Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Val av justerare
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
Förvaltningschefen informerar om följande:
Peak Innovations strategiska idé är att förstärka regionens unika förutsättningar inom och mellan de strategiska tillväxtområdena turism, sport och frilluftsliv genom att kraftsamla kring dessa och kontinuerligt utveckla innovationssystemet.
Bilagor
Regionala utvecklingsnämnden följer upp verksamheten i delägda bolag. Nämnden har begränsat uppföljningen till de bolag där Region Jämtland Härjedalen äger 20 % eller mer. Uppföljningen bygger på de ekonomiska uppgifterna från föregående års bokslut 2015, den halvårsrapportering som skett för verksamhetsåret 2016 och de senaste ekonomiska uppgifterna delårsbokslut eller tertialbokslut januari – augusti 2015.
Följande bolag tas upp i uppföljningen:
Länstrafiken i Jämtlands län AB, Norrtåg AB, Transitio AB, Torsta AB, Almi Företagspartner Mitt AB, Vattenbrukscentrum Norr AB
Bilagor
Regionfullmäktige har i sin regionplan beslutat om ett antal strategiska mål för perioden 2017-2019. Målen i planer är det övergripande uppdraget från regionfullmäktige som nämnden ska verkställa i form av åtgärder och beslut.
I Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan finns för varje strategiskt mål framgångsfaktorer i form av utvecklingsområden. Framgångsfaktorerna är en markering, formellt till förvaltningschefen, av vad nämnden bedömer vara viktiga utvecklingsområden att fokusera på i verksamhetsstyrningen det närmaste året för att verkställa det uppdrag och övergripande mål som fullmäktige har beslutat om. I nästa steg beslutar förvaltningschefen om strategiska utvecklingsområden och resultatmått i sin verksamhetsplan.
Allt planerings- och uppföljningsarbete inom Region Jämtland Härjedalen, och därmed också målen, utgår från fyra områden: Samhälle, Patient, Medarbetare och Verksamhetsresultat. För nämndens ansvarsområde gäller målen inom områdena Samhälle och Verksamhetsmål.
Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan innehåller också en uppföljningsplan som visar vilka områden nämnden ska följa upp under året. De områden som ska följas upp har en koppling till utvecklingsområdena i verksamhetsplanen.
Bilagor
Miljö och energidepartementet har inbjudit till att svara på remissen ”Torvutvinningen och torvanvändningens klimat- och miljöpåverkan. Remissvaren ska ha kommit in till Miljö- och energidepartementet senast den 15 november 2016.
Föreslagna förändringar
• Den undre gränsen för anmälningspliktiga husbehovstäkter tas bort. Det betyder att alla är anmälningspliktiga vilket skulle kunna förhindra olämpliga lokaliseringar av torvtäkter.
• Att reglerna om ekologisk kompensation bör kunna tillämpas även på torvtäkttillstånd.
• Rekommendationer för val av efterbehandlingsmetoder efter avslutad täkt samt lyfter fram några prioriterade åtgärder för att stärka kunskapsunderlaget kring svenska torvmarker.
• Att de energipolitiska styrmedel som gynnar energitorv – befrielse från energiskatt och rätt till elcertifikat – bör avvecklas så att en mer signalsäker styrning kan ske
mot förnybara alternativ.
Bilagor
Region Jämtland Härjedalen är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). Region Jämtland Härjedalen äger Länstrafiken i Jämtlands län AB (Länstrafiken) och är delägare i Norrtåg AB (Norrtåg) som är de instanser som operativt verkställer beslut om allmän trafik. Kommande tidtabellperiod, trafikåret 2017, omfattar tiden 2016-12-11 – 2017-12-09. Regionala utvecklingsnämnden, i egenskap av regional kollektivtrafikmyndighet, har att besluta om budget och trafikutbud för 2017, utifrån verksamhetsplan 2017.
Bilagor
Sedan 2016-04-05 går nattågen till/från Jämtland endast under säsong ca 110-115 dagar per år. Trafiken planeras utifrån resandet i besöksnäringen och inriktas helt på högsäsongerna. Avsaknaden av nattåg är tydlig i andra sammanhang för boende i länet, tjänsteresor, långpendlare och besöksnäringen. SJ:s inriktning är att kunna utöka den kommersiella nattågstrafiken något kring säsongerna. Utsikten att få tillbaka nattåget på helårsbasis är dock liten och avlägsen. Avsaknaden av nattågstrafik riskerar dessutom att försvaga marknaden för dagtågen eftersom kombinationen dagtåg-nattåg inte längre är möjlig.
Trafikverket har, som en av sina uppgifter, att beakta tillgänglighet i form av trafikförsörjning till hela landet. Utskottet anser att Trafikverket bör utreda förutsättningarna för en statligt upphandlad nattågstrafik till/från Jämtland.
Utskottet för infrastruktur har behandlat ärendet den 14 oktober 2016, § 34.
Bilagor
Våren 2016 bildades partnerskapet Atlantbanan med syfte att verka för utveckling av Norra Stambanan och Mittbanan och trafiken på dessa banor från Stockholm via Gävle, Bollnäs, Ljusdal mot Storlien och vidare mot Trondheim respektive mellan Sundsvall och Storlien och vidare mot Trondheim. Av de texter som låg till grund för bildandet av Partnerskapet Atlantbanan framgår också att arbetet ska präglas av ett transportslagsövergripande synsätt där samspelet vid vägtrafiken ska beaktas.
Under tiden 2012-04-01 – 2015-03-31 bedrevs ett projekt med namnet ”Fjällvägen” med syfte att stärka vägstråket Tönnebro – Bollnäs – Ljusdal – Sveg – Funäsdalen - riksgränsen mot Norge. Stråket omfattar stora delar av vägarna 83 och 84 i Gävleborgs och Jämtlands län. I projektet deltog Bollnäs, Ljusdals, Härjedalens och Söderhamns kommuner liksom Destination Järvsö, Destination Vemdalen och Destination Funäsfjällen. Dessutom deltog både Regionförbundet Gävleborg och Regionförbundet Jämtlands län (senare Region Gävleborg respektive Region Jämtland Härjedalen).
Region Jämtland Härjedalen fick en förfrågan om att medverka i ett nytt projekt från 2015-04-01 till 2016-03-31 för fortsatt utveckling av Fjällvägen. Regionen fick senare en inbjudan till medlemskap i ett föreslaget Partnerskap Fjällvägen.
Den föreslagna organisationen av partnerskapet Fjällvägen påminde till stora delar om organisationen av partnerskapet Atlantbanan där Region Jämtland Härjedalen medverkar. Företrädare för Region Gävleborg har nu väckt frågan om att utvidga nuvarande partnerskap för Atlantbanan till att även omfatta vissa generella vägfrågor. De skriver att de med detta hoppas kunna ta ett mer samlat grepp och effektivisera vårt fortsätta samarbete med transportinfrastruktur frågorna i Norra stambanestråket.
Utskottet för infrastruktur och kommunikationer har behandlat ärendet den 14 oktober 2016, § 33.
Bilagor
Region Jämtland Härjedalen är Regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). Det innebär att regionen har det politiska och ekonomiska ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken i länet. Verksamheten har skatteväxlats vid en viss tidpunkt och ett visst trafikutbud. Lagen (2010:1065) om kollektivtrafik möjliggör för kommunerna inom länet att träffa avtal med regionen om kostnadsansvaret för allmän kollektivtrafik som är av bättre kvalitet, större trafikutbud eller billigare för resenären än vad regionen tillhandahåller.
Om en kommun har önskemål om åtgärder som inte är prioriterade enligt trafikförsörjningsprogrammet och inte ingår i den verksamhet som skatteväxlades kan kommunen göra tilläggsköp förutsatt att dessa är förenliga med målen i trafikförsörjningsprogrammet och inte är systempåverkande. Det är den regionala kollektivtrafikmyndigheten som har befogenhet att besluta om de åtgärder som en kommun föreslår, även när kommunen erbjuder sig att finansiera det ytterligare åtagandet. Härjedalens kommun har begärt en utökad trafik för arbetspendling och ett tilläggsavtal har upprättats.
Utskottet för infrastruktur och kommunikationer har behandlat ärendet den 14 oktober 2016, § 35.
Bilagor
Svar på remiss ”Så når vi miljömålen i Jämtlands län-Utmaningar, goda exempel och åtgärder 2017-2020.Länsstyrelsens dnr 501-6893-2015
Region Jämtland Härjedalen har fått rubricerat program på remiss.
De regionala miljömålen är sedan tidigare samma som de nationella miljömålen med två regionala tillägg till preciseringarna av miljömålen och av de nationella målen är sju stycken prioriterade i länet.
I föreliggande program fokuseras på åtgärder för att nå målen och inga förändringar eller ytterligare tillägg av själva målen är aktuella.
En stor del av åtgärdsarbetet som beskrivs i dokumentet bedrivs redan idag inom befintliga uppdrag och verksamhet hos olika aktörer i länet.
Bilagor
Styrelse Akademin Jämtland håller på regionala utvecklingsnämndens uppdrag en utbildning i styrelsearbete den 9 december 2016 för förtroendevalda i Region Jämtland Härjedalen. Utbildningen äger rum på OSD mellan klockan 09.00 och 16.00.
Övergripande programinnehåll: vilka krav och förväntningar finns från regionens sida på ditt styrelseengemang, tidigare erfarenheter från styrelsearbete – inte minst aktiebolag, bolags- och föreningsstyrning, inre styrning och råd för personliga överväganden kring förtroendeuppdrag.
Kl. 09.00 Cero-analys - Åsa Paletun
kl. 09.20 Jämställdhetsuppdraget - Marina Gregorsson
kl. 10.10 Tillgängslighetsredovisning - Jimmy Eriksson
kl. 10.25 Meetings Plus - Anna Backlund
Information från det senaste sammanträdet i Strömsund den 24 oktober 2016
På dagordningen fanns bland annat följande ärenden:
Anmälan av delegationsbeslut till regionala utvecklingsnämnden 2016
Övrigt