Det finns ingen information att visa
Inget protokoll har publicerats
Tid för justering: 3 april
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 15 oktober 2024, § 123, en plan med budget, inklusive uppföljningsplan, för 2025. I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året. Enligt fastställd plan ska regionala utvecklingsnämnden vid sitt sammanträde i april göra en uppföljning av det regionala serviceprogrammet.
I oktober 2021 fick Region Jämtland Härjedalen och övriga regioner erbjudande från regeringen att ta fram och genomföra regionala serviceprogram. Regionala utvecklingsnämnden beslutade den 23 maj 2023, § 89, att fastställa regionalt serviceprogram för åren 2023–2030 (RUN/536/2021). Beslut om årliga handlingsplaner delegerades till regional utvecklingsdirektör.
Region Jämtland Härjedalens regionala serviceprogram 2023–2030 tar avstamp i den regionala utvecklingsstrategin (RUN/515/2018) och program för smart specialisering (RUN/430/2018) samt nationella förordningar för kommersiell service. Programmet har utarbetats i bred samverkan med länets kommuner och Länsstyrelsen Jämtlands län och syftar till god tillgång till kommersiell service i olika typer av landsbygd. Programmet bidrar till att stärka samordningen av de olika ekonomiska stöd och insatser som regionerna, länsstyrelsen och Tillväxtverket beslutar om.
Region Jämtland Härjedalen är ansvarig för att det regionala serviceprogrammet genomförs och följer upp dess insatser. Handlingsplaner har utarbetats för åren 2023, 2024 och 2025 via det regionala nätverket Service Z (bestående av Region Jämtland Härjedalen som sammankallande aktör tillsammans med länets kommuner och Länsstyrelsen i Jämtlands län). Handlingsplanerna innehåller en beskrivning av planerade insatser för året med uppföljningsbara mål och vem som ansvarar för insatsen.
Uppföljning sker årligen utifrån riktlinjer från Tillväxtverket och denna uppföljning ligger till grund för kommande års handlingsplaner. Arbetet avrapporterades skriftligt till Tillväxtverket under kvartal 1 (RUN/522/2022). Uppföljning av handlingsplanen redovisas i sin helhet i dokumentet Uppföljning av regionalt serviceprogram (RUN/536/2021). Nedan följer några axplock därur rörande prioriterade områden:
Prioriterat område: Medborgare
* Följt upp förändringar i nationella styrmedel som till exempel förordningar, remisser med mera genom yttranden och dialoger tex Livsmedelsberedskap i en ny tid SOU 2024:8, promemorian Ett statligt stöd för driftsäkra och robusta posttjänster (FI2024/02072), Länsstyrelsen Jämtlands län har lämnat ett yttrande på SOU 2024:47 - digital myndighetspost.
* Främjat navfunktionen som butiker har som mötesplats och nätverk bla Krokoms kommun Kampanj-Handla lokalt. Invigning av tre SOT-punkter (service och trygghetspunkter) varav två i Krokoms kommun (Valsjöbyn och Rötviken) och en i Åre kommun (Hallen). Samverkan sker med kommunen och civilsamhället.
Prioriterat område: Servicegivare
* Sprida kunskap om olika typer av stöd hos befintliga och möjliga servicegivare i länet samt verka för ökade investeringar i energieffektivisering och annan miljömässig hållbarhet. Aktiviteterna har resulterat till under året beslutade stöd:
• Hemsändning 7 st., 1 407 970 kronor
• Servicebidrag 2 st., 275 000 kronor
• Investeringsbidrag 20 st., 8 196 150 kronor
• Särskilt driftstöd 20st., 3 706 552 kronor
• Antal fysiska företagsbesök 20 st. Företagsbesöken har skett i samverkan mellan Region Jämtland Härjedalen och kommunerna samt i vissa fall även med Länsstyrelsen Jämtlands län. Förutom detta sker samtal och digitala möten löpande.
Prioriterat område: Offentliga intressenter
* Fortsatt processtöd till länets kommuner för arbetet med att ta fram serviceplaner, samt tillämpning av fastställda serviceplaner. Beslut Serviceplan i Bergs kommun, beslut handlingsplan i Krokoms kommun.
* Samverkan med de fyra norrlandsregionerna med ett flertal digitala och fysiska träffar under året.
Resurser för genomförda aktiviteter finansieras främst via ordinarie budget hos intressenterna. Arbetet får genomförs också med stöd av projektet Resurser till genomförande av regionalt serverprogram Jämtlands län som medfinansieras av Tillväxtverket och regionalt 1:1- anslag. Projektet pågår mellan 2023-2026 och syftar till att vidareutveckla nya arbetsformer och samverkan för genomförande av regionalt serviceprogram genom exempelvis dialog och samordning mellan olika aktörer och insatser, arbete med kunskapsunderlag samt hantering av stöd till kommersiell service.
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 15 oktober 2024, § 123, en plan med budget, inklusive uppföljningsplan, för 2025. I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året. Enligt fastställd plan ska regionala utvecklingsnämnden vid sitt sammanträde i april göra en uppföljning av arbetet med smart specialisering.
Inom EU har begreppet strategi för smart specialisering (S3) vuxit fram och god styrning av det regionala programmet för smart specialisering är idag ett krav för att ta del av europeiska struktur- och investeringsfonder som finns för att främja företagande och innovation. Program för smart specialisering i Jämtland Härjedalen 2021–2027 (fastställt av regionfullmäktige i november 2020, § 128, RUN/430/2018) slår fast länets prioriterade styrkeområden: Jord, skog och vatten, Hållbar energi, Upplevelser och Digitala lösningar. Här adresseras på ett övergripande plan de uppfyllnadskriterier EU-kommissionen slagit fast för kravet på god styrning.
Smart specialisering är ett arbetssätt för det regionala utvecklingsarbetet och ett sätt för att utveckla våra fyra, ovan nämnda, styrkeområden. Smart specialisering går ut på att strategiskt arbeta och satsa resurser på att stärka och utveckla dessa styrkeområden för att kunna nå länets övergripande vision och målbild för 2050. Vidare ligger Program för smart specialisering Jämtland Härjedalen 2021-2027 till grund för den Europeiska regionala utvecklingsfonden i Mellersta Norrland programperioden 2021–2027. En uppföljning av det arbete som skett inom ramen för program för smart specialisering presenteras i Uppföljningsrapport Smart specialisering (S3) 2024, daterad 2025-03-06.
Bilagor
Regeringen har avsatt totalt 4,6 miljarder kronor i ett statligt investeringsstöd till bredbandsutbyggnad för åren 2023–2027, varav cirka 800 miljoner kommer utlysas år 2025. Post- och telestyrelsen (PTS) har av regeringen fått i uppdrag att administrera detta stöd enligt förordningen (2020:266) om statligt stöd för utbyggnad av bredbandsinfrastruktur.
Inom ramen för förordningen ges regionerna möjlighet att vara delaktiga i två delar av stödet:
Regionerna har genom förordningen möjlighet att rapportera sina regionala prioriteringar till PTS. Syftet är att styra utbyggnaden mot byggnader som anses extra viktiga att nå genom stödfinansierad utbyggnad. Nytt för 2025 är att Region Jämtland Härjedalen inte längre behöver välja och koppla prioriterade byggnader till olika kriterier. Det kommer nu bara att finnas ett skäl till behovet av prioritering och det är att byggnaden anses extra viktig att nå genom stödfinansierad utbyggnad ur ett regionalt perspektiv.
PTS:s modell för bredbandsstöd ska göra det möjligt att nå ut till platser med stora behov av bredbandsinfrastruktur. Därför har regionerna möjlighet att peka ut vilka specifika byggnader som de anser är mest prioriterade för stödet. Varje region har möjlighet att prioritera maximalt 30 procent av de byggnader som är hushåll och arbetsställen, det vill säga byggnader som inte är fritidshus, och som ingår i den slutliga byggnadsförteckningen.
Prioriteringen tas fram genom att varje kommun får prioritera max 30 procent av de stödberättigade byggnader som finns inom respektive kommun. Varje kommun uppmanas att under arbetets gång rådgöra med bredbandsaktörer inom respektive kommun. Region Jämtland Härjedalen sammanställer därefter dessa prioriteringar och skickar in detta till PTS senast 5 maj 2025.
Om kommunernas sammanställningar totalt sett för länet ger ett resultat där mindre än 30 procent av länets byggnader är prioriterade kan Region Jämtland Härjedalen lägga till byggnader/områden för att nå en nivå på 30 procent för prioriterade byggnader för hela länet.
Fördjupad information finns i PM:et Regionala prioriteringar för beredbandsstöd – Post och telestyrelsens bredbandsstöd 2025, daterat 2025-02-25.
Bilagor
Remiss: Samråd om viktiga vattenfrågor och arbetsprogram med tidplan i Bottenhavets vattendistrikt (8763–2024)
Länsstyrelsen i Västernorrlands län, som också är Vattenmyndighet för Bottenhavets vattendistrikt, samråder om Viktiga vattenfrågor i Bottenhavets vattendistrikt -Arbetsprogram med tidplan och översikt över väsentliga frågor inför arbetet med förvaltningsplan 2027–2033. Samrådet pågår under sex månader, 1 november 2024 till 30 april 2025. Mot bakgrund av att Jämtlands län tillhör Bottenhavets vattendistrikt har Region Jämtland Härjedalen getts möjlighet att lämna synpunkter på samrådsdokumentet.
I samrådsdokumentet beskriver Vattenmyndigheten hur tidplanen för arbetet med vattenförvaltningen ser ut de närmaste åren och hur de som berörs kan delta. Vattenmyndigheten redovisar frågor som de identifierat som viktiga för att förvaltningen av sjöar, vattendrag, grundvatten och kustvatten ska fungera på ett bra sätt, och vilka förbättringar som behövs. Syftet med samrådet är att få in synpunkter på om Vattenmyndigheten har fångat upp de viktigaste frågorna, och att få in förslag till förbättringar, kompletteringar eller omprioriteringar. Vattenmyndigheten är också intresserad av att veta om det är tydligt för de som berörs av arbetet med vattenförvaltning, samt hur och när man kan delta. Region Jämtland Härjedalen har utifrån myndighetens önskemål valt att i yttrandet belysa olika perspektiv för att uppmärksamma länets vattenresurser.
Bilagor
Regeringen beslutade vid regeringssammanträdet den 7 februari 2024 att ge en särskild utredare uppdraget att genomföra en översyn av den nationella skogspolitiken givet utvecklingen sedan den skogspolitiska reformen 1993, inklusive policyutvecklingen inom EU samt överväga åtgärder för ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt skogsbruk som stärker näringsfriheten och investeringsviljan. Utredaren ska även ge förslag på ett effektivare miljömålsarbete i skogen. I uppdraget ingår ett delbetänkande där utredaren ska ge förslag för en effektiv, enkel och väl fungerande tillsyn av skogsbruket.
Den 19 december 2024 presenterades delbetänkandet från 2024 års skogspolitiska utredning, Ett tydligt regelverk för aktivt skogsbruk (SOU 2024:91). Målet med utredningen är att främja ett långsiktigt hållbart och konkurrenskraftigt skogsbruk, ökad skoglig tillväxt och ökad tillgång till hållbar skoglig biomassa för att bidra fullt ut till klimatomställning, jobb och tillväxt i Sverige. De jämställda skogspolitiska målen – miljömålet och produktionsmålet – ska ligga fast. I delbetänkandet lämnas totalt 41 författningsförslag i både skogsvårdslagen och miljöbalken med avsikten att modernisera och förenkla regelverket för skogsbruk som ökar rättssäkerheten.
Region Jämtland Härjedalen har genom remissen getts möjlighet att bidra med synpunkter på delbetänkandet och utredningen. I förslag till yttrande av remissen lyfts det som positivt med väl avvägda förändringar som gör det enklare att driva näringsverksamheter kopplat till skog och skogsbruk i ett brett perspektiv utifrån de förutsättningar som råder i Jämtlands län som berör många intressenter. Utifrån de jämställda skogspolitiska målen är det särskilt viktigt att de nationella anslagen för naturvårdsavtal och stöd till kunskapsinsamling för enskilda skogsägare kraftigt höjs och förbättras. Det är särskilt viktigt för Jämtlands län med många mindre lantbruk och skogsgårdar som står inför generationsväxlingar. När det gäller förslagen som berör förändrat tillsynsansvar och överklagandeprocess inom skogsbruk, att ta bort sambandet mellan avverkningsanmälan och anmälan för samråd, samt kortare tidsfrist för påbörjande av skogsbruksåtgärder efter anmälan till Skogsstyrelsen (från 42 till 10 dagar), bör detta noga övervägas för att värna den mångfald av näringar, intressen och miljömål som dessa beslut berör. En bibehållen och stärkt rättssäkerhet, med kvalitet i handläggningen, är viktigare för länets många mindre skogsägare, de samiska näringarna, besöksnäringen, bevarandeintressen och civilsamhället, än att det går fortare med risk för fel som blir irreversibla. Dessa ställningstaganden baseras på inte mindre än fem länsstrategier inom regional - och samisk utveckling, skog, energi och klimat samt smart specialisering.
Bilagor
Enligt Styrmodell för Region Jämtland Härjedalen (RS/342/2022) fastställd av regionfullmäktige 2023-06-01, § 72, ska en treårig Regionplan med budget tas fram utifrån långsiktigt strategiska dokument och beskrivna planeringsförutsättningar. Regionplan med budget fastställs av regionfullmäktige och är det styrdokument som utgör grunden för verksamheternas årliga planering och budgetarbete. Regionplanen tydliggör planperiodens politiska viljeinriktning, med fokus på vad som ska prioriteras och utvecklas samt nämndernas och styrelsens budgetramar.
Arbetet med Regionplan med budget inleds i slutet på året genom att tjänstepersonorganisationen gör verksamhetsanalyser för respektive verksamhet. Dessa sammanställs därefter per förvaltningsområde vilket för regional utveckling innebär en sammanställning för regionala utvecklingsnämnden och en för kollektivtrafiknämnden. Därefter har dialog förts i regionledningen för förvaltningen som helhet.
Utgångspunkten i arbetet har för regionala utvecklingsnämnden varit halv uppräkning av budgetram enligt LPIK i enlighet med gällande Regionplan med budget 2025-2027 (RS/61/2024) fastställd av regionfullmäktige 2024-06-19, § 95.
Utredning om den framtida regionala utvecklingspolitiken och landsbygdspolitiken ska vara klar 1 juni 2026. Vad utredningen kommer fram till och hur det påverkar det regionala utvecklingsansvarets inriktning och finansiering är oklart. Det råder även en osäkerhet gällande fördelning av EU:s utvecklingsmedel kommande programperiod och risken är att fördelningen till länet kommer att minska. Minskade statliga anslag till folkbildningen, framför allt studieförbunden och ingen uppräkning i kultursamverkansmodellen får negativa effekter på den kulturella infrastrukturen i länet. Konsekvenser av Folkbildningsutredningen är ännu inte beslutade men det finns en risk för ökad administrativ kostnad men också en möjlighet till ökat fokus på kvalitativa faktorer.
Regionala utvecklingsnämnden hade en ekonomi i balans 2024 och har fått halv uppräkning av budgetram under 2025. Det innebär att verksamheterna genomför olika åtgärder och ser bland annat över varje rekrytering för att fortsätta ha en ekonomi i balans även 2025. Halv uppräkning även 2026 innebär att prioritering av verksamhet behöver göras och politiska beslut om detta fattas.
Bilagor
(Ärendet kommer att kompletteras med handlingar)
Almedalsveckan är en årligt återkommande demokratisk mötesplats i Visby, Gotland, där politiska partier, organisationer och medborgare samlas för att diskutera samhällsfrågor. Evenemanget erbjuder en unik plattform för dialog och nätverkande genom seminarier, debatter och workshops. Almedalsveckan 2025 äger rum mellan den 23-27 juni.
Region Jämtland Härjedalen avser att delta i Almedalsveckan 2025 genom minst två, eventuellt tre, initiativ. Regionen kommer delta i Norra Sveriges Stockholmskontors initiativ, tillsammans med Region Västerbotten, Region Västernorrland och Region Norrbotten, för att anordna tre till fyra seminarier och ett mingel i samarbete med de sex största städerna i norra Sverige inom ramen för föreningen N6. Därutöver finns det ett värde i tillsammans med Samling näringsliv, Östersunds kommun, Länsstyrelsen och Mittuniversitetet genomföra ett initiativ i samverkan för att lyfta länets behov och prioriteringar i eget namn. Därutöver överväger ett av projekten på Energikontoret möjligheten att offentliggöra och presentera ett projektresultat under Almedalsveckan. Kostnaderna för detta sker inom ramen för projektet. Arbetet med medverkan i Almedalen är en pågående process och teman och programpunkter kommer att fastställas närmare tidpunkten för evenemanget.
Almedalsveckan erbjuder en unik möjlighet att påverka nationell politik och främja regional utveckling i en bred samhällskontext. Region Jämtland Härjedalens medverkan i Almedalen syftar till att skapa genomslag för viktiga frågor, bygga nätverk och positionera sig som en drivkraft inom regional utveckling. Genom att vara närvarande under evenemanget säkerställs det att Region Jämtland Härjedalen är en del av både den politiska- och ekonomiska diskussionen på nationell nivå.
Trots de ekonomiska utmaningar som Region Jämtland Härjedalen står inför, är denna stasning en investering i regionens framtid och utveckling, som bör prioriteras.
Bilagor
Åre Business Forum är en mötesplats för hållbar tillväxt, investeringar och nya kontakter. Evenemanget samlar personer från olika bolag, branscher och organisationer alla med ett gemensamt intresse för hållbara affärer, nya kontakter och skapa tillväxt i Sverige och Norden. Åre Business Forum 2025 äger rum i Åre mellan den 2-4 april 2025.
Region Jämtland Härjedalen planerar att dela under Åre Business Forum genom ett panelsamtal där fokus ligger på tillväxtmöjligheter och hur ekosystemet för Sveriges konkurrenskraft kan stärkas. Forumet erbjuder en plattform där regionen kan synliggöra Jämtland Härjedalen som en innovationsdriven och investeringsvänlig region. Genom att föra dialog med ledande företagsaktörer, investerare och beslutsfattare skapas möjligheter att attrahera kapital och kompetens till regionen.
Åre Busniess Forum erbjuder en unik möjlighet att föra dialog med ledande företag och investerare om konkreta möjligheter att stärka Jämtland Härjedalen som en attraktiv plats för företagsetableringar, investeringar och innovation. Region jämtland Härjedalens medverkan under evenemanget syftar till att skapa genomslag för viktiga frågor, bygga nätverk och positionera sig som en drivkraft inom regional utveckling. Genom att vara närvarande under evenemanget säkerställs det att Region Jämtland Härjedalen är en del av både den politiska- och ekonomiska diskussionen på nationell nivå.
Trots de ekonomiska utmaningar som Region Jämtland Härjedalen står inför, är denna stasning en investering i regionens framtid och utveckling, som bör prioriteras.
Jämtland Härjedalen Turism ek. för. (JHT), som är samverkansplattform för besöksnäringen i Jämtland Härjedalen, tog under 2024 på sig det formella ansvaret som regional samordnare av vandringslederna där inte staten är huvudman. Ett nätverk med olika ledaktörer är etablerat och i november arrangerades ett regionalt vandringsledsforum. JHT har varit delaktig inom det nationella arbetet under året och har haft ett bra erfarenhetsutbyte med andra regionala samordnare, vilket kommer att fortsätta under 2025. Det anses positivt att alla regioner i landet börjar gå mer i takt och JHT vill vara med och bidra till det via det nationella samarbetet som leds av Naturvårdsverket fram till 2027.
Naturvårdsverket har beviljat JHT medel för att kunna fortsätta arbetet med att formalisera regional samverkan och etablera en samordnande organisation för vandringslederna (där inte staten är huvudman) i länet under 2025. Arbetet med samordning av vandringslederna kommer ske i samverkan med flera aktörer.
Beslut om Region Jämtland Härjedalens deltagande och medfinansiering av projektet har fattats av områdeschef för verksamhetsområde Hållbar tillväxt i enlighet med regionala utvecklingsnämndens delegationsbestämmelser. Den kontanta medfinansieringen uppgår till 50 000 kronor. Utöver detta avsätts även arbetstid motsvarande max 40 timmar under 2025. Detta kommer bland annat att innefatta deltagande i projektets styrgrupp.
JHT har gett Region Jämtland Härjedalen möjlighet att även utse en politisk representant till projektets styrgrupp. Om en politisk representant utses så kommer uppdraget att innefatta deltagande vid ca 3–4 styrgruppsmöten under 2025, uppskattningsvis 1–2 timmar per möte. Uppdraget i styrgruppen handlar om att vara delaktig i den regionala samordningen av vandringslederna. Syftet är att säkerställa en hög kvalitet av vandringslederna som i sin tur gynnar folkhälsa, platsattraktion och turism.
Bilagor
Med anledning av den dödliga attacken på Komvux i Örebro den 4 februari 2025 finns anledning att genomföra en kartläggning för att identifiera om ytterligare åtgärder behöver vidtas på Region Jämtland Härjedalens båda folkhögskolor Birka och Bäckedal.
Personal och deltagare behöver ha en trygg arbetsmiljö samtidigt som hänsyn behöver tas till folkhögskolornas roll. Enligt Folkhögskoleplanen 2021-2025 (RUN/35/2020) ska folkhögskolorna exempelvis bidra till att stärka och utveckla demokratin och vara en mötesplats för olika evenemang och konserter.
Kartläggningen görs för att
Om kartläggningen identifierar nya åtgärder behöver förslag på hur finansiering ska ske inkluderas.
Återrapportering av kartläggningen och eventuella förslag på åtgärder görs till skolstyrelsen tillika regionala utvecklingsnämnden under hösten 2025.
Beroende på vad kartläggningen kommer fram till kan ytterligare uppdrag från nämnden ges till verksamheten.
Bilagor
Fellesrådet för Tröndelag och Jämtland Härjedalen. Representant till valberedningen.
Bilagor
Bilagor
Bilagor