Möte 2019-01-15
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Information från regionens samverkansråd
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
Samverkansavtal Svenska skidförbundet alpint, Åre kommun, Mittuniversitetet och Region Jämtland Härjedalen
-
Överenskommelse med Mittuniversitetet
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap § 25 ska en nämnds sammanträden hållas inom stängda dörrar. Om fullmäktige medgett att nämndernas sammanträden får vara offentliga kan nämnden besluta så.
I december 2018, § 182, antog regionfullmäktige Reglemente för regional utvecklingsnämnd i Region Jämtland Härjedalen 2019-2022. I punkt 4.9 Offentliga sammanträden anges att nämnden får besluta att dess sammanträden ska vara offentliga med de undantag som framgår av kommunallagen. Dessa undantag är ärenden som avser myndighetsutövning eller där det förekommer uppgifter som omfattas av sekretess enligt offentlighets- och sekretesslagen (2009:400).
För att skapa insyn och ge fullmäktige och övriga nämnders ledamöter, organisationens personal och allmänheten möjlighet att närvara föreslås att nämndens sammanträde ska vara offentligt under den del av sammanträdet då informationsärenden behandlas. Regionala utvecklingsnämndens ordförande föreslås få i uppdrag att avgöra om även den del av sammanträdet då beslutsärenden behandlas ska vara offentligt.-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämndens uppföljning sker genom tertialrapport per april, delårsrapport per augusti och årsbokslut. Regionala utvecklingsnämnden genomför också särskild uppföljning av sin verksamhet genom särskilda redovisningar och fördjupningar.
Med anledning av att 2018 var ett valår kommer regionala utvecklingsnämnden att fastställa sin verksamhetsplan för 2019 först under mars månad. Denna uppföljningsplan bygger på tidigare års uppföljningsplaner och kan komma att justeras efter att verksamhetsplanen för 2019 fastställts.
Inför 2019 har regionfullmäktiges presidium fastställt en utbildningsplan för förtroendevalda inför den nya mandatperioden. Den del av planen som omfattar utbildning för regionala utvecklingsnämnden finns inlagt i sammanträdesplaneringen. Utbildningsplanen har även utökats med ytterligare fördjupningsområden.
I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året. De informations- och beslutsärenden som är kända i samband med att uppföljningsplanen fastställs finns också inlagda i sammanträdesplaneringen.-
114kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade i februari 2018, § 27, om en ny politisk organisation för Region Jämtland Härjedalen för mandatperioden 2019-2022. Förändringarna innebär bland annat att en ny hälso- och sjukvårdsnämnd inrättas, samt att styrelse och nämnder inte ska ha utskott. Regionfullmäktige beslutade även att samtliga nämnders personal ska samlas inom en förvaltning under regionstyrelsen. Detta innebär att regionala utvecklingsnämndens förvaltning från 1 januari omvandlas till ett förvaltningsområde inom regionstyrelsens förvaltning, med regiondirektör som förvaltningschef.
Samordningskansliet har med anledning av beslutade organisationsförändringar arbetat med en uppdatering av regionala utvecklingsnämndens och regionstyrelsens bestämmelser samt framtagande av delegationsbestämmelser för hälso- och sjukvårdsnämnden.-
116kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
486kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt beslut i landstingsfullmäktige (JLL 332/2001) ska regionen ge stöd till länets organisations- och föreningsliv. I budgeten för 2019 avsätts 8,46 miljoner kronor för ändamålet inom Kulturens ram. Det är ett oförändrat anslag gentemot föregående år. Regler och villkor för bidrag till externa organisationer (RS/2156/2017) gäller för bidragsfördelningen.
41 ansökningar om organisationsbidrag har inkommit. Anslaget till Studieförbunden fördelas genom bidrag till Folkbildning Mittnorrland samt till SISU i särskild ordning. Anslaget till Idrottsförbund fördelas genom bidrag till J/H Idrottsförbund. Övriga bidrag till organisationer inom de andra organisationsgrupperna fördelas utifrån den bidragskonstruktion och de fördelningsnycklar som gäller för respektive organisationsgrupp.
Anslagsfördelningen medför positiva effekter på flera av den regionala utvecklingsstrategins prioriterade områden. Genom att stimulera ett regionalt organisationsliv så ökar förutsättningarna för lokal verksamhet där människor kan vara aktiva, delaktiga och skapande. Organisationerna svarar dessutom mot bidragsreglernas prioriterade målområden; Demokrati och delaktighet, Folkhälsa och hållbar utveckling och Det livslånga lärandet. Utbildning i jämställdhet har erbjudits det regionala organisationslivet och samlade en stor del av organisationerna. Organisationerna försäkrar även att verka för god tillgänglighet i de lokaler som nyttjas för verksamheten.Bilagor
-
81kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
78kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden ska årligen se över vilka organisationer som ska ingå i gruppen Övriga organisationer. Enligt Regler och villkor för bidrag till externa organisationer (RS/2156/2017) kan regionbidrag utgå till inom länet verksam organisation av regional karaktär samt centrumbildningar inom olika konstområden med verksamhet i Jämtland Härjedalen.
Till organisationsgruppen Övriga organisationer avsätts medel att fördela mellan samlingslokalsorganisationer, kulturorganisationer, centrumbildningar, miljö-, natur- och friluftsorganisationer samt samhällsorganisationer enligt upprättad lista. Bidrag fördelas genom delegationsbeslut. 21 organisationer har ansökt om bidrag varav 17 organisationer föreslås vara berättigade regionbidrag i enlighet med gällande bidragsregler eller med stöd i Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2019-2022 (RS/1651/2018). Samtliga organisationer får stöd för sin regionala verksamhet i länet.-
108kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
163kb Ladda ner dokument
-
-
Den 24 april 2017, § 73, antog folkhögskolestyrelsen (regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott) en Folkhögskoleplan för Birka och Bäckedals folkhögskolor (RUN/257/2017). I denna framgår att folkhögskolestyrelsen ska ta beslut om längre utbildningar på skolorna ska avslutas eller nya ska startas.
I december 2018 antog dåvarande skolstyrelse att kursutbud för längre kurser för hösten 2019 ska fastställas av nuvarande folkhögskolestyrelse (regionala utvecklingsnämnden) i januari 2019.
Birka folkhögskola genomför folkbildningsverksamhet i följande former:-
långa och korta folkhögskolekurser,
-
deltids- och distanskurser,
-
studiecirklar, kulturprogram och öppen folkbildning,
-
uppdragsutbildningar och utvecklingsarbete, samt
-
externt finansierad verksamhet som ligger i linje med huvuduppdraget.
-
126kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Den 24 april 2017, § 73, antog folkhögskolestyrelsen (regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott) en Folkhögskoleplan för Birka och Bäckedals folkhögskolor (RUN/257/2017). I denna framgår att folkhögskolestyrelsen ska ta beslut om längre utbildningar på skolorna ska avslutas eller nya ska startas.
I december 2018 antog dåvarande skolstyrelse att kursutbud för längre kurser för hösten 2019 ska fastställas av nuvarande folkhögskolestyrelse (regionala utvecklingsnämnden) i januari 2019.
Bäckedals folkhögskola genomför folkbildningsverksamhet i följande former:-
långa och korta folkhögskolekurser,
-
deltids- och distanskurser,
-
studiecirklar, kulturprogram och öppen folkbildning,
-
uppdragsutbildningar och utvecklingsarbete, samt
-
externt finansierad verksamhet som ligger i linje med huvuduppdraget.
-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Almi Invest Mitt AB har tillskrivet Region Jämtland Härjedalen angående en justering i pågående projekt av återbetalningsskyldigheten enligt kapitel 5 i inkommen skrivelse (Långsiktig regional fondstruktur, daterad 2018-11-26).
För närvarande pågår tre fonder;
1. Regionala fonden med start 2005, avvecklas 2020,
2. Fond 1 med start 2009, avvecklas 2020,
3. Fond 2 med start 2015, avvecklas 2027
som har finansierat med regionalpolitiska medel och med beslut av Länsstyrelsen Jämtlands län och Region Jämtland Härjedalen.
I begäran vill man att de medel som har medfinansierats av Länsstyrelsen och Region Jämtland Härjedalen och som inte ännu har nyttjats och är bokförda som skuld till finansiärerna i Almi Invest Mitt AB:s bokföring, ska tillåtas att överföras i nya fonder. Tillgängliga medel skall tillåtas revolveras i nya fonder, vilket var intentionerna från början i dessa projekt, så att en långsiktighet säkerställs för att gagna nya tillväxtföretag.
Enligt information i Almis skrivelse framgår följande:”Att stå bakom och anta detta dokument innebär en accept av den långsiktiga fondstrukturen vilket inkluderar att den villkorliga återbetalningsskyldigheten upphör och att fondbolagets kvarvarande skuld till finansiärerna därmed kommer skrivas bort i fondbolagets balansräkning.”
Begäran i den inlämnade skrivelsen omfattar de två första fonderna, Regionala fonden och Fond 1, medan Fond 2 föreslås hanteras på samma sätt men i särskild ordning vid ett senare tillfälle.
Den av Almi presenterade långsiktiga fondstrukturen har presenterat till samtliga åtta områden där Almi Invest bedriver verksamhet och meningen är att en och samma fondstuktur skall gälla för helheten.-
155kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
347kb Ladda ner dokument
-
-
Padelverket Åre har ansökt om företagsstöd för en byggnadsinvestering i Duved, Åre kommun. Planerad investering är att bygga en hall innehållande fyra padeltennisbanor, en tennisbana, ett café/reception och två omklädningsrum. Den totala byggnadsytan kommer att uppgå till ungefär 2000 kvadratmeter. Målsättningen är två anställda i företaget, bidra till fler arbetstillfällen för övrig turistverksamhet och etablera två inomhussporter som idag saknas i området Åre-Duved.
Total kostnad för planerad investering är beräknad till 24 975 000 kronor. Finansieringen av byggnaden består av tre delar (privata medel, inlånat kapital via bank, regionalt företagsstöd) där de privata medlen kommer från bolagets sju ägare. Investeringen och stödet kommer vid byggstart flyttas till ett nytt aktiebolag som ännu inte bildats, med sju ägarandelar. Bolaget har visioner att bygga ut anläggningen med fler inomhusaktiviteter i framtiden.
Investerings syfte är att bygga en inomhusanläggning med aktiviteter som kan stärka områdets attraktionskraft och locka fler besökare oberoende av säsong.-
111kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Region Jämtland Härjedalen är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM) enligt lagen om regional kollektivtrafik (SFS 2010:1065). Det innebär bland annat att besluta om allmän trafikplikt.
Med allmän trafikplikt avses:-
Ett krav på en trafiktjänst som fastställs av RKM.
-
Public service obligation, d v s ett offentligt serviceåtagande gentemot invånarna.
-
Trafiken skall avse vardagsresande, d v s resor som är en naturlig del av människans dagliga aktiviteter arbete, studier, omsorg och fritidsaktiviteter. Sådant resande kan förekomma under veckans alla dagar.
-
Beslut om allmän trafikplikt skall kunna härledas ut det regionala trafikförsörjningsprogrammet.
-
Ett trafikföretag skall inte ha något intresse av att bedriva trafiken kommersiellt.
I juni 2020 ska ett nytt trafikavtal finnas för anropsstyrd kollektivtrafik i hela länet. Trafiken omfattar anropsstryd linjetrafik och närtrafik.
Trafiken bidrar bland annat till Regionala utvecklingsstrategins mål:-
En god service kan erbjudas alla invånare
-
Resurssnålare och effektivare
2017 uppgick trafikkostnaden för den anropsstyrda trafiken till ca 6 miljoner kronor netto. Avtalstiden är 5 år. Trafiken bedöms inte kunna utföras på kommersiell grund.-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
16
Svar på motion från Lennart Ledin (L) om att avveckla Länstrafiken i Jämtlands län AB och överföra verksamheten till regionala utvecklingsnämnden
Liberalerna inkom den 10 april 2018 med en motion (RS/806/2018) med följande förslag i två punkter:
-
Länstrafiken Jämtlands län AB:s verksamhet inordnas i förvaltningen för regional utveckling från och med 2019-01-01.
-
Regionala utvecklingsnämnden får i uppdrag att organisera verksamheten.
Argument som lyfts fram i motionen är principen att verksamhet som kan bedrivas i förvaltning också ska bedrivas i förvaltning. I motionen så framhålls att det inte finns något skäl att driva länstrafikverksamheten i bolagsform då bolaget ägs till 100 % av Region Jämtland Härjedalen. Grundläggande för all verksamhet är att den ska vara till nytta för medborgarna i regionen, och nyttan för medborgarna måste också vara tydlig för valet att lägga verksamhet i bolag och föreningar. I motionen dras slutsatsen att nyttan för regionens medborgare är större om verksamheten bedrivs i förvaltningsform.
2012 trädde en ny lag om kollektivtrafik i kraft (SFS 2010:1065). I varje län ska det finnas en regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). Sedan 2015 är Region Jämtland Härjedalen RKM. Verksamheten skatteväxlades då, regionen har det politiska och ekonomiska ansvaret för den allmänna kollektivtrafiken och dess framtida utveckling. RKM ska upprätta ett regionalt trafikförsörjningsprogram som omfattar all allmän kollektivtrafik i regionen/länet, fatta beslut om allmän trafikplikt inför varje upphandling av allmän kollektivtrafik och ta emot anmälningar om kommersiell trafik. Kommuner kan överlåta ansvaret för färdtjänst till RKM.
Den nuvarande organisationen tydliggör rollerna; vad-frågorna tillhör regionen och den politiska nivån, medan hur-frågorna tillhör bolaget. Hur rollfördelningen ska se ut om verksamheten läggs i förvaltning behöver ses över för att se hur drift- och myndighetsfrågor bäst kan organiseras. Att bedriva verksamhet i förvaltningsform ger en viss inbesparing. En egen styrelse behövs inte, och administrativa system kan samordnas. I bolaget finns ett stort antal avtal, dessa kan inte enkelt överföras till Region Jämtland Härjedalen. Läggs verksamheten i förvaltning bör bolaget behållas vilande, som avtalspart under en övergångsperiod.
Regionfullmäktige beslutade i februari 2018, § 27, om en ny politisk organisation för Region Jämtland Härjedalen från 1 januari 2019. Förändringarna innebär bland annat att regionala utvecklingsnämndens förvaltning avvecklas. Istället inrättas en gemensam förvaltning under regionstyrelsen. Samtidigt inrättas en ny nämnd, hälso- och sjukvårdsnämnden, som övertar ansvaret för hälso- och sjukvården från regionstyrelsen. Regionstyrelsen får ett tydligare och mer renodlat ansvar för regionens ekonomi och organisation. Utifrån de organisatoriska förändringar som gjorts är det inte självklart var i förvaltningen som Länstrafikens verksamhet skulle placeras. Med anledning av detta bör frågan utredas med ett bredare perspektiv innan beslut om bolag eller förvaltning kan fattas.-
118kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
186kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
-
17
Svar på motion från Mats Gärd (C) om Strategi för minskad förbrukning av fossila råvaror vid byggnationer
I mars 2018 inkom Mats Gärds med en motion som yrkar att Region Jämtland Härjedalen tar fram en regional strategi för minskad förbrukning av fossila råvaror vid byggnationer.
Hållbart byggande finns idag i följande mål:
Agenda 2030 – mål 11
”Städer och bosättningar ska vara inkluderande, säkra, motståndskraftiga och hållbara.”
…Hållbar stadsutveckling omfattar hållbart byggande och hållbar planering inklusive bostäder, offentliga platser såsom parker och torg, transporter, återvinning och säkrare kemikaliehantering som i sin tur kräver bl.a. institutionell kapacitet, och ny teknik…
Miljökvalitetsmålen
God bebyggd miljö: Städer, tätorter och annan bebyggd miljö ska utgöra en god och hälsosam livsmiljö samt medverka till en god regional och global miljö. Natur- och kulturvärden ska tas till vara och utvecklas. Byggnader och anläggningar ska lokaliseras och utformas på ett miljöanpassat sätt och så att en långsiktigt god hushållning med mark, vatten och andra resurser främjas.
Begränsad klimatpåverkan innebär att halten av växthusgaser i atmosfären i enlighet med FN:s ramkonvention för klimatförändringen ska stabiliseras på en nivå som innebär att människans påverkan på klimatsystemet inte blir farlig.
Målet för samhällsplanering, bostadsmarknad, byggande och lantmäteriverksamhet är att ge alla människor i alla delar av landet en från social synpunkt god livsmiljö där en långsiktigt god hushållning med naturresurser och energi främjas samt där bostadsbyggande och ekonomisk utveckling underlättas.
B) Mål för byggande är:-
Långsiktigt hållbara byggnadsverk.
-
Effektiva regelverk och andra styrmedel som utifrån ett livscykelperspektiv verkar för effektiv resurs- och energianvändning samt god inomhusmiljö i byggande och förvaltning.
-
En väl fungerande konkurrens i bygg- och fastighetssektorn.
På regional nivå ansvarar Länsstyrelsen Jämtland län för den regionala energi- och klimatstrategin. Arbetet med revidering av denna strategi pågår med Klimatråd Jämtlands län, där Region Jämtland Härjedalen samverkar med Länsstyrelsen, som plattform. I energi- och klimatstrategin är ”Skogen som kolsänka och råvara” ett föreslaget fokusområde som innefattar trä som råvara vid byggnationer.
Utifrån ovanstående beskrivning görs bedömningen att en särskild regional strategi för att minskad förbrukning av fossila råvaror vid byggnationer inte bör tas fram.-
149kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
447kb Ladda ner dokument
-
-
-
AER:s Kommitté 1: Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
EARLALL (European Associaion of Regional and Local Authorities for Lifelong Learning): Val av 1 ledamot för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
ENCORE (Environmental Conference of the Regions of Europe): Val av 1 ledamot för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Europaforum norra Sverige: Val av 3 ledamöter för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Flygrådet: Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Förening för elektrifiering av Meråkerbanan/Elbanan STS: Val av 2 ledamöter, 2 ersättare och 2 ombud för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Föreningsarkivet Jämtland: Val av 2 ledamöter, 2 ersättare, 1 ombud och 1 ombudsersättare för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Intresseföreningen Norrtåg Ekonomisk förening: Val av 3 ledamöter, 1 ersättare, 1 ombud och 1 ombudsersättare för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Klimatråd, styrgrupp: Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Klimatråd, samverkansgrupp: Val av 1 ledamot för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Energikontoret, styrgrupp: Val av 3 ledamöter för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
Styrgruppen ska bestå av de som är valda av regionala utvecklingsnämnden att representera styrgruppen och samverkansgruppen i Klimatrådet i Jämtlands län. -
Kulturpolitisk samverkansgrupp (Kultur Z): Val av 3 ledamöter och 3 personliga ersättare för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Mid Sweden European Office ägarråd: Val av 2 ledamöter och 2 ersättare för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Norra periferiprogrammet (NPP), regionala beslutsgruppen: Val av 1 ledamot för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Norrlandsfonden: Nominering av 1 ledamot för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
Partnerskapet Atlantbanan, styrgrupp: Val av 1 ledamot för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
VALGAMAA - Jämtlands län ekonomisk förening: Val av 1 ledamot, 1 ombud och 1 ombudsersättare för perioden 2019-01-01 – 2022-12-31
-
-
Bilagor
-
265kb Ladda ner dokument
-
769kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
578kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
252kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
395kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
161kb Ladda ner dokument
-
431kb Ladda ner dokument
-
51kb Ladda ner dokument
-
385kb Ladda ner dokument
-
792kb Ladda ner dokument
-
52kb Ladda ner dokument
-
603kb Ladda ner dokument
-
545kb Ladda ner dokument
-
630kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
635kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
409kb Ladda ner dokument
-
306kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
23kb Ladda ner dokument
-
559kb Ladda ner dokument
-
713kb Ladda ner dokument
-
674kb Ladda ner dokument
-
280kb Ladda ner dokument
-