Hoppa över navigering
  • Tid för justering: 11 juni

  • Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.

    • Försörjningsbalans, Hushållningssällskapet 
    • Programändringar regionalfonden 
    • Information från regionens samverkansråd 
    • Information från kurser/konferenser/nätverk 
    • Läget i organisationen 
    • Månadsrapport maj 

    Bilagor

    • Mittstråket 2.0 (inklusive info om Partnerskap Mittstråket)
  • Enligt kommunallagen 6 kap. 6 § ska nämnden inom sitt område se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Regionala utvecklingsnämnden ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Enligt reglemente för intern kontroll och styrning för Region Jämtland Härjedalen ska styrelsen och nämnderna årligen besluta om en internkontrollplan samt följa upp densamma i juni och i oktober.

    I den internkontrollplan för 2025, som Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 18 december 2024 § 60, har risker för genomförandet av verksamhet inom nämndens olika målområden identifierats. Vissa av dessa har följt med från internkontrollplanen 2024 då riskerna bedöms finnas kvar även 2025. Utöver detta har risker för möjligheten att genomföra de olika uppdrag som finns i nämndens plan identifierats.

    Respektive risk är bedömd utifrån allvarlighetsgrad och sannolikhet att inträffa och utifrån dessa placeras risken i kvadraten med olika färger. De olika färgerna symboliserar riskpoäng och visar om åtgärder för att hantera risker ska tas fram. Åtgärder tas fram när riskpoängen är 3 (orange) eller 4 (röd). I nämndens plan finns inga risker som identifierats med riskpoäng 3 eller 4.

    Internkontrollplanen har uppdaterats och riskbedömningarna har setts över och i vissa fall reviderats. De åtgärder som identifierades i internkontrollplanen bedöms fortsatt vara relevanta och har följts upp avseende dess status. Den uppdaterade internkontrollplanen har sammanställts i en rapport.

     

    Bilagor

  • Enligt förordningen (2015:218) om statsbidrag till folkbildningen ska Folkbildningsrådet kontinuerligt följa upp och utvärdera verksamheten i förhållande till statens syfte med statsbidraget till folkbildningen och de av Folkbildningsrådet beslutade villkoren för statsbidrag. Senast den 16 juni 2025 ska statsbidragsmottagare rapportera sin verksamhet för verksamhetsåret 2024. Årsredovisningens innehåll och disposition har fastställts av Folkbildningsrådet. Regionala utvecklingsnämnden är folkhögskolestyrelse för Birka och Bäckedal, och ska i sin roll som styrelse godkänna årsredovisningen innan den skickas in till Folkbildningsrådet.

    Birka folkhögskola har under året producerat folkbildning i form av långa och korta kurser, kulturprogram och gemensamt lärande via nationella och internationella samarbeten. Det ekonomiska utfallet landade på ett plusresultat. Bakgrunden till plusresultatet kan förutom god ekonomisk hushållning kopplas till regionens strategiska arbete för att nå en ekonomi i balans.

    Kursutbudet har varit stabilt samtidigt som skolan arbetat med att försöka starta en Anpassad utbildning för vuxna. Arbete med att utveckla service och administration för att möta dagens deltagare och besökares behov och förväntningar fortsätter. Skolans internat fyller en viktig funktion i skolans socialpedagogiska arbete.

    Det systematiska arbetsmiljöarbetet både lokalt på skolan och inom hela området regional utveckling har under de senaste åren bidragit till en god stämning och en lugn atmosfär på Birka. Både medarbetarenkäter och deltagarenkäter visar på god arbetsmiljö och hög nöjdhet hos deltagarna.

    Framåt behöver Birka fortsatt arbeta med att visa på folkbildningens relevans kopplat till samhällsutvecklingen. Utbildningsformen förbygger utanförskap vilket stärker regionens kompetensförsörjning. Birka folkhögskola kulturella utbildningar är en del av regionens levande kultursektor.

  • Enligt förordningen (2015:218) om statsbidrag till folkbildningen ska Folkbildningsrådet kontinuerligt följa upp och utvärdera verksamheten i förhållande till statens syfte med statsbidraget till folkbildningen och de av Folkbildningsrådet beslutade villkoren för statsbidrag. Senast den 16 juni 2025 ska statsbidragsmottagare rapportera sin verksamhet för verksamhetsåret 2024. Årsredovisningens innehåll och disposition har fastställts av Folkbildningsrådet. Regionala utvecklingsnämnden är folkhögskolestyrelse för Birka och Bäckedal, och ska i sin roll som styrelse godkänna årsredovisningen innan den skickas in till Folkbildningsrådet.

    Bäckedal folkhögskola har under året genomfört folkbildningsverksamhet i form av långa och korta folkhögskolekurser, deltids- och distanskurser, kulturprogram och öppen folkbildning. Verksamheten har löpt på enligt plan och uppfyllt ställda krav. Tilldelat antal deltagarveckor har uppnåtts och skolans internat har haft god beläggning. Det ekonomiska utfallet landade på ett nollresultat.


    Arbetet med att utveckla verksamheten för att möta dagens behov fortsätter. Under året har integreringen i regionens IT-miljö äntligen slutförts. Satsningar har gjorts inom kommunikation och marknadsföring, bland annat har ett nytt profilmaterial framarbetats för att bättre marknadsföra kursverksamheten.

    Under 2024 firade Bäckedals 70 års jubileum med temadagar, föreläsningar och framträdande av lokala artister. Skolans deltagare sammanställde en skoltidning och arrangerade vernissage och utställningar.

    I genomförda utvärderingar ger skolans deltagare mycket positiva omdömen om kursverksamheten. Att öka kunskapen och att stärka självkänslan och framtidstron bland unga vuxna är en prioriterad uppgift. Bildning och utbildning är en nyckel till framgång, för enskilda personer och för samhället i stort.

  • Region Jämtland Härjedalens Kulturpris till Peterson-Bergers minne har utdelats sedan 1990 och ska ses som ett erkännande för en kulturell eller konstnärlig gärning. Kulturpristagaren ska vara en professionell aktör som har verkat inom samt haft stor betydelse för Jämtland Härjedalens kulturliv och i sin gärning visat prov på högtstående konstnärskap. Utlysningen för 2025 års pris skedde genom annonsering i sociala medier, utskick och på regionens hemsida.

    Regler för Region Jämtland Härjedalens stipendier och pris inom kulturområdet (RUN/182/2018) gäller för kulturpriset med hänsyn tagen till de nya Regler för Region Jämtland Härjedalens stipendier och pris inom kulturområdet (RUN/414/2023) som beslutades om under pågående hantering.

    Av de elva personer som nominerades motiveras årets föreslagna stipendiat med följande;

    Stipendiaten är idag en av Sveriges ledande kördirigenter och har ett nationellt väldigt högt konstnärskap. Arbetet influerar inte bara Östersunds kulturliv utan hela Jämtland Härjedalens. I arbetet värderas inte bara ett högt konstnärskap utan även värdet av att använda sig av lokala musiker och sångare och att allt arbete ska vara lokalt förankrat i tanke, själ och idé! Stipendiaten bär en nyckelroll för konstmusiken i hela Jämtland Härjedalen och är en förebild för både unga och gamla, musiker och sångare, vänner och kollegor!

    Beredningen av ärendet har skett i nära samråd med enheterna Kulturutveckling och Estrad Norr. Kulturpriset omfattar 30 000 kronor och finansieras inom ram för verksamhetsområde Kultur och bildning. Utdelning av kulturpriset sker vid Regionfullmäktige.

    Bilagor

  • Region Jämtland Härjedalens Kulturstipendium till Peterson-Bergers minne har delats ut sedan 1966 och kan ges till personer eller grupper som är bosatta eller huvudsakligen verksamma i Jämtland Härjedalen. Stipendiet ska uppmuntra kulturutövare till och med 30 år i deras utveckling och framtida verksamhet och är avsett för konstnärlig förkovran genom fort- eller utbildning. Stipendiesumman kan delas mellan max tre stipendiater. Utlysning för 2025 års stipendium har skett genom annonsering i sociala medier, utskick samt på regionens hemsida.

    Regler för Region Jämtland Härjedalens stipendier och pris inom kulturområdet (RUN/182/2018) gäller för kulturstipendierna med hänsyn tagen till de nya Regler för Region Jämtland Härjedalens stipendier och pris inom kulturområdet (RUN/414/2023) som beslutades om under pågående hantering.

    Årets åtta stipendieansökningar omfattar uttryck som bild, film, slöjd, musik och spelutveckling. De tre stipendiater som föreslås för 2025 har samtliga lämnat motiveringar till stipendiet, CV, arbetsprover och/eller examensbevis och avser nyttja stipendiet till fortbildning. Den samlade bedömningen är att de tre föreslagna kandidaterna bör uppmuntras att fortsatt utveckla ett kulturskapande av hög kvalitet inom konstyttringarna spelutveckling, bild och film.

    Beredningen av ärendet har skett i nära samråd med enheterna Kulturutveckling och Estrad Norr. För kulturstipendierna avsätts totalt 60 000 kronor inom ram för verksamhetsområde Kultur och bildning att fördelas jämnt mellan de tre föreslagna stipendiaterna. Utdelning av kulturstipendier sker vid Regionfullmäktige.

    Bilagor

  • Region Jämtland Härjedalens samiska stipendium inrättades 1999 efter förslag från Samernas Riksförbund (SSR) med syfte att uppmärksamma någon som har medverkat till att bevara och föra vidare det sydsamiska kulturarvet. Utlysning för 2025 års stipendium har skett genom annonsering i sociala medier, utskick och på regionens hemsida.

    Regler för Region Jämtland Härjedalens stipendier och pris inom kulturområdet (RUN/182/2018) gäller för stipendiet med hänsyn till de nya Regler för Region Jämtland Härjedalens stipendier och pris inom kulturområdet (RUN/414/2023) som beslutades om under pågående hantering.

    Av de fem nomineringar som inkom har följande stipendiat genom åren förvaltat sin sydsamiska språkkompetens i rollen som lärare, i radioprogram för Sveriges Radio, i översättning av Nya Testamentet och som språkkonsulent vid Sametinget. Som den inkomna nomineringen lyder; ”Genom sitt arbete med terminologiutveckling och normering av nyskapade ord, gör hon en ovärderlig insats för att det sydsamiska språket ska utvecklas och vara användbart i samtiden och framtiden.”

    Beredningen av ärendet har skett i nära samråd med enheterna Kulturutveckling och Estrad Norr samt med Stiftelsen Gaaltije. Stipendiet är på 20 000 kronor och finansieras inom ram för verksamhetsområde Kultur och bildning. Utdelning av det samiska stipendiet sker i samarbete med Stiftelsen Gaaltije vid Regionfullmäktige.

    Bilagor

  • Enligt punkt 4.1 i regionala utvecklingsnämndens reglemente ska nämnder för varje kalenderår upprätta en plan över sina sammanträden. Ett förslag till sammanträdestider för 2025 har upprättats. I förslaget har kommunallagens (2017:725) föreskrifter om den ekonomiska förvaltningen beaktats samt andra viktiga hålltider i Region Jämtland Härjedalens planerings- och uppföljningsprocess. En samordning med regionfullmäktige, regionstyrelse och övriga nämnder har också gjorts i syfte att skapa en väl fungerande ärendehanteringsprocess.

    Sammanträdestiderna behöver ta hänsyn till Sveriges kommuner och regioners (SKR) och Norra sjukvårdsregionförbundets planering inför 2026. Dessa fastställdes dock relativt sent, vilket har gjort att fullmäktige kommer att fastställa sina sammanträdesdagar för 2025 först vid sitt sammanträde 17–18 juni.

    Regionstyrelsen fastställde sina tider vid sitt sammanträde den 27 maj. Utöver nämndens sammanträden har regionstyrelsen även planerat en gemensam budgetdag för styrelsen och nämnderna. Denna kommer att genomföras den 18 mars.

  • Region Jämtland Härjedalen har valt att svara på betänkandet av filmutredningen Publiken i fokus – reformer för ett starkare filmland (SOU 2025:24). Utredningen sammanfattar och ger en övergripande bild av filmpolitiken samt ger statistik över branschens utveckling över tid. Bland annat visar utredningen att Sveriges offentliga investeringar i film under senare år halkat efter andra länder och särskilt de nordiska grannländerna. Detta tillsammans med behovet av fördjupad samverkan med filmbranschen och en tydligare styrning av statliga insatser motiverar enligt utredningen att ett antal filmpolitiska reformer genomförs.

    Sammanfattningsvis anser Region Jämtland Härjedalen att flera av förslagen i utredningen är relevanta och kan stärka svensk film med ökad finansiering och nytt publikt fokus. Professionell produktion, arkiv och visning lyfts fram och gynnas i utredningen, dock på bekostnad av det filmkulturfrämjande uppdraget. Regionernas roll i det främjande arbetet och som möjliggör skapande av film i hela landet marginaliseras och avspeglas inte i de nya filmpolitiska målen eller i övriga förslag.

    Regionen välkomnar en ökning av medel till svensk filmproduktion men väljer att inte i detalj yttra sig om de förslag som stärker filmproduktionen. Yttrandet avser i huvudsak förslagen som rör förordning om statsbidrag till film, nationella filmpolitiska mål samt sänkt moms på biobiljetter och återinförda biografavgifter. Regionens synpunkter rör i huvudsak det regionala filmkulturfrämjande arbetet, barn och unga, möjligheten att skapa film i hela landet samt konsekvenser för ideella momsbefriade biografföreningar.

    Remissvaret ska ha kommit in till Kulturdepartementet senast den 26 juni 2025.

    Bilagor

  • Område kultur och bildning har, enligt beslut i regionala utvecklingsnämnden 20 februari 2024 § 9, tillsammans med Fastighetsavdelningen sett över möjligheter och förutsättningar för nya/andra lokaler bättre anpassade för kulturverksamhetens behov. När det gäller Estrad Norrs lokaler på Scenkonstverkstan/Svarven 6 i Odenskog så var det ursprungliga skälet till etableringen att möjliggöra för utökad egenproduktion hos Estrad Norrs verksamhet där lokalerna på Folkets Hus inte kunde motsvara detta utifrån ett arbetsmiljöperspektiv. I Regionplan och budget 2021–2023 (RS/372/2020) fick Regionala utvecklingsnämnden en utökad rambudget, där medel riktade till Estrad Norr för att utveckla lokalerna i Odenskog/Svarven 6.

    På grund av återkommande arbetsmiljöproblem och vattenskador på Folkets hus utökades akut ytan på Scenkonstverkstan/Svarven 6 och under våren 2024 inrättades där även en kontorsdel. I samband med detta sades hyresavtalet med Folkets hus upp. Den utökade ytan på Scenkonstverkstan var ursprungligen tänkta till exempelvis kostymateljé, attributverkstad, tvättstuga och uppsjungningsrum. Den 9 april 2024, § 29, beslutade regionala utvecklingsnämnden att teckna nytt hyresavtal avseende utökade lokaler vid Scenkonstverkstan samt att finansiering av detta sker inom befintlig budgetram för verksamhetsområde Kultur och bildning.

    Hyresavtalet gällande svarta lådorna på Folkets hus löpte ut per sista januari 2025 medan avtal för Estrad Norrs kontorslokaler i Folkets hus löper ut 31 december 2027. Dessa lokaler har sedan hösten 2024 temporärt använts för regionens vaccinationsverksamhet under 2025. Avtal för plan 4 på Folkets hus löper ut 31 januari 2026.

    I uppdraget till Estrad Norr för verksamhetsåret 2025 (RUN/81/2024) ska de befintliga lokalerna i Odenskog utvecklas vidare och i underlag till nämndbeslutet den 9 april 2024 så framgår även att en långsiktig plan behövs för att visa på lösningar som inte är kostnadsdrivande men ändå ger bättre och mer ändamålsenliga lokaler för kulturen. För att fortsatt kunna bedriva högkvalitativ scenkonst samt utifrån samordningsvinster för verksamheten ser Estrad Norr behov av ytterligare anpassade repetitionslokaler.

    Estrad Norr har tillsammans med Fastighet och fastighetsägaren NP3 arbetat fram ett underlag gällande ombyggnation av Scenkonstverkstan där repetitionslokaler, syateljé och ljudstudio kan inrymmas inom befintlig yta. För att möjliggöra detta behöver befintligt lager på Scenkonstverkstan flyttas till närbelägen fastighet på Hagvägen 30/Hejaren 5. Lokalerna i Odenskog, Svarven 6 och Hejaren 5, skulle då bestå av 2 st hyreskontrakt som vardera sträcker sig över 10 år men med möjlighet att säga upp efter 5 år med lösen på den del av investeringen/anpassningskostnad som då kvarstår. Den ram som Estrad Norr har för fastighetskostnader idag täcker kostnaden när de nya lokalerna är färdigställda. Dock uppstår det ett gap under 2026 och 2027, då verksamheten står med dubbla hyror. Ekonomi har tagit fram en kalkyl för kommande års hyreskostnader för bägge lokalerna efter ombyggnation. I förslaget framgår att det prognosticerade underskottet för 2026 är 528 000 kronor och för 2027, 966 000 kronor. Detta kan hanteras genom omdisponering inom Kultur och bildnings rambudget.  Från 2028 prognosticeras ett överskott inom budgeterad hyresram om 285 000 kronor.

    När det gäller nya lokaler för de främjande verksamheterna så har Kulturutveckling tillsammans med Fastighet och Upphandling tagit fram ett underlag för upphandling av lokaler. Sista dag för fastighetsägare att lämna anbud är den 28 maj 2025 och kontrakt för nya lokaler ska vara klart innan semestern. Eventuella anpassningar sker under hösten så att inflyttning för Kulturutvecklings verksamheter kan ske vid årsskiftet 2025/2026. Underlaget för upphandling kräver mindre yta för verksamheten och den totala hyreskostnaden för Kulturutveckling ska inte bli högre än nuvarande budgetram.

    Bilagor

  • Regionala utvecklingsnämnden beslutade vid sitt sammanträde den 12 december 2023, § 219, om upphandling för besöksnäringsutveckling i Jämtlands län. Till grund för beslutet förelåg en tidigare analys av det regionala engagemanget inom plats- och besöksnäringsutveckling. Analysen var en komplettering och påbyggnad till den upphandlingsprocess inom plats- och besöksnäringsutveckling som regionala utvecklingsnämnden beslutade om i november 2021, § 191, och som sedermera avbröts i april 2022. En återrapportering gjordes till nämnden i juni 2023, med beslut om ytterligare återrapportering i december 2023.

    Utifrån beslutet i regionala utvecklingsnämnden den 12 december 2023, § 219, tecknades avtalet Upphandling Besöksnäringsutveckling 2025–2028 (RUN/528/2023). Avtalet innehåller beskrivning om hur Jämtland Härjedalen Turism (JHT) ska bidra till att uppfylla Regionens övergripande strategi för utveckling av besöksnäringen i länet. Tillhörande bilagor reglerar också vad som anges i avtalet. I Bilaga 1, Uppdragsbeskrivning: Upphandling av tjänster inom besöksnäringsutveckling, beskrivs att Region Jämtland Härjedalen har möjlighet att avropa fyra olika tjänsteoptioner. Dessa kan avropas under hela avtalstiden. Option A: Gästundersökning, utgör en av optionerna. Optionen Gästundersökning, syftar till att ta fram statistik kring genomsnittliga utlägg per gäst.

    I det upphandlade uppdraget så ingår att JHT för Region Jämtland Härjedalens räkning årligen sammanställer och distribuerar en rapport med statistik som beskriver hur besöksnäringen i länet utvecklas. Detta är information som ligger till grund för att regionen ska kunna ta beslut om och vidta korrekta åtgärder för att stödja och utveckla besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. Vid behov kan ytterligare statistiska undersökningar behöva utföras, varför dessa tjänster kan avropas genom option.

    Tidigare gästundersökning genomfördes år 2017 och 2019, och ger inte längre någon aktuell bild av de gäster som besöker Jämtland Härjedalen. Dessutom gjordes undersökningarna innan pandemin, som innebär att resultatet idag sannolikt skulle skilja sig från tidigare. Underlag från tidigare undersökning bedöms därmed inte längre som ett rättvisande kunskapsunderlag.

    Syftet med en ny gästundersökning är att få en övergripande bild av turismen; vilka är besökarna, hur beter de sig och hur ser deras uppfattning ut kopplat till besöket i Jämtland Härjedalen. Förutom ett ökat kunskapsunderlag om våra besökare är en aktuell beräkning av det genomsnittliga utlägget som en gäst i Jämtland Härjedalen gör en förutsättning för andra statistiska beräkningar.

    I Jämtland Härjedalens regionala utvecklingsstrategi Jämtlands Län 2050 (RUS) framgår det på flera sätt att besöksnäringen är en viktig näring i länet. Bland annat finns att läsa att den hållbara utvecklingen inom besöksnäringen har bidragit till att vi har platsbaserade upplevelser som även skapar lockande och aktiva livsmiljöer med god tillgänglighet till naturen. Givet besöksnäringens strategiska betydelse för både besökare, boende och inflyttare, samt det faktum att branschen till stor del består av mindre företag utan offentlig nationell samordning, avser Region Jämtland Härjedalen att upphandla tjänster inom besöksnäringsutveckling på länsnivå. Dessa tjänster ska komplettera aktiviteter som görs av befintliga besöksnäringsaktörer idag, och utföras i samverkan med projekt som berör besöksnäringsfrågor.

    Mot bakgrund av ovanstående föreslås Option A: Gästundersökning, avropas i avtalet Upphandling Besöksnäringsutveckling 2025–2028 (RUN/528/2023). I samband med att en option avropas i avtalet ska en överenskommelse om uppdrag ske genom en uppdragsbeskrivning. En skriftlig uppdragsbeskrivning har tagits fram, Uppdragsbeskrivning Option A: Gästundersökning, daterad 2025-05-28. Uppdragsbeskrivningen ligger till grund för beslutet.

    Kostnaden för att avropa optionen uppgår till 260 000 kr. Finansiering tas från Område Hållbar tillväxt och fördelas på två år, 2025 och 2026.

    Bilagor

  • Regeringen har beslutat att lagen (2007:459) om strukturfondspartnerskap ska upphöra att gälla den 1 augusti 2025. Regeringen bedömer att strukturfondspartnerskapen ska ersättas med en ny partnerskapsordning som kommer regleras i förordning. Inriktningen är att det liksom idag ska finnas ett partnerskap inom det geografiska området för varje regionalt program för Europeiska regionala utvecklingsfonden (ERUF) och motsvarande regional handlingsplan för Europeiska socialfonden+ (ESF+). De nya partnerskapen ska ha en mer strategisk roll, där tonvikten i arbetet ligger i utlysningsfasen. Regeringen beräknar att de nya partnerskapen ska kunna vara verksamma från den 1 november 2025.

    Tillsammans med Region Västernorrland erbjuds Region Jämtland Härjedalen gemensamt föreslå två personer, en kvinna och en man, till ordförandeposten för det nya partnerskapet i vår NUTS 2-region för resterande del av genomförandet av programperioden 2021–2027.

    Region Jämtland Härjedalen och Region Västernorrland är överens om att det bör vara kontinuitet i partnerskapet. Därför föreslås nuvarande ordförande nomineras för att behålla sin post under resterande del av mandatperioden. Regionala utvecklingsnämndens ordförande föreslås nomineras som vice ordförande. Detta för att möjliggöra en smidig övergång utan att tappa fart i genomförandet av programmen.

    Nomineringarna ska lämnas till Regeringskansliet senast den 1 juli 2025, och därefter utser regeringen en ordförande för respektive nytt partnerskap för de berörda programmen.

  • Handelskammaren Mitt Sverige arrangerar årligen en konferens om aktuella infrastruktur- och logistikfrågor. Konferensen går av stapeln vartannat år i Västernorrland och vartannat år i Jämtland. Historiskt har konferensen inriktat sig mer mot logistikfrågor och Sundsvalls- och Östersunds kommuner har varit medarrangörer.

    Logistikdagen går nu mer mot att behandla aktuella infrastrukturfrågor i ett bredare perspektiv som går i linje med Region Jämtland Härjedalens uppdrag och prioriteringar för infrastrukturen. Region Jämtland Härjedalen och även Region Västernorrland ser därför angelägenheten att delta som medarrangörer och medfinansiärer i konferensen.

    Årets konferens går av stapeln den 25 september 2025 på Frösö Park och temat är ”öst/västlig infrastruktur”, med kopplingen försvar/beredskap och näringslivets konkurrenskraft. Region Jämtland Härjedalen föreslås medarrangera och medfinansiera konferensen med 60 000 kr.

  • Bilagor

Vi använder cookies på denna webbplats för att förbättra din användarupplevelse.