Möte 2018-11-13
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Läget i organisationen
-
Verksamhetsplanering 2019
-
-
-
Revidering av den regionala utvecklingsstrategin (RUS)
-
Framtiden
-
-
-
Etableringsfrämjande samverkan (RUN/563/2015)
-
Jämställd regional tillväxt (RUN/272/2017)
-
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade godkänna internkontrollplan 2018 den 19 december 2017, § 181. Denna plan i sju punkter ska följas upp av nämnden i maj och december.
Föreliggande uppföljning visar att allvarlighetsgrad och sannolikhet för minskning av EU:s nästa långtidsbudget och dess påverkan på sammanhållningspolitiken samt nedskärning av regionbidraget till statsbidragsberättigad verksamhet är fortsatt höga.
Ett metodiskt arbete fortgår för att minska risken för våld eller hot om våld i samband med publika arrangemang samt för att öka säkerheten i samband med arrangemang i andras lokaler.
Med införandet av Office 365 har den digitala kommunikationen och den gemensamma dokumentationen förbättrats avsevärt.-
139kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan för 2018 ska arbetet för en jämlik och jämställd region följas upp vid nämndens sammanträde i november. Uppföljningen utgår från de mål som enligt regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan finns för verksamheten, och redogör för måluppfyllelse samt planerade åtgärder för att nå målen.
Regionala utvecklingsnämndens arbete för en jämlik och jämställd region styrs också av de villkor regeringen beslutat om gällande riksdagens fördelade anslag inom utgiftsområde 1 Rikets styrelse, 19 Regional tillväxt och 22 Kommunikationer. Även dessa kommenteras i uppföljningen.-
104kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har getts möjlighet att svara på Miljö- och energidepartementets remiss gällande Naturvårdsverkets skrivelse Uppdrag att se över och föreslå ändringar i reglerna om landsbygdsutveckling i strandnära läge. Förslaget har även remitterats till länets kommuner och Region Jämtland Härjedalen har tagit in dessa synpunkter och sammanställt huvuddragen i remissvaret. Yttrandet ska vara Miljö- och energidepartementet tillhanda senast den 16 november 2018.
Region Jämtland Härjedalen konstaterar att översynen föreslår relativt små förändringar och att förtydliganden behövs i flera av förslagen. Systemet upplevs av kommunerna inte tillräckligt flexibelt och kopplingen till översiktsplanerna svår, förslaget ger här ingen direkt lösning. En kompletterande utredning kring bostadsbyggande och landsbygdsutveckling i strandnära läge välkomnas.-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
672kb Ladda ner dokument
-
-
Den 1 mars 2016 beviljade Region Jämtland Härjedalen medfinansering till projektet ”Innovation Champions in Jämtland” med 27,50%, motsvarande 3 000 000 kronor. Projektet har sedermera löpt på och en halvtidsutvärdering genomförd av extern utvärderare levererades i december 2017. Den visar att projektet levererar konkreta resultat kopplat till uppställda målsättningar, att verksamheten upplevs fylla ett behov i regionen men att projektet samtidigt brottas med att hitta rätt i samverkan och möta olika partners förväntningar. Projektet avslutas 28 februari 2019.
Under 2018 hamnade projektet sedermera i en situation med underfinansiering på grund av att Almi Företagspartner Mitt AB meddelat att den ”in natura-finansiering” som bolaget skulle leverera inte kommer att kunna verkställas fullt ut (finansiering genom arbetsinsats). Enligt ursprunglig budget skulle finansieringen bestå av 4 800 arbetade timmar vilket motsvarar finansieringsvärdet 1 584 000 kronor. Almi har meddelat att de kommer att kunna verkställa 2 580 av dessa timmar och därigenom finansiera projektet med 851 400 kronor. Med anledning av detta har projektägaren Peak Region AB ställt förfrågan om ökad medfinansiering från Region Jämtland Härjedalen. Denna lösning skulle möjliggöra för projektet att genomföra fullskalig verksamhet enligt plan. De kommuner som enligt ursprungsbeslut medfinansierar projektet genom insats i arbetstid har också bidragit till att kompensera den del av finansieringen som Almi inte levererar till ett värde motsvarande 99 000 kronor jämt fördelat mellan kommunerna.
Ovanstående skulle innebära att Region Jämtland Härjedalens medfinansiering ändras till 33,30%, dock max 3 633 600 kronor.-
113kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
37kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen tilldelas årligen statliga medel genom anslag 1:1 Regionala tillväxtåtgärder. Medlen fördelas ut i form av regionalt företagsstöd, stöd till kommersiell service och stöd till projektverksamhet enligt förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala tillväxtpolitiken, förordning (2015:211) om statligt stöd till regionala investeringar, förordning (2015:210) om stöd för att regionalt främja små och medelstora företag, och förordning (2000:284) om stöd till kommersiell service. Regionfullmäktige har delegerat beslutanderätten gällande fördelning av dessa medel till regionala utvecklingsnämnden. För år 2018 är Region Jämtland Härjedalens totala anslagskredit 11 390 000 kronor och bemyndiganderamen uppgår till 220 000 000 kronor.
1:1-medlen administreras via Tillväxtverket, och regionala utvecklingsnämndens beslut om medfinansiering verkställs i det nationella ärendehanteringssystemet (Nyps). Nya beslut kan senast registreras i ärendehanteringssystemet den 19 december, vilket är något tidigare än normalt med anledning av omställning till ny version av ärendehanteringssystemet. För att uppnå årets anslagsnivå och bemyndiganderam behöver såväl medel betalas ut till stödmottagare som nya medfinansieringsbeslut tas. Ordinarie möte för regionala utvecklingsnämnden hålls 18 december och det blir för nära inpå årets stängning av ärendehanteringssystemet och besluten måste hinna verkställas för att Region Jämtland Härjedalen ska uppnå kravet på årets bemyndiganderam. Därför föreslås att beslutanderätt gällande projektstöd och företagsstöd delegeras till regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott.-
110kb Ladda ner dokument
-
-
Peak Region har kallat till extra årsstämma den 20 november 2018. Ombud för Region Jämtland Härjedalen ska delges Region Jämtland Härjedalens ställningstaganden till ärenden på stämmans dagordning.
Region Jämtland Härjedalens ombud för Peak Region AB är Anders Frimert, och ombudsersättare är Eva Hellstrand.
Den extra årsstämman har följande punkter på sin dagordning:
1. Val av ordförande vid stämman
2. Val av sekreterare vid stämman
3. Upprättande och godkännande av röstlängd
4. Godkännande av förslag till dagordning
5. Val av en justeringsman
6. Prövning om stämman blivit behörigen sammankallad
7. Beslut om ny bolagsordning
8. Val av styrelseledamöter
9. Anmälan av Ägardirektiv
10. Information om nytt aktieägaravtal
11. Val av ledamöter till valberedning
12. Övriga frågor
Bilagd till kallelsen finns aktieägaravtal, bolagsordning och ägardirektiv. Dessa har godkänts av regionfullmäktige den 9 oktober 2018, § 127.
I aktieägaravtalets § 5 framgår det hur styrelsens ska vara sammansatt:
”Styrelsen skall bestå av lägst tre (3) och högst nio (9) ledamöter och inga suppleanter såvida inte annat mellan parterna överenskommits.
Av styrelsens medlemmar skall 1 ledamot utses av Samling Näringsliv Jämtlands Län Ekonomisk Förening. 1 gemensam ledamot för Region Jämtland Härjedalen, Östersunds Kommun, Krokoms Kommun samt Åre Kommun. Övriga ledamöter utses av MIUN Holding AB.
Styrelsens ordförande och eventuell vice ordförande ska utses på årsstämman.”
Region Jämtland Härjedalen ska tillsammans med ovan nämnda kommuner utse en gemensam ledamot till styrelsen.
I varken ägardirektiv eller i bolagsordningens § 6 Styrelse framgår det något om att styrelsen ska var jämställd, vilket är ett krav som Region Jämtland Härjedalen eftersträvar.-
141kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
625kb Ladda ner dokument
-
12kb Ladda ner dokument
-
25kb Ladda ner dokument
-
57kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket har fått i uppdrag att arbeta med grön omställning för flyg. Tillsammans med forskningsinstitutet RISE håller de nu på att skriva en projektansökan inom Norra Periferiprogrammet för att utreda och driva på utvecklingen för produktion av biobränsle för flyg. Projektet beräknas pågå från maj 2019 - april 2022.
De fyra nordligaste länen har tillfrågats att skriva under ansökan via ett så kallat "Letter of support". Det innebär att Region Jämtland Härjedalen skriver under ett brev som förklarar att vi stödjer detta projekt, samt anger varför projektet är viktigt för Jämtland Härjedalen. Trafikverket kommer att vara "lead-partner" och projektet kräver ingen medfinansiering från Region Jämtland Härjedalen. Däremot kan organisationen välja att delta med visst arbete vid punktinsatser, löneersättning kommer då att vara möjlig. Inbjudan till seminarier etc. ingår.-
108kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
123kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
-
14
Samarbets- och uppdragsavtal om samordning av särskild kollektivtrafik och anropsstyrd allmän kollektivtrafik i Jämtlands län
Länets kommuner och landstinget/regionen har sedan 2008 samarbetat om den särskilda kollektivtrafiken och anropsstyrda allmänna kollektivtrafiken. Målet med samarbetet mellan parterna är att gemensamt och kostnadseffektivt svara för särskild kollektivtrafik. Parterna är överens om att samarbeta så att effektivast möjliga samordning inom den särskilda kollektivtrafiken och mellan den särskilda och allmänna kollektivtrafiken uppnås. Resenär ska kunna uppleva en bra kvalitet och en god service från att resan beställs till den är genomförd. Partena förbinder sig att verka för en harmonisering av regelverk och taxa för att effektivisera en resesamordning.
Avtalen har uppdaterats så att begrepp och formuleringar är uppdaterade och stämmer med dagens förhållanden. Uppdateringen har skett genom arbetsmöten där samtliga parter haft möjlighet att delta.-
144kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
82kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
-
Det nu gällande trafikförsörjningsprogrammet antogs av regionfullmäktige 2016-04-11—12, §59. Programmet utarbetades under 2015, och mål för trafikens utveckling är satta för åren 2016, 2018 och 2020.
I kollektivtrafiklagen (SFS 2010:1065) 2 kap 8 § framgår att Den regionala kollektivtrafikmyndigheten ska regelbundet i ett trafikförsörjningsprogram fastställa mål för den regionala kollektivtrafiken. Programmet ska vid behov uppdateras.
Målen och utfallet för 2016 följdes upp vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde i september 2017, § 126. Utifrån utfallet för såväl 2016 som 2017 föreslås att ett antal av målen i det regionala trafikförsörjningsprogrammet revideras. Anledning till att målen behöver revideras är flera. Mål om självfinansieringsgrad är satt innan den felaktiga fördelningen mellan Norrlandslänen upptäcktes, vilket innebär att självfinansieringsgraden är lägre än vad som angivits och antagits. Mål som är satta utifrån värden i kundbarometern KOLBAR har fått förändrade värden på grund av att mätmetoden har förändrats. Miljömålet formulerat som minskade nettoutsläpp av CO2 har med råge uppfyllts, tack vare att fordonen körs på HVO i större utsträckning än vad som tidigare antagits.
Ärendet behandlades av regionala utvecklingsnämnden den 16 oktober 2018, § 161, nämnden beslutade då att återremittera ärendet med följande motivering:
”Regionen måste ha en målsättning att Länstrafiken ska ha så hög självfinansieringsgrad som möjligt. Om de mål som finns i det regionala trafikförsörjningsprogrammet inte nås kan inte lösningen vara att ta bort målet. Målet bör istället revideras. ”
Trafikförsörjningsprogram ska ha mål för verksamheten – den regionala kollektivtrafiken. Självfinansieringsgraden är ett mått på hur bolaget bedriver verksamheten. Förslaget är att målet utgår ur Trafikförsörjningsprogrammet och läggs till i ägardirektivet.
Utskottet för infrastruktur behandlade ärendet den 26 oktober 2018, § 41, och utifrån utskottets beslut har justeringar gjorts i beslutsunderlaget. Reviderade mål sätts för år 2020.-
131kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
220kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
170kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
478kb Ladda ner dokument
-
330kb Ladda ner dokument
-
842kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
511kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
283kb Ladda ner dokument
-
434kb Ladda ner dokument
-
545kb Ladda ner dokument
-
278kb Ladda ner dokument
-
381kb Ladda ner dokument
-
294kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
373kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
573kb Ladda ner dokument
-
24kb Ladda ner dokument
-
526kb Ladda ner dokument
-
248kb Ladda ner dokument
-
-
-
Protokoll: Utskottet för infrastruktur 2018-10-26
-
Protokoll: Arbetsutskottet 2018-10-26
Samtliga protokoll finns tillgängliga via https://meetingsplus.regionjh.se/.
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
335kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
687kb Ladda ner dokument
-
976kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
580kb Ladda ner dokument
-