Möte 2019-06-11
-
Tid för justering: 17 juni, OSD
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Validering
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
Lägesrapport: Sammanslagning av Europakontoren Mid Sweden European Office (MSEO) och North Sweden European Office (NSEO)
-
Inför dialog med Näringsdepartementet 12 juni
-
Återrapport möte BRA
-
Lägesrapport: RUS-revidering
-
-
Områdeschefer inom regional utveckling besöker nämnden och presenterar en nulägesbild över pågående projekt inom respektive verksamhetsområde.
Bilagor
-
183kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 15 januari, § 5, en uppföljningsplan för 2019. I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året. Enligt fastställd plan ska regionala utvecklingsnämnden vid sitt sammanträde i maj göra en uppföljning av den samverkan som sker med länets kommuner inom ramen för den kommunala överenskommelsen (samverkansavtalet).
Region Jämtland Härjedalen har sedan 2015 en överenskommelse med länets kommuner om regional samverkan. Samverkansavtalet reviderades inför 2019, och regionfullmäktige fastställde den nu gällande överenskommelsen (2019–2021) i juni 2018, § 92. Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för överenskommelsen.
Enligt ”Överenskommelse om samverkan mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan” ska Region Jämtland Härjedalen samverka och ge stöd till länets kommuner i regional utveckling. Enligt överenskommelsen ska regionen årligen redovisa hur överenskommelsen fullföljts. Redovisningen ska ske genom en verksamhetsberättelse där kommunerna kan se och bedöma i vilken utsträckning de anser att överenskommelsen uppfylls.
Den redovisade uppföljningen över samverkan med kommunerna innehåller en sammanställning av de synpunkter som framkommit vid de kommunala dialoger som genomförts i respektive kommun (6 av 8) under februari-april 2019 utifrån framtagen verksamhetsberättelse.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 15 januari, § 5, en uppföljningsplan för 2019. I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året. Enligt fastställd plan ska regionala utvecklingsnämnden vid sitt sammanträde i juni göra en uppföljning av länsövergripande styrdokument.
De flesta länsövergripande dokument fastställs av regionfullmäktige. De har olika tidsperspektiv och riktar sig ofta till många aktörer, organisationer och myndigheter. Region Jämtland Härjedalen har för de här dokumenten två roller, dels att vara ansvarig för framtagandet tillsammans med andra aktörer i länet, dels att vara mottagare och en av länets aktörer i genomförandet. Den regionala utvecklingsstrategin (RUS) är ett samhällsbyggande dokument som regioner ska upprätta samt samordna genomförandet av enligt Lag (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar. Vissa av regionens övriga länsövergripande styrdokument måste vi också ha enligt särskild lagstiftning, medan andra har vi själva fattat beslut om att vi behöver. Dessa styrdokument anses ofta vara underdokument till RUS.
En revidering av Region Jämtland Härjedalens RUS pågår under 2019–2020. Den Nationella strategin för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft som styr vårt tillväxtarbete gäller till 2020 och arbetet med programmering inför EU:s nästa programperiod 2021–2027 kommer mest troligt att starta i början av 2020. I samband med detta är det ett bra tillfälle att se över vår dokumenthierarki, vilka styrdokument vi behöver och som hjälper oss i det regionala utvecklingsarbetet och vilka som inte längre är aktuella.
För att arbeta mål- och resultatinriktat behöver RUS följas av ett antal program. Utifrån dessa program ska det ske ett aktivt arbete, de ska följas upp, utvärderas och revideras utifrån behov och med tätare mellanrum än RUS. Region Jämtland Härjedalen måste därför vara noga med vilka program som tas fram, att de kopplas till de mandat vi har och att vi har kapacitet och resurser till genomförande och uppföljning. De ska ha titeln program och sträcka sig över fem år om inte särskilda skäl föreligger. Regionala utvecklingsnämndens uppföljning av de länsövergripande styrdokument som faller inom nämndens ansvarsområde har därför resulterat i ett antal förslag kring hur befintliga dokument bör hanteras. Enligt Region Jämtland Härjedalens styrmodell (Regler för planering och uppföljning enligt Region Jämtland Härjedalens styrmodell, dnr RS/101/2015) ansvarar regionfullmäktiges presidium för att en gång per mandatperiod göra en översyn av de policyer och strategier som regionfullmäktige beslutat om. Regionala utvecklingsnämndens uppföljning överlämnas därför till fullmäktiges presidium för vidare ställningstagande.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap § 25 ska en nämnds sammanträden hållas inom stängda dörrar. Om fullmäktige medgett att nämndernas sammanträden får vara offentliga kan nämnden besluta så, vilket regionfullmäktige gjort i Reglemente för regional utvecklingsnämnd i Region Jämtland Härjedalen 2019–2022, punkt 4.9 Offentliga sammanträden.
För att skapa insyn och ge fullmäktige och övriga nämnders ledamöter, organisationens personal och allmänheten möjlighet att närvara beslutade regionala utvecklingsnämnden i januari 2019, § 4, följande:
1. Regionala utvecklingsnämndens sammanträden ska delvis vara offentliga.
2. Regionala utvecklingsnämndens ordförande får i uppdrag att besluta om sammanträdets upplägg och program.
3. Regionala utvecklingsnämndens offentliga sammanträden ska utvärderas senast juni 2019.
Regionala utvecklingsnämnden har sedan beslutet om offentliga sammanträden sammanträtt tre gånger; i februari, i mars och i maj. Vid två av dessa tillfällen har hela sammanträdet varit öppet för allmänheten, och vid ett tillfälle var sammanträdet stängt under beslutsdelen på grund av att ett antal av de ärenden som behandlades innehöll uppgifter som omfattas av sekretess. Informationsdelen av sammanträdet var öppet för allmänheten. Varken media, allmänhet eller regionens förtroendevalda (utöver tjänstgörande och ersättare i nämnden) har närvarat vid något av dessa tre sammanträden. Däremot har flera tjänstepersoner, utöver de föredragande, deltagit vid nämndens sammanträden och tagit del av informationer kring projekt och uppföljningsärenden samt föredragningar av beslutsärenden. Även studenter från Mittuniversitetet, som vid tiden för aktuellt sammanträde gjorde praktik hos regionen, har närvarat vid ett tillfälle. Att nämndens sammanträden är offentliga är väldigt uppskattat av tjänstemannaorganisationen, då det möjliggör för anställda att närvara vid såväl föredragningar och informationer som vid beslut i ärenden som direkt eller indirekt påverkar den egna verksamheten.
Valet att ha offentliga sammanträden påverkar valet av lokal. I dagsläget finns ett sammanträdesrum inom regionens egna lokaler som lämpar sig för offentliga sammanträden, och det är lokalen Musslan som är beläget inom sjukhusbyggnaden. Entrén till byggnaden är öppen, vilket gör att åhörare kan komma och gå som de vill i samband med sammanträden. Lokalen är även utformad så att det finns plats för åhörare i närhet av dörren, vilket minimerar risken för störningar i pågående sammanträde. Detta till skillnad mot Regionens hus där andra annars väl lämpade sammanträdesrum finns placerade (styrelserummet och Indalsälven, tidigare stora konferensrummet). Där finns en reception som tar emot och registrerar inpasserande besökare innan de släpps in i byggnaden, och sammanträdeslokalerna är heller inte anpassade för åhörare. Regionen har också sammanträdeslokaler på Köpmangatan, men även där är entrédörrarna låsta. Där finns heller ingen reception som kan släppa in besökare.
Lokalerna är olika utrustade, vilket påverkar möjligheten till distansdeltagande. Samtliga lokaler har tillgång till videokonferensutrustning som möjliggör för ledamöter att delta vid informationer, men det är endast i styrelserummet i Regionens hus som utrustningen möjliggör distansdeltagande för beslutande ledamöter. Enligt av regionfullmäktige fastställda Regler för deltagande i sammanträden på distans i politiska organ (RS/2350/2016) gäller följande: ”Deltagare som inte befinner sig i sammanträdeslokalen ska vara anslutna till sammanträdeslokalen på så sätt att deltagaren och de som är personligen närvarande på sammanträdet både kan se och höra varandra tydligt för att deltagarna enkelt kan identifiera varandra på ett betryggande sätt. Att alla deltagarna både kan se och höra varandra tydligt är viktigt för att den som deltar på distans ska kunna delta på samma villkor som de som är fysiskt närvarande i sammanträdeslokalen och vara fullt delaktig överläggningarna.”. Utifrån nämndens storlek är detta inte möjligt i någon annan lokal än styrelserummet, vilket är en lokal som inte lämpar sig för offentliga sammanträden.Bilagor
-
Enligt punkt 4.4 i regionala utvecklingsnämndens reglemente ska nämnden för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden.
Ett förslag på sammanträdestider för 2020 för såväl regionfullmäktige som styrelse och nämnder har upprättats. I förslaget har kommunallagens (2017:725) föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktats samt andra viktiga hålltider i Region Jämtland Härjedalens planerings- och uppföljningsprocess. En samordning med nämnderna har också gjorts i syfte att skapa en väl fungerande ärendehanteringsprocess.
Fullmäktige fastställde sina sammanträdesdatum den 17 april, § 36, och regionstyrelsens datum fastställdes den 29 maj. Regionstyrelsen har även fastställt två dagar för gemensam fördjupning för styrelse och nämnder; en budgetdag den 26 februari och en planeringsdag den 18 november.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt förordningen (2015:218) om statsbidrag till folkbildningen ska Folkbildningsrådet kontinuerligt följa upp och utvärdera verksamheten i förhållande till statens syfte med statsbidraget till folkbildningen och de av Folkbildningsrådet beslutade villkoren för statsbidrag.
Senast den 1 juli 2019 ska statsbidragsmottagare rapportera sin verksamhet för verksamhetsåret 2018.
Årsredovisningens innehåll och disposition har fastställts av Folkbildningsrådet.
Regionala utvecklingsnämnden är folkhögskolestyrelse för Birka och Bäckedal, och ska i sin roll som styrelse godkänna årsredovisningen innan den skickas in till Folkbildningsrådet.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt förordningen (2015:218) om statsbidrag till folkbildningen ska Folkbildningsrådet kontinuerligt följa upp och utvärdera verksamheten i förhållande till statens syfte med statsbidraget till folkbildningen och de av Folkbildningsrådet beslutade villkoren för statsbidrag.
Senast den 1 juli 2019 ska statsbidragsmottagare rapportera sin verksamhet för verksamhetsåret 2018.
Årsredovisningens innehåll och disposition har fastställts av Folkbildningsrådet.
Regionala utvecklingsnämnden är folkhögskolestyrelse för Birka och Bäckedal, och ska i sin roll som styrelse godkänna årsredovisningen innan den skickas in till Folkbildningsrådet.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har sedan början av 1970-talet årligen fattat beslut om fastställande av ett schablonbelopp som rekommendation om ersättning för de studerande/deltagare som väljer en utbildning på folkhögskolor i andra regioner än den egna. Ersättningen går direkt från region till folkhögskolorna och benämns mobilitetsstöd.
Styrelsen för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har beslutat att rekommendera regionerna att schablonbeloppet för mobilitetsersättningen för folkhögskolor budgetåret 2019 uppgår till 400 kronor per deltagarvecka, vilket är samma rekommenderade nivå som för 2018.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade i december 2018, § 195, om ett årsavtal med Jämtland Härjedalen Turism (JHT) avseende medel för turismutveckling 2019. Som ekonomisk ersättning för tjänsterna i avtalet betalar Region Jämtland Härjedalen 2 149 000 kronor exkl. moms.
Enligt gällande avtal framgår det av § 6 Avtalstid att sex månader utgör ömsesidig uppsägningstid. Avtalet upphör att gälla 2019-12-31 enligt samma paragraf, vilket gör att uppsägning av avtalet måste ske innan den 30 juni 2019. Om inte uppsägning av avtalet sker innan detta datum förlängs avtalet med ett år i taget.
Med anledning av att regionfullmäktige ännu inte fastställt någon ramtilldelning till regionala utvecklingsnämnden inför verksamhetsåret 2020 bör avtalet sägas upp.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
425kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen, Östersunds kommun, Svenska Skidskytteförbundet, Svenska Skidförbundet och Mittuniversitetet har tillsammans arbetat fram ett förslag till samverkansavtal för att stödja utvecklingen och möjligheten till högre studier i samband med studenternas elitidrottande. Syftet med avtalet är att under perioden 2019-06-01 – 2022-05-31 erbjuda möjligheten att kombinera universitetsstudier med skidåkning inom längd och skidskytte på elitnivå. Målen med samverkansavtalet är att är att kunna ge flexibla studiemöjligheter anpassade för satsning mot världselit med hjälp av kvalificerade tränare i en unik studie- och träningsmiljö vid Mittuniversitetet.
Region Jämtland Härjedalens finansiering uppgår till 400 000 kronor per år. Övriga finansiärer är Östersunds kommun med 700 000 kronor per år. Mittuniversitetets egna kostnader uppgår till 600 000 kronor per år samt ett verksamhetsbidrag om 100 000 kronor per år.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
289kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen, Åre kommun, Mittuniversitetet och Svenska Skidförbundet – Alpint har tillsammans arbetat fram ett förslag till samverkansavtal för att stödja utvecklingen och möjligheten till högre studier i samband med studenters elitidrottande. Syftet är att under perioden 2019-07-01 - 2024-06-30 erbjuda möjligheten att kombinera universitetsstudier med alpin skidåkning på elitnivå. Målet med med samverkansavtalet är att kunna ge flexibla studiemöjligheter inför satsning mot världselit med hjälp av kvalificerade tränare i en unik studie- och träningsmiljö i Åre.
Region Jämtland Härjedalens finansiering uppgår till 140 000 kronor per år under tre års verksamhet, totalt 420 000 kronor. Övriga medfinansiärer är Åre kommun med 500 000 kronor per år, Mittuniversitetet med 500 000 kronor per år, samt Svenska Skidförbundet med 1 000 000 kronor per år.
Med anledning av att Svenska Skidförbundet har gjort överenskommelser om olika längd på samarbetsavtal med olika parter, skriver Region Jämtland Härjedalen ett enskilt samverkansavtal som ingår i verksamhetens helhet men som gäller för perioden 2019-07-01 – 2022-06-30.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
-
17
Samarbete mellan Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun – för fortsatt utveckling av UNESCO Creative Cities Network
Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun har sedan 2010 drivit en gemensam satsning för att använda UNESCO Creative Cities Network (UCCN) som verktyg för näringslivsutveckling, kompetensförsörjning och internationalisering för företag och regionala aktörer inom den kreativa och kulturella sektorn. Idag består UCCN Nätverket av 180 städer, i UCCN gastronomigrupp finns 28 städer. Länet har ett stort förtroende och är med och påverkar nätverkets utveckling och arbete framåt. Det har skapat och skapar en synlighet och ett inflytande som nu ger genomslag på många olika nivåer såväl nationellt som internationellt.
Arbetet ska utveckla Jämtland Härjedalen som en nationellt och internationellt erkänd hubb inom Kulturella Kreativa Näringar med kreativa mötesplatser för företag, organisationer och akademi, och samverka nationellt med myndigheter och organisationer och verka inom ramen för UN Agenda 2030 med fokus på SDG 11 och ”Östersund Declaration”, för att skapa konkurrensfördelar för det regionala näringslivet och ett ökat attraktionsvärde för regionen.
För att skapa en långsiktighet och en tydlighet kring vad som förväntas av Region Jämtland Härjedalen respektive Östersunds kommun har under hösten 2018 ett förslag till avtal skrivits fram. Sammanfattningsvis angav avtalet ett antal fokusområden för fortsatt arbete, samt att Östersunds kommun och Region Jämtland Härjedalen avsätter vardera arbetstid motsvarande 50% för arbetet. Avtalsförslaget angav också att Östersunds kommun och Region Jämtland Härjedalen lägger vardera 100 000 kronor per år under 2019-2020, samt att pengarna med fördel kan växlas upp i eventuella projekt. Avtalsförslaget godkändes av kommunstyrelsen i Östersunds kommun i november 2018, § 302.
Efter framtaget förslag har dialog gällande omfattning och resurser förts och följande revidering av samarbetet föreslås:
- Att Östersunds kommun och Region Jämtland Härjedalen vardera avsätter arbetstid motsvarande 20% för arbetet med UNESCO Creative Cities Network (UCCN)
- Att parterna ingår en överenskommelse utifrån ovanstående premisser
- Att parterna som en del i överenskommelsen tillsammans sätter en gemensam agenda för det fortsatta arbetet
En gemensam överenskommelse för arbetet framåt ger förutsättningar och en långsiktighet i det strategiska arbetet med UNESCO Creative Cities Network (UCCN). Genom en överenskommelse blir också de båda parternas insats tydligare.Bilagor
-
137kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige fastställde i juni 2018, § 93, en reviderad regional mat- och livsmedelsstrategi för Jämtland Härjedalen. Strategin är även antagen av Länsstyrelsen Jämtlands län, och framtagen av ett partnerskap med representanter från Region Jämtland Härjedalen, Jämtland Härjedalen Turism, Länsstyrelsen i Jämtlands län, Mittuniversitetet, Östersunds kommun, Lantbrukarnas Riksförbund Jämtland, Eldrimner samt Torsta AB.
Partnerskapet ansvarar att ta fram, följa upp och revidera en handlingsplan utifrån den beslutade regionala mat- och livsmedelsstrategin. Planen ska innehålla delmål under de tre insatsområden som finns beskrivet i strategin, samt konkreta aktiviteter knutna till dessa. Regionala utvecklingsnämnden fastställer handlingsplanerna efter förslag från partnerskapet.
Målsättningen var att en första handlingsplan skulle lanseras under hösten 2018, samt vara ettåriga. Partnerskapet har därefter reviderat målsättningen och tidsplanen, och presenterar nu ett förslag till handlingsplan för 2019–2020.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
667kb Ladda ner dokument
-
-
19
Remiss: betänkandet En långsiktig, samordnad och dialogbaserad styrning av högskolan (SOU 2019:6)
Regeringen beslutade i april 2017 att låta en särskild utredare göra en samlad översyn av universitetens och högskolorna styrning och resurstilldelning. Det uttalade syftet var att ge universitet och högskolor goda förutsättningar att kunna bedriva långsiktig verksamhet.
Region Jämtland Härjedalen har nu möjlighet att lämna synpunkter på betänkandet ”En långsiktig, samordnad och dialogbaserad styrning av högskolan”, SOU 2019:6, som presenterades i februari 2019. Remissvar ska ha kommit in till Utbildningsdepartementet senast den 24 juni 2019.
Mittuniversitetet spelar en avgörande roll för utvecklingen och tillväxten i Jämtlands län. Både när det gäller utbildnings- och kompetensförsörjning och när det gäller forskning och utveckling inom flera områden. För Region Jämtland Härjedalen är det av största vikt att Mittuniversitetet ges goda och långsiktiga förutsättningar för sitt viktiga arbete. Av den anledningen föreslås Region Jämtland Härjedalen yttra sig över betänkandet. Förslaget till yttrande har tagits fram i nära dialog med Mittuniversitetet.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
88kb Ladda ner dokument
-
-
Svenska ESF-rådet har fått regeringens uppdrag att ta fram ett förslag till ett nationellt program för Europeiska socialfonden utifrån EU-kommissionens förslag till ESF+ för perioden 2021–2027. Det första steget i arbetet är att göra en omvärldsanalys och lämna förslag till preliminära prioriteringar senast den 1 oktober i år. Därefter ska de redovisa ett förslag till nytt program senast den 1 april 2020. I omvärldsanalysen och förslag till nationellt socialfondsprogram samråder de nu med berörda aktörer. Som ett led i arbetet med omvärldsanalysen inhämtar de regionalt utvecklingsansvarigas synpunkter på inriktningen till ett nytt program. Efter att omvärldsanalysen med preliminära prioriteringarna har lämnats in kommer dialoger med berörda aktörer att hållas. Regionernas inspel ska lämnas till Svenska ESF-rådet senast den 28 juni.
Enligt uppdraget ska ESF+ användas till insatser där behoven är som störst, och insatserna ska vara kostnadseffektiva. Svenska ESF-rådet vill veta hur regionerna ser på vilka behov som fonden ska möta. Inspelen ska besvara följande frågeställningar:
- Inom vilka områden ser ni störst behov av insatser inom ESF+?
- Vilka målgrupper ser ni som prioriterade inom ESF+?
- Vilka insatser för gruppen långtidsarbetslösa ser ni som särskilt prioriterade inom ESF+?
- Vilka insatser inom kompetensförsörjning och kompetensutveckling ser ni som särskilt prioriterade inom ESF+?
- Vilka insatser inom det livslånga lärandet (utbildning, fortbildning, vidareutbildning, karriärväxling) ser ni som särskilt prioriterade inom ESF+?
- Vilka insatser inom fattigdomsbekämpning ser ni som särskilt prioriterade inom ESF+?
Svenska ESF-rådets begäran om inspel utifrån ovanstående frågeställningar skickade till regionerna i mitten av maj. Med anledning av den korta tidsramen, och behovet av att inhämta synpunkter från berörda aktörer i länet (länets kommuner, Länspartnerskapet, Samordningsförbundet, Länsstyrelsen, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket, m.fl.), förslås att beslutet delegeras. Region Jämtland Härjedalen har då möjlighet att nyttja större delar av remisstiden för att utarbeta sitt svar.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
633kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
389kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen, i egenskap av regional kollektivtrafikmyndighet (RKM), har ansvaret för att ta fram ett regionalt trafikförsörjningsprogram. Enligt lagen om kollektivtrafik (SFS 2010:1065) ska RKM upprätta ett trafikförsörjningsprogram som fastställer målen för och beskriver hur kollektivtrafiken ska utvecklas. Nuvarande regionala trafikförsörjningsprogram sträcker sig till 2020 (Regionalt trafikförsörjningsprogram 2016/2020 - med reviderade mål för 2020, RUN/1082/2015).
Framtagandet av ett nytt program ska föregås av breda samråd med kommuner, motsvarande myndigheter i angränsade län, andra berörda myndigheter, organisationer, kollektivtrafikföretag, företrädare för näringsliv, resenärer och allmänhet. Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för att ta fram ett förslag till regionalt trafikförsörjningsprogram som fastställs av regionfullmäktige.
Programmet bör omfatta tiden 2021 – 2026. Tiden är satt utifrån när olika trafikupphandlingar inträffar. En politisk styrgrupp bestående av regionala utvecklingsnämndens presidium samt två ytterligare ledamöter bör utses för arbetet. En processplan har tagits fram för arbetet, som anger en preliminär tidplan för arbetet. Målsättningen är att programmet ska fastställas av regionfullmäktige i november 2020.Bilagor
-
122kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
-
Från och med 2017 omfattar Transportstyrelsens tillsynsmandat även efterlevnaden av artikel 7.1 i EU:s kollektivtrafikförordning. Enligt EU:s kollektivtrafikförordning artikel 7.1 ska varje behörig myndighet årligen publicera en samlad rapport om den allmänna trafikplikten inom sitt behörighetsområde.
En samlad uppföljningsrapport för den allmänna kollektivtrafiken har upprättats för åren 2017 och 2018. Rapporten ska skickas till Transportstyrelsen.Bilagor
-
100kb Ladda ner dokument
-
598kb Ladda ner dokument
-
-
Den 8 maj 2019 genomfördes Näringslivsparlamentet i Härnösand, ett samarbete mellan Handelskammaren Mittsverige och Region Västernorrland. Region Jämtland Härjedalen har därefter fått en förfrågan från Handelskammaren Mittsverige att gemensamt arrangera Näringslivsparlamentet i Jämtland Härjedalen under våren 2020.
Handelskammaren beskriver evenemanget på följande sätt: ”Näringslivsparlamentet återskapar ett fullmäktigemöte där företagare får sätta sig på politikernas plats och göra sina röster hörda i ett antal frågor. Det hela grundar sig egentligen i ett behov av att skapa en mötesplats mellan politik och näringsliv. En plats där företagare och politiska beslutsfattare kan mötas under en dag för att öka den ömsesidiga förståelsen.”
Region Jämtland Härjedalens del i samarbetet innebär ett ansvar för att tillhandahålla lokaler, omröstningssystem, fika, livesändning och personella resurser. De personella resurserna uppskattas, efter samtal med 2019 års medarrangör Region Västernorrland, till ca 10–25 % av 5 personer under cirka 3 månader, plus insatser från kommunikationsavdelningen samt kurs och konferens.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
246kb Ladda ner dokument
-
258kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
851kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
726kb Ladda ner dokument
-
838kb Ladda ner dokument
-
856kb Ladda ner dokument
-
782kb Ladda ner dokument
-
811kb Ladda ner dokument
-
781kb Ladda ner dokument
-
851kb Ladda ner dokument
-
849kb Ladda ner dokument
-
Delegationsbeslut Medfinansiering till projektet "Stärkt kapacitet för lokalt utvecklingsarbete".pdf780kb Ladda ner dokument
-
823kb Ladda ner dokument
-
901kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
273kb Ladda ner dokument
-
239kb Ladda ner dokument
-
843kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
566kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
307kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
701kb Ladda ner dokument
-
792kb Ladda ner dokument
-
791kb Ladda ner dokument
-
795kb Ladda ner dokument
-
795kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
107kb Ladda ner dokument
-
552kb Ladda ner dokument
-
1007kb Ladda ner dokument
-
659kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
334kb Ladda ner dokument
-
418kb Ladda ner dokument
-
675kb Ladda ner dokument
-
353kb Ladda ner dokument
-
531kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
624kb Ladda ner dokument
-