Möte 2018-05-15
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
- Leader 3sam
- Revidering av Klimatstrategi Jämtlands län
-
- Läget i organisationen
- Revisionsrapport Granskning av regionala utvecklingsnämnden
- Kontor Stockholm
- EU-budget
- Elbanen STS
- Planeringsförutsättningar 2019
-
6
Information från regionens samverkansråd
-
- Projekt Integration Jämtland Härjedalen
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade godkänna internkontrollplan 2018 den 19 december 2017, § 181. Denna plan i sju punkter ska följas upp av nämnden i maj och december.
Föreliggande uppföljning visar att allvarlighetsgrad och sannolikhet för minskning av EU:s nästa långtidsbudget och dess påverkan på sammanhållningspolitiken samt nedskärning av regionbidraget till statsbidragsberättigad verksamhet är fortsatt höga.
Insatser som genomförts för att minska risken för våld eller hot om våld i samband med publika arrangemang samt för att öka säkerheten i samband med arrangemang i andras lokaler har givit resultat. Den sammanvägda riskpoängen har sänkts för dessa.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
54kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har uppsiktsplikt över den verksamhet som bedrivs i bolagsform. Rapporten redovisar om bolagen bedriver sin verksamhet i enlighet med fullmäktiges beslut, att ekonomin efterlevs och att medlen används på ett ändamålsenligt sätt.
Regionala utvecklingsnämnden tar fram underlag till regionstyrelsens uppsiktsplikt för följande bolag: Bolagen är Länstrafiken i Jämtlands län AB, Norrtåg AB, AB Transitio, Torsta AB, ALMI företagspartner mitt AB, Naboer AB och Peak Region AB. Innan regionstyrelsen ska utöva sin uppsiktsplikt så informerar regionala utvecklingsnämnden om hur verksamheten inom dessa bolag har bedrivits.
Redovisning finns i PM Uppföljning av regional verksamhet som bedrivs i företag, daterad 2018-04-12.-
136kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
291kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade godkänna verksamhetsplan 2018 den 12 december 2017.
Enligt tidplan för uppföljning av Region Jämtland Härjedalens samtliga verksamheter har förvaltningen inlämnat en tertialrapport per april 2018. I den följs nämndens samtliga utvecklingsområden upp, liksom ekonomi- och medarbetarmål.Tertialrapporten visar:
- Förvaltningens ekonomi är i balans och visar ett överskott om 357 tkr.
- Ekonomisk prognos för 2017 är +/- 0. Prognosen är osäker med avseende på ett troligt återställande av länstrafikens egna kapital om 2200 tkr.
- Sjuktalen har ökat något, men är fortsatt låga och är nu totalt 3,3% av tillgänglig tid
- En mycket stor majoritet av de mål som redovisas inom fokusområde Samhälle, medarbetare och verksamhet är genomförda eller under genomförande
- Arbetade timmar minskar motsvarande 1,2 årsarbetare
- Folkhögskolorna har stark tillströmning av elever
- Produktion och spridning i länet av Estrad Norrs föreställningar ligger i nivå med 2017
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
783kb Ladda ner dokument
-
Regionstyrelsen fastställde den 25 april, § 105, Region Jämtland Härjedalens organisation för behandling av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen. Dataskyddsförordningen ersätter personuppgiftslagen (PUL) den 25 maj 2018. De nya reglerna börjar då gälla direkt utan någon övergångsperiod.
Varje nämnd är personuppgiftsansvarig (PuA) för sina verksamhetsområden, och i det ansvaret ingår att utse ett dataskyddsombud samt att anmäla ombudets kontaktuppgifter till Integritetsskyddsmyndigheten. Reglerna om dataskyddsombud (DSO) finns i artiklarna 37–39 i dataskyddsförordningen. Rollen som dataskyddsombud är inte samma som personuppgiftsombudet i nuvarande PUL. Det finns flera skillnader.
En av de största förändringarna med de nya reglerna är att ombudets kontrollerande och rådgivande funktion för organisationen renodlas. Det innebär samtidigt att organisationen självständigt måste bedriva ett aktivt dataskyddsarbete som inte leds av dataskyddsombudet. Organisationens arbete ska följas upp av ombudet, men det är en rekommendation att varje organisation parallellt med dataskyddsombudet även utser någon i ledningsposition som har ett övergripande ansvar för genomförandet av det interna dataskyddsarbetet inom förvaltningen, antingen övergripande eller per nämnd.
Ytterligare en förändring är att de nya reglerna ställer krav på dataskyddsombudets kompetens och placering i organisationen. Den person som utses måste ha tillräcklig kunskap om dataskydd och ska utses på grundval av yrkesmässiga kvalifikationer, sakkunskap och förmåga att utföra uppgifterna. Ombudet ska kunna agera självständigt och oberoende i organisationen och ska rapportera till organisationens ledning.
Enligt Region Jämtland Härjedalens fastställda organisation för behandling av personuppgifter enligt dataskyddsförordningen ska dataskyddsombudets organisatoriska tillhörighet ska vara inom Regionstaben, Samordningskansliet. Ett förslag till utnämning av dataskyddsombud har tagits fram av samordningskansliet.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt punkt 4.4 i regionala utvecklingsnämndens reglemente ska nämnden för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden.
Ett förslag på sammanträdestider 2019 för såväl regionfullmäktige som styrelse och nämnder har upprättats inom sekretariatet. Fullmäktige fastställde sina sammanträdesdatum den 11 april, § 61. Regionstyrelsens och hälso- och sjukvårdsnämndens datum fastställdes av styrelsen den 25 april, § 109. Regionstyrelsen har även fastställt två dagar för gemensam fördjupning för styrelsen och samtliga nämnder; en budgetdag den 25 mars och en dag för planering inför planeringsförutsättningarna den 20 november.
I den nya politiska organisationen har regionala utvecklingsnämndens utskott tagits bort. Istället sker beredning av ärenden i nämndens presidium, och de ärenden som idag är delegerade till utskotten kan enligt bestämmelserna i den nya kommunallagen (2017:725) delegeras till presidiet.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen beslutade 26 april 2018 om avgiftsfri kollektivtrafik för ungdomar under sommarlov under tre år med start 2018. Det innebär att ett stöd kommer att utgå till de kommuner/regioner som erbjuder ungdomarna avgiftsfri kollektivtrafik.
Målgruppen är ungdomar som lämnar årskurserna 6-9 i grundskolan och 1 och 2 i gymnasieskolan eller motsvarande, 13-18 åringar. Det ordinarie trafikutbudet ska omfattas. Bidraget kan sökas av de regionala kollektivtrafikmyndigheterna (RKM). De kommuner/regioner som väljer att inte erbjuda avgiftsfri kollektivtrafik för ungdomar erhåller inget bidrag. Trafikverket är den myndighet som ska sköta administrationen. För Jämtlands län avsätts ca 4,5 mkr.
I länet köper sju av åtta kommuner ungdomskort till sina folkbokförda ungdomar 6-19 år. Kortets giltighet är obegränsat resande i den allmänna, linjelagda kollektivtrafiken inklusive tätortstrafiken i Östersund och Norrtågstrafiken inom länet. Ungdomskort gäller inte på Närtrafiken. För ungdomar med färdtjänsttillstånd kompletteras ungdomskortet med ett ledsagarkort. Ungdomskorten kostar f n 220 kr/mån, kommunerna förbinder sig att köpa dem på helårsbasis. Korten är personliga. Kommunerna tillhandahåller erforderliga uppgifter till Länstrafiken som sköter all administration.
För Strömsunds kommun som för närvarande inte köper ungdomskortet föreslås följande: Kommunen erbjuds att köpa ”sommarlovskort” till folkbokförda ungdomar i den aktuella åldersgruppen till samma villkor som gäller för ungdomskortet. Koret ska omfatta sommarlovet, ca 10 veckor. Kostnaden ska vara samma som för ungdomskort under motsvarande tidsperiod.
Kommunerna får i efterhand söka pengar avsatta för fri kollektivtrafik för ungdomar under sommarlovet hos RKM, enligt de regler Trafikverket anger.
För Länstrafiken tillkommer kostnader för administration, vilken beräknas till 6 % av kortpriset och adderas till kortpriset.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtåg AB har kallat till ordinarie årsstämma den 31 maj 2018. Norrtåg AB har i uppdrag att bedriva persontrafik, genom avtal med trafikföretag, med tåg inom och i anslutning till de fyra nordligaste länen jämte därmed förenlig verksamhet.
Robert Uitto utsågs vid regionfullmäktiges sammanträde den 26 november 2015 till ombud för Region Jämtland Härjedalen vid Norrtåg AB:s årsstämma. Karin Thomasson utsågs till ombudsersättare vid regionfullmäktige 28 november 2017.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
784kb Ladda ner dokument
-
28kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
854kb Ladda ner dokument
-
-
Instruktioner till ombud vid bolagsstämma för Länstrafiken i Jämtlands län AB den 17 maj 2018 kl 8.30. Vid Regionfullmäktige 2014-12-10 utsågs Robert Uitto som ombud och Eva Hellstrand som ombudsersättare att företräda Region Jämtland Härjedalen på bolagsstämman för Länstrafiken i Jämtlands län AB.
Regionfullmäktige 2018-04-11 behandlade bolagets förvaltningsberättelse och konstaterade att det inte finns annan bedömning än den lekmannarevisorn gjort.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
-
Instruktion till ombud vid AB Transitios årsmöte 2018. AB Transitio hyr ut och förvaltar spårfordon för regionaltågtrafik i landet.
Ann-Marie Johansson utsågs vid regionfullmäktiges sammanträde den 26 november 2015 till ombud för Region Jämtland Härjedalen vid AB Transitios årsstämma. Eva Hellstrand utsågs vid regionfullmäktige 26 november 2016 till ombudsersättare.-
136kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
303kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har erhållit kallelse till Torsta ABs årsstämma. Stämman genomförs den 29 maj 2018, kl. 10.00 på Torsta i Ås.
Region Jämtland Härjedalens ombud till stämman är Kent Karlsson med ombudsersättare Lillemor Brandum.
I bifogad årsredovisning för verksamhetsåret 2017 framgår det att bolaget har haft en omsättning 45 178 643 kronor samt att rörelsens kostnader uppgått till 44 262 837 kronor vilket ger ett positivt rörelseresultat om 915 806 kr. Finansiella poster och bokslutsdispositioner uppgår totalt till -27 996 kronor samt skatten till -340 808 kronor vilket ger ett positivt resultat för verksamhetsåret om 547 002 kronor.
I framlagda förvaltningsberättelse framgår att bolaget når de av ägarnas uppsatta målbeskrivningar i 6 av de 8 beskrivningarna. De två som inte nr de uppsatta målen är rikspriset för gymnasieutbildningarna där man är 2,9 % över rikspriset samt för resultat där man når man 2 % mot målets 3-5 %. Totalt får man dock anse att måluppfyllelsen är klart godkänt.
Revisor har i sina rapporter tillstyrkt att företagets styrelse och vd beviljas ansvarsfrihet samt tillstyrker att bolagsstämman fastställer resultat och balansräkningen. Lekmannarevisorn gör bedömningen ”att bolagets verksamhet i allt väsentligt skötts ändamålsenligt och från ekonomisk synpunkt tillfredsställande sätt” samt bedömer därtill att bolagets interna kontroll har varit tillräcklig.-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen söker med länets kommuner som medfinansiärer och partners nationella medel ur Tillväxtverkets utlysning ”Tillväxtskapande samhällsplanering” till ett projekt som handlar att utveckla den gemensamma bostadsmarknaden efter Jämtlandsstråket, samt ta fram analyser för boende, arbetsmarknad och kommunikationer efter Inlandsstråket. Projektet ska även utreda förutsättningarna för en gemensam digital ”bostadsplattform" som samlar utbudet av hyresbostäder.
Utgångspunkten är att utbudet på bostadsmarknaden är en central del i den gemensamma samhällsplaneringen som har stor betydelse för näringslivets utveckling. De förutsättningar som skapas i den fysiska planeringen, som exempelvis tillgång till bostäder, påverkar företagens konkurrenskraft och förutsättningar till kompetensförsörjning likväl som medborgares vilja att stanna eller flytta till en ort.
Projektet koordinerar kommuner och berörda aktörer på regional nivå kring bostadsfrågan och stärker den gemensamma förmågan att agera nytänkande. Projektet bedöms bidra till att öka länets attraktionskraft genom samordnade insatser för en fungerande bostadsmarknad och goda förutsättningar för arbetspendling. Projektet prioriteras utifrån gällande Regionalt tillväxtprogram för Jämtlands län, område Kompetensförsörjning och ökat arbetskraftsutbud.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
762kb Ladda ner dokument
-
-
Hornbrytaren 2 AB har sökt företagsstöd för byggnadsinvesteringar. Planerad investering är nybyggnation av turistiskt kommersiellt boende. Hornbrytaren 1 AB äger idag redan två fastigheter på skalets torg och i och med denna investering skapas det färdiga torget som var vision från början.
Total kostnad för investeringen är beräknad till 24 996 400 kronor.-
137kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Samarbetet mellan Jämtland och Valgamaa har pågått sedan 1991. Det är nu inne i en ny fas där möjligheterna till samarbete i olika EU-projekt aktualiseras.
Vidare har Valgamaa genomfört en stor kommunreform, där antalet kommuner minskats från 14 till tre. Valgamaa har önskemål om stöd och råd gällande det fortsatta arbetet med kommunsammanslagningen.
För att klara detta behövs ekonomiska resurser, vilka specificeras i det förslag till förnyat avtal för perioden 2018-01-01 – 2020-12-31 som inkommit till regionen. För Region Jämtland Härjedalen innebär det ett årligt bidrag om 3000 Euro under avtalsperioden.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har övertagit ansvaret att fördela vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet inom kultursamverkansmodellen (SFS 2010:2012). Enligt förordningen har regionen ansvaret att årligen återrapportera till Statens kulturråd att bidragsgivningen bidrar till att de nationella kulturpolitiska målen uppnås och främjar en god tillgång för länets invånare till professionell teater-, dans- och musikverksamhet, museiverksamhet, biblioteksverksamhet inklusive läs- och litteraturfrämjande insatser, konst- och kulturfrämjande verksamhet, regional enskild arkivverksamhet, filmkulturell verksamhet samt främjande av hemslöjd. Statsbidraget ska även ge möjligheter till regionala prioriteringar och variationer vilka föreskrivs i regionala utvecklingsstrategin och i Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2015–2018.
Redovisningen enligt Kulturrådets riktlinjer består för 2017 i en kvalitativ och en kvantitativ uppföljning, samt en separat tematisk uppföljning av jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv avseende de regionala kulturverksamheterna. Den separata uppföljningen skulle vara Kulturrådet tillhanda redan den 6 april, och skickades in i slutet av mars.-
139kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
166kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
67kb Ladda ner dokument
-
297kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
505kb Ladda ner dokument
-
121kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har fått möjlighet att yttra sig över rapporten Fler filminspelningar till Sverige. Rapporten presenteras av Tillväxtverket och Svenska Filminstitutet på uppdrag av regeringen. Fler filminspelningar skulle kunna utveckla Sveriges regioner både ekonomiskt och kulturellt och stärka konkurrenskraften hos svenska företag och branscher som är inblandade i film- och Tv-produktioner.
Yttrandet ska vara Kulturdepartementet tillhanda senast den 14 maj 2018, men Region Jämtland Härjedalen har blivit beviljade uppskov till den 1 juni.-
135kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Bibliotekslagen (SFS 2013:801) tydliggör att varje landsting eller motsvarande ska bedriva regional biblioteksverksamhet med syfte att främja samarbete, verksamhetsutveckling och kvalitet när det gäller de folkbibliotek som är verksamma i länet. Den regionala biblioteksplanen ska vara styrande för den regionala verksamheten och för politiska beslut som rör biblioteksverksamhet på regional nivå. Den ska också vara stödjande för kommunala biblioteksplaner och inspirerande för andra aktörer som samverkar med den regionala biblioteksverksamheten, exempelvis den ideella sektorn. Den regionala biblioteksplanen ska vara möjlig att följa upp, vilket innebär att målen ska kopplas till uppföljningsbara data.
Den nu gällande regionala biblioteksplanen för perioden 2016–2018 beslutades av Regionala utvecklingsnämnden i januari 2016. Uppdraget att ta fram en reviderad regional biblioteksplan har getts den regionala biblioteksverksamheten via beslut i regionala utvecklingsnämnden i december 2017. Den nya planen skall samordnas med den regionala kulturplanen och bör därför gälla för perioden 2019–2022. Arbetet med att ta fram förslag till en ny regional plan har skett i nära samverkan med de kommunala bibliotekscheferna under våren 2018. Under perioden läggs särskild vikt vid att stärka och samordna folkbibliotekens arbete, inte minst för digital delaktighet. Vidare ska prioriteras verksamheter som stärker och utvecklar intresset för läsning, skrivande och berättande - särskilt bland barn och unga. Det sydsamiska språket ska stärkas och det litterära området stödjas genom insatser för författare i länet.-
135kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
314kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kultursamverkansmodellen, förordningen (2010:2012) för statens stöd till regional kulturverksamhet, ska varje region/landsting utarbeta en flerårig regional kulturplan. Regionen har tagit fram en ny kulturplan för perioden 2019 – 2022, som tar vid när innevarande kulturplan avslutas. Kulturplanen är en regional handlingsplan för utveckling av och genom kultur som beskriver regionens kulturpolitiska ambitioner under perioden. Kulturplanen speglar Regionplanens och Regionala utvecklingsstrategins övergripande mål samt utgår från de nationella kulturpolitiska målen. Kulturplanens mål 2019–2022 är; kultur för alla i hela regionen, barn och unga ska vara delaktiga i och ha inflytande i kulturlivet, professionella kulturskapare ska ha goda förutsättningar att verka i regionen samt kultur och kulturarv ska ha stärkt sin roll för regional utveckling och attraktionskraft.
Särskild vikt läggs vid att utveckla den regionala kulturella infrastrukturen, stärka områden med svag struktur samt ta tillvara digitaliseringens möjligheter. Dessutom integrera ett HBTQ-, jämställdhets-, mångfalds-, barn och ungdomsperspektiv, främja konstnärlig kvalitet och förnyelse, arbeta med internationalisering och interregional samverkan samt genom konst och kultur samt främja det regionala tillväxtarbetet.
Regionala utvecklingsnämnden fattade i september 2017 beslut om en process för framtagande av en regional kulturplan för kommande fyraårsperiod 2019–2022. Regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott har varit styrgrupp och Kultur Z har utgjort referensgrupp för kulturplanens framtagande där kulturchefen ansvarat för det operativa arbetet. Regionfullmäktige beslutar ytterst om kulturplanen, som är ett rörligt och levande dokument som kan komma att revideras och kompletteras årligen. Öppenhet har genomsyrat processen där förslag och idéer fångats upp och lett fram till aktuell remissutgåva. Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2019 – 2022 bygger på alla de samtal, samråd och dialoger som förts med samtliga kommuner, länets professionella kulturliv och det civila samhället.-
139kb Ladda ner dokument
-
-
25
Samarbetsavtal mellan Östersunds kommun och Region Jämtland Härjedalen avseende Stiftelsen Jamtli 2019
Nu gällande samarbetsavtal med Östersunds kommun avseende Stiftelsen Jamtli löper parallellt med uppdragsavtal Stiftelsen Jamtli, Jamtlis strategiplan och den regionala kulturplanen, under perioden 1 januari 2015 till och med den 31 december 2018, med möjlighet till förlängning.
Region Jämtland Härjedalen beslutade under hösten 2017 att säga upp nuvarande samarbetsavtal med Östersunds kommun från och med 1 januari 2019, för att i samverkan med kommunen ta fram ett förslag till nytt samarbetsavtal för år 2019–2022. Detsamma gäller ett nytt uppdragsavtal för samma period, 2019–2022.
Ett förslag till nytt uppdragsavtal har tagits fram, och kommer att behandlas av regionfullmäktige i juni. Förslag till nytt samarbetsavtal har dock inte kunnat tas fram som planerat parallellt med uppdragsavtalet. Istället föreslås att processen med att utforma ett nytt samarbetsavtal får fortsätta, och att Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun tecknar ett ett-årigt avtal för 2019 med i övrigt samma lydelse som nu gällande samarbetsavtal.-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
-
Föreliggande förslag Uppdragsavtal Stiftelsen Jamtli 2019–2022, har tagits fram i samråd mellan samtliga stiftare; Heimbygda, Jämtlands läns konstförening, Östersunds kommun och Region Jämtland Härjedalen. Innevarande uppdragsavtal 2015 – 2018 har sagts upp skriftligt från och med 1 januari 2019 då Uppdragsavtal Stiftelsen Jamtli 2019 – 2022 aktualiseras.
Uppdragsavtalet samspelar med Jamtli strategiplan och anger kulturpolitiska prioriteringar som preciseras i fem övergripande målområden under planperioden: främja kultur och kulturarv som drivkraft för regionens utveckling och attraktivitet, främja utvecklingen av en tillgänglig, socialt hållbar och jämlik kulturell infrastruktur, främja barns och ungas delaktighet och inflytande i utvecklingen av kulturlivet, främja ett utbud som kännetecknas av kvalitet, förnyelse och hållbarhet samt främja ekologisk hållbar utveckling. Målområdena åtföljs av ett antal uppföljningsbara inriktningsmål för årlig återrapportering. Avtalet reglerar även uppföljning, ersättning samt planeringsdialoger.
Regionala utvecklingsnämnden behandlade förslaget till nytt uppdragsavtal vid sitt sammanträde den 27 mars 2018, § 60, och beslutade då att återremittera ärendet med följande motivering:
Uppdragsavtalets avsnitt två behöver förtydligas gällande den samiska befolkningens inflytande.
I Östersunds kommun fick kultur och fritidsnämnden möjlighet att yttra sig över avtalsförslaget vid sitt sammanträde den 11 april, och föreslog en ändring av inriktningsmål två under avsnitt två. Nämnden föreslog följande lydelse: ”Den samiska befolkningen ska ges reella möjligheter att äga och förvalta sin egen historia och samtid genom egenmakt och inflytande i Jamtlis verksamhet.”
Uppdragsavtalet måste ha samma lydelse för alla huvudmän, vilket lett till att nya samråd skett mellan samtliga stiftare efter regionala utvecklingsnämndens och kultur- och fritidsnämndens sammanträden. Stiftelsen Jamtli är egen juridisk person med egna stadgar att förhålla sig till. Huvudmännen kan därför inte via uppdragsavtalet ställa krav på stiftelsen att en viss grupp i samhället ”..ska ges reella möjligheter att äga och förvalta sin egen historia och samtid genom egenmakt och inflytande i Jamtlis verksamhet.”. Huvudmännen bör i sina krav på stiftelsens verksamhet balansera sina målformuleringar med respekt för stiftelsen som egen juridisk person med eget ansvar för sin verksamhet. Stiftelsen Jamtlis uppgift är istället att ses som stödjande till de som önskar arbeta med historia med samisk anknytning.
Utifrån ovanstående har ett nytt förslag till förändring av uppdragsavtalets andra inriktningsmål under avsnitt två tagits fram i samråd med samtliga stiftare.Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
120kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån regionala utvecklingsnämndens beslut den 1 mars 2016, § 47, om revidering av den regionala matstrategin från 2012, har revideringsprocess genomförts. Uppdraget var tänkt att genomföras på ett år, men utifrån framtagandet samt lanseringen av den nationella livsmedelsstrategin så blev det omtag i revideringsprocessen. Detta för att få en tydligare koppling mellan regional och nationell nivå. Första förslaget var ute på remiss till kommunerna och ett antal intressenter under sommaren och hösten 2017, de inkomna synpunkterna har beaktats och finns med i detta förslag. Dessa synpunkter har även redovisats för regionala utvecklingsnämnden vid nämndens möte den 10 oktober 2017.
I slutskedet av revideringsprocessen har stor vikt lagts på att det blir ett gemensamt dokument mellan Region Jämtland Härjedalen samt Länsstyrelsen Jämtlands län, detta för att länsstyrelserna har en viktig roll utifrån den nationella strategin. Förslaget är framtaget i samverkan i ett partnerskap med representation från LRF, JHT, Östersunds kommun, Eldrimner, MIUN, Torsta, Länsstyrelsen Jämtlands län samt Region Jämtland Härjedalen. Arbetet har bedrivits som en del av Creative Region of Gastronomy.-
139kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
I Jämtlands län har det länge funnits en etablerad samverkan i frågor mellan kommunerna och mellan kommuner och landsting inom Kommunförbundet Jämtlands län. Mellan åren 2011 och 2015 låg dessa samverkansfrågor på det kommunala samverkansorganet Regionförbundet Jämtlands län som även hade det regionala utvecklingsansvaret. De kommunala och regionala utvecklingsfrågorna integrerades vilket har skapat en regional styrka. Sedan Region Jämtland Härjedalen blev regionalt utvecklingsansvariga år 2015 har arbetet fortsatt att utvecklas. Samverkan mellan kommunerna är en förutsättning för att kommunerna ska kunna utföra sina uppdrag och regionens samverkan med kommunerna är en förutsättning för att regionen som tillväxtansvarig ska kunna bedriva sin verksamhet. Sedan 1 januari 2015 har detta reglerats i ett samverkansavtal mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner (LS/1345/2014) som gäller till och med 31 december 2018.
Ett förslag till ny överenskommelse om regional samverkan presenterades i januari i primärkommunala samverkansrådet och i regionens samverkansråd. En remissdialog har därefter förts i varje kommun under februari 2018. Denna process har lett fram till ett nytt förslag till ”Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan” som föreslås gälla från och med 1 januari 2019.
Överenskommelsen om samverkan innehåller fem områden: EU och övergripande utveckling; social välfärd och folkhälsa; samhällsbyggnad och klimat; arbetsmarknad och utbildning; kurs och konferens. Inom alla områden ska flickor, pojkar, kvinnor, män, utrikesfödda och inrikes födda tas i beaktande. Innehållet i områdena förändas utifrån behov. Kommunerna ersätter Region Jämtland Härjedalen i förskott. Uppföljning sker i primärkommunala samverkansrådet och i regionens samverkansråd.
Förslag till ny överenskommelse behandlades av regionens samverkansråd den 23 april 2018, § 34, där rådet beslutande följande:- Regionens samverkansråd rekommenderar Region Jämtland Härjedalen att besluta:
Regionen Jämtland Härjedalen tecknar Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan med respektive kommun i Jämtlands län. - Regionens samverkansråd rekommenderar länets kommuner att besluta:
XX kommun tecknar Överenskommelse mellan Region Jämtland Härjedalen och länets kommuner om regional samverkan med Region Jämtland Härjedalen.
-
163kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
- Regionens samverkansråd rekommenderar Region Jämtland Härjedalen att besluta:
-
Region Jämtland Härjedalens Samiska stipendium inrättades 1999 efter förslag från Samernas Riksförbund (SSR). Stipendiet ska tilldelas från länet bördig eller i länet verksam person som medverkat till att bevara och föra vidare det sydsamiska kulturarvet (i enlighet med Reglemente för kulturpris och stipendier, fastställt av landstingsfullmäktige § 226/2014). 2009 utdelades inget samiskt stipendium då ingen sökte eller nominerades.
Utlysning har skett genom annons i länets båda dagstidningar, genom utskick till institutioner, organisationer och kommuner samt på regionens hemsida. Två nomineringar har inkommit. Beredningen av ärendet har skett i samverkan med de regionala kulturverksamheterna och Gaaltije. Föreslagen stipendiat bör uppmuntras för sitt konstnärliga arbete. Stipendiet är på 12 000 kronor och finansieras inom Kulturens ram. Utdelning av priser och stipendier sker under ett offentligt arrangemang i samarbete med Gaaltije under Yranveckan.-
133kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
66kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalens Kulturstipendium till Peterson-Bergers minne har utdelats sedan 1966 och skall ges till personer eller grupper som är verksamma inom Jämtlands län eller genom sin konstnärliga verksamhet eller personliga bakgrund har nära anknytning till länet. Stipendiet ska uppmuntra kulturutövare upp till 30 år i deras utveckling och framtida verksamhet och kan sökas för stimulans, utbildning eller förkovran. Stipendiesumman kan delas mellan flera kandidater (i enlighet med Reglemente för kulturpris och stipendier, fastställt av landstingsfullmäktige § 226/2014).
Utlysning har skett genom annons i länets båda dagstidningar, genom utskick samt på regionens hemsida. Fem ansökningar har inkommit varav en majoritet inom scenkonstområdet. Samtliga sökande har genomgått, är upptagna av eller är på väg in i högre konstnärliga utbildningar. De flesta har lämnat arbetsprover och intyg. Föreslagna stipendiater har ursprung och anknytning till länet och bör uppmuntras att utveckla och förkovra sig inom teater, musik och arkitektur samt till ett fortsatt kulturskapande av hög kvalitet. Beredningen av ärendet har skett i nära samråd med de regionala kulturverksamheterna. För kulturstipendierna avsätts totalt 50 000 kr inom Kulturens ram. Utdelning av priser och stipendier sker under ett offentligt arrangemang i samarbete med Gaaltije under Yranveckan.-
135kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
76kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalens Kulturpris till Peterson-Bergers minne har utdelats sedan 1990 och skall ges till personer eller grupper som är verksamma inom Jämtlands län eller genom sin konstnärliga verksamhet eller personliga bakgrund har nära anknytning till länet. Kulturpriset skall ses som ett erkännande för en kulturell- eller konstnärlig gärning och tilldelas en professionell aktör som haft stor betydelse för länets kulturliv, ha medverkat i att utveckla länets konst- och kulturliv och i sin gärning visat prov på högtstående konstnärskap (i enlighet med Reglemente för kulturpris och stipendier, fastställt av landstingsfullmäktige § 226/2014).
Utlysning har skett genom annons i länets båda dagstidningar, genom utskick samt på regionens hemsida. Tre nomineringar har inkommit. Beredningen av ärendet har skett i nära samråd med de regionala kulturverksamheterna. Kulturpriset omfattar 30 000 kronor och finansieras inom Kulturens ram. Utdelning av priser och stipendier sker under ett offentligt arrangemang i samarbete med Gaaltije under Yranveckan.-
135kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
69kb Ladda ner dokument
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktiges presidium har under 2016 och 2017 genomfört en översyn av Region Jämtland Härjedalens policys, och beslutat att en av policyerna som ska revideras är Miljöpolicyn. Regionstyrelsen behandlade förslag till ny Miljöpolicy den 21 mars 2018, och beslutade då att regionala utvecklingsnämnden, som utifrån sitt uppdrag att arbeta med frågor om klimat, energi och miljö ur ett regionalt perspektiv, bör få möjlighet att lämna synpunkter på den reviderade policyn innan den ska beslutas av regionfullmäktige i juni 2018. Eventuella synpunkter ska vara regionstyrelsen tillhanda senast den 2 maj.
Nuvarande Miljöpolicy är från 2013 och fastställdes innan regionbildningen. Miljöpolicyn har därför setts över vad gäller innehåll, relevans samt utifrån uppdraget inom regional utveckling. Förslaget till reviderad policy omfattar ett förtydligande och anpassning till organisationen som region samt mindre redaktionella ändringar då befintlig miljöpolicy i huvudsak fortsatt är aktuell, relevant och tydlig.
Genomförd översyn av miljöpolicyn har skett i bred samverkan mellan regionstyrelsens förvaltning och regionala utvecklingsnämndens förvaltning. Det förslag som tagits fram har beaktat Region Jämtland Härjedalens uppdrag att arbeta med frågor om klimat, energi och miljö ur ett regionalt perspektiv.-
142kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
89kb Ladda ner dokument
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalens verksamheter styrs av olika styrdokument såsom policyer, strategier och planer. En policy är ett styrdokument som anger Region Jämtland Härjedalens värdering i en fråga eller förhållningssätt till något. Regionfullmäktiges presidium ansvarar för att se till att beslutade policys hålls aktuella och under 2016 och 2017 har en översyn av Region Jämtland Härjedalens policyer genomförts. En av policyerna som ska revideras är Forsknings- och utvecklingspolicyn.
Jämtlands läns landstingsfullmäktige fastställde nuvarande forsknings- och utvecklingspolicy den 27 november 2013. Sedan dess har Region Jämtland Härjedalen bildats och det finns ett behov att anpassa policyn till nuvarande organisation och inkludera det regionala utvecklingsperspektivet. Det innebär bland annat att i policyn tydliggöra att alla yrkeskategorier, både inom regional utveckling och hälso- och sjukvården, ska ha möjlighet till forskning, utvecklings- och innovationsarbete. Den reviderade policyn ska även beakta perspektiven, jämställdhet och jämlikhet, ekonomi och miljö, på ett tydligt sätt.
Regionstyrelsen behandlade förslag till reviderad forsknings-, utvecklings- och innovationspolicy vid sitt sammanträde den 25 april, § 113, och beslutade då att skicka den på remiss till regionala utvecklingsnämnden. Eftersom regionala utvecklingsnämnden ska arbeta med frågor om forskning och utveckling i ett regionalt perspektiv, bör nämnden få möjlighet att lämna synpunkter på förslag till reviderad policy innan den ska beslutas av regionfullmäktige i juni 2018.
Eventuella synpunkter ska vara regionstyrelsen tillhanda senast den 16 maj.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade av ordförande/vice ordförande/2:e vice ordförande
- Marie Svensson (V) beviljas deltagande på NSPA-forum, Storhogna den 2–3 maj 2018
Beslut fattade av utskotten- AU § 30/2018 Kursutbud 2018 Birka folkhögskola (RUN/249/2018)
- AU § 31/2018 Årsredovisning 2017 Bäckedals folkhögskola (RUN/80/2018)
Beslut fattade av förvaltningschef/vidaredelegerat från förvaltningschef- Delegationsbestämmelser för regionala utvecklingsnämnden i Region Jämtland Härjedalen – Revidering av vidaredelegation från förvaltningschef (RUN/405/2017)
- Bolagsstämma Vattenbrukscentrum Norr AB (RUN/203/2018)
- Ombudsinstruktion årsmöte Naboer AB (RUN/219/2018)
- Samverkansstöd projekt Jazzkatten från Vattudalen (RUN/157/2018)
- Företagsstöd Bengt-Olof Branholm (RUN/102/2018)
- Medfinansiering till projektet ”Wise Effective Specialisation” (RUN/126/2018)
- Medfinansiering Volym – webbaserad konsttidning i samarbete mellan Norrlandslänen (RUN/256/2018)
- Remiss: Promemoria om En ny inriktning för beskattning av tung lastbilstrafik (RUN/168/2018)
- Medfinansiering till förstudieprojektet ”Minneme” (RUN/262/2018)
- Företagsstöd Z Print & Design (RUN/192/2018)
- Företagsstöd Lamineringsteknik i Hammerdal AB (RUN/148/2018)
- Beslut om färdtjänst/riksfärdtjänst 2018-02-01 – 2018-02-28 (RUN/2/2018)
- Beslut om färdtjänst/riksfärdtjänst 2018-03-01 – 2018-03-31 (RUN/2/2018)
- Beslut om anställningar 2018-02-15 – 2018-03-07 (RUN/32/2018)
- Beslut om anställningar 2018-03-08 – 2018-04-11 (RUN/32/2018)
-
- Protokoll: Regionens samverkansråd 2018-04-23
- Protokoll: Utskottet för infrastruktur 2018-04-27
- Protokoll: Arbetsutskottet 2018-05-04
Samtliga protokoll finns tillgängliga via https://meetingsplus.regionjh.se/.
- RUN/205:1/2018 - Synpunkter på ombyggnad av väg 321 Hoverberg-Svenstavik
- RUN/217:1/2018 - Inbjudan från SKL till informationsmöte om Interreg Europe
- RUN/239:2/2018 - Inbjudan till Klimatseminarium i Östersund 30 maj 2018
- RUN/239:3/2018 - Inbjudan till Svenska Samernas Riksförbunds Landsmöte i Staare/Östersund 30 maj-1 juni 2018
- RUN/261:1/2018 - Uttalande angående kollektivtrafiken i Region Jämtland Härjedalen
- RUN/184:12/2018 - Protokoll bolagsstämma Almi Företagspartner Mitt AB 18 april 2018
- RUN/268:1/2018 - Underrättelse om samråd- Magasinet 1, Storsjöstrand etapp 2
- RUN/224:1/2018 - Revisionsrapport Granskning av Regionala utvecklingsnämnden 2017
- RUN/673:2/2017 - Ändring av regleringsbrev avseende Myndigheten för kulturanalys - budgetåret 2018
- RUN/252:1/2018 - Inbjudan till Inlandstinget i Sveg den 16-17 maj 2018
- RUN/288:5/2015 - Kungörande och granskning av vägplan för anläggning av E45, rastplats och kontrollplats Häggenås i Östersunds kommun
- RUN/253:1/2018 - Underrättelse om programsamråd - kv Lagboken 3 mfl, Östersund
- RUN/251:1/2018 - Förhandsinformation - SKL:s Landsbygdskonferens den 13 juni 2018 i Stockholm
- RUN/225:2/2018 - Kompletterande samråd med anledning av utökat utredningsområde för E14/E45 Lockne-Optand, delen förbi Brunflo, Östersunds kommun
- RUN/167:2/2018 - Minnesanteckningar från styrgruppsmöte#1 i partnerskapet Atlantbanan den 29 mars 2018
- RUN/698:2/2017 - Ändring av regleringsbrev för budgetåret 2018 avseende anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder inom utgiftsområde 19 regional tillväxt
- RUN/214:1/2018 - Samråd om förslag till detaljplan för Kullsta 1:132
- RUN/222:5/2018 - Remiss angående PTS förslag till föreskrifter om ett kombinerat urvalsförfarande för tillstånd att använda radiosändare i 700 MHz-bandet
Bilagor
-
585kb Ladda ner dokument
-
40kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
227kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
467kb Ladda ner dokument
-
45kb Ladda ner dokument
-
399kb Ladda ner dokument
-
49kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
587kb Ladda ner dokument
-
33kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument