Möte 2019-12-17
-
Tid för justering: 17 december kl. 17.00 (efter avslutat sammanträde)
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Information från Mittuniversitetet
-
-
-
Läget i organisationen
-
Lägesrapport: Norgesamarbetet
-
Lägesrapport: Varutransporter i länet
-
Internkontrollplan 2020: flyttas till februarisammanträdet
-
Inrättande av ett garantiinstrument för norra Sverige: flyttas till februarisammanträdet
-
Revidering av Riktlinjer för företagsstöd (1:1-medel): flyttas till februarisammanträdet
-
-
-
Timbanken Jämtland Härjedalen
-
-
Region Jämtland Härjedalen är regional kollektivtrafikmyndighet (RKM). En av myndighetens uppgifter är att fastställa mål för den regionala kollektivtrafiken i ett trafikförsörjningsprogram. Det nuvarande programmet för Jämtland Härjedalen gäller perioden 2016 – 2020. Arbetet med att ta fram ett nytt trafikförsörjningsprogram har inletts, med målet att det ska vara klart under 2020. Utifrån trafikförsörjningsprogrammet fattar RKM sedan beslut om allmän trafikplikt, vilket är den kollektivtrafik som samhället avser att ta ansvar för och teckna avtal om.
Region Jämtland Härjedalen äger Länstrafiken i Jämtlands län AB (Länstrafiken) och är delägare i Norrtåg AB (Norrtåg) som är de instanser som operativt verkställer beslut om allmän trafik. Tidtabeller publiceras för ett år i taget skiftet görs, samtidigt med tågtrafik och annan allmän kollektivtrafik i landet, den andra söndagen i december. Kommande tidtabellperiod, trafikåret 2020 (T20), inleds den 15 december. En beskrivning av resande och utbud i den allmänna kollektivtrafiken och planerade trafikförändringar finns i PM Trafikutbud 2019 och förändringar i trafikutbud inför 2020, daterat 2019-12-04.Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
453kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde i verksamhetsplanen 2019 om uppföljning av kulturella och kreativa näringars utveckling i regionen, utifrån målet ”Att skapa förutsättningar för att antalet verksamma inom kulturella och kreativa näringar ökar”. Den regionala utvecklingsstrategin betonar kultur och kreativitet såväl för social som ekonomisk utveckling och hållbarhet. Vid uppföljning av kulturella och kreativa näringars utveckling i regionen har Tillväxtverkets statistikverktyg Kreametern använts.
I regionen omfattar kulturella och kreativa näringar (KKN) 1 264 företag (år 2016). En ökning har skett med 128 verksamheter under en sjuårsperiod. Ökningen har skett inom litterärt- och konstnärligt skapande, bild och formområdet samt inom audiovisuell verksamhet. Förädlingsvärdet har samtidigt minskat något under perioden. Antalet sysselsatta har på senare år (2016–2017) ökat med 33 personer. Andelen kvinnor respektive män är relativt jämnt fördelat inom näringarna. Andelen utrikesfödda inom KKN var 9 % (år 2017). Framåt bör fokus riktas till strategiskt lärande kring utveckling av KKN i samverkan mellan näringsliv och kultur, med kommunerna och andra regioner samt universitet. Angeläget är att synliggöra företagandet inom KKN, att erbjuda kompetensinsatser, skapa nätverk och mötesplatser samt fortsatt följa utvecklingen av kulturella och kreativa näringar i regionen.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige har i Regionplan och budget 2020–2022 beslutat om ett antal prioriteringar inom strategi för länets utveckling, strategi för god vård, strategi för våra medarbetare och strategi för ekonomi och verksamhetsresultat. De fyra strategierna visar den politiska viljeriktningen och prioriteringar för de kommande åren. Regionala utvecklingsnämnden ska fastställa en verksamhetsplan för år 2020 med resultatmål inom strategi för länets utveckling. Resultatmål inom strategi för våra medarbetare och strategi för ekonomi och verksamhetsresultat tas fram tillsammans med regionstyrelse och övriga nämnder och är gemensamma för hela organisationen.
Flera av resultatmålen handlar om att bygga struktur, systematik och uppföljning för att tydliggöra möjligheterna till politisk styrning. Regionala utvecklingsnämndens mål är utgångspunkt för mätetal och aktiviteter för verksamheten.
Regionala utvecklingsnämndens uppföljning sker genom tertialrapport per april, delårsrapport per augusti och årsbokslut. Regionala utvecklingsnämnden genomför också särskild uppföljning av sin verksamhet genom särskilda redovisningar och fördjupningar. Uppföljningarna ligger till grund för den samlade bedömningen av måluppfyllelsen för fullmäktiges strategier.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
396kb Ladda ner dokument
-
-
10
Revidering av delegationsbestämmelser för regionala utvecklingsnämnden i Region Jämtland Härjedalen 2019–2022
Regionala utvecklingsnämnden har den 15 januari 2019, § 6 (reviderade den 27 mars 2019, § 47), antagit delegationsbestämmelser för nämnden. I bestämmelserna anges att beslut i ett antal ärendetyper delegeras till regiondirektör.
Det har under hösten framkommit behov av att komplettera delegationsbestämmelserna med en ärendetyp som omfattar överklagan av andra myndigheters beslut, inklusive domar från allmän förvaltningsrätt. Detta förslås därför läggas till i regionala utvecklingsnämndens delegationsbestämmelser.
Utöver ovanstående föreslås att de bestämmelser som finns i regionala utvecklingsnämndens reglemente (RS/2343/2016) gällande underskrifter och delgivning skrivs in i delegationsbestämmelserna.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
526kb Ladda ner dokument
-
-
Jämtlands län har sedan år 2000 ingått i ett gemensamt representationskontor i Bryssel tillsammans med Västernorrland, Europakontoret Mid Sweden European Office (MSEO). North Sweden European Office (North Sweden), med huvudmännen Länsstyrelsen i Norrbotten, Region Norrbotten, Norrbottens Kommuner, Region Västerbotten, Företagarna och Handelskamrarna i Norrbotten och Västerbotten samt Luleå Tekniska Universitet och Umeå Universitet, etablerades 1997. De två Europakontoren har idag en omfattande samverkan, bl.a. inom ramen för Europaforum Norra Sverige (EFNS) och Northern Sparsely Populated Areas (NSPA). Med bakgrund i detta beslutade dåvarande landstingsstyrelsen i Västernorrland i maj 2017 att aktualisera frågan med berörda regioner om en gemensam representation i Bryssel för norra Sverige, ”med avsikten att stärka möjligheterna till påverkan på EU inom relevanta politikområden”.
Regionala utvecklingsnämnden behandlade frågan om en sammanslagning av Europakontoren vid sitt sammanträde i december 2018, § 190, och gav då förvaltningschefen i uppdrag fullfölja processen med en sammanslagning. Nämnden beslutade även att följande villkor skulle beaktas vid sammanslagningen:
- att Region Jämtland Härjedalen och övriga MSEO:s medlemsorganisationer blir medlemmar och ägare till North Sweden på samma villkor som nuvarande ägare av North Sweden,
- att sammanslagningen sker inom ramar för budget 2019 och därmed hålls kostnadsneutral, samt
- att anställda vid MSEO bereds fortsatt anställning vid North Sweden vid sammanslagning.
Sammanslagningsprocessen har pågått under hela 2019, och vid North Swedens ägarråd i juni fastställdes ett förslag till samarbetsavtal för tillkommande parter (Region Västernorrland, Region Jämtland Härjedalen, Kommunförbundet Västernorrland, Mittuniversitetet och Handelskammaren Mittsverige). De tillkommande parterna erbjuds enligt föreslaget avtal inträde i North Sweden European Office och att på lika villkor medverka i kontorets inriktning och arbete. Samarbetet regleras i ett samarbetsavtal mellan de ursprungliga parterna (Samarbetsavtal North Sweden European Office 2017) som fullt ut omfattar tillkommande parter i föreslaget samarbetsavtal.
Kostnadsfördelningen för det nya utökade kontoret är för regionerna baserat på invånarantal. Region Jämtland Härjedalens kostnad för Europakontoret North Sweden European Office uppgår enligt avtalet till 1 275 000 kronor per verksamhetsår (2020 års värde), vilket är en ökning med 275 000 kronor jämfört med kostnaden för Mid Sweden European Office under 2019. Ökningen kommer under 2020 finansieras av kvarvarande medel inom MSEO, och därefter hanteras inom ram för regional utvecklingsdirektör.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har sedan början av 1970-talet årligen fattat beslut om fastställande av ett schablonbelopp som rekommendation om ersättning för de studerande/deltagare som väljer en utbildning på folkhögskolor i andra regioner än den egna. Ersättningen går direkt från region till folkhögskolorna och benämns mobilitetsstöd.
Styrelsen för Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har vid sammanträde den 20 september beslutat att rekommendera regionerna att schablonbeloppet för mobilitetsstöd för folkhögskolor budgetåret 2020 uppgår till 400 kronor per deltagarvecka.
De två senaste åren har antalet folkhögskoleplatser ökat med totalt 8 000 platser. Det har inneburit ökning av kostnaderna för landsting och regioner. Med anledning av detta föreslås rekommendationen för 2020 ligga kvar på samma nivå som för 2019, d.v.s. 400 kronor per deltagarvecka.
Under hösten har en Slutrapport från Strategirådet - utredning av mobilitetsstöd till folkhögskolor (RUN/479/2019) samt en Skrivelse från folkhögskolornas intresseorganisationer RIO, Fhf och OFI angående mobilitetsstöd (RUN/469/2019) inkommit. Dessa tyder på att en genomgång av mobilitetsstöden kan komma att ske framgent.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt beslut i landstingsfullmäktige (JLL 332/2001) ska regionen ge stöd till länets organisationsliv. I budgeten för 2020 avsätts 8 360 000 kronor för ändamålet inom verksamhetsområde Kulturs ramanslag. Det är ett minskat anslag gentemot föregående år mot bakgrund av färre antal sökande organisationer, minskat medlemsantal samt regionens ambition att införa verksamhetsbidrag till fria grupper inom scenkonst. För det ändamålet avsätts 100 000 kronor ur budgeten för organisationsbidragen att hanteras inom Kultursamverkansmodellen. Detta är en prioritering som Region Jämtland Härjedalen har angett i sin ansökan till Statens kulturråd.
Regler och villkor för bidrag till externa organisationer (RS/2156/2017) gäller för bidragsfördelningen. 38 ansökningar om organisationsbidrag har inkommit. Anslaget till Studieförbunden fördelas genom bidrag till Folkbildning Mittnorrland samt till SISU i särskild ordning. Anslaget till Idrottsförbund fördelas genom bidrag till J/H Idrottsförbund. Övriga bidrag fördelas utifrån den bidragskonstruktion och de fördelningsnycklar som gäller för respektive organisationsgrupp.
Anslagsfördelningen medför positiva effekter på flera av den regionala utvecklingsstrategins områden. Genom att stimulera ett regionalt organisationsliv så ökar förutsättningarna för lokal verksamhet där människor kan vara aktiva, delaktiga och skapande. Organisationerna svarar dessutom mot bidragsreglernas prioriterade målområden; Demokrati och delaktighet, Folkhälsa och hållbar utveckling och Det livslånga lärandet. Organisationerna försäkrar att verka för god tillgänglighet i de lokaler som nyttjas för verksamheten. Civilsamhället är i ständig förändring. Det traditionella föreningslivet tar sig nya uttryck och former. Arbetet med uppföljning och statistik är omfattande och resurskrävande. Utifrån detta finns ett behov att se över hur regelverket fungerar utifrån regionens mål och ambitioner samt ett förändrat civilsamhälle.-
124kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
423kb Ladda ner dokument
-
-
Jämtlands läns landsting (Region Jämtland Härjedalen), Östersunds kommun, Heimbygda och Jämtlands läns konstförening är bildare av Stiftelsen Jamtli (nedan kallad Jamtli). Jamtlis huvuduppdrag beskrivs i ett uppdragsavtal (Uppdragsavtal Stiftelsen Jamtli 2019-2022, RUN/458/2017) som är fastställt av regionfullmäktige och kommunfullmäktige. Region Jämtland Härjedalen och Östersunds Kommun tecknar i samarbete årliga avtal med Jamtli. Jamtli är en av de verksamheter med statligt stöd som från 2012 ingår i kultursamverkansmodellen. I Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2019–2022 (RUN/363/2017) beskrivs regionens prioriterade områden, den regionala museiverksamheten och dess utvecklingsområden. De prioriteringar som anges utifrån kulturplanen gäller, så långt det är möjligt, även stiftelsens dotterbolag.
Årsavtalet reglerar uppföljning av de i uppdragsavtalet beslutade målen samt årlig ersättning från huvudman till stiftelsen. Återrapportering från Jamtli avseende verksamhetsberättelse, måluppföljning samt kvalitativa och kvantitativa resultatmått sker under februari (preliminär) respektive i mars för kommande återrapportering till staten.
Det samlade bidraget till Jamtli (region, kommun, stat) uppgår för år 2020 till 41 352 000 kronor. Region Jämtland Härjedalen ersätter Jamtli för uppdraget med 29 920 000 kronor (inklusive statsbidrag om 9 889 000 kronor). Kommunens ersättning till Jamtli utgår med 11 432 000 kronor. Ersättningen inkluderar kostnader för lönerörelsen 2020. Statsbidraget kan komma att justeras efter beslut och meddelas slutgiltigt under mars 2020.
Förslag till årsavtal har föregåtts av dialog mellan regionen, kommunen och Jamtli. Ärendet har beretts med hänsyn till regional utveckling, jämställdhets-, HBTQ- och jämlikhetsperspektiv samt barnrättsperspektiv.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
590kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
-
Föreningsarkivet i Jämtland län är en ideell organisation för föreningar inom länet och utgör en viktig del av vårt gemensamma kulturarv med kontaktytor mellan kultur, föreningsliv och myndigheter. Verksamheten finansieras genom bidrag inom kultursamverkansmodellen, genom medlems- och arkivavgifter samt genom projekt. De nationella kulturpolitiska målen och samt Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2019–2022 (RUN/363/2017) är styrande för verksamheten.
Region Jämtland Härjedalen tecknar avtal med Föreningsarkivet om ett kulturarvsrelaterat utbud för verksamhetsåret 2020. Avtalet reglerar uppdrag, uppföljning av aktuella mål och förväntat resultat samt ersättning för uppdraget. Verksamhetsår 2020 erhåller Föreningsarkivet i Jämtlands län ett enhetligt bidrag, om 2 013 000 kronor, som inkluderar lönerörelsen. Ersättningen innefattar en uppräkning med 2,32 % av regionbidraget och en förstärkning med 80 tkr för projektfinansiering. Beloppet kan komma att justeras utifrån beslut om statsbidrag och den slutliga nivån meddelas i mars 2020.Bilagor
-
110kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Riksteatern förmedlar och subventionerar kvalitativ scenkonst till länets barn och unga. Föreningen har till uppgift att utveckla en länstäckande arrangörsorganisation, främja barn- och ungdomsteater samt verka för att utveckla scenkonsten i länet. Verksamheten finansieras genom kultursamverkansmodellen och sökbara bidrag från nationella Riksteatern. De nationella kulturpolitiska målen samt Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2019–2022 (RUN/363/2017) är styrande för utformningen av verksamheten.
Region Jämtland Härjedalen tecknar avtal med Riksteatern Jämtland/Härjedalen om ett kvalitativt utbud av teater och dans till barn och unga i länet för verksamhetsåret 2020. Avtalet reglerar uppdrag, uppföljning av aktuella mål och förväntat resultat samt ersättning för uppdraget. Verksamhetsår 2020 erhåller föreningen Riksteatern Jämtland/Härjedalen ett enhetligt bidrag om 1 039 000 kronor, som inkluderar lönerörelsen. Ersättningen innefattar en uppräkning med 2,32 % av regionbidraget. Beloppet kan komma att justeras utifrån beslut om statsbidrag och den slutliga nivån meddelas i mars 2020.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
60kb Ladda ner dokument
-
165kb Ladda ner dokument
-
37kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Jämtland Härjedalen Turism (JHT) har inkommit med förslag till avtal mellan Region Jämtland Härjedalen och JHT avseende medel för turismutveckling 2020. Av avtalsförslaget framgår en generell beskrivning av JHT:s verksamhetsinriktning enligt § 3, finansieringsbeskrivning § 4, ersättning för avtal med Region Jämtland Härjedalen § 5 samt avtalstid § 6 och tvistlösning § 7.
Den ekonomiska ersättningen föreslås till 2 149 000 kronor exklusive moms för år 2020. Ingen automatisk uppräkning av ersättningen ingår i avtalet.
Avtalstiden är ett år, 2020-01-01 – 2020-12-31. I avtalsförslaget framgår även att avtalsdiskussionerna för nästkommande år 2021 skall vara avslutade före den 30 september 2020. Om inte så är fallet förlängs avtalet med ett år. Uppsägningstid är sex månader för vardera partenBilagor
-
98kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
18
Finansiering, ägaranvisningar och målstruktur för Almi Företagspartner Mitt AB verksamhetsåret 2020
Almi företagspartner AB har överlämnat finansieringsförslag för Almi Företagspartner Mitt AB för verksamhetsåret 2020. Bifogat till förslaget finns även gällande ägaranvisningar inklusive bilaga innehållande målstruktur för affärsområde Företagspartner som fastställdes under årsstämman våren 2019, för verksamhetsåret 2020.
I förslag till finansiering för Almi Företagspartner Mitt AB uppgår den totala finansieringen till 24 373 441 kronor år 2020, varav Region Jämtland Härjedalens andel uppgår till 5 897 771 kronor. Summan är densamma som för verksamhetsåren 2018 och 2019. Övrig finansiering kommer från Almi AB (moderbolaget) med 12 430 455 kronor och Region Västernorrland med 6 045 215 kronor.
Eventuella justeringar av bifogade ägaranvisningar och tillhörande målstruktur genomförs vid kommande årsstämma och kommer därför att behandlas i särskilt beslut inför årsstämman våren 2020.
Ägaranvisningarna har följande punkter: 1. Uppdraget, 2. Vision och affärsidé, 3. Riktlinjer för verksamheten, 4. Övriga anvisningar, 5. Verksamhetens mål, 6. Särskild rapportering samt 7. Finansiering.
I målstrukturen för verksamheten framgår att målstrukturen är uppdelad i tre målområden; 1. Uppdraget, 2. Företagskulturen samt 3. Effektiviteten. Inom dessa tre målområden finns totalt sju mål som skall mätas inom de tre målområdena.Bilagor
-
109kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
82kb Ladda ner dokument
-
65kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har inkommit med ansökan om 19 283 329 kronor i medfinansiering till projektet ”En attraktiv region”. Övrig finansiering kommer från alla länets kommuner och Länsstyrelsen i form av bidrag i annat än pengar, samt från Länsförsäkringar och Jämtkraft i form av kontanta medel. Därtill beslutades det vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde 2019-09-17 att Region Jämtland Härjedalen avsätter 2 658 128 kronor av egna medel för personal som behövs för genomförandet av projektet. Projektet sträcker sig från 1 januari 2020 till 31 december 2022.
Projektet syftar till att förbättra kompetensförsörjningsarbetet genom att stärka samarbetet mellan kommunerna och näringslivet. Projektets målsättning är att skapa en väl fungerande samverkansplattform mellan deltagande organisationer, vilket saknas inom detta område. Därtill ska projektet marknadsföra länets arbetsmarknad vilket ska resultera i att människor väljer att flytta till vår region. Ett proaktivt inflyttningsarbete kommer att utföras och genom processen/arbetssättet ”Talent Attraction Management” syftar projektet till att genom nedanstående fyra faser länka samman inflyttare, arbetsgivare och offentliga aktörer.
- Attrahera talang
- Välkomna talang
- Integrera talang
- Stärkt varumärke
Under beredning av ärendet har en reviderad aktivitetsplan arbetats fram med en tydligare effektlogik mellan uppställda mål, aktiviteter och resurseranvändning. Planerade aktiviteter kommer ske inom två huvudområden, ”Utvecklad plattform för aktörssamverkan” samt ”Marknadsföring av arbetsmarknadsregionen (inflyttnings- och kompetensförsörjningsinsatser)”.
Som framgår i regionplanen för 2018–2020 har både näringsliv och offentlig sektor rekryteringsproblem i länet. Den regionala utvecklingsstrategin lyfter ökad inflyttning som insats för att regionen skall klara kompetensförsörjningen. Aktiviteterna i projektet syftar till just detta, att genom aktörssamverkan attrahera inflyttare och bidra till kompetensförsörjningen. Åtgärderna ligger därmed helt i linje med målsättningen i den regionala utvecklingsstrategin att klara kompetensförsörjningen och att länets befolkning ökar.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet skall redovisa följande nationell indikator:
- Antal deltagande organisationer
Deltagande organisationer ska namnges och målsättningen är 20 deltagande organisationer.
Projektet ska slutrapporteras senast tre månader efter projektets slutdatum.
Utöver den nationella uppföljningen skall projektet rapportera följande regionala effektmål:
- 400 hushåll väljer Jämtland Härjedalen som boplats
- 200 företag får tillgång till arbetskraftBilagor
-
127kb Ladda ner dokument
-
389kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
-
Tännån Fastighets AB, org.nr 559204-8663, har den 14 augusti 2019 inkommit med en ansökan om företagsstöd för byggnadsinvesteringar. Planerad investering är nybyggnation av turistiskt kommersiellt boende.
Region Jämtland Härjedalen är restriktiva till att bevilja regionalt investeringsstöd till byggnation av fastigheter som är lätt omvandlingsbara till ”kalla bäddar”.Bilagor
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden har vid sitt sammanträde i juni 2019, § 101, gjort en översyn av de länsövergripande styrdokument som återfinns inom nämndens ansvarsområde. Översynen resulterade i ett antal förslag som överlämnades till regionfullmäktige för beslut i oktober 2019, § 111. Bland annat beslutade fullmäktige att ge regionala utvecklingsnämnden i uppdrag att före årsskiftet 2019/2020 ta fram ett förslag till Program för Smart Specialisering som ska ersätta nu gällande innovationsstrategi (Innovativa Jämtland/Härjedalen 2025) från år 2021.
Med anledning av fullmäktiges beslut så har en remissutgåva av Program för Smart specialisering tagits fram som bygger på en revidering av den nuvarande innovationsstrategin. Detta i enlighet med de direktiv som finns kring hur en Smart specialiseringsstrategis evolutionära process och den metod som handlar om ett lärandehjul som ska föra in erfarenheter och nya kunskaper från det som är genomfört och in i det kommande arbetet.
Remissversionen grundas i den nuvarande innovationsstrategin ”Innovativa Jämtland/Härjedalen 2025” som förstärkts genom nytt kunskaps- och analysunderlag gällande Smart specialisering som tagits fram för Jämtland Härjedalen under 2019. Detta har korsats med annan tillgänglig kunskap samt erfarenhet. Remissversionen har även bearbetats under ett antal workshops med aktörer runt om i länet.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
-
Remissworkshop Program för Smart specialisering, prel. januari 2020
Folk och kultur (kulturpolitiskt konvent), Eskilstuna 5-8 februari 2020
-
North Sweden European Office, ägarråd. Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2020-01-01 - 2022-12-31
-
Bilagor
-
179kb Ladda ner dokument
-
135kb Ladda ner dokument
-
330kb Ladda ner dokument
-
559kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
238kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
260kb Ladda ner dokument
-
264kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
946kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll regionens samverkansråd: 2019-12-02
Samtliga protokoll finns tillgängliga via https://meetingsplus.regionjh.se/overview
Bilagor
-
139kb Ladda ner dokument
-
257kb Ladda ner dokument
-
468kb Ladda ner dokument
-
735kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
553kb Ladda ner dokument
-
261kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
93kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
770kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
926kb Ladda ner dokument
-
528kb Ladda ner dokument
-
599kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
584kb Ladda ner dokument
-