Möte 2019-12-10
-
2
Val av justerare och tid för justering
-
Enligt reglemente för regionstyrelsen har preliminär föredragningslista över de ärenden som avses bli behandlade vid sammanträdet gjorts tillgängliga för ledamöter och ersättare.
-
- Genomlysning av IT
- Uppföljning sommaren
- Kömiljarden
- Fastighetsupphandlingar
- Avrapportering av uppdrag om reservvattenförsörjningen
Bilagor
-
Vid regionstyrelsens sammanträde 2019-11-06 § 169 lämnade hälso- och sjukvårdsnämnden en muntlig rapport om vilka beslut nämnden fattat med anledning av månadsrapporterna, uppdragen till regiondirektören kring resultatförbättrande åtgärder och andra beslut där nämnden agerat utifrån det ekonomiska läget.
Regionstyrelsen beslutade utifrån den rapporten att ge hälso- och sjukvårdsnämnden i uppdrag att inkomma med skriftlig rapport som svarar på frågan om underskottet kan återställs till i nivå med budgeten och om så vilka åtgärder som kommer vidtas.
Hälso- och sjukvårdsnämnden redovisar härmed skriftligt den information som regionstyrelsen fick 2019-11-06 och avslutar sin skriftliga förklaring med reflektioner kring det svåra ekonomiska läget.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
81kb Ladda ner dokument
-
133kb Ladda ner dokument
-
-
En månadsrapport för oktober 2019 har upprättats. Rapporten visar följande:
Region Jämtland Härjedalens ackumulerade resultat till och med oktober 2019 uppgick till -103 miljoner kronor inklusive finansiella intäkter. Justerat från finansiella intäkter var resultatet däremot -148 miljoner kronor.
Nettokostnadsökningen uppgick till 3,1 procent.
Verksamhetens intäkter har ackumulerat till och med oktober minskat med 21 miljoner kronor jämfört med samma period 2018. Främst på grund av att statsbidrag och övriga bidrag har minskat med 33 miljoner kronor jämfört med föregående år.
Bruttokostnaderna har ökat med 2,1 procent, motsvarande 85 miljoner kronor jämfört med samma period 2018. Ökningstakten har ändå stannat av något.
Personalkostnaderna fortsätter att öka och har till och med oktober totalt ökat med 2 procent, motsvarande 44 miljoner kronor.
Kostnaden för bemanningsföretag har till och med oktober minskat med 8,7 miljoner kronor. Inhyrda läkare har minskat med 5,5 miljoner kronor och kostnader för inhyrda sjuksköterskor har minskat med 0,2 miljoner kronor jämfört med föregående år.
Kostnader för läkemedel har ökat med 22 miljoner kronor jämfört med föregående år. Riks- och regionvårdskostnaderna har däremot minskat med 6 miljoner kronor.
Likviditeten har hittills under 2019 förbättrats med 63,2 miljoner kronor, till 287,5 miljoner kronor.
Region Jämtland Härjedalen har under året tagit upp nya lån från Kommuninvest på totalt 110 miljoner kronor, den totala skulden till Kommuninvest uppgår till 383 miljoner kronor.
Helårsprognosen ligger kvar oförändrad på -230 miljoner kronor.-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
273kb Ladda ner dokument
-
-
7
Regionstyrelsens uppsiktsplikt 2019 om Länstrafiken i Jämtland AB – återredovisning från Länstrafiken
Vid regionstyrelsens sammanträde 2019-11-06 § 171 gjordes en fördjupad granskning av Länstrafiken i Jämtland AB utifrån regionstyrelsens uppsiktplikt. Regionstyrelsen konstaterade att Länstrafiken i huvudsak bedriver verksamheten på ett ändamålsenligt sätt i enlighet med det de kommunala befogenheterna, men att målet om en god ekonomisk hållning inte uppfylls. Regionstyrelsen gav bolaget i uppdrag att till regionstyrelsens sammanträde den 10 december redovisa åtgärder i verksamheten som förbättrar bolagets ekonomiska situation och som kan leda till att god ekonomisk hushållning uppnås.
Länstrafiken har lämnat en skriftlig återredovisning, se bilaga.
Länstrafikens verksamhetsrapport för oktober 2019 visar ett nollresultat i årsprognos. Det är en förbättring på 0,5 Mkr från årsprognosen som rapporterades efter augusti 2019. Det beror dels på de genomförda besparingsåtgärderna som styrelsen beslutade 19-06-25 och dels på förändringar i avtalen för tätortstrafiken i Östersund, vilket har en positiv resultatpåverkan för 2019. Bolagets ekonomi är likafullt fortsatt ansträngd och en förutsättning för att prognosen för 2019 ska hålla är att kostnaderna för trafikavtalen ligger i samma nivå som hittills i år.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
144kb Ladda ner dokument
-
154kb Ladda ner dokument
-
-
8
Regionstyrelsens uppföljning av långsiktig utvecklingsplan för minskade sjukskrivningar och ökat frisktal
Enligt regionstyrelsens uppföljningsplan 2019 ska den långsiktiga utvecklingsplanen för minskade sjukskrivningar och ökat frisktal följas upp i samband med regionstyrelsens sammanträde den 10 december 2019.
När regionfullmäktige år 2015 fastställde en långsiktig utvecklingsplan för Region Jämtland Härjedalens arbete med att minska sjukskrivningar och öka frisktalen i länet, fastställdes mål på 4, 8 respektive 12 års sikt.
Måluppfyllnaden för den första fyraårsperioden är god. Sjukpenningtalet för invånarna i Jämtlands län är näst lägst i landet och även som arbetsgivare hade Region Jämtland Härjedalen år 2018 det näst lägsta sjuktalet av alla landets regioner.
Ett arbete pågår med att revidera planen efter den första fyraårsperioden och sätta nya mål fram till år 2023. Planen planerar att föreläggas regionfullmäktige februari 2020.Bilagor
-
102kb Ladda ner dokument
-
426kb Ladda ner dokument
-
-
I regionstyrelsens verksamhetsplan ingår att följa upp de verksamheter som ingår i styrelsens ansvarsområden.
Region Jämtland Härjedalens pensionärsråd är ett organ för samråd och ömsesidig information mellan företrädare för pensionärsorganisationerna och regionens politiska organ och verksamheter, vilket har beaktats vid rådets samtliga sammanträden. Rådet har under perioden tagit del av informationer och fört dialog om Region Jämtland Härjedalens verksamheter, samt gjort studiebesök vid olika enheter.
Rådet har under perioden 2019-01--2019-10 haft fem protokollförda sammanträden.Bilagor
-
101kb Ladda ner dokument
-
159kb Ladda ner dokument
-
-
I regionstyrelsens verksamhetsplan ingår att följa upp de verksamheter som ingår i styrelsens ansvarsområden.
Region Jämtland Härjedalens tillgänglighetsråd är en samrådsgrupp för frågor som rör
personer med funktionsnedsättning. Funktionshinderrörelsen bereds genom sina representanter i rådet möjlighet att framföra synpunkter på Region Jämtland Härjedalen verksamheters utformning samt möjlighet att föreslå förändringar och förbättringar i frågor som har aktualitet för gruppen.
Rådet har under perioden 2019-01--2019-10 haft tre protokollförda sammanträden.-
101kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
160kb Ladda ner dokument
-
-
För en region finns lagkrav på intern kontroll (Kommunallagen) där det framgår att Styrelsen och ev. nämnder ska se till att verksamheten bedrivs i enlighet med de mål och riktlinjer som fullmäktige har bestämt samt att föreskrifter som gäller för verksamheten följs. De ska också se till att den interna kontrollen är tillräcklig samt att verksamheten bedrivs på ett i övrigt tillfredsställande sätt. Detsamma gäller när vården av en kommunal angelägenhet med stöd av 3 kap. 16§ har lämnats över till någon annan Lag (1999:621).
Regionstyrelsen har antagit en plan för internkontroll för 2019. Planen följs upp i maj och december. Uppföljning av planen under hösten 2019 visar sammanfattningsvis att mycket arbete pågår inom de områden som kontrollerats. Det finns också fler planerade aktiviteter som kommer att genomföras under kommande år.Bilagor
-
97kb Ladda ner dokument
-
169kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen har den 30 januari 2019, § 8, antagit delegationsbestämmelser för styrelsen. I bestämmelserna anges att beslut i ett antal ärendetyper delegeras till regiondirektör.
Det har under hösten framkommit behov av att komplettera delegationsbestämmelserna med en ärendetyp som omfattar överklagan av andra myndigheters beslut, inklusive domar från allmän förvaltningsrätt. Detta förslås därför läggas till i regionstyrelsens delegationsbestämmelser.
Regionfullmäktige beslutade i februari 2018, § 27, om en ny politisk organisation för Region Jämtland Härjedalen för mandatperioden 2019–2022. Förändringarna innebar bland annat att vårdvalsnämnden avvecklades, och att nämndens verksamhet istället inrättades under regionstyrelsen. De ärendetyper som härrör till den tidigare vårdvalsnämndens verksamhet och som delegerats till regiondirektören återfinns under avsnitt 9 Hälso- och sjukvård i regionstyrelsens delegationsbestämmelser. Detta avsnitt har nu setts över då det finns en formulering i punkt 9.5 och 9.6 som behöver ändras. Det har även framkommit behov av att förtydliga bestämmelserna gällande beslut om godkännande av ägarbyte i företag samt beviljande av filialer till en godkänd vårdenhet. Utöver det föreslås att beslut enligt punkt 9.7, ärendetyp Prövning av behandlingsförslag enligt 10 § tandvårdsförordningen inte anmäls till styrelsen. Detta på grund av mängden enskilda beslut, och med anledning av att besluten inte är överklagningsbara.
Utöver ovanstående föreslås att de bestämmelser som finns i regionstyrelsen reglemente (RS/2343/2016) gällande underskrifter och delgivning skrivs in i delegationsbestämmelserna.Bilagor
-
126kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige fastställde den 14-15 oktober 2019, § 109, en regionplan och budget för åren 2020-2022. Regionplanen innehåller strategier som visar den politiska viljeinriktningen och prioriteringar de kommande tre åren. Den innehåller också en budget för 2020, Resultat-, balans- och finansieringsbudget, budgetramar för regionstyrelsen och nämnderna samt bilagor med vision och värdegrund, ekonomiska planingsförutsättningar, styrdokument, riktade statsbidrag och avgifter och taxor. Regionstyrelsen och nämnderna ska utifrån regionplanen besluta om egna verksamhetsplaner med resultatmål och mätetal för att visa vad de ska arbeta med för att bidra till att fullmäktiges prioriteringar ska verkställas. Planerna ska också innehålla en budget och en uppföljningsplan för det kommande året.
Regionstyrelsen är Region Jämtland Härjedalens ledande politiska förvaltningsorgan med ansvar för hela organisationens utveckling och ekonomiska ställning. En verksamhetsplan för 2020 har upprättats. Den innehåller 26 resultatmål och 14 mätetal. Planen innehåller också en uppföljningsplan med de områden som regionstyrelsen särskilt ska följa upp under året.
En ekonomi i balans inom mandatperioden är ett av regionfullmäktiges prioriterade områden för perioden fram till 2022. Regionstyrelsen har ansvar för att under respektive enskilt år genomföra aktiviteter som bidrar till det målet. Där är också Kommuninvests stöd och krav på regionen viktigt för regionstyrelsen att hantera. För fullmäktiges strategi om våra medarbetare är arbetet med kompetensförsörjningsinsatser en viktig prioritering. Inom strategin för god och nära vård fortsätter arbetet med en utveckling av en distansoberoende vård genom ny teknik, högre mobilitet, distanstjänster och appar samt digitalisering. Nära vård ska också vara i fokus i samarbetet med kommunerna i Jämtland Härjedalen och inom Norra sjukvårdsregionen.
Budgetmedel omfattande 65 miljoner kronor har tillskjutits Regionstyrelsens budgetram från ökade skatteintäkter. Riktade statsbidrag ligger kvar centralt inom regionstyrelsens ansvarsområde. Nollbasbudgetering och en omställning att minska stora delar av dagens interndebitering pågår. Nollbasbudgeteringen tar sin utgångspunkt i bemanningsnormer och andra underlag för personalbudget. Förändringen av interndebiteringen innebär att berörda enheter istället för att få en intern intäkt får ett sammanhållet kostnadsanslagsansvar. Detta sammantaget innebär att budgetramar behöver förändras mellan nämnderna. Det betyder att Regionfullmäktige kommer att behöva fatta ett nytt beslut om budgetramar för respektive nämnd i februari 2020.
Den 20:e november 2019 beslutade Riksdagen om ändringar i kostnadsutjämningssystemet som ger Region Jämtland Härjedalen ytterligare cirka 200 miljoner kronor under 2020. I förslag till reviderad regionplan ska denna nya finansiering inarbetats så att målet om ekonomi i balans inom mandatperioden säkras. Det betyder också att regionstyrelse inte har för avsikt att föreslå några förändrade budgetramar för verksamheterna utifrån den ändringen. Alltså kvarstår kraven på resultatförbättrande åtgärder. Regionstyrelsen eftersträvar ekonomiskt ansvarstagande på alla nivåer och i all verksamhet i regionen. Kravet är att tilldelad budgetram ska hållas.
Innan ovanstående justeringar är genomförda kan regionstyrelsen inte fastställa summorna i nedbrytning av budgeten inom regionstyrelsen. Därför kommer regionstyrelsen att behöva revidera sin verksamhetsplan i mars 2020 så att nedbrutna budgetramar kan fastställas.Bilagor
-
106kb Ladda ner dokument
-
433kb Ladda ner dokument
-
-
Som ett resultat av det försämrade omvärldsläget har Sveriges försvarsförmåga inför och vid ett angrepp behövts stärkas. Ett viktigt led i denna utveckling är en sammanhängande planering för totalförsvaret. Under högsta beredskap är totalförsvar all den samhällsverksamhet som ska bedrivas. Totalförsvar består av militärt försvar och civilt försvar. Regionens ansvar avser civilt försvar. Hälso- och sjukvård samt kollektivtrafik är särskilt prioriterat.
Plan för höjd beredskap utgör en förutsättning för att Region Jämtland Härjedalen ska kunna utföra sitt uppdrag inom totalförsvaret under höjd beredskap. Den ska också inrikta Regionens verksamhet inför och under höjd beredskap samt vara ett övergripande ramverk för Regionen. Det fredstida arbetet med krisberedskap utgör grunden för allt arbete med civilt försvar och planering inför höjd beredskap. Plan för höjd beredskap är därför ett komplement till Regionens kris- och katastrofmedicinska beredskapsplaner. Regionen ska skapa en förmåga att hantera alltifrån särskilda händelser till extraordinära händelser och ytterst krig eller krigsliknande situationer. Planeringen behöver därför vara sammanhängande. Det betyder bl.a. att Regionens fredstida krisledningsorganisation behöver kunna ställas om till en krigsledningsorganisation. Det behöver också vara tydligt hur Regionens politiska nivå kan fatta beslut och leda verksamheten under höjd beredskap.
Inför och vid höjd beredskap råder särskilda planeringsförutsättningar, vilka beskrivs övergripande i planen. I planen beskrivs regionens krigsorganisation, d.v.s. den verksamhet som Regionen ska bedriva vid höjd beredskap. Det saknas reglering om vilken verksamhet som Regionen ska prioritera framför en annan vid höjd beredskap. Regionen måste därför själv göra medicinska och verksamhetsmässiga prioriteringar kopplat till den situation som råder. Vissa verksamheter kommer inte att kunna bedrivas medan andra kan tillkomma. Vissa verksamheter kommer att behöva öka i omfattning medan andra kommer att minska. Beroende på situationen kommer begränsade resurser behöva användas där de gör störst nytta för så många som möjligt. Det innebär att svåra prioriteringar behöver göras. Höjd beredskap innehåller två nivåer. Om regeringen beslutar om skärpt beredskap är krigsorganisationen den verksamhet som Regionen på en lägsta nivå ska klara av att bedriva. Vid högsta beredskap är krigsorganisationen den enda verksamhet som Regionen ska bedriva.-
105kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
477kb Ladda ner dokument
-
-
Regional kris- och katastrofmedicinsk beredskapsplan utgör en grund för Region Jämtland Härjedalens kris- och katastrofmedicinska beredskap och är styrande för såväl regionalt som lokalt arbete med krisberedskap.
Enligt lag (2006:544) om kommuners och landstings åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och vid höjd beredskap, ska kommuner och landsting upprätthålla beredskap för extraordinära händelser. I enlighet med samma lag har Regionen inrättat en Krisledningsnämnd bestående av 5 ordinarie ledamöter och 5 ersättare, som ska fullgöra uppgifter vid extraordinär händelse. Regionens katastrofmedicinska beredskap utgår primärt från Hälso- och sjukvårdslagen (2017:30) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (2013:22) Katastrofmedicinsk beredskap. Målet för Regionens katastrofmedicinska beredskap är att minimera konsekvenserna för de somatiska och psykiska följdverkningar som kan uppstå vid stor olycka, katastrof, hot, extraordinär händelse eller krig.
Planen har reviderats utifrån de senaste årens utveckling i omvärlden som inneburit en förändrad och mer komplex hotbild. Återupptagandet av arbetet med civilt försvar har påverkat Regionens arbete med säkerhet och beredskap. Bland annat har det inneburit ökade krav inom områden som säkerhetsskydd och informationssäkerhet. Regionen har också att tillämpa Säkerhetsskyddslag (2018:585), Säkerhetsskyddsförordning (2018:658), Säkerhetspolisens säkerhetsföreskrifter och allmänna råd om säkerhetsskydd (PMFS 2019:2) samt Lag (2009:400) om offentlighet- och sekretess så att det säkerhetsskydd som behövs med hänsyn till verksamhetens art, omfattning och övriga omständigheter finns. Säkerhetsskyddet är också en grundläggande del i arbetet med civilt försvar, därför sker arbetet integrerat och samordnat. Regionens ansvar gällande civilt försvar avser att uppnå målen att; värna civil befolkningen, säkerställa de viktigaste samhällsfunktionerna samt bidra till Försvarsmaktens förmåga vid ett väpnat angrepp eller krig i vår omvärld.
Kompletterade och förtydligade punkter i planen är:
2.2 Samhällsviktig verksamhet
4.1 Allmän säkerhet
4.4.1 Riskområden
4.7 Förmågebedömning
4.10 Informationssäkerhet
4.11 Säkerhetsskydd
4.12 Planering för höjd beredskap (civilt försvar)
I Region Jämtland Härjedalen saknas i nuläget beslut och inriktning för vilken lagerhållning och uthållighet som ska finnas för samhällsviktig verksamhet. Detta är ett förbättringsområde som den regionala kris- och katastrofmedicinska beredskapsplanen bör stärkas upp med inför nästa års revidering. Ett sådant beslut bör föregås av nuläges- och behovsanalys samt utredning.-
119kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
-
På regionfullmäktiges sammanträde den 15--16 oktober 2019 fastställdes den totala investeringsramen för år 2020 till 123 miljoner kronor. I den ingår det normala investeringstaket (investeringar kopplade till investeringsrådet) om 96 miljoner kronor.
Enligt nu gällande regler för investeringar, beslutar regionfullmäktige om den totala investeringsramen för de närmaste tre åren. Regiondirektören ansvarar för att lämna slutligt förslag till fördelning av investeringstaket till regionstyrelsen, för politisk prioritering och fastställande.
Enligt reglerna för investeringar ska Region Jämtland Härjedalen prioritera investeringar som kan bidra till att visionen om en god hälsa och en positiv livsmiljö kan uppnås. Fördelningen av investeringsbudgeten bereds av ett investeringsråd.
Rådets förslag har utarbetats utifrån de sammanställningar om investeringsbehov som lämnats av varje område per objekt. I sammanställningarna har varje område rangordnat sina förslag och motiverat varje förslag, gjort kostnadsberäkningar och beskrivit konsekvenserna för en utebliven investering, till exempel utifrån ett patientperspektiv. Förslagen har sedan diskuterats, prioriterats och rangordnats av respektive förvaltningsområdes ledningsgrupp. Investeringsrådet har sedan sett över det totala investeringsbehovet på en övergripande regiongemensam nivå för en sammanhängande hantering och prioritering inom föreslaget investeringstak.
Det har resulterat i följande slutligt förslag till fördelning av investeringsbudgeten om 96 miljoner kronor år 2020.
- potten för inventarier (prioriterade investeringar) föreslås uppgå till 53,2 miljoner kronor
- potten för akuta investeringar/haveripotten föreslås uppgå till 7,8 miljoner kronor
- potten för fastighetsinvesteringar föreslås uppgå till 35 miljoner kronor
I bilaga 1 framgår fördelningen per objekt.-
135kb Ladda ner dokument
Bilagor
-
48kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan bildandet av Norrtåg AB har Region Jämtland Härjedalen och övriga tre norrlandsregioner tecknat avtal om leasing av de tågset som trafikerar de fyra norrlandslänen.
För regionens del har det varit två typer av avtal:
Regionens leasing av fordon från AB Transitio (vilka äger fordonen)
Norrtåg AB leasing av samma fordon från regionen
Förändringar i skattelagstiftningen från 2019-01-01 innebär avdragsbegränsningar i räntedelen för de leasingavtal som bedöms som finansiell leasing. Efter en utredning som Norrtåg beställt av revisionsfirman PWC kan konstateras att hittillsvarande avtal är att anse som finansiell leasing. För Norrtåg AB och dess operatör innebär det en merkostnad uppgående till cirka 3 miljoner kronor årligen. Eftersom norrlandsregionerna äger hela Norrtåg AB, så kommer denna merkostnad att belasta regionerna, om inga åtgärder vidtas.
För att undvika onödiga kostnadsökningar i Norrtåg AB föreligger nu förslag till nya avtal mellan parterna. Förslagen innebär att Regionens leasing från AB Transitio fortsätter att vara ett finansiellt leasingavtal, medan Norrtågs leasing från regionen blir ett så kallat operationellt leasingavtal, vilket inte får de oönskade kostnadshöjande effekterna.
Eftersom Region Jämtland Härjedalen inte är ett skattesubjekt, så har begränsningarna i avdragsrätt ingen ekonomisk betydelse. För regionen innebär de nya avtalen att de ekonomiska risker och fördelar som är förknippade med att äga en tillgång i allt väsentligt stannar i regionen. I praktiken saknar det betydelse, eftersom regionen dels är delägare i såväl AB Transitio som Norrtåg AB och har dessutom sedan tidigare, tillsammans med övriga regioner, tecknat borgen för AB Transitios finansiering av fordonen.
Avtalen är tre till antalet och är uppsatta utifrån fordonstyp. De ska gälla från 1 januari 2020 och ersätter tidigare avtal, vilka tecknades 2013 (fordonstyp X11), 2011 (fordonstyp Coradia) och 2006 (fordonstyp Regina). Fortsättningsvis fakturerar AB Transitio Region Jämtland Härjedalen kvartalsvis i förskott.Bilagor
-
105kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
380kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
375kb Ladda ner dokument
-
-
Sedan bildandet av Norrtåg AB har Region Jämtland Härjedalen och övriga tre norrlandsregioner tecknat avtal om leasing av de tågset som trafikerar de fyra norrlandslänen.
För regionens del har det varit två typer av avtal
Regionens leasing av fordon från AB Transitio (vilka äger fordonen)
Norrtåg AB leasing av samma fordon från regionen
Förändringar i skattelagstiftningen från 2019-01-01 innebär avdragsbegränsningar i räntedelen för de leasingavtal som bedöms som finansiell leasing. Efter en utredning som Norrtåg beställt av revisionsfirman PWC kan konstateras att hittillsvarande avtal är att anse som finansiell leasing. För Norrtåg AB och dess operatör innebär det en merkostnad uppgående till cirka 3 miljoner kronor årligen. Eftersom norrlandsregionerna äger hela Norrtåg AB, så kommer denna merkostnad att belasta regionerna, om inga åtgärder vidtas.
För att undvika onödiga kostnadsökningar i Norrtåg AB föreligger nu förslag till nya avtal mellan parterna. Förslagen innebär att Regionens leasing från AB Transitio fortsätter att vara ett finansiellt leasingavtal, medan Norrtågs leasing från regionen blir ett så kallat operationellt leasingavtal, vilket inte får de oönskade kostnadshöjande effekterna.
Eftersom Region Jämtland Härjedalen inte är ett skattesubjekt, så har begränsningarna i avdragsrätt ingen ekonomisk betydelse. För regionen innebär de nya avtalen att de ekonomiska risker och fördelar som är förknippade med att äga en tillgång i allt väsentligt stannar i regionen. I praktiken saknar det betydelse, eftersom regionen dels är delägare i såväl AB Transitio som Norrtåg AB och har dessutom sedan tidigare, tillsammans med övriga regioner, tecknat borgen för AB Transitios finansiering av fordonen.
Avtalen är tre till antalet och är uppsatta utifrån fordonstyp. De ska gälla från 1 januari 2020 och ersätter de gamla, vilka tecknades 2015. Fortsättningsvis fakturerar Region Jämtland Härjedalen Norrtåg kvartalsvis i förskott.Bilagor
-
111kb Ladda ner dokument
-
460kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
458kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
459kb Ladda ner dokument
-
282kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige fattade i oktober 2019, § 110, beslut om att anta förfrågningsunderlag för Hälsoval Region Jämtland Härjedalen 2020. Regionstyrelsen fick samtidigt i uppdrag att fastställa eventuella kompletteringar och justeringar vid sitt sammanträde i december. Vidare fick regionstyrelsen i uppdrag att fatta beslut om kriterier för godkännande av filialansökan och för dispens på sänkt krav på läkartillgång.
Bilagor
-
119kb Ladda ner dokument
-
400kb Ladda ner dokument
-
187kb Ladda ner dokument
-
221kb Ladda ner dokument
-
-
Regionfullmäktige fattade i juni 2019, § 74, beslut om att anta förfrågningsunderlaget för vårdval medicinsk fotvård 2020. Regionstyrelsen fick samtidigt i uppdrag att fastställa eventuella kompletteringar och justeringar vid sitt sammanträde i november 2019. Då budgetarbetet inför 2020 ej var klart till novembermötet tas därför komplettering vid mötet i december.
Ersättning till vårdgivaren för 2020 höjs enligt avtal med samma uppräkningsprincip som för Hälsoval Region Jämtland Härjedalen vilket resulterar i en summa på 594 kronor per behandling inkl patientavgift.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
I augusti 2019 fattade regionstyrelsen beslut om att inrätta en styrgrupp för Hälsoval Region Jämtland Härjedalen 2021. Därefter fattade styrelsen i september beslut om direktiv för styrgruppen (RS/554/2019). I direktivet framgår att ställning ska tas om översynen är så pass omfattande att nuvarande avtal/överenskommelser inom Hälsoval Region Jämtland Härjedalen behöver sägas upp under 2019.
Om förändringar av uppdraget är av större karaktär framkommer i nuvarande avtal/överenskommelse med vårdgivarna inom hälsovalet att dessa kan sägas upp skriftligen med tolv (12) månaders uppsägningstid.
Den politiska majoriteten i styrgruppen har gjort bedömningen att förändringar i hälsovalet inför 2021 kan komma att vara så pass omfattande att det är nödvändigt med en uppsägning av nuvarande avtal/överenskommelse.Bilagor
-
96kb Ladda ner dokument
-
-
Regionstyrelsen behandlade 2018-05-30 § 148 om Mini HUNT – genomförande och finansiering. I förundersökningsrapporten "Mini-HUNT i Södra Trøndelag och Jämtlands län" redovisades olika scenarier för hur HUNT Forskningssenter, (HUNT FS) vid NTNU tillsammans med Trøndelag Fylkeskommun samt Region Jämtland Härjedalen skulle kunna genomföra en befolkningsundersökning som även inkluderar invånarna i det tidigare Sør-Trøndelag baserat på infrastrukturen och metoderna i den pågående HUNT4-undersökningen. I händelse av en eventuell realisering av Mini-HUNT skulle undersökningen även att omfatta kartläggning av invandrargrupper samt den sydsamiska befolkningsgruppens hälso- och levnadsvillkor.
Regionstyrelsens beslut blev då att förstudierapporten "Mini-HUNT i Södra Trøndelag och Jämtlands län" godkändes och regiondirektören fick i uppdrag att ytterligare undersöka de finansiella förutsättningarna och återkomma med förslag om eventuell finansiering enligt alternativen i ”Återrapport avseende uppdrag”.
Den nya BlåGröna majoriteten anser det orealistiskt att kunna ansöka och få hela denna insats finansierad av externa medel och det finns inga möjligheter att finansiera delar av insatsen med regionens egna medel utifrån aktuellt ekonomiskt läge. Därför är det inte aktuellt att i nuläget lägga mer arbetstid på att söka extern finansiering för detta.Bilagor
-
104kb Ladda ner dokument
-
155kb Ladda ner dokument
-
-
Sveriges vattenkraftskommuner och regioner: Val av ett ombud och en ombudsersättare för perioden 2019-2022
-
Handlingar finns tillgängliga i regionens webbdiarium https://diariet.regionjh.se/diariet/
Bilagor
-
295kb Ladda ner dokument
-
293kb Ladda ner dokument
-
277kb Ladda ner dokument
-
422kb Ladda ner dokument
-
448kb Ladda ner dokument
-
613kb Ladda ner dokument
-
445kb Ladda ner dokument
-
501kb Ladda ner dokument
-
485kb Ladda ner dokument
-
486kb Ladda ner dokument
-
933kb Ladda ner dokument
-
506kb Ladda ner dokument
-
206kb Ladda ner dokument
-
-
Protokoll Hälso- och sjukvårdsnämnden 2019-11-21
Protokoll Regionala utvecklingsnämnden 2019-11-19
Protokoll Regionens samverkansråd 2019-11-11
Protokoll Gemensam nämnd för upphandling 2019-11-11
Protokoll Patientnämnden 2019-11-14
Protokoll Revisorerna 2019-11-12--13
Protokoll regionfullmäktige 2019-10-15--16
Protokollen finns tillgängliga i Meetings Plus https://meetingsplus.regionjh.se/committeesBilagor
-
568kb Ladda ner dokument
-
688kb Ladda ner dokument
-
Beslut med kritik mot område psykiatri för bristfällig hantering av en begäran om ett läkarintyg.pdf167kb Ladda ner dokument
-
391kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
141kb Ladda ner dokument
-
150kb Ladda ner dokument
-
148kb Ladda ner dokument
-
130kb Ladda ner dokument
-
383kb Ladda ner dokument
-
185kb Ladda ner dokument
-
119kb Ladda ner dokument
-
-
26
Presentationer 10 december 2019