Möte 2021-04-27
-
På grund av regionens besöksrestriktioner och för att minska risken för smittspridning genomförs sammanträdet helt digitalt och är därmed inte öppet för allmänheten.
Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionstyrelsen har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet gjorts tillgänglig för ledamöter och ersättare.
-
- Lägesbild Corona
- Vaccinering
- Rekryteringsåtgärder
-
En månadsrapport för mars 2021 har upprättats. Rapporten visar följande: Region Jämtland Härjedalens ackumulerade resultat till och med mars 2021 uppgick till 103 miljoner kronor, vilket var 85 miljoner kronor bättre än budget.
Nettokostnadsutvecklingen fram till och med mars 2021 var 1,4 procent, motsvarande 16 miljoner kronor högre än föregående år. Verksamhetens intäkter var 72 miljoner kronor högre än föregående år, främst på grund av intäkter från område Kollektivtrafik med cirka 50 miljoner kronor.
Bruttokostnaderna har ökat med 87 miljoner kronor. Personalkostnaderna har ökat med 25 miljoner kronor jämfört med föregående år. Köp av verksamhet kommer under året att vara högre jämfört med föregående år avseende område Kollektivtrafik som har mycket kostnader här men som inte fanns med föregående år.
Likviditeten har under året försämrats med 123 miljoner kronor till och med mars. Avsättning till pensionsportföljen har gjorts med 128 miljoner kronor under perioden.
Helårsprognosen efter mars beräknas uppgå till 100 miljoner kronor. Verksamhetens nettokostnader var 47 miljoner kronor lägre än budget. Även den första skatteprognosen var bättre än budgeterat, dock är det fortsatt mycket osäkert hur skatteprognos och bidrag kommer att påverka resultatet under året.-
102kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt beslut i regionstyrelsen 2020-04-29 ska uppföljning av arbetsgivarpolitiska frågor vara ett återkommande ärende vid varje regionstyrelsesammanträde. Vid regionstyrelsens sammanträde 2020-09-30 beslutades att redovisningen även ska innefatta en mer detaljerad redovisning gällande regionstaben. Uppdelningen och redovisningen bör för tydlighetens skull motsvara redovisningen angående hälso-och sjukvårdens personal.
Rapporten avseende uppföljningen av det arbetsgivarpolitiska området redovisar dels regionövergripande personalstatistik dels bemanningsstatistik för samtliga förvaltningsområden inom Region Jämtland Härjedalen.-
95kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
902kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalens uppdrag att erbjuda medborgarna utveckling och tillväxt av länet, samt en god och nära hälso- och sjukvård av hög kvalitet är både omfattande och komplext. Då regionen till stora delar är en tjänsteorganisation påverkas verksamhetens förmåga att möta medborgarnas behov i hög grad av chefers och medarbetares individuella och gemensamma arbetsinsatser, dels att driva den vardagliga verksamheten och att leverera goda verksamhetsresultat, såväl som att effektivisera och vidareutveckla verksamheten mot framtida utmaningar.
Arbetsgivarpolitiska frågor såsom kompetensförsörjning, anställningsvillkor, ledarskap och medarbetarskap samt arbetsförhållanden blir därmed viktiga framgångsfaktorer för regionens förutsättningar att fullgöra sitt uppdrag. Lönepolitiken utgör en väsentlig del av arbetsgivarpolitiken och behöver formas så att den i största möjliga utsträckning bidrar till verksamhetens uppdrag, utveckling, vardagliga drift och verksamhetsresultat.
Av rapporten redovisar regionens avsikt och viljeinriktning avseende utvecklingen av lönepolitiken.-
95kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
136kb Ladda ner dokument
-
-
Enligt regionstyrelsens verksamhetsplan 2021 ska uppföljning av löneöversyn 2020 göras vid sammanträdet i april. Löneöversyn 2020 avslutas i mars 2021 och redogörelse av prioriteringar och utfall bifogas.
-
93kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
208kb Ladda ner dokument
-
-
Inom Region Jämtland Härjedalen genomfördes den återkommande medarbetarundersökningen under v. 8-9 2021. Enkäten vänder sig till samtliga medarbetare och är densamma varje år så att jämförelser över tid är möjliga att göra. Rapporten avser den medarbetarundersökning som gjordes i februari 2021.
Av resultaten framgår att arbetsmiljöindex ligger fortsatt högt på aggregerad nivå, 4,67 på en skala till 6,0. Arbetsmiljöindex mäter skyddande friskfaktorer som stödjande förhållanden, känsla av sammanhang, delaktighet, styrning samt den självupplevda hälsan. I resultatet syns en tendens med ökande resultat i jämförelse med oktober på alla frågor. De frågor som ökat men fortsatt ligger lägre än övriga frågor är att hinna färdigställa sitt arbete och påverkansmöjligheter på hur arbetet organiseras. På medarbetarskapsfrågorna ligger skattningarna generellt högt.
I medarbetarenkäten finns nu frågor om kränkande särbehandling med vid varje mätning och för att kunna arbeta förebyggande med kränkande särbehandling finns en övergripande fråga som handlar om att ta tag i samarbetsproblem och konflikter då de uppstår. Detta så att arbetsplatserna tidigt kan ta tag i konflikter så de inte leder vidare till kränkande särbehandling. Indexet på denna fråga har ökat sen höstens enkät och ligger nu precis på målvärdet för Region Jämtland Härjedalen.-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
280kb Ladda ner dokument
-
-
Av Regionplanen 2021–2023 under ”Strategi för våra medarbetare” framgår att regionens chefer ska vara tydliga arbetsgivarföreträdare och ha de befogenheter som krävs för att ledarskapet ska fungera på ett bra sätt. Organisationens utmaningar kräver handlingskraftiga chefer och genom det delegerade ansvaret följer både frihet och krav att självständigt och i chefssamverkan driva verksamhetens utveckling och att representera en enhetlig personalpolitik. Region Jämtland Härjedalen ska utveckla goda förutsättningar för chefer och ledare bland annat genom att dessa får en adekvat utbildning för sitt uppdrag att utöva ett engagerat och ansvarstagande chefs- och ledarskap. Som en del av att uppfylla detta har regionen sedan några år fokuserat på kompetensutveckling av chefer, bl.a. genom utvecklingen av Chefsutvecklingsproggram 1 och 2. Inom ramen för chefsutvecklingsprogram 2 genomförs utbildningen Utvecklande ledarskap för våra chefer. För att ytterligare stärka våra chefers framtida kompetenser på både operativ och strategiskt långsiktig nivå avser regionen att arbeta med att utveckla och tydliggöra våra chefsprofiler och övergå från dagens chefsförordnanden, som oftast löper över fyra år, till fasta chefstjänster.
Rapporten redovisar regionens avsikt och viljeinriktning angående det fortsatta utvecklingsarbetet.-
100kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
113kb Ladda ner dokument
-
-
Inköp och upphandling har i uppdrag att säkerställa att upphandling sker på ett hållbart sätt och i enlighet med gällande lagstiftning och organisationens politiska beslut. Region Jämtlands Härjedalens upphandlingsbara volym uppgår till två miljarder kronor per år.
2020 var ett utmanande år med anledning av att mycket fokus låg på Covid19 och att säkerställa leveranser av skyddsutrustning och övriga kritiska produkter. Detta fortsätter under 2021 med fokus på handskar, munskydd och produkter för vaccination. Att arbetet med Covid19 pågår även under 2021 påverkar den upphandlingsskuld regionen har, främst inom sjukvårdsområdet. Det faktum att enheten under 2020 har tappat flera duktiga medarbetare påverkar även det möjligheterna till att genomföra uppdrag från verksamheterna och att förnya regionövergripande ramavtal. Det pågår ständigt rekryteringar för att tillsätta vakanta tjänster och för att uppfylla enhetens uppdrag. Enheten har trots Covid19 och färre resurser avslutat 134 upphandlingar under 2020.
Målet för regionens leverantörsefterföljsamhet 2020 var 95 % och måluppfyllelse 92 %. Den totala volymen inköp under 2020 har i jämförelse med samma period föregående år ökat med drygt 56 MSEK. Detta kan hänföras till det ökade behovet av skyddsutrustning och de ökade priserna i samband med det. I kategorin Övergripande material och konton för resor har däremot kostnaderna gått ner. Volymen år 2019 var drygt 22 m MSEK sek och år 2020 visar samma konton 6,1 MSEK. Inköp och upphandling ställer miljökrav i de upphandlingar där det bedöms vara relevant men för att kunna utveckla miljökraven och uppföljning av miljökrav, anställs nu en miljöcontroller till enheten.-
104kb Ladda ner dokument
-
-
12
Plan för utveckling av distans- och hybridarbete som stöd för etablering av regionala arbetshubbar
Regionstyrelsen beslutade den 3 maj 2017, § 99, om en Plan för spridning och omlokalisering av administrativa funktioner (RS/187/2017). Planen skulle ha reviderats under 2020 men sköts fram med anledning av coronapandemin. Utifrån att den digitala utvecklingen skyndats på kraftigt det senaste året, och att ett partneravtal slöts hösten 2020 med Remote Lab, där regionen erhåller tillgång till strategiskt ledningsstöd inom distansoberoende arbetsliv, omvärldsbevakning, utbildning samt tillgång till labbmiljö för erfarenhetsutbyte med andra aktörer, finns nu nya och starkt förbättrade möjligheter och insikter för en revidering av innevarande plan. Ett förlag har tagits fram.
I Regionplan och budget 2021–2023 har regionfullmäktige lyft fram utveckling av nya arbetssätt, digitalisering och kompetensförsörjning som några viktiga delar för att främja Region Jämtland Härjedalen som attraktiv arbetsgivare. Utifrån de övergripande strategierna i regionplanen har regionstyrelsen och nämnderna fastställt prioriterade resultatmål. Ett av regionstyrelsens ansvarsområden är det övergripande personalpolitiska ansvaret. För 2021 har regionstyrelsen bland annat följande mål: ”Erbjuda möjligheter till distansarbete i hemmet eller i regionens lokaler i syfte att i större utsträckning ge invånare i och utanför länet möjlighet till anställning i Region Jämtland Härjedalen”.
Den reviderade planen tar ett helhetsgrepp kring frågor som berör möjligheterna, och utmaningarna, kopplat till ett distansoberoende arbetssätt. Planen har därför fått en reviderad rubrik “Plan för utveckling av distans- och hybridarbete som stöd för etablering av regionala arbetshubbar ”som speglar ambitionen att införandet av distansoberoende arbetsmetoder även kostnadseffektivt ska driva på omlokalisering och uppbyggnad av regionala arbetshubbar i samverkan med kommunerna och regionala myndigheter med samma mål. I planen finns en beskrivning av Region Jämtland Härjedalens övergripande syfte med distansarbete, hybridarbetslösningar och arbetshubbar. Det konkretiseras sedan genom fyra konkreta insatsområden för genomförande. De inkluderar upprättandet av en handlingsplan, där aktiviteter, tidsplaner, och till dessa ev. kostnader, förtydligas utifrån den kunskapsinsamling och analys som föreslås vägleda planens genomförande.-
117kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
228kb Ladda ner dokument
-
-
Region Jämtland Härjedalen har av Länsstyrelsen i Jämtlands län blivit erbjuden att delta i Myndighetsnätverket (https://www.myndigheterijamtland.se). På regionstyrelsens sammanträde den 27 april behandlas ärendet om Plan för utveckling av hybrid- och distansarbete som beskriver Regionens plan för distansoberoende arbetsmetoder, hybridarbetslösningar och regionala arbetshubbar inom fyra insatsområden. Ett av insatsområdena är att aktivt delta och driva dessa frågor i samverkan med Myndighetsnätverket för att lära av andra myndigheter med liknande ambitioner.
Myndighetsnätverket initierades som ett tvåårigt projekt av Länsstyrelsen i Jämtlands län i april 2019 utifrån uppdraget att samordna länets myndigheter. Nätverket startades då ett närmare samarbete efterfrågades som ger inspiration och nya idéer, ex. för att underlätta rekryteringar och främja distansoberoende arbetsmetoder. Projektsamverkan har varit mycket framgångsrik och kommer efter april 2021 övergå som del av medlemmarnas ordinarie verksamheter. Det innebär att respektive myndighet bidrar med en årlig medfinansiering och tid för att driva på och utveckla Myndighetsnätverkets fortsatta arbete med årsvisa avstämningar och utvärderingar.
I dagsläget ingår följande nio myndigheter tillsammans med Östersunds kommun i nätverket: Försäkringskassan, Mittuniversitetet, Arbetsförmedlingen, Folkhälsomyndigheten, Skatteverket, Statens servicecenter, Tillväxtanalys, Trafikanalys, Polisen samt Länsstyrelsen Jämtlands län.
Myndighetsnätverket har under 2020 bl.a. genomfört aktiviteter som:
- Myndighetsfestivalen, en hel veckas workshop och presentationer digitalt på Temat ”Framtidens arbetssätt” med drygt 1500 anmälda där bl.a. civilministern och arbetsmarknadsministern deltog
-Myndighetsspaningar, separata workshops där vi som myndigheter lyfter upp något som vi är särskilt bra på eller utmaningar vi står inför (ex Folkhälsomyndigheten om hur man kommunicerar i en pandemi)
- Ansökt om utvecklingsmedel från Vinnova för att etablera en gemensam Myndighetshubb i samverkan med Länsstyrelsen i Stockholms län. Utlysningen är en del i Vinnovas prioriterade område "Transformativ offentlig sektor och civilsamhälle" med fokus på hybridarbetet och konceptutveckling för arbetshubbar i samverkan.
Genom deltagande i Myndighetsnätverket förbättras Region Jämtland Härjedalens förutsättningar för att utveckla och implementera hybridarbetslösningar för att behålla och nyrekrytera personal. Det skapar även stärkt beslutsstöd för omlokalisering av personal till länets kommuner. Omlokaliseringar kan även bidra till att skapa kritisk massa för etablering av nya co-workingmiljöer, s.k. hubbar, där sådan inte finns. Regionala arbetshubbar förväntas främja intensiv samverkan mellan dess medlemmar som stimulerar till nytänk och utveckling av innovativa lösningar för att lösa komplexa arbetsuppgifter och processer. Hubbarna förväntas även underlätta både inflyttning och etablering av nya företag (prioriterat i RUS), samtidigt som de ger miljö och klimatvinster i form av minskat resande (prioriterat i länets energi- och klimatstrategi). Etablering av arbetshubbar, och införandet av hybridarbete, har därför stor potential att positivt bidra till länets utveckling och lokala samhällsutveckling, exempelvis utifrån ökad efterfrågan av företagsnära tjänster, restauranger och livsmedelsbutiker i dess närhet.
Deltagande i Myndighetsnätverket skulle således markant förbättra förutsättningarna för ett framgångsrikt genomförande av ovanstående aktiviteter, samtidigt som en nära samverkan sannolikt skulle öppna nya möjligheter för gemensamma projekt och samfinansieringslösningar av ex. regionala arbetshubbar, då deltagande myndigheteters mål och ambitioner inom distansoberoende arbetssätt och myndighetsutveckling starkt sammanfaller med Region Jämtland Härjedalens planer.
Finansiering av den löpande verksamheten utgår från en grundfördelning baserat på antalet anställda där kostnaden är 20 000 kronor för 0-50 medarbetare, 50 000 kronor för 50-300 medarbetare samt 100 000 kronor för mer än 300 medarbetare. Fördelningen är baserad på den finansieringsmodell som de samverkande myndigheterna i Sundsvall har arbetat fram över tid.
Utifrån grundfördelning gör varje aktör sin bedömning av hur den bäst använder nätverket för att driva på prioriterade frågor i samverkan, ex. via deltagande i nätverksägargruppen, Creative Board och olika arbetsgrupper. Nätverkets kostnader har tidigare år uppgått till ca 475 000 kronor, där eventuellt överskjutande intäkter möjliggjort utvecklingsarbete genom satsningar som identifieras i Creative Board.
Administration av nätverkets kommunikation (ex. webbplattformen), utbildningar (ex. säkra hög kvalitet på genomförandet och hantera anmälningar, betalningar mm.) samt ekonomi (hantering av nätverkets ekonomiska redovisning) sköts av Länsstyrelsen inom det ordinarie uppdraget. Framtida organisation och kostnader för ex. administration kommer utredas under 2021/2022.-
127kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
613kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen beslutade den 8 december 2020, § 236, att en marknadsundersökning kring intresset från alternativa utförare för primärvård inom Jämtland och Härjedalen skulle genomföras. Undersökningen skulle genomföras genom annonsering i Östersunds posten, Länstidningen och Dagens Medicin samt i sociala medier eller andra alternativa plattformar under två veckor i januari 2021.
Innan marknadsundersökningen genomfördes hade lokaltidningarna skrivit om Regionstyrelsens beslut i frågan, vilket gjorde att ett antal utförare kontaktade regionen med visat intresse.
Utifrån resultatet av en föregående kanalanalys har marknadsundersökningen genomförts i Läkartidningen via webbanners och Nyhetsbrev under perioden 210315-210404.
Resultatet visar enligt följande:
Nyhetsbrevet, 15-3 – 21/3
Antal visningar: 76 600
Antal klick: 351
Halv toppbanner, 22/3 – 28/3
Antal visningar: 474 400
Antal klick: 62
Mobil plats_1, 29/3 – 4/4
Antal visningar: 492 825
Antal klick: 752
Enligt kontaktperson på Läkartidningen har de olika ”bannrarna” statistikmässigt gett bra resultat, över snittet på alla tre ”bannrarna”.
Tittar vi på resultat på visningar på regionens hemsida om ”Hälsoval för vårdgivare” så låg den på 1 370 besök under annonsperioden. Motsvarande statistik under samma period för 2020 var 41 besök. Motsvarande siffror för hemsidan om ”Ansökan om att få bedriva primärvård inom Hälsoval Region Jämtland Härjedalen” visar på 50 besök under annonsperioden, att jämföra med 5 besök under samma period 2020.-
118kb Ladda ner dokument
-
-
15
Förlängning av tillfällig ersättning för digitala vårdkontakter för vårdgivare verksamma enligt lagen om läkarvårdsersättning (LOL) och lagen om ersättning för fysioterapi (LOF)
Regionstyrelsen beslutade den 25 augusti 2020 § 127 att till följd av pandemin bevilja vårdgivare, enligt lagen om läkarvårdsersättning (LOL) och lagen om ersättning för fysioterapi (LOF), möjlighet till ersättning för digitala vårdkontakter under perioden 1 september till 31 december 2020. Vid sammanträdet den 8 december 2020, § 233 förlängde Regionstyrelsen beslutet till att gälla även för perioden 1 januari till 31 maj 2021.
Med anledning av den fortsatt pågående pandemin föreslås en förlängning av tidigare fattat beslut, vilket innebär att man fortsätter enligt Sveriges kommuner och regioners (SKR) rekommendation om gemensamma utomlänsersättningar för digitala vårdåtgärder. SKR rekommenderaera en ersättning om 500 kr för läkare och 275 kr för fysioterapeut. Reducerat arvode rekommenderas utgå med 50% när sammanlagt arvode enligt förordningarna uppnåtts.
Kostnaderna belastar under 2021 Beställarenheten.-
105kb Ladda ner dokument
-
-
Utifrån Skatteverkets ställningstagande att uthyrning av bemanningspersonal till hälso- och sjukvård omfattas av mervärdesskattelagen, kallat vårdmoms, har privata vårdgivare sedan den 1 juli 2019 fått ökade kostnader för dessa tjänster.
Med anledning av Skatteverkets ställningstagande beslutade regeringen i budgetpropositionen för 2020 att avsätta 210 miljoner kronor per år under en treårsperiod för att förbättra förutsättningarna för aktörerna att anpassa sin verksamhet till det nya kostnadsläget. Statsbidraget syftar därför till att regionerna ska kunna omförhandla avtal med privata utförare som fått ökade kostnader för bemanning inom den aktuella regionen.
Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att undersöka bl a de EU- rättsliga förutsättningarna i frågan som ska redovisas senast den 1 juni 2021.
SKR genomförde en inventering i landet inför 2020 års fördelning av hur privata utförare i sina avtal kompenseras för momskostnader i landet, vilket varierar mellan 2-6%, där de flesta ersätter med 3%.
I uppdraget för Hälsoval Region Jämtland Härjedalen kompenseras privata utförare för moms med 3% av den utbetalda ersättningen för listade personer. Något som tillämpats sedan införandet år 2010. Med anledning av det oklara rättsläget har inga ändringar i avtalet från 2021 genomförts.
Någon rekommendation från SKR finns inte i dagsläget vilket gör att ersättningen hanteras olika inom regionerna. Flertalet fördelar utifrån faktiska merkostnader och några inkluderar även fysioterapeuter och läkare verksamma enligt Lagen om ersättning för fysioterapi (LOF) samt Lag om läkarvårdsersättning (LOL). För 2020 fördelade Region Jämtland Härjedalen medlen utifrån antal listade patienter till de privata hälsocentralerna.
Med anledning av det oklara rättsläget föreslås att medlen fördelas till de privata hälsocentralerna samt till privata fysioterapeuter och allmänläkare för faktiska merkostnader avseende vårdmoms under 2020.
Fördelning av medlen grundar sig på regionernas befolkningsantal vilket gör att Region Jämtland Härjedalen får 2 651 971 kronor.
Det förbehåll som givits medlen är att rekvisition skall vara inlämnad senast den 15 november 2021 samt att regionerna ska redovisa hur medlen använts senast 31 mars 2022.-
106kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
785kb Ladda ner dokument
-
-
Odensala Hälsocentrals lokaler har under en längre tid haft byggnadsrelaterade problem som inte bedöms möjliga att åtgärda så att verksamheten långsiktigt kan vara kvar i byggnaden. I väntan på en långsiktig lösning för primärvården i Torvalla- och Odensalaområdet är det viktigt att tillfälliga åtgärder görs. Regionstyrelsen tog därför beslut 2020-01-22 § 9 om att hyra in tillfälliga modulsystem och anpassa dem och mark för att kunna evakuera vissa funktioner från Odensala HC. Årshyran och kostnaden för anpassning och markarbetena ska finansieras inom fastighetsenhetens ram. Regionstyrelsen beslutade också att konsekvenserna av de ökade kostnaderna för fastighetsenheten ska återredovisas till regionstyrelsen.
Lägesrapport avseende modulsystemet och lokalerna har redovisats för regionstyrelsen i augusti och december 2020. I bilaga redovisas en ny lägesrapport.-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
Regionens revisorer har med stöd av KPMG genomfört en granskning av regionens IT-säkerhet.
För hantering av regionstyrelsens svar föreslår presidiet att två ledamöter utses som tillsammans med ansvariga tjänstemän ska arbeta fram ett svar på granskningen.
Vid regionstyrelsens sammanträde 1-2 juni kommer resultatet av granskningen att föredras av revisorernas konsult från KPMG. Därefter föreslås att arbetsgruppen sammankallas för genomgång och reflektioner av granskningen. Möjlighet för inspel till granskningssvaret kan sedan lämnas t.o.m. 5 augusti. Svaret ska slutligt behandlas av regionstyrelsen 25 augusti.-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
283kb Ladda ner dokument
-
-
20
Svar på remiss av Promemoria Tillfälligt statsbidrag till vissa kommuner och regioner för kommunala åtgärder för en ekonomi i balans
Region Jämtland Härjedalen har givits möjlighet av Finansdepartementet att lämna synpunkter på remiss av promemorian Tillfälligt statsbidrag till vissa kommuner och regioner för kommunala åtgärder för en ekonomi i balans.
I promemorian lämnas förslag till en förordning om tillfälligt statsbidrag till enskilda kommuner och regioner som är i behov av att vidta åtgärder för att nå en ekonomi i balans och en god ekonomisk hushållning. Enligt förslaget ska bidraget få ges till en kommun eller region som vid utgången av 2019 hade en svag ekonomi och som har behov av att vidta en eller flera omstrukturerings- eller effektiviseringsåtgärder inom sin verksamhet i syfte att främja en ekonomi i balans och en god ekonomisk hushållning.
Kommuner och regioner ska enligt förslaget få ansöka om bidrag. En ansökan ska bl.a. innehålla en redovisning av det ekonomiska läget, vilka åtgärder som bidraget söks för och uppskattade kostnader. Det föreslås att det ska finnas ett särskilt beslutsorgan hos Kammarkollegiet, Delegationen för kommunal ekonomi i balans, som ska pröva frågor om bidragen.
Förordningen om tillfälligt statsbidrag till enskilda kommuner och regioner föreslås träda i kraft den 1 augusti 2021 och upphöra vid utgången av 2024.
Ett förslag till svar har upprättats inom ekonomiavdelningen. Remissen ska besvaras senast 14 maj.-
116kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
174kb Ladda ner dokument
-
-
21
Svar på remiss av promemoria Konsekvenser av justerade åldersgränser i pensionssystemet och i andra trygghetssystem
Region Jämtland Härjedalen har av Socialdepartementet fått möjlighet att lämna synpunkter på promemorian Konsekvenser av justerade åldersgränser i pensionssystemet och i andra trygghetssystem.
I promemorian beskrivs de beräknade ekonomiska konsekvenserna av förslagen om att justera ett antal åldersgränser i socialförsäkringssystemen samt i skatte- och socialavgiftssystemet.
Regionen har sedan tidigare lämnat svar på remiss av promemorian Vissa ändrade åldersgränser i skatte- och socialavgiftssystemet (Fi2020/05036) från Finansdepartementet.
Ett förslag till svar har utarbetats inom HR-avdelningen. Remissen ska besvaras senast 10 maj.-
110kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
496kb Ladda ner dokument
-
-
22
Svar på remiss Skatteverkets promemorior Tjänsteställe för tillfälligt anställd personal i offentlig verksamhet under samhällskriser och Skattefri ersättning vid tillfälliga anställningar och uppdrag på annan ort i högst en månad
Region Jämtland Härjedalen har fått möjlighet av Finansdepartementet att lämna synpunkter på remissen av Skatteverkets promemorior Skattefri ersättning vid tillfälliga anställningar och uppdrag på annan ort i högst en månad och Tjänsteställe för tillfälligt anställd personal i offentlig verksamhet under samhällskriser.
Skatteverket har med anledning av händelser i samhället de senaste åren granskat hur tillfälligt anställd personal beskattas för de merkostnader som uppstår i och med dessa insatser. Kostnadsersättningarna beskattas som lön och skiljer sig gentemot reglementet för tjänsteresor som är undantagna beskattning.
Skatteverket föreslår i promemoriorna att regleringen ändras så att tjänstestället för en tillfällig anställd person ska anses vara bostaden och avdrag ska medges för kostnadsersättningar som uppstår i och med den tillfälliga anställningen.
Ett förslag till svar har upprättats inom HR-avdelningen. Remissen ska besvaras senast 30 april. Paragrafen bör därför förklaras omedelbart justerad.-
116kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
343kb Ladda ner dokument
-
515kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
250kb Ladda ner dokument
-
572kb Ladda ner dokument
-
535kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
270kb Ladda ner dokument
-
262kb Ladda ner dokument
-
253kb Ladda ner dokument
-
173kb Ladda ner dokument
-
387kb Ladda ner dokument
-
814kb Ladda ner dokument
-
366kb Ladda ner dokument
-
341kb Ladda ner dokument
-
-
Bilagor
-
467kb Ladda ner dokument
-
62kb Ladda ner dokument
-
271kb Ladda ner dokument
-
10kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
146kb Ladda ner dokument
-
162kb Ladda ner dokument
-
216kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
718kb Ladda ner dokument
-
716kb Ladda ner dokument
-
-
25
TILL FULLMÄKTIGE
-
Regionstyrelsen beslutade vid sammanträdet den 24 mars, § 40, om reviderade regler för regionstyrelsens uppsiktsplikt (RS/2324/2016, rev 2021).
För att formalisera den delvisa nyordning som den reviderade ordning för uppsiktplikten innebär behöver Regler för Region Jämtland Härjedalen som ägare i bolag och medlem i föreningar revideras. Ett förslag till reviderade regler har tagits fram.-
96kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
231kb Ladda ner dokument
-
-
- Redovisning från bolag, politiska samverkansorgan, konferenser mm