Möte 2019-03-27
-
Tid för justering: 1 april kl. 10.00
(ärende 12 och 30 justeras direkt efter sammanträdet)
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
VM-effekt för kompetensförsörjning, inflyttning och företagens försäljning utanför länet
-
Fossilfritt VM
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
Länstransportplan
-
Medlemskap i Föreningen Sveriges Vattenkraftskommuner och regioner (FSV)
-
Budget 2020
-
Biobränsle
-
-
-
Etableringsfrämjande samverkan (RUN/563/2015) - Samhällsekonomisk kalkyl
-
-
Regionfullmäktige har i regionplanen för 2019 beslutat om ett antal strategiska mål inom strategi för länets utveckling, strategi för god vård, strategi för våra medarbetare och strategi för ekonomi och verksamhetsresultat. De fyra strategierna innehåller ett antal strategiska mål. I Finansplanen 2019 återfinns finansiella mål och ekonomiska ramar. De två planerna är det övergripande uppdraget från regionfullmäktige som regionstyrelsen och nämnderna ska verkställa.
Regionala utvecklingsnämnden verkställer strategiska mål inom strategi för länets utveckling, strategi för våra medarbetare, strategi för ekonomi och verksamhetsresultat. I regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan finns för varje strategiskt mål resultatmål vilka är nämndens prioriteringar för 2019. Dessa följs upp genom givna mått utifrån ett givet utgångsvärde. Uppföljningen ligger sedan till grund för den samlade bedömningen av måluppfyllelsen för fullmäktiges strategier.
Regionala utvecklingsnämndens uppföljning sker genom tertialrapport per april, delårsrapport per augusti och årsbokslut. Regionala utvecklingsnämnden genomför också särskild uppföljning av sin verksamhet genom särskilda redovisningar och fördjupningar.
Med anledning av att 2018 var ett valår fastställs regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan för 2019 först under mars månad. Redan i januari, § 5, fastställde dock nämnden en uppföljningsplan för året. Denna har nu reviderats och arbetats in i verksamhetsplanen. I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året. De informations- och beslutsärenden som är kända i samband med att uppföljningsplanen fastställs finns också inlagda i sammanträdesplaneringen.-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
435kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionala utvecklingsnämndens uppföljningsplan för 2019 ska aktuellt läge för nämndens fattade beslut redovisas två gånger per år; i mars och i oktober.
I bilagd redovisning, Uppföljning av regionala utvecklingsnämndens fattade beslut, finns en sammanställning av de beslut som leder till åtgärd och där regiondirektör, presidium eller ordförande getts särskilda uppdrag. Ansökningar om företagsstöd, svar på remisser, informationsärenden och dylikt redovisas inte.-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
203kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 15 januari, § 5, en uppföljningsplan för 2019. I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året. Enligt fastställd plan ska regionala utvecklingsnämnden inför sitt sammanträde i mars genomföra en översyn av nämnden deltagande i internationella nätverk.
Uppföljningar och översyner av nämndens internationella nätverk har gjorts förr. Nu genomförda översyn ser över nämndens engagemang i en ansats att skapa förändring, flytta fram positioner och förstärka arbetet för att skapa så bra förutsättningar som möjligt för hållbar regional tillväxt i Jämtland Härjedalen. Översynen presenteras i PM Översyn av regionala utvecklingsnämndens internationella nätverk.Bilagor
-
135kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 15 januari 2019, § 6, delegationsbestämmelser för nämnden. Delegationsbestämmelserna anger i vilka ärendetyper presidium, ledamot eller regiondirektör kan besluta i nämndens ställe. Efter diskussioner inom berörda verksamheter har det därefter framkommit ett behov av att göra ett tillägg i nämndens bestämmelser.
Tillägget berör avsnitt 5 Upphandling, där upphandling av varor och tjänster inom externfinansierade regionala utvecklingsprojekt föreslås brytas ut som en egen ärendetyp, och delegeras till regiondirektör.-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Peak Region AB har aviserat att bolagets årsstämma kommer att hållas den 2 maj 2019. Kallelse till årsstämman ska enligt bolagsordningen skickas ut 6-8 veckor innan årsstämman. Med kallelsen skickas även föreslagen dagordning samt eventuella beslutsunderlag.
Region Jämtland Härjedalens ombud ska inför årsstämman delges organisationens ställningstagande till ärenden på stämmans dagordning. Då Region Jämtland Härjedalen inte mottagit kallelse och underlag inför regionala utvecklingsnämndens sammanträde i mars, och nämndens nästkommande möte är inplanerat efter bolagets årsstämma ägt rumt, föreslås att beslut om ombudsinstruktion delegeras till nämndens ordförande.-
97kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
539kb Ladda ner dokument
-
-
Jämtland Härjedalen Turism ek. för. (JHT) har kallat till föreningsstämma/årsstämma den 28 mars 2019. Ombud för Region Jämtland Härjedalen ska delges Region Jämtland Härjedalens ställningstagande till de ärenden som avses behandlas på stämman.
Region Jämtland Härjedalens ombud för Jämtland Härjedalen Turism är Elisabeth Sjöström och Abbas Khanahmadi. Ombudsersättare är Robert Uitto och Karin Thomasson.
Bilagd kallelsen till föreningsstämman finns årsbokslut för verksamhetsåret 2018. I årsredovisningen framgår att omsättning uppgått till 11 704 119 kronor. Rörelsekostnaderna inkl. finansiella poster 11 292 500 kronor samt årets skatt 98 487 kronor ger ett vinstresultat om 313 132 kronor. Vinsten i föreningen för 2018 års verksamhet föreslås disponeras i ny räkning innebärandes att till tidigare balanserade resultat om 2 522 323 kr tillförs årets resultat om 313 132 kr vilket innebär ett totalt balanserat resultat om 2 835 455 kr överförs till år 2019 års ingående balans.
I utskick från JHT:s VD den 6 mars 2019 har JHT varit behjälplig med att föreslå ett ägardirektiv för JHT verksamheten (daterat 2019-02-22). Med tanke på att JHT är en ek. för. finns inga ägare till verksamheten men väl medlemmar i föreningen. Det föreslagna ägardirektivet bör därför ändras till ”Verksamhetsdirektiv för JHT” enligt förslag upprättat 2019-03-18. Verksamhetsdirektivet bör antas av årsmötet.
Region Jämtland Härjedalens ombud ska därför, under § 19 i dagordningen för årsstämman (Behandling av inkomna motioner och propositioner samt andra till stämman hänskjutna frågor), föreslå att årsstämman beslutar att anta de föreslagna Verksamhetsdirektivet för JHT.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
465kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
56kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har erhållit kallelse till bolagsstämma för Vattenbrukscentrum Norr AB. Stämman genomförs den 11 april 2019.
Region Jämtland Härjedalens ombud till Vattenbrukscentrum Norr AB är Andreas Köhler med ombudsersättare David Adervall. Till ny ledamot av styrelsen i Vattenbrukscentrum Norr AB har Region Jämtland Härjedalen föreslagit att Knut Richardsson utses vid årsstämman.
I handlingar bifogade till kallelsen framgår det av årsredovisningen, dock ej reviderad av revisor, att bolagets totala rörelseintäkter har uppgått till 7 463 917 kronor. Summa rörelsekostnader, finansiella poster och bokslutsdispositioner samt skatt har uppgått till totalt 7 125 967 kronor vilket ger ett positivt resultat om 337 950 kronor. Vinsten föreslås balanseras i ny räkning vilket innebär att summa fritt kapital uppgår till 5 727 794 kronor.-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
58kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Mibbark AB har ansökt om företagsstöd för maskininvesteringar. Planerad investering är en etablering av produktionsanläggning i Strömsunds kommun.
Total kostnad för planerad investering är beräknad till 24 601 000 kronor.-
98kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Åre destination AB har ansökt om 2 500 000 kr i stöd till investering i idrottsinfrastruktur och multifunktionell rekreationsinfrastruktur. Övrig finansiering till investeringen kommer från Tillväxtverket genom Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF), samt privat finansiering från medlemsföretag i Åre Destination. Investeringsstödet från Region Jämtland Härjedalen, finansierat av anslag 1:1, växlas således upp som medfinansiering i ERUF-projekt.
Åre Destination AB ägs av näringslivet i Åre och är dess samverkansplattform för utvecklingen av Åre som en året runt-destination. Investeringen består i att bygga nya hållbara leder för cykel och kanalisera cyklisterna till rätt leder.
Redan idag har Åre en infrastruktur utbyggd inom främst downhill (downhill innebär att man åker lift upp på berget och cyklar utför) och är i ett läge där denna attraktion har drivit på ett ökat intresse för övrig cykling i linje med den ökande cykeltrenden nationellt och internationellt. Åre är också i ett läge där ett flertal restauranger och andra aktörer nu har en kontinuitet i öppettider även sommar/höst vilket skapar en nödvändig infrastruktur för att få nya satsningar att fungera. Att stärka denna grundinfrastruktur som redan i dag är efterfrågad är av stor betydelse för att skapa förutsättningar för företagens möjlighet att utvecklas och skapa ökad sysselsättning. Att få en bättre balans mellan de olika säsongerna är viktigt för den långsiktiga konkurrenskraften och möjligheten att attrahera och behålla kompetens i företagen.
Åre Destination har som målsättning att ta fram en affärsmodell och intäktssystem för att långsiktigt kunna driva dessa satsningar bortanför en projektfas. De framtida intäkterna kommer att återinvesteras i drift och underhåll.
Aktuellt investeringsärende är avgränsat till utveckling av cykelleder. Cykellederna är i sin tur en del i en multifunktionell rekreationsinfrastruktur på destinationen. Satsningen bidrar till att uppnå de regionalpolitiska mål som finns kopplade till att besöksnäringen ska vara en tillväxtmotor med hållbarhet som signum. Länet ska i enlighet med den regionala utvecklingsstrategin vara ledande på naturbaserade upplevelser och satsningar på året-runt-turism är viktiga för besöksnäringens tillväxt.-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomisk förening har ansökt om 1 490 000 kronor i stöd till investering i idrottsinfrastruktur och multifunktionell rekreationsinfrastruktur på destinationen. Övrig finansiering till investeringen kommer från Tillväxtverket genom Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF), samt finansiering från medlemsföretag i Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomisk förening. Investeringsstödet från Region Jämtland Härjedalen, finansierat av anslag 1:1, växlas således upp som medfinansiering i ERUF-projekt.
Lofsdalsfjällens turistnäring ekonomisk förening bildades 2012 med ändamål att främja medlemmars ekonomiska intressen genom att stärka och utveckla turism- och besöksnäringen inom Lofsdalen och dess omnejd. Föreningen består av 13 medlemsföretag/organisationer och representerar en stor del av ortens turistiska omsättning. Föreningen samarbetar tätt med Destination Lofsdalen.
Investeringen består i en multiled för cykling på sommaren och skidspår på vintern. (En multiled är en led som går att använda över flera säsonger.) Lofsdalens multileder ska vara en inkluderande upplevelse där de får möjlighet att välkomna en bred mångfald av besökare. Därför kommer en del av leden att tillgänglighetanpassas till både vandring, cykling och terrängkörning.
Genom att anlägga mutlileder kommer fjällmiljön att skyddas genom att fler besökare kommer att hålla sig till lederna. Det här innebär att det kommer bli ett mindre slitage på fjällmiljön. Speciellt märkbart kommer det att bli för terrängfordon och cyklar som snabbt kör sönder naturen utan befintliga leder.
I Lofsdalen är det ett flertal små företag som upplever svårigheter att skapa en livskraftig näring på grund av att antalet besökare i byn varierar kraftigt under året. Under vintern är det högsäsong och då har företagen hög arbetsbelastning för att under övriga perioder uppleva en lägre efterfrågan förutom under vissa säsongspeakar. Det resulterar i svårigheter med kompetensförsörjning, att kunna erbjuda tillsvidareanställningar samt att utveckla verksamheten.
Det regionala näringslivet har varit väldigt engagerade i detta projekt. Under tidigare projekt samt förstudier så framkom det tidigt ett behov av att utveckla produkter för att öka turismen året runt för att på så sätt få fler sysselsättningar. Genom att nu investera i multileder med fokus på att öka turismen under sommaren tar näringen gemensamt ett kliv mot att etablera sig som ett resmål för nationella och internationella gäster även sommartid. Med ambitionen att skapa en högsäsong även sommartid har näringen och markägare under intervjuer och workshops samarbetat för att utveckla konceptet multileder. Genom att investera i multileder med fokus på att öka turismen under sommaren tar näringen ett gemensamt kliv mot att etablera sig som ett resmål för nationella och internationella gäster även sommartid.
Satsningen på utveckling av kvalitativa multifunktionella spår- och ledsystem (rekreationsinfrastruktur) bidrar till att uppnå de regionalpolitiska mål som finns kopplade till att besöksnäringen ska vara en tillväxtmotor med hållbarhet som signum. Länet ska i enlighet med den regionala utvecklingsstrategin vara ledande på naturbaserade upplevelser och satsningar på året-runt-turism är viktiga för besöksnäringens tillväxt.
Inom projektet kommer en modell att utvecklas för att kunna ta betalt för multilederna. Det här gör att investeringarna blir hållbara över längre tid då sökande har möjlighet att med hjälp av intäkterna anlita ett driftsbolag för skötseln utav multilederna. Efter projektets slut kommer intäktsmodellen vara utvärderad och beprövad. -
Högskolan i Dalarna har inkommit med ansökan om 1 760 770 kronor i medfinansiering till samverkansprojektet ”KTP Energi Sverige”. KTP står för Knowledge Transfer Partnerships och är en sedan tidigare beprövad modell för kunskapsöverföring mellan akademi och näringsliv som Högskolan i Dalarna har erfarenhet av att driva (www.du.se/ktp). Modellen har sitt ursprung i Storbritannien och Tillväxtverket har nu erbjudit Högskolan i Dalarna nationella projektmedel för att sprida modellen i Sverige. Regionala samverkansparter i projektet är Mittuniversitet och IUC Z-group AB. Övriga samverkansparter är Högskolan i Gävle, Högskolan i Dalarna (stödsökande) och Södertörns Högskola, Luleå Tekniska Universitet, Mälardalens Högskola och Högskolan Kristianstad. De tre förstnämnda bildar tillsammans en KTP-nod inom projektet och övriga utgör enskilda noder. Projektet omsluter totalt 30 007 198 kronor och var och en av de fem samverkansnoderna inom projektet har en budget på 4 889 330 kronor. Privat medfinansiering kommer från deltagande företag.
Projektets syfte är att utveckla hållbar kunskapsväxling mellan akademi och näringsliv för att möta behoven av en övergång till koldioxidsnål ekonomi genom konkreta insatser inom energieffektivisering. Projektets målgrupp är små och medelstora företag. Modellen bygger på att en nyexaminerad akademiker med utbildningsinriktning mot energi/hållbarhet, kallad KTP-projektledare, får ett strategiskt viktigt utvecklingsuppdrag i ett företag under ett år. Under projektet får KTP-projektledaren tillgång till en kvalificerad coach från akademin samt en professionell affärscoach från näringslivet. Varje regional nod beräknas ha 6 deltagande företag. IUC Z-groups roll i noden för Jämtlands län är att sprida kännedom om projektet och sköta företagskontakten.
Projektets inriktning främjar övergången till en koldioxidsnål ekonomi. KTP-modellen bidrar även till att skapa fördjupad samverkan och kunskapsöverföring mellan akademi och näringsliv, samt till att höja kunskapsnivån i de deltagande företagen och stimulera företagen att rekrytera en akademiker. Som en del i ett stort samverkansprojekt får aktörerna i projektet även skapa strategiskt viktiga kontakter med varandra.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande företag
Målsättningen är att 6 företag ska delta i projekt.
Projektet ska slutrapporteras senast tre månader efter projekttidens avslut. Slutrapporten ska innehålla en beskrivning och analys av hur projektet har bidragit till energieffektivisering i de deltagande företagen.
Endast det kostnadsunderlag som är hänförligt till den regionala noden för Jämtland Härjedalen utgör föremål för granskning vid ansökan om utbetalning.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
592kb Ladda ner dokument
-
-
Peak Region AB har ansökt om 4 911 964 kronor i medfinansiering till projektet ”Invest in Innovation”. Projektet har finansiering via Samling Näringsliv samt från Tillväxtverket, Europeiska regionala utvecklingsfonden. Projekttiden sträcker sig från 1 augusti 2019 till och med 31 juli 2022.
Projektet syftar till att öka konkurrenskraften hos de små och medelstora företagen i Jämtlands län genom insatser som bidrar till att öka företagens kapacitet att attrahera forsknings-, utvecklings- och innovationsfinansiering. Projektet finansierar aktiviteter som inventerar företagens behov av forsknings- och utvecklingssatsningar (FoU), identifierar möjliga finansieringskällor, knyter strategiska kontakter inom EU med forsknings- och finansieringsaktörer samt matchar företagens behov med aktörers erbjudanden.
OECD:s territoriella utvärdering av de nordliga glesbefolkade områdena konstaterar att Jämtlands län har en av de lägsta FoU-nivåerna i landet. Rekommendationen är att bättre sammankoppla de små och medelstora företagen med innovations- och affärsnätverk på nationell och internationell nivå för att identifiera nya FoU-möjligheter. Denna utmaning ligger till grund för projektet. Projektet styr mot det regionala tillväxtmålet att öka företagens investering i forskning och utveckling och bedöms stärka det regionala innovationssystemet. Ansatsen och innehållet i projektet stimulerar även ökade samarbeten mellan akademin och näringslivet.
Projektet prioriteras utifrån gällande regional utvecklingsstrategi och regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande företag 2) Antal deltagande organisationer (företagsfrämjare, t ex finansiärer och FoU-aktörer)
Målsättningen är att 100 företag ska delta i projektet. Vilka organisationer som har deltagit i projektet genom de kontaktskapande aktiviteterna ska anges i läges- och slutrapporten.
Projektet ska slutrapporteras senast tre månader efter projekttidens avslut.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
302kb Ladda ner dokument
-
-
Östersunds kommun har inkommit med ansökan om 2 520 000 kronor i medfinansiering till projektet ”S:t Olavsleden -ett steg mot regional utveckling”. Projektet har en länsövergripande ansats inom Mellersta Norrland och övrig medfinansiering kommer från kommunerna längs ledens sträckning (Åre, Östersund, Bräcke, Ånge och Sundsvall), Näringslivsbolaget i Sundsvall AB, Region Västernorrland samt Europeiska regionala utvecklingsfonden. Projektet sträcker sig från 1 april 2019 till 31 mars 2022.
Sundsvalls, Östersunds och Trondheims kommun har länge arbetat för utveckling av ”SÖT-samarbetet” och en del av detta har handlat om att väcka liv i den 1 000-åriga pilgrimsled som sammanbinder kommunerna - S:t Olavsleden. Visionen är att S:t Olavsleden ska bli det skandinaviska svaret på den berömda pilgrimsfärden till Spanien - El Camino de Santiago de Compostela. Föreliggande projekt bygger vidare på samarbetet och handlar om att ta utvecklingen av S:t Olavsleden som reseanledning och turistisk attraktion till en ny och mer mogen nivå i syfte att skapa nya företag och arbetstillfällen längs sträckan. 2012 när samarbetet inleddes vandrade uppskattningsvis 5 personer leden och 2019 bedöms motsvarande siffra vara 900 stycken. Ambitionen är att projektet ska bidra till 3000 vandrare under 2021.
Inom projektet anordnas aktiviteter såsom informations- och inspirationsaktiviteter riktade till boende och företagare som kan utveckla produkter baserade på leden, marknadsföringsaktiviteter riktade till nationella och internationella besökare, digitaliseringen av kartor samt bearbetning av researrangörer.
Den regionala utvecklingsstrategin för länet framhåller besöksnäringen som en tillväxtmotor med målsättningen att antalet besökare ska öka ytterligare och länet ska vara ledande på naturbaserade upplevelser. Utvecklingen ska ske hållbart. Enligt strategin behövs insatser för ”paketering och marknadsföring av starka reseanledningar” och tillväxten måste ske året runt. Projektet bedöms bidra till att uppfylla dessa målsättningar och prioriteras utifrån gällande regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande företag 2) Sysselsättningsökning i företag som får stöd
Målsättningen är att 400 företag ska delta i projektet och att 50 nya heltidstjänster skapas i de deltagande företagen.
Projektet ska slutrapporteras senast tre månader efter projekttidens avslut.Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
535kb Ladda ner dokument
-
-
Stiftelsen Jamtli har inkommit med ansökan om 399 250 kronor i medfinansiering till förstudieprojektet ”Jamtli Living University”. Projektstart är planerad 5 augusti 2019 och pågår till 5 april 2020. Övrig medfinansiering kommer från Tillväxtverket, Europeiska regionala utvecklingsfonden.
Inom projektet ska Jamtli tillsammans med Mittuniversitetet, institutionen för Ekoteknik och Hållbart Byggande, utreda förutsättningar för att skapa en ”ekoby” i länet, lokaliserat i anslutning till Jamtli i Östersund. Ekoby ska sedermera fungera som en test- och samverkansarena för hållbart byggande och boende där akademi och näring möts. Ekobyn ska skapa förutsättningar för är utveckling och spridning av kunskap om alternativa bygg-, ägande- och boendeformer avseende kulturarv, planerings- och produktionsmetoder, självförsörjningsgrad, miljöbelastning, boendekvalitéer, kretsloppsanpassning och social hållbarhet. Byggbranschen i länet inkluderas i projektet genom Mittuniversitetets branschråd för Hållbart Byggande.
Den regionala utvecklingsstrategin för Jämtlands län framhåller att miljö-, klimat- och energiutmaningen inte får betraktas som begränsande, utan som en drivkraft för teknik-, varu- och tjänsteutveckling inom alla branscher. Förstudien avser att lägga grunden för en satsning som kan bidra till att skapa goda förutsättningar för utveckling och innovation inom byggbranschen i länet, samt för Mittuniversitetet att stärka forskning, utbildning och samverkan inom området hållbart samhällsbyggande.
Projektet prioriteras utifrån gällande regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikator 1) Antal framframtagna kunskapsunderlag, strategier och program
Projektet ska resultera i en förstudierapport som utgör underlag för framskrivning av tilltänkt huvudprojekt. Förstudierapporten ska utgöra en separat bilaga vid ansökan om slututbetalning.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
378kb Ladda ner dokument
-
-
21
Medfinansiering till förstudieprojektet ”Affärsdrivande Multiarena och ökad konkurrenskraft - samverkan för hållbara spår och leder”
Åre kommun ansöker om 219 684 kronor i medfinansiering till förstudieprojektet ”Affärsdrivande Multiarena och ökad konkurrenskraft - samverkan för hållbara spår och leder”. Övrig finansiering kommer från Åre kommun och Tillväxtverket, Europeiska regionala utvecklingsfonden. Projekttiden sträcker sig från 17 juni 2019 till 29 februari 2020.
Åre kommun och kommunen ser behov av att samordna aktörer och skapa en strategi för det spår- och ledsystem som finns inom kommunen. Inom förstudien genomförs dialoger med markägare, företag, intresseföreningar, byalag, samebyar och berörda myndigheter i syfte att ta fram ett underlag för kommande genomförandeprojekt med inriktning mot utveckling spår- och ledsystem. Åre kommuns ambition är att inom projektet även undersöka möjligheten att samverka med Destination Funäsfjällen i syfte att få ett sammanhållet spår- och ledsystem.
En sammanhållen strategi för spår- och ledutveckling är en förutsättning för hållbar utveckling i naturmiljön. Besöksnäringen är en tillväxtmotor i länet som helhet och i Åre kommun i synnerhet, och en strategisk riktning är att ta en position som ledande på naturbaserade upplevelser. Projektet prioriteras utifrån gällande regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikator 1) Antal framframtagna kunskapsunderlag, strategier och program
Projektet ska resultera i en förstudierapport som utgör underlag för framskrivning av tilltänkt huvudprojekt. Förstudierapporten ska utgöra en separat bilaga vid ansökan om slututbetalning.-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
325kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har inkommit med ansökan om 8 000 000 kronor i medfinansiering till projektet ”Smart Industriell Modernisering – JH”. Projektet är en uppväxlad variant av projektet med samma titel som regionala utvecklingsnämnden beslutade att medfinansiera med 6 700 000 den 26 februari 2019, § 27 (RUN/606/2019). Om föreliggande projekt prioriteras av Strukturfondspartnerskapet och därmed får medfinansiering ur Europeiska regionala utvecklingsfonden kommer medfinansieringsbeslutet från 26 februari ej att verkställas.
IUC Z-GROUP med organisationens 57 medlemsföretag från tillverkande industri i Jämtlands län är samverkanspart och medfinansiär av projektet. Projektet har tidigare även beviljats medfinansiering från Tillväxtverket genom den nationella utlysning Smart industri i regionerna 2.0 (RUN/446/2018). Projekttiden sträcker sig från 1 januari 2019 till och med 31 december 2021.
Syftet med projektet är att tillverkande företag i länet ska stärka sin konkurrenskraft genom systematiskt förnyelsearbete och omställning. Projektet inkluderar stöd i finansierings- och investeringsfrågor, modularisering, automatisering och robotisering, digitalisering samt insatser för strukturerad och analysgrundad kompetensförsörjning till branschen. Arbetssättet är uppbyggt på aktiviteter såsom workshopserier, analysinsatser och konsultation riktat mot enskilda företag. Den innehållsmässiga skillnaden mellan projektet som endast har nationell medfinansiering (ekonomisk omslutning 13 400 000 kronor) och detta projekt som även har EU-finansiering (ekonomisk omslutning 31 988 865 kronor) är att den uppväxlade varianten når fler företag med stöd samt att arbetspaketet som handlar om stöd till strategiskt kompetensförsörjningsarbete är utökat. Det tillkommer även ett nytt arbetspaket som handlar om att stödja företagen i frågor om att växa på internationell marknad.
Projektet är sprunget ur de utvecklingsbehov som identifieras i den nationella strategin Smart Industri – en nyindustrialiseringsstrategi för Sverige och vilar på Region Jämtland Härjedalens uppdrag att skapa förutsättningar så att industrin och industrinära tjänsteföretag kan öka sin konkurrenskraft och omställningsförmåga.
Projektet prioriteras utifrån gällande regional utvecklingsstrategi och regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse. Aktiviteterna bedöms bidra till de regionala tillväxtmålen att öka företagens förädlingsvärden och att företagen ska växa genom försäljning utanför länet.
Uppföljning och utvärdering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande företag 2) Sysselsättningsökning i företag
Målsättningen är att 1000 företag ska delta i projektet (varav 200 direkt genom medverkan i projektaktiviteter och 800 genom kontakt med revisionsbolag som förmedlar redovisning av FoU-aktiviteter) och att det ska generera en sysselsättningseffekt på 300 nya arbetstillfällen (helårsarbeten). Projektet ska redovisa hur de deltagande företagen ökar kunskaperna och färdigheterna i frågor om finansiering, modularisering automatisering och robotisering, digitalisering och kompetensförsörjning.-
137kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
502kb Ladda ner dokument
-
-
Östersunds kommun har ansökt om 9 000 000 kronor i medfinansiering till projektet ”The Power Region 2”. Projektet bygger vidare på de aktiviteter som sedan 2015 bedrivs inom ramen för samverkansprojektet ”The Power Region” som Region Jämtland Härjedalen medfinansierar med 1 594 000 kronor motsvarande 12,64 % (RUN/345/2015). Inriktningen är breddad från att handla om att stimulera datacenteretableringar, till att även stimulera etableringar av annan elintensiv industri. I december 2018 beslutade Region Jämtland Härjedalen om medfinansiering till ett parallellt pågående projekt kallat ”The Power Region in Between” som innehåller en rennäringsanalys, analys av förutsättningar för satsning på elintensiv industri i vid bemärkelse samt en studie om förutsättningar för stamnätsanslutning om 500 MW vid Midskog (RUN/526/2018).
Projektet ”The Power Region 2” omsluter totalt 34 200 000 kronor och övriga medfinansiärer är Östersunds kommun, Krokoms kommun, Ragunda kommun, Jämtkraft AB samt Tillväxtverket (Europeiska regionala utvecklingsfonden). Projekttiden sträcker sig från 1 juli 2019 till och med 31 oktober 2022. Projektaktiviteterna består av marknadsförings- och säljinsatser där etableringserbjudandet kommuniceras nationellt och internationellt, aktörssamverkan, detaljplanearbete inom kommunerna, tillståndsansökan samt utredningar och projektering av elnät, insatser riktade till företag i regionen som syftar till att öka kunskapen om affärsmöjligheter kopplat till elintensiv industri samt omvärldsbevakning.
Sverige är med anledning av de relativt låga elpriserna och stabilt nät ett attraktivt land för etablering av elintensiv industri. Etableringarna kan vara gynnsamma för en region eftersom de skapar arbetstillfällen, bidrar till att attrahera kompetens samt skapar förutsättningar för FoU-verksamhet relaterad till energiproduktion och elintensiv industri. Sverige, och glesbygden i synnerhet, erbjuder dessutom förnybara energikällor som främjar hållbar produktion inom dessa industrier. I den territoriella utvärdering av de nordliga glesbefolkade områdena drar OECD slutsatsen att vår region har varit starkt engagerad i arbetet för att öka användningen av förnybar energi, ett mål som också är framskrivet i den regionala utvecklingsstrategin. Även den nationella strategin för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft framhåller betydelsen av att främja användningen av förnybar energi i företag, vilket satsningar på elintensiv region i Jämtlands län bidrar till. OECD:s utredning pekar också på behovet att stärka kapaciteten i det regionala elnätet och integrera regionens företag i globala värdekedjor. Projektet ”The Power Region 2” innehåller aktiviteter som är inriktade på att lösa dessa problem.
Sammantaget motiverar ovanstående att Region Jämtland Härjedalen medfinansierar projektet som kan prioriteras utifrån gällande Regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse. Projektet ökar marknaden för den förnyelsebara energi som produceras regionalt och skapar sysselsättning i deltagande företag.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande företag 2) Sysselsättningsökning i företag
Målsättningen är att 80 företag ska delta i projekt och att 400 nya heltidstjänster skapas i de deltagande företagen.
Projektet ska slutrapporteras senast tre månader efter projekttidens avslut.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
511kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har ansökt om 3 240 070 kr i medfinansiering till projektet ”Förnybart i tanken”, vilket motsvarar 39,29% av den totala finansieringen. Samverkanspart i projektet är BioFuel Region BFR AB. Övrig medfinansiering kommer från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och Länsstyrelsen i Västernorrlands län. Projektet sträcker sig från 1 september 2019 till 31 december 2022.
Transporter och arbetsmaskiner står för 90 % av utsläppen av fossil koldioxid i länet. Utsläppen minskar inte tillräckligt fort för att nå utsläppsmålen. Det är avgörande att det skapas förutsättningar i länet för att ersätta de fossila drivmedel som idag dominerar och i större grad nyttja järnvägen. På initiativ från Klimatråd Jämtlands län gjordes förstudien ”Förnybara drivmedel” under 2017 (RUN/731/2016) som medfinansierades av Region Jämtland Härjedalen. Förstudien slog fast att det idag saknas förutsättningar för förnyelsebara drivmedel i länet, det saknas tillgång till drivmedel och tankstationer för distribution, och länsöverskridande samarbete. Kunskapen kring marknadens förnybara alternativ är låg hos offentliga och privata transportköpare samt hos transportleverantörer.
Syftet med det anförda projektet är att möta detta behov genom att tillföra resurser för nätverkande och samskapande, att stärka klimatarbetet i Jämtlands och Västernorrlands län genom att bidra till ökad tillgång och efterfrågan på förnybara och hållbara drivmedel, och därigenom skapa en marknad. Projektet ska bidra till minskade koldioxidutsläpp och genomförandet av länens klimatstrategier samt öka det regionala näringslivets konkurrenskraft. Projektet syftar också till att lyfta kunskapsnivån om de förnybara drivmedel som finns idag genom relevant information avseende tillgång, tillämpningsområden och kostnader.
Projektet ska genom aktiviteter inom strategiskt arbete, kunskapsspridning och stöd till företag i kraftsamla från flera håll. Efterfrågan och tillgång ska stimuleras genom insatser för offentlig upphandling. Ett mål i länets regionala utvecklingsstrategi är ett fossilbränslefritt län. För att minska utsläppen från transportsektorn behövs insatser för en övergång till förnybara bränslen. Projektet bedöms bidra till att uppfylla dessa mål och prioriteras utifrån gällande regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Innovation och förnyelse genom att det bidrar till utveckling av tjänster och marknader inom området förnyelsebar energi.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande organisationer 2) Uppskattad minskning av växthusgaser per år 3) Antal nya tankstationer för förnybara drivmedel.
Projektets målsättningar är att 60 företag får stöd, att koldioxidminskningen är omkring 10 700 ton årligen och att det tillkommer fem nya tankstationer i Jämtlands län och två nya tankstationer i Västernorrlands län.
Projektet ska slutrapporteras senast tre månader efter projekttidens avslut och ska innehålla en beskrivning av projektets genomförande.Bilagor
-
131kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
-
Jämtland Härjedalen Turism Ekonomisk Förening har ansökt om 2 785 572 kr i medfinansiering till projektet ”Morgondagens medarbetare 2.0”, vilket motsvarar 50% av den totala finansieringen. Övrig medfinansiering kommer från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden. Projektet sträcker sig från 1 juni 2019 till 31 maj 2022.
Besöksnäringen i vårt län behöver ca 1500 nya medarbetare fram till år 2030. Förstudien ”Morgondagens Medarbetare” som medfinansierats av Region Jämtland Härjedalen, (RUN/17/2018) identifierar behoven av vilka aktiviteter som ska prioriteras i det fortsatta arbetet för att möta besöksnäringens utmaningar inom kompetensområdet. Besöksnäringen utmaning består i att kunna attrahera framtidens medarbetare och ledare och kunna fortsätta att utveckla besöksnäringen i en hållbar och ansvarsfull riktning byggd på sunda värderingar och ett inkluderande arbetssätt. Genom aktiviteter som kommunikationsinsatser och kompetensutveckling till potentiella arbetssökande och aktörer inom besöksnäringen ska det anförda projektet skapa förutsättningar för att möta framtidens kompetensbehov. Projektet har som mål förbättra kompetensförsörjningen i företagen inom besöksnäringen i Jämtlands län och att utveckla en långsiktigt hållbar modell för fortsatt arbete med frågorna efter projekttidens slut. Arbetet sker i nära samverkan med företag och näringslivsaktörer.
Projektet prioriteras utifrån gällande regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Kompetensförsörjning och ökat arbetskraftsutbud. Ett övergripande mål i vår regionala utvecklingsstrategi är att besöksnäringen ska utgöra tillväxtmotor och en basnäring i regionen som har stor betydelse för utvecklingen av andra näringar. Projektets fokus på att arbeta med kompetensfrågan bedöms även ligga i linje med den nationella strategin för besöksnäringen.” En nationell strategi för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft, 2015 - 2020”.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande företag 2) Minst en framtagen modell för kompetensförsörjningsarbete 3) Sysselsättningsökning i företag.
Målsättningarna är att minst 100 st. företag deltar i projektet, att 100 st. heltidstjänster skapas och att projektet tar fram minst en långsiktig och hållbar modell för kompetensförsörjningsarbete.
Projektet ska slutrapporteras senast tre månader efter projekttidens avslut och slutrapporten ska innehålla en beskrivning av projektets genomförande.Bilagor
-
129kb Ladda ner dokument
-
408kb Ladda ner dokument
-
-
Lofsdalsfjällens Turistnäring Ekonomisk Förening har ansökt om 1 660 442 kr i medfinansiering till projektet ”Vision Lofsdalen Lofsdalsmodellen”, vilket motsvarar 31,80% av den totala finansieringen. Övrig medfinansiering kommer från Tillväxtverket, Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och stödsökandens egna finansiering. Projektperioden sträcker sig från 1 juli 2019 till 30 juni 2022.
Stödsökande söker även finansiering för investeringar i projektet ”Vision Lofsdalen Multileder” (RUN/109/2019) som avser en satsning på byggandet av en multifunktionell cykelled och som är direkt kopplat till detta projekt. Där medfinansierar Region Jämtland Härjedalen projektet som finansieringsstöd.
Projektet syftar till att implementera en modell för att främja entreprenörskap i Lofsdalen. Den förestående förstudien ”Vision Lofsdalen” (RUN/392/2018) som Region Jämtland Härjedalen medfinansierat resulterade i ”Lofsdalsmodellen”. Här identifieras vilka åtgärder som är nödvändiga för att skapa tillväxt i Lofsdalens små och medelstora företag. En utmaning och vision är att skapa en livskraftig näring året runt. För att kunna locka besökare till Lofsdalen under sommarperioden behöver produktutbudet utvecklas och företagsklimatet förbättras. Projektets aktiviteter består av nätverksträffar, affärsutveckling och kompetensutveckling kommer att genomföras i ett aktivt samarbete mellan stugägare, näringslivet och det lokala föreningslivet i Lofsdalen.
Fokus i projektet ligger på samverkan mellan länets företag och en ökad året runt turism. Detta ligger i linje med länets regionala utvecklingsstrategi där ett uttalat mål är att besöksnäringen i länet ska utgöra en tillväxtmotor. Projektet prioriteras utifrån det regionala tillväxtprogrammet i Jämtlands län område Innovation och förnyelse.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal deltagande företag 2) Sysselsättningsökning i företag som får stöd.
Projektets målsättning är att samtliga tolv medlemsföretag medverkar i projektet och att projektet ska skapa fem nya heltidstjänster.
Projektet ska slutrapporteras senast tre månader efter projekttidens avslut och slutrapporten ska innehålla en beskrivning av projektets genomförande.Bilagor
-
374kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
36kb Ladda ner dokument
-
-
Mittuniversitetet har ansökt om 2 000 000 kr i medfinansiering till projektet ”Klimatpåverkan i fjällnära samhällen”, vilket utgör 16,85% av den totala finansieringen. Samverkanspart i projektet är Lunds Universitet. Övrig medfinansiering kommer från Europeiska Regionala Utvecklingsfonden, Östersunds kommun och Mittuniversitetet. Projektet sträcker sig från perioden 1 januari 2020 till 30 april 2023.
Samhällets krishanteringsförmåga ställs idag inför nya och högre krav. Komplexiteten i risker och utmaningar har ökat inom områden som klimatförändringar, naturolyckor och teknisk och fysisk infrastruktur. Företag och organisationer inom turism och besöksnäringen i vårt län är särskilt utsatta för förändringarna, då deras verksamhet ofta är beroende av tillgången till naturresurser. Ett förändrat klimat och nya krav av på miljöhänsyn kan medföra att vissa verksamheter inte längre kan fortgå i de områden där de tidigare varit eller på det sätt som man tidigare gjort.
Det övergripande målet är att bidra till och stimulera utvecklingen av FoU-verksamheter vid privata och offentliga företag, organisationer och näringar i fjällnära samhällen. Genom att besöka olika verksamheter, anordna workshops och aktiviteter med RCR Lab (Risk and Crisis Research Centre) som arena kan små och medelstora företag inom besöksnäringen simulera och utveckla scenarier av tänkbar påverkan från klimatförändringar. Aktiviteterna ska skapa förståelse för hur forskningsmiljön kan vara en resurs i företagens utvecklingsarbete.
Ett mål i länets utvecklingsstrategi är ökad samverkan och nätverksbyggande mellan företag. Projektet prioriteras utifrån Region Jämtland Härjedalens tillväxtprogram, insatsområde Innovation och Förnyelse där ett av målen är ökad samverkan mellan länets företag och universitets- och forskningsvärlden.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikatorer 1) Antal företag från Jämtlands län som kommer att delta i projektets verksamhet 2) Antal företag som efter projektets avslut samarbetar med forskningsinstitutioner.
Projektet har som mål att 30 företag från länet deltar i projektet och att 12 företag samarbetar med forskningsinstitutioner. Projektet ska slutrapporteras senast tre månader efter projekttidens avslut och slutrapporten ska innehålla en beskrivning av projektets genomförande.Bilagor
-
151kb Ladda ner dokument
-
562kb Ladda ner dokument
-
-
Kreditgarantiförening Norr Ekonomisk Förening (Garantia) har inkommit med ansökan om 1 695 070 kronor i medfinansiering till projektet ”Innovativ modell för marknadskompletterande lånefinansiering”. Övrig finansiering söks från Tillväxtverket, Europeiska regionala utvecklingsfonden. Stödsökande står för egen privat finansiering med 423 790 kronor.
I samband med utbyggnaden av vattenkraften lagstiftades om bygdemedel som skulle gå till de regioner där vattenkraftsinvesteringarna gjordes (s k goodwill-peng). Medlen administreras av Länsstyrelserna i samråd med berörda kommuner. Till skillnad från bygdemedlen som avsätts från vattenkraften är motsvarande medel från vindkraften en frivillig avsättning för projektörerna. Garantia argumenterar för att utfallet av bygdemedel från vattenkraften har visat sig vara begränsad för utveckling av lokalt näringsliv och ser möjligheten att i samband med de planerade investeringar i landbaserad vindkraft utveckla och pröva en alternativ modell för hur de medel som avsätts kan göra bättre nytta för lokalsamhället.
Som bakgrund till projektet beskrivs att det är svårt för små företag i inlandet att hitta lånefinansiering. Garantia vill förbättra den finansiella infrastrukturen (kreditmarknaden) och avsikten är att utveckla och lansera en modell som erbjuder mikro-, små- och nystartsföretag med geografisk närhet till aktuella vindparketableringar en ny låneprodukt. Projektet ska finansiera utvecklingen av modellen inkluderat att ha dialog med vindkraftsprojektörer i syfte att Garantia ska få hantera medel, samt utredning av juridiska frågor. En stor del av projektkostnaden är sedermera relaterad till utvecklingen av webbplattform för hantering av lånen (både vidareutveckling av extern webbsida och funktion för låneansökan).
Projektets genomförande förutsätter ett gott samarbete med andra aktörer, såsom Almi. Beredningen av projektansökan har visat att förankringen hos Almi som redan erbjuder liknande låneprodukter inte är tillräcklig vilket kan påverka projektets genomförandekapacitet. Det bedöms även vara viktigt att det finns en enighet inom Mellersta Norrland kring att projektets syfte och inriktning är relevant för den regionala utvecklingen. Region Västernorrland medfinansierar inte projektet. Det finns även frågor som behöver utredas ytterligare kring hur denna modell för hantering av medlen från vindkraftsprojektörerna förhåller sig till andra alternativa modeller, såsom mer traditionellt upplägg där medlen förmedlas till bygdeutvecklingsinitiativ. Därför föreslås avslag till ansökan om medfinansiering till aktuellt projekt, men med uppmaningen att stödsökande inkommer med ansökan om medfinansiering till en förstudie som tar fram kunskapsunderlag och analys som kan ligga till underlag till genomförandeprojekt med länsöverspännande finansiering.-
114kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
386kb Ladda ner dokument
-
-
Våren 2013 antogs en regional bredbandsstrategi av både Länsstyrelsen Jämtlands län och Regionförbundet Jämtlands län. Strategin baserades till stor del på den nationella Bredbandsstrategi för Sverige som regeringen antog år 2009. Både den tidigare nationella och regionala bredbandsstrategin siktade mot år 2020.
Regeringen har i slutet av 2016 presenterat en ny nationell bredbandsstrategi; ”Sverige helt uppkopplat 2025 – en bredbandsstrategi”. Den nya nationella bredbandsstrategin har således ett längre tidsperspektiv än den tidigare, den siktar mot år 2025 istället för mot 2020. Den nya strategin har också höjt målen för år 2020. Den tidigare strategin hade målet att minst 90 procent av hushållen och företagen skulle ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s år 2020. Den nya strategin har höjt målet till att minst 95 procent av hushållen och företagen bör ha tillgång till bredband med den hastigheten år 2020. För år 2025 har målet satts att 98 procent av hushåll och företag bör ha tillgång till 1 Gbit/s. Av de resterande två procenten bör 1,9 procent ha tillgång till 100 Mbit/s och 0,1 procent bör ha tillgång till 30 Mbit/s.
Målen i nu gällande regionala bredbandsstrategi var harmoniserade med den tidigare nationella strategin. När nu målen i den nya strategin har höjts är det rimligt att höja också de regionala målen.
Regionala utvecklingsnämnden beslutade därför i juni 2017, § 107, att arbeta fram en ny regional bredbandsstrategi. Ett förslag till ny bredbandsstrategi för Jämtlands län presenterades för regionala utvecklingsnämnden i september 2018, och skickades därefter ut på remiss under perioden 2018-09-18 – 2018-12-01. Remissvar lämnades från Bergs- och Krokoms kommuner, Härjeåns Nät AB, Länsstyrelsen Jämtlands län och Tillväxtverket. De flesta av de synpunkter som framförts har arbetats in i det förslag till ny bredbandsstrategi som nu föreslås.
Målen i förslaget till ny bredbandsstrategi, Jämtlands län helt uppkopplat, Bredbandsstrategi för Jämtlands län – Mot år 2025, överensstämmer med nu gällande nationella mål vilket bland annat innebär att 95 procent av alla hushåll och företag i Jämtlands län bör ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/s redan år 2020. År 2025 bör 98 procent av alla hushåll och företag i länet ha tillgång till bredband om minst 1 Gbit/s. Detta är mycket högt ställda mål som kommer att kräva stora insatser från både privata och offentliga aktörer.-
136kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
10mb Ladda ner dokument
-
228kb Ladda ner dokument
-
674kb Ladda ner dokument
-
840kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
632kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden valde den 15 januari 2019, § 16, tre ledamöter, en ersättare, ett ombud och en ombudsersättare till Intresseföreningen Norrtåg Ekonomisk förening för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31. Intresseföreningen har därefter meddelat att Region Jämtland Härjedalen enligt föreningens reviderade stadgar endast ska utse två ledamöter till föreningens styrelse.
Regionala utvecklingsnämnden nominerade den 15 januari 2019, § 16, en ledamot till stiftelsen Norrlandsfonden för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31. Näringsdepartementet har därefter meddelat att samtliga deltagande regionen ska nominera två namn (en kvinna och en man) till ledamotsposten.
Östersunds kommun har fått stadsmiljöavtalsmedel för att starta upp en ny elbusslinje. Med anledning av detta har de inkommit med en inbjudan om att Region Jämtland Härjedalen ska utse två representanter till projektets ledningsgrupp.
-
Bilagor
-
549kb Ladda ner dokument
-
300kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
244kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
372kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
898kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
217kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll: Regionens samverkansråd 2019-02-11
Samtliga protokoll finns tillgängliga via https://meetingsplus.regionjh.se/.
Bilagor
-
592kb Ladda ner dokument
-
544kb Ladda ner dokument
-
207kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
915kb Ladda ner dokument
-
972kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
639kb Ladda ner dokument
-
533kb Ladda ner dokument
-
443kb Ladda ner dokument
-
316kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
787kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
389kb Ladda ner dokument