Hoppa över navigering
  • Tid för justering: 18 december

  • Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.

    • Säkerhetsarbete folkhögskolor
    • Information från regionens samverkansråd
    • Information från kurser/konferenser/nätverk
  • Regionfullmäktige fastställde i juni 2018, § 93, en regional mat- och livsmedelsstrategi för Jämtland Härjedalen (RUN/294/2017). Strategin är även antagen av Länsstyrelsen Jämtlands län, och framtagen av ett partnerskap med representanter från därutöver Jämtland Härjedalen Turism, Mittuniversitetet, Östersunds kommun, Lantbrukarnas Riksförbund, Eldrimner samt Torsta AB. Partnerskapet har sedan över tid förstärkts av Norrmejerier, Hushållningssällskapet Jämtlands län och Matfiskodlarna och nu i närtid av bland annat Svenska Samernas Riksförbund, Jämtland Härjedalen Fäbodkultur och utmarksbruk samt Härjedalens kommun. Andra aktörer har därutöver varit involverade i aktiviteter såsom framtagande av handlingsplan.

    Partnerskapet ansvarar för att ta fram, följa upp och revidera handlingsplaner utifrån den beslutade regionala mat- och livsmedelsstrategin. Regionala utvecklingsnämnden fastställer handlingsplanerna efter förslag från partnerskapet. Nuvarande handlingsplan gäller för 2025, och fastställdes av regionala utvecklingsnämnden i november 2024 (RUN/36/2024).

    Partnerskapet har följt upp det arbete som skett inom ramen för gällande handlingsplan och sammanställt aktiviteter i verksamheten hos partnerskapets aktörer.
    Handlingsplan 2025 lyfter följande som särskilt prioriterat: stärka beredskap, minska regelkrångel, öka kunskap och dialog om produktionsresursens värde, stärka forskning och innovation i primärled och öka konsumentens kunskap om den lokala matens betydelse samt kännedomen om Jämtland som matlän. Uppföljningen är sammanställd i rapporten Uppföljning av arbetet med den regionala mat- och livsmedelsstrategin 2025, av Torsta, på uppdrag av Region Jämtland Härjedalen.

    Med anledning av att den nationella Livsmedelsstrategin ska revideras beslutade regionala utvecklingsnämnden i september, § 147 (RUN/392/2023) att ge regiondirektören i uppdrag att påbörja en revidering av den regionala mat- och livsmedelsstrategin. Därför föreslås 2025 års handlingsplan gälla till dess att en ny handlingsplan som kopplar till den kommande reviderade regionala livsmedelsstrategin, finns på plats. Både strategi och handlingsplan kommer att beslutas under 2026.

     

  • Den regionala mat och livsmedelsstrategin Jämtland Härjedalen, som fastställdes i juni av Regionfullmäktige 2018, § 93 har reviderats. Med anledning av att den nationella Livsmedelsstrategin har reviderats beslutade regionala utvecklingsnämnden i september, § 147 (RUN/392/2023) att ge regiondirektören i uppdrag att påbörja en revidering av den regionala mat- och livsmedelsstrategin.

    Den regionala Livsmedelsstrategins syfte är att vara vägledande för aktörer i länet och visa riktningen för hur vi tillsammans når ökad produktion, förädling och konsumtion av hållbara, lokala livsmedel. Den nya strategin omfattar åren 2026- med sikte mot 2035.

    Revideringsarbetet har genomförts tillsammans med Länsstyrelsen som har ett utpekat ansvar för mat- och livsmedelsfrågor i länet, och som också kommer att fastställa den reviderade strategin tillsammans med Region Jämtland Härjedalen.

    Samråd och dialog har skett löpande under perioden i olika forum. Regionens livsmedelsråd och tillhörande partnerskap har informerats om arbetet och getts möjlighet att komma med inspel. Utöver detta har flertalet kartläggningar, rapporter och andra underlag tagits fram. Dessa har varit viktiga bidrag till strategins utformande.

    En viktig del i samrådet är också denna remiss av förslag till ny regional livsmedelsstrategi. Efter remissperioden kommer synpunkterna att sammanställas och bearbetas, för att utveckla strategin ytterligare. Inriktningen är att en ny reviderad Livsmedelsstrategi ska beslutas av regionala utvecklingsnämnden i maj 2026, innan den skickas till Regionfullmäktige i juni 2026.

     

    Bilagor

  • Regeringen beslutade den 7 februari 2024 att ge en särskild utredare uppdraget att genomföra en översyn av den nationella skogspolitiken givet utvecklingen sedan den skogspolitiska reformen 1993, inklusive policyutvecklingen inom EU samt överväga åtgärder för ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt skogsbruk som stärker näringsfriheten och investeringsviljan. Syftet med hela utredningen är att utveckla en framtida ändamålsenlig skogspolitik som främjar ett långsiktigt hållbart konkurrenskraftigt skogsbruk, ökad skoglig tillväxt och en långsiktigt ökad tillgång till hållbar skoglig biomassa för att fullt ut kunna bidra till klimatomställningen samt jobb och tillväxt i hela landet. De jämställda skogspolitiska målen – miljömålet och produktionsmålet – ska ligga fast.

    Region Jämtland Härjedalen tackar för möjligheten att genom remissen få bidra med synpunkter på slutbetänkandet. Utifrån de jämställda skogspolitiska målen ser Region Jämtland Härjedalen det som särskilt viktigt att de nationella anslagen för naturvårdsavtal och stöd till kunskapsinsamling för enskilda skogsägare höjs och förbättras. Det är särskilt viktigt för Jämtlands län med många mindre lantbruk och skogsgårdar som står inför generationsväxlingar. I Jämtlands län vill Region Jämtland Härjedalen värna den mångfald och mångbruk av våra skogar som länet har och vill utveckla för kommande generationer. Ökade anslag för naturvårdsavtal och ersättningsmodell, forskning och innovation, hänsynstagande till samtliga näringar, regelförenklingar samt förbättrat stöd till små och medelstora företag som förädlar långlivade produkter av trä, eller på annat sätt får sin utkomst av de ekosystemtjänster som skogen genererar, är alla förslag som Region Jämtland Härjedalen ser som angelägna att de genomförs.

     

    Bilagor

  • Leader är en EU-initierad utvecklingsmetod som bygger på att privat-, ideell- och offentlig sektor i ett område utifrån en gemensamt framtagen strategi bidrar till utveckling i landsbygder. Leaderområdena och dess strategier godkänns av Jordbruksverket och organiseras i ideella föreningar som med anställd personal driver Leaderkontor. Strategin genomförs via insatser som finansieras i projektform och prioriteras av LAG (Local Action Group). LAG är sammansatt av personer med lokal förankring och kunskap som verkar i det berörda området. Leaderområdenas tilldelade budget ska medfinansieras med 33 procent offentlig medfinansiering från regional- och kommunal nivå.

    Regionala utvecklingsnämnden beslutade i september 2022, § 144, att:

    1. Region Jämtland Härjedalen medfinansierar Leader Mittland Plus med totalt 446 743 kronor under perioden 2023-2027. Finansiering ska ske inom ram för förvaltningsområde Hållbar tillväxt. Medlen ska betalas ut årligen efter rekvirering om belopp på 89 349 kronor per år. Leader Mittland Plus ska årligen inkomma med årsredovisning till Region Jämtland Härjedalen.
    2. Region Jämtland Härjedalen avsätter 3 686 747 kronor av anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder under perioden 2023-2027 till projekt som medfinansieras av Leader 3sam. Medlen ska betalas ut i efterhand och i enlighet med gällande villkor för stöd till projekt.
    3. Region Jämtland Härjedalen avsätter 5 411 194 kronor av anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder under perioden 2023-2027 till projekt som medfinansieras av Leader Grogrund. Medlen ska betalas ut i efterhand och i enlighet med gällande villkor för stöd till projekt.
    4. Regiondirektören fick i uppdrag att genomföra återkommande avstämningar med leaderkontoren för att säkerställa att den regionala medfinansieringen beviljas genom projektstöd.
    5. Regionala utvecklingsnämnden delegerar rätten att ta beslut i ärenden om medfinansiering till leaderprojekt till nämndens ordförande, efter avstämning med nämndens 2:e vice ordförande, under perioden 2022-2027.


    Vid medfinansiering till Leaderföreningar blir Region Jämtland Härjedalen automatiskt medlem om inte medlemskap frånsägs. Regionala utvecklingsnämnden beslutade i december 2022, § 213, att Region Jämtland Härjedalen behåller sitt medlemskap i föreningarna Leader Mittland, Leader 3sam och Leader Grogrund under perioden 2023–2027 samt att Region Jämtland Härjedalen deltar vid årsmöten i föreningarna Leader Mittland, Leader 3sam och Leader Grogrund under perioden 2023-2027.

    Dialog och verksamhet under året 2025
    Under året har Region Jämtland Härjedalens tjänsteperson inom Regional utveckling, hållbar tillväxt deltagit i uppföljningsmöten och träffar tillsammans med samtliga leaderföreningar.

    Leader Mittland Plus
    Deltagande vid årsmötet i april enligt ombudsinstruktioner i beslut RUN/207/2025. 
    Sedan förra uppföljningsrapporten har 15 projekt prioriterats, 6 projekt har fått sitt beslut av Jordbruksverket, 3 projekt har slutrapporterats under 2025 och 3 projekt har fått avslagsbeslut. Totalt har projektstödsansökningar prioriterats för 28,5 miljoner varav 9 miljoner under 2025. Detta är ett överslag utifrån att inte samtliga är beslutade av Jordbruksverket ännu. Under programperioden är utrymmet totalt 41,3 mkr, vilket innebär att cirka 70 % är fördelade i nuläget.

    Leader 3sam
    Deltagande vid årsmötet i april enligt ombudsinstruktioner i beslut RUN/263/2025.
    Tillgängliga medel inklusive drift under perioden 2023-2027 är: 20 729 916 kronor. Leader 3sam Strömsund-Ragunda har under 2025 hittills beviljats 4 projekt med externa sökanden samt inkluderat verksamhetskontorets egna driftprojekt.


    Leader Grogrund
    Deltagande vid årsmötet i april enligt ombudsinstruktioner i beslut RUN/287/2025.
    Föreningen har under 2025 bifallit 11 projekt under perioden jan till oktober 2025. Ytterligare projektansökningar planeras att behandlas vid årets sista LAG-styrelse 27 nov.
    Under programperioden 2023-2027 har totalt 36 projekt beviljats hittills och i dagsläget är drygt 28 mkr av programperiodens tilldelade medel fördelade, vilket innebär ca 80%.

    Den finansieringsmodell som regionala utvecklingsnämnden beslutade om 20 september 2022 (§144) byggde på att belopp från anslag 1:1 reserverades för medfinansiering till Leader-projekt (projektstöd) och att samverkan skulle ske med leaderkontoren för att identifiera lämpliga projekt. Tanken var att de regionala utvecklingsmedlen på detta sätt skulle nå ut som medfinansiering till enskilda Leader-projekt runt om i länet. Därför fick regionala utvecklingsdirektören i uppdrag att genomföra återkommande avstämningar med leaderkontoren för att säkerställa att den regionala medfinansieringen beviljas genom projektstöd. Enheten Finansiering och stöd har varit operativt ansvarig för denna hantering. Återkommande avstämningar genomfördes med täta intervall fram tills att Leader-kontoren beslutade att söka de reserverade beloppen till egna projekt som finansierar genomförandekostnader för kontoren (RUN/390/2024 samt RUN/53/2024). Därmed fanns inte längre behov av återkommande avstämningar enligt ursprunglig modell och fortsatta avstämningar har istället skett enligt normalt förfarande för uppföljning och utvärdering av beviljade projekt.

     

     

  • Regionsamarbetet Botniska korridoren utgörs av de sju nordligaste regionerna (Region Dalarna, Region Gävleborg, Region Jämtland Härjedalen, Region Norrbotten, Region Västerbotten, Region Västernorrland och Region Örebro län) och har funnits sedan början av 2000-talet. Samarbetet bildades för att gemensamt lyfta bristerna i infrastrukturen i norra och mellersta Sverige, med fokus på järnvägarna och dess kopplingar till andra trafikslag. Påverkansarbete från Botniska korridoren och andra har resulterat i att EU sedan 2021 inkluderar norra och mellersta Sverige på kartorna, stomnätskorridoren har förlängts från Stockholm till Narvik och in i Finland via Haparanda och att projekt i norra och mellersta Sverige har uppburit mer än 200 miljoner euro i medfinansiering från EU. Region Jämtland Härjedalens nytta av deltagandet i samarbetet Botniska korridoren är möjligheterna att bedriva strukturerat påverkansarbete i samarbete med flera andra regioner, möjligheter att delta i gemensamma aktiviteter för påverkan som exempelvis riksdagsseminarier och EU:s korridorsforum. Dessutom bidrar samarbetet till utbyte av information och möjligheter till gemensamma analyser i övergripande transportinfrastrukturfrågor.

    Regionsamarbetet Botniska korridoren finansieras av regionerna i projektperioder om fyra år. Innevarande projektperiod pågår 2023-2026, dnr RUN/676/2021. Region Jämtland Härjedalens kostnad 2023-2026 är totalt 750 000 kronor, varav hälften är projektmedel från Anslag 1:1 regionala utvecklingsmedel och finns i budgetram för område Hållbar tillväxt. Region Jämtland Härjedalen betalar ungefär halva medlemsavgiften i jämförelse med de övriga regioner, vilket beror på att skattebasen är lägre. Utöver de direkta kostnaderna tillkommer även arbetstid för deltagande i arbetsgruppsmöten och styrgruppsmöten flertalet tillfällen under året, varav några är fysiska.

    Nuvarande projektperiod pågår till december 2026 och ett inriktningsbeslut om fortsatt deltagande från 2027 behövs från alla deltagande regioner. Möjligheten till att fortsatt få projektmedel från Anslag 1:1 bedöms som små då samarbetet mest sannolikt kommer att betraktas som ordinarie verksamhet. Ett fortsatt deltagande i samarbetet Botniska korridoren innebär därmed att hela beloppet behöver rymmas inom budget för område Hållbar tillväxt. Det totala beloppet för Botniska korridoren och därmed Region Jämtland Härjedalens avgift kommande projektperiod har ännu ej kommunicerats.

    Bilagor

  • Region Jämtland Härjedalen har av Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet erbjudits möjlighet att lägga yttrande på Trafikverkets förslag till Nationell plan för Transportinfrastrukturen 2026 – 2038.

    Yttrandet har tagits fram i dialog med ett stort antal aktörer såsom länets kommuner, Samling Näringsliv, Handelskammaren, JHT, LRF, Sveriges Åkeriföretag m fl.

    Trafikverkets förslag till Nationell plan är det sista steget i planprocessen inför den politiska behandlingen i Regeringskansliet och att en ny nationell plan för Transportinfrastrukturen för åren 2026 – 2028 beslutas av regeringen våren 2026.

    Bilagor

  • Den regionala transportplanen för 2022-2033 har reviderats med utgångspunkt från ”Förordning (1997:263) om länsplaner för regional transportinfrastruktur” samt Regeringens direktiv LI2025/00640. Den nya planen omfattar åren 2026-2037. Den regionala transportplanen syfte är att fördela den ekonomiska ramen tilldelad av regeringen på de infrastrukturinvesteringar som anses ge bäst regional nytta och bidra till att den regionala utvecklingsstrategin samt de transportpolitiska målen, inklusive klimat- och miljömålen, nås. Planen ska vara ett verktyg för att skapa attraktiva och trygga livsmiljöer i Jämtlands län.

    Den regionala transportplanen har varit ute på remiss under perioden 2025-09-18 till 2025-11-14. Remissen har funnits tillgänglig på Region Jämtland Härjedalens hemsida. Totalt har 18 remissvar erhållits. Samtliga yttranden har sammanställts och bemötts i en samrådsredogörelse som bifogas planen.

    Med utgångspunkt från inkomna yttranden har planen reviderats/kompletterats.

    Den regionala planen ska vara regeringen tillhanda senast den 20 januari. Efter regeringens beslut ska planen även beslutas i Regionfullmäktige.

    Bilagor

  • Region Jämtland Härjedalen har getts möjlighet att yttra sig över EU-kommissionens förslag till Europaparlamentets och rådets förordningar för perioden 2028–2034 (LI2025/01620).

    Remissvaret ska ha kommit till Landsbygds- och infrastrukturdepartementet senast den 23 december 2025.

    Yttrandet lägger tonvikt vid att förordningarna som ligger till grund för perioden 2028–2034 behöver säkerställa lokal och regional nivås inflytande och delaktighet vid utformning och genomförande, samt att förordningarna tar hänsyn till länets och norra Sveriges förutsättningar och behov.

     

    Bilagor

  • Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnden inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Regionala utvecklingsnämnden ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Enligt reglemente för intern kontroll och styrning för Region Jämtland Härjedalen ska styrelsen och nämnderna årligen besluta om en internkontrollplan samt följa upp densamma två gånger per år.

    I internkontrollplan för 2026 har risker för genomförandet av verksamhet inom nämndens olika målområden identifierats. Vissa av dessa har följt med från internkontrollplanen 2025, då riskerna bedöms finnas kvar även 2026. Utöver detta har risker för möjligheten att genomföra de olika uppdrag som finns i nämndens plan identifierats.

    Respektive risk har bedömts utifrån allvarlighetsgrad och sannolikhet att inträffa och utifrån dessa placeras risken i kvadraten med olika färger. De olika färgerna symboliserar riskpoäng och visar om åtgärder för att hantera risken ska tas fram. Åtgärder tas fram när riskpoängen är 3 (orange) eller 4 (röd).

    Uppföljning av internkontrollplanen kommer att göras i samband med månadsrapport i juni och månadsrapport i oktober. I samband med det ses risker, riskbedömning och eventuella åtgärder över och justeringar görs vid behov.

    • Läget i organisationen
    • Månadsrapport november 2025

    Bilagor

  • Enligt Region Jämtland Härjedalens riktlinjer för företagsstöd (RUN/493/2019), ursprungligen fastställda av regionala utvecklingsnämnden den 31 mars 2020 (§ 41) och reviderade 21 februari 2023 (§ 34), ska nämnden senast i december månad besluta om kommande verksamhetsårs erbjudanden om företagsstöd. Vid behov kan beslut om förändringar i erbjudanden eller tillägg av nya erbjudanden fattas av nämnden under verksamhetsåret. På så sätt finns en modell för politisk styrning av företagsstöden.

    Enligt förordning (2017:583) om regionalt tillväxtarbete och förordning (2017:583) om regionalt tillväxtarbete får Region Jämtland Härjedalen besluta om vissa statliga medel för regionalt utvecklingsarbete. De medel som finansierar regionala företagsstöd ligger inom utgiftsområde 19 Regional utveckling i statsbudgeten. Beslut om företagsstöd får fattas med stöd i förordning (2022:1468) om statligt stöd för att regionalt främja företag samt förordning (2022:1467) om statligt stöd till regionala investeringar. Enligt förordningarna är syftet med företagsstöden att främja en hållbar tillväxt och stärka konkurrenskraften i företag och därmed främja en hållbar regional utveckling. En region ska prioritera mellan inkomna ansökningar som uppfyller förutsättningarna för stöd och ge företräde till de ansökningar som bedöms ha bäst förutsättningar att uppfylla detta syfte.

    Strategiskt är skrivelsen Nationell strategi för hållbar regional utveckling i hela landet 2021–2030 övergripande styrande för medlens användning. Samma skrivelse ska även vara vägledande för regionernas framtagande av regionala utvecklingsstrategier. Enligt Region Jämtland Härjedalens riktlinjer för företagsstöd ska företagsstöden också strategiskt klassificeras utifrån regionala styrkeområden för smart specialisering.

    Staten ger regionerna ekonomiska ramarna för medlens användning genom regleringsbrev. Medlen får användas till ändamålen företagsstöd, projektstöd och stöd till kommersiell service. I regleringsbreven anges ingen fördelning mellan dessa olika stödtyper och regionala utvecklingsnämnden har inte heller beslutat om någon sådan ekonomisk fördelning.

    Det utbud av erbjudanden om företagsstöd som föreslås gälla under 2026 presenteras i beslutsunderlaget Erbjudanden om företagsstöd 2026. 2025 års erbjudanden har varit utgångspunkt i arbetet med utformning 2026 års erbjudanden. Vilka förändringar som föreslås framgår i beslutsunderlaget PM Förändringar i erbjudanden 2026, daterad 2025-11-20. Både handläggare inom enheten Finansiering och stöd och strateger inom enheten Samhällsutveckling har inom olika arbetsgrupper ansvarat för framtagandet av förslag till erbjudanden.

    Under verksamhetsåret kan det bli aktuellt att revidera eller lägga till stöderbjudanden. Det kan till exempel bero på att nya omvärldsfaktorer som ännu ej förutspåtts påverkar företagens behov av stöd eller det regionala behovet av att kunna medfinansiera olika typer av satsningar. Därför föreslås att beslut om justeringar eller tillägg av nya erbjudanden under verksamhetsåret delegeras till regionala utvecklingsnämndens ordförande efter samråd med nämndens 2:e vice ordförande.

  • Jämtland Härjedalen är attraktivt för investeringar i den gröna omställningen. Regionen har eftertraktade resurser i form av förnybar energi, skog, mark och hög livskvalité. Redan nu får länet förfrågningar från investerare och företag som vill vara en del i en fossilfri värdekedja. Region Jämtland Härjedalen har en chans att proaktivt påverka vilka investeringar som sker och vilka mervärden de bidrar med till regionens lokalsamhälle. Detta för att skapa utveckling och ökat värde i länet samt bidra till ökad konkurrenskraft i det nationella och även det internationella perspektivet.

    Viktiga delar för att lyckas med detta är länets gemensamma arbete inom etableringar, kompetensattration och innovation. Tidigare projektrelaterade insatser som kopplar an till detta är BRMS (Business Region Mid Sweden) och Ta Steget, vilka nu finansieras via ett årligt beslut i Region Jämtland Härjedalen, Kommunförbundet och respektive kommun. Bedömningen är att detta inte är en långsiktig finansieringsmodell.

    Region Jämtland Härjedalen samordnar och driver nu tillsammans med nyckelaktörer i länet ett initiativ under arbetsnamnet ”Ett kliv för Jämtland Härjedalen”. Initiativet innebär att undersöka om det finns förutsättningar för att skapa en gemensam plattform för långsiktig samverkan kring näringslivsutveckling med fokus på den gröna omställningen. Plattformen ska vara en långsiktig struktur för samverkan, inte bara ett projekt eller nätverk.? Utan en tydlig gemensam riktning och plattform för arbetet riskerar värdeskapandet att ske utanför länet.

    En plattform exempelvis i form av någon typ av gemensam organisation skulle kunna: 

    ·         Samordna resurser och beslut på ett helt annat sätt än enbart informella nätverk.

    ·         Förhandla och möta investerare med en gemensam röst och tydliga mandat.

    ·         Säkerställa långsiktighet, eftersom organisationen lever kvar även när enskilda projekt eller politiska mandatperioder tar slut.

    ·         Bära gemensamma satsningar inom områden innefattande kompetens, infrastruktur, innovation och platsmarknadsföring.

    Den gemensamma riktningen, målbilden, berättar var Region Jämtland Härjedalen vill. Genom en gemensam plattform kan vi agera och bestämma hur vi tillsammans kan ta oss dit och därmed attrahera investeringar som skapar lokalt värde.

    Under 2026 avses den gemensamt beslutade inriktningen formaliseras, vilket således innefattar gemensamt nuvarande delar Ta Steget och Etableringsarbetet, samt en delfinansiering i uppstarten av en gemensam plattform utifrån ovan beskrivning. Beslut om en gemensam plattform fattas senast i januari 2026.

    Utifrån att ovanstående delar är gemensamma för Region Jämtland Härjedalen och Kommunförbundet inkluderat samtliga kommuner, föreslås att finansiering för Ta Steget och Etableringsarbetet för 2026, samt en delfinansiering i uppstarten av en gemensam plattform tas från potten "utvecklingspott för projekt inom det primärkommunala området" där Regionens Samverkansråd fattar beslut om prioritering av användning av medlen samt att Regionala utvecklingsnämnden fattar beslut om utbetalning av medlen.

     

  • Region Jämtland Härjedalen har sedan 30 augusti 2023 deltagit i en bred arbetsgrupp, med uppdrag att ta fram ett förslag på hur myndigheter, organisationer och samebyar kan samverka för en hållbar utveckling i fjällområden och då med särskilt fokus på samverkan kring renskötsel, turism och friluftsliv. För utvecklad bakgrund, se bilaga 1.
    Ett arbetssätt för samverkan, se bilaga 2, tillsammans med ett förslag till överenskommelse, se bilaga 3, har processats fram under ledning av kommunförbundet Jämtland Härjedalen i samarbete med Länsstyrelsen i Jämtlands län.

    Överenskommelsen är utskickad för beslut om godkännande eller avslag under november 2025. Region Jämtland Härjedalen är en av de organisationer som bjudits in som part i överenskommelsen, i det här skedet. Resultatet i form av överenskommelsen och i överenskommelsen ingående parter, planeras återrapporteras på ett möte på länsresidenset i slutet av januari 2026.

    Överenskommelsen summerar samtliga aktörers gemensamma åtaganden och ansvar i att beakta överenskommelsen i forumets arbete och i aktörernas egen verksamhet, att delta i enlighet med skrivelserna kring forumets struktur, organisering och möteskultur samt att delta aktivt inom ramarna för forumets aktiviteter.
    Enligt förslaget till överenskommelse har Region Jämtland Härjedalen inga särskilda åtaganden och ansvar utöver ovanstående.

    ”Ett fjäll i balans” ligger i linje med den regionala utvecklingsstrategin (RUN/515/2018 Jämtlands län 2050 - En nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i) och det kopplade programmet för smart specialisering och styrkeområdena ”Jord, skog och vatten” samt ”Upplevelser”. Forumet ligger också i linje med den samiska utvecklingsstrategin "Med samiska perspektiv – regional utveckling i Jämtland Härjedalen". Forumet ”Ett fjäll i balans” kompletterar andra forum såsom det regionala Samiska rådet.

    Förslaget omfattar inget finansiellt åtagande utöver att tillgängliggöra deltagande personal inom ordinarie uppdrag.

    Bilagor

  • Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RUN/12/2021) är styrande för verksamhetsbidraget.

    Stiftelsen Jamtli är en del av kultursamverkansmodellen. Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidrag inom kultursamverkansmodellen och ska enligt förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet främja en god tillgång för länets invånare till museiverksamhet samt museernas kulturmiljöarbete. Övriga verksamhetsområden inom förordningen är professionell teater-, dans- och musikverksamhet, biblioteksverksamhet samt läs- och litteraturfrämjande verksamhet, professionell bild- och formverksamhet, regional enskild arkivverksamhet, filmkulturell verksamhet och främjande av hemslöjd.

    Region Jämtland Härjedalen, Östersunds kommun, Heimbygda och Jämtlands läns konstförening är bildare av Stiftelsen Jamtli. Enligt stiftelseurkund från den 6 september 1973 ska verksamheten bekostas av stiftarna enligt dem emellan överenskomna villkor. Östersunds kommun och Region Jämtland Härjedalen betalar årligen ut ett bidrag till Stiftelsen där kostnadsfördelningen mellan regionen och kommunen regleras via ett samarbetsavtal (RS/788/2025). Samarbetsavtalet tydliggör dessutom att det i tillämpliga delar är Region Jämtland Härjedalens administrativa styr- och redovisningssystem som ska gälla.

    I Överenskommelse med Stiftelsen Jamtli för verksamhetsåret 2026 reglerar Region Jämtland Härjedalen och Östersunds kommun nivå på anslag och bidrag, giltighetstid samt hur information, redovisning, uppföljning och eventuell omförhandling ska hanteras. Region Jämtland Härjedalens uppräkning i enlighet med regionfullmäktiges direktiv är 0 %. Det innebär att det samlade bidraget till Jamtli (region, kommun och stat) uppgår till 46 247 000 kronor för verksamhetsåret 2026 varav 33 666 000 kronor utgör Region Jämtland Härjedalens ersättning. Det inkluderar ett preliminärt statsbidrag om 11 604 00 kronor inom ramen för kultursamverkansmodellen, som utgår från Region Jämtland Härjedalen. Beloppet kan komma att justeras utifrån Kulturrådets beslut om statsbidrag och nivån på ersättningen meddelas slutligt under mars 2025.

    Återrapportering sker genom preliminär årsredovisning och måluppföljning senast 22 februari 2027. Senast den 20 mars 2027 ska en reviderad årsredovisning inlämnas. Redovisning av det regionala och statliga bidraget redovisas senast 6 mars 2027 i Kulturdatabasen i samband med den årliga museienkäten.

    Utöver detta innehåller förslaget till överenskommelse inte något tillfälligt bidrag, vilket Östersunds kommun och Region Jämtland Härjedalen har gett stiftelsen för 2024 och 2025. Östersunds kommun har beslutat att ett tillfälligt bidrag om 2 100 000 kronor, samma summa som tidigare år, utbetalas till stiftelsen vilket hanteras utanför överenskommelsen. Förvaltningen föreslår att i likhet med Östersunds kommun besluta om ett motsvarande tillfälligt bidrag vilket hanteras utanför överenskommelsen och redovisas i särskild ordning.

    Det tillfälliga bidraget motiveras med att Jamtli per 31/12 2025 sades upp från fjärrmagasinet i Lockne om 5 000 kvadratmeter som hyrts av Fortifikationsverket. Som en konsekvens av Sveriges Nato-inträde ska ytorna tas i anspråk för militära ändamål. Under 2025 har flytten ur detta magasin inletts och Jamtli står därför inför en komplicerad situation, där stiftelsen dels behövt hitta alternativa föremålsmagasinslösningar, dels inventera, digitalisera och gallra samlingar som tarvar resurser. Jamtli har även under lång tid flaggat för att de har en underhållsskuld för sina byggnader. Stiftelsen har vid samråd 26 september 2025 meddelat att Jamtli inte kan behållas i sin nuvarande form om dessa medel uteblir. Vid tidigare möten inom ramen för samråden har stiftelsen meddelat olika tänkbara åtgärder för att spara pengar. Det handlar bland annat om att halvera öppettider, stänga ladugården och göra sig av med Jamtlis djur, stänga den pedagogiska verksamheten, minska fastighetsskötsel och drift samt halvera samlingsförvaltningen.

    Överenskommelsen reglerar också formerna för det så kallade Jamtlisamrådet. Samrådet är ej ett beslutande organ och ska hantera uppföljning av ekonomi, överenskommelser samt informeras om stiftelsens verksamhet. Regionfullmäktige beslutade i november 2024 att uppdra Regionala utvecklingsnämnden att tillsammans med övriga stiftare ta fram ett förslag till ny överenskommelse gällande Jamtlisamråd. Den 22 oktober 2025, § 103, beslutade regionfullmäktige att reglering av Jamtlisamråd sker inom ramen för den årliga överenskommelsen mellan stiftelsen och stiftarna samt att representanter i samrådet beslutas av regionfullmäktige i början av varje mandatperiod. Ytterligare reglering av former för samrådet menar man att samrådet själva bör ha full rådighet över.

    Jamtli menar att det så kallade basanslaget, som är till för att finansiera stiftelsens basuppdrag, är för litet i förhållande till uppdraget. Kommunen har därför föreslagit att Kommundirektören bör uppdras att utreda om så är fallet, och i så fall återkomma med en beskrivning av hur stor finansiering som Jamtli behöver för att finansiera basuppdraget. Regionala utvecklingsförvaltningen föreslår att regiondirektören ges ett motsvarande uppdrag.

  • Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RUN/12/2021) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten.

    Stiftelsen Gaaltije är baserat i Östersunds kommun med verksamhet som bidrar till kulturell, språklig och näringsmässig utveckling av det sydsamiska samhället. Uppdraget till stiftelsen är bland annat att främja sydsamisk kultur, språk och näring. Stiftelsen har inkommit med ansökan om verksamhetsbidrag till område Kultur och bildning. Motsvarande ansökan har dessutom ställts till regionala utvecklingsnämnden (RUN/454/2025). Beredning av båda ansökningarna har delegerats till Område Kultur och bildning.

    Utöver ansökan om sedvanligt verksamhetsbidrag så äskar stiftelsen extra medel om 1 129 250 kronor per år 2026-2028 för utvecklingen av Gaaltije Saemien Museume enligt en utvecklingsplan. Stiftelsen menar att Region Jämtland Härjedalen satsar betydande resurser på att majoritetsbefolkningens historia, språk och kultur ska synas och höras i museer, arkiv och andra institutioner och att samma resurssäkerhet behöver garanteras för regionens samiska urbefolkning. Dessutom anser stiftelsen att Region Jämtland Härjedalen har ett moraliskt och juridiskt ansvar gentemot urfolket samerna.

    Gaaltije är inte en del av kultursamverkansmodellen utan har statliga medel via Sametinget samt bidrag från Östersunds kommun. Dessutom finansieras verksamheten genom projektmedel, andra sökta bidrag och egna intäkter. Östersunds kommun har från 2025 ökat anslaget till Gaaltije från ett hyresbidrag om 425 000 kronor till ett verksamhetsbidrag om 500 000 kronor samt gratis hyra. Tidigare avtal har innefattat ett uppdrag att utveckla ett samiskt museum i sydsamiskt område, Gaaltije Saemien Museume, men då detta är avhängigt en förstärkning av de offentliga medlen så tas detta uppdrag bort ur avtalet.

    Årsavtalet med stiftelsen Gaaltije reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. Region Jämtland Härjedalens uppräkning i enlighet med regionfullmäktiges direktiv är 0 %. Det innebär att Region Jämtland Härjedalen ersätter Stiftelsen Gaaltije med ett verksamhetsbidrag om 375 000 kronor för verksamhetsåret 2026, vilket är motsvarande föregående års verksamhetsbidrag. Återrapport sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått senast 30 april.

  • Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt Kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten.

    Föreningsarkivet i Jämtlands län är en del av kultursamverkansmodellen. Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidraget inom kultursamverkansmodellen och ska enligt förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet främja en god tillgång för länets invånare till regional enskild arkivverksamhet. Övriga verksamhetsområden inom förordningen är professionell teater-, dans- och musikverksamhet, museiverksamhet samt museernas kulturmiljöarbete, biblioteksverksamhet samt läs- och litteraturfrämjande verksamhet, professionell bild- och formverksamhet, filmkulturell verksamhet och främjande av hemslöjd.

    Föreningsarkivet i Jämtlands län är en ideell förening med andra föreningar som medlemmar. Föreningsarkivet utgör en viktig del av vårt gemensamma kulturarv med kontaktytor mellan kultur, föreningsliv och myndigheter. Uppdraget till föreningen är bland annat att samla, tillgängliggöra, vårda och bevara handlingar och föremål från föreningar och enskilda samt att bedriva verksamhet med grund i folkbildningen.

    Föreningsarkivet ansöker om 4 315 000 kronor i verksamhetsbidrag 2026. Dessutom äskar föreningen särskilda medel för omställningskostnader från Region Jämtland Härjedalen och Kommunförbundet Jämtland Härjedalen, totalt 1 000 000 kronor. Huvudskälet till ansökan om höjt verksamhetsbidrag och omställningskostnader är att Föreningsarkivet behöver ställa om sin verksamhet efter att Riksarkivet i Östersund flyttar till Härnösand under 2027.

    Tidplan för omställningen

    2026

    • Riksarkivet avslutar sin publika verksamhet i Östersund. Läsesalen fortsatt öppet.
    • Omflyttning och förberedande för mottagande sker.

    2027

    • Riksarkivets flytt av handlingar till Härnösand.
    • 1 april görs den officiella överlämningen av 1 500 meter enskilda arkiv till Föreningsarkivet.
    • 31 augusti lämnar Riksarkivet Östersund helt och hållet.
    • 1 september tar Föreningsarkivet, enligt plan och önskemål, över fastigheten.

    Det innebär att Föreningsarkivet redan nu äskar medel för omställningsarbete som handlar om att planera, förbereda och anpassa verksamheten till nya förutsättningar.

    Ansökan om höjt verksamhetsbidrag 2026 grundar sig bland annat på planering och utveckling av ett lokalhistoriskt arkiv i enlighet med den regionala kulturplanen, installering av brandlarm i extern depå samt omarbetande av hemsida till följd av att samarbetet med Riksarkivet upphör. Inför 2027 aviserar Föreningsarkivet höjda etablerings- och driftskostnader om 6 000 000 kr som en konsekvens av de nya förutsättningar som uppkommer till följd av Riksarkivets flytt samt den fortsatta ambitionen att Föreningsarkivet ska vara en stabil och publik kulturinstitution som garanterar bevarandet och tillgängligheten till länets kulturarv.

    Årsavtalet med Föreningsarkivet i Jämtlands län reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. Region Jämtland Härjedalens uppräkning i enlighet med regionfullmäktiges direktiv är 0 % varför en höjning av verksamhetsbidraget inte är möjlig. Förvaltningen föreslår dock att ett särskilt utvecklingsbidrag beviljas Föreningsarkivet för omställningskostnader i enlighet med ovan. Detta tillfälliga bidrag hanteras utanför avtalet och ska redovisas i särskild ordning.

    För år 2026 ersätter Region Jämtland Härjedalen Föreningsarkivet i Jämtlands län med ett preliminärt verksamhetsbidrag om totalt 3 122 292 kronor. I anslaget ligger regionbidrag om 1 721 897 kronor samt det preliminära statsbidraget om 622 577 kronor som motsvarar 2025 års nivå. I anslaget ingår även medel från länets kommuner om 777 818 kronor, uppräknat enligt LPIK med 0,102%, enligt överenskommelse med Kommunförbundet Jämtland Härjedalen (RUN/303/2022). Det totala beloppet kan komma att justeras utifrån Kulturrådets beslut om statsbidrag och nivån på ersättningen meddelas slutligt under mars 2026. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått senast 16 mars 2027.

  • Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. För kommunalförbundet Norrlands nätverk för musikteater och dans, nedan NMD, regleras bidraget genom en förbundsordning (RS/641/2024). Även de nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan, dialog med verksamheten samt mellan de fyra regionerna inom Kultur i Norr.

    NMD är en del av kultursamverkansmodellen. Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidraget inom kultursamverkansmodellen och ska enligt förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet främja en god tillgång för länets invånare till professionell teater-, dans- och musikverksamhet. Övriga verksamhetsområden inom förordningen är, museiverksamhet samt museernas kulturmiljöarbete, biblioteksverksamhet samt läs- och litteraturfrämjande verksamhet, professionell bild- och formverksamhet, regional enskild arkivverksamhet, filmkulturell verksamhet och främjande av hemslöjd.

    NMD är ett kommunalförbund med regionerna Norrbotten, Västerbotten, Västernorrland och Jämtland Härjedalen som medlemmar. I NMD ingår Norrlandsoperan i Umeå, Norrdans i Härnösand, Estrad Norr i Östersund samt Piteå Kammaropera. Förbundets ändamål är att administrera beviljade bidrag för turnéverksamhet och medverka till att musikteater och dans tillgängliggörs i norra Sverige. Dessutom är förbundets uppgift att ansvara för övergripande koordinering av turnéverksamhet för de i nätverket ingående konstnärliga enheterna samt att tillföra övergripande perspektiv avseende geografisk spridning av föreställningar.

    Utöver den ordinarie och återkommande verksamheten vill NMD inför 2026 bland annat implementera arbetsordning för såväl förbundsstyrelse som förbundsfullmäktige och därmed bidra till att öka förbundets funktion för samverkan mellan förtroendevalda i medlemsregionerna. Dessutom är det prioriterat att utveckla den årliga ägardialogen med ansvariga tjänstepersoner i förbundets medlemsregioner samt dialog med nätverkets konstnärliga enheter, i syfte att följa upp turnéverksamheten och gemensamt identifiera nya turnéorter, nå ny publik och stärka samverkan inom och utom nätverket.

    2025 fick regionen ett minskat statsbidrag inom kultursamverkansmodellen. Det innebär att statsbidraget till NMD 2025 var 2 981 700 kronor. Regionens uppräkning för 2026 i enlighet med regionfullmäktiges direktiv är 0 %. Det innebär att NMD för 2026 erhåller regionalt och statligt bidrag från respektive region om totalt 3 211 700 kronor/region. I anslaget ligger regionbidrag om 230 000 kronor per region avsett för administration och samordning samt det preliminära statsbidraget om
    2 981 700 kronor per region. Det totala beloppet kan komma att justeras utifrån Kulturrådets beslut om statsbidrag och nivån på ersättningen meddelas slutligt under mars 2026. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått senast 16 mars 2027.

  • Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RUN/12/2021) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten.

    Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidraget inom kultursamverkans-modellen och ska enligt förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet främja en god tillgång för länets invånare till förordningens sju områden. Enheterna Estrad Norr och Kulturutveckling inom Regional utveckling är en del av kultursamverkansmodellen.

    Estrad Norr är Region Jämtland Härjedalens professionella scenkonstinstitution för musik, teater, musikteater och dans och har bland annat uppdraget att producera och förmedla ett professionellt och kvalitativt utbud av musik, teater, musikteater och dans för barn, unga och vuxna i länet samt verka för tillgänglighet, breddat deltagande och förutsättningar för kvalitet och konstnärlig förnyelse.

    Kulturutveckling samlar biblioteksutveckling med det regionala biblioteksuppdraget, läs- och litteraturfrämjande verksamhet, bildkonsten för främjande verksamhet inom bild- och form samt förvaltande av Region Jämtland Härjedalens konstsamling, hemslöjden för främjande verksamhet inom slöjd- och konsthantverksområdet och filmpool för främjande verksamhet inom film och rörlig bild. Designcentrum för främjande verksamhet inom designområdet är en del av Kulturutveckling men har inte statligt stöd inom kultursamverkansmodellen. Uppdraget till Kulturutveckling är bland annat att vara kompetensområde för de respektive verksamheterna samt verka för tillgänglighet, breddat deltagande och förutsättningar för kvalitet och konstnärlig förnyelse.

    Enheternas ansökan om verksamhetsbidrag för 2026 innehåller förutom en sedvanlig uppräkning även ansökan om en särskild utvecklingssatsning om 156 348 kronor till Kulturutveckling för att stärka arbetet med digitalt konstpedagogiskt material. Region Jämtland Härjedalens uppräkning i enlighet med regionfullmäktiges direktiv är 0 %. Eventuella tillfälliga medel för särskilda insatser sker i så fall i särskild ordning genom områdeschefens utvecklingsmedel.

    Uppdragen till interna kulturverksamheter (Estrad Norr och Kulturutveckling) reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning. För år 2026 erhåller Estrad Norr ett preliminärt verksamhetsbidrag om totalt 34 521 893 kronor. I anslaget ligger regionbidrag om 13 997 000 samt det preliminära statsbidraget om 20 524 893 som motsvarar 2025 års nivå. Kulturutveckling erhåller ett preliminärt verksamhetsbidrag om totalt 16 507 738 kronor. I anslaget ligger regionbidrag om 11 458 000 kronor samt det preliminära statsbidraget om 5 049 738 kronor som motsvarar 2025 års nivå. Det totala beloppet kan komma att justeras utifrån Kulturrådets beslut om statsbidrag. Slutligt belopp meddelas under mars 2026.

    Regionbidraget har justerats från föregående år på grund av att verksamheten från 2026 inte debiteras några interna IT-kostnader. Tidigare har det varit en intern schablon med fördelning av fasta kostnader vilket upphör och istället hamnar verklig kostnad på rätt enhet. Därför har det skett en omfördelning av anslag mellan enheterna inom området. Dessutom kommer enheterna varken ha anslag eller kostnad för ekonom vilket motsvarar en minskning med 900 000 kronor. För att minska administrativt arbete har dessutom kostnaderna för kulturstöd om totalt 650 000 kronor flyttats från Estrad Norr till områdets stab där utbetalning sker.

    Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått senast 16 mars 2027.

  • Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RUN/12/2021) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten.

    Riksteatern Jämtland Härjedalen är en del av kultursamverkansmodellen. Region Jämtland Härjedalen är mottagare av statsbidrag inom kultursamverkansmodellen och ska enligt förordning (2010:2012) om fördelning av vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet främja en god tillgång för länets invånare till professionell teater-, dans- och musikverksamhet. Övriga verksamhetsområden inom förordningen är museiverksamhet samt museernas kulturmiljöarbete, biblioteksverksamhet samt läs- och litteraturfrämjande verksamhet, professionell bild- och formverksamhet, regional enskild arkivverksamhet, filmkulturell verksamhet och främjande av hemslöjd.

    Riksteatern Jämtland Härjedalen är en ideell förening och del av Riksteatern. Föreningen har till uppgift att utveckla ett länstäckande arrangörsnätverk, främja scenkonst till barn- och unga samt verka för tillgång till scenkonst i hela länet. I uppdraget ligger därmed bland annat att främja tillgången av scenkonst genom ett kvalitativt och professionellt utbud, förmedla och subventionera föreställningar till barn och unga i länet samt stödja, utveckla och föryngra arrangörer i länet.

    Föreningens ansökan om verksamhetsbidrag 2026 innehåller förutom en sedvanlig uppräkning även en förstärkning av personal om 280 000 kronor för ett önskemål att axla rollen som en regional barnkultursamordnare samt en fortsatt kompensation av uteblivna subventionsstöd från Riksteatern centralt om 100 000 kronor. Verksamheten erhöll kompensation för uteblivet subventionsstöd som ett tillfälligt anslag endast under 2025. När det gäller regional kultursamordning för barn och unga pågår ett internt arbete där Riksteatern Jämtland Härjedalen också har särskilda projektmedel för samverkan i det arbetet.

    Årsavtalet med Riksteatern Jämtland Härjedalen reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. Region Jämtland Härjedalens uppräkning i enlighet med regionfullmäktiges direktiv är 0 %. Det innebär att Region Jämtland Härjedalen ersätter Riksteatern Jämtland Härjedalen med ett preliminärt verksamhetsbidrag om 1 690 377 kronor för verksamhetsåret 2026. I anslaget ligger regionbidrag om 1 188 177 kronor samt det preliminära statsbidraget om 502 200 kronor som motsvarar 2025 års nivå. Det totala beloppet kan komma att justeras utifrån Kulturrådets beslut om statsbidrag. Slutligt belopp meddelas under mars 2026. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått senast 16 mars 2027.

     

  • Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt Kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RS/555/2023) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten.

    Åredalens Folkhögskola i Åre kommun drivs av en skolförening i nära samarbete med Evangeliska Fosterlandsstiftelsen, EFS, som är en rörelse inom Svenska kyrkan. Åredalens konstutbildning är en förberedande utbildning till högre studier inom områden som måleri, grafik och keramik. Åredalens folkhögskola är inte en del av kultursamverkans-modellen. För genomförande av en förberedande konstutbildning har Åredalens folkhögskola haft avtal med Region Jämtland Härjedalen sedan 2024. Ansökan för 2026 omfattar 285 000 kronor, en ökning med 10 000 kronor från föregående år. Ambitionen är att kunna göra utvecklingssatsningar och kvalitetssäkringar gällande gästlärare, studiebesök och deltagande i lokala kulturevent samt utveckling och underhåll av skolans konstnärliga ateljéer. Konstlinjen möjliggör utbildning och kompetensutveckling samt bidrar med arbetstillfällen för länets yrkesverksamma konstnärer. En god återväxt av professionella kulturskapare är en förutsättning för ett mångsidigt och långsiktigt hållbart kulturliv.

    Årsavtalet med Åredalens folkhögskola reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. För verksamhetsåret 2026 föreslås att Åredalens folkhögskola erhåller ett verksamhetsbidrag om totalt 285 000 kronor, en förstärkning från föregående års ersättning om 10 000 kronor. Region Jämtland Härjedalens uppräkning i enlighet med regionfullmäktiges direktiv är 0 % och höjningen hanteras genom omfördelning av områdeschefens utvecklingsmedel. Höjningen motiveras av den kvalitetsökning som skolan gör avseende konstutbildningen. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått senast 30 april 2027.

  • Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RUN/12/2021) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten.

    Scenkonstföreningen Undantaget är en ideell scenkonstförening baserad i Östersunds kommun som producerar professionell och kvalitativ scenkonst i länet. Organisationen bidrar med kvalitativ scenkonst för en bred målgrupp, främst teater, musik och musikteater. Undantaget drivs av föreningens medlemmar och externa artister, skådespelare samt övriga tjänster anlitas löpande utifrån behov. Föreningen har etablerat sig i en lokal på Frösön som utvecklas till en kvartersteater. Utöver att producera och turnera med kvalitativ scenkonst utgör även föreningen med sin lokal en plattform för samarbeten med andra scenkonstaktörer i länet.

    Undantaget är inte en del av kultursamverkansmodellen. Som en av länets fria scenkonst-grupper har Undantaget tillsammans med Nordcirkus haft avtal med Region Jämtland Härjedalen om professionell scenkonstverksamhet sedan 2020. I nuläget har föreningen verksamhetsbidrag från Östersunds kommun om 350 000 kronor samt 500 000 kronor från Kulturrådet. Föreningen söker 320 000 kronor från Region Jämtland Härjedalen inför 2026 och motiverar det genom att söka färre kulturstöd för vissa produktioner. Undantaget lägger mycket tid på ansökningar och rapporter och ser en möjlighet att minska detta genom ett utökat verksamhetsbidrag.

    Årsavtalet med Undantaget reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. För verksamhetsåret 2026 föreslås att Undantaget erhåller ett verksamhetsbidrag om totalt 300 000 kronor, en förstärkning från föregående års ersättning om 260 000 kronor. Region Jämtland Härjedalens uppräkning i enlighet med regionfullmäktiges direktiv är 0 % och höjningen hanteras genom omfördelning av områdeschefens utvecklingsmedel. Höjningen motiveras av att skapa en mer hållbar och långsiktig verksamhet för Undantaget samt att inte behöva hantera en del av de ansökningar om kulturstöd som kommer från föreningen. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått senast 16 mars 2027.

  • Regionala utvecklingsnämnden ansvarar för fördelningen av regionalt verksamhetsbidrag samt vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt kultursamverkansmodellens förordning 2010:2012 och Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Fördelningen av verksamhetsbidrag behandlar verksamhet, ekonomi och uppföljning och regleras genom avtal eller överenskommelser med externa verksamheter samt interna uppdrag. De nationella kulturpolitiska målen samt aktuell Regional kulturplan för Jämtland Härjedalen (RUN/12/2021) är styrande för verksamhetsbidraget. Förslaget har föregåtts av ansökan samt dialog med verksamheten.

    Nordcirkus AB är ett scenkonstkompani i aktiebolagsform baserad i Åre kommun som producerar professionell och kvalitativ scenkonst i länet. Organisationen bidrar med kvalitativ scenkonst för en bred målgrupp, främst cirkus, dans, teater och muntligt berättande. Det är landets nordligaste cirkuskompani med en stor verksamhet, inte minst för barn och unga, både regionalt och nationellt. Nordcirkus drivs av två personer och externa artister, skådespelare och övriga tjänster anlitas löpande utifrån behov. I bolagets stadgar framgår att ingen vinst får tas ut ur företaget.

    Nordcirkus AB är inte en del av kultursamverkansmodellen. Som en av länets fria scenkonstgrupper har Nordcirkus tillsammans med Scenkonstföreningen Undantaget haft avtal med Region Jämtland Härjedalen om professionell scenkonstverksamhet sedan 2020. Nordcirkus har under 2025 dessutom haft verksamhetsbidrag från Kulturrådet om 300 000 kronor. Utifrån en hög arbetsbelastning och ett intensivt turnerande har verksamheten missat möjligheten att söka stöd från Kulturrådet för 2026. Nordcirkus har inget verksamhetsbidrag från Åre kommun.

    Nordcirkus ansöker om 350 000 kronor, en förstärkning av verksamhetsbidraget med 75 000. Färdigställandet av förråd och ateljé med företagsstöd från Region Jämtland Härjedalen har blivit försenat och dyrare än planerat. Verksamheten kommer bland annat att fortsatt erbjuda befintliga produktioner, utveckla nya föreställningar och fortsätta arbetet med sjukhusclowner.

    Årsavtalet med Nordcirkus reglerar uppdrag, uppföljning av mål och förväntat resultat samt årlig ersättning för uppdraget. Region Jämtland Härjedalens uppräkning i enlighet med regionfullmäktiges direktiv är 0 %. Det innebär att Region Jämtland Härjedalen ersätter Nordcirkus med ett verksamhetsbidrag om totalt 275 000 kronor för verksamhetsåret 2026. Återrapportering sker genom verksamhetsberättelse samt av kvantitativa och kvalitativa resultatmått senast 16 mars 2027.

  • Regler och villkor för verksamhetsbidrag beslutades av regionfullmäktige i juni 2021, § 74 (RS/413/2021). Enligt dessa ska Region Jämtland Härjedalen fördela verksamhetsbidrag till det civila samhället där regionala utvecklingsnämnden årligen beslutar vilka organisationer som ska erhålla bidrag samt storleken på bidragen. De sökande organisationerna har prövats utifrån ovannämnda regelverk för att godkännas som bidragsberättigade organisation. Anslagen fördelas till Ungdomsorganisationer, Politiska ungdomsorganisationer, Funktionsrättsorganisationer, Pensionärsorganisationer, Nykterhetsorganisationer samt Övriga främjande- och intresseorganisationer utifrån den bidragskonstruktion och de fördelningsnycklar som gäller för respektive grupp.

    Totalt ansökte 46 organisationer om regionalt verksamhetsbidrag för 2026, varav 43 föreslås beviljas bidrag. Ärendet har beretts utifrån perspektiven jämlikhet, jämställdhet och barns rätt, regional utveckling, ekonomi och miljö. Anslagsfördelningen bedöms medföra positiva effekter på flera av regionens prioriterade områden. Genom att stimulera ett regionalt organisationsliv ökar förutsättningarna för lokal verksamhet där människor kan vara aktiva, delaktiga och skapande. Organisationerna svarar dessutom mot bidragsreglernas prioriterade målområden; Demokrati och delaktighet, Folkhälsa och hållbar utveckling och Det livslånga lärandet. Organisationerna försäkrar att verka för god tillgänglighet i de lokaler som nyttjas för verksamheten. Förslag till fördelning presenteras i PM Verksamhetsbidrag till organisationer 2026, daterad 2025-11-04.

  • Regionala utvecklingsnämnden beslutar årligen om fördelning av verksamhetsbidrag till studieförbund. Beslutet omfattar vilka organisationer som ska erhålla bidrag samt storlek på bidragen. De sökande organisationerna har prövats utifrån de Regler och villkor för verksamhetsbidrag som beslutats av regionfullmäktige i juni 2021, § 74 (RS/413/2021), för att godkännas som bidragsberättigade organisation. Anslagen till studieförbunden för regional folkbildningsverksamhet fördelas genom bidrag till Folkbildning Mittnorrland enligt avtal (RUN/433/2024) samt till RF-SISU Jämtland-Härjedalen enligt avtal (RUN/78/2024). Fördelningen för 2026 års verksamhetsbidrag grundas på 2024 års verksamhet.

    Ärendet har beretts utifrån perspektiven jämlikhet, jämställdhet och barns rätt, regional utveckling, ekonomi och miljö. Anslagsfördelningen bedöms medföra positiva effekter på flera av regionens prioriterade områden. Genom att stimulera ett regionalt organisationsliv ökar förutsättningarna för lokal verksamhet där människor kan vara aktiva, delaktiga och skapande. Organisationerna svarar dessutom mot bidragsreglernas prioriterade målområden; Demokrati och delaktighet, Folkhälsa och hållbar utveckling och Det livslånga lärandet. Organisationerna försäkrar att verka för god tillgänglighet i de lokaler som nyttjas för verksamheterna.

  • Regionala utvecklingsnämnden ska årligen fatta beslut om regionalt verksamhetsstöd till idrottsförbund. Den sökande organisationen, RF-SISU Jämtland Härjedalen, har prövats utifrån de Regler och villkor för verksamhetsbidrag som beslutats av regionfullmäktige i juni 2021, § 74 (RS/413/2021), för att godkännas som bidragsberättigade organisation. Anslaget till Idrottsförbund fördelas genom bidrag till RF-SISU Jämtland-Härjedalen enligt Regionalt uppdragsavtal med RF-SISU Jämtland-Härjedalen 2025–2026 (RUN/78/2024). Anslaget inkluderar stöd till parasporten. RF-SISU Jämtland Härjedalen har 374 lokalföreningar i länet och totalt 127 675 medlemmar, 7 föreningar färre men 8 151 medlemmar fler än 2023.

    Ärendet har beretts utifrån perspektiven jämlikhet, jämställdhet och barns rätt, regional utveckling, ekonomi och miljö. Anslagsfördelningen bedöms medföra positiva effekter på flera av regionens prioriterade områden. Genom att stimulera ett regionalt organisationsliv ökar förutsättningarna för lokal verksamhet där människor kan vara aktiva, delaktiga och skapande. Organisationen svarar dessutom mot bidragsreglernas prioriterade målområden; Demokrati och delaktighet, Folkhälsa och hållbar utveckling och Det livslånga lärandet. Organisationen försäkrar att de verkar för god tillgänglighet i de lokaler som nyttjas för verksamheter.

  • Region Jämtland Härjedalen tilldelas årligen statliga medel genom anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder. Medlen kan beviljas i form av företagsstöd, stöd till kommersiell service och projektstöd enligt förordning (2003:596) om bidrag för projektverksamhet inom den regionala utvecklingspolitiken, förordning (2022:1467) om statligt stöd till regionala investeringar, förordning (2022:1468) om stöd för att regionalt främja företag, och förordning (2024:1243) om stöd för att främja tillgången till grundläggande kommersiell service. Regionfullmäktige har delegerat beslutanderätten av medlen till regionala utvecklingsnämnden.

    En stor del av medlen används som medfinansiering till Europeiska socialfonden och Europeiska regionala utvecklingsfonden där Interreg-programmen ingår. Region Jämtland Härjedalen har breddat medfinansieringen till Interreg-programmen under de senaste åren och har nu medfinansiering till Interreg Sverige Norge, Interreg Aurora och Interreg Northern Periphery and Arctic. I och med att det är olika förvaltande myndigheter för de olika EU-fonderna och Interreg-programmen blir det komplext att synka Region Jämtland Härjedalens egna beredningstider och beslutdatum med förvaltande myndigheters processer och beslutsdatum.

    För att kunna hantera en utlysning om regional medfinansiering till Interreg Sverige Norge under våren 2026 behöver regionala utvecklingsnämnden vidaredelegera beslutanderätten. Det ligger inget sammanträde som tidsmässigt fungerar utifrån när Interreg stänger sin utlysning och när Region Jämtland Härjedalen behöver ha lämnat medfinansieringsbeslut. Verksamheten behöver få tillräcklig handläggningstid. Interreg-utlysningen stänger 15 februari. Beredningen hinner inte bli klar till 31 mars och nämnden har inget sammanträde i april. Det går inte att vänta med beslut till sammanträdet 19 maj. Interreg-besluten fattas 7 maj. Därför föreslås att nämnden vidaredelegerar beslutanderätten över beslut om medfinansiering till Interreg Sverige Norge till regionala utvecklingsnämndens ordförande efter samråd med presidiet. Om önskemål finns kan information om ärendena lämnas till nämndens ledamöter under sammanträdet 31 mars.

     

    • Fellesstemmen 7 januari 2026, Stjördal
  • Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.