Möte 2020-09-15
-
Tid för justering: Tisdag den 15 september kl. 17.00 (efter avslutat sammanträde)
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Aktuella kollektivtrafikfrågor
-
Länsplan för regional transportinfrastruktur
-
Information från regionens samverkansråd
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
Månadsrapport juni
-
Läget i länet
-
Lägesrapport: Norgesamarbetet
-
Lägesrapport: 1:1-anslaget
-
Lägesrapport: Corona och pågående insatser
-
Verksamhetsdirektiv 2020/2021 North Sweden European Office (NSEO), se information nedan
-
Uppföljning: Jämtlands läns ungdomsstrategi 2014–2020 samt Uppföljning: Regional strategi för ökad inflyttning och förbättrad integration (Integrationsstrategi) 2015–2020 flyttas till oktobersammanträdet
Det är ägarrådsmöte för North Sweden European Office (NSEO) den 5 oktober där verksamhetsdirektiv för 2020/2021 ska fastställas. Region Jämtland Härjedalens representant vid ägarrådet är Bosse Svensson. Eventuella inspel gällande förslag till verksamhetsdirektiv skickas till Anders Byström senast den 25 september. Det är ett omfattande dokument, har ni frågor gällande innehållet kontaktar ni Anders Byström.
Bilagor
-
416kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt punkt 4.4 i regionala utvecklingsnämndens reglemente ska nämnden för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden. Nämndens sammanträdestider för 2020 fastställdes den 11 juni 2019, § 103.
Vid regionala utvecklingsnämndens sammanträde den 9 juni 2020, i samband med att nämnden beslutade om sina sammanträdestider för 2021, beslutade nämnden att uppdra till regiondirektören att återkomma med förslag på lämpligt datum under hösten 2020 då nämndens sammanträde kan utökas till ett tvådagarssammanträde med fokus på kollektivtrafikfrågor (RUN/17/2020, § 72).
Med hänsyn till beslutad sammanträdeskalender för nämnden, dess utskott och regionens övriga politiska organ föreslås att nämndens sammanträde i oktober utökas med en fördjupningsdag. Nämndens sammanträde och beslutsdel förläggs som planerat den 13 oktober, och en fördjupningsdag kring kollektivtrafikfrågor planeras till den 14 oktober. Fördjupningsdagen genomförs delvis på distans, där nämndens ordinarie ledamöter har möjlighet att delta på plats eller på distans. Ersättare deltar på distans.
Den ökade kostnaden som en extra sammanträdesdag innebär bedöms kunna hanteras inom ram. Detta då nämndens reserelaterade kostnader minskat avsevärt under året med anledning av rådande Coronapandemi.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt punkt 4.4 i regionala utvecklingsnämndens reglemente ska nämnden för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden. Ett förslag till sammanträdestider 2021 för regionala utvecklingsnämnden presenterades vid nämndens sammanträde den 9 juni 2020, § 72. Förslaget är samordnat med regionfullmäktige, regionstyrelse och övriga nämnder syfte att skapa en väl fungerande ärendehanteringsprocess. Regionstyrelsen har även planerat in en gemensam budgetdag för regionstyrelsen och nämnderna den 9 juni.
Nämnden fastställde följande sammanträdesdagar för 2021:
23 februari
30 mars
18 maj
15 juni
21 september
19 oktober
23 november
14 december
Utöver att fastställa ovanstående datum beslutade nämnden att ge regiondirektören i uppdrag att återkomma med förslag på lämpligt datum under 2021 då nämndens sammanträde kan utökas till ett tvådagarssammanträde.
Syftet med ett tvådagarssammanträde har från presidiets sida delvis varit att sammanträdet ska kunna kombineras med exempelvis studiebesök runt om i länet och inom regionens egna verksamheter. Utifrån rådande pandemi och den osäkerhet som finns kring hur möjligheterna att resa och genomföra fysiska möten och studiebesök kommer att se ut under kommande år föreslås att utökningen av sammanträdeskalendern förläggs under hösten. Upplägg och innehåll för den extra dagen kommer att anpassas utifrån då gällande omständigheter och eventuella restriktioner.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
147kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade att godkänna verksamhetsplan för 2020 i december 2019, § 193. Enligt tidplan för uppföljning inom Region Jämtland Härjedalen har regionala utvecklingsnämndens verksamhetsområden inlämnat en delårsrapport per augusti 2020. I den följs nämndens strategiska mål och prioriteringar upp, liksom ekonomi och medarbetarmål.
Delårsrapporten visar bland annat följande:
Nämndens ekonomi visar ett överskott om 11 091 000 kronor, vilket är något sämre än vid samma tid föregående år. Samtliga verksamhetsområden visar överskott, med undantag för område Infrastruktur och kommunikationer vars resultat belastas av ett extra anslag till Länstrafiken i Jämtlands län AB.
Nämndens prognos har kunnat förbättras jämfört med senaste prognostillfället, och visar nu på ett underskott om 19 600 000 kronor. Prognosen är osäker med avseende på kollektivtrafiken där förhandlingar ska ske med utförare. Prognosen innehåller inte några ännu ej beslutade insatser från staten. Osäkerhet råder också kring Jamtli, som tappat en betydande del av sina intäkter från besökare.
Sjukfrånvaron har minskat något sedan april till 3,8 %. Korttidssjukskrivningar ökar främst med anledning av Covid-19, med restriktioner att inte komma till arbetet vid minsta sjukdomssymtom. Det högt ställda målet på 3% nås därmed inte. Den utförda tiden januari - augusti har ökat med 8,1 årsarbetare jämfört med samma period föregående år. Ökningen är främst inom befattningsgruppen handläggare med anledning av överföring av Länstrafiken i Jämtlands län AB, pågående projekt samt överföring av ekonomer från verksamhetsstöd till regional utveckling.
De mål som kan redovisas efter augusti visar till stor del god måluppfyllnad. Bland undantagen kan nämnas utbyggnaden av snabbt bredband, samverkan med Tröndelag, samt avtalstrohet.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
482kb Ladda ner dokument
-
-
Den 24 april 2017, § 73, antog folkhögskolestyrelsen (regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott) en Folkhögskoleplan för Birka och Bäckedals folkhögskolor (RUN/257/2017). I denna framgår att folkhögskolestyrelsen ska ta beslut om längre utbildningar på skolorna ska avslutas eller om nya ska startas.
Av regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan för 2020 framgår att nämnden, tillika folkhögskolestyrelse för Birka och Bäckedal, ska fastställa kursutbudet inför vårterminen 2021 vid sitt sammanträde i september.
Birkas folkhögskola genomför folkbildningsverksamhet i följande former:-
långa och korta folkhögskolekurser,
-
deltids- och distanskurser,
-
studiecirklar, kulturprogram och öppen folkbildning,
-
uppdragsutbildningar och utvecklingsarbete, samt
-
externt finansierad verksamhet som ligger i linje med huvuduppdraget.
Kursutbudet för innevarande hösttermin fastställdes i februari 2020, § 7.
Under våren, med kort varsel på grund av covid-19, möjliggjordes genom extra deltagarveckor för folkhögskolor att utöka sitt utbildningsutbud. Utifrån dessa startades hösten 2020 en lokalvårdarutbildning samt en resurspedagogutbildning som också planeras att genomföras under våren 2021. Utöver dessa arbetar båda folkhögskolorna på uppdrag av Region Jämtland Härjedalen med uppdragsutbildningen Ambulanssjukvårdare med planerad kursstart våren 2021.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
98kb Ladda ner dokument
-
-
Den 24 april 2017, § 73, antog folkhögskolestyrelsen (regionala utvecklingsnämndens arbetsutskott) en Folkhögskoleplan för Birka och Bäckedals folkhögskolor (RUN/257/2017). I denna framgår att folkhögskolestyrelsen ska ta beslut om längre utbildningar på skolorna ska avslutas eller om nya ska startas.
Av regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan för 2020 framgår att nämnden, tillika folkhögskolestyrelse för Birka och Bäckedal, ska fastställa kursutbudet inför vårterminen 2021 vid sitt sammanträde i september.
Bäckedals folkhögskola genomför folkbildningsverksamhet i följande former:-
långa och korta folkhögskolekurser,
-
deltids- och distanskurser,
-
studiecirklar, kulturprogram och öppen folkbildning,
-
uppdragsutbildningar och utvecklingsarbete, samt
-
externt finansierad verksamhet som ligger i linje med huvuduppdraget.
Kursutbudet för innevarande hösttermin fastställdes i februari 2020, § 8.
Inför vårterminen 2021 sker följande förändringar i kursutbudet: Skinngarvningskurserna har förlängts och anpassas så att elever kan läsa upp 2,5 år i följd vilket är det som krävs för att få avlägga gesällprov och få gesällbrev. Textilkursen har förlängts från en termin till två terminer. Kursen Regenerativt lantbruk och Holistic management är en ny distanskurs på deltid som snabbt startades upp under sommaren för att kompensera tappet av deltagarveckor från de inställda kortkurserna. Kursen Social hållbarhet/Urban norm är en ny distanskurs på deltid som planeras till våren 2021.
Kursen Levande trä pausas under våren. Detta på grund av att skolan vill minska trängseln i hantverkslokalerna. Under pandemin försöker skolan öka antalet deltagare som läser distanskurser och samtidigt minska på antalet deltagare i de lokaler som det varit högt tryck på redan innan pandemin.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
114kb Ladda ner dokument
-
-
Beslutsunderlag och förslag till stipendiat görs endast tillgängligt för nämndens ledamöter och ersättare.
-
Beslutsunderlag och förslag till stipendiat görs endast tillgängligt för nämndens ledamöter och ersättare.
-
Beslutsunderlag och förslag till stipendiat görs endast tillgängligt för nämndens ledamöter och ersättare.
-
Norrlands nätverk för musikteater och dans (NMD) är ett kommunalförbund med regionerna Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen som medlemmar. I NMD ingår Norrlands Operan i Umeå, Norrdans i Härnösand, Barn- och ungdomsoperan inom Estrad Norr i Östersund samt Piteå Kammaropera. Förbundets huvuduppgift är att fördela ett statligt verksamhetsbidrag för att skapa förutsättningar för ensemblernas turnéer och bidra till att utveckla kultursamarbetet i norra Sverige.
NMD:s förbundsfullmäktige beslutade i maj 2020 att anta föreslagen budgetframställan för 2021. Budgetframställan ligger till grund för aktuell ansökan till respektive region om verksamhetsbidrag för administration av verksamheten. I budget för 2021 föreslås att nuvarande koordinators anställning fortsatt är 60% av heltid och inga förändringar sker i övrigt gällande NMD:s uppdrag enligt förbundsordningen. NMD avser inte heller göra någon förändring av fördelningsmodellen gällande statsbidrag till ensemblerna för år 2021. Den administrativa budgeten för 2021 föreslås få en total omslutning på 800 000 kronor. För detta ansöker Norrlands nätverk för musikteater och dans (NMD) om ett administrativt bidrag omfattande 200 000 kronor från Region Jämtland Härjedalen för verksamhetsåret 2021. Motsvarande summa söks även från övriga tre medlemsregioner. I budgeten föreslås också att NMD ansöker om statligt verksamhetsbidrag genom Region Västerbotten omfattande 12 000 000 kronor för verksamhetsåret 2021.
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
27kb Ladda ner dokument
-
100kb Ladda ner dokument
-
-
15
Fördelning av tillfälligt statsbidrag till regional kulturverksamhet inom ramen för Kultursamverkansmodellen med anledning av Covid-19
Region Jämtland Härjedalen har ansvaret att fördela vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt förordning 2010:2012. Fördelningen för verksamhetsåret 2020 fastställdes av regionala utvecklingsnämnden i mars 2020, § 36.
Regeringen beslutade 25 juni om en ny anslagspost i Kulturrådets regleringsbrev för att hantera konsekvenserna av Coronapandemin, gällande bidrag till regional kulturverksamhet inom Kultursamverkansmodellen. Syftet är att mildra de ekonomiska konsekvenserna för regionala kulturverksamheter med anledning av pandemin. Tilläggsbeslutet innebär en höjning med 11 % av tidigare beslutade regionala verksamhetsbidrag 2020. För Region Jämtland Härjedalen innebär detta en tillfällig medelsförstärkning för 2020 om 3 458 000 kronor, att fördela till verksamheter som ingår i kultursamverkansmodellen och har del av de statliga medlen.
Samtliga regionala kulturverksamheter som ingår i kultursamverkansmodellen i Jämtlands län har besvarat frågan om hur man bedömer årets nettointäktsförlust och resultat på helår 2020 med anledning av Coronapandemin. Endast den regionala museiverksamheten Stiftelsen Jamtli redovisar ett prognostiserat underskott på helåret 2020. Övriga verksamheter prognosticerar ett nollresultat eller bedöms ha ett visst överskott vid årets slut. Genom att Jamtli har en ansträngd ekonomisk situation med anledning av Coronapandemin, föreslås att tilldelade regionala medel i sin helhet tillfaller Jamtli.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
101kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
-
Tillväxtverket har utlyst projektstöd (utlysning 200830 inom nationella programmet för Europeiska regionala utvecklingsfonden ERUF) på temat ”Branschsatsning – rädda företag inom besöksnäringen” med syfte att stötta företag som har drabbats negativt av den rådande Covid-19-krisen.
Utlysningen riktar sig i första hand till offentliga aktörer, turism- och främjandeorganisationer med fokus att hjälpa företagen att ställa om och tänka nytt för att nå nya marknader och målgrupper till följd av ett minskat resande, uteblivna möten och evenemang som gjort att man tappat en stor del av sin omsättning. Ställer företagen om öppnas möjligheter för en hållbar turism och hållbara besöksnäringsföretag. En omställning med hållbarhetsfokus bidrar till att både stärka företagens konkurrenskraft och att nå de 17 globala målen i Agenda 2030.
Region Jämtland Härjedalen avser inom ett ramprogram att utforma erbjudanden om företagsstöd till besöksnäringen, utifrån utlysningens inriktning och mål, i syfte att mildra de negativa effekterna av coronakrisen. Stödet avser att gå till systemkritiska företag och organisationer, med potential att nå och påverka många företag, som hade sund ekonomi och tillväxtpotential innan krisen och som bedöms kunna ställa om och stärka verksamheten med god affärspotential Post Corona. Givet att pandemin är den värsta kris som Jämtländskt näringsliv har upplevt i modern tid, framförallt kopplat till besöksnäringen, är det långsiktiga målet att vi med ramprogrammet tillsätter stöd för investeringar och ökad konkurrenskraft för systemviktiga SME under en längre tid och med förhöjda belopp (500 000-750 000kr). Stödnivån för de sökande företagen/organisationerna är maximalt 50% av det totala stödet. Det får inte handla om köp av tjänst för normala driftskostnader och ska ha ett tydligt fokus på hållbar tjänste- och produktutveckling, hållbar affärsutveckling, marknadsföring mot nya målgrupper, investeringar för att digitalisera eller företagsutvecklande kompetensinsatser för att bredda verksamheten.
Utifrån ramprogrammets totala omslutning på 10 000 000 kronor, kommer 8 527 327 kronor att kunna gå ut som företagsstöd, och 1 472 673 kronor kommer budgeteras som ett projektstöd (behandlas i eget ärende RUN/424/2020). Projektstödet innefattar ramprogrammets administrativa genomförandekostnader, så som personal, resor, logi, utvärdering och indirekta kostnader. Totalt omslutning för företagsstödjande investeringar, inklusive företagens investeringar (50%), blir således totalt 17 054 654 kronor.
Ramprojektet omsluter således totalt 10 000 000 kronor varav 50 % finansieras via Tillväxtverkets utlysning (ERUF/nationella programmet) och resterande 50 % föreslås finansieras genom anslag 1:1, Regionala tillväxtåtgärder med följande fördelning:
- 736 335 kronor i form av projektstöd som avser kostnader för den administrativa driften av projektet. Ansökan för dessa medel upprättades den 9 juli och behandlas i ett eget ärende (RUN/424/2020).
- 4 263 664 kronor avsätts som företagsstöd och denna del av medfinansieringen beslutas och verkställs löpande under projektperioden i takt med att företagsstödsärenden inom ramprojektet hanteras.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
153kb Ladda ner dokument
-
32kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
255kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
163kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
17
Medfinansiering till projektet ”Särskilt investeringsstöd till besöksnäringen utifrån Corona-pandemin/CV19”
Region Jämtland Härjedalen har inkommit med en ansökan om 736 339 kronor i medfinansiering till projektet ”Särskilt investeringsstöd till besöksnäringen utifrån Corona-pandemin/CV19”. Projektet söker även medfinansiering från Tillväxtverkets särskilda nationella utlysning Branschsatsning – rädda företag inom besöksnäringen. Projektet sträcker sig från 1 oktober 2020 till 30 april 2023.
Projektet avser att inom ett ramprogram utforma erbjudanden om företagsstöd i syfte att mildra de negativa effekter som restriktioner med anledning av Covid-19 har på små och medelstora företag (SME) inom besöksnäringen i Jämtlands län. Stödet avser att främst gå till, för besöksnäringen, systemkritiska företag, turismorganisationer och främjandeaktörer som hade sund ekonomi och tillväxtpotential innan krisen och som bedöms kunna ställa om verksamhet med god affärspotential efter Corona. Region Jämtland Härjedalen avser avsätta 8,5 miljoner kronor av de regionalpolitiska 1:1-medlen till företagsstöd med motsvarande del från Tillväxtverket (RUN/424/2020). Projektet förväntas ge stöd till 10-20 företag beroende på ärendenas ekonomiska storlek.
Denna projektansökan avser projektets administrativa delar gällande projektledning, handläggning och rapportering till medfinansiärer. Därtill nödvändiga resor och logi, kommunikation samt utvärdering. Denna del söks lika delar från Region Jämtland Härjedalen respektive Tillväxtverket.
I den regionala utvecklingsstrategin beskrivs besöksnäringen som en basnäring och tillväxtmotor. Besöksnäringen har även stor betydelse för andra näringar såsom bygg, transport, livsmedel/lokalt mathantverk samt service och andra typer av tjänster. De restriktioner som råder för att begränsa smittspridningen av Covid-19 har drabbat och drabbar länets näringsliv hårt. Beräkningar visar att just besöksnäringen i länet tappar närmare en miljard kronor i omsättning sett till perioden 15 mars – 20 juni 2020. Projektet bidrar till att uppfylla målen i länets regionala utvecklingsstrategi gällande besöksnäringen som en tillväxtmotor och att fler personer besöker länet.
Projektet ligger även väl i linje med den nationella strategin för hållbar regional tillväxt och attraktionskraft 2015-2020, där det bland annat framgår att Sverige behöver ett näringsklimat där det finns tillgång till de resurser och stöd som behövs i kritiska utvecklingsskeden.
Uppföljning, utvärdering och rapportering
Projektet ska redovisa följande indikator:
Antal deltagande företag (mål: 15)
Projektet skall slutrapporteras senast två månader efter projektavslut.Bilagor
-
128kb Ladda ner dokument
-
406kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade i april 2017, § 63, att medfinansiera Jämtland Härjedalen Turism ek. för. (JHT) projekt Ökad attraktionskraft och tillgänglighet på en internationell marknad, med projekttid 1 juni 2017 – 30 maj 2018. Under 2018 ansökte JHT om en utökning och förlängning av projektet till och med den 31 maj 2020, vilket beviljades av regionala utvecklingsnämnden i juni 2018, § 107.
Projektet har hittills inneburit en bearbetning av internationell besöksmarknad med inriktning mot den engelska marknaden samt även den danska. Målet med verksamheten har varit att locka flera gäster till länets skiddestinationer under vintersäsongen.
Jämtland Härjedalen Turism ek. för. (JHT) har vid en muntlig framställning den 23 juni 2020 redovisat pågående arbete och resultat i nämnda projekt. I sin redovisning har man muntligen framställt en förfrågan om förlängning av projekttiden. På grund av Covid-19 har det inte varit möjligt att marknadsföra Jämtland Härjedalen som besöksmål under perioden mars-juni 2020, och under rådande läge är det osäkert när marknadsföringen kan återupptas. JHT har därför begärt om en förlängning av projektet till och med 30 juni 2021.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
-
19
Erbjudande om företagsstöd 2020 – Tilläggserbjudanden om stöd till bredbandsinfrastruktur samt investeringsbidrag till kommersiell service
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 31 mars 2020, § 41, de erbjudanden om företagsstöd som ska gälla för verksamhetsåret 2020. Den bakomliggande tanken var att regionala utvecklingsnämnden inför varje verksamhetsår beslutar om vilka erbjudanden om företagsstöd som Region Jämtland Härjedalen ska ha öppna under året utifrån vad som är tillväxtpolitiskt prioriterat, och att erbjudanden därför kan variera från år till år. Erbjudanden om företagsstöd kan dock behöva ändras under året om nya behov eller prioriteringar uppstår.
Region Jämtland Härjedalen har nu behov av två tilläggserbjudanden:
- Stöd till bredbandsinfrastruktur
- Investeringsbidrag till kommersiell service
I den nationella samt regionala bredbandsstrategin är målet att 95 % av alla hushåll och företag ska ha tillgång till bredband om minst 100 Mbit/sekund år 2020. I årets uppföljning av bredbandsstrategin (RUN/12/2020) framgår att bredbandsmålet för 2020 inte kommer nås eftersom marknadsaktörer inte anlägger bredband i den takt som behövs på grund av bristande lönsamhet och höga investeringskostnader. Bedömningen är att nödvändig bredbandsinfrastruktur inte kommer utvecklas på kommersiella villkor. Uppföljningsrapporten framhåller vidare att regionalt utvecklingskapital, vid sidan av det stöd som erbjuds inom EU-programmet Mellersta Norrland, behöver avsättas för stöd till bredbandsinfrastruktur i syfte att komplettera övriga finansieringsmöjligheter. Stöd får enligt förordningen bara ges till utbyggnad av förbindelser som är den förmedlande länken mellan stomnät och accessnät. Förbindelsen ska kunna stödja nästa generations accessnät (NGA-nät). Vid samfinansiering mellan regioner och Europeiska regionala utvecklingsfonden får stödmottagande företag kombinera stöd så att stödnivån vid behov överstiger 50%. Av 2020 års beställningsbemyndigande för anslag 1:1 föreslås att maximalt 10 000 000 kronor får beslutas som stöd till bredbandsinfrastruktur. Hänsyn ska tas till näringslivets behov av finansiering till andra erbjudanden om företagsstöd, samt till behov av stöd till projekt.
Då ovan beskrivet stöd till bredbandsinfrastruktur syftar till att Region Jämtland Härjedalen ska kunna medfinansiera bredbandsprojekt i utlysningsomgång 2020:2 för det regionala strukturfondsprogrammet Mellersta Norrland beslutade regionala utvecklingsnämndens ordförande den 29 juni att öppna upp för ansökningar inom ovan beskrivna erbjudande, men att beslut om stöd och utbetalning av stöd får ske först efter att erbjudandet fastställts av regionala utvecklingsnämnden.
Landsbygdsprogrammet, som har till uppgift att stödja dagligvaruhandel och drivmedelsstationer genom att ge stöd till investeringar, har slut på pengar. Detta gör att ett glapp kommer uppstå till dess att nästa programperiod är igång. För att mildra konsekvenserna föreslås att Region Jämtland Härjedalen under 2020 avsätter max 2 000 000 kronor till investeringsbidrag för kommersiell service. Samråd ska ske med Länsstyrelsen Jämtlands län för att stödet ska stämma överens med den Regionala handlingsplanen för Jämtlands län. Om nya resurser i Landsbygdsprogrammet kommer till, ska dessa nyttjas i första hand.Bilagor
-
130kb Ladda ner dokument
-
807kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
-
Transportstyrelsen har tillsynsmandat av artikel 7.1 i EU:s kollektivtrafikförordning. Enligt förordningen ska varje behörig myndighet årligen publicera en samlad rapport om den allmänna kollektivtrafiken.
Denna rapport avser den allmänna kollektivtrafiken år 2019 för Region Jämtland Härjedalen. I rapporten redovisas beslut om allmän trafikplikt, aktuella trafikavtal, finansiering, resor, trafikutbud, effektivitet och kvalitet.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
296kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har erbjudits möjlighet att lämna synpunkter på Trafikverkets förslag till nya föreskrifter om hastighetsbegränsningar på väg E45 i Jämtlands län. Utifrån ”nollvisionen” planeras att alla vägar med en årsdygnstrafik över 2 000 fordon ska sänkas till 80 km/h om inte mötesseparering finns. År 2021 planerar Trafikverket för en sänkning av hastigheterna på E45 och begär därför nu in synpunkter på detta. Eventuella synpunkter ska lämnas senast den 18 september 2020.
De aktuella delsträckor på E45 som berörs av förslaget till hastighetssänkning är
- Delsträcka mellan väg 504 Sveg och väg 84
- Delsträcka mellan 260 meter söder om väg 316 Älden och väg E14 Brunflo
- Delsträcka 8 mellan väg E14 Östersund och väg 753 Häggenås
Region Jämtland Härjedalen ser att om det övergripande transportpolitiska målet om att hela Sverige ska leva ska kunna uppfyllas så måste en satsning på förhöjd säkerhetsstandard ske på viktiga vägstråk i Jämtlands län. Detta så att målhastigheten 100 km/h kan råda på de större vägarna även i vårt län. Fram till dess att investeringar i höjd säkerhetsstandard har genomförts bör viktiga vägstråk i och till/från Jämtlands län undantas från sänkta hastighetsgränser.Bilagor
-
112kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
655kb Ladda ner dokument
-
73kb Ladda ner dokument
-
59kb Ladda ner dokument
-
83kb Ladda ner dokument
-
Förslag till nya föreskrifter för väg E45, Jämtlands län (TRV 2020/35505) - Konsekvensutredning .pdf138kb Ladda ner dokument
-
647kb Ladda ner dokument
-
734kb Ladda ner dokument
-
-
Trafikverket har upprättat ”Bristanalys för Nedre Norrland, förslag till utbyggnadsstrategi”. Rapporten fokuserar på den bristande kapaciteten och långa restider längs Ostkustbanan och Ådalsbanan Gävle – Västeraspby. I rapporten beskrivs också att det finns ett stort behov av utvecklad infrastruktur på angränsade stråk som har betydelse för Ostkustbanan och Ådalsbanan. Åtgärder i olika omfattning krävs på flera sträckor för att säkra framtida kapacitetsanspråk mot södra Sverige. Banor som lyfts i denna redovisning är Bergslagsbanan, Godsstråket genom Bergslagen och Norra Stambanan. För Norra Stambanan redovisas de betydande brister som finns framförallt inom punktlighet på de flesta delsträckorna på Stambanan genom övre Norrland norr om Bräcke, samt på Norra stambanan söder om Ljusdal. Betydande brister finns framförallt för kapacitet, men även för användbarhet och robusthet, Ockelbo– Gävle, Holmsveden–Kilafors, Bollnäs–Ljusdal. För Holmsveden–Kilafors minskar bristerna genom planerade åtgärder gällande nationell plan. Norra stambanan Ockelbo- Kilafors har högst kapacitetsutnyttjande och i ett stråktänk för godstrafiken måste den här sträckan åtgärdas för att trafik från Norrlandskusten ska kunna ledas över till stambanan via Söderhamn - Kilafors. I rapporten föreslås även åtgärder inom Ockelbo bangård.
Trafikverket har skickat ut ovan nämnda rapport på remiss till berörda kommuner, regioner och andra aktörer för att förankra prioritetsordningen. Eventuella synpunkter ska lämnas till Trafikverket senast den 18 september.
Region Jämtland Härjedalen ser positivt på utbyggnaden av kuststråket och har inget att invända mot prioriteringsordningen avseende utbyggnaden. Region Jämtland Härjedalen anser dock att det är av stor vikt att framtida åtgärder längs kuststråket kombineras med samtida åtgärder längs Norra Stambanan för att skapa en god kapacitet även mot inlandet och Jämtland (och vidare mot Trondheim/Norge).Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
99kb Ladda ner dokument
-
751kb Ladda ner dokument
-
-
23
Remiss: Promemoria om behovsanalys i den strategiska planen av den gemensamma jordbrukspolitiken i Sverige
Region Jämtland Härjedalen har fått möjlighet att ge synpunkter på promemorian som redovisar Sveriges behovsanalys med de behov som helt eller delvis föreslås mötas inom CAP. Eventuella synpunkter ska lämnas till Näringsdepartementet senast den 28 september 2020.
EU-kommissionen lämnade den 1 juni 2018 ett förslag till reform av den gemensamma jordbrukspolitiken (CAP) för perioden efter 2020. Varje medlemsstat ska redovisa det nationella genomförandet i en strategisk plan som ska godkännas av EU-kommissionen. Enligt nu gällande tidsplan ska ett förslag till strategisk plan överlämnas för godkännande senast december 2020. En viktig och obligatorisk del av den strategiska planen är de behov som respektive medlemsstat ska identifiera i en behovsanalys.
Behovsanalysen har genomförts med beaktande av följande kriterier:
- Behovet ska sammanfalla tydligt med målen med CAP.
- Regelverket måste medge att behovet kan hanteras inom CAP.
- För att kunna minimera den administrativa bördan för företag, andra stödmottagare och administrativa myndigheter ska behovet medge flexibilitet vad gäller utformningen av interventioner.
Ytterligare prioritering mellan och inom de behov som uppfyller de tre punkterna ovan kommer således att ske när de finansiella förutsättningarna för den strategiska planen är kända.
Region Jämtland Härjedalen har varit med i processen kring CAP genom SKR som haft en samordnande funktion kring regionernas intressen i CAP. Tjänsteperson har även närvarat på Sakråden i januari 2019 samt i oktober 2019 tillsammans med ca 100 olika organisationer som har intresse i CAP.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
109kb Ladda ner dokument
-
714kb Ladda ner dokument
-
355kb Ladda ner dokument
-
158kb Ladda ner dokument
-
132kb Ladda ner dokument
-
-
24
Skrivelse till Näringsdepartementet om vikten av fortsatt finansiering för det regionala kompetensförsörjningsarbetet
Förmågan att möta framtiden med rätt kompetens är den största och viktigaste utmaningen i arbetslivet samt en strategisk fråga för alla organisationer oavsett bransch, storlek eller verksamhet. Frågorna är tvärsektoriella och det krävs en uthållig strategisk regional koordinering för att på ett bra sätt kunna hantera utmaningarna vad gäller kompetensförsörjning.
Regionerna har under det senaste decenniet haft olika uppdrag inom kompetensförsörjningsområdet. Finansieringen av de tillfälliga uppdragen har under åren finansierats via tillfälliga projektmedel från Tillväxtverket. För att regionerna ska ges förutsättningar att långsiktigt driva utvecklingen framåt är det av yttersta vikt att tydliga mandat och hållbara finansieringsmöjligheter för regionerna blir en realitet.
För närvarande är dock förutsättningarna vad gäller fortsatta uppdrag och finansiering av det regionala kompetensförsörjningsarbetet otydligare än någonsin. Det är oklart om Tillväxtverket kommer få fortsatta uppdrag att utbetala tillfälliga projektmedel till regionerna. Ovisshet skapar otydlighet och ryckighet samtidigt som det leder till ökad fragmentering och minskad handlingskraft.
Ett förslag till skrivelse har upprättats för att påverka Näringsdepartementet i frågan, där Region Jämtland Härjedalen efterfrågar en fortsatt finansiering av det regionala kompetensförsörjningsarbetet.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
95kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har det regionala utvecklingsansvaret i länet. Ansvaret och inflytandet över den regionala tillväxtpolitiken ställer krav på ett tydligt regionalt ledarskap. Det regionala ledarskapet innebär bland annat långsiktighet och strategisk planering för att uppnå långsiktiga mål och visioner samt koordinering av utvecklingsprocesser. För att samla länets aktörer bakom en gemensam bild av hur Jämtland Härjedalen ser ut 2050 har den nya regionala utvecklingsstrategin (RUS) formen av en vision. Ambitionen med RUS är att den greppar brett över fler politikområden än den regionala tillväxtpolitiken. Därför innehåller RUS inga mål eller prioriteringar för det regionala tillväxtarbetet.
Den regionala tillväxtpolitiken handlar om att främja en hållbar strukturomvandling och utveckling av näringslivet. Med fokus på social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet. Det regionala tillväxtarbetet och den europeiska sammanhållningspolitiken adresseras i Program för smart specialisering. Programmet föreslås kompletteras med mål och långsiktiga prioriteringar för genomförandet av regeringens regionala tillväxtpolitik och användandet av det regionala tillväxtanslaget 1:1 i statsbudgetens utgiftsområde 19. När den visionära RUS ersätter Regional utvecklingsstrategi Jämtland/Härjedalen 2030 innovativt och attraktivt finns därmed mål och långsiktiga prioriteringar för det regionala tillväxtarbetet i Program för smart specialisering.Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Det har under våren 2020 framkommit behov av att justera nu gällande aktieägaravtal och ägardirektiv för Torsta AB. Detta delvis utifrån den ägarförändring som skett där Region Jämtland Härjedalen övertagit aktier från Träutveckling i Jämtland AB (beslutat av regionfullmäktige maj 2020, § 29), men även innehållsmässigt då nuvarande och direktiv inte justerats sedan tecknandet 2013.
I avtalet har en mening lagts till som handlar om vem som tar initiativ till parternas medverkan i marknadsföring. När det gäller resultatgrad stod det tidigare att ”målsättningen att årligen uppnå en resultatgrad på 3-5 % av omsättning”. I den nu formulerade meningen står det ”målsättningen att årligen uppnå en resultatgrad på minst 3 % av omsättning”. Vidare har text rörande omställningskostnader plockats bort med anledning av att texten och dess innehåll inte är gällande längre.
Direktivets justeringar är bland annat att texten rörande resultatgrad och soliditet har justerats. Tidigare var texten enligt följande -
”drivas affärsmässigt med målsättningen att årligen uppnå en resultatgrad på minst 3 - 5 % och ha en soliditet på minst 5 - 15 % beräknat på justerat eget kapital (EK + 78 % av obeskattade reserver).”
I den nya är skrivningen enligt följande –
”drivas affärsmässigt med målsättningen att årligen uppnå en resultatgrad på minst 3 % och ha en soliditet på minst 15 % beräknat på justerat eget kapital (EK + 78 % av obeskattade reserver).”Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
127kb Ladda ner dokument
-
123kb Ladda ner dokument
-
-
Peak Region AB ägs av Stiftelsen Teknikutbildning i Jämtlands län Zenit (55 % av bolagets aktier), Region Jämtland Härjedalen (7,5 %), Samling Näringsliv Ekonomisk förening (30 %) samt Östersund, Krokom och Åre kommuner (2,5 % vardera). Peak Region AB:s affärsidé är att driva innovationskraften i Jämtland Härjedalen för utveckling av ett attraktivt och hållbart näringsliv. Bolaget ska som neutral aktör bygga en framgångsskapande kultur samt främja värdeskapande samarbeten och möten för de regionala aktörerna i innovationsekosystemet.
För att tydliggöra hur verksamheten ska bedrivas har ägarna under 2020 genomfört en översyn av nuvarande ägardirektiv, vilket resulterat i en revidering av direktivet.Bilagor
-
172kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
-
Nationellt biogasnätverk. Val av en representant och en ersättare för perioden 2020-09-15 - 2022-12-31.
Europaforum Norra Sverige. Fyllnadsval av 1 ledamot (rapportör) för perioden 2020-09-15 – 2022-12-31 istället för Thomas Andersson (C) som avsagt sig uppdraget.
Bilagor
-
245kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
720kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
511kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
314kb Ladda ner dokument
-
734kb Ladda ner dokument
-
506kb Ladda ner dokument
-
509kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
497kb Ladda ner dokument
-
570kb Ladda ner dokument
-
571kb Ladda ner dokument
-
573kb Ladda ner dokument
-
583kb Ladda ner dokument
-
368kb Ladda ner dokument
-
807kb Ladda ner dokument
-
740kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
Delegationsbeslut Skrivelse till Näringsdepartementet gällande Fonden för en rättvis omställning.pdf322kb Ladda ner dokument
-
568kb Ladda ner dokument
-
583kb Ladda ner dokument
-
547kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
576kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
267kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
233kb Ladda ner dokument
-
555kb Ladda ner dokument
-
364kb Ladda ner dokument
-
414kb Ladda ner dokument
-
367kb Ladda ner dokument
-
266kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
580kb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
560kb Ladda ner dokument
-
265kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
287kb Ladda ner dokument
-
291kb Ladda ner dokument
-
583kb Ladda ner dokument
-
581kb Ladda ner dokument
-
582kb Ladda ner dokument
-
588kb Ladda ner dokument
-
580kb Ladda ner dokument
-
279kb Ladda ner dokument
-
545kb Ladda ner dokument
-
577kb Ladda ner dokument
-
817kb Ladda ner dokument
-
569kb Ladda ner dokument
-
564kb Ladda ner dokument
-
561kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
360kb Ladda ner dokument
-
565kb Ladda ner dokument
-
566kb Ladda ner dokument
-
550kb Ladda ner dokument
-
371kb Ladda ner dokument
-
358kb Ladda ner dokument
-
566kb Ladda ner dokument
-
695kb Ladda ner dokument
-
181kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
517kb Ladda ner dokument
-
495kb Ladda ner dokument
-
484kb Ladda ner dokument
-
493kb Ladda ner dokument
-
477kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
507kb Ladda ner dokument
-
600kb Ladda ner dokument
-
499kb Ladda ner dokument
-
483kb Ladda ner dokument
-
578kb Ladda ner dokument
-
691kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
19mb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
219kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
512kb Ladda ner dokument
-
792kb Ladda ner dokument
-
998kb Ladda ner dokument
-
417kb Ladda ner dokument
-
922kb Ladda ner dokument
-
840kb Ladda ner dokument
-
946kb Ladda ner dokument
-
939kb Ladda ner dokument
-
124kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
180kb Ladda ner dokument
-
143kb Ladda ner dokument
-
152kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
707kb Ladda ner dokument
-
795kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
710kb Ladda ner dokument
-
571kb Ladda ner dokument
-
452kb Ladda ner dokument
-
435kb Ladda ner dokument
-
721kb Ladda ner dokument
-
702kb Ladda ner dokument
-
710kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
576kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
447kb Ladda ner dokument
-
709kb Ladda ner dokument
-
562kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
87kb Ladda ner dokument
-
732kb Ladda ner dokument
-
562kb Ladda ner dokument
-
794kb Ladda ner dokument
-
122kb Ladda ner dokument
-
68kb Ladda ner dokument
-
795kb Ladda ner dokument
-
16mb Ladda ner dokument
-
631kb Ladda ner dokument
-
666kb Ladda ner dokument
-
21mb Ladda ner dokument
-