Möte 2018-12-18
-
Protokollet justeras den 18 december ca kl. 16.00
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Medfinansiering av projekt
-
Länstrafiken
-
-
-
Läget i organisationen
-
Almi Invest Mitt - Långsiktig Fondstruktur
-
Erbjudande från Näringsdepartementet att redovisa prioriteringar avseende det framtida regionala tillväxtarbetet
-
Sammanhållningspolitik
-
-
6
Information från regionens samverkansråd
-
För ett landsting/kommun finns lagkrav på intern kontroll (Kommunallagen). Enligt kommunallagen ska styrelsen och nämnderna se till att den interna kontrollen är tillräcklig. Ytterst handlar det om att säkerställa att verksamheten uppfyller de mål och de kravs som ställs. En systematisk riskhantering är ett viktigt instrument för att säkerställa uppfyllandet av mål och förväntningar.
Enligt gällande reglemente för intern kontroll och styrning inom Region Jämtland Härjedalen ska nämnden årligen fastställa en plan för intern kontroll.
Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott fick vid sitt sammanträde den 4 december ta del av en bruttolista över identifierade risker inom nämndens verksamhetsområde. Listan bestod av de risker som funnits med i förgående års internkontrollplan, samt en del nya interna risker som identifierats av förvaltningen. Arbetsutskottet har lämnat inspel kring vilka risker som bör finnas med i nämndens plan för 2019.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån Förordningen om regionalt rillväxtarbete (2017:583, 12 §) så ska den regionala utvecklingsstrategin (RUS) vara en samlad och sektorsövergripande strategi för det regionala tillväxtarbetet i ett eller flera län och innehålla mål och långsiktiga prioriteringar för det regionala tillväxtarbetet. Strategin ska bidra till sektorsövergripande samverkan mellan länen och mellan aktörer på lokal, regional, nationell och internationell nivå. Den ska ligga till grund för strukturfondsprogrammen inom målet Investering för tillväxt och sysselsättning och inom målet Europeiskt territoriellt samarbete, och beaktas när man tar fram andra regionala strategier och program.
Den nu gällande regionala utvecklingsstrategin Jämtland/Härjedalen 2030 – Innovativt & attraktivt fastställdes av dåvarande Regionförbundet i Jämtlands län i december 2013. Enligt förordningen så ska den regionala utvecklingsstrategin upprättas utifrån en analys av de särskilda förutsättningarna för hållbar regional tillväxt och utveckling i länet. Analysen ska ta hänsyn till funktionella regionala samband såväl inom som över läns- och landsgränserna samt till olika typer av landsbygder och tätorter. Strategin ska uppdateras löpande och ses över minst en gång mellan varje val till landstings- och kommunfullmäktige. Därför föreslås att en revideringsprocess påbörjas den 1 januari 2019, med målsättningen att en ny regional utvecklingsstrategi kan antas under hösten 2020. Innan den nya strategin antas ska förslaget till ny strategi skickas ut på en bred remissrunda under minst tre månader, där myndigheter, näringslivsaktörer, civilsamhälle och enskilda medborgare ska ges tillfälle att lämna synpunkter på strategins innehåll.
Som styrgrupp för arbetet föreslås regionens samverkansråd, där samtliga länets kommuner finns representerade. Rådet ska löpande återkoppla arbetet till regionala utvecklingsnämnden. Länets kommuner och Länsstyrelsen är viktiga samarbetspartners för en långsiktigt hållbar process som leder till ett starkt genomförande av strategin. Processen ska även vara kopplad till flera olika relevanta arbetsgrupper/referensgrupper som har deltagare från näringsliv, civilsamhälle, myndigheter och lärosäten. Revideringsprocessen ska genomsyras av transparens och uppmuntra till hög delaktighet hos aktörer och medborgare, den kommer även att ta hänsyn till horisontella kriterier och hållbarhetsmålen i Agenda 2030.-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Jämtlands län har sedan år 2000 varit en del av Västernorrlands representation i Bryssel genom Europakontoret Mid Sweden European Office (MSEO). Huvudmän var då landsting, länsstyrelser och kommunförbund i de två länen samt Mittuniversitetet. I början av 2015 formades MSEO som det ser ut idag med Landstinget/Region Västernorrland (RVN) som huvudman. Region Västernorrland, Region Jämtland Härjedalen och Kommunförbundet Västernorrland är MSEO:s ägare.
North Sweden European Office (NSEO), med huvudmännen Länsstyrelsen i Norrbotten, Region Norrbotten, Norrbottens kommuner, Region Västerbotten, Företagarna och Handelskamrarna i Norrbotten och Västerbotten samt Luleå Tekniska Universitet och Umeå Universitet, etablerades 1997. De två Europakontoren har idag en omfattande samverkan, bl.a. inom ramen för Europaforum Norra Sverige (EFNS) och Northern Sparsely Populated Areas (NSPA). Båda kontoren bidrar i arbetet med att bl.a. ta fram positionspapper, som sedan sprids inom EU. De positioner Region Jämtland Härjedalen för fram inom EU och andra internationella sammanhang har som regel sin grund i arbetet inom EFNS och är därmed hela norra Sveriges gemensamma ståndpunkter.
Den 9 maj 2017 fattade dåvarande landstingsstyrelsen i Västernorrland beslutet att aktualisera frågan med berörda regioner om en gemensam representation i Bryssel för norra Sverige, ”med avsikten att stärka möjligheterna till påverkan på EU inom relevanta politikområden”. Ägarråden för representationerna har löpande haft frågan uppe för behandling vid möten under 2018. Ägarrådet för MSEO 9–10 oktober gav styrelsen för MSEO i uppdrag att fortsätta processen för att hitta former för en sammanslagning av de båda kontoren.
Region Jämtland Härjedalen bidrar idag med 1 miljon kronor per år till MSEO:s verksamhet. En sammanslagning bedöms i nuläget vara kostnadsneutral jämfört med situationen idag med två separata Europakontor. Frågan om en sammanslagning av de båda Europakontoren har vid ett flertal tillfällen lyfts för diskussion i regionala utvecklingsnämnden och dess arbetsutskott under 2018.-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
-
10
Regional överenskommelse om samverkan mellan Region Jämtland Härjedalen och Arbetsförmedlingen marknadsområde södra Norrland
2015 (reviderad 2017) skrevs en nationell överenskommelse om samverkan mellan SKL och Arbetsförmedlingen. I överenskommelsen bestämdes att det, i de regioner man är överens om ett behov av samverkan, ska finnas en överenskommelse med gemensamma målsättningar och en beskrivning av hur parterna ska arbeta tillsammans.
Parallellt med detta har kommunerna arbetat med att ta fram lokala överenskommelser kring hur man gemensamt ska arbeta mot målet, att ingen ung kvinna, man eller nyanländ ska gå arbetslös (DUA).
Region Jämtland Härjedalen har som regionalt utvecklingsansvariga ett nationellt uppdrag från regeringen när det gäller det regionala kompetensförsörjningsarbetet. Det handlar bland annat om att organisera arbetet och tillsammans med relevanta aktörer sätta upp målsättningar för kompetensförsörjning i länet. Målet är en bättre matchning på regionens arbetsmarknad.
Jämtlands län har också en regional utvecklingsstrategi som har fyra mål som direkt berör kompetensförsörjning. Det handlar om att öka antalet elever som tar en gymnasieexamen, fler personer i högre utbildning, jobba för näringslivsanpassade utbildningar samt att skapa förutsättningar för det livslånga lärandet för tillväxt.
Utmaningarna för kompetensförsörjningen är så stora att de inte kan lösas inom ett politikområde eller av en enskild aktör. Det kräver samordnade insatser som berör många aktörer och insatser på både lokal och regional nivå. För att kraftsamla och påskynda en positiv utveckling har Region Jämtland Härjedalen och Arbetsförmedlingen skrivit fram ett förslag till överenskommelse för att konkretisera de insatser vi tillsammans behöver arbeta med.-
112kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
148kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen tecknar årsavtal med Föreningsarkivet i Jämtlands län om ett kulturarvsbaserat utbud. Uppdraget omfattar att samla in, dokumentera, bevara och tillgängliggöra länets historia samt fungera som service- och rådgivande organ i arkivfrågor för länets föreningsliv. Föreningsarkivet ska särskilt rikta verksamhet till barn och unga. Avtalet reglerar det regionala uppdraget, uppföljning av mål och resultat samt ersättning för uppdraget. De nationella kulturpolitiska målen och Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2019–2022 är styrande för utformning av verksamheten. Kulturplanen anger riktningen, där Föreningsarkivet ska vara ett stöd för lokala aktörer på området och erbjuda arkivpedagogiska insatser för barn och unga samt stimulera till forskning.
Region Jämtland Härjedalen ersätter Föreningsarkivet med ett samlat bidrag för uppdraget 2019 med 1 893 000 kronor. Dessutom med en förstärkning om 80 000 kronor för projekt ”På plats i hela länet”. Ersättningen inkluderar kostnader för lönerörelsen 2019. Beloppet kan komma att justeras utifrån beslut om statsbidrag till regional kulturverksamhet och nivån på ersättningen meddelas slutligt i mars 2019. Återrapportering sker till Region Jämtland Härjedalen med uppföljning av mål och årsberättelse samt genom uppföljning enligt kultursamverkansmodellen för kommande statlig återrapportering.
Förslag till årsavtal har föregåtts av dialog mellan parterna. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets- hbtq- barn- och jämlikhetsperspektiv.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
225kb Ladda ner dokument
-
48kb Ladda ner dokument
-
-
Jämtlands läns landsting (Region Jämtland Härjedalen), Östersunds kommun, Heimbygda och Jämtlands läns konstförening är bildare av Stiftelsen Jamtli, (nedan kallad Jamtli). Huvuduppdraget beskrivs i ett Uppdragsavtal för åren 2019 - 2022, fastställda av kommunfullmäktige och regionfullmäktige. Huvudmännen Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun tecknar i samarbete årliga avtal med Jamtli. Avtalet reglerar uppdrag, mål, uppföljning och resultat samt ersättning för uppdraget. Den regionala museiverksamheten och dess utvecklingsområden beskrivs även i Regional Kulturplan för Jämtland Härjedalen 2019 - 2022, som en av de verksamheter med statligt stöd som ingår i samverkansmodellen.
Region Jämtland Härjedalen har i enlighet med kultursamverkansmodellen uppdraget att i samråd mellan huvudmännen fördela regionalt och statligt stöd till Jamtli för den regionala museiverksamheten. Regionen har även uppdraget att utföra den årliga uppföljningen och statliga återapporteringen av Jamtlis verksamhet utifrån de nationella kulturpolitiska målen och de prioriteringar/utvecklingsområden som beskrivs i kulturplanen.
Det samlade bidraget till Jamtli (stat, region, kommun) uppgår 2019 till 40 645 500 kronor. Region Jämtland Härjedalen ersätter Jamtli för uppdraget med 19 370 000 kronor, kommunen med 11 177 500 kronor, och staten med 10 098 000 kronor (inklusive förstärkning NMJ). Ersättningen inkluderar kostnader för lönerörelsen 2019. Beloppet kan komma att justeras utifrån beslut om statsbidrag till regional kulturverksamhet och nivån på ersättningen meddelas slutligt under mars 2019. Regionen ansöker från Kulturrådet 2019 utöver en uppräkning av nuvarande anslag om en förstärkning med drygt 1 000 000 kronor avseende Jamtlis verksamhet och den strategiska satsningen Nationalmuseum Jamtli.
Återrapportering från Jamtli sker till regionen under februari (preliminär) respektive mars genom fastställd verksamhetsberättelse samt genom uppföljning av mål och kvantitativa och kvalitativa resultatmått för kommande återrapportering till staten.
Förslag till årsavtal har föregåtts av dialog mellan regionen, kommunen och Jamtli. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.Bilagor
-
147kb Ladda ner dokument
-
312kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
38kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen tecknar årsavtal med Riksteatern Jämtland Härjedalen om ett kvalitativt utbud av teater och dans till barn och unga i länet. Uppdraget omfattar att främja och förmedla scenkonstföreställningar till barn- och unga främst i skola och förskola och utveckla former för att använda scenkonst som pedagogiskt verktyg. Avtalet reglerar det regionala uppdraget, uppföljning av mål samt ersättning för uppdraget. De nationella kulturpolitiska målen och Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2019–2022 är styrande för utformning av verksamheten. Riksteatern ska var ett stöd för lokala arrangörer och arbeta med publikutveckling och förmedla stöd till arrangörer på mindre orter.
Region Jämtland Härjedalen ersätter Riksteatern Jämtland Härjedalen för uppdraget 2019 med ett samlat bidrag om 1 020 000 kronor. Ersättningen inkluderar kostnader för lönerörelsen 2019. Beloppet kan komma att justeras utifrån beslut om statsbidrag till regional kulturverksamhet. Den slutliga nivån på ersättningen meddelas i mars 2019. Återrapportering sker till regionen med uppföljning av mål och årsberättelse samt genom kultursamverkansmodellen för kommande statlig återrapportering.
Förslag till årsavtal har föregåtts av dialog mellan parterna. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets- Hbtq-, barn- och jämlikhetsperspektiv.Bilagor
-
143kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Jämtland Härjedalen Turism (JHT) har inkommit med avtalsförslag för verksamhetsåret 2019. Avtalsförslaget omfattar en generell beskrivning av JHT, verksamhetens inriktning, finansieringsbeskrivning av verksamhet, förslag till ekonomisk ersättning, avtalstid samt tvistlösning.
Den ekonomiska ersättningen föreslås uppgå till 2 149 000 kronor exkl. moms för år 2019. Ingen automatisk uppräkning av ersättning ingår i avtalet.
Avtalstiden är ett år, 2019-01-01 – 2019-12-31. I avtalstid framgår även att avtalsdiskussioner för nästkommande år 2020 skall vara avslutade före den 30 september 2019. Om så inte är fallet förlängs avtalet med ett år. Uppsägningstid är sex månader för vardera parten.Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Almi Företagspartner Mitt AB har överlämnat finansieringsförslag samt förslag till ägaranvisningar, inklusive bilaga innehållande målstruktur för Affärsområde Företagspartner, för verksamhetsåret 2019.
Ägaranvisningarna har följande punkter: 1. Uppdraget, 2. Vision och affärsidé, 3. Riktlinjer för verksamheten, 4 Övriga anvisningar, 5. Verksamhetens mål, 6. Särskild rapportering samt 7. Finansiering.
I målstrukturen för verksamhetsåret framgår att strukturen är uppdelad i tre målområden – uppdraget, företagskultur samt effektivitet. I målstrukturen ingår även en beskrivning av de sju mål som skall mätas inom de tre målområdena.
I överenskommelsen om finansiering är förslaget att Region Jämtland Härjedalen tillskjuter 5 897 771 kronor, vilket är samma summa som för 2018. Totalt omsluter budgeten 24 373 441 kronor, varav moderbolaget ansvarar för 12 430 455 kronor och Region Västernorrland 6 045 215 kronor.Bilagor
-
145kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
-
16
Samarbetet ”Botniska korridoren och dess anslutande stråk – fungerande transporter i norra Sverige för fortsatt tillväxt” 2019 - 2022
Förra projektet Botniska korridoren avslutades i augusti 2018. Under hösten har ett förslag till organisering av ett fortsatt samarbete 2019 – 2022, inkl ett nytt projekt, för Botniska korridoren arbetats fram. Samarbetet innebär i korthet att de fyra norrlandsregionerna och Region Gävleborg samverkar både vad gäller inriktningsplanering inför kommande nationella infrastrukturplan och framdrift av ett nytt projekt för Botniska korridoren.
-
150kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
184kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM) enligt lagen om regional kollektivtrafik (SFS 2010:1065). Från och med december 2019 ska ett nytt trafikavtal finnas för allmän kollektivtrafik på linje 45 Gällivare-Arvidsjaur-Storuman-Östersund. Region Jämtland Härjedalen i egenskap av RKM har att besluta om allmän trafikplikt.
Den allmänna kollektivtrafiken som är aktuell för upphandling är linje 45 Gällivare-Arvidsjaur-Storuman-Östersund. Enligt 2017 års trafikavtal är linjen 895 850 vkm varav 271 937 vkm inom Jämtlands län. Trafikkostnaden brutto är 13 329 150 kronor. För Jämtland är trafikkostnaden 4 046 623 kronor och den statliga medfinansieringen uppgår till 1 500 000 kr/år. 2017 gjordes 57 870 resor på linjen, eller i genomsnitt 40 resenärer per tur.
Trafikutbudet, med få och långa turer är anpassat för tåganslutningsresor, serviceresor och veckopendling. Det är också den trafik som staten har ett ansvar för att medfinansiera.
Efter överenskommelse med kollektivtrafikmyndigheten i Västerbotten ska RKM i Jämtlands län besluta om trafikplikt för trafiken i länet och till målpunkter i intilliggande län.-
146kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
249kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
-
18
Revidering av uppdragsavtal regional kollektivtrafik – överlämnande av befogenheter i enlighet med SFS 2010:1065
Region Jämtland Härjedalen har bolaget Länstrafiken i Jämtlands län AB (Länstrafiken) för att operativt verkställa den allmänna och särskilda kollektivtrafiken med buss och bil som Region Jämtland Härjedalen, i egenskap av Regional kollektivtrafikmyndighet, har ansvar för. I uppdragsavtal till Länstrafiken tydliggörs hur ägaren vill att verksamheten ska bedrivas.
Där finns en skrivning om att krav ska ställas på personalövertagande vid byte av upphandlad leverantör.
Länstrafikbolaget i Västerbotten har ett motsvarande krav på sig. De har nylien genomfört en upphandling som överklagades på punkten krav på personalövertagande. Förvaltningsrätten har givit den klagande rätt och dömt att upphandlingen ska göras om. Med stöd av detta föreslås att skrivningen i uppdragsavtal, Uppdragsavtal Regional kollektivtrafik – överlämnande av befogenheter i enlighet med SFS 2010:1065, ändras.-
149kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
236kb Ladda ner dokument
-
728kb Ladda ner dokument
-
-
Forum för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft är en av Regeringen skapad arena för dialog och samverkan med regionalt utvecklingsansvariga, samt statliga myndigheter och vid behov andra berörda aktörer och organisationer. Forumet samlar företrädare på både politisk – och tjänstepersonsnivå (regiondirektör/regional utvecklingsdirektör) från landets alla län med syftet att föra en kontinuerlig dialog om långsiktiga och strategiska frågor av betydelse för en hållbar regional tillväxt och attraktionskraft.
Mot bakgrund av riksdagens beslut om ett enhetligt regionalt utvecklingsansvar (vilket innebär att det regionala utvecklingsansvaret från 1 januari 2019, flyttar till landstingen i sju ytterligare län) samt mot bakgrund av valen till landstingen i september 2018 måste samtliga landsting inklusive Gotlands kommun på nytt nominera representanter till Forum för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft.
Högst två ledamöter per region kan utses och Regeringen ser gärna att representant från både majoritet och opposition deltar.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
921kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
273kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
281kb Ladda ner dokument
-
383kb Ladda ner dokument
-
499kb Ladda ner dokument
-
272kb Ladda ner dokument
-
556kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
640kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
412kb Ladda ner dokument
-
568kb Ladda ner dokument
-
593kb Ladda ner dokument
-
641kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
149kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
240kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
-
-
Protokoll: Regionens samverkansråd 2018-12-03
-
Protokoll: Utskottet för infrastruktur 2018-11-30
-
Protokoll: Arbetsutskottet 2018-12-04, 2018-12-14
Samtliga protokoll finns tillgängliga via https://meetingsplus.regionjh.se/.
Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
937kb Ladda ner dokument
-
428kb Ladda ner dokument
-
407kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
899kb Ladda ner dokument
-
954kb Ladda ner dokument
-
955kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-