Möte 2016-12-07
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionstyrelsen har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.
-
- Hälso- och sjukvårdsdirektörens verksamhetsplan 2017
- Bemanningsprojektet
- Förberedelsearbetet inför regionbildning i Norrland
- Redovisning av kompletteringar i regionstyrelsens verksamhetsplan
- Information om hantering av förslag i rapporten Genomlysning av kirurgen, ögon och öron -
Resultatet per oktober 2016 var -70,1 mkr (2015 -106,2 mkr). Nettokostnadsökningen till och med oktober var 2,3 procent (okorrigerat 3,4 procent). Efter mindre förändringar av prognoserna från verksamheten, samt en förnyad bedömning av bl a hur mycket av regionens specialdestinerade statsbidrag som kommer att förbrukas i år, förbättras prognostiserat resultat för 2016 till -215 miljoner kronor (-225 miljoner kronor i september-rapporten).
Minskningen i utförd tid jan-sept 2016 jämfört med jan-sept 2015 motsvarade 15 heltidstjänster. Omräknat till helårseffekt minskade arbetade timmar motsvarande 20 årstjänster. Verksamhetens intäkter ökade med 11,9 procent till och med oktober 2016 jämfört med samma period 2015. Det beror bl a på höjningen av patientavgifterna, ökad försäljning av sjukvård samt större bidrag från Migrationsverket. Bruttokostnaderna ökade med 4,1 procent, varav personalkostnader exkl pensioner 1,4 procent, pensionskostnader 10,0 procent, bemanningsföretag 38,0 procent, riks- och regionvård 7,9 procent och läkemedel 10,0 procent.
Likviditeten uppgick till 250 miljoner kronor per den sista oktober. Det innebär att den minskat med ca 100 miljoner kronor sedan årsskiftet.
Variationen mellan olika enheter inom hälso- och sjukvården, när det gäller att nå målen för tillgänglighet är stor, men som helhet uppnår hälso- och sjukvården inte målen. Andelen patienter som väntat mindre än fyra timmar på akuten har de senaste månaderna legat ungefär tio procentenheter högre än i början av året. Andelen var per oktober 66 procent (mål 70 procent).Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
-
Den långsiktiga utvecklingsplan för minskade sjukskrivningar och ökat frisktal som Regionfullmäktige fastställde under år 2015 innehåller ett trettiotal mål och aktiviteter. En lägesrapport per november bifogas i bilaga till ärendet.
Målen i planen har till viss del redan uppnåtts och huvuddelen av aktiviteterna pågår eller är klara. Delar som bör få särskilt fokus i det fortsatta arbetet är:
• Ökad andel deltidssjukskrivningar.
• Mindre skillnader mellan könen
• Fler kontakter med arbetsgivare för att hitta möjligheter till anpassningar på arbetet.
Region Jämtland Härjedalen har under året fått nya redskap för att analysera könsuppdelad statistik, framförallt Statistiktjänsten och Rehabstöd men även rapporter kopplat till nytt vårdsystem.
Sammantaget ser bilden i regionen i stort ut som för övriga landet. Kvinnor står för majoriteten av vårdbesök och sjukskrivningar medan männen har färre men ofta längre sjukskrivningsepisoder. Männen är i högre grad heltidssjukskrivna medan deltidssjukskrivningar är vanligare för kvinnor. Sjukskrivningar orsakat av psykiska sjukdomar har under senare år ökat för båda könen men ser nu ut att vara på väg ner i antal. Detta gäller både kvinnor och män. Bland kommunerna så ligger Härjedalens och Åres sjuktal lägre än riksgenomsnittet medan övriga kommuner ligger över riksgenomsnittet. Högst sjuktal, mätt i sjukpenningdagar, har Ragunda och Bräcke kommuner.
Störst antal sjukskrivna finns i diagnosgrupperna F30-39 (förstämningssyndrom) samt M50-54 (andra ryggsjukdomar). Dessa grupper står för en betydande del av länets sjukskrivna. Under året ses en svagt sjunkande trend för dessa stora sjukdomsgrupper i Jämtlands län. Antalet män minskar i båda diagnosgrupperna medan en svag ökning fortsatt kan ses för kvinnor med förstämningssyndrom.
Utvecklingen av sjuktalen är mycket positiv för både Regionen som arbetsgivare och för länet som helhet. Sänkningen är för närvarande snabbast i landet.-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
417kb Ladda ner dokument
-
-
I regionstyrelsens verksamhetsplan ingår att följa upp de verksamheter som ingår i styrelsens ansvarsområden.
Region Jämtland Härjedalens pensionärsråd är ett organ för samråd och ömsesidig information mellan företrädare för pensionärsorganisationerna och regionens politiska organ och verksamheter, vilket har beaktats vid rådets samtliga sammanträden. Rådet har under perioden svarat på remiss angående det regionala trafikförsörjningsprogrammet och lämnat synpunkter på översyn av reglemente för pensionärsrådet samt gjort studiebesök och tagit del av informationer från verksamheter.
Rådet har under perioden 2015-08--2016-12 haft nio protokollförda sammanträden.-
125kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
I regionstyrelsens verksamhetsplan ingår att följa upp de verksamheter som ingår i styrelsens ansvarsområden.
Region Jämtland Härjedalens tillgänglighetsråd är ett organ för samråd och ömsesidig information mellan företrädare för funktionshinderorganisationerna och regionens politiska organ och verksamheter, vilket har beaktats vid rådets samtliga sammanträden. Rådet har under perioden lämnat synpunkter på remisser, tagit del av informationer från verksamheter, haft studiebesök, samt arrangerat Tillgänglighetskonferensen 2016.
Rådet har under perioden haft fyra protokollförda sammanträden, samt fyra sammanträden med rådets arbetsutskott.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
142kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har av Socialdepartementet getts möjlighet att lämna synpunkter på departementspromemorian Driftformer för universitetssjukhus.
Promemorian innehåller förslag som innebär att landstingen inte får överlämna uppgiften att bedriva hälso- och sjukvård vid ett universitetssjukhus eller vid en hälso- och sjukvårdsenhet som vid något tillfälle efter den 1 juli 2007 organisatoriskt har tillhört ett universitetssjukhus. Regeringen ges bemyndigande att meddela föreskrifter om vilka sjukhus som anses som universitetssjukhus. Vissa övergångsbestämmelser föreslås och Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2017.
Vid utarbetande av remissvar har samarbete skett med Västerbottens läns landsting som är ansvariga för Norrlands Universitetssjukhus. Svaret ska vara Socialdepartementet tillhanda senast 25 november. Ett preliminärt remissvar har därför skickats in och slutlig version lämnas efter regionstyrelsens beslut. Beslut ska därför tas med omedelbar justering.Bilagor
-
107kb Ladda ner dokument
-
104kb Ladda ner dokument
-
111kb Ladda ner dokument
-
-
10
Svar på remiss Ds 2016:29 Privata sjukvårdsförsäkringar inom offentligt finansierad hälso-och sjukvård
Region Jämtland Härjedalen har beretts möjlighet att yttra sig över Socialdepartementets promemoria om Privata sjukvårdsförsäkringar inom offentligt finansierad hälso- och sjukvård.
Promemorian innehåller förslag som syftar till att förtydliga att inom offentligt finansierad hälso- och sjukvårdsverksamhet får hälso- och sjukvård ges inom ramen för en privat sjukvårdsförsäkring enbart om människovärdes-, behovs- och solidaritetsprinciperna inte åsidosätts. När ett landsting överlåter åt någon annan att utföra uppgifter som landstinget ansvarar för enligt hälso- och sjukvårdslagen (1982:763) ska avtalet innehålla villkor om detta. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 juli 2017.
Ett förslag till svar har upprättats inom hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen. Svaret ska vara Socialdepartementet tillhanda senast 25 november. Ett preliminärt remissvar har därför skickats in och slutlig version lämnas efter regionstyrelsens beslut. Beslut ska därför tas med omedelbar justering.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
90kb Ladda ner dokument
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Regionens revisionskontor har på uppdrag av regionens revisorer genomfört en granskning av flyktingmottagandet inom primärvården. Granskningens övergripande syfte har framförallt varit att svara på om regionstyrelsen och vårdvalsnämnden har en tillfredställande styrning och kontroll av v om hälso- och sjukvården för flyktingar är ändamålsenligt och om det finns tillfredställande rutiner för att återsöka medel från Migrationsverket. Granskningen har också syftat till att ta reda på om regionstyrelsen har en tillfredsställande styrning och kontroll av om behovs- och solidaritetsprincipen i hälso- och sjukvårdslagen tillämpas inom primärvården vid behov av prioriteringar.
Granskningen har utgått från följande frågeställningar;
- Finns en tillfredsställande styrning i form av mål, uppdrag, rutiner, riktlinjer etc
- Finns en tillfredsställande organisation och ansvarsfördelning?
- Finns förutsättningar i form av kompetenser och IT-stöd?
- Finns en tillfredsställande information för flyktingar i hälso- och sjukvård?
- Finns en tillfredsställande egenkontroll i form av avvikelsehantering och klagomålshantering?
- Sker ett aktivt tillvaratagande av resultat av egenkontrollen?
- Finns en tillfredsställande uppföljning av mål och uppdrag?
- Finns en tillfredsställande återrapportering av mål och uppdrag till Regionstyrelsen och Vårdvalsnämnden?
Granskningen har avgränsats till flyktingmottagandet inom primärvården. Granskningen har genomförts genom dokumentstudier, djupintervjuer och genom två enkätundersökningar.
Regionstyrelsen har fått i uppdrag att svara på vilka åtgärder styrelsen avser att vidta med anledning av resultatet i rapporten. Ett förslag till svar har upprättats inom hälso- och sjukvårdspolitiska avdelningen.
Även vårdvalsnämnden har fått svara på några reflektioner från revisionen (VVN/21/2016).Bilagor
-
132kb Ladda ner dokument
-
128kb Ladda ner dokument
-
549kb Ladda ner dokument
-
-
Vid regionstyrelsens sammanträde 27-28 april 2016 fick regiondirektören i uppdrag att skyndsamt utreda förutsättningarna för ett säkerställande av reservvattenförsörjningen till sjukhuset. Bakgrunden var Östersunds kommuns vattenskada den 20 april och dess stora påverkan på sjukhuset. Frågan om vattenförsörjningen är mycket viktig för driften av sjukhuset och har diskuterats med Östersunds kommun under lång tid.
En utredning har nu gjorts som bland annat redovisar olika alternativ för sjukhusets vattenförsörjning och föreslår att regionen bör gå vidare med är en anslutning till Krokoms kommuns vattensystem vid Ås vattenverk och ha Östersunds kommuns leveranskapacitet av vatten som reservlösning.
Östersunds kommun arbetar med en VA-plan som beräknas vara klar i december 2017.
Innan beslut i frågan om reservvattenförsörjning tas bör frågan diskuteras med Östersunds kommun i ZÖ-gruppen.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
-
13
Uppföljning av fördelning av medel för stöd till bättre resursutnyttjande i hälso- och sjukvården (professionsmiljarden)
Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) har gjort en överenskommelse med staten om stöd till bättre resursutnyttjande i hälso- och sjukvården. Den övergripande målsättningen med överenskommelsen är att stärka förutsättningarna för en god, jämlik och effektiv hälso- och sjukvård genom att förbättra förutsättningarna för hälso- och sjukvårdens medarbetare att öka tid för patientnära arbete och stärka Regionens planering av kompetensbehov.
Definierad utvecklingsområden (syfte) är- IT-stöd och processer för förenklad administration och bättre tillgång till information för vårdens medarbetare
- Smartare användning av medarbetarnas kompetens
- Stöd till planering av långsiktig kompetensförsörjning
25 miljoner kronor är beviljade till Region Jämtland Härjedalen för år 2016.
Regionstyrelsen godkände 2016-05-24—25, § 131 förslaget till fördelning av tilldelade medel 2016 och beslutade att regiondirektören får delegera till hälso- och sjukvårdsdirektören att fatta detaljbesluten och omdisponera mellan kostnadsposterna. En uppföljningsrapport om medlens användning ska lämnas till styrelsen under hösten 2016.
Process
Verksamheterna fick lämna in förslag på aktiviteter som passar mot syftet. Det kom in ca 100 förslag. Prioritering av aktiviteterna skedde genom en workshop med aktuella chefer. Därefter fick experter inom aktivitetsområdet lämna synpunkter. Det togs också hänsyn till att bevilja medel brett i verksamheten. Cirka hälften av aktiviteterna är beviljade och uppdrag har gått ut. Ansökan och uppföljning sker enlig särskild instruktion.
Exempel på aktiviteter är: Mobilt närvårdsteam, resursperson till utveckling av sjuksköterskans första år, NOVA – digitalt ”arbetsplattform” kopplat till COSMIC. Kundtjänst. Projektledare för nya arbetssätt kopplat till nya betalningsansvarslagen. Utrustning till virtuella jourrum.
Nuläge
Verksamheterna arbetar intensivt med uppdragen. Viss omfördelning av pengar har skett då några aktiviteter har blivit billigare och några dyrare än beräknat. Eftersom beviljade medel måste förbrukas i år, pågår nu en noggrann ekonomisk uppföljning bland annat genom månadsrapporten i oktober. Vid eventuellt läge av ”överblivna” pengar finns en plan för omfördelning till andra aktiviteter som uppfyller syftet.
Region Jämtland Härjedalen är inbjuden av Socialstyrelsen att delta i en fallstudie som handlar om hantering av professionsmiljarden. Studien kommer att äga rum 13-14 december.Bilagor
-
120kb Ladda ner dokument
-
Vid Norrlandstingens Regionförbunds direktionsmöte 2016-09-21 § 75 beslutades om förbundets verksamhet 2017 och ekonomiska ramar. I verksamhetsplan 2017-2019 har Förbundsdirektionens beslut om viktiga temaområden för mandatperioden inarbetats liksom samverkansprojekt inom flera områden. Förbundets arbete påverkas under perioden särskilt av det regionala förberedelsearbetet för en eventuell ny länsindelning enligt vad som angivits i verksamhetsplanens avsnitt om inriktning. För tillfälliga kostnader kan ackumulerat eget kapital användas enligt särskilda beslut.
I föreliggande förslag uppräknas förbundets budgetramar med LPIK enligt prognos från SKL per 2016-10-31. Det innebär att förbundet totalt har en budet på 5 092 tkr, vara från Region Jämtland Härjedalen 726,1 tkr. Budgeten för forskningsanslaget Visare Norr är 2 400 tkr varav från Region Jämtland Härjedalen 331,2 tkr. Totalt 1 057, 3 tkr. Detta finansieras inom ramen för det centrala anlaget för riks och regionsjukvård.Bilagor
-
Asylhälsan startades upp som flyktingteamet, inledningsvis placerat vid Grytans flyktingförläggning. Asylhälsan flyttades sedan till Torvalla HC och därefter till för verksamheten anpassade lokaler centralt i Östersund.
Det finns ett uttalat behov i hela organisationen av ett förtydligat ansvar och en bibehållen och utökad kunskap och utarbetade metoder för att på ett bra sätt hantera och utveckla hälso- och sjukvården för asylsökande och nyanlända i länet. Därför har en utredning gjorts som lämnar förslag på
- ett förtydligat uppdrag till Enhet för asyl- och flyktinghälsa
- beskrivning av en förtydligad ansvarsfördelning och samverkansområden mellan Asylhälsan och övriga verksamheter i primärvård och specialistvård
- finansiering för verksamheten
- fortsatt positiv utveckling av sammanhållen kompetens och kompetensspridning gällande hälsovård för asylsökande, flyktingar och nyanlända
- utveckling av samverkan med elevhälsa, socialtjänst
Verksamheten föreslås organiseras i Område Primärvård/anslagsfinansierad verksamhet.
Föreslagen grundbemanning: 4 sjuksköterskor, 1 undersköterska (inkl reception),1,25 läkare, 0,5 medicinsk sekreterare, 0,5 Verksamhetschef/Enhetschef.
Kostnad för detta blir personalkostnader 5 miljoner kronor och omkostnader 2,050 miljoner kronor. Totalt 7,050 miljoner kronor.
Finansiering: Intäkter från Migrationsverket för hälsoundersökningarna 3,050 miljoner kronor och särskilda projektmedel.
Därutöver föreslås att verksamheten får ett öronmärkt anslag ur regionens statsbidrag för flyktingsituationen 4,0 miljoner kronor.Bilagor
-
167kb Ladda ner dokument
-
-
Beslut fattade av regiondirektör/ bitr. regiondirektör
- Beslut om användning av det ofördelade utrymmet i investeringsbudget, övriga investeringar 2016 (område kvinna, område diagnostik, teknik och service, område kirurgi ögon öron) (RS/1246/2016)
- Svar på remiss angående förslag till föreskrifter om ändring i Läkemedelsverkets föreskrifter (HSLF-FS 2016:34) om förordnande och utlämnande av läkemedel och teknisk sprit (RS/1875/2016)
- Svar på remiss avseende förslag till nya föreskrifter om avstängning från blodgivning p.g.a. zikavirus samt ändring av Socialstyrelsens föreskrifter (SOSFS 2009:28) om blodverksamhet (RS/1910/2016)
- Pandemiplan för specialistvården (RS/430/2016)
Beslut fattade av regionstyrelsens ordförande eller vice ordförande
Elin Lemon (C) är beviljad att delta på SKL Samråd samt SKL Centerpartigrupp den 16 november 2016.
Beslut fattade av chefer
Anställningsbeslut för perioden 2016-10-21 – 2016-11-24Bilagor
-
115kb Ladda ner dokument
-
-
1. Protokoll Styrelsen i Landstingsbostäder i Jämtlands län AB 2016-09-06
2. Protokoll Strömsunds Tillgänglighetsråd 2016-09-26
3. Protokoll Utskottet för hälso- och sjukvård 2016-10-05
4. Protokoll Vårdvalsnämnden 2016-10-13
5. Protokoll Region Jämtland Härjedalen Pensionärsråd 2016-10-25
6. Regeringsbeslut - Ansökan om medel för att förbättra sexuell och reproduktiv hälsa och sprida kunskap om sexuella och reproduktiva rättigheter (RS/2190/2016)
7. Rapport från Vårdföretagarna Vårdval med förhinder
Säkra ett långsiktigt hållbart vårdval i Jämtland Härjedalen
8. Delårsrapport per 31 augusti 2016 för Norrlandstingens regionförbund
Revisorerna i NRFs bedömning av delårsrapport per augusti
9. Protokollsutdrag VVN § 56 Rapport Vårdvalsnämndens internkontrollplan 2016 (VVN/25/2016)
Rapport Vårdvalsnämndens internkontrollplan 2016
10. Protokollsutdrag RUN § 160 Uppföljning av verksamhet som bedrivs i företag (RUN/587/2016)
Rapport Uppföljning av verksamhet som bedrivs i företag
Rapport Uppföljning av verksamhet som bedrivs i företag - infrastruktur-
115kb Ladda ner dokument
-
-
18
TILL FULLMÄKTIGE
-
Se tjänsteskrivelse för ärendebeskrivning.
-
120kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
154kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
184kb Ladda ner dokument
-
92kb Ladda ner dokument
-
58kb Ladda ner dokument
-
157kb Ladda ner dokument
-
103kb Ladda ner dokument
-
172kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalens folkhälsopris ”Årets folkhälsoinsats” är avsett att tilldelas personer, organisationer, sammanslutningar eller offentlig verksamhet som på ett föredömligt och aktivt sätt tagit initiativ till åtgärder som positivt påverkar folkhälsan inom Jämtlands län.
I samband med att ärendet Årets folkhälsoinsats 2016 återremitterades av regionstyrelsen 2016-04-28 fick folkhälsonätverket, Folkhälso Z, i uppdrag att se över processen och revidera ”Stadgar för Region Jämtland Härjedalens folkhälsopris” så att regionens värdegrund tas i beaktande när pristagare utses.
Folkhälsonätverket har nu lämnat förslag på reviderade stadgar. Stadgarna antogs senast av landstingsfullmäktige den 2014-10-14, § 171 och ska därför även denna gång revideras av regionfullmäktige. Hädanefter bör regionstyrelsen få delegation på att revidera stadgarna för Årets folkhälsoinsats.-
115kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
75kb Ladda ner dokument
-
-
Landstingsfullmäktige beslutade 2014-11-25, § 219 om fullmäktiges arbetsordning och styrelsens, regionala utvecklingsnämndens och vårdvalsnämndens reglementen inför den nya mandatperioden. Samtidigt beslutade fullmäktige att den politiska organisationen skulle utvärderas hösten 2016.
Hösten 2015 blev det en ny majoritet i regionfullmäktige och med anledning av det beslutade regionfullmäktige om ändringar i den politiska organisationen. Den politiska organisation som skulle utvärderas har därmed i viss mån ett annat utseende än vad den som finns nu. Med hänsyn till detta ansåg fullmäktiges presidium att det kunde ifrågasättas om det var meningsfullt att utvärdera den politiska organisationen efter så kort tid och föreslog 2016-03-29, § 22 att den utvärdering av den politiska organisationen som beslutades av landstingsfullmäktige 2014-11-25, § 219 punkten 10 ska inte genomföras.
Regionfullmäktige beslöt 2016-06-14 - -15, § 91 med anledning av förslaget att Fullmäktiges presidium fick i uppdrag att återkomma med tidpunkt för utvärdering av den politiska organisationen.
Det har nu snart gått ett år sedan den politiska organisationen senast ändrades. Det bör gå lite längre tid innan en utvärdering görs. Samtidigt bör utvärderingen göras i sådan tid att resultatet kan användas inför översyn av den politiska organisationen inför nästa mandatperiod. Lämplig tidpunkt för utvärderingen är med hänsyn till detta hösten 2017.
Fullmäktiges presidium föreslår därför regionfullmäktige att utvärderingen av den politiska organisationen ska genomföras under hösten 2017.Bilagor
-
140kb Ladda ner dokument
-
97kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige beslutade 2015-02-10—11, § 4, att utse ordförande Margareta Winberg (S) som utgivare för fullmäktiges webbsändningar och att godkänna förste vice ordförande, Anton Hammar (S) som ställföreträdande utgivare för webbsändningar.
Det är ansvarige utgivaren som utser ställföreträdande utgivare. Anton Hammar är inte längre vice ordförande i fullmäktige. Ansvarige utgivaren kommer därför att entlediga honom och i stället utse nuvarande vice ordförande Elisabeth Svensson (M) till ställföreträdande utgivare. Enligt reglerna ska den som utsett den ansvarige utgivaren också godkänna den ställföreträdande utgivaren. Regionfullmäktige bör därför godkänna Elisabeth Svensson som ställföreträdande utgivare.
Fullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige
Förste vice ordförande, Elisabeth Svensson (M) godkänns som ställföreträdande utgivare för fullmäktiges webbsändningar.Bilagor
-
138kb Ladda ner dokument
-
-
23
Svar på medborgarförslag från Anna Olofsson Frestadius om att fullmäktiges webbsändning ska göras tillgänglig för alla medborgare
Anna Olofsson Frestadius har lämnat in ett medborgarförslag om att göra regionfullmäktige tillgängligt för alla medborgare genom att transkribera det som sägs och publicera detta på Region Jämtland Härjedalens webbplats.
Redan idag uppfyller Region Jämtland Härjedalen kommunallagens krav på offentliga sammanträden för regionfullmäktige.
I Region Jämtland Härjedalens värdegrund framgår också att regionen ska utveckla insatser som ger alla ökad möjlighet till insyn och delaktighet i organisationens verksamhet. Som en konsekvens av detta går det att följa regionfullmäktiges sammanträden antingen via Region Jämtland Härjedalen webbsändning eller på plats i möteslokalen. Utöver detta publiceras samtliga möteshandlingar på Region Jämtland Härjedalens hemsida en vecka före sammanträdet så att allmänheten har möjlighet att läsa in sig på de aktuella ärendena som ska föredras och beslutas. Samtliga protokoll publiceras också hemsidan efter justering.
Vid omvärldsorientering konstateras att Region Jämtland Härjedalen har en likvärdig tillgänglighet som övriga landsting/regioner vid offentliga sammanträden. Slutsatsen blir därför att Region Jämtland Härjedalen redan idag har en god tillgänglighet och transparens när det gäller medborgerlig insyn i och möjlighet till närvaro vid regionfullmäktiges sammanträden.
Fullmäktiges presidium föreslår regionfullmäktige att medborgarförslaget avslås.Bilagor
-
133kb Ladda ner dokument
-
74kb Ladda ner dokument
-
348kb Ladda ner dokument
-
-
Redovisning från konferenser, utskott mm
- Utskottet för ekonomi
- Studieresa Kanada
- Norrlandstingens regionförbund
-
Enligt reglemente för regionstyrelsen har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet utsänts till ledamöter och ersättare.