Möte 2024-02-20
-
Tid för justering: Onsdag 21 februari (digitalt)
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Coompanion kooperativ utveckling Jämtland Härjedalen ek för.
-
Portföljanalys ERUF Mellersta Norrland
-
Remiss: Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037 (RUN/61/2024) - Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026−2037 (diva-portal.org)
-
Information från regionens samverkansråd
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
- Läget i organisationen
- Remiss: Kultursamhället – utvecklad samverkan mellan stat, region och kommun (SOU 2023:58) (RUN/547/2023) - kultursamhallet--utvecklad-samverkan-mellan-stat-region-och-kommun-sou-2023_58.pdf (regeringen.se)
- Slutredovisning av utredningsuppdrag avseende Stiftelsen Jamtli (RUN/269/2023) flyttas till junisammanträdet
-
- En attraktiv region (RUN/99/2019)
Se även upprättad slutrapport för projekt Testresenär (RUN/310/2019).
Bilagor
-
967kb Ladda ner dokument
-
Region Jämtland Härjedalen mottog i december 2022 regeringens beslut Villkor för budgetåret 2023 för regionerna och Gotlands kommun inom utgiftsområdena 1 Rikets styrelse, 19 Regional utveckling och 22 Kommunikationer (villkorsbeslutet).
Aktörer med det regionala utvecklingsansvaret ska följa upp, låta utvärdera och årligen till regeringen redovisa resultaten av det regionala tillväxtarbetet. Regionerna ska ge en sammanfattande beskrivning av verksamheten som genomförts under året utifrån Lagen (2010:630) om regionalt utvecklingsansvar och Förordningen (2017:583) om regionalt tillväxtarbete. Återrapporteringen ska göras enligt en given mall där alla frågor ska besvaras, dock måste inte insatser inom alla områden i mallen ha genomförts.
Återrapporteringen ska vara Landsbygds- och infrastrukturdepartementet tillhanda senast den 21 februari 2024.
Bilagor
-
79kb Ladda ner dokument
-
571kb Ladda ner dokument
-
372kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Lag om kommunal redovisning (SFS 2018:597) ska den löpande redovisningen för varje räkenskapsår avslutas med en årsredovisning.
Regionfullmäktige har i Regionplan och budget 2023–2025 (RS/513/2022) beslutat om fyra strategier:
- Strategi för länets utveckling
- Strategi för våra medarbetare
- Strategi för god ekonomi
- Strategi för vård
Regionala utvecklingsnämnden verkställer 9 prioriterad mål inom de tre förstnämnda områdena vilka följs upp i nämndens årsredovisning.
Majoriteten av målen och mätetalen inom Strategi för länets utveckling har uppnåtts under året. Två av verksamhetsmålen har inte uppnåtts (tillgången till snabbt bredband om 1 Gbit/sek samt att öka andelen egenproduktion av scenkonst till 50% av utbudet). För Strategi för våra medarbetare var 60% uppfyllda och 40% ej helt uppfyllda. Det senare avser att utveckla struktur och arbetssätt för distansarbete samt hälsofrämjandeindex som var något sämre än målet. Inom Strategi för god ekonomi uppnås 67% av målen men målet för bruttokostnadsutveckling uppnåddes ej vilket bland annat beror på omvärldsläget som lett till en hög inflation vilket drabbat Regional utveckling negativt.
Nämndens verksamhet bedrivs inom två verksamhetsområden; Kultur och bildning med verksamhet inom kultur och folkhögskolor och Hållbar tillväxt med verksamhet inom regionalt utvecklingsansvar samt utifrån avtal om samverkan med kommunerna. Regional utvecklingsdirektör med närstöd arbetar i tjänstemannaorganisationen mot hela förvaltningsområde Regional utveckling som även inkluderar verksamhetsområde Kollektivtrafik (vars verksamhet ligger under kollektivtrafiknämndens ansvar).
Inom Hållbar tillväxt löper verksamheten enligt plan där flera insatser inletts, exempelvis inom kommunikation som handlar om att lyfta informationen kring det regionala utvecklingsansvaret och utveckla digital kommunikation. Vidare har flera möten på nationellnivå genomförts, huvudsakligen inom områdena transportinfrastruktur, bredband, digitalisering och statsstöd.
Kulturen har totalt sett haft något färre föreställningar under 2023 jämfört med föregående år vilket bland annat förklaras av Estrad Norrs uppsättning av Lapp-Nils vid Döda fallet som var en av deras största uppsättningar någonsin. Under sommaren sågs den av närmare 6 000 personer. För folkhögskolorna minskade antalet deltagarveckor något under året jämfört med året innan. Det berodde på en tuff vår för en av folkhögskolorna och där en stark höst inte kunde kompensera för våren.
Nettoresultatet uppgick till -138,9 mkr för helår 2023 vilket var 4,2 mkr bättre än budget. Både regional utvecklingsdirektör med närstöd och Kultur och bildning var marginellt bättre än budget medan Hållbar tillväxt hade en positiv avvikelse som uppgick till 3,3 mkr. Den positiva avvikelsen beror framför allt på högre ersättningar, överskott från statsbidrag samt en restriktiv hållning till ny- och ersättningsrekrytering.
Antalet anställda inom nämndens verksamheter uppgick per den 31 december till 165 personer vilket var 7 färre jämfört med föregående år men omräknat till årsarbetare var det 3,3 fler. Sjukfrånvaron har ökat något jämfört med föregående år. Den korta sjukfrånvaron beror främst på infektioner. Det har tillkommit några längre sjukskrivningar under året, men där flera nu åter är i tjänst.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
636kb Ladda ner dokument
-
Den 15 december, 2020, § 190, fastställde regionala utvecklingsnämnden en Folkhögskoleplan 2021–2024 för Bäckedals och Birka folkhögskolor (RUN/35/2020). I denna framgår att folkhögskolestyrelsen ska ta beslut om längre utbildningar på skolorna ska avslutas eller om nya ska startas. Av regionala utvecklingsnämndens plan för 2024 framgår att nämnden, tillika folkhögskolestyrelse för Bäckedal och Birka, ska fastställa kursutbudet inför höstterminen 2024 vid sitt sammanträde i februari.
Birka folkhögskola genomför folkbildningsverksamhet i följande former:
- långa och korta folkhögskolekurser,
- deltids- och distanskurser,
- Kulturprogram och öppen folkbildning,
- uppdragsutbildningar och utvecklingsarbete, samt
- externt finansierad verksamhet som ligger i linje med huvuduppdraget.
För 2024 är den preliminära tilldelningen från Folkbildningsrådet 7941 deltagarveckor i ingångsvärde till Birka folkhögskola. Beslut om slutgiltig tilldelning till folkhögskolorna fattas först i februari av Folkbildningsrådet.
Det nya preliminära ingångsvärdet (att jämföra med 8 186 deltagarveckor 2023) härrör från Folkbildningsrådets förslag att minska folkhögskolornas ingångsvärden och samtidigt höja deltagarveckans värde (från 1 630 kronor till 1 768 kronor).
Planen för 2024 är att fortsatt ligga så nära tilldelade medel som möjligt. Utifrån detta kan förändringar gällande fördelning mellan utbildningarna komma att ske utifrån antal sökande på de olika utbildningarna samt beslut som tas av Folkbildningsrådet. Föreslaget kursutbud för höstterminen 2024 innebär inga egentliga förändringar sett till utbudet för vårterminen 2024.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
117kb Ladda ner dokument
-
Den 15 december, 2020, § 190, fastställde regionala utvecklingsnämnden en Folkhögskoleplan 2021–2024 för Bäckedals och Birka folkhögskolor (RUN/35/2020). I denna framgår att folkhögskolestyrelsen ska ta beslut om längre utbildningar på skolorna ska avslutas eller om nya ska startas. Av regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan framgår att nämnden, tillika folkhögskolestyrelse för Bäckedal och Birka, ska fastställa kursutbudet inför höstterminen 2024 vid sitt sammanträde i februari.
Bäckedals folkhögskola genomför folkbildningsverksamhet i följande former:
- långa och korta folkhögskolekurser,
- deltids- och distanskurser,
- Kulturprogram och öppen folkbildning,
- uppdragsutbildningar och utvecklingsarbete, samt
- externt finansierad verksamhet som ligger i linje med huvuduppdraget.
För 2024 är den preliminära tilldelningen från Folkbildningsrådet 4 850 deltagarveckor i ingångsvärde till Bäckedals folkhögskola. Beslut om slutgiltig tilldelning till Folkhögskolorna fattas först i februari av Folkbildningsrådet.
Det nya preliminära ingångsvärdet (att jämföra med 5000 deltagarveckor 2023) härrör från Folkbildningsrådets förslag att minska folkhögskolornas ingångsvärden och samtidigt höja deltagarveckans värde (från 1 630 kronor till 1 768 kronor).
Planen för 2024 är att fortsatt ligga så nära tilldelade medel som möjligt. Utifrån detta kan förändringar gällande fördelning mellan utbildningarna komma att ske utifrån antal sökande på de olika utbildningarna samt beslut som tas av Folkbildningsrådet. Föreslaget kursutbud för höstterminen 2024 innebär inga egentliga förändringar sett till utbudet för vårterminen 2024.
Bilagor
-
91kb Ladda ner dokument
-
126kb Ladda ner dokument
-
Region Jämtland Härjedalens interna kulturverksamheter (enheterna Kulturutveckling och Estrad Norr) huserar sedan flera år tillbaka i externa lokaler i Folkets Hus, Östersund (Estrad Norr har även lokaler, scenkonstverkstaden, i Odenskog, Östersund). Enheten Kulturutveckling delar lokaler på plan 4 i Folkets Hus med områdets stabsfunktioner, och Estrad Norr har lokaler på plan 1. Nuvarande kontraktstid med Folkets hus har slutdatum 2026-01-31. Lokalerna i Folkets hus, och även konstmagasinet på sjukhuset, har under lång tid visat sig vara oacceptabla ur ett arbetsmiljöperspektiv. Det handlar dels om att lokalerna ej är ändamålsenliga för den verksamhet som bedrivs, dels att medarbetare upplever en negativ påverkan av inomhusluften. Dessutom varierar fuktnivåerna i konstmagasinet och på plan 4 kraftigt över året vilket påverkar regionens konstsamling där stora värden riskerar att gå förlorade. Konstsamlingen fodrar därför särskild ventilation som reglerar luftfuktigheten.
En lokalbehovsutredning har genomförts med fokus på verksamheterna som huserar på plan 4 som visar på de behov som verksamheten har för att bedriva verksamhet på ett adekvat sätt. Det handlar bland annat om ändamålsenliga lokaler för synlighet, praktiska och operativa aktiviteter, projektverksamhet, konstförvaring och -hantering, digitala lösningar och förråd för att verksamheten ska fungera optimalt.
För att ta nästa steg i utredningen bör regiondirektören ges ett uppdrag att, utifrån befintlig behovsanalys, föreslå nya/andra lokaler som är bättre anpassade för kulturverksamhetens behov med en kostnadsbedömning. Uppdraget ska innefatta förslag för samtliga interna kulturverksamheter som idag huserar i Folkets hus lokaler
Bilagor
-
86kb Ladda ner dokument
-
94kb Ladda ner dokument
-
-
Regler och villkor för verksamhetsbidrag beslutades av regionfullmäktige i juni 2021, § 74 (RS/413/2021). Enligt dessa ska Region Jämtland Härjedalen fördela verksamhetsbidrag till det civila samhället där regionala utvecklingsnämnden årligen beslutar vilka organisationer som ska erhålla bidrag samt storleken på bidragen. De sökande organisationerna har prövats utifrån ovannämnda regelverk för att godkännas som bidragsberättigade organisation. Anslagen fördelas till Ungdomsorganisationer, Politiska ungdomsorganisationer, Funktionsrättsorganisationer, Pensionärsorganisationer, Nykterhetsorganisationer samt Övriga främjande- och intresseorganisationer utifrån den bidragskonstruktion och de fördelningsnycklar som gäller för respektive organisationsgrupp.
Regionala utvecklingsnämnden beslutade 2023-12-12, § 233, att bevilja totalt 3 104 889 kronor i anslag till organisationer enligt PM Verksamhetsbidrag till organisationer 2024. I samband med verkställande av beslutet har en felaktighet uppdagats. I PM Verksamhetsbidrag till organisationer 2024 – reviderat 2024-01-23 har följande ändringar gjorts:
Under rubriken Funktionsrättsorganisationer har den summa som anges för organisationen DHR Jämtlands distrikt (74 155 kronor) korrigerats till 47 115 kronor. Felaktigheten är ett skrivfel och påverkar inte övriga siffror och summor i underlaget.
Vidare har, under rubriken Ungdomsorganisationer, de organisationer lagts till som beviljades medel för 2023, men inte ansökte om medel för verksamhetsåret 2024. Detta för att tydliggöra underlaget angående beviljade medel 2023.
Slutligen har samtliga diarienummer i dokumentet setts över och två felaktigheter korrigerats: Funktionsrättsorganisationer, RUN/337/2023 och Pensionärsorganisationer, RUN/338/2023.
Bilagor
-
93kb Ladda ner dokument
-
178kb Ladda ner dokument
-
177kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har ansvaret att fördela vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet enligt kultursamverkansmodellens förordning (2010:2012). En förutsättning för stöd är att regionen har upprättat en kulturplan och att kulturplanenen överensstämmer med förordningen. Regionen är mottagare av statsbidrag till regional kulturverksamhet, anslag 1:6 ap.1, och ansvarar för att bidragsgivningen främjar en god tillgång för länets invånare till förordningens sju områden.
Region Jämtland Härjedalen har beviljats ett samlat bidrag om 41 538 000 kronor att fördela enligt förordningen, vilket är 4 615 000 kronor mindre än regionens framställan till Kulturrådet. Ändamålet med bidraget är att uppfylla de nationella kulturpolitiska målen samt ge möjligheter till regionala prioriteringar och variationer. Statsbidraget innebär en förstärkning från år 2023 genom en uppräkning med 371 000 kronor (0,9%). Förslag till fördelning av statsbidraget till regional kulturverksamhet inom kultursamverkansmodellen 2024 innebär därmed att kommunförbundet Norrlands nätverk för musikteater och dans (NMD) erhåller 3 000 000 kronor enligt överenskommelse med övriga medlemsregioner inom förbundet samt att övriga verksamheter erhåller en generell uppräkning om 0,9%. Återstående medel om 27 497 kronor av statsbidraget föreslås tilldelas Stiftelsen Jamtli utifrån den kostnadsintensiva verksamhet samt de ekonomiska utmaningar stiftelsen har. Beslut om fördelning grundar sig på Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2024-2027 (RUN/12/2021), verksamhetsdialoger, verksamheternas ansökningar samt Regler och villkor för verksamhetsbidrag (RS/413/2021). Förslag till fördelning återfinns i dokumentet Finansiering av regional kulturverksamhet 2024, daterat 2024-01-24.
På grund av den ekonomiska utmaningen med minskad statlig uppräkning samt regionens egen avisering om 0% uppräkning 2025 och 2026 så behöver konsekvenserna för de regionala kulturverksamheterna analyseras.
Av de särskilda villkoren framgår att alla verksamheter som erhåller statsbidrag via Kultursamverkansmodellen ska
- informera på lämpligt sätt att Kulturrådet bidragit med medel,
- ha en handlingsplan för tillgänglighet,
- informera om tillgängligheten på webbplats, sociala medier eller andra kanaler,
- åtgärda enkelt avhjälpta hinder i publika lokaler, samt
- uppfylla standard WCAG 2.1 för sin webbplats och mobila applikationer enligt gällande EU-direktiv.
Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
137kb Ladda ner dokument
-
232kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
Region Jämtland Härjedalen har erbjudits att lämna synpunkter på Östersunds kommuns förslag till klimat- och energistrategi för perioden perioden 2024–2027. Eventuella synpunkter ska lämnas till Östersunds kommun senast den 28 februari 2024.
Kommunens nuvarande klimatstrategi, som antogs 2019, sträcker sig fram till och med 2023. Det förslag till ny klimat- och energistrategi som nu remitteras ska gälla under kommande fyraårsperiod, 2024–2027. Strategins syfte är att öka takten på klimatomställningen och tydligt vägleda kommunorganisationen mot minskade växthusgasutsläpp och energianvändning.
Bilagor
-
78kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutade i december 2023, § 219, att initiera en upphandling för besöksnäringsutveckling i Jämtlands län. I början av januari 2024 tilldelades detta ärende en upphandlare från regionens upphandlingsgrupp, vilket möjliggjort en djupare analys av upphandlingsförfarandet jämfört med hösten 2023, då endast sporadisk rådgivning gavs från olika individer i upphandlingsgruppen utifrån tillgänglighet. Tre viktiga informationspunkter har framkommit i upphandlarens analys, som är av relevans för regionala utvecklingsnämnden:
1. Avtalslängd: Region Jämtland Härjedalen strävar numera efter att samtliga avtal ska ha en avtalslängd om 4 år, utan möjlighet till förlängning, såvida inte särskilda skäl föreligger. Detta skiljer sig från det tidigare förslag som presenterades och beslutades av nämnden i december; då föreslogs att upphandlingen inom besöksnäringsutveckling få samma avtalslängd som upphandlingen inom landsbygdsutveckling, det vill säga en avtalslängd om 3 år med möjlighet till maximalt 6 års förlängning. Efter diskussion med upphandlingsgruppen föreslås nu istället en avtalslängd om 4 år utan möjlighet till förlängning, vilket är i linje med regionens övergripande strategi.
3. Budget för upphandlingen: I december fick nämnden information om att en snabbare upphandlingsprocess kunde uppnås genom att minska årsbudgeten för besöksnäringstjänster med 10 300 kronor per år jämfört med dagens avtal, då detta skulle innebära att summan hamnade under tröskelvärdet för en europeisk upphandling. I den fördjupade analys som nu utförts konstateras dels att en sådan minskning enbart innebär tidsbesparing på några få dagar, samt att vid närmare beräkningar kommer det totala värdet av avtalet hamna över tröskelvärdet även om den lägre årsbudgeten väljs. Förslaget är därför att bibehålla den nuvarande årsbudgeten på 2 247 000, där ingen uppräkning ingår under avtalstiden.
3. Frivillig förhandsinsyn: I situationer där upphandlande organisationer har starka skäl att tro att det enbart finns en leverantör som kommer lämna anbud på en offentlig upphandling, finns möjlighet att använda ett tillvägagångssätt som heter frivillig förhandsinsyn. Syftet med undantagsregeln är att upphandlande organisationer inte ska behöva göra en annonserad upphandling när det endast finns en leverantör som kan tillhandahålla de tjänster eller produkter som efterfrågas. Om det bara finns en leverantör innebär en annonserad upphandling bland annat kostnader och administration för såväl den upphandlande organisationen som för leverantören. Resultatet vid en annonserad upphandling skulle ändå bli detsamma, att endast en leverantör kan tilldelas kontraktet.
Hur genomförs då en frivillig förhandsinsyn? Den upphandlande organisationen publicerar sin avsikt att teckna avtal med en utsedd leverantör i en registrerad annonsdatabas, vilket är samma databas där ”vanliga” upphandlingsannonser publiceras. En viktig aspekt är att upphandlande organisation kan motivera varför den frivilliga förhandsinsynen tillämpas. Övriga leverantörer har då en viss tidsperiod på sig att överklaga och meddela sin avsikt att lämna anbud på avtalet. Minimikravet är att övriga leverantörer ska ha 10 dagar på sig att överklaga, inom Region Jämtland Härjedalen tillämpas dock rutinen att låta annonsen vara publicerad i 30 dagar.
Om en överklagan sker, behöver en ”vanlig” upphandling genomföras då det i detta fall är bekräftat att minst två leverantörer avser lämna anbud. Om ingen överklagan sker inom 30 dagar, har regionen rätt att gå direkt till avtalsskrivning med utsedd leverantör.
Under arbetet med upphandlingen av besöksnäringsutveckling, som pågått i olika intensitet sedan hösten 2021, har det inte framkommit att det finns någon relevant eller intresserad leverantör utöver Jämtland Härjedalen Turism som avser lämna anbud på upphandlingen. Förslaget är därför att som ett första steg tillämpa tillvägagångssättet med frivillig förhandsinsyn, och ange Jämtland Härjedalen Turism som utsedd leverantör.Utöver den fördjupande analysen från upphandlingsenheten så har en arbetsgrupp på tjänstepersonsnivå tagit fram en uppdragsbeskrivning för upphandlingen, baserad på den analys och de intervjuer som utförts under de senaste åren. Underlaget har löpande stämts av med nämndens presidium som också utsetts till styrgrupp för upphandlingen. Besöksnäringsexperter inom SKR samt representanter från både andra regioner och besöksnäringsföretag har inkluderats i valideringen av uppdragsbeskrivningen. En summering av uppdragsbeskrivningen och förslag till övergripande inriktning för upphandlingen återfinns i dokumentet Summering av uppdragsbeskrivning, upphandling besöksnäringsutveckling, daterad 2024-02-12.
Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
110kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
-
Sadat Food AB, 559358–8378, inkom den 2 maj 2023 med en ansökan om företagsstöd inom ramen för erbjudandet Stöd till större investeringar. Totalt kostnadsunderlag i ansökan uppgick till 24 950 000 kronor. Godkänt kostnadsunderlag är 24 950 000 kronor.
Syftet med stödet är att möjliggöra ett företags hållbara och affärsstrategiska utveckling som kräver större investeringar och samtidigt bedöms ha betydelse för näringslivets utveckling i regionen eller annars ha särskild betydelse för den regionala utvecklingen.
Investeringen avser uppförande av anläggning samt inköp av maskiner och inventarier för livsmedelsproduktion.
Företagsstödet finansieras av statliga medel från anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder inom utgiftsområde 19 Regional utveckling. Stöd får ges i mån av tillgång till medel och får inte vara större än vad som behövs med hänsyn till övriga finansieringsmöjligheter och andra omständigheter för att den åtgärd som stödet avser ska kunna genomföras. Beslut i aktuellt ärende får fattas med stöd av förordning (SFS 2022:1467) §23–26 om statligt stöd till regionala investeringar.
De regionala företagsstöden ska främja en hållbar tillväxt och ökad konkurrenskraft i företag och därmed en hållbar regional utveckling. Begreppet hållbar utveckling har här en bred innebörd som inkluderar de miljömässiga, sociala och ekonomiska dimensionerna av hållbar utveckling. Nationell strategi för hållbar regional utveckling i hela landet 2021 - 2030 är styrande för anslaget 1:1 Regionala tillväxtåtgärder. På regional nivå ska stödet motiveras utifrån den regionala utvecklingsstrategin.
Beslutsmotivering
Etableringen skapar arbetstillfällen och stimulerar den lokala/regionala ekonomin. Vidare så skapas möjligheter att i stor skala rikta företagets koncept mot nya målgrupper och marknader i Sverige men på sikt även i Norden och Europa. Hållbarhet ska uppnås med fokus på en energismart anläggning, rutiner för minskat svinn, arbete med närproducerade råvaror och en medveten strategi vid val av transporter.
Stödet motiveras utifrån Regional utvecklingsstrategi Jämtlands län 2050 där det övergripande målet är att regionen ska vara en nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i. Stödet kopplar även an till Programmet för smart specialisering i Jämtland Härjedalen 2021–2027, inom styrkeområdet jord, skog och vatten. Mat, kultur och besöksnäring i samverkan är en stark drivkraft för den regionala utvecklingen och för att stad och land utvecklas tillsammans. Lokal förädling med unika produkter ger utveckling på landsbygderna och skapar grunden för en kreativ matregion. Insatser för att främja bärkraftigt företagande från jord till bord och medvetna konsumenter utgör grunden för förverkligandet av en långsiktigt hållbar utveckling.
Med hänsyn till övriga finansieringsmöjligheter och omständigheter bedöms stödnivån behöva vara 40 procent.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Glassfabriken i Jämtland AB, 559318-3402, har den 12 januari 2024 inkommit med en ansökan om stöd inom erbjudandet Stöd till större investeringar. Investeringen avser maskiner/inventarier för uppbyggnad av produktionsanläggning för tillverkning av glass i Trångsviken. Total kostnad för investeringen beräknas uppgå till 8 700 000 kronor.
Syftet med stödet är att möjliggöra ett företags hållbara och affärsstrategiska utveckling som kräver större investeringar och samtidigt bedöms ha betydelse för näringslivets utveckling i regionen eller annars ha särskild betydelse för den regionala utvecklingen.
Företagsstödet finansieras av statliga medel från anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder inom utgiftsområde 19 Regional utveckling. Stöd får ges i mån av tillgång till medel och får inte vara större än vad som behövs med hänsyn till övriga finansieringsmöjligheter och andra omständigheter för att den åtgärd som stödet avser ska kunna genomföras. Beslut i aktuellt ärende får fattas med stöd av förordning (SFS 2022:1467) om statligt stöd till regionala investeringar.
De regionala företagsstöden ska främja en hållbar tillväxt och ökad konkurrenskraft i företag och därmed en hållbar regional utveckling. Begreppet hållbar utveckling har här en bred innebörd som inkluderar de miljömässiga, sociala och ekonomiska dimensionerna av hållbar utveckling. Nationell strategi för hållbar regional utveckling i hela landet 2021 - 2030 är styrande för anslaget 1:1 Regionala tillväxtåtgärder. På regional nivå ska stödet motiveras utifrån den regionala utvecklingsstrategin.
Beslutsmotivering
Etableringen skapar arbetstillfällen och stimulerar den lokala/regionala ekonomin. Temaca AB är fastighetsbolaget och Glassfabriken i Jämtland AB är produktionsbolaget. Ägarna ser stora regenerativa vinster genom att använda lokala leverantörer inom många områden. De kommer att bygga energieffektivt och använda lokala leverantörer, både material och arbetskraft.Övergripande vill fastighetsbolaget tillsammans med produktionsbolaget skapa ett system med små klimatavtryck utifrån ett helhetsperspektiv där de integrerar fastighetsrelaterade delar med produktionsrelaterade delar, för att skapa ett effektivt system för produktionen, fastigheten och miljön/klimatet.
Stödet motiveras utifrån Regional utvecklingsstrategi Jämtlands län 2050 där det övergripande målet är att regionen ska vara en nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i. Investeringens syfte kopplar mot "Program för smart specialisering i Jämtland Härjedalen 2021-2027" med styrkeområdet Jord, Skog och vatten. Lokal förädling med unika produkter ger utveckling på landsbygderna och skapar grunden för en kreativ matregion. Insatser för att främja bärkraftigt företagande från jord till bord och medvetna konsumenter utgör grunden för förverkligandet av en långsiktigt hållbar utveckling.
Vid handläggningen av ärendet har det gjorts en bedömning av hur stort stödet behöver vara
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Temaca AB, 556989-5427, har den 12 januari 2024 inkommit med en ansökan om stöd inom erbjudandet Stöd till större investeringar. Investeringen avser maskin/byggnadsinvesteringar för uppbyggnad av produktionsanläggning för tillverkning av glass i Trångsviken. Total kostnad för investeringen beräknas uppgå till 16 200 000 kronor.
Syftet med stödet är att möjliggöra ett företags hållbara och affärsstrategiska utveckling som kräver större investeringar och samtidigt bedöms ha betydelse för näringslivets utveckling i regionen eller annars ha särskild betydelse för den regionala utvecklingen.
Företagsstödet finansieras av statliga medel från anslag 1:1 Regionala utvecklingsåtgärder inom utgiftsområde 19 Regional utveckling. Stöd får ges i mån av tillgång till medel och får inte vara större än vad som behövs med hänsyn till övriga finansieringsmöjligheter och andra omständigheter för att den åtgärd som stödet avser ska kunna genomföras. Beslut i aktuellt ärende får fattas med stöd av förordning (SFS 2022:1467) om statligt stöd till regionala investeringar.
De regionala företagsstöden ska främja en hållbar tillväxt och ökad konkurrenskraft i företag och därmed en hållbar regional utveckling. Begreppet hållbar utveckling har här en bred innebörd som inkluderar de miljömässiga, sociala och ekonomiska dimensionerna av hållbar utveckling. Nationell strategi för hållbar regional utveckling i hela landet 2021 - 2030 är styrande för anslaget 1:1 Regionala tillväxtåtgärder. På regional nivå ska stödet motiveras utifrån den regionala utvecklingsstrategin.
Beslutsmotivering
Etableringen skapar arbetstillfällen och stimulerar den lokala/regionala ekonomin. Temaca AB är fastighetsbolaget och Glassfabriken i Jämtland AB är produktionsbolaget. Ägarna ser stora regenerativa vinster genom att använda lokala leverantörer inom många områden. De kommer att bygga energieffektivt och använda lokala leverantörer, både material och arbetskraft.
Övergripande vill fastighetsbolaget tillsammans med produktionsbolaget skapa ett system med små klimatavtryck utifrån ett helhetsperspektiv där de integrerar fastighetsrelaterade delar med produktionsrelaterade delar, för att skapa ett effektivt system för produktionen, fastigheten och miljön/klimatet.
Stödet motiveras utifrån Regional utvecklingsstrategi Jämtlands län 2050 där det övergripande målet är att regionen ska vara en nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i. Investeringens syfte kopplar mot "Program för smart specialisering i Jämtland Härjedalen 2021-2027" med styrkeområdet Jord, Skog och vatten. Lokal förädling med unika produkter ger utveckling på landsbygderna och skapar grunden för en kreativ matregion. Insatser för att främja bärkraftigt företagande från jord till bord och medvetna konsumenter utgör grunden för förverkligandet av en långsiktigt hållbar utveckling.
Satsningen kopplar även mot Regional mat- och livsmedelsstrategi i Jämtland Härjedalen.
Vid handläggningen av ärendet har det gjorts en bedömning av hur stort stödet behöver vara.
Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Kulturpolitisk samverkansgrupp (Kultur Z): Fyllnadsval av ersättare för perioden fram till och med 2026-12-31 istället för Sonny Hoffman (V) som avsagt sig uppdraget.
-
Bilagor
-
537kb Ladda ner dokument
-
167kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
362kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
212kb Ladda ner dokument
-
156kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
286kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
274kb Ladda ner dokument
-
151kb Ladda ner dokument
-
237kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
199kb Ladda ner dokument
-
193kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
202kb Ladda ner dokument
-
201kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
166kb Ladda ner dokument
-
196kb Ladda ner dokument
-
183kb Ladda ner dokument
-
198kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
200kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll regionens samverkansråd: 2023-11-13, 2023-12-11, 2024-02-05
Samtliga protokoll finns tillgängliga via Översikt | MeetingPlus [sv] (regionjh.se)
Bilagor
-
169kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
129kb Ladda ner dokument
-
84kb Ladda ner dokument
-
204kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
53kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
12mb Ladda ner dokument
-
702kb Ladda ner dokument
-
750kb Ladda ner dokument
-
967kb Ladda ner dokument
-
13mb Ladda ner dokument
-
916kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
365kb Ladda ner dokument
-
377kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
764kb Ladda ner dokument
-
43kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
85kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
91kb Ladda ner dokument
-
182kb Ladda ner dokument
-
209kb Ladda ner dokument
-
105kb Ladda ner dokument
-
231kb Ladda ner dokument
-
235kb Ladda ner dokument
-