Möte 2021-09-21
-
Med anledning av regionens besöksrestriktioner hålls sammanträdet inom stängda dörrar och samtliga ledamöter deltar på distans.
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
-
Tid för justering: Tisdag 21 september kl. 17:00 (efter avslutat sammanträde) - digital justering
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Kartläggning och hållbarhetsanalys anslag 1:1
WSP har på uppdrag av Region Jämtland Härjedalen genomfört en kartläggning och analys de regionala tillväxtmedlen (anslag 1:1) användning ur ett hållbarhetsperspektiv. Kartläggningen utgår från de tre hållbarhetsdimensionerna – ekonomi, social och miljö – och tar även hänsyn till intersektionaliteten mellan dimensionerna. Uppdraget omfattar både företagsstöd och projektstöd, och har genomförts inom ramen för projektet Vägar till hållbar utveckling (RUN/174/2020). Rapporten finns tillgänglig för nämndens ledamöter. -
Information från regionens samverkansråd
-
Information från nämndens utskott för kollektivtrafikfrågor
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
Aktuella frågor inom respektive verksamhetsområde
-
Kollektivtrafik
-
Kultur och bildning
-
Hållbar tillväxt
-
-
-
-
Energikontorets projekt och verksamhet
-
-
Förutom de mer genomgående uppföljningar som görs av nämndens verksamheter per tertial, så sammanställs också kortare månadsrapporter efter februari, mars, maj, juni, september, oktober och november. Månadsrapporterna behandlar kortfattat ekonomi, verksamhet och personal. Den nu föreliggande är årets femte rapport.
Pandemin har fortsatt en stor inverkan på nämndens ekonomi. Under det gångna året har ett flertal åtgärder för omställning genomförts, vilket nu gör att budget och prognos för samtliga verksamhetsområden utom ett är i ekonomisk balans.
Undantaget utgörs av område Kollektivtrafik som prognosticerar ett underskott uppgående till 11,2 mkr vilket är beroende av att resandet fortsätter på en låg nivå samt svårigheter att validera biljetter. Prognosen är osäker och baseras på att Region Jämtland Härjedalen erhåller samma andel av hittills beslutade statliga insatser som erhölls föregående år.
Område Kultur och bildning redovisar överskott per juni, vilket till största delen beror på inställd fysisk turnéverksamhet vid Estrad Norr.
Förvaltningsområdet når målvärdet på högst 3 % sjuktimmar av ordinarie timmar (2,4 %). Männens sjukfrånvaro har minskat med 4,6 procentenheter och kvinnornas sjukfrånvaro har minskat med 0,5 procentenheter i jämförelse med samma period föregående år.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
-
Förutom de mer genomgående uppföljningar som görs av nämndens verksamheter per tertial, så sammanställs också kortare månadsrapporter efter februari, mars, maj, juni, september, oktober och november. Månadsrapporterna behandlar kortfattat ekonomi, verksamhet och personal. Den nu föreliggande delårsrapporten är årets sjätte rapport.
Pandemin har haft en stor inverkan på nämndens ekonomi med inställda och omlagda kulturevenemang, nedgång i antal resenärer inom kollektivtrafik samt ökat handläggande av företagsstöd i spåren av pandemin och ändrade förutsättningar för påverkansarbete inom Hållbar tillväxt.
Utifrån ett aktivt omställningsarbete och arbete med organisation, struktur och uppgifter enligt verksamhetsplanens strategi för länets utveckling, har övervägande del av nämndens utvecklingsarbete påbörjats. Strategi för medarbetare är på god väg och sjukfrånvaron 2,2 % ligger under godkända gränsvärdet 3 %. Strategi för ekonomi är tillgodosedd vad gäller normtal för nettokostnadsutveckling jämfört med föregående år. De mål som inte finns förutsättningar att uppfyllas är målet om tillgång till snabbt bredband i länet samt effektiva inköp/leverantörstrohet (utifrån nuvarande uppföljningsmodell).
Nämndens överskott jämfört med budgeterat på +11,8 mkr har ökat kraftigt från månadsrapporten i juni (+/- 0 mkr). Orsaken är främst att det beräknade stödet från Trafikverket för kompensation av intäktsbortfall inom kollektivtrafiken perioden januari-juni nu har bokats upp som en intäkt med 12 mkr. Detta medför ett överskott för område Kollektivtrafik med +1,1 mkr jämfört med budgeterat. Överskott inom Kultur och bildning har under sommaren fortsatt att ackumuleras till +7,7 mkr då framförallt Estrad Norr har genomfört färre fysiska föreställningar och produktioner. Även Hållbar tillväxt och regional utvecklingsdirektör med närstöd uppvisar kvarstående budgetutrymmen.
Trots det överskott som nämnden redovisar per augusti så prognosticeras ett underskott på -9,8 mkr per helåret 2021. Kollektivtrafikens verksamhet är utifrån nuvarande resandeantal inte uppgående till budgeterade antal och redovisar därmed varje månad ett underskott kontra budget. Därtill tar prognosen höjd för osäkerheter i avtalsenlig ersättning till trafikoperatörer avseende förändringar i trafikutbud och intäktsbortfall med hänvisning till Corona. En nedskrivning av tillgångsvärdet för aktier i bolaget Länstrafiken belastar också årets kostnadsmassa vilket inte inkluderats i budget. Nämndens övriga områden prognosticerar att medel kommer att förbrukas i enlighet med budgeterade anslag när nu höstens aktiviteter startar upp och samhället i viss mån återöppnar.-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
765kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan för 2021 fastställdes i november 2020, § 161. Planen ska följas upp vid nämndens sammanträde i september.
Coronapandemin pågår fortfarande och påverkar fortsatt länet, våra arbetssätt och våra medarbetare. Trots detta fortgår genomförandet av målen i den regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan till största delen enligt plan. De mål som inte kommer att uppnås under året är:
Hela regionen ska vara uppkopplad till snabbt bredband för att möjliggöra digitalisering
Vid den senaste kartläggningen, 1 oktober 2020, hade 75 % av länets hushåll tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s. Motsvarande siffra för hela landet var 87 %. Målet bedöms inte nås under 2021. Stödmedel för att bygga ut där marknaden inte bygger är för låga för att matcha behovet.
Förbättra länets förutsättningar genom påverkansarbete
Inom ramen för detta mål finns mätetalet Bemanna Stockholmskontoret.
Till följd av pågående pandemi kommer en bemanning av Stockholmskontoret inte varit möjlig under 2021. Vad som händer efter Corona med exempelvis förändrade arbetssätt och behov behöver följas.
Utvecklad upphandling och inköpsstyrning
Ett internt utvecklingsarbete behöver göras för att målet om att 95% av inköpen ska vara upphandlade ska nås. Verksamheterna inom förvaltningsområde regional utveckling uppnår 85%.
Målet är gemensamt för samtliga verksamheter inom organisationen och eventuell justering av mål eller mätetal hanteras i regionstyrelsen.
Tillgodose en demokratisk tillgång till kultur i hela länet
Det är svårt att nå målet på samma nivå som tidigare år på grund av restriktioner i koppling till pandemin. Mätetalen Ingen kommun ska ha mer än 50% av det totala utbudet och Alla kommuner ska nås av scenkonstutbudet kan inte redovisas då turnerande verksamhet inte har kunnat genomföras.
Inga justeringar i regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan 2021 föreslås.Bilagor
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt punkt 4.4 i regionala utvecklingsnämndens reglemente ska nämnden för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden. Ett förslag till sammanträdestider 2021 för regionala utvecklingsnämnden presenterades vid nämndens sammanträde i juni 2020, § 72, och i september 2020, § 102. Förslaget är samordnat med regionfullmäktige, regionstyrelse och övriga nämnder syfte att skapa en väl fungerande ärendehanteringsprocess. Regionstyrelsen har även planerat in en gemensam budgetdag för regionstyrelsen och nämnderna den 9 juni.
Nämnden har fastställt följande sammanträdesdagar för hösten 2021:
21 september
19–20 oktober
23 november
14 december
Regionfullmäktige beslutade i juni 2021, § 69, att fullmäktiges sammanträde 26–27 oktober flyttas till 19-20 oktober. Beslutet innebär att regionala utvecklingsnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden, som båda har sammanträden inplanerade till 19-20 oktober, behöver ändra sina datum till 26-27 oktober.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt punkt 4.4 i regionala utvecklingsnämndens reglemente ska nämnden för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden. Ett förslag till sammanträdestider 2022 för regionala utvecklingsnämnden presenterades vid nämndens sammanträde den 15 juni 2021, § 99. Förslaget är samordnat med regionfullmäktige, regionstyrelse och övriga nämnder i syfte att skapa en väl fungerande ärendehanteringsprocess. Regionstyrelsen har även planerat in en gemensam planeringsdag och budgetdag för regionstyrelsen och nämnderna den 1 mars respektive den 8 juni.
Nämnden fastställde följande sammanträdesdagar för 2022:
22 februari
5 april
17 maj
14 juni
20 september
18 oktober
22 november
13 december
Regionala utvecklingsnämndens presidium har utifrån fastställda datum föreslagit att ett av nämndens sammanträden under våren ska utökas till ett tvådagarssammanträde. Syftet med ett tvådagarssammanträde har från presidiets sida varit att sammanträdet ska kunna kombineras med en fördjupningsdag för exempelvis studiebesök runt om i länet och/eller inom regionens egna verksamheter.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
-
I februari 2021 antogs den regionala utvecklingsstrategin Jämtlands län 2050 - En nytänkande och hållbar region att leva och utvecklas i (RUN/515/2018). Strategin är länets gemensamma vägvisare mot en långsiktigt hållbar framtid. Strategin innehåller ett processinriktat strategiskt arbetssätt där Region Jämtland Härjedalen välkomnar länets aktörer att samskapa för att ta oss mot den gemensamma målbilden, en nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i. Länets aktörer har möjlighet att utifrån sina mandat och uppdrag formulera mål och prioriteringar för att bidra till förverkligandet av den gemensamma målbilden. Inom de uppdrag som finns inom den regionala utvecklingsnämndens ansvar ska strategierna Trafikförsörjningsprogram (RUN/287/2019) och Kulturplan (RUN/363/2017) med sina mål och prioriteringar bidra till att uppfylla målbilden för 2050.
I februari 2021 antogs även Mål och långsiktiga prioriteringar för den regionala tillväxtpolitiken i Jämtland Härjedalen (RUN/516/2020) vilket är det sätt som det regionala utvecklingsuppdraget ska bidra till att uppfylla den länsgemensamma visionen. En av de tre prioriteringarna är Utveckling av styrkeområdena som pekas ut i Program för smart specialisering (RUN/430/2018) som antogs i december 2020. Dessa utvecklingsområden är Hållbar energi, Upplevelser, Digitala lösningar samt Jord, skog och vatten.
För det uppdrag som följer av Lag (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar bildar dessa tre styrdokument (Regional utvecklingsstrategi, Mål och långsiktiga prioriteringar samt Program för smart specialisering) tillsammans det regionala utvecklingsansvarets övergripande strategi. Det innebär att den länsgemensamma målbilden för 2050 är: En nytänkande och hållbar region att leva och utvecklas i. Tillväxtpolitiken ska bidra till den gemensamma målbilden genom målet: Utvecklingskraft med stärkt lokal och regional konkurrenskraft för en hållbar utveckling i alla delar av länet. Målet för tillväxtpolitiken ska uppnås genom de långsiktiga prioriteringarna:
- Förutsättningar för utvecklingskraft i hela länet
- Hållbar utveckling genom att synliggöra och adressera målkonflikter i tillväxtarbetet
- Utveckling av styrkeområdena som pekas ut i program för smart specialisering; Jord, skog och vatten, Hållbar energi, Upplevelser samt Digitala lösningar
Utöver dessa prioriteringar kan det finnas ett behov av att ytterligare konkretisera olika sakfrågor i planer för att tydliggöra hur målet ska uppnås och hur arbete inom prioriteringarna ska ske. Som en följd av dessa nya styrdokument finns ett behov av att göra en översyn av övriga befintliga styrdokument inom det regionala utvecklingsansvaret. Styrdokument inom uppdragen kollektivtrafik, kultur och bildning berörs inte av denna översyn.
Översyn av styrdokument
För det regionala utvecklingsansvaret finns sedan i februari 2021 den tredelade strategin med målbild, mål och långsiktiga prioriteringar som beskrivits ovan. Ytterligare styrdokument inom det regionala utvecklingsansvaret bör i möjligast mån utformas som planer för att uppfylla strategin. En översyn av styrdokument behöver därför göras för att:
- identifiera vilka befintliga styrdokument som finns kopplade till det regionala utvecklingsansvaret och som därmed ska uppfylla mål och prioriteringar i ovan beskrivna tredelade strategi
- föreslå om något av dessa styrdokument bör avslutas och i så fall med motivering
- föreslå om något av dessa styrdokument bör revideras för att få utformningen av en plan
- föreslå om något styrdokument saknas och bör upprättas
- visuellt tydliggöra hur dessa styrdokument/planer kopplas ihop till mål och prioriteringar i den tredelade strategin
Enligt Region Jämtland Härjedalens styrmodell (RS/101/2015) är det regionstyrelsen som har huvudansvar för översyner av de strategier som regionfullmäktige beslutat om. Den översyn som nu föreslås kan även komma att inkludera styrdokument som beslutats i den regionala utvecklingsnämnden.Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Den 15 december, 2020, § 190, fastställde regionala utvecklingsnämnden en Folkhögskoleplan 2021-2024 för Birka och Bäckedals folkhögskolor (RUN/35/2020). I denna framgår att folkhögskolestyrelsen ska ta beslut om längre utbildningar på skolorna ska avslutas eller om nya ska startas. Av regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan för 2021 framgår att nämnden, tillika folkhögskolestyrelse för Birka och Bäckedal, ska fastställa kursutbudet inför vårterminen 2022 vid sitt sammanträde i september.
Birka folkhögskola genomför folkbildningsverksamhet i följande former:
- långa och korta folkhögskolekurser,
- deltids- och distanskurser,
- studiecirklar, kulturprogram och öppen folkbildning,
- uppdragsutbildningar och utvecklingsarbete, samt
- externt finansierad verksamhet som ligger i linje med huvuduppdraget.
Kursutbudet för innevarande hösttermin fastställdes i februari 2021, § 7. Under våren 2021 har medel avsatts i regeringens vårändringsbudget för att upprätthålla och bygga ut antalet studieplatser inom folkhögskolan. Birka och Bäckedals folkhögskolor har ansökt och beviljats medel motsvarande 285 deltagarveckor per skola. De medel som beviljats används till att utöka antalet studieplatser inom det befintliga kursutbudet. För Birka uppgår antalet deltagarveckor till 8 186, plus de nu beviljade 285. Under hösten 2021 har en uppdragsutbildning till Ambulanssjukvårdare startat på uppdrag av Region Jämtland Härjedalen. Utbildningen är placerad på regionens båda folkhögskolor och pågår fram till juni 2022.-
113kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
-
Den 15 december, 2020, § 190, fastställde regionala utvecklingsnämnden en Folkhögskoleplan 2021-2024 för Bäckedals och Birka folkhögskolor (RUN/35/2020). I denna framgår att folkhögskolestyrelsen ska ta beslut om längre utbildningar på skolorna ska avslutas eller om nya ska startas. Av regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan för 2021 framgår att nämnden, tillika folkhögskolestyrelse för Bäckedal och Birka, ska fastställa kursutbudet inför vårterminen 2022 vid sitt sammanträde i september.
Bäckedals folkhögskola genomför folkbildningsverksamhet i följande former:
- långa och korta folkhögskolekurser,
- deltids- och distanskurser,
- studiecirklar, kulturprogram och öppen folkbildning,
- uppdragsutbildningar och utvecklingsarbete, samt
- externt finansierad verksamhet som ligger i linje med huvuduppdraget.
Kursutbudet för innevarande hösttermin fastställdes i februari 2021, § 7. Under våren 2021 har medel avsatts i regeringens vårändringsbudget för att upprätthålla och bygga ut antalet studieplatser inom folkhögskolan. Bäckedals och Birka folkhögskolor har ansökt och beviljats medel motsvarande 285 deltagarveckor per skola. De medel som beviljats används till att utöka antalet studieplatser inom det befintliga kursutbudet. För Bäckedal uppgår antalet deltagarveckor till 4 916, plus de nu beviljade 285. Under hösten 2021 har en uppdragsutbildning till Ambulanssjukvårdare startat på uppdrag av Region Jämtland Härjedalen. Utbildningen är placerad på regionens båda folkhögskolor och pågår fram till juni 2022.-
113kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Handlingar och beslutsförslag görs endast tillgängliga för nämndens ledamöter.
-
Handlingar och beslutsförslag görs endast tillgängliga för nämndens ledamöter.
-
Handlingar och beslutsförslag görs endast tillgängliga för nämndens ledamöter.
-
Norrlands nätverk för musikteater och dans (NMD) är ett kommunalförbund med regionerna Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen som medlemmar. I NMD ingår Norrlands Operan i Umeå, Norrdans i Härnösand, Estrad Norrs barn- och ungdomsopera i Östersund samt Piteå Kammaropera. Förbundets huvuduppgift är att fördela ett statligt verksamhetsbidrag för att skapa förutsättningar för ensemblernas turnéer och bidra till att utveckla kultursamarbetet i norra Sverige.
NMD:s förbundsfullmäktige beslutade i juni 2021 om att anta styrelsens budgetframställan för 2022. Budgetframställan ligger till grund för aktuell ansökan till respektive region om verksamhetsbidrag för administration av verksamheten. I budget för 2022 föreslås att nuvarande koordinators anställning fortsatt är 60% av heltid och inga förändringar sker i övrigt gällande NMD:s uppdrag enligt förbundsordningen. NMD ansöker om ett administrativt bidrag om 200 000 kronor från Region Jämtland Härjedalen för verksamhetsåret 2022. Motsvarande summa söks även från övriga tre medlemsregioner. I budgeten föreslås också att NMD ansöker om statligt verksamhetsbidrag genom Region Västerbotten omfattande 12 000 000 kronor för verksamhetsåret 2022.-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
47kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
-
Ett av Trafikverkets uppdrag är att verka för en grundläggande tillgänglighet i den interregionala kollektivtrafiken. Genom att avtala om trafik som inte kan bedrivas kommersiellt skapas bättre tillgänglighet för berörda kommuner.
I februari 2020 beslutade regionala utvecklingsnämnden att teckna ett avtal för perioden 2019-12-15 – 2021-12-11 (RUN/533/2019). För busstrafiken som berör Region Jämtland Härjedalen har linjerna 45/46 Mora-Östersund-Gällivare, 40 Östersund-Örnsköldsvik, 56 Sveg-Ljusdal och 164 Östersund-Åsarna-Funäsdalen omfattats av statlig medfinansiering. Avtalet innehåller en option om två år men på grund av nya operatörsavtal och förändrade kostnader för Norrbotten och Västerbotten utlöses inte optionen utan ett nytt avtal tecknas istället.
Det nya samverkansavtalet, som detta ärende avser, gäller för ytterligare en 2-årsperiod till december 2023. För Region Jämtland Härjedalen är det nya samverkansavtalet i allt väsentligt lika det tidigare avtalet, och innebär en oförändrad statlig ersättningsnivå motsvarande 9 351 794 kronor per år.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
402kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen, i egenskap av regional planupprättare, har ansvaret för att ta fram en regional transportplan. Nuvarande transportplan omfattar tidsperioden 2018- 2029 (Länstransportplan för Jämtlands län 2018-2029, RUN/412/2017, beslutad av regionfullmäktige 2018-11-20, § 151), och arbetet med att ta fram en ny regional transportplan för perioden 2022-2033 påbörjades under hösten 2020. I februari 2021, § 14, utsågs Elise Ryder Wikén (M), Karin Thomasson (MP), Robert Uitto (S), Jörgen Larsson (C) och Jonas Andersson (S) till styrgrupp för det fortsatta arbetet.
Förordningen (1997:263) om länsplaner för regional infrastruktur ställer ett antal krav på planen, både på innehållet och processen. Bland annat ska samråd ske med länets kommuner avseende prioritering av objekt till planen. Även andra berörda myndigheter ska ges möjlighet att yttra sig om planen inför fastställelse. Samråd har skett löpande under processen genom bland annat möten i olika konstellationer. En viktig del i samrådet är också denna remiss av förslag till ny regional transportplan 2022–2033.
Efter remissperioden kommer synpunkterna att sammanställas och bearbetas, för att utveckla den regionala transportplanen ytterligare.
Den regionala planen ska hanteras av regeringen med start 30 april 2022 och därefter kan planen fastställas av regionfullmäktige under hösten 2022.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har getts möjligheter att lämna synpunkter på betänkande av Utredningen om genomförandet av tillgänglighetsdirektivet (SOU 2021:44). Remissvaren ska ha kommit in till Socialdepartementet senast den 1 november 2021.
I betänkandet lämnas förslag på hur Europaparlamentets och rådets direktiv om tillgänglighetskrav för produkter och tjänster (tillgänglighetsdirektivet) bör genomföras i Sverige. De produkter som omfattas av direktivet är datormaskinvarusystem med allmänna användningsområden avsedda för konsument, operativsystem till dessa maskinvarusystem och betalningsterminaler samt bankomater, biljettförsäljningsautomater, incheckningsautomater och interaktiva självbetjäningsterminaler som är avsedda för tillhandahållande av tjänster som omfattas av direktivet. Vidare omfattas terminalutrustning som används för elektroniska kommunikationstjänster och terminalutrustning som används för åtkomst till audiovisuella medietjänster samt läsplattor. De tjänster som omfattas är elektroniska kommunikationstjänster, tjänster som ger åtkomst åt audiovisuella medietjänster, vissa inslag i luft-, buss-, järnvägs- och vattentransporttjänster, e-böcker, ändamålsenlig programvara för e-böcker, banktjänster samt e-handelstjänster. Även tjänster ska vara avsedda för konsumenter.
Remissen har samberetts av nämndens tre verksamhetsområden utifrån förslagens eventuella påverkan på kollektivtrafiken, den regionala utvecklingen och det lokala näringslivet samt den regionala kultur- och biblioteksverksamheten.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har inbjudits att lämna synpunkter på betänkandet Ett nytt regelverk för bygglov (SOU 2021:47). Remissvaren ska ha inkommit till Finansdepartementet senast den 21 oktober 2021.
Betänkandet innehåller förslag på ändringar i plan – och byggregelverket angående när lovplikt respektive anmälningsplikt bör inträda för olika typer av åtgärder och vilka förutsättningar som bör vara uppfyllda för att lov ska ges. Region Jämtland Härjedalen som organisation berörs inte av de föreslagna ändringarna, däremot påverkas kommuner, länsstyrelser samt företag och enskilda. Betänkandet har därför vidarebefordrats till länets kommuner för att ge dem möjlighet att inkomma med synpunkter. Något behov av samordning eller synkroniserat svar från kommunerna har inte framkommit.
I den konsekvensbeskrivning som anges i betänkandet lyfts positiva effekter för såväl näringsidkare som hållbar utveckling. Enligt betänkande anges att administrativa lättnader och därtill hörande minskade kostnader och tidsbesparingar som en följd av förslagen att slopa krav på bygglov eller anmälan för vissa åtgärder kommer att underlätta för företag och organisationer som vill utföra sådana åtgärder. Att korta tiden mellan olika användningar av byggnader och därmed begränsa omfattningen av tomma, outnyttjade lokaler, är ett sätt att bidra till ett effektivt utnyttjande av det befintliga byggnadsbeståndet och därmed till en hållbar utveckling.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har getts möjligheter att lämna synpunkter på förslag till nya bärighetsföreskrifter för Jämtlands län samt upphävande av Trafikverkets föreskrifter (TRVTFS 2019:13) om bärighetsklasser i Jämtlands län. Trafikverket anger att Väghållningsmyndigheten i region Mitt har för avsikt att ändra bärighetsklasser på vissa vägar i Jämtlands län och föreslår därför att Trafikverkets föreskrifter (TRVTFS 2019:13) om bärighetsklasser i Jämtlands län ska upphöra att gälla och nya föreskrifter beslutas. Remissen omfattar konsekvensutredning samt förslag till föreskrifter. Remissvaren ska ha kommit in till Trafikverket senast den 21 oktober 2021.
Då remissen inkom den 9 september har ärendet inte hunnit beredas inför nämndens sammanträde i september. Beslut om yttrande föreslås därför delegeras till regionala utvecklingsnämndens ordförande.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
626kb Ladda ner dokument
-
108kb Ladda ner dokument
-
134kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade i april 2017, § 63, att medfinansiera Jämtland Härjedalen Turism ek. för. (JHT) projekt Ökad attraktionskraft och tillgänglighet på en internationell marknad, med projekttid 1 juni 2017 – 30 maj 2018. Under 2018 ansökte JHT om en utökning och förlängning av projektet till och med den 31 maj 2020, vilket beviljades av regionala utvecklingsnämnden i juni 2018, § 107.
Projektet har hittills inneburit en bearbetning av internationell besöksmarknad med inriktning mot den engelska marknaden samt även den danska. Målet med verksamheten har varit att locka flera gäster till länets skiddestinationer under vintersäsongen.
Jämtland Härjedalen Turism ek. för. (JHT) har löpande redovisat pågående arbete och resultat i nämnda projekt. På grund av Covid-19 har det inte varit möjligt att marknadsföra Jämtland Härjedalen som besöksmål på det sätt som projektet planerat för. Projektet förlängdes därför till halvårsskiftet 2021, vilket beviljades av regionala utvecklingsnämnden i september 2020, § 113. Pandemins utveckling under det senaste året har dock påverkat projektets genomförande på ett sätt som var svårt att förutspå vid beslutstillfället, och under rådande läge är det fortsatt osäkert när marknadsföringen kan återupptas. JHT har därför begärt om en ytterligare förlängning av projektet till och med 30 juni 2022. Projektet har efter senaste rekvisitionen 507 256 kronor kvar att nyttja av beviljad medfinansiering.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Norrlands Trähus AB har den 4 juni 2021 inkommit med en ansökan om stöd till ”större investeringar över 3 600 000 kronor”. Investeringen avser byggnads- och maskininvesteringar för utökad produktionskapacitet. Total kostnad för investeringen uppgår till 24 950 000 kronor.
De regionala företagsstöden ska främja en hållbar tillväxt och ökad konkurrenskraft i företag och därmed en hållbar regional utveckling. Stöd får ges i mån av tillgång till medel och med hänsyn taget till företagets övriga finansieringsmöjligheter. Det handlar om att skapa möjligheter att arbeta med de regionala och inomregionala skillnaderna i syfte att utveckla näringslivet. De regionala företagsstöden ska även utvecklas för att tydligare bidra till en hållbar utveckling med fokus på jämställdhet, integration och miljö. För att möta klimat-, miljö-och energiutmaningarna kan de regionala företagsstöden användas för att bidra till en miljödriven näringslivsutveckling i alla branscher. En jämställd fördelning av företagsstöden mellan kvinnor och män ska eftersträvas.
Sammantaget är investeringen ett sätt att öka företagets konkurrenskraft samt bidra till de regionala målen i regionens utvecklingsstrategi (RUS) enligt ovan. Vidare bidrar investeringen till de övergripande målen om hållbara företagsstöd samt utvecklingen av landsbygden och kopplar an till de globala målen i Agenda 2030 i och med husbyggande ur hållbarhetssynpunkt.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Den 16 juli 2012 beviljade Länsstyrelsen i Jämtlands län regionalt investeringsstöd om 7 300 000 kronor till Klockarfjället Fritid och Rekreation AB, 556823-3570, (”Bolaget”) (3020-1080-11). Den 26 januari 2016 togs slutligt beslut i ärendet, vilket fastställde det beviljade stödet till 7 300 000 kronor (RUN/732/2015). Hela det beviljade beloppet är utbetalt. Pantbrev om 3 650 000 kronor i Härjedalen Vemdalens Kyrkby 78:54 (”Fastigheten”) togs ut som säkerhet för stödet.
Avgörande för besluten om regionalt investeringsstöd var att Bolaget i ansökan uppgav att ändamålet för det sökta stödet var att i fastigheten bedriva kommersiell turistisk uthyrningsverksamhet i Vemdalsskalet i Härjedalens kommun under en tid om 15 år, från datum för slutligt beslut. Vidare intygade Bolaget att fastigheten skulle ägas av Bolaget under minst samma tidsperiod. Detta formaliseras i avsiktsförklaring som Bolaget lämnar i samband med ansökningstillfället, samt genom särskilda villkor för stöden som gäller för besluten.
Bolaget tog vid stödgivningstillfället även del av informationsbrev med särskild information när det gäller bidrag till turistiskt kommersiellt boende. Informationsbrevet förklarar särskilt att Länsstyrelsen vill undvika en situation där regionalpolitiskt stöd har beviljats till byggnader avsedda för turistisk kommersiellt boende och att de ”säljs ut som enskilda fritidshus eller att man bildar en bostadsrättsförening”. Vidare informerades Bolaget om att det enligt förordningen finns återkravsrätt under 10 år efter slutligt beslut med hänvisning till att Bolaget ”deklarerat att boendeverksamheten framgent ska bedrivas turistiskt kommersiellt” och att det är denna förklaring som har varit avgörande för att bidrag beviljats.
Det finns godkända ägarförändringar i ärendet, senast 20 augusti 2020. I samband med godkännande av ägarförändring har det intygats att regionalt investeringsstöd kommer kvarstå med oförändrade villkor, det vill säga att bedriva kommersiell turistisk uthyrningsverksamhet.
Bolaget kom den 1 februari 2021 in med ett brev där de informerade regionen om att bolaget hade för avsikt att avveckla verksamheten som bedrivs på fastigheten samt att sälja fastigheten. Bolaget begärde även att Tillväxtverkets panträtt i fastigheten skulle upphöra.
Den 1 februari 2021 sålde Bolaget fastigheten, där verksamheten bedrevs, till Påskriset AB, 559109-3767, och den 2 februari såldes fastigheten vidare till en bostadsrättsförening, Bostadsrättsföreningen Fjällporten Vemdalen, 769634-5904, utan tillstånd från Region Jämtland Härjedalen (”Regionen”). Bostadsföreningens samtliga 14 lägenheter är, den 20 september 2021, sålda, enligt uppgift från Hellström & Hjelm Revision AB via telefon.
Enligt SFS 2015:211 gäller SFS 2007:61 fortfarande för stöd som har beslutats enligt den förordningen. Enligt 74§ i SFS 2007:61 får andra beslut än enligt 58§ inte överklagas. Enligt §66 punkt 2, vilket även kopplar an till §52, ”Beslut om stöd skall förenas med de villkor som behövs med hänsyn till syftet med stödet”. kan uppföljningsmyndigheten (Regionen, tidigare Länsstyrelsen) återkräva ett regionalt investeringsstöd helt eller delvis inom tio år från den dag det helt utbetalats om stödet utan tillstånd har använts för något annat ändamål än som avsetts.
Övervägande om återkrav skickades till Bolaget 22 april 2021. Yttrande över regionens övervägande om återkrav inkom 30 april 2021, där invändning är att Bolaget använt stödet till att bygga fastigheten och därmed uppfyllt syftet med investeringen. Yttrandet framhåller även att återkrav med hänvisning till SFS 2007:61, §67 pkt 3, endast kan göras under en tid om fem år från den dag som stödets storlek bestämts.
Region Jämtland Härjedalens skäl för återkrav grundar sig i SFS 2007:61 §66 punkt 2. Bolaget har nu sålt fastigheten till en bostadsrättsförening och därmed används stödet för ett annat ändamål än vad som var avsett med stödet, det vill säga det används inte längre till att bedriva kommersiell turistisk uthyrningsverksamhet. Återkrävs stödet finns det möjlighet att även fatta beslut om att lämna tillbaka ställd säkerhet för stödet vid återbetalning från stödmottagaren, då säkerheten i sådana fall inte längre behövs.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
IUC Z-GROUP AB har inkommit med en begäran om ett Letter of Support för sin medverkan i Europeiska Unionens investeringsfrämjande program för Europeiska Digitala InnovationsHubbar (EDIH). Förutsättningarna är att medverkan i EU:s Digitaliseringsprogram fordrar ett samspel mellan tillväxtansvarig region och företagens samarbetsorganisationer – i detta fall IUC Z Group AB. Resurserna i det instrument som kommer att finansiera utveckling och investeringar - EU Digital - fördelas genom medverkan i EDIH-samarbeten.
Urvalet av EDIH:er sker genom meritering och urvalet görs efter ansökan. För att komma i fråga för att ta del av de många miljarder Euro som EU Digital omfattar fordras att den EDIH som man medverkar i antingen etableras som en EIDH, eller tilldelas ett Seal of Excellence, som utgör en bedömning av förutsättningarna att tillgodogöra sig stödet från EU Digital.
IUCs fråga till Region Jämtland Härjedalen visar på flera förhållanden som stärker länets förutsättningar att uppnå resultat genom Smart Specialisering, genom styrkeområdet Digitala Lösningar, liksom att bidra till konkurrenskraften för de EDIH-ansökningar som kan komma i fråga i det nationella urvalet, och vara till stöd för näringslivet i Jämtlandsregionen.
Region Jämtland Härjedalen och tillverkande industri har samarbetat under lång tid gör att främja investeringar i produktivitetsutveckling, digitalisering, robotisering och automation i Smart Industriell Moderniserings-projekten SiiR, SIMJH och SIMMITT i samarbete med Tillväxtverket och regionalfonden. Det har medfört att industrins kunskaper om regionens roll i smart specialisering och om EU:s investeringsfrämjande resurser är goda, liksom Region Jämtland Härjedalens kännedom om den tillverkande industrins utmaningar och planering inför framtiden. Det finns därmed förutsättningar för regionens tillverkande industri att utgöra en testarena för datadriven innovation och produktutveckling med de förutsättningar som tillämpningar av artificiell intelligens (AI) kan ge upphov till. Genom medverkan i EDIH-samarbeten kan denna testarena erbjudas för investeringar i sådana företag som traditionellt ansetts för små för att fullt ut kunna tillgodogöra sig den nya AI-teknikens möjligheter.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
695kb Ladda ner dokument
-
-
Almi Företagspartner AB har överlämnat finansieringsförslag för Almi Företagspartner Mitt AB för verksamhetsåret 2022. Bifogat till förslaget finns även gällande ägaranvisningar för affärsområde Företagspartner som fastställdes under årsstämman våren 2021, för verksamhetsåret 2021.
Målstrukturbilagan föreslås att ersättas av en upplysning i anvisningen om att den målstruktur som överlämnades till bolaget med förra ägaranvisningen gäller fortsatt till dess att en ny och reviderat målstruktur överlämnas till bolaget. Moderbolaget förankrar ändringar i målstrukturen med regionala ägare innan en sådan reviderad målstruktur överlämnas till bolaget.
I förslag till finansiering för Almi Företagspartner Mitt AB uppgår den totala finansieringen till 25 143 159 kronor år 2022, varav Region Jämtland Härjedalens andel uppgår till 6 160 074 kronor. Övrig finansiering kommer från Almi AB (moderbolaget) med 12 823 011 kronor och Region Västernorrland med 6 160 074 kronor.
Därutöver har moderbolaget Almi AB reserverat 1 089 847 kronor för särskilda insatser för tillväxt som kan tas i anspråk efter beslut om samverkan i projekt.Eventuella justeringar av ägaranvisningar genomförs vid kommande årsstämma och kommer därför att behandlas i särskilt beslut inför årsstämman våren 2022.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
-
Torsta AB ägs av Region Jämtland Härjedalen (45 %), Jämtland gymnasieförbund (20 %), LRF Lantbrukarnas Ekonomi Aktiebolag (15 %), SCA Skog AB (5 %), Sveaskog AB (5 %), AB Person Invest (5 %) och Skogsägarna Norrskog Ekonomisk förening (5 %). Det har under våren 2021 framkommit behov av att justera nu gällande ägardirektiv för Torsta AB. Detta utifrån den diskussion om måluppfyllnad som fördes vid det ägarmöte som hölls i april 2021. Nedanstående förändringar är de som föreslås.
Punkten:
- drivas affärsmässigt med målsättningen att årligen uppnå en resultatgrad på 3–5 % och ha en soliditet på 5–15 % beräknat på justerat eget kapital (EK + 78 % av obeskattade reserver).
Byts ut till:
- Bolaget ska rullande över treårsperioder gå med vinst och rörelseresultatet före avskrivningar skall vara på en sådan nivå att det möjliggör investeringar och underhållsinsatser.
Ha en soliditet på 5 – 15 % beräknat på justerat eget kapital (EK + 78 % av obeskattade reserver).
Det reviderade ägadirektivet kommer att behandlas på en extra bolagsstämma som är planerad till 25 oktober 2021.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
Utskott för kollektivtrafikfrågor: Fyllnadsval av ledamot för perioden 2021-09-21 - 2022-12-31 istället för Katrin Wissing (MP) som avsagt sig uppdraget.
-
Bilagor
-
519kb Ladda ner dokument
-
590kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
476kb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
337kb Ladda ner dokument
-
352kb Ladda ner dokument
-
383kb Ladda ner dokument
-
595kb Ladda ner dokument
-
684kb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
340kb Ladda ner dokument
-
503kb Ladda ner dokument
-
532kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
503kb Ladda ner dokument
-
564kb Ladda ner dokument
-
580kb Ladda ner dokument
-
592kb Ladda ner dokument
-
481kb Ladda ner dokument
-
285kb Ladda ner dokument
-
621kb Ladda ner dokument
-
758kb Ladda ner dokument
-
661kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
546kb Ladda ner dokument
-
502kb Ladda ner dokument
-
492kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
541kb Ladda ner dokument
-
520kb Ladda ner dokument
-
527kb Ladda ner dokument
-
514kb Ladda ner dokument
-
470kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
450kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
452kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
442kb Ladda ner dokument
-
461kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
605kb Ladda ner dokument
-
560kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
566kb Ladda ner dokument
-
800kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
481kb Ladda ner dokument
-
662kb Ladda ner dokument
-
489kb Ladda ner dokument
-
494kb Ladda ner dokument
-
308kb Ladda ner dokument
-
554kb Ladda ner dokument
-
552kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
599kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
852kb Ladda ner dokument
-
559kb Ladda ner dokument
-
301kb Ladda ner dokument
-
585kb Ladda ner dokument
-
508kb Ladda ner dokument
-
591kb Ladda ner dokument
-
554kb Ladda ner dokument
-
475kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll regionens samverkansråd: 2021-06-07
Samtliga protokoll finns tillgängliga via https://meetingsplus.regionjh.se/overview
Bilagor
-
149kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
561kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
336kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
532kb Ladda ner dokument
-
540kb Ladda ner dokument
-
426kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
1006kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
433kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
776kb Ladda ner dokument
-
788kb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-