är nu inne i en överväxlingsfas med målet att initiativet år 2020 har en fast struktur.
Den överväxlingsfas som pågår har projektfinansiering från Vinnova inom utlysningen ”VINNVÄXT 2008 – Överväxling del 2”. Region Jämtland Härjedalen ställde sig genom en avsiktsförklaring undertecknad av biträdande regiondirektör 20 mars 2018 bakom ansökan och åtog sig därigenom ett finansiellt ansvar. Enligt den ekonomiska planen för Peak Innovations överväxlingsfas ska Region Jämtland Härjedalen bidra med 4 300 000 kronor under åren 2018-2019. Det finansiella åtagandet har till viss del infriats genom medfinansiering till projekten ”Snörik – Snöforskning og innovasjon over riksgrensen” (RUN/661/2017), samt ” Förstudie Fol-finansieringsnod för Turism, sport och friluftsliv” (RUN/332/2018). Nu söker Peak Region AB om kompletterande medfinansiering till Vinnova-projektet uppgifter.
Föreliggande projekt avgränsas till Peak Innovations uppgift att stödja nationella och internationella ansökningar. Projektet ska testa ett arbetssätt som baserar sig på slutsatser som drogs i förstudien ”FoI-finansieringsnod för Turism, sport och friluftsliv” (RUN/332/2018). Huvudmålgruppen är små och medelstora företag i Jämtlands län. Insatserna ska leda till ökad investering i forsknings- och innovationsarbete i företagen med målet att det resulterar i utvecklingen av innovativa varor och tjänster eller nya innovativa arbetssätt, processer eller organisatoriska lösningar i företaget.
Projektet prioriteras utifrån gällande regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse. Det bedöms bidra till att initiativet Peak Innovation stärks i rollen som katalysator för det regionala innovationssystemet med spets mot turism, sport och friluftsliv, samt till att innovationssystemets lyskraft blir starkare såväl nationellt som internationellt.
Övriga uppgifter inom Vinnova-projektet finansieras inom ramen för projekten ”Peak in Transformation – Skapa FoI-allianser” (RUN/624/2018), samt ”Peak in Transformation – Koordinera och stödja innovationsprocesser” (RUN/121/2019).
Uppföljning och utvärdering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande företag
Projektets mål är att 30 företag ska ta del av projektets verksamhet.-
130kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
573kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
-
15
Ändring av legal grund för medfinansiering till projekt ”CAT III – Start och landning vid dimma – Åre Östersund Airport”
Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott beslutade den 4 december 2018, § 83, att medfinansiera Swedavia ABs projekt ”CAT III – start och landning vid dimma – Åre Östersund Airport”. I beslutet hänvisades till att beslutet fattades med stöd av Förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala utvecklingspolitiken.
Utifrån diskussioner med intressenter har föreslagits att hänvisning av den legala grunden för beslutet bör ändras till Förordning (2015:211) om statligt stöd till regionala investeringar samt med hänvisning till kommissionens förordning (EU) 651/2014 och kommissionens förordning (EU) 2017/1084, artikel 56a (stöd till regionala flygplatser).
För att föreslagna stöd till Swedavia AB (Åre Östersund Airport) skall vara förenligt med regelverket i EU-kommissionens förordning GBER (gruppundantagsförordningen) måste ett antal villkor vara uppfyllda. I PM Ändring av legal grund för medfinansiering till projekt CAT III redovisas bedömningar av hur villkoren är uppfylls.-
167kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har ansvaret att fördela vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt förordningen (2010:2012). Antagen kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2019–2022, är styrande för utformningen av verksamheten och ger en bild över regionala utmaningar och kulturens breda samhällsuppdrag. Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidraget och ansvarar för att bidragsgivningen främjar en god tillgång för länets invånare till professionell teater-, dans- och musikverksamhet, museiverksamhet - och museernas kulturmiljöarbete, biblioteksverksamhet samt läs- och litteraturfrämjande verksamhet, professionell bild-och formverksamhet, regional enskild arkivverksamhet, filmkulturell verksamhet och främjande av hemslöjd.
Region Jämtland Härjedalens bidrag till sju kulturområden inom kultursamverkansmodellen uppgår 2019 till 52 593 000 kronor, (inkl. Östersunds kommuns anslag till Jamtli). Kulturrådets beslut 2019 om statsbidrag till regionen inom samverkansmodellen uppgår till 31 746 000 kronor. Av dessa medel är 950 000 kronor en tillfällig förstärkning i syfte att att öka utbud och tillgänglighet till biblioteksverksamheten i regionen. Beslutet innebär en ökning av bidraget med 305 000 kronor genom 1 % uppräkning för pris och löneomräkning.
Föreliggande förslag till beslut om slutlig fördelning av de statliga verksamhetsmedlen utgår från angivna prioriteringar i ansökan. 2019 läggs tyngd vid att tillgängliggöra kulturutbud av hög kvalitet, tillvarata digitaliseringens möjligheter, utveckla den kulturella infrastrukturen, ge utrymme för konst- och kulturområden med svag struktur. Dessutom samverka med och ge goda förutsättningar för fria kulturskapare och aktörer. Region Jämtland Härjedalens slutliga fördelning av medlen ska redovisas för Kulturrådet senast den 31 mars 2019. Inom område scenkonst ska särskilt redovisas hur kvalitetsförstärkande medel har fördelats. Senast den 17 maj ska en kvantitativ och kvalitativ redovisning ske för föregående år i enlighet med Kulturrådets riktlinjer.-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
194kb Ladda ner dokument
-
416kb Ladda ner dokument
-
-
Genom kultursamverkansmodellen har regioner/län övertagit ansvaret för fördelningen av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt (SFS 2010:2012). De nationella kulturpolitiska målen, Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2019–2022 samt områdets verksamhetsplan 2019, är styrande för utformningen av verksamheten.
Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidraget inom kultursamverkansmodellen och ansvarar för att bidragsgivningen främjar en god tillgång för länets invånare till professionell teater-, dans- och musikverksamhet, museiverksamhet, biblioteksverksamhet, konst- och kulturfrämjande verksamhet, regional enskild arkivverksamhet, filmkulturell verksamhet och främjande av hemslöjd.
Bidrag till regional museiverksamhet, arkivverksamhet, och teaterverksamhet för barn och unga regleras genom externa avtal. Övriga verksamheter är interna och regleras genom årliga uppdrag som behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning.
Återrapportering sker genom fastställd verksamhetsberättelse samt uppföljning av kvantitativa och kvalitativa resultatmått inför kommande statlig återrapportering. Dialog sker löpande mellan parterna. Förslaget bedöms ha positiv inverkan avseende påverkan på jämställdhet, barnens situation, miljö och mänskliga rättigheter.-
113kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
178kb Ladda ner dokument
-
190kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
171kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
44kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
80kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalens verksamheter styrs av olika styrdokument såsom policyer, strategier och planer. En policy är ett styrdokument som anger Region Jämtland Härjedalens värdering i en fråga eller förhållningssätt till något. Regionfullmäktiges presidium ansvarar för att se till att beslutade policys hålls aktuella och under 2016 och 2017 har en översyn av Region Jämtland Härjedalens policyer genomförts. En av policyerna som ska revideras är konstpolicyn (tidigare Bildkonstpolicy).
År 2006 antogs styrdokumenten Bildkonstpolicy samt Riktlinjer och rutiner för hantering av bildkonst i Jämtlands läns landsting (JLL/525/2006). Senaste revideringen av Bildkonstpolicy skedde 2012 (LS/1654/2010).
Revideringen av Konstpolicyn har skett med jämställdhets-, miljö- och ekonomiskt perspektiv samt med anpassning till regionbildningen. Sedan den senaste revideringen finns minoritetslagen vilket ska stärka de nationella minoriteternas inflytande. Regionen är samisk förvaltningsmyndighet vilket innebär ett särskilt ansvar för att främja samisk kultur och samiska språk.
Konstpolicy för Region Jämtland Härjedalen har reviderats parallellt med framtagandet av Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2019–2022 (RUN/363/2017) samt revidering av Riktlinjer och rutiner för hantering av Region Jämtland Härjedalens konst (RUN/359/2018). Regionala utvecklingsnämnden behandlade förslag till reviderad Konstpolicy för Region Jämtland Härjedalen vid sitt sammanträde i oktober 2018, § 159.
Vid regionfullmäktiges sammanträde den 11 december 2018, § 169, återremitterades ärendet med följande motivering:
För att lyfta in tillgänglighetsperspektivet i sin helhet.
Konstpolicyns skrivning gällande tillgänglighet till konst har därefter omarbetats.-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Trepartsmöten: Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
Nordens Gröna Bälte (Interreg) 2014-2020, styrkommitté: Fyllnadsval av ledamot för perioden fram till och med 2020-12-31 istället för Susanné Wallner (M) som avsagt sig uppdraget
-
Bilagor
-
327kb Ladda ner dokument
-
779kb Ladda ner dokument
-
502kb Ladda ner dokument
-
329kb Ladda ner dokument
-
753kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
288kb Ladda ner dokument
-
229kb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
791kb Ladda ner dokument
-
479kb Ladda ner dokument
-
666kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
556kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
218kb Ladda ner dokument
-
503kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
223kb Ladda ner dokument
-
438kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll: Regionens samverkansråd 2019-01-14
Samtliga protokoll finns tillgängliga via https://meetingsplus.regionjh.se/.
Bilagor
-
227kb Ladda ner dokument
-
787kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
24mb Ladda ner dokument
-
683kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
364kb Ladda ner dokument