Möte 2023-01-17
-
Tid för justering: 18 januari (digital justering)
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Förtroendemannautbildning
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap § 25 ska en nämnds sammanträden hållas inom stängda dörrar. Om fullmäktige medgett att nämndernas sammanträden får vara offentliga kan nämnden besluta så, vilket regionfullmäktige gjort i Reglemente för regional utvecklingsnämnd i Region Jämtland Härjedalen 2023–2026, punkt 4.3 Offentliga sammanträden (RS/452/2022).
Att nämndens sammanträden är offentliga är väldigt uppskattat av förvaltningsorganisationen, då det möjliggör för anställda att närvara vid såväl föredragningar och informationer som vid beslut i ärenden som direkt eller indirekt påverkar den egna verksamheten.
Valet att ha offentliga sammanträden kan till viss del påverka valet av sammanträdeslokal. De sammanträdesrum inom regionens egna lokaler som lämpar sig bäst för offentliga sammanträden är beläget inom sjukhusbyggnaden. Entrén till byggnaden är öppen, vilket gör att åhörare kan komma och gå som de vill i samband med sammanträden. Lokalerna är även utformade så att det finns plats för åhörare i närhet av dörren, vilket minimerar risken för störningar i pågående sammanträde. Detta till skillnad mot Regionens hus där andra annars väl lämpade sammanträdesrum finns placerade (styrelserummet och Indalsälven, tidigare stora konferensrummet). Där finns en reception som tar emot och registrerar inpasserande besökare innan de släpps in i byggnaden. Sammanträdeslokalerna är dock inte helt anpassade för ett större antal åhörare. Regionen har också sammanträdeslokaler på Köpmangatan, men där är entrédörrarna låsta. Där finns heller ingen reception som kan släppa in besökare. De flesta av regionens sammanträdesrum, framför allt de som är belägna i Regionens hus, är utrustade med hörslinga. Tillgängligheten i och till lokalerna är god, bland annat genom dörröppnare och låga trösklar, samt att det finns ramp eller hiss för att ta sig mellan våningsplan.
Lokalerna är olika utrustade, vilket påverkar möjligheten till distansdeltagande. Samtliga lokaler har tillgång till videokonferensutrustning som möjliggör för ledamöter att delta vid informationer, men det är endast i styrelserummet i Regionens hus som utrustningen möjliggör distansdeltagande för beslutande ledamöter. Enligt av regionfullmäktige fastställda Regler för deltagande i sammanträden på distans i politiska organ (RS/2350/2016) gäller följande:
”Deltagare som inte befinner sig i sammanträdeslokalen ska vara anslutna till sammanträdeslokalen på så sätt att deltagaren och de som är personligen närvarande på sammanträdet både kan se och höra varandra tydligt för att deltagarna enkelt kan identifiera varandra på ett betryggande sätt. Att alla deltagarna både kan se och höra varandra tydligt är viktigt för att den som deltar på distans ska kunna delta på samma villkor som de som är fysiskt närvarande i sammanträdeslokalen och vara fullt delaktig överläggningarna.”. Utifrån nämndens storlek är detta inte möjligt i någon annan lokal än styrelserummet.
För att skapa insyn och ge fullmäktige och övriga nämnders ledamöter, organisationens personal och allmänheten möjlighet att närvara föreslås att nämndens sammanträden ska vara offentligt under den del av sammanträdet då informationsärenden behandlas. Regionala utvecklingsnämndens ordförande föreslås få i uppdrag att avgöra om även den del av sammanträdet då beslutsärenden behandlas ska vara offentligt.Bilagor
-
118kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade den 22 juni 2022, § 75, om en ny politisk organisation för Region Jämtland Härjedalen för mandatperioden 2023–2026. Den nya organisationen innebär bland annat att en ny nämnd, kollektivtrafiknämnden, inrättas. Det betyder att ansvaret för kollektivtrafikfrågor flyttas från regionala utvecklingsnämnden till den nya nämnden.
Uppgifter och ansvar för de politiska organen regleras i av regionfullmäktige fastställda reglementen eller för regionfullmäktige en arbetsordning. I reglementena anges även hur förvaltningsorganisationen är organiserad på en övergripande nivå. Förvaltningsorganisationen är liksom tidigare organisatoriskt samlad i en förvaltning. Därmed går också uppdrag från nämndsorganisationen fortsatt direkt till regiondirektör som förvaltningschef. Förvaltningen är uppdelad i fyra förvaltningsområden, där den regionala utvecklingsnämndens personal och verksamhet är samlade under förvaltningsområde Regional utveckling.
Samordningskansliet har med anledning av beslutade organisationsförändringar arbetat med en uppdatering av regionstyrelsens, hälso- och sjukvårdsnämndens och regionala utvecklingsnämndens delegationsbestämmelser samt framtagande av delegationsbestämmelser för kollektivtrafiknämnden.
Regionala utvecklingsnämnden har, under de förutsättningar som anges i 6 kap 37–39 §§ samt 7 kap 5–8 §§ kommunallagen, rätt att delegera beslutanderätt i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden till presidiet, ett utskott, en ledamot eller ersättare, eller till en anställd hos Region Jämtland Härjedalen. Beslut med stöd av delegation är juridiskt sett ett nämndbeslut och kan jämställas med ett beslut som nämnden själv har fattat. Regiondirektören har under de förutsättningar som anges i 7 kap 6 § kommunallagen rätt att vidaredelegera beslutsrätt i ett visst ärende eller en viss grupp av ärenden åt en anställd inom Region Jämtland Härjedalen, om inte annat anges i bestämmelserna. Beslutsrätten får inte vidaredelegeras av delegaten.Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
544kb Ladda ner dokument
-
-
När Regionförbundet Jämtlands län avslutades och uppgick i Region Jämtland Härjedalen 2015 beslutade ägarna, landstinget och åtta kommuner, att förbundets egna kapital skulle läggas i en gemensam pott för att finansiera projekt och aktiviteter av gemensamt intresse för länets utveckling (LS/1231/2014). Ytterligare medel har tillförts potten. Användning av medel beslutas av regionala utvecklingsnämnden, efter förslag från regionens samverkansråd. Totalt uppgår potten för närvarande till 7 837 108 kronor.
Regionens samverkansråd behandlade frågan om tillfälligt förstärkt finansiering av Jämtland Härjedalen Turism (JHT) den 7 november 2022, § 82, och fattade då ett inriktningsbeslut om att ge stöd till JHT för 2023. Rådet beslutade även att ett beslutsunderlag skulle presenteras vid rådets sammanträde i december med information om bl.a. exakt summa, vad pengarna ska användas till och vad som händer om mer pengar inte beviljas osv.
Mot bakgrund av att regionala utvecklingsnämnden är beslutande organ för ianspråktagande av den gemensamma potten har JHT den 21 november 2022 inkommit med en ansökan till samverkansrådet och Region Jämtland Härjedalen. Ansökan är undertecknad av VD för JHT och uppgår till totalt 1 500 000 kronor. Pengarna ska finansiera en översyn av gällande ägarandelar i föreningen, som bättre skulle harmonisera med nuvarande medlemmars behov. Därmed läggs förutsättningarna för en långsiktig finansiering. Ytterligare bakgrund och nulägesbild beskrivs i JHT:s ansökan.
Regionen samverkansråd behandlade ärendet den 12 december 2022, § 94, och beslutade att Jämtland Härjedalen Turism bör beviljas ett tillfälligt engångsbelopp för 2023 ur den gemensamma utvecklingspotten om totalt 1 000 000 kronor, samt att finansieringen utbetalas till och administreras av kommunförbundet. Då regionala utvecklingsnämnden formellt beslutar om pottens användande har samverkansrådets förslag överlämnats till nämnden för slutligt beslut.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
714kb Ladda ner dokument
-
433kb Ladda ner dokument
-
46kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har erbjudits att lämna synpunkter på Miljömålsrådets förslag till regeringen i årsrapport för 2022. De förslag som omfattas av remitteringen återfinns inom programområde Styrmedel för hållbar konsumtion. Eventuella synpunkter ska lämnas till Miljödepartementet senast den 25 januari 2023.
Förslag till yttrande har arbetats fram tillsammans med Torsta AB, och fokuserar på följande förslag som lämnas i rapporten:
1. Mer hållbara måltider i skolan
2. Riktlinjer för mer hållbar mat i skattefinansierade miljöer för barn och ungdomar
Förslagen syftar till en minskad miljöpåverkan från livsmedelskonsumtionen i skolan, samt att måltider som serveras i skolans lokaler ska vara mer hälsomässigt hållbara. Konkret innebär förslaget att komplettera skollagens nuvarande krav på att skolmaten i grundskolan ska vara näringsriktig och kostnadsfri, så att krav också ställs på matens miljöpåverkan. Dessutom föreslås att utvidga kraven till att inte enbart omfatta grundskolan, utan även andra skolformer, samt att kraven ska gälla all servering i skolans lokaler under hela skoldagen. Förslagen syftar till en minskad miljöpåverkan från barns och ungas livsmedelskonsumtion i miljöer och verksamheter som finansieras av skattemedel. Region Jämtland Härjedalen tillstyrker förslagen i remissen men har ett antal synpunkter att beakta i ett eventuellt genomförande. Framförallt behöver fler hållbarhetsaspekter beaktas i genomförandet. Synpunkterna utvecklas i remissvaret.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
139kb Ladda ner dokument
-
211kb Ladda ner dokument
-
-
Interreg Sverige Norge 2021-2027 verkar för en hållbar utveckling och omställning i en attraktiv gränsregion utan gränshinder. Region Jämtland Härjedalen har fått en muntlig förfrågan om att delta i Interregprojektet Mid Nordic Film Lab från Scenkonstbolaget AB/Film Västernorrland, som är tänkt projektägare för projektet. Projektet är ett utvecklingsprojekt för filmskapare och spelutvecklare i Västernorrland, Tröndelag och Jämtland Härjedalen. Projektet ska möjliggöra synergier i den audiovisuella branschen med fokus på storytelling.
Mid Nordic Film Lab bygger på tidigare Interregsamarbeten med Film Västernorrland, Midt Norsk Filmsenter och Filmpool Jämtland Härjedalen. Tidigare projekt har visat på goda resultat gällande nya samarbeten som uppstått mellan filmskaparna på båda sidor av gränsen. Flera co-produktioner har förekommit, en framstående animatör från länet har exempelvis fått en producent i Trondheim genom projektet. Filmarbetare från länet har fått uppdrag på kortfilmsinspelningar i Tröndelag. En långfilmsinspelning har nyligen avslutats i Västernorrland, filmen är sprungen ur tidigare projekt och har genererat arbete åt många filmarbetare från den gemensamma filmregionen. Tidigare projekt har också lockat till sig experter från svensk och norsk filmbransch som fått syn på filmskapare från regionen, som i sin tur genererat nya möjligheter för filmskaparna. En filmmusikkompositör från länet har fått i uppdrag att komponera musik till flera kortfilmer då nya kontakter har knutits i och med nätverksträffar som arrangerats i det senaste projektet, etc.
Projektet ska preliminärt genomföras under perioden april 2023 till mars 2026. Region Jämtland Härjedalens deltagande och medfinansiering består av arbetstid (del av tjänst 25%) motsvarande 172 000 kronor per år, och sker inom ram för område Kultur och bildning/Filmpool. Preliminär budget för projektet är 4 500 000 kronor på svensk sida och 2 000 000 kronor på norsk sida. Ansökan till Interreg ska vara inlämnad den 15 februari, därav preliminära siffror. Filmpool inom Region Jämtland Härjedalen har i uppdrag att arbeta för att förbättra villkoren för de professionella kulturskaparna genom rådgivning, fortbildning och synliggörande. Inom ordinarie verksamhet är möjligheterna till det begränsade ekonomiskt, men genom projekt och interregional samverkan kan verksamheten göra skillnad. Den del av tjänst som går in i projektet kommer att arbeta med det uppdrag som verksamheten har, men förutsättningarna blir mycket bättre både gällande kvantitet och kvalitet. Projektet vill också skapa synergier mellan film och spelbransch, ett outforskat område som kan tillföra verksamheten ny kompetens som stärker den audiovisuella branschen i regionen. Projektet ligger i linje med nuvarande förslag till ny kulturplan för Jämtland Härjedalen; ”Jämtlands län har ett livskraftigt och starkt näringsliv med många entreprenörer och småföretag. Fram träder kulturskaparna som kärnan i de kreativa och kulturella branscherna”. Projektet ligger även i linje med den regionala utvecklingsstrategin Jämtlands län 2050 - En nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt bibliotekslagen (2013:801) ska varje region utarbeta en regional biblioteksplan. Regionala utvecklingsnämnden beslutade i mars 2021, § 9, att ge regiondirektören i uppdrag att inleda en process för framtagande av en regional biblioteksplan för kommande fyraårsperiod 2023–2026. Med anledning av att arbetet med den nya biblioteksplanen inte kunde bedrivas i den takt och omfattning som planerats, beslutade regionfullmäktige i juni 2022, § 70, att förlänga Regional biblioteksplan 2019–2022 för Region Jämtland Härjedalen (RUN/591/2017) att gälla ytterligare ett år, 2023.
Region Jämtland Härjedalen har nu tagit fram en remissversion för en biblioteksplan för perioden 2024–2027. Regional biblioteksplan för Jämtland Härjedalen har sin utgångspunkt i bibliotekslagen, den regionala utvecklingsstrategin, de nationella kulturpolitiska målen, Agenda 2030, lagar och förordningar. Biblioteksplanen har beretts i samarbete med kommunernas bibliotekschefer och biblioteksmedarbetare samt det regionala författarnätverket. I arbetet med den regionala kulturplanen har även biblioteks- och litteraturfrågorna behandlats. Regionala utvecklingsnämndens presidium har utgjort styrgrupp.
Utifrån dialoger, samråd och intervjuer har följande fyra prioriterade områden arbetats fram:
- Hållbara bibliotek
- Tillgängliga bibliotek
- Framtidens bibliotek
- Den lokala litteraturen och författarna
Regional biblioteksplan för Jämtland Härjedalen 2024-2027 föreslås skickas ut på remiss under första delen av 2023, för att omarbetas under sommaren. Planen kommer sedan att fastställas av regionfullmäktige under hösten 2023.Bilagor
-
114kb Ladda ner dokument
-
568kb Ladda ner dokument
-
-
Botniska korridoren (projekt), styrgrupp: Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
CPMR Baltic Sea Commission (BSC) (inkl. arbetsgrupp): Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
CPMR General Assembly (inkl. CPMR Sverige): Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Energikontoret, styrgrupp: Val av 3 ledamöter för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Europaforum norra Sverige: Val av 2 ledamöter (rapportörer) för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Forum för hållbar regional utveckling 2022–2030 (politikerforum): Val av 2 ledamöter för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Föreningsarkivet Jämtland: Val av 2 ledamöter och 2 ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Interreg Sverige-Norge, Styrkommitté Nordens Gröna Bälte: Val av 2 ledamöter och 2 ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Interreg Sverige-Norge, Övervakningskommitté: Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Kultur i Norr: Val av 1 representant för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Kulturpolitisk samverkansgrupp (Kultur Z): Val av 3 ledamöter och 3 personliga ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Leaderföreningarna Leader Mittland, Leader 3sam och Leader Grogrund: Val av 1 ombud och 1 ombudsersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Miljö- och klimatråd, samverkansgrupp: Val av 1 ledamot för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Miljö- och klimatråd, styrgrupp: Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Partnerskapet Atlantbanan, styrgrupp: Val av 1 ledamot för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Partnerskapet Mittstråket, styrgrupp: Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Politiskt råd för folkhälsa: Val av 1 ledamot för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Regionalpolitiskt biogasnätverk (nationellt biogasnätverk): Val av 1 ledamot och 1 ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31
Strukturfondspartnerskapet Mellersta Norrland: Nominering av 2 ledamöter för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31 (för varje ledamotsplats ska en man och en kvinna föreslås)
Trööndelagen Saemien Raerie/Samisk Råd Trøndelag: Val av 1 observatör och 1 ersättare för perioden 2023-01-01 – 2026-12-31Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
215kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
203kb Ladda ner dokument
-
195kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
361kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
346kb Ladda ner dokument
-
236kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
349kb Ladda ner dokument
-
393kb Ladda ner dokument
-
356kb Ladda ner dokument
-
317kb Ladda ner dokument
-
403kb Ladda ner dokument
-
330kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
179kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
188kb Ladda ner dokument
-
197kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
194kb Ladda ner dokument
-
192kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll regionens samverkansråd: 2022-12-12
Samtliga protokoll finns tillgängliga via Översikt | MeetingPlus [sv] (regionjh.se)