Möte 2021-05-18
-
Med anledning av regionens besöksrestriktioner och för att minska risken för smittspridning hålls sammanträdet inom stängda dörrar och samtliga ledamöter deltar på distans.
Bilagor
-
152kb Ladda ner dokument
-
-
Tid för justering: Tisdagen den 18 maj kl. 17.00 (efter avslutat sammanträde)
-
Enligt reglemente för regionala utvecklingsnämnden har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
-
Uppföljning nya reseservice
-
Lägesrapport: Upphandling av stadstrafiken i Östersund
-
Information från regionens samverkansråd
-
Information från nämndens utskott för kollektivtrafikfrågor
-
Information från kurser/konferenser/nätverk
-
-
-
Läget i organisationen
-
Lägesrapport EU-fonder
-
Arbetsmarknadsläget
-
-
-
Grundläggande regionalt kompetensförsörjningsarbete (RUN/270/2019)
-
Matchning i praktiken (RUN/192/2019)
-
Valideringslyftet (RUN/433/2020)
Uppföljning av det regionala kompetensförsörjningsarbetet, inklusive genomförda och planerade projekt/satsningar inom området.
Bilagor
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 17 november 2020, § 161, en verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2021. I uppföljningsplanen anges vilka områden inom nämndens verksamhetsområde som särskilt följs upp under året. Enligt fastställd plan ska regionala utvecklingsnämnden vid sitt sammanträde i maj och i oktober göra en uppföljning av regional verksamhet som bedrivs i annan verksamhetsform.
Regionala utvecklingsnämnden har enligt sitt reglemente i uppdrag att bevaka och tillvarata Region Jämtland Härjedalens intresse vid bolags- och föreningsstämmor i följande organisationer: Almi Företagspartner Mitt AB, Peak Region AB, Vattenbrukscentrum Norr AB, Jämtlandsgården AB, Naboer AB, Torsta AB, Länstrafiken i Jämtlands Län AB, Norrtåg AB, AB Transitio, Stiftelsen Jamtli, Jämtland Härjedalen Turism ekonomisk förening, Coompanion kooperativ utveckling i Jämtlands län ekonomisk förening, Folkets Hus ekonomisk förening samt kommunalförbundet Norrlands Nätverk för Musikteater och Dans. En del i uppdraget är att följa upp den verksamhet som organisationerna bedriver. Nämndens uppföljning av ovanstående verksamheter har delats upp utifrån verksamhetsform, där stiftelser, förbund och ekonomiska föreningar följs upp i maj och aktiebolag följs upp i oktober.
Redovisning finns i PM Uppföljning av regional verksamhet som bedrivs i annan verksamhetsform: Stiftelser, förbund och ekonomiska föreningar, daterad 2021-03-18. Rapporten ska redovisa om verksamheterna bedriver sin verksamhet i enlighet med Region Jämtland Härjedalens beslut och de eventuella avtal som tecknats med verksamheten. Uppföljningen utgår från det ansvar som regionala utvecklingsnämnden har enligt gällande Regler för Region Jämtland Härjedalen som ägare i bolag och medlem i föreningar och förbund (RS/451/2019).Bilagor
-
117kb Ladda ner dokument
-
364kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämnden fastställde den 17 november 2020, § 161, en verksamhetsplan och uppföljningsplan för 2021. Enligt fastställd plan ska nämnden vid sitt sammanträde i maj följa upp länets trafikförsörjningsprogram. Årets uppföljning fokuserar på måluppfyllelse i relation till trafikförsörjningsprogram för år 2016–2020, samt en övergripande beskrivning av arbetet med att implementera det nya trafikförsörjningsprogrammet för år 2021-2016 i verksamheten.
Ärendet omfattar även rapport om den allmänna kollektivtrafiken, där Transportstyrelsen har tillsynsmandat av artikel 7.1 i EU:s kollektivtrafikförordning. Enligt förordningen ska varje behörig myndighet årligen publicera en samlad rapport om den allmänna kollektivtrafiken. Denna rapport avser den allmänna kollektivtrafiken år 2020 för Region Jämtland Härjedalen. I rapporten redovisas beslut om allmän trafikplikt, aktuella trafikavtal, finansiering, resor, trafikutbud, effektivitet och kvalitet.
De avvikande resultaten för 2020 förklaras av pandemin, som kraftigt minskat resandet från våren 2020.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
269kb Ladda ner dokument
-
256kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har ansvaret att fördela vissa statsbidrag till regional kulturverksamhet inom Kultursamverkansmodellen (SFS 2010:2012). Regionen ska årligen återrapportera till Statens kulturråd att bidragsgivningen bidrar till att de nationella kulturpolitiska målen uppnås och främjar en god tillgång för länets invånare till förordningens utpekade kulturområden. Statsbidraget ska även ge möjligheter till regionala prioriteringar och variationer vilka föreskrivs i Kulturplan för Region Jämtland Härjedalen 2018–2022.
Redovisningen till staten är en löpande årlig uppföljning i form av data som redovisas i den nationella Kulturdatabasen tillsammans med verksamheternas årsredovisningar och verksamhetsberättelser med sista redovisningsdatum 17 maj. Redovisningen till Kulturrådet består även av separata uppgiftsinsamlingar som Kulturrådet kan besluta om samt i form av årliga dialoger. För verksamhetsåret 2020 ska regionen dessutom redovisa hur Kulturrådets krisstöd till regionala kulturverksamheter med anledning av pandemin har använts. Förutom för regionernas egen uppföljning och Kulturrådets uppföljning av samverkansmodellen så används Kulturdatabasen även av Myndigheten för kulturanalys för nationell insamling av officiell statistik inom exempelvis musei- och scenkonstområdet. Kulturanalys och Kulturrådet hämtar redovisningar och data direkt från Kulturdatabasen.
2020 präglades helt och hållet av Coronapandemin. Restriktioner har slagit hårt mot kulturverksamheterna där verksamhet till stor del har fått hållas stängd och föreställningar blivit inställda. Däremot har workshops och skapande verksamhet i större omfattning kunnat hållas digitalt. Den regionala kulturverksamheten har nått alla kommuner med föreställningar och aktiviteter, totalt 1453 st. som har nått 155 041 personer. Den totala omsättningen är ca 150 miljoner kronor och verksamheten sysselsätter 132,5 årsarbeten. En samlad redovisning av den regionala kulturverksamheten för verksamhetsåret presenteras i rapporten Uppföljning av regional kulturverksamhet 2020.Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
660kb Ladda ner dokument
-
-
Förutom de mer genomgående uppföljningar som görs av nämndens verksamheter per tertial, så sammanställs också kortare månadsrapporter efter februari, mars, maj, juni, september, oktober och november. Månadsrapporterna behandlar kortfattat ekonomi, verksamhet och personal.
Den nu föreliggande är årets andra rapport och den visar att pandemin fortsatt har en stor inverkan på nämndens ekonomi. Under det gångna året har ett flertal åtgärder för omställning genomförts, vilket nu gör att prognosen för samtliga verksamhetsområden utom ett är i ekonomisk balans. Undantaget utgörs av område Kollektivtrafik som prognosticerar ett underskott uppgående till 17,4 miljoner kronor. Detta under förutsättning att resandet fortsätter på en låg nivå och inga stödåtgärder kommer från staten. Stödåtgärder är beslutade, men besked saknas om hur mycket Region Jämtland Härjedalen får, varför prognosen fortsatt redovisas exklusive statens insatser.
Betydande avvikelse gällande verksamheten utgörs av kollektivtrafikens låga resandesiffror samt svårigheter att validera biljetter med åtföljande ekonomiska bekymmer.
Uppföljningen av personalens sjukfrånvaro visar en betydande förbättring jämfört med motsvarande period föregående år. Totalt uppgår den nu till 2,9 % av tillgänglig arbetstid (kvinnor 3,8%, män 1,3%), vilket för totalen är bättre än målet om högst 3%.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
222kb Ladda ner dokument
-
-
Regionala utvecklingsnämndens verksamhetsplan för 2021 fastställdes i november 2020, § 161. Regionfullmäktige har i Regionplan och budget 2021-2023 beslutat om fyra strategier:
-
Strategi för länets utveckling
-
Strategi för våra medarbetare
-
Strategi för ekonomi
-
Strategi för god vård
Enligt tidplan för uppföljning inom Region Jämtland Härjedalen har regionala utvecklingsnämndens verksamhetsområden inlämnat en tertialrapport per april 2021. I den följs ekonomi, verksamhet, medarbetare och mål inom de tre förstnämnda strategierna upp.
Tertialrapporten visar bland annat följande:-
Nämndens ekonomi visar ett överskott om 2 092 tkr. Samtliga verksamhetsområden visar överskott, med undantag för område Kollektivtrafik, vars resultat belastas av den pågående pandemin.
-
Verksamheternas prognos har förbättrats sedan månadsrapporten efter mars med 6 166 tkr, vilket beror på att hänsyn tagits till beslutat statligt stöd till kollektivtrafiken. Prognosen visar nu på ett underskott om 11 193 tkr, vilket trots ökat statligt stöd helt kan hänföras till kollektivtrafiken.
-
Sjukfrånvaron totalt har minskat från 4,7% av tillgänglig arbetstid till 2,8%, sedan motsvarande period 2020. Korttidssjukskrivningarna har minskat men längre sjukskrivningar har ökat något. Målet på 3% nås därmed.
-
Den utförda tiden (rullande 12 månader) har ökat med motsvarande 33 årsarbetare sedan april 2020. Största anledning till ökningen är övergång av verksamhet från Länstrafiken i Jämtlands län AB till egen regi, samt utökad projektverksamhet med extern finansiering.
-
De mål som redovisas efter april visar att ett stort antal aktiviteter har startat för att under året, eller senare i en flerårig process, nå uppsatta mål. Undantag gäller främst utbyggnaden av snabbt bredband, samt målet om utvecklad upphandling och inköpsstyrning.
Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
793kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt Region Jämtland Härjedalens styrmodell (RS/101/2015, fastställd av regionfullmäktige 2020-06-17) ska inspel till regionplan med budget rapporteras till regionstyrelsen och nämnderna senast under maj månad. Förvaltningsområdet presenterar planeringsförutsättningar utifrån resultat 2020, prognos för 2021 och en framtidsanalys av förändringar.
Regionala utvecklingsnämndens verksamheter har under 2020 genererat ett överskott uppgående till 2,3 miljoner kronor. Område Kollektivtrafik redovisar ett underskott på nära 7 miljoner kronor vilket kan hänföras till pågående pandemi. Pandemin har även inneburit att alla verksamheter har fått ställa om och genomföra aktiviteter digitalt, senarelägga aktiviteter och göra anpassningar till rådande förutsättningar, men flera mål har ändå uppnåtts under året. Medarbetare har till stor del arbetat hemifrån under 2020 och sjukfrånvaron har varit högre än målvärdet. Målet om ökade intäkter uppnåddes och ökningen uppgår till 17,7 miljoner kronor eller 15,3%. Med målet att uppnå ökad kvalitet, effektivitet och målstyrning har en omorganisation som trädde i kraft 2021-01-01 genomförts.
Prognosen gällande måluppfyllelse 2021 är än så läng god även om pandemin påverkar verksamheten. Både kulturverksamhet och folkhögskolor ställer om verksamheten utifrån rådande förutsättningar och prognostiserar en ekonomi i balans och god måluppfyllelse. Ett tillfälligt statligt stöd kommer att fördelas i maj, intäktsbortfall påverkar främst större institutioner, folkhögskolorna påverkas med uteblivna intäkter för kost/logi och kortkurser. Kollektivtrafikens årsprognos är -17,4 Mkr. Pandemins påverkan står för -21,6 Mkr och annan påverkan står för +4,2 Mkr vilket framför allt beror på en minskad kostnad för Regionbussavtalet. I prognosen har hänsyn tagits till statligt stöd till branschen samt förväntade förhandlingssituationer med trafikentreprenörer som påverkats av pandemin. Verksamhetsområde hållbar tillväxt visar efter februari ett resultat på -467 tkr jämfört med budget vilket inte är ovanligt i början på året. Det finns en osäkerhet kring finansiering av kostnader och av ett antal tjänster.
Vilka de långsiktiga effekterna av Covid-19 blir är en osäkerhetsfaktor och något som verksamheten behöver bemöta utifrån de krav och behov som uppkommer. Blir det förändrade resmönster i kollektivtrafiken och vilken är återhämtningstakten för resande och intäkter? Hur kommer återstart av kultur och efterfrågan på det mer kostnadskrävande digitala utbudet att se ut? Vilka insatser kommer att behövas utifrån påverkan på länets näringsliv? Rapport från SCB om arbetsmarknadsläget under pandemin visar på ökad arbetslöshet främst bland unga och folkhögskolorna har beredskap att utöka studieplatser och förbereder för ytterligare utbildningar.
En ny programperiod för EU-fonder 2021-2027 innebär förändringar och nyheter i finansieringsmöjligheter av utvecklingsprojekt. Genomlysningen av den kommunala överenskommelsen kommer troligtvis att resultera i ett förändrat uppdrag från 2022 och framåt, både i omfattning och innehåll. Om Östersunds kommuns planer gällande Gustav III:s torg förverkligas kommer det att generera kostnader kopplade till trafikomläggning av kollektivtrafik. Nya trafikavtal, teknikskuld samt utökade turer till Norge genererar kostnader. Genomförd omorganisation är en förberedelse för att arbeta med de nyligen beslutade RUS, Mål och långsiktiga prioriteringar, Smart specialisering samt ny Nationell strategi för hållbar utveckling. Fortsatt utveckling av arbetssätt, att se över förändrade krav på kompetens, strukturer och förbättrad uppföljning är nödvändig.
Regionala utvecklingsnämndens förvaltningsområdet arbetar med resultatförbättrande åtgärder som ger ökad konkurrenskraft, attraktivitet samt ökade skatteintäkter genom:-
attraktivitets- och platsoberoende arbete i form av olika insatser för inflyttning
-
nyetablering och utveckling av befintliga företag för ökad omsättning
-
kompetensförsörjningsinsatser
-
att öka tillgängligheten inom, samt till och från länet
-
att öka självförsörjningsgraden av livsmedel i länet
-
utveckling av arbetssätt och arbetsprocesser för förbättrade resultat
Bilagor
-
121kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt kommunallagen 6 kap 6 § ska regionala utvecklingsnämnden inom sitt område se till att verksamheteten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt de bestämmelser i lag eller annan författning som gäller för verksamheten. Nämnden ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig och att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt.
Regionala utvecklingsnämnden har tidigare inför varje nytt verksamhetsår antagit en plan för sin interna kontroll samt följt upp denna två gånger under året. Under hösten 2019 startade ett större projekt inom Region Jämtland Härjedalen med syfte att få en bättre helhetsbild över regionens verksamheter samt att minska risken att pengar och resurser läggs på fel saker i regionens arbete. Det har identifierats ett behov av att kunna arbeta med riskidentifiering och analys på olika nivåer i regionen samtidigt som ledningen vill få en tydlig överblick över de risker som finns och de åtgärder som är kopplade till respektive risk. Den pågående pandemin har dock medfört förseningar.
Såväl regionstyrelsen som regionala utvecklingsnämnden och hälso- och sjukvårdsnämnden har skjutit upp beslut om internkontrollplan till sammanträden under våren 2021. Den ursprungliga tanken var att då ha slutfört arbetet med riskhantering och intern kontroll i Stratsys. Det arbetet har kommit långt, men är ännu inte fullbordat. Nämnden har därför upprättat en internkontrollplan enligt tidigare modell, med tillägg av riskens koppling till fullmäktiges beslutade strategier. Planen består av flera risker som funnits med i förgående års internkontrollplan, samt några nya risker som identifierats av förvaltningsområdet och nämndens presidium.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
63kb Ladda ner dokument
-
-
Norrtåg AB har kallat till årsstämma den 3 juni 2021. Ombud för Region Jämtland Härjedalen ska delges Region Jämtland Härjedalens ställningstagande till de ärenden som ska behandlas på stämman och som inte är av stämmoadministrativ karaktär.
Region Jämtland Härjedalens ombud för Norrtåg AB är Kia Carlsson, och ombudsersättare är Robert Uitto.
Norrtåg AB:s uppdrag är att bedriva persontrafik, genom avtal med trafikföretag eller i egen regi, med tåg inom och i anslutning till region Norrland jämte därmed förenlig verksamhet. Därutöver ska bolaget tillhandahålla fordon och en verkstad.
I den årsredovisning som erhållits med kallelsen framgår det att omsättningen (exklusive driftsbidrag) har uppgått till 200 290 000 kronor och resultat efter finansiella poster till 5 000 kronor. I bifogad revisionsberättelse framgår att den auktoriserade revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
På årsstämman ska arvoden till styrelse och revisorer fastställas. För vice ordförande ligger ett förslag om höjning av årsarvodet med 0,25 prisbasbelopp till 0,75 prisbasbelopp vilket motsvarar 36 450 kronor, enligt bilaga 4.Bilagor
-
125kb Ladda ner dokument
-
42kb Ladda ner dokument
-
29kb Ladda ner dokument
-
189kb Ladda ner dokument
-
-
AB Transitio har kallat till årsstämma den 20 maj 2021. Ombud för Region Jämtland Härjedalen ska delges Region Jämtland Härjedalens ställningstagande till de ärenden som ska behandlas på stämman och som inte är av stämmoadministrativ karaktär. Region Jämtland Härjedalens ombud för AB Transitio är Johannes Andersson, och ombudsersättare är Ann-Marie Johansson.
AB Transitio anskaffar, finansierar och förvaltar spårfordon åt sina ägare. Årsredovisningen för verksamhetsåret 2020 visar på ett resultat om -3 463 kronor, som överföres till tidigare balanserat resultat om -782 607 kronor, vilket innebär ett totalt balanserat resultat om -786 070 kronor till 2021 års ingående balans.
I bifogad revisionsberättelse framgår att den auktoriserade revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar förlusten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
Arvoden till styrelseledamöter (punkt 10) föreslås justeras från tidigare 2 prisbasbelopp till 2,1 prisbasbelopp för ordföranden samt från 0,5 prisbasbelopp till 0,6 prisbasbelopp för ledamöter.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
693kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
-
Svensk Kollektivtrafik har kallat till årsstämma den 25 maj 2021. Ombud för Region Jämtland Härjedalen ska delges Region Jämtland Härjedalens ställningstagande till de ärenden som ska behandlas på stämman och som inte är av stämmoadministrativ karaktär.
Region Jämtland Härjedalens ombud för Svensk Kollektivtrafik är Johannes Andersson, och ombudsersättare är Jonas Andersson.
Svensk Kollektivtrafik är bransch- och intresseorganisation för de regionala kollektivtrafikmyndigheterna och länstrafikbolagen i Sverige. Svensk Kollektivtrafik ger stöd och service till medlemmarna samt bedriver lobbying och opinionsbildning för att stärka och utveckla kollektivtrafiken. Organisationen bevakar utvecklingen inom området, koordinerar och fördjupar samverkan mellan medlemmar och företräder medlemmarnas intressen nationellt och internationellt.
I den årsredovisning som erhållits med kallelsen framgår det att resultat för föreningen efter finansiella poster uppgår till -22 892 kronor. I bifogad revisionsberättelse framgår att den auktoriserade revisorn tillstyrker att föreningsstämman beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
För Svensk Kollektivtrafik Service AB uppgår resultat år 2020 till 1 492 466 kronor. Årets vinst disponeras så att i ny räkning överföras 5 082 567 kronor. Den auktoriserade revisorn tillstyrker att bolagsstämman fastställer resultaträkningen och balansräkningen.
För 2022 föreligger förslag till årsavgifter för aktiva medlemmar (punkt 12). Medlemsavgiften är 150 000 kronor, och för Gotland och Luleå 100 000 kronor. Serviceavgiften beräknas per invånare i respektive län (1,45 kronor/inv. upp till 600 000 invånare och därefter 0,95 kronor/inv.).Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
70kb Ladda ner dokument
-
10mb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
Torsta AB har kallat till årsstämma den 28 maj 2021. Ombud för Region Jämtland Härjedalen ska delges Region Jämtland Härjedalens ställningstagande till de ärenden som ska behandlas på stämman och som inte är av stämmoadministrativ karaktär.
Region Jämtland Härjedalens ombud för Torsta AB är Kerstin Hylén med ombudsersättare Robert Uitto.
I den årsredovisning som erhållits med kallelsen framgår det att omsättningen har uppgått till 47 661 123 kronor och rörelsens kostnader inkl. resultat från finansiella poster och bolagsdispositioner samt skatt har uppgått till 47 217 198 kronor, vilket ger ett årsresultat om 443 925 kronor. Vidare framgår av årsredovisningen att åretsresultat föreslås balanseras i ny räkning vilket innebär att bolagets ”fritt eget kapital” ökar till 2 613 348 kronor.
I bifogad revisionsberättelse framgår det att den auktoriserade revisorn tillstyrker att bolagsstämman disponerar vinsten enligt förslaget i förvaltningsberättelsen och beviljar styrelsens ledamöter och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
75kb Ladda ner dokument
-
112kb Ladda ner dokument
-
763kb Ladda ner dokument
-
168kb Ladda ner dokument
-
456kb Ladda ner dokument
-
-
Föreningen Fellesrådet för Jämtland Härjedalen och Tröndelag har kallat till föreningsstämma (årsmöte) den 9 juni 2021. Ombud för Region Jämtland Härjedalen ska delges Region Jämtland Härjedalens ställningstagande till de ärenden som behandlas på stämman och som inte är av stämmoadministrativ karaktär.
Föreningen Fellesrådet för Jämtland Härjedalen och Tröndelag är nybildad, och regionfullmäktige har ännu inte utsett ombud för föreningen eller nominerat ledamöter till föreningens styrelse. Regionala utvecklingsnämnden har i december 2020, § 188, utsett Elise Ryder Wikén till Region Jämtland Härjedalens representant i interimsstyrelsen för föreningen, och Jörgen Larsson utsågs till representant i valberedningen. Detta fram till dess att ordinarie föreningsstämma kan hållas.
Föreningens verksamhet under 2020 utgjordes endast av förberedande åtgärder. Föreningens stadgar stadfäster att en årlig föreningsstämma ska hållas enligt föreningens stadgar. För föreningsstämman 2021 råder emellertid särskilda förutsättningar, eftersom de sedvanliga underlagen för stämmans ansvarsprövning inte existerar. Skälet är att det inte finns någon verksamhet att granska och pröva. Det finns ingen verksamhetsberättelse, ingen årsredovisning och heller ingen revisionsberättelse att ta ställning till för stämmans ombud. Stämmans funktion just detta år är att ge interimsstyrelsen i uppdrag att fullfölja det arbete som inletts med verksamhetsplanering och budgetering för sina ansträngningar att arbeta för föreningens ändamål.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
89kb Ladda ner dokument
-
-
19
Förslag till gränsöverskridande samarbetsprogram för Sverige-Norge för perioden 2021-2027 (Interreg)
Region Dalarna, Region Jämtland Härjedalen, Region Värmland, Region Västernorrland och Västra Götalandsregionen fick i april 2020 erbjudande att ta fram förslag till gränsöverskridande samarbetsprogram för Sverige-Norge för perioden 2021-2027. Erbjudandet skulle redovisas senast den 22 januari 2021 enligt ursprungsbeslutet. Tidplanen för framtagandet av programmet har därefter senarelagts, och förslag till program skulle enligt regeringsbeslut 2021-01-14 redovisas senast den 30 april 2021.
Region Värmland har varit sammanhållande för programskrivningen, som är ett samarbete mellan programområdets åtta regioner (Värmland, Jämtland Härjedalen, Dalarna, Västernorrland och Västra Götalandsregionen samt de norska fylkeskommunerna Innlandet, Trøndelag och Viken), och en remissversion av programmet skickades ut i februari. Region Jämtland Härjedalen besvarade remissen i mitten av mars (RUN/123/2021).
Efter remissomgången har det blivit ytterligare justeringar i tidplanen, och just nu är besked att erbjudandet ska återredovisas den 15 juni. Det pågår dock diskussioner om ytterligare förlängning till den 18 juni. Om det realiseras kommer programförslaget att kunna behandlas av regionala utvecklingsnämnden vid sammanträdet den 15 juni inför att förslaget ska lämnas in till Näringsdepartementet. Om förlängningen inte beviljas behöver beslut om Region Jämtland Härjedalens ställningstagande till programförslaget delegeras.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
811kb Ladda ner dokument
-
-
Under hösten 2020 tillsatte regeringen en elektrifieringskommission med ett uppdrag på två år. Uppdrag ska särskilt fokusera på hur tunga vägtransporter inom de mest trafikerade områdena kan elektrifieras i en nära framtid, exempelvis i så kallade regionala elektrifieringspiloter som har fokus på statisk laddinfrastruktur. Elektrifieringskommissionen ska ta fram genomförandeplaner med konkreta åtaganden, där så kallade elektrifieringslöften är en del av arbetet.
Elektrifieringskommissionen vill med löftet få igång och samla aktörer i frågan. Elektrifieringen kommer starkt och vi kommer behöva elektrifiering parallellt med biodrivmedel för att nå nationella och regionala mål.
Region Jämtland Härjedalen har tagit ansvar för att samordna elektrifieringslöftena från intresserade aktörer i Jämtlands län. Genom löftet visar vi i Jämtlands län hur vi gemensamt ställer om de regionala godstransporterna till eldrift.
Förutom detta vill också regionen som organisation skriva under ett elektrifieringslöfte. För Region Jämtland Härjedalens del innebär elektrifieringslöftet att vi har för avsikt att samordna en ökad elektrifiering av de regionala godstransporterna i Jämtlands län. Det finns inget krav på årtal eller när, utan syftet är att vi ska arbeta för att påskynda och möjliggöra elektrifieringen.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
299kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalens långsiktiga utvecklingsplan för miljö beskriver vad organisationen vill uppnå med det interna miljöarbetet på lång sikt, och utgör därmed ett viktigt underlag till vilka miljömål och aktiviteter som prioriteras in i regionplan och övrig verksamhetsplanering under planperioden.
Regionstyrelsen har i mars 2021, § 49, beslutat att lämna över en remissversion av utvecklingsplanen till hälso- och sjukvårdsnämnden och regionala utvecklingsnämnden för synpunkter inför slutligt beslut i regionstyrelsen i juni.
Synpunkter på remissversionen är inhämtade från regionala utvecklingsnämndens tre verksamhetsområden Kollektivtrafik, Hållbar tillväxt och Kultur och bildning.
Synpunkter avser sammanfattningsvis:-
Hur utvecklingsplanen för miljö relaterar till övriga styrdokument och hur den implementeras i de olika verksamheterna
-
Utvecklingsplanens omfattning och struktur
-
Tydliggörande av målbild och åtgärder
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
145kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har i mars fått in ett medborgarförslag som lyfter den regionala skogsstrategin (regionalt skogsprogram) som är under framtagande och förväntas beslutas under våren 2021. Förslagsställaren anser att det finns betydande kvalitetsbrister i det framtagna styrdokumentet och att dokumentet inte heller harmoniserar med övriga antagna styrdokument i Jämtlands län. Därför anser förslagsställaren att den regionala skogsstrategin bör återremitteras, och om inte det sker kräver förslagsställaren en politisk förklaring till varför detta styrdokument inte harmoniserar med övriga styrdokument för Jämtland län.
I det nationella skogsprogrammet finns visionen ”Skogen, det gröna guldet, ska bidra med jobb och hållbar tillväxt i hela landet samt till utvecklingen av en växande bioekonomi”. Det övergripande målet är ”Ett hållbart skogsbruk med ökad klimatnytta ska vara en hållbar skoglig tillväxt med god och säkerställd tillgång till nationell biomassa från den svenska skogen, inom ramen för att de nationella miljömålen uppnås.” I den regionala skogsstrategin har det formulerats mål som harmoniserar med de nationella målen och som beaktar både miljö- och produktionsfrågor.
I medborgarförslaget tar förslagsställaren fasta på att de nationella miljömålen inte är uppfyllda, vilket enligt Naturvårdsverket är en korrekt bedömning. Därför måste arbetet fortsätta mot 2030 och kopplas ihop med målen uppsatta inom ramen för Agenda 2030. Det andra likvärdiga övergripande målet handlar om ökad produktion av biomassa jämfört med i dag. Även för att uppnå detta mål kommer det att kräva nya och förstärkta insatser, exempelvis en förändrad viltförvaltning och effektivare skogsskötselåtgärder.
I det regionala skogsprogrammet för Jämtlands län har utgångspunkten varit de två likställda nationella målen och att skogsbruket i länet ska vara långsiktigt hållbart i alla tre dimensioner; den ekonomiska, den sociala och den ekologiska, samt att insatser skall ske i alla dimensionerna parallellt. Både det nationella skogsprogrammet och det regionala består, förutom själva strategidokumentet, av handlingsplaner och framförallt en ökad dialog mellan parterna. I Jämtland Härjedalen sker detta bland annat genom ett programråd. Deltagarna i programrådet har under 2021 haft möjlighet att inkomma med synpunkter på strategidokumentet i flera omgångar innan förslaget färdigställdes och hanterades i den politiska processen.
Regionala skogsstrategin för Jämtlands län är även kopplad till länets regionala utvecklingsstrategi ”Jämtlands län 2050 - En nytänkande och hållbar region att leva, verka och utvecklas i” samt det långsiktiga målet för den regionala tillväxtpolitiken "Utvecklingskraft med stärkt lokal och regional konkurrenskraft för en hållbar utveckling i alla delar av länet". Där är de underliggande politiska prioriteringarna för det regionala utvecklingsarbetet att skapa förutsättningar för utveckling i hela vårt län, att arbeta med hållbar utveckling genom att synliggöra och adressera målkonflikter i det regionala utvecklingsarbetet. Utöver det ska regionalt utvecklingsarbete bedrivas genom Smart specialisering som metod och arbetssätt, där ”Jord, skog och vatten” är ett av de fyra utpekade styrkeområdena för länet. Handlingsplanen till den regionala skogsstrategin kopplas samman med styrkeområdet och blir ett av verktygen för att arbeta med den hållbara regionala utvecklingen inom det styrkeområdet.
Frågeställaren har relevanta frågor kring målbilden i Regionala utvecklingsstrategin. Dessa formuleringar är en del av målbilden för 2050 och bildar drivkrafter som kräver en grön omställning av samhället och alla dess aktörer. Inom Smart specialisering är en viktig del att arbeta med industriell omvandling, där drivkrafter för grön omställning är centrala. Det krävs att aktörer arbetar tillsammans för att hitta vägar i denna transformation som måste ske, i detta arbete är både miljömål och energi- och klimatstrategins mål en del av arbetet. Dock är det viktigt i arbetet att lyfta målkonflikter och våga lyfta odelbarheten i hållbarhetens olika aspekter. Där balansen mellan dessa är viktig, precis som Agenda 2030 lyfter kring sina globala mål och odelbarheten kring dem. Därför är det viktigt att vi tillsammans i länet vågar mötas i målkonflikter och ta vara på innovationskapaciteten i det och använda kraften till att hitta nya affärsmodeller, lösningar och arbetssätt som bäddar för en hållbar regional utveckling, där social sammanhållning, grön omställning och konkurrenskraft kan mötas.
Sammanfattningsvis så anses att frågeställarens inspel är viktiga och relevanta, och lyfter perspektiv som är en del av arbetet med den regionala skogsstrategin samt dess tillhörande handlingsplan. Det motiverar dock ingen återremiss av det förslag till regionalt skogsprogram som Region Jämtland Härjedalen nu ska ta ställning till.Bilagor
-
108kb Ladda ner dokument
-
191kb Ladda ner dokument
-
-
Regeringen antog i maj 2018 ett nationellt skogsprogram. I december 2018 påbörjades ett arbete i länet för att ta fram ett regionalt skogsprogram. Länsstyrelsen har varit huvudansvarig för arbetet som skett i samverkan med Skogsstyrelsen och Region Jämtland Härjedalen.
Det regionala skogsprogrammet består av flera delar; en strategi, en handlingsplan och en kontinuerlig process som beskriver arbetet mellan de berörda intressenterna. Den regionala skogsstrategin togs fram först och bygger på den nationella strategin med fem fokusområden och ger svar på vad man vill uppnå genom att satsa på att utveckla länets största resurs, skogen. Arbetet med skogsstrategin har bedrivits dels i en operativ projektgrupp, dels i en styrgrupp med representanter från Länsstyrelse, Skogsstyrelsen och Region Jämtland Härjedalen samt i ett brett sammansatt programråd med olika intressenter.
Strategidokumentet remitterades under hösten 2020 till olika intressenter såsom företag, myndigheter, intresseorganisationer och kommuner inför en slutbearbetning. Remissvaren har beaktats i den slutliga versionen av skogsstrategin.
Utifrån skogsstrategin där det framgår vad som ska göras har ett arbete bedrivits delvis parallellt för att ta fram en handlingsplan som beskriver hur arbetet ska bedrivas. Arbetet med handlingsplanen kommer att pågå löpande framöver. Den regionala skogsstrategin kommer att fungera som en underliggande strategi till den regionala utvecklingsstrategin och har en stark koppling till arbetet med strategin för smart specialisering och styrkeområdet Jord, skog och vatten. Arbetet med att koppla samman de olika strategierna och processerna kommer att påbörjas under våren 2021.
Det regionala skogsprogrammet är ett gemensamt ägt styrdokument mellan Länsstyrelsen, Skogsstyrelsen och Region Jämtland Härjedalen.Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Gällande uppdragsavtal för Stiftelsen Jamtli 2019–2022 löper parallellt med Region Jämtland Härjedalens samarbetsavtal med Östersunds kommun avseende Stiftelsen Jamtli, Jamtlis strategiplan och regional kulturplan under perioden 1 januari 2019 till och med den 31 december 2022. Uppdragsavtalet antogs av regionfullmäktige 2018. Inför en översyn av avtalet för perioden 2023–2026 ska nuvarande avtal sägas upp skriftligt innan utgången av 2021, annars förlängs avtalet med ytterligare ett år. Uppdragsavtalet ligger till grund för årsavtal med Jamtli.
I samråd mellan huvudmännen och Jamtli har behov påtalats om att säga upp gällande avtal med förslag till omarbetningar inför 2023, utifrån regionala och kommunala styrdokument och i koppling till Jamtlis kommande strategiplan. Processen förs i dialog mellan Region Jämtland Härjedalen, Östersunds kommun och Jamtli. Därefter kommer dialog att erbjudas övriga två stiftare, Heimbygda och Jämtlands läns konstförening. Jamtlis styrelse beslutar under hösten om process för Jamtlis kommande strategiplan. I koppling till kulturplanen kommer dialog att ske med Jamtli om nationella och regionala kulturpolitiska perspektiv utifrån kultursamverkansmodellen, men även om kulturens roll för regional attraktionskraft, inflyttning och hållbar tillväxt i koppling till regionala utvecklingsstrategin. Grundläggande skrivningar gäller alltjämt, där huvudmännen ser Stiftelsen Jamtli som en tillgång och resurs för regionen, där stiftelsen ska sträva efter hållbar utveckling i enlighet med den europeiska utvecklingspolitiken.
Perspektiv på jämställdhet, barnens situation, miljö och mänskliga rättigheter kommer att lyftas i kommande uppdragsavtal åren 2022–2026.
Det nya uppdragsavtalet beräknas kunna antas av regionfullmäktige senast i juni 2022.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har under lång tid bidragit till att stödja organisationers regionala verksamhet för att de självständigt och med kontinuitet ska kunna utveckla och bedriva sin verksamhet samt stimulera lokalföreningar, medlemmar och medborgare att delta i samhällsutvecklingen. Civilsamhällets roll för genomförande av den regionala utvecklingsstrategin, för ett levande och aktivt föreningsliv i hela länet och för ett breddat deltagande är särskilt viktigt i ett län präglat av glesbygd och låg befolkningstäthet.
Regionala utvecklingsnämnden beslutade den 17 december 2019, § 197, att utreda hur bidragsreglerna kan förändras utifrån regionens mål och ambitioner samt presentera förslag om nya principer för bidrag till civilsamhället. Regionala utvecklingsnämndens presidium har utgjort styrgrupp för arbetet och utredningen har genomförts i samverkan med Coompanion Jämtlands län. Ett utkast på de nya reglerna var på remiss mellan 15 december 2020 och 15 mars 2021. Åtta remissvar inkom under remissperioden.
De nya reglerna ersätter tidigare Regler och villkor för organisationsbidrag (RS/2156/2017). Ändamålet för regionens bidragsgivning är att bidra till den nationella politiken för det civila samhället och följande mål ska vara vägledande för de som får regionalt bidrag: Demokrati och delaktighet, Folkhälsa och hållbar utveckling samt Det livslånga lärandet. Regionbidraget är ett grundstöd till regional verksamhet och organisationers möjlighet att finnas. Ett antal aspekter och villkor har tydliggjorts i de nya reglerna, bland annat:-
Principer för samverkan med civilsamhället har införts
-
Regionala utvecklingsnämnden beslutar om alla årliga verksamhetsbidrag
-
Demokrativillkor har införts
-
Avtal med det regionala idrottsförbundet
-
Det avsätts utvecklingsbidrag för studieförbunden
-
En starkare prioritering avseende ungdomsorganisationer genom en sänkning på minst antal medlemmar till 100
-
En sänkning på minst antal medlemmar för pensionärs-, nykterhets- och funktionsrättsorganisationer till 200
-
Stöd till organisationer inom kultursamverkansmodellen samt övriga verksamheter införs
-
Fördelningsnycklar och bidragskonstruktion införs som bilaga
-
122kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
315kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
-
Vid regionfullmäktiges sammanträde i februari 2019, § 10, fick regionstyrelsen i uppdrag att utreda framtida organisation, finansiering och utveckling av kollektivtrafiken i länet (RS/224/2019), med utgångpunkt att den verksamhet som då fanns inom det helägda bolaget Länstrafiken i Jämtlands län AB på sikt skulle flyttas in i förvaltning. Utifrån regionstyrelsens utredning beslutade regionfullmäktige i november samma år, § 132, verksamheten skulle överföras till förvaltning från 1 juli 2020, och organiseras under regionala utvecklingsnämnden. Samtidigt beslutades att bolaget Länstrafiken i Jämtlands län AB skulle behållas som avtalspart och avvecklas vid en senare tidpunkt.
Verksamheten flyttades över till regionala utvecklingsnämndens nybildade verksamhetsområde Kollektivtrafik enligt plan den 1 juli 2020. De avtal som fanns kopplade till bolaget har succesivt flyttats över till Region Jämtland Härjedalen, och idag finns inte längre några avtal kvar som har Länstrafiken i Jämtlands län AB som part. Med anledning av detta föreslås därför att bolaget nu avvecklas.Bilagor
-
103kb Ladda ner dokument
-
290kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
518kb Ladda ner dokument
-
530kb Ladda ner dokument
-
526kb Ladda ner dokument
-
249kb Ladda ner dokument
-
251kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
500kb Ladda ner dokument
-
496kb Ladda ner dokument
-
586kb Ladda ner dokument
-
535kb Ladda ner dokument
-
577kb Ladda ner dokument
-
529kb Ladda ner dokument
-
658kb Ladda ner dokument
-
487kb Ladda ner dokument
-
956kb Ladda ner dokument
-
637kb Ladda ner dokument
-
764kb Ladda ner dokument
-
730kb Ladda ner dokument
-
803kb Ladda ner dokument
-
542kb Ladda ner dokument
-
617kb Ladda ner dokument
-
618kb Ladda ner dokument
-
259kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
598kb Ladda ner dokument
-
562kb Ladda ner dokument
-
247kb Ladda ner dokument
-
456kb Ladda ner dokument
-
594kb Ladda ner dokument
-
534kb Ladda ner dokument
-
536kb Ladda ner dokument
-
535kb Ladda ner dokument
-
523kb Ladda ner dokument
-
587kb Ladda ner dokument
-
648kb Ladda ner dokument
-
359kb Ladda ner dokument
-
326kb Ladda ner dokument
-
327kb Ladda ner dokument
-
325kb Ladda ner dokument
-
250kb Ladda ner dokument
-
243kb Ladda ner dokument
-
320kb Ladda ner dokument
-
634kb Ladda ner dokument
-
537kb Ladda ner dokument
-
551kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
524kb Ladda ner dokument
-
514kb Ladda ner dokument
-
521kb Ladda ner dokument
-
519kb Ladda ner dokument
-
254kb Ladda ner dokument
-
303kb Ladda ner dokument
-
544kb Ladda ner dokument
-
543kb Ladda ner dokument
-
510kb Ladda ner dokument
-
342kb Ladda ner dokument
-
328kb Ladda ner dokument
-
462kb Ladda ner dokument
-
496kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll utskott för kollektivtrafikfrågor: 2021-04-15
Protokoll regionens samverkansråd: 2021-03-22, 2021-05-03
Samtliga protokoll finns tillgängliga via https://meetingsplus.regionjh.se/overview
Bilagor
-
116kb Ladda ner dokument
-
164kb Ladda ner dokument
-
806kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
61kb Ladda ner dokument
-
106kb Ladda ner dokument
-
230kb Ladda ner dokument
-
234kb Ladda ner dokument
-
569kb Ladda ner dokument
-
226kb Ladda ner dokument
-
160kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
783kb Ladda ner dokument
-
626kb Ladda ner dokument
-
-
29
Klagomål på Birka folkhögskola